BO HUGEMARK: Mångfald eller enfald? Hur skall Sverige åstadkomma en krigsmakt som ger bästa totala försvarseffekt som stöd för säkerhetspolitiken? Bo Hugemark pekar på svårigheterna att uppnå detta och understryker att det krävs balanserade lösningar där kvalitet och kvantitet kombineras på olika sätt. Det är fråga om ett samspel mellan olika förbandstyper. Med ett allsidigt försvar har vi bäst chans att utnyttja olika situationer till vår fördel. Hans slutsats blir att det inte går att få ett bättre försvar till lägre kostnad - inte ens med ökad enfald. Överste Bo Hugemark är chef för den militärhistoriska avdelningen vid Militärhögskolan. "Militärutgifterna upptar nu 0,01% av bruttovärldsprodukten jämfört med 4-5% 1984. Denna övergång ägde inte rum genom någon internationell konferens. Den ägde rum för att det var löjligt oekonomiskt att hålla nationella stridskrafter." Citatet är ur vad som borde bli årets mest lästa bok, Norman Macraes optimistiska framtidsvision "Rapport från 2024". Innan man nått dithän Macrae förutsäger har Sovjetunionen ersatts av Demokratiska folkrepublikernas Förbund, de båda supermakterna med lämplig kanonbåtsdiplomati undanröjt diverse otrevliga små diktatorer och hotet om kärnvapenförintelse reducerats genom framsteg för "Star-wars" (med ett system som gör att anfallande robotar bringas ur banan och den avfyrande presidenten riskerar bli offret). Intill dess får väl en småstat som Sverige försöka överleva i skuggan av supermakten Sovjetunionen - även om denna, inför det oundvikliga sammanbrottet på sikt, skulle frestas till desperata militära äventyr - och se till att ha tillräcklig militär avskräckning. Men här finns mycket pengar att spara, mycket effektivitet att vinna säger många. Utbildningen kan effektiviseras. Vi kan sluta kopiera stormakternas högteknologiska krigsmakter och utrusta vårt folkförsvar med många högklassiga men enkla robotvapen. Vi kan skära bort stora delar av krigsorganisationen som består av förband med låg kvalitet och i stället satsa på kvalificerad teknologi. Vi bör satsa på stående styrkor eftersom mobilisering ändå inte kan ske vid ett överraskande angrepp. \ l 184 Besparingsexperterna pekar triumferande på att proportionerna mellan försvarsgrenarnas anslag varit i stort sett konstanta under hela efterkrigstiden. Detta ställs i relation till alla förändringar som skett i Europa under samma tid, politiskt, strategiskt, militärteknologiskt etc. Oföränderligheten tillskrivs institutionella intressen och konservatism. Nu är det dags att lägga undan osthyveln och ta fram motorsågen. Det är förvisso inte svårt att peka på specifika brister i krigsmakten. Misslyckade krigsförbandsövningar., .. brist på sjuktransportresurser, dåligt pansarskydd, alltför få jaktflygplan etc etc. Men att åstadkomma en krigsmakt, som ger bästa totala försvarseffekt som stöd för vår säkerhetspolitik i de lägen som i en oviss framtid kan bli aktuella är något vida svårare. Det kräver att man höjer sig över det indianboksperspektiv varur många debattörer ser frågan. Tio problem Det är naturligtvis mindre tillfredsställande att inte kunna ta djärva grepp på ämnet och peka på eleganta, billigare och bättre försvarsstrukturer. Låt mig fullgöra den tunga plikten att försvara mångfalden och det bestående och peka på några problem man brukar förenkla bort. (l) Angriparen har initiativet En liten nation som inte har aggressiva ambitioner kan inte "välja sitt angreppsfall". Stormakterna bestämmer om och när hot uppstår. (2) Hoten kan inte förutses Föreställ Dig en militär planerare år 1925. Tyskland är demilitariserat, Sovjet i födslovåndor, fredsoptimismen stor. Sverige rustar ned. Planeraren förutsäger 9 april 1940 ("i slutet av perspektivplaneperioden" skulle vi säga idag) och kräver en krigsmakt som kan möta denna situation. Vilken reaktion skulle han ha fått från "försvarsexperterna"? Jämför med en del tvärsäkra uttalanden i dagens debatt om sannolika och osannolika hot. Att åstadkomma en krigsmakt som ger bästa totala försvarsef fekt kräver att man höjer sig över det indianboksperspektiv varur många debattörer ser frågan. (3) Var är fiendens svaga punkt? Vi bygger vår säkerhetspolitik på föreställningen att en angripare endast kan insätta marginella resurser mot oss. Men exakt vilka flaskhalsarna är kan vi inte säga i förväg en gång för alla. Han kanske har brist på landstigningsfartyg. Då bör vi satsa på attackfartyg eller sjö- stridskrafter som kan slå ut resten eller kustartilleri som försvarar inloppen till de hamnar han måste ta eller markstridskrafter som kan slå den landstigande "första vågen" eller ... Han kanske har ont om tid? Då bör vi satsa på jaktflyg som gör att hans förbekämpning blir tidsödande eller kustbefästningar som tar lång tid att slå sönder eller minor som tar tid att röja eller markstridskrafter som för ett segt försvar på djupet eller ... (4) Vad är fiendens styrka? Uppenbarligen finns det olika sätt att utnyttja fiendens svaghet. Vilka av dessa medel som kommer till verkan beror på fiendens starka sidor. Han kanske har möjlighet att snabbt slå ut vårt flyg på baserna eller brigadernas mobilisering Vi bygger vår säkerhetspolitik på föreställningen att en angripare endast kan insätta marginella resurser mot oss. eller kustartilleri etc. Men knappast alla system i lika hög grad. Med ett mångsidigt försvar finns det stor chans att några resurser tål så mycket stryk att de kan utnyttja fiendens svaga punkt. (5) Huvudmotståndaren Om vi angrips i samband med ett stormaktskrig, är vi inte ensamma i krig mot angriparen. Hans huvudmotståndare torde ha god anledning att ingripa, eftersom anfallsmålen sannolikt ligger bortom Sverige. Detta ingripande är ytterligare en komplikation, när det gäller att beräkna, hur operationerna i Skandinavien kommer att förlöpa. Med ett allsidigt försvar har vi bäst chans att utnyttja olika situationer till vår fördel. (6) Inga luckor Samtidigt får vår försvarsstruktur inte innehålla sädana luckor som endast en stormakt kan fylla ut. Detta skulle nämli- 185 gen skapa misstankar om att vi i en kris, före ett befarat angrepp, skulle kunna tänkas uppge alliansfriheten. Om vi t ex saknade attackfartyg skulle det lätt ge intrycket att vi i smyg förbereder sädana hjälpinsatser. " Ett stormaktsförsvar i miniatyr" är således även säkerhetspolitiskt nödvändigt. (7) Allt hänger ihop De operativa systemen, dvs de kombinationer av stridskrafter av olika slag som samverkar i striden, har samstämts under en långvarig organisations- och materielutveckling, krigsplanering, utbildning etc för att ge optimal effekt. Detta innebär givetvis inte att inget får eller kan ändras. Men man måste veta, att ändringarna får kedjeeffekter genom stora delar av systemet och att dessa effekter är komplicerade. Några exempel, som dock redan de är kraftigt förenklade: • Åtgärd: reducera jaktflyget. Resultat: en angripares förbekämpning före en landstigning går fortare. Förbanden i land får kortare tid för mobilisering, gruppering, fåltarbeten, förövning. Angriparen förlorar färre flygplan, han får större möjlighet att utföra vilseledande bekämpning av olika kustavsnitt. Vi får svärare att i tid kraftsamla våra anfallsreserver till sjöss och på marken i rätt område. Förflyttningarna försväras genom att fienden har luftherravälde. När de nyss mobiliserade, försenade och skadade reserverna när invasionsomrädet, har angriparen redan fått fotfäste till följd av att de utgångsgrupperade förbanden haft kortare tid att förbereda sig. • Åtgärd: reducera lokalförsvarsförbanden. Resultat: fienden kan även i detta 186 fall minska tiden för förbekämpning, med de effekter på mobilisering och förberedelser som angivits ovan. Genom att lokalförsvaret är glesare kan han i stället för att sätta in en stor landstigningsflotta mot ett begränsat brohuvud, genomföra utspridda smärre landstigningar och luftlandsättningar, vilka knyts ihop på längre sikt. Vårt attackflyg och våra sjöstridskrafter får svårare att komma till avgörande insatser mot infiltrationsstrategin. Anfallsbrigaderna binds i försvarsuppgifter som eljest skulle ha lösts av lokalförsvarsförband. Även om detta är förenklade och förgrovade exempel kan vi utgå från att en angripare inte väljer de metoder som passar oss bäst. Med ett mångsidigt försvar finns det stor chans att några resurser tål så mycket stryk att de kan utnyttjafiendens svaga punkt. (8) Riskenför överraskning Beredskapsdebatten har för länge sedan gått snett. Argumentationsröran är i det närmaste total, och det är svårt att på ett begränsat utrymme röja upp i den. Det får räcka med några påpekanden. De som vill reducera armens numerär hävdar, att överraskningshotet kräver flyg och marina förband och stående armestridskrafter. Armen försvarar sig med att risken för överraskning är överdriven, det blir ingen blixt från klar himmel. Båda ståndpunkterna är nonsens av bl a följande skäl. • Överraskande angrepp är inte bara, eller ens huvudsakligen, en blixt från klar himmel. Historisk erfarenhet visar tvärtom att det i regel funnits gott om förvarning och att överraskning sällan misslyckats. Vi vet att presumtiva angripare lägger stor vikt vid överraskning. Vi bör räkna med att bli överraskade trots alla goda föresatser. • I ett sådant läge har vi inte mobiliserat. Det behövs därför stående stridskrafter, som tar första stöten och kanske får angreppet att misslyckas. Ett stormaktsförsvar i miniatyr är även säkerhetspolitiskt nödvändigt. • Men överraskningen kan också innebära, att angriparen kommer så stark att han lyckas övermanna de stående stridskrafterna. Då kan ett segt uthålligt försvar innebära ytterligare en osäkerhetsfaktor för honom. • Den operativa effekten av några stående armebataljoner, som kan åstadkommas genom att manipulera nuvarande utbildningsorganisation och utbildningstid, är liten i förhållande till att det kan innebära, att brigader inte kan mobilisera under strid och strida under mobilisering. Den bästa avskräcknings- och avväijningseffekten mot överraskande angrepp erhålls av en mångsidig krigsmakt där förbanden differentieras i vad avser insats-, mobilisering- och långsiktig beredskap. Armens företrädare borde sluta att bagatellisera risken för överraskning och i stället satsa på det som är eller borde vara armens styrka i ett sådant fall, snabb och säker mobilisering av välutbildade förband. (9) En komplicerad organism Kvalitet och kvantitet är bara till v1ss grad utbytbara mot varandra. En stor numerär av undermåliga förband kan ge en effekt som går mot noll. Samma gäller högkvalificerade förband om de är så få att de aldrig kan nå ens lokal överlägsenbet. Av fåtaliga förband krävs en hög strategisk rörlighet så att man snabbt kan flytta dem mellan olika hotriktningar. Och denna rörelse kan störas på olika sätt. Vad som krävs är därför balanserade lösningar där kvalitet och kvantitet kombineras på olika sätt. Den svenska krigsorganisationen är en komplicerad organism där man mot bakgrund av operativa krav, geografiska förutsättningar och tillgängliga resurser drivit geografiska prioriteringar, differentiering av kvalitet m m mycket långt. Ändringar får kedjeeffekter ge-· nom stora delar av systemet och dessa effekter är komplicerade. Fast anställd personal betjänar den dyraste och mest högteknologiska materielen. Nyutbildade värnpliktiga ingår i de slagkraftigaste brigaderna som fortlö- pande tillförs modern materiel. Äldre personal och materiel överförs efter band tilllokalförsvarsförband med något enklare krigsuppgifter. Mobiliseringsförberedelser, utgångsgruppering av lokal- 187 försvar och reserver, förövning av krigsuppgifter, allt detta genomförs med sträng geografisk prioritering med hänsyn taget till angriparens tänkbara mål, möjliga invasionsriktningar och det militärpolitiska läget. Det hela skall ses i ett operativt sammanhang. Attjämföra kvaliten hos en cykelskyttebataljon med en sovjetisk motoriserad skyttedivision eller en amerikansk marinkårbataljon är lika enfaldigt som att klaga över att en schackbonde inte kan röra sig lika fritt som en dam. Precis som i schack är det fråga om ett samspel mellan olika förbandstyper. Man kan inte nå avgörande med bara bönder, men dessa ger slagpjä- serna erforderligt stöd för operationen. Beredskapsdebatten harför länge sedan gått snett. Liknelsen med schack haltar på en viktig punkt: I krigsorganisationsspelet kan en bonde inte växlas till en kvalificerad pjäs. Vinsten att skrota lokalförsvarsförband, t ex genom att sänka övre värnpliktsåldersgränsen, är liten eftersom personalen redan är grundutbildad, repetionsutbildas i begränsad utsträckning och använder sig av materiel från äldre fåltförbandsgenerationer. Vill man spara större pengar på fredsorganisation och värnpliktsutbildning får man antingen skära bort kvalificerade förband och grundutbilda vissa värnpliktiga för lokalförsvar eller civilförsvar (en åtgärd vars ekonomiska rationalitet starkt kan ifrå- gasättas) eller införa kategoriklyvning dvs utbilda bara en del av åldersklassen, (varvid det troligen kommer krav på 188 marknadsmässiga löner för den som utbildas.) (10) Lämnafredsorganisationen ifred! Men inom ramen för nuvarande fredsutbildning kan man väl rationalisera, effektivisera metoderna, skära bort all dödtid, lägga in fler värnpliktsomgångar per år så att inga kaserner står tomma, differentiera utbildningstiderna mer etc etc? Ja, man kan ju försöka. Men jag tror det slutar med en total-krasch. Hela det krigsorganisationsmönster jag ovan beskrivit har byggts upp genom ett allt större ansträngande av resurserna. VU-60- systemet för grund- och repetionsutbildning innebär att utbildningsbefälet pressades till bristningsgränsen. Sedan Vi bör räkna med att bli överraskade trots alla godaföresatser. kom radikala nedskärningar av utbildningstiden och truppbefälet ställdes inför uppgiften att lära ut allt svårare och flera konster på kortare tid. De fick handha de svåra disciplinproblemen efter 1968, i bästa fall utan stöd från politiker och allmänhet, ofta under hån och spe. Omorganisationer och förbandsindragningar av tvivelaktig besparingseffekt har framtvingat många flyttlass. Talet om prioritering av krigsorganisationen och onödigt stor fredsorganisation låter måhända litet egendomligt för den som jobbar i sitt anletes svett för att utbilda krigsförband. Till råga på allt, när officerare med kunskap om vad som sker i omvärlden, vad som pågår "under ytan" till sjöss och till lands och vilka brister som finns i försvaret vågar yttra sig blir de offe~tligt åthutade. Det är givetvis inte lätt att rekrytera toppkrafter till försvaret eller bibehålla dem som till äventyrs finns med de lönevillkor som gäller. Det krävs ett osannolikt mått av idealism för att som kapten stå och leda stridskjutningar i 20 graders kyla dag ut och dag in för 8000: -/månad hellre än att bli chefför en hamburgerbar för den dubbla lönen, att veckopendla som överste och regementschef till Boden eller Skövde i 3 år för 15 000:- i månaden i stället för att som konsult i näringslivet tjäna lika mycket i veckan. Men det B-lag som stannar kvar kanske äntligen kunde få litet arbetsro och slippa ideliga omorganisationer och ständigt ökade krav med mindre resurser? slutligen vill jag trycka på att, som jag sade inledningsvis det finns mycket stora brister i krigsmakten både personellt och materiellt. Exempelvis har flygvapnet en dramatiskt krympande numerär i relation till lufthotet och armens "slagkraftigaste" förband en sjunkande kvalitet i förhållande till "fiendens" mekaniserade förband och möjliga flygunderstöd. Att avhjälpa dessa brister kostar beklagligtvis pengar. Det går inte att få bättre försvar tilllägre kostnad. Inte ens med ökad enfald.