INGEGERD TROEDSSON: Inför 1988 Den moderata politiken ligger fast. Utvecklingen efter valet bekräftar att moderaterna ställer BO-talets frågor och också har lösningarna på problemen. Tillväxten måste öka och skatterna sänkas. Det gäller att övertyga centern ochfolkpartiet om hur viktigt det är att de stora LO-och TCO-grupperna får marginalskattesänkningar. Riksdagsledamoten Ingegerd Troedsson är l :e vice talman. Utgången av valet i höstas var utan tvekan ett bakslag för moderata samlings· partiet. Anledningen till utgången var dock mindre den politik som verkligen förordades från moderaternas sida utaJl fastmer den nidbild av ett inhumant, statsfientligt, välfärdsraserande pal1i som socialdemokraterna med stor skick· lighet förde till torgs. M farligt hot När man utifrån valutgången lägger kompassriktningen mot 1988 års finns det all anledning att fråga sig va attackerna såg ut som de gjorde. Jag för min del hävda att anledningen var moderata samlingspartiet inte bara fr stod som det största oppositionsparti Moderaterna framstod också som ett f: ligt hot mot socialdemokratin genom a viktiga frågor förespråka det som soc· demokratins traditionella väljare - inte det egna partiet - önskar och t ker. Det må gälla behovet av valfri inom barnomsorg, sjukvård och på stadsområdet, möjligheten att bygga ett eget sparande och - inte minst - man skall kunna leva på sin lön när s ten är dragen. Den socialdemokratiska agitatio inriktades därför inte mot den mode politiken som den verkligen såg ut. S tegin blev i stället att först skapa en veten vrångbild av de moderata fö gen och sedan skjuta skarpt mot den De moderata "systemförändringa eller snarast frihetsreformerna f ställdes som att endast de rika skulle råd med vård, utbildning osv, något snarast motsvarade en del konsekven av den förda socialdemokratiska poti ken. Samma nidbild målades upp av de moderata skattesänkningsförslagen, trots att dessa - och endast de - hade sin tyngdpunkt förlagd till betydande marginalskattesänkningar i de inkomstlägen där det stora flertalet heltidsarbetande befinner sig. Många kände inte igen sig Angreppen underlättades säkerligen av att många väljare inte riktigt kände igen sig i den moderata politiken. Försvarsfrågan, där moderaterna av hävd haft särskilt stort ansvar, hade tillfälligt neutraliserats genom försvarsuppgörelsen 1984 och kom därigenom aldrig att spela någon framträdande roll i valrörelsen trots fortsatta ubåts- och andra kränkningar. Andra viktiga profilfrågor som rättssä- kerheten, kampen mot narkotikan, vaktslåendet kring kvaliteten inom utbildning och kultur kom också bort i valrörelsen. Inte därför att vi inte talade om dem eller ordnade presskonferenser kring dem utan kanske framför allt därför att de redan ansågs väl kända och därigenom - i motsats till t ex en del av folkpartiets förslag - ansågs sakna nyhetens behag. Politiken ligger fast Visst har eftervalsdebatten innehållit kritik mot inte bara valrörelsens uppläggning utan också mot politikens innehåll . Massmedia har dock varit mer benägna att återge de i verkligheten fåtaliga kritiker inom våra egna led, som förespråkat betydande omläggning eller förändring av politiken, än de inlägg som främst gått 95 ut på att den moderata politiken ligger fast med de justeringar som alltid måste göras. För m-politiken ligger fast, även om vi måste vara väl medvetna om att det blåser allt hårdare ju bättre den är. Under det halvår som gått sedan valet har det på område efter område bekräftats att moderaterna inte bara "ställer 80-talets frågor" utan också har lösningarna. Låt mig ge några konkreta exempel på de områden jag särskilt sysslar med. Knappt var valet sluträknat förrän LO's Per Olof Edin och TCO's Roland Spånt skrev öppna brev till regeringen om att det kraftigt ökande antalet socialbidragstagare var "tecken på ökad fattigdom i välfärdsstaten'' och att det ''för den svenska fackföreningsrörelsen är ett självklart mål att varje löntagare skall kunna leva på sin lön". Leva på sin lön Det missnöje som brevet till regeringen gav uttryck för har sedan vuxit i styrka. Allt fler upplever att de trots flera års högkonjunktur fått det allt svårare att klara sig på sina inkomster. Missnöjet blir inte mindre av att stora grupper samtidigt tror att andra grupper genom en felaktig fördelningspolitik "roffat åt sig" det de själva förlorat. I verkligheten är det den snabbt växande offentliga sektorn med dess omätliga hunger efter ständigt ökade skatteinkomster som lagt beslag på hela tillväxten sedan 1970. sedan valet 1982 har skatterna totalt stigit med 8-9000 kr för en vanlig industriarbetarfamilj med ett par barn. Med starkt begränsat utrymme för lö- neökningar måste ansträngningarna l 96 kraftfullt inriktas på att begränsa de offentliga utgifterna för att steg för steg kunna sänka skattetrycket och marginalskatterna, inte minst i de inkomstlägen där de stora löntagargrupperna befinner sig och på att som i andra länder ta hänsyn till hur många som skall leva på inkomsten. Skall vanliga löntagare få det bättre, kunna leva på sin lön, är det skatterna som måste sänkas. Någon annan utväg gives inte. En utomordentligt viktig uppgift för moderata samlingspartiet under åren fram till 1988 års val måste därför vara att övertyga folkpartiet och centern om hur viktigt det är att också låta marginalskattesänkningarna komma de stora LOoch TCO-grupperna till del och - för barnfamiljernas del - att höjda bidrag som måste betalas genom högre skatter inte löser deras problem. Att övertyga socialdemokraterna lär vara betydligt svårare. Värt att notera är att den urholkning som skett av "den underbara nattens'' skatteuppgörelse främst drabbat de stora LO-grupperna. En låginkomsttagare med 80 000 kr inkomst har t ex i dag 50 procents marginalskatt mot de 34 procent som då ställdes i utsikt. Det visar att fullt inflationsskydd för skatteskalan, något som de tre borgerliga partierna är helt överens om, också skulle betyda mycket för de lågavlönade. Tillväxt förbättrar för alla Den allt tyngre skattebördan, de allt fler restriktionerna har inte bara lett till att allt fler inte kan leva på sin lön. De har också medfört att Sverige i dag intar en föga hedrande jumboplats vad tillväxten beträffar. Utan tillväxt blir förhållandet i vårt land allt mer en huggsexa om en oförändrat liten kaka, där förbättringar för en grupp alltid måste följas av en försämring för en annan med oro och motsättningar grupper emellan som självklar följd. Världsbanken har gjort ingående beräkningar över sambandet mellan tillväx· ten och förändringar i skattetrycket. G~ ler de relationerna också för Sveri&t skulle den sänkning av skattetrycket med fem procentenheter under en feJIIl årsperiod som vi moderater föreslår 11 Sedan valet 1982 har skatterna totalt stigit med 8-9000 kr för en vanlig industriarbeta~familj med ett par barn. en extra tillväxt efter fem år på över l miljarder kr att ställa mot en sam lagd "kostnad" för skattelindringarna knappt 50. Detta visar hur mycket Sverige s förlorat genom vårt världshögsta sk g tryck men också hur viktigt det är ~ besparingar och skattesänkningar i h tas mot ett sådant mål. Skulle hälften den extra tillväxten tillfalla hush s motsvarar det ett nettotillägg på t 15000 kr per hushåll. fi Det är också den vägen vi måste o träda för att kunna komma tillrätta t den förödande rundgången i svensk f< nomi. Räntesubventioner till boe matsubventioner och en rad kraftiga ventioner på fritidens , vuxenutbild · ens, kulturens och andra områden s successivt kunna ersättas med sk lindringar och reallöneökningar genom den ökade tillväxten. Många av de nedvridande effekter på valmöjligheter och utbud om dessa subventioner för med sig skulle successivt försvinna och människorna få bättre möjlighet att själva bestämma över sin vardag. Befria kommunerna Inte bara människorna måste befrias och myndigförklaras. Motsvarande måste också gälla kommunerna, som i stor utsträckning styrs av de regler och krav som följer med de specialdestinerade statsbidragen. Staten med sina gigantiska skulder är i dag den fattiga kusinen från landet i förhållande till de betydligt mer välbärgade kommunerna. Det ter sig därför mer än underligt att staten skall behöva låna betydande summor av kommunerna för att betala ut statsbidrag till dessa. Många av dessa statsbidrag är starkt snedvridande som t ex statsbidragen till barnomsorgen. Från moderat håll an er vi det därför naturligt att succesivt ta bort de specialdestinerade bidragen och i stället ge kommunerna hela och fulla ansvaret för motsvarande verksamhet. Detta var också bakgrunden till de förslag om slopade statsbidrag till färdtjänsten och särskoloJ;"na som i valrörelsen tick symbolisera den attack på de svaga och små som moderaterna påstods företräda. Den väg socialdemokraterna och folkpartiet i stället gått. att dra in delar av det kommunala skatteunderlaget till staten och använda dessa pengar till att betala ut oförändrat stora och styrande tat bidrag, utgör en föga tilltagande rundgång. Efter valet har socialdemo- 97 kralerna i någon mån ändrat inställning, vilket framgår av att de nu drar in det specialdestinerade stödet till barntandvården ("knattetandvården" enligt Ulf Adelsohn) och till kollektivtrafiken. De specialdestinerade statsbidragen styr inte bara kommunerna och minskar deras kostnadsmedvetande. De slår också regionalpolitiskt fel. Hur många tänker t ex på att Norrbotten betalar in runt 30 miljoner kr mer i barnomsorgsavgift till staten än de själva får tillbaka i form av statsbidrag till den egna barnomsorgen? De stora vinnarna är i stället de redan gynnade storstadsområdena. Motsvarande gäller också statsbidragen till färdtjänsten och kollektivtrafiken där Stockholms stad och län får den helt övervägande delen. Den lösning moderata samlingspartiet förespråkar och avser att vidareutveckla under den närmaste tiden är därför att låsa huvuddelen av de specialdestinerade statsbidragen vid nuvarande nivå och lägga samman dem till ett klumpbidrag. Samtidigt tas alla styrande statsbidragsregler bort så att kommunerna kan utforma verksamheten på det sätt som är bäst i den enskilda kommunen. Detta klumpbidrag trappas därefter successivt ned till noll i takt med att kommunernas eget skatteunderlag ökar. En del av statens besparingar på statsbidragen används till ett väl fungerande skatteutjämningsbidrag, som ger kommunerna mer "jämlika" förutsättningar. Försvaret ingen restpost Jag nämnde inledningsvis att moderata samlingspartiet av hävd och genom sina insatser har särskilt stort ansvar på om- 98 råden som försvaret, rättstryggheten och i fråga om kvaliteten på utbildning och forskning. För många väljare kan det framstå som oförenligt att som moderaterna både förespråka mer resurser till försvaret, fler poliser och samtidigt hävda att den offentliga sektorn skall begränsas och skatterna sänkas. Det kan därför ha sitt intresse att hänvisa till undersökningar som utförts av professor Ingemar Ståhl och som visar att nattväktarslatens grundläggande uppgifter sitter allt trängre ju större den offentliga sektorn blir i ett land! Inför nästa års försvarsbeslut är det för oss särskilt viktigt att se till att försvaret inte reduceras till en restpost till andra, på kort sikt mer röstknipande utgifter. Ett försvar tillräckligt starkt för att avskräcka från angrepp och behålla vår frihet och vårt oberoende är den utan jämförelse viktigaste livskvalitetsfrågan. Valfrihet inom vård och utbildning Det finns ofta anledning att förvåna sig över att socialdemokraterna (och LO) så ofta lägger fram förslag och fattar beslut i strid med de grupper de främst säger sig vilja gynna. Deras insatser har också i skrämmande utsträckning inriktats på att göra det svårare - inte lättare - för människor med låga och vanliga inkomster att välja läkare, sjukvård, barnomsorg, boende, utbildning för sig själva och sina barn, trots den stora betydelse detta har för människornas vardag. Den moderata inriktningen är här helt klar: att på olika sätt underlätta också för den som har mager plånbok att kunna välja genom ett system där barnomsorgs· pengen följer barnet, sjukvårdsersätt· ningen från sjukkassan den sjuke, skol· pengen eleven osv. Sådana system skulle inte bara öka valfriheten och främja mångfald och framåtskridande. Genom att de enskilda alternativen mestadels ställer sig billigare skulle man sannolikt också få ut mer vård, omsorg, utbildnina för de pengar som satsas. Också här har vi viktiga uppgifter inför 1988 års val när det gäller att utforma systemen så klart och detaljerat att dc snabbt skulle kunna förverkligas. Detta betyder att åren i oppositioa kommer att vara fyllda av konstruktivt och framåtsyftande arbete på att gö11 vår politik ännu bättre i syfte att stärka människorna, att ge dem självkänsla och egenvärde, att ge också dem med låga och vanliga inkomster möjlighet att leva på sin lön och forma sin tillvaro och inte minst att genom en tillväxtbefrämjande politik garantera den sociala tryggheten. Vad slutligen beträffar det djupgående systemskifte som löntagarfonderna suc· cessivt skulle medföra är det väsentliat att oupphörligen informera om deras skadeverkningar för framåtskridande, framtidstro, mångfald. Tekniken för all avskaffa dem och ersätta dem med ett spritt personligt ägande föreligger där· emot helt klar i form av en gemensaJI borgerlig trepartimotion.