ERLAND SELLBERG: Humanioras kris Humaniora och humanisterna bthandlas styvmoderligt i dagens Sverige. Akademiska meriter tillmäts ittte längre samma värde vid tillsättningar av t ex en förlagsredaktör tlltrradiochef. Förr gick många flumanisfiska forskare till llliversitetsbiblioteken. Nu krävs det illte ens kunskaper motsvarande den gamlafil kanden - men däremot genomgången tvåårig bibliotekshögskola -för att bli lllliversitetsbibliotekarie. Humanisterna 1uu varken en stor privat marknad - som naturvetarna - eller en offentlig - som samhällsvetarna - att söka sig till. Med så osäkraframtidsutsikter vågar illte många påbörja en humanistisk forskarkarriär. Erland Sellberg är docent i ide- och lärdomshistoria vid Göteborgs Universitet. Det är inte länge sedan det i skolorna och vid universitetet kunde märkas en stillsam - ofta oförarglig - antagonism mellan humanister och naturvetare. På läroverken tävlade latin- och reallinjerna på någorlunda likvärdiga villkor om status och betyg. I och med Arthur Engbergs avgång och den nya socialdemokratiska utbildningspolitiken efter andra världskriget skedde en omsvängning. Samhällsvetenskaperna och naturvetenskaperna prioriterades, humaniora fick en alltmer dekorativ roll. För varje ny utbildningsreform och ny generation har mönstret förstärkts. På senare tid har det i flera tidningar uppstått diskussioner kring humaniora. Kanske får det en del optimister att hoppas på en förändring, men pessimisterna kan å andra sidan se det som ett tecken på humanioras dödsryckningar. Betyder det egentligen något att våra utbildningsministrar eller andra politiker - främst i ord, mindre i handlingar- stödjer humanioras sak? De konkreta resultaten är klena. Kanske kan Humanistisk-samhällsvetenskapliga forskningsrådet få ytterligare någon eller några miljoner att kasta åt den nästan ändlösa rad av forskare, som hoppas få påbörja sitt forskningsprojekt (som de sen aldrig får möjlighet att slutföra), kanske blir det också pengar till en eller annan ny professur i ett humanistiskt ämne. Men förändrar det i sak så mycket? Jämfört med andra länder är och förblir de humanistiska disciplinerna i Sverige styvmoderligt behandlade. Diskussionen om humaniora har nästan uteslutande gällt vårt behov av humaniora; att vi har ett sådant är nu de 32 flesta - för att inte säga alla - ense om, men motiveringarna varierar. Somliga betonar vikten av att i första hand bevara och fördjupa vårt kulturarv, andra åter humanioras ideologiska funktion (se t ex Humaniora på undantag? Sthlm 1978) osv. Nyttabegreppet har därmed blivit betydligt nyanserat, få kan numera på allvar hävda att humaniora är onyttigt. Stor sak i det. Akademiska meriters värde Men humaniora är inte bara en oändlig massa ord och texter i böcker och forsk· ningsprojekt, den är inte bara en samling dokumenterad lärdom och skarpsinne. Den är också - brutalt uttryckt - kött och blod. Den förkroppsligas i de profes· sionella bärarna och utövarna av den, dvs av humanisterna. Få har ägnat dem uppmärksamhet. Lars Lönnroths artiklar i Expressen i somras är ett undantag. Och visst kan det sägas vara den naturliga ordningen att först diskutera varför vi bör ha humaniora, innan vi överhuvud taget bekymrar oss om humanisterna. Men i realiteten är det lika omöjligt att hålla isär humaniora och humanisterna som att avgöra vilket som kommer först: hönan eller ägget. Ingen skulle komma på tanken att tala sig varm för naturvetenskaplig kunskap men strunta i om vi har kompetenta och dugliga naturvetare. Lönnroth valde som belysande exempel en jämförelse mellan en gammal lärd docent i litteraturvetenskap - med en både kvalitativt och kvantitativt betydande produktion men utan trygga arbetsförhållande och med en relativt sett blygsam lön - och en nyss avpolletterad kvinnlig radiochef, vars skriftliga produktion inte alls är av samma omfång och av samma kvalitet och som heller inte har tillnärmelsevis motsvarande formella akademiska meriter. Jämförelsen var provokativ och kunde naturligtvis bemötas med invändningen: "Än se'n då? Vad säger att en aldrig så lärd humanistisk forskare skulle kunna bli en bra radiochef?" Så uppfattad blir Lönnroths jämföre~ se poänglös. Ingen kan hävda att en professor eller docent med hekatomber av lärdom och vetenskapligt skarpsinne därför med nödvändighet också måste vara en god administratör, journalist el· ler arbetsledare. Men avsikten med Lönnroths jämförelse kan omöjligen ha varit att hävda det. Vad som däremot är intressant och värt all uppmärksamhet är att vi numera faktiskt inte anser det särskilt angeläget att vår radiochef eller vem som helst annan i liknande befatt· ning äger kvalificerade insikter i humani· ora. Och här har det skett en förändring under det senaste kvartsseklet till för· fång för humaniora. Mönstret är alltså likartat inom en rad branscher där man förut tillmätte akademiska lärdomsmeriter en stor vikt. Om man t ex inom ett förlag bland sökande till en förlagsredaktörtjänst har att välja mellan en duktig och gedigen docent iett humanistiskt ämne men utan erfarenhet av förlagsverksamhet och en akademiskt tämligen obevandrad sökande men med branscherfarenhet, så väljer man sannolikt nu den senare, för några decennier sedan hade man föredragit docenten. Då hade man i resonemanget fäst vikt vid att förlaget efter någon tids intern skolning skulle kunna i den lärdomstyngde akade· mikern få en helt annan kunskapskapac~ tet än om man istället hade valt den andre. För några år sedan diskuterade en statlig utredning olika förslag hur man kunde öka meritvärdet för doktorsexamen. Utredningens bakgrund var bl a insikten att så få vågar påhölja en forskarkarriär eftersom alternativet till en fortsatt anställning vid universitetet kanske skulle bli arbetslöshet eller möjligen nå- got förhållandevis okvalificerat arbete. I praktiken är problemet begränsat till den humanistiska fakulteten. Naturvetarna haren stor marknad av privata avnämare (även om det också för dem är ett problem att industrin i alltför liten grad uppskattar forskarmeriter), samhällsvetarna har en stor offentlig marknad att söka sig till då inga andra bud står öppna. Humanistema däremot har nästan bara den allmänna skolan att hoppas på, och det gäller då endast de ämnen som finns på skolschemat Lektoratens antal är dessutom få och alltför ofta vakantsatta. Museerna och våra universitetsbibliotek tillmäter alltjämt vetenskapliga meriter ett visst värde, men numera i långt mindre grad än förr. För några år sedan diskuterades flitigt en tillsättning av en museiintendenttjänst, där en fil kand med möjligen större erfarenhet av just den önskade sortens museiarbete fick fö- reträde framför en fil dr, som visserligen hade lämplig ämneskombination och gedigen vetenskaplig merilering men alltså - och naturligt nog - mindre erfarenhet av praktiskt museiarbete. Ett annat exempel är karriären inom våra universitetsbibliotek, förr en självklar slutpost för många humanistiska forskare. Nu krävs att man först skall genomgå en tvåårig bibliotekshögskola 33 innan man kan vinna anställning vid biblioteket, däremot krävs det ingalunda nå- gon doktorsexamen - inte ens kunskaper motsvarande den gamla fil kandexamen - för att få utbilda sig till universitetsbibliotekarie. I framtiden får vi kanske förste bibliotekarier eller rent av överbibliotekarier utan egen forskarerfarenheL Ytterligare ett exempel är folkhögskolorna. Med den allmänna skolan som fö- rebild har man inom folkhögskolan under senare år strävat efter att skapa en särskild lärarkompetens för sina lärare. I sig är det väl rimligt, men baksidan av reformen är att t ex akademiska meriter och därmed teoretiska meriter överhuvud tillmäts mindre vikt. En fil dr med många års erfarenhet av vuxenundervisning vid universitetet och stor teoretisk meritering måste stå tillbaka för den som - om än i ytterst ringa omfattning har undervisat vid folkhögskolan. I dag hade inte en Alf Ahlberg kunnat bli rektor för en folkhögskola utan först ha "pryat" inom skolformen. Konsekvenserna är absurda. Men därmed är naturligtvis inte sagt, att den specialkunskap som de olika högskolorna ger i sig är meningslös eller oviktig. Det är dock ostridigt att man numera inom de nämnda facken - och några till (t ex journalistyrket) - tillmäter den teoretiska meritering som en akademisk examen - och då särskilt en doktorsexamen - utgör mycket mindre betydelse i förhållande till andra krav, som respektive yrken ställer på sina utövare. 34 Allt äldre doktorander Den som fullföljer forskarutbildningen är oftast över trettio år innan han/hon disputerat. Skulle han/hon dessutom därefter under några år påbörja forskarkarriären och t ex under sex år vara forskarassistent, kommer han/hon att. vara i fyrtioårsåldern innan han lämnar universitetet. Han/hon har då sällan praktiska möjligheter att påbörja en obetald utbildning eller att påbörja karriärklättringen inom något annat verksamhetsområde i konkurrens med sådana som har en överlägsen internmeritering, eller med sådana som är avsevärt yngre. Den som alltså ändå påbörjar forskarutbildningen i ett humanistiskt ämne måste därför antingen vara en gambier och satsa allt på ett kort, dvs forskarkarriären, eller också har han först under några år skaffat sig någon yrkesutbildning att falla ~illbaka på, om forskarkarriären misslyckas. Men i så fall kommer den blivande doktorn att vara en bra bit över 30 år innan han är färdig. Medelåldern för den som disputerar i ett humanistiskt ämne är redan nu bekymmersamt hög. Problemet är att doktorsexamen numera blivit en examen och en merit nästan uteslutande för anställning inom universitetet. Samtidigt är det både önskvärt och nödvändigt, att flertalet av dem som disputerat därefter lämnar universitetet. Samhället utanför universitetet borde kunna ta tillvara deras kompetens, men det sker alltså alltmera sällan. En konsekvens är att vi får allt färre goda forskarstuderanden inom humaniora, och de vi får är alltför gamla innan de blir färdiga för att ens påbörja en forskarkarriär. I dag hade inte ens AlfAh/berg kunnat bli rektor för en folkhögskola utan att först ha "pryat" inom skolformen. Vad beror då detta på? Ett skäl är naturligtvis att en del yrken - bl a genom den ökade datoriseringen - blivit mer specialiserade. Den som är verksam inom ett område skaffar sig en intemul bildning som är mer tidskrävande ål förr. Å andra sidan var också den interna skolningen förr av t ex journalister eller bibliotekarier lång. Fackets inflytande Ett annat skäl till att denna mode form av skråanda fått breda ut sig är aU söka i fackets ökade inflytande öv tjänstetillsättningar. Den humanistis forskaren har ju i regel minst 10-15 ' tjänstgöring inom universitetet, och dl han/hon söker sig till andra branscher kan han/hon omöjligen ha den interna erfarenhet som motsvarar hans åldersgrupp och kompetens. Det är i och fii sig i många fall av godo att facket fått inflytande på den enskilda arbetsplatsea att där företräda de anställdas intressen. Det är också både mänskligt och rimligt att en arbetsplats i första hand värnar om dem som hör till gruppen, men avigsidaa är att det försvårar för dem som kommer utifrån. Tendensen under senare år har varit att i största möjliga mån slopa formella, teoretiska spärrar. Man har resonerat att det avgörande bör vara om vederbö- rande har tillräckliga kunskaper för att et finns få tjänster kvar utanör universiteten där det längre rävs doktorsexamen. Iföra en viss arbetsuppgift. Och visst åter det bestickande rimligt. Och därför mns det få tjänster kvar utanför univeriteten där det längre krävs doktorsexaen. Många ifrågasätter också t ex gymasielektoratens vara. SACO/SR och äramas riksförbund anser dock det vä- entligt att de bevaras, men - och det är og belysande för attityden - många Ioala fackliga avdelningar motarbetar ·ndå utlysningen av de lediga lektoraten ör att skydda de lär:ue som redan har jänst vid skolorna men som saknar den ormella lektorskompetensen. Skulle an alltså lätta på det formella kravet att n lektor skall vara doktor så att det i tället blev en rekommendation eller en ungt vägande merit bland andra, ja då kulle sannolikt få lektorat bli besatta ed doktorer. Det är därför nödvändigt att i några all återinföra de formella spärrarna och tt överhuvudtaget öka forskningens eritvärde. I det enskilda fallet kan det 35 säkert förefalla omotiverat. Det finns självklart många adjunkter med stor ämneskompetens som säkerligen skulle kunna vara lika bra eller rentav bättre än lektorskompetenta doktorer, men det är ändå väsentligt för hela vårt kulturarv och humanioras fortbestånd att hålla fast vid vissa formella, teoretiska krav. Det var därför som vi en gång i tiden införde examina, och det finns områden där vi alltjämt med obönhörlighet kräver formella kompetensbevis. Inte kan man t ex · strunta i att skaffa sig ett körkort bara därför att man redan kan köra bil. Men det är viktigt att slå fast att det inte är i första hand av hänsyn till den arbetslöse 45-årige professorskompetente docenten i sanskrit som vi bör tillmäta hans akademiska meriter stor tyngd vid tillsättningen av en rad olika tjänster, det är heller inte ens i första hand av hänsyn till respektive arbetsuppgift (även om vi kan utgå ifrån att en radiochef som är doktor i ett humanistiskt ämne lägger tyngdvikt vid andra arbetsuppgifter än en s k kulturbyråkrat, förhoppningsvis oftast tilllyssnarnas och humanioras fromma) , utan det är alltså av hänsyn till humaniora.