BO SIEGBAHN: Socialdemokratiska bekymmer i Frankrike - och Sverige Ambassadör Bo Siegbahn rapporterar från Frankrike där den socialistiska regeringen har allt svårare att bemästra situationen. Efter denförsta tidens expansionistiska politik tvingades regeringen att slå till bromsarna och den redan kraftiga skattesmitningen har nu tagit väldiga proportioner. Frågan är hur länge kommunisterna i regeringen skalllyckas tygla sina fackförbund att acceptera åtstramningen. Sverige kan lära en del av de franska socialisternas misstag inte minst då det gäller den misslyckade banksocialiseringen. Det är intressant att jämföra den pci tiska och ekonomiska utvecklingen Sverige och Frankrike under senare k När de icke-socialistiska partierna iS1t rige tog över regeringsansvaret 1976 ~ ter 40 års socialistiskt styre, tedde sigt många den ekonomiska situationen gallt ka hygglig. I själva verket hade emelllt tid olika åtaganden under det gångnam. mognat ut och började vid denna tj punkt avspegla sig i ett starkt stigani underskott i budgeten och utlandsbe• ningarna. Till detta kom att de borge~ partierna, på grund av den socialist" hårda propagandan om att ett borge Sverige var liktydigt med en social rustning, till varje pris måste visa denna propaganda saknade grund. en ganska kort tid kom dessutom andra oljechocken. Resultatet var Pli stegringar och betalningsunderskott sal inom en koalitionsregerings ram vi sig svåra att behärska. · 1982 var utgångsläget helt annorlunci De ekonomiska svårigheterna var 6 alla uppenbara och regeringen hade IJIW. jat genomföra en allmän åtstranutiJt Icke desto mindre tog den socialdemt kratiska ledningen, trots försiktiga tester från vissa, mer realistiska kretslr, i valkampanjens hetta avstånd från lA besparingssträvanden och kom sålwå till makten på ett helt orealistiskt p1t gram. Det dröjde heller inte många veci or innan man tvingades.lägga om rodM totalt. För de socialistiska väljarna bl uppenbarligen detta, troligen medveu.. bondfångeri inneburit ett smärts~mt Upt vaknande och allt tyder på att ett val idil skulle innebära regeringsskifte. ~lyckad socialistisk politik . l Frankrike rådde ingen ekonomisk kris vid valet av Fran~ois Mitterand till president i maj 1981 och det strax därpå följande socialistiska segervalet med en absolut majoritet för den socialistiska falangen. De borgerliga regeringarna hade istort sett lyckats klara de olika oljekriaema och undvika allvarlig obalans. Arbetslösheten hade dock under de senaste ken kraftigt stegrats från omkring 500000 till 1800 000. Den nya socialistkommunistiska regeringen, som heligt lovat bia att sänka arbetslösheten, sökte lösa problemet genom en nykeynesiansk töpkraftshöjning. Minimilönerna höjdes iksom alla sociala bidrag, valjämte man lkulle sänka arbetstiden och pensionsåldern. Denna glädjetid varade dock inte linge. Redan följande vår stod det klart att alla kurvor pekade nedåt: arbetslösbeten nådde över det magiska tvåmiljooerstrecket, budgetunderskottet närmade sig 100 miljarder och betalningsbalansen framtvingade två devalveringar. Regeringen Mauroy sökte slå till bromsarna. Under förklaring om att man skulle fortsätta den gamla politiken med "en andra fas'' införde man ett tidsbeSfånsat pris- och lönestopp och några andra smärre åtgärder..Mycket tack vare att kommunisterna ingick i regeringen lyckades man i stort sett få dessa steg accepterade av fackföreningarna. Det blev dock ganska snart uppenbart att de vidtagna åtgärderna var helt otillräckliga. Pris- och lönestopp kan nämligen aldrig, vilket socialister tycks ha så svårt att förstå, vara annat än andhämtningspauser i avvaktan på genomförandet av strukturella ändringar. De leder 291 tämligen snabbt till snedvridningar och minskning av produktionen samt till otyglade prishöjningar när man så små- ningom, särskilt i ett privatkapitalistiskt samhälle, tvingas släppa dem. Redan efter kort tid blev det även klart att företagna devalveringar inte varit tillräckliga. En mer realistisk anpassning försvårades emellertid av de till mars detta år utsatta kommunalvalen. Dessa brukar i Frankrike vara ganska lokala företeelser, men den borgerliga oppositionen sökte denna gång ge dem en rikspolitisk karaktär för att på denna väg få fram ett synligare bevis än opinionsundersökningar på att socialisterna förlorat väljarnas förtroende. Så småningom tvingades regeringen att acceptera denna inställning. Det betydde bl a att man inte före valen ville vidta impopulära åtgärder. Franska nationalbanken tvingades därför till jättelika stödköp av valutan. Inte desto mindre gick valen dåligt. Oppositionen återerövrade ~ästan allt som man förlorat i de föregående kommunalvalen 1977 och det blev uppenbart att regeringen inte längre hade en väljarmajoritet bakom sig. Till en tid sökte man på en del håll med hänvisning härtill, precis som socialdemokraterna i Sverige under åren 1980-82, hävda att regeringen icke .längre var legitim utan borde avgå och ordna nyval. Förnyad devalvering Inför öppen ridå, dvs vid EG-sammanträde i Bryssel tvingades man nu erkänna det ohållbara läget. Av psykologiska men även ekonomiska skäl tillmättes francs-markkursen särskild betydelse och det var inte tilltalande att för en tredje gång inom mindre än två år tvingas 292 göra en ensidig fransk devalvering. Slutet på de hårda diskussionerna blev en förhållandevis liten fransk devalvering, kombinerad med en något större tysk appreciering. I marginalen till dessa förhandlingar kan man notera några mindre tilltalande förlöpningar. statsministern Pierre Mauroy sökte kasta skulden för valutasituationen på Västtyskland och fick här märkligt nog stöd av sin i övrigt klartänkte finansminister med det lämpliga namnet Delors (av guld). Denne hävdade att tyskarna var arroganta och att de inte visade solidaritet med de länder som ej lyckades hålla sin prisutveckling under kontroll. Det är naturligtvis bekvämt att skylla sina misslyckanden på omvärlden och ibland kan detta även innehålla en viss sanning. Vanligen brukar det vara Schweiz som i Frankrike kritiserats för egennytta. Det dröjde inte många dagar förrän man hittade en annan syndabock. De vikande oljepriserna hade väckt förhoppningar om att man i sin stabiliseringspolitik skulle få draghjälp härigenom och man angav tom hur många miljarder man skulle spara. Härvid hade man räknat med en oförändrad dollarkurs. I de yttersta av dessa dagar har denna emellertid stigit kraftigt och finansministern kritiserade inför senaten hårt den amerikanska politiken som inte var i stånd att hålla en fast kurs och som härigenom fördröjde det europeiska tillfrisknandet. Ändrades ej läget kunde man tvingas vidta åtgärder, dvs en ny devalvering. Försök till åtstramning En hel serie andra åtgärder föreslogs också. Skatterna på bensin, tobak och sprit skulle höjas, likaså avgifterna för olika offentliga tjänster. Vidare skulle alla de som hade en årlig skatt på över 5000 kronor tvingas att ge staten eU tvångslån på lO procent av sin skatt, alla inkomsttagare skulle vidare drabbas af en tilläggsskatt med en procent av sia skattepliktiga inkomst. Det som mest tycks ha upprört andarna var en start begränsning av den årliga valutatillddo ningen för utlandsresor. Stormen här blev så kraftig att bety. dande uppluckring företogs innan rego. ringen ens hunnit lägga fram lagförslaget för parlamentet. Det är väl naturligt att oppositioi!CI skulle ställa sig kritisk till de föreslaga åtgärderna. Men förre statsministe~ · professor Barre, nöjde sig signifikati nog med att framhålla att flera av dt föreslagna åtgärderna inte var lämplial och att han skulle löst problemet på delvis annorlunda sätt. Den allmänaa kritiken var dock att det var socialist« och kommunister som genom oskickJt skötsel av ekonomin framkallat det iJi. kade läget och att det därför inte VII rättvist att följderna härav skulle drabba även de oskyldiga. Fackföreningsrörelsen var till en bör· jan ganska försiktig i sina kommentarer och man inskränkte sig vanligen till kravet på att få medverka till modifikationer i skatterna för de sämst ställda. En visentlig orsak till denna stillsamhet bar varit det kommunistiska medverkandet1 regeringen, vilket gjorde det ganska svårt för den annars så militanta korrnDitnistiska fackföreningsrörelsen CGT alt gå till frontalattack. Det börjar emellcrtid nu bli tydligt att det råder en stigande olust bland kommunisterna och att di inte i längden går för partibossarna att bålla locket på. Tills vidare nöjer man sig dock med avledningsmanövrer som bl a hotar att bringa bilindustrin på fall. legeringens popularitet är sjunkande De första opinionsundersökningarna om den folkliga reaktionen på åtstramningen bar nyligen kommit. De visar att över 50 procent av medborgama är kritiska mot de genomförda åtgärderna mot endast 30 procent positiva. En majoritet tror inte heller att dessa åtgärder på ett nämnvärt sätt kommer att lösa Frankrikes ekonollDiska bekymmer. Intressant är dock att tlommunistema uppvisar en högre positiv procentsiffra än socialisterna på alla punkter. Ännu värre är kanske att presi- -denten och regeringen, som ännu förra sommaren åtnjöt förtroende hos halva det franska folket, nu ligger betydligt sämre till. En klar majoritet anser att dessa över huvud taget inte kommer att tunna lösa krisen och en lika stor grupp tror inte att regeringen har färdriktningen klar för sig. l så måtto ligger det något i denna misstro då man vet att meningarna inom regeringen - och partierna bakom den - ir delade. En stark falang ville välja en annan linje än Delors och införa traditioneDa planekonomiska restriktioner: importkontroll m m. Man vet inte med sä- kerhet hur länge den nuvarande politiken vidmakthålles och tvära kast är inte uteslutna om svårigheterna tornar upp sig. Ökad skattesmitning Även på en annan punkt kan det finnas anledning att vara kritisk. Frankrike är 293 ett land där skattesmitning tagit väldiga proportioner, trots att inkomstskatten är betydligt lägre än i Sverige. Med hänsyn härtill kommer de hederliga deklaranterna att drabbas förhållandevis hårt av skattehöjningen som ju dessutom i detta fall är proportionell, utan undre gräns. Detta gör att de verkliga låginkomsttagama får ett högre skattetillägg även i absoluta siffror än de högre. l sådana situationer kan det ofta vara rättvisare att höja "momsen" och ge vissa grupper någon kompensation. Mot detta kanske kan sägas att de verkligt låga inkomsttagama - liksom i Sverige - egentligen mest är deltidsarbetande hemmafruar och studenter etc där arbetsinkomsten endast utgör en del av de disponibla tillgångarna. Den skarpa kritiken mot valutaransoneringen har ofta motiverats med att åtgärden är en inskränkning av individens frihet etc. l själva verket mildrades det ursprungliga förslaget på väsentliga punkter. studenter och affärmän som kan framlägga godtagbara skäl för sitt resebehov får tex inga svårigheter; kreditkort kan i sådana fall också användas, charterresor hindras inte osv. Förmodligen har ett väsentligt syfte varit att klargöra för fransmännen situationens allvar och mindre förhoppningar om att kunna spara de beräknade miljarderna ty fransmännen är ett uppfinningsrikt släkte. Med de reservationer somjag här gjort förefaller mig den franska regeringens senkomna åtgärder vara ganska vettiga och opinionssiffrorna något orättvist negativa. Kanske har de berott just på att man inte litat på att politiken kommer att kunna fullföljas. Den svagaste länken är kanske valutasituationen. Den senaste 294 devalveringen var nog alltför liten och det hade varit riktigare att på en gång göra den större i stället för att pressa tyskarna till bistånd. Jämförelse med svenska förhållanden Om man vill jämföra den politiska utvecklingen i Sverige och Frankrike kan man konstatera att de olika partierna hos oss 1976 inte hade det faktiska långsiktiga läget klart för sig och att det på en del håll tog orimligt lång tid innan sjukdomsinsikten medförde den nödvändiga omläggningen. Om man sedan jämför socialdemokratins ställning i Sverige 1982 och i Frankrike 1981 kan man konstatera, att någorlunda insiktsfulla socialdemokrater i Sverige före valet klart måste ha insett lägets allvar men ändå utlovade ekonomiska förmåner som man visste ej skulle kunna genomföras; allt i en önskan att till varje pris åter komma i regeringsställning. De franska socialisterna övertog ett land som, med undantag huvudsakligen för den stora arbetslösheten, fungerade ganska väl. De kan däremot inte ursäktas för den hämningslösa löfteskampanj som fördes och som dessutom genomfördes efter valet. När Mauroy i april i år skulle redogöra för det iråkade läget försvarade han sig med att först presidentkandidaten och sedan de samverkande socialistpartierna hade ställt ut så stora växlar på framtiden som det därför var politiskt oundgängligt att senare . honorera. Även här var längtan efter makt, inte minst hos Mitterand, en ursäkt för långtgående eftergifter mot kommunisterna i syfte att få deras stöd. Ett av de på sikt allvarligaste misstagen var att socialisera nästan samtliga ännu enskilda banker och dessutom nyckelföretag i alla branscher. Alla dessa hade tidigare gått bra eller ganska bra, men statsövertagandet blev omedelbart en katastrof; de gamla cheferna byttes ut eller avgick och de nya har ännu inte ran något grepp om verksamheten trots löf. ten om hart när obegränsade krediter från de nu statliga bankerna. De nya cheferna blev dessutom föremål för minister- och tjänstemannastyrelse även 1 dagsfrågor som gjorde att samtliga vid ea sammankomst med presidenten förklart de att läget var ohållbart. Detta ledde ti att presidenten i ett publicerat uttalande vid ett regeringssammanträde förklarade att företagens chefer skulle stå självstät diga inom ramen för sina uppdrag ocl vid regeringsombildningen fick den teoretiskt begåvade men opraktiske indt striministern Chevenement avgå. I Frankrike tog det nästan ett helt i innan man insåg lägets allvar och nästal ännu ett innan seriösa åtgärder kom Ii stånd. l Sverige tog det inte mer än någn månader men i sanningens namn måsle man tillägga att kunskapen redan fanm vid makttillträdet. Om olika åtgärders klokhet och helande effekt kan man naturligtvis ha oJi. ka uppfattning, beroende på de politisb 'utgångspunkterna. Vad som tycks van gemensamt för partierna är uppfattnitt en att investeringar i näringslivet kott mer igång bara det finns pengar och al räntabiliteten är en sekundär fråga. En annan faktor som synes vara,. mensam är den amatörmäs.siga pr" på politikens handhavande. För Fnuirikes del kan detta vara naturligt. Fle let ministrar har aldrig haft något re, ringsansvar. Många har dessutom en begränsad politisk träning. Detta gäller även de tjänstemän som de anställt. I Sveriges fall är detta mer oväntat. Flera statsråd har för bara sex år sedan varit i regeringsställning och många av de socialdemokratiska tjänstemännen har kunnat övervintra. Även om tidigare 295 socialdemokratiska regeringar gjorde sig skydliga till åtskilliga tekniska missar och slarvigheter (s k Lidbommeri) var exempelvis utrikespolitiken inte som idag en fyrstämmig kör och propositionsutkast var vanligen, om än sakligt diskutabla, någorlunda logiska.