RegeringsfrÃ¥gan Allt efter som olika opinionsmätningar uppvisar en större balans mellan de bÃ¥da politiska blocken, tilltar diskussionen om regeringsbildningen efter en tänkt borgerlig valseger i höstens riksdagsval. Det är bra om denna diskussion förs nu. FrÃ¥gan är central för ställningstagandet frÃ¥n de enskilda valmännens sida i höst. Den mÃ¥ste alltsÃ¥ förr eller senare diskuteras. Samtidigt bör denna typ av frÃ¥gor med starka inslag av partitaktik i bÃ¥de god och dÃ¥lig mening klaras ut innan den egentliga valdebatten och valrörelsen inleds. Valrörelsen bör inte domineras av partitaktiska diskussioner. Väljarna leds dÃ¥ bort frÃ¥n det ställningstagande mellan olika politiska alternativ för hur landet skall skötas, som valhandlingen ändÃ¥ skall vara utslag av. Bildandet av en trepartiregering förutsätter att samtliga de inblandade partierna sätter samverkansmÃ¥let före enskilda ställningstaganden i olika sakfrÃ¥gor. SÃ¥ snart ett eller flera av samverkande partier sätter enskilda ställningstaganden före samverkan hotas rent definitionsmässigt denna samverkan. Om inte detta helt fundamentala förhÃ¥llande framstÃ¥r klart, finns det anledning att erinra om valet 1976, den därpÃ¥ följande regeringsbildningen och vad som sedan hände. De tre borgerliga partierna gick gemensamt till val pÃ¥ bildandet av en trepartiregering. Partierna själva fäste inte nÃ¥got frÃ¥getecken vid detta mÃ¥l. Samtidigt gjorde Centerpartiet helt förbindande utfästelser i kärnkraftsfrÃ¥gan. Folkpartiet och Moderata samlingspartiet intog en frÃ¥n Centerpartiet skild stÃ¥ndpunkt 11 ~ var - för att uttrycka sig milt - inte s L skilt angelägna att peka pÃ¥ en eventl ~ sprängpunkt för trepartisamverkan. L o väl visade det sig senare att sprängpw n ten fanns. Därmed visade det sig ocksÃ¥, ett eller flera av de borgerliga partie inte satte trepartisamverkan före alla olika sakpolitiska krav som man stod fi u Självfallet gÃ¥r det att diskutera om s s· Ii a bara var Centerpartiet som gav högre oritet Ã¥t ett bestämt ställningstagani sak eller om detta ocksÃ¥ gjordes a1 bÃ¥da andra partierna. SÃ¥ mycket stÃ¥r d g klart att det räcker om ett parti ger sak1 ~ tiken företräde före trepartisamverkan att denna skall falla. SÃ¥ snart ett p binder sig i en viss sakfrÃ¥ga kommer s< andra partierna att befinna sig under [ rekt utpressning vilket - alldeles aber~ p de av hur den konkreta sakfrÃ¥gan ser u d mÃ¥ste vara helt oacceptabelt som gn d för fortsatt samregerande. o är tre partier samverkar och gem a samt prioriterar samverkan före enskiW d ter i olika sakfrÃ¥gor innebär detta att tierna utifrÃ¥n stÃ¥ndpunkterna A, Bod F diskuterar sig fram till den gemensam stÃ¥ndpunkten D. När ett parti sätter enskild sakfrÃ¥ga före samverkan inm detta att det partiet ställer ett ultima krav i förhÃ¥llande till de andra partie~ Dessa skall dÃ¥ acceptera stÃ¥ndpunktet I annat fall spräcks regeringen. Helt penbart är samverkanssituationen och timatumsituationen artskilda. Vilja samverkan har ersatts med utpressni~ U nder de senaste tvÃ¥ mandatperiode ~ikÂ- nk· att rna de det pn· le 1 de ock olifiir aru de dien· t - tnd ma en )Ã¥r :il"( na. A lp· ultill 59 det inträffat tvÃ¥ gÃ¥nger att det ställts skatteöverenskommelsen med socialdemo· ·a krav i samverkan mellan dc tre BÃ¥da gÃ¥ngerna- oktober 1978 1981 - sprack samverkan ocksÃ¥ partierna. \'alrörelsc, som bygger pÃ¥ en utfÃ¥som trepartisamverkan efter en evenborgerlig majoritet i väljarkÃ¥ren, fÃ¥ratt samtliga tre borgerliga partier "Det viktigaste for oss är en gemenatt vara beredda att diskutera dc olika frÃ¥gor som väcks fÃ¥r att nÃ¥ en linje i denna trepartisamvcrsnart ett parti lÃ¥ter denna prioritebrytas av ett visst ställningstagande i har sanwerkansmÃ¥let brutits igenom. diskussion som därefter fÃ¥rs om treblir enbart partitaktik i mening. Diskussionen rör dÃ¥ endast klassiska frÃ¥gan hur man i väljarnas skall fÃ¥rsöka fordela skuldbördan fÃ¥r brutits. Den har inget med befinner oss i den situationen att och Centerpartiet har lÃ¥tit kraterna bli viktigare än samverkan mellan dc tre partierna. Därmed är regeringsfrÃ¥gan öppen i höstens val. Det är inte utpressningsoffret som bär skulden till detta. Moderata samlingspartiet bör naturligtvis alltfort hävda, att man är beredd att kompromissa om sakpolitiken i syfte att nÃ¥ en trepartisamverkan - självfallet som hittills med den politiska och sakliga tyngden hos respektive partis olika ställningstaganden som utgÃ¥ngspunkt. Inte minst talar politikens och verklighetens realiteter fÃ¥r en sÃ¥dan samverkansstratcgi. Men om dc bÃ¥da andra borgerliga particrna inte intar motsvarande position, har det borgerliga blocket brutits sönder, vilket är djupt beklagligt. Det innebär nämligen, att det politiska skeendet fjärmar sig frÃ¥n ekonomiska och idcmässiga realiteter. Men det är inget som moderaterna kan göra nÃ¥got Ã¥t. Möjligtvis kan väljarna i höst ge en fingervisning om att mittenpartierna valde fel i ett mycket viktigt vägskäl. Och i bästa fall Ã¥teruppstÃ¥r dÃ¥ trepartisamverkan.