CURRY-LINDAHL: ~~··ur,tion mot Norrlandsälvar och riksdagsbeslut? Tidskrift, nr 8, 1981 pläderar Sundin på nio sidor för en utbyggvattenkraften i Sverige och därmed llnttort~ls~ också av de sista mer eller orörda svenska storälvarna. Från sida har jag uppmanats att artikeln och härför av Svensk Tiderhållit ett vida mindre utrymme än vilket endast tillåter mig att ta av hans synpunkter. får väl betraktas som de privata """'");'""' talesman. Hans inlägg kom- ~tarntlchgt som Vattenfall igångsatt en · · för utbyggnad storälvar. Vattenfall har att ra utreda fortsatt vattensamt bilda bolag med och vissa industriföretag i omsom berörs av ännu outbyggda stor- . Vidare låter Vattenfall sin tidskrift i Vattenfall" med en fyrspaltsrubrik "Fortsätt bygga ut vattenkraf- . I samma veva presenterar Vattenen "opinionsundersökning" omfat- 2000 personer, av vilka 70% av de resp 43% av "miljövännerna" bygga ut vattenkraften. Samtidigt socialdemokratiska politiker om Kalixälven måste byggas ut" och ett i Norrland vill med en rad exploatera Vindelälven för vattenLO, som beskäftigt allt skall bestyra betonar vikten av att utbyggnaalvarna sker i bolagsform med Vatoch berörda kommuner som intresAvslagna motioner till Moderata :llflllllltngspar · senaste stämma fcireslog ggnad av tre (Torne, Kalix och Pite ) resp två av hittills outbyggda storälMan skönjer i dessa aktioner en av Vat- ,W.U mfl orkestrerad kampanj trots flera pJiande riksdagsbeslut att bevara Torne-, lalix-, Pite- och Vindelälvarna. VattenU gör fö varje år liknande sabotageutspel, särskilt gällande Kalix älv, för vilken man 1979 föreslog en utbyggnadsplan. Ett genomgående drag i alla dessa propåer är att utbyggnaden av dessa älvar påstås kunna genomforas på ett miljövänligare sätt än tidigare utbyggnader. Sent skall syndarna vakna! För dem som under mer än ett decennium på den svenska naturvårdens vägnar (Vetenskapsakademiens och Svenska Naturskyddsforeningens) inom ett halvdussin kommitteer får resp älvsystem i Norrland "forhandlat" med generaldirektör Jonas Norrby och hans medexploatörer utan att hos dem finna minsta forståelse for att avstå från eller modifiera regleringar och utbyggnader av sjöar och älvar (även inom nationalparker och naturreservat) i syfte att forsöka rädda så mycket som möjligt av oersättlig svensk natur genom att dämningsnivåer reducerades och andraskademinskande åtgärder vidtogs, framstår de nya tongångarna som cyniska och falska. Om Vattenfall under ett 40-årigt skede ej ens forsökt att följa naturvårdens rekommendationer och vädjanden, inte heller då man lovade att så göra (protokoll finns!), varfor skulle samma personer nu plötsligt visa miljöhänsyn? Ihåligheten i Vattenfalls och andras uttalanden är monumental och utmanande både mot löjet och fornuftet, ty det finns ingen "miljövänlig" eller "skonsam" utbyggnad av älvar. Skadorna och miljöforändringarna är allomfattande. Vattenfall propagerar for att det är bättre att bygga ut några större älvar (alltså de fyra "orörda") än flera mindre och som ett eko upprepas denna till axiom blivna tes av andra forespråkare for utbyggnad av storälvarna. Bland argumenten for utbyggnad uppmärksammas vidare det naiva uttalandet att efter 50-100 år "kan vattendragen återställas med forsar och fall om den tidens människor så önskar". Receptet for mot miljön skonsam vat- 48 tenkraftsutbyggnad skulle vara att undvika längre torrsträckor, stora dämningsområden och alltför stora ingrepp i älvarnas källområden i fjällen. Fagert tal, som endast tar hänsyn till enstaka landskapsscenerier men totalt bortser från förödelsen av produktiva ekosystem och utplåning av organismer! Hur litet "skonsamheten" i själva verket är värd, omvittnas av att Vattenfall för endast två år sedan presenterade en utbyggnadsplan för Piteälven, som innebär 11 kraftstationer, varvid också källsjöarna skulle regleras kraftigt, Piteälvens fåra torrläggas längs sträckor upp till 13 km och Storforsen (som för sin prakt besöks av ca 250 000 människor årligen) stympas. Med kännedom om Vattenfalls under årtionden ständigt tillämpade kronärtskockspolitik att bygga ut en bit i sänder av ett älvsystem under falsk förespegling att inte gå längre, så är pratet om "miljö- vänlig skonsamhet" endast ett lockbete för att få kommunernas och statsmakternas stöd för Vattenfalls utbyggnadsplaner och sysselsättningsterapi. . Det är också märkligt att Vattenfall, Sundin och andra inte tycks respektera av riksdagen och regeringen fattade beslut om storälvarna utan snarast raljerar mot dessa beslut: "oformliga riksdagsbeslut" - "sådana ·tossigheter blir det när den lagstiftande församlingen tar på sig förvaltningsuppgifter" - "idiotstopp mot vattenkraftutbyggnad" för att citera Sundin. Vattenfall kan givetvis inte uttrycka sig så, men verket handlar som om riksdagsbesluten inte existerade. Sundin gör också ett våldsamt angrepp på den Fysiska Riksplaneringen, vars utredningar om vattenkraften legat till grund för riksdagsbeslut. Uppenbarligen anser han att vattenkraftexploateringen borde som tidigare få fortsätta planlöst. Den enorma omdaningen och förstörelsen av naturlandskapets vatten, myrar skogar har pågått under tiotals år utan någon översiktlig planering av vad och mycket som skall exploateras av Sveri sjöar och älvar hade redovisats, trots den ideella naturvården under mer än decennium hade vädjat härom. F- 1971, när redan alltför mycket av vad hade varit värt att bevaras av Sverige h förstörts eller hade beslutats för exploa ring, framlade regeringen en s k fysisk · planering. När alltså ca 70% av alla stö vattendrag och ca l 500 km strömma vatten har byggts ut i Sverige, varvid fi av Lapplands sju nationalparker och d förnämsta naturreservat hade förstörts ett katastrofalt sätt, så tycker Sundin " vattenkraftutbyggaodet drabbades av fysiska riksplaneringen", som föres fredning av några kvarvarande älvar! Sundin pratar också om "de n' hundra älvräddarna i vårt land" där numerärt nedvärderande den svenska turvården, bakom vilken står organisa ner med mer än l00 000 medlemmar, t Svenska Naturskyddsföreningen och S riges Fritidsfiskares Riksförbund. Vi påstår Sundin att den stress som utövas "de många närboende" utmed älvar der utbyggnad "inte lindras av älvräd nas agerande". Menar han att de sen skall hålla tyst för att inte oroa de - boende för utbyggnadens konsekvenser? Sundios tal om att alla av honom u räknade skador i utbyggda vatten "må gånger kan förebyggas" (varför har det inte gjorts?) kan jag av brist på utrym ej bemöta. Det torde inte heller behö ty en omfattande litteratur föreligger i - net klart visande att Sundin tyvärr har Tydligen har han inte förstått hur om tande de irreparabla skadeverkninga är. Landskapsarkitekter är tydligen S dins recept mot vattenkraftutbyggn liksom tidigare en gång VattenTyvärr utgör ofta landskapsarkiåtgärder efter en utbyggnad ett ylfjärmande från naturlandskapet, tycks Sundin inte förstå. är närmast groteskt när Sundin ojar att Vattenfall inte tillåtes att "bevälbehövlig och kraftfull informamedan Svenska Naturskyddsfårsom gör "fräna angrepp på vat- , däremot har statligt stöd får "''~~•e1•uuet. Verkligheten är att under har Vattenfall enbart får propaganen större budget än vad den svensnaturvården (Vetenskapsakademiens och Svenska Nahade till buds får """""'""'·" innan Statens Naturblev till på 1960-talet. Tyvärr det senare trots sina många miljoner ASUNDIN: 49 och 100-tals tjänstemän inte gjort eller fårmått mycket får att skydda svenska älvar och sjöar från utbyggnad. Ibland har det t o m främjat exploateringsvåldtäkter på oskattbar natur, ja även i nationalparker och naturreservat! Hela diskussionen om att snabbt bygga ut ytterligare svenska storälvar synes huvudsakligen motiveras av sysselsättningsskäl, ty av Elanvändningskommittens betänkande framgår att elöverskottet kommer att öka under 1980-talet och redan kommande år uppgå till 8-9 TWh. Att mot en sådan bakgrund bygga ut mera vattenkraft och Sveriges la återstående storälvar förefaller vettlöst och utgör dessutom ett övergrepp mot kommande generationer. (Nairobi i december 1981) om energi eller konspiration? har hedrats med kritik från Kai Currymin plädering får ökat vatlknlftwtbygga i Sverige. leder en internationell miljövårdsIIJUllatt<m i Nairobi. Miljövård mitt un•a:'"~'''rn bör i fårsta hand gå ut på att vattendrag for jordbruket så att mat samt att hindra att all skog på avstånd från byarna eldas upp maten. För folken där bör insträvan att minska sin alvälkomnas - det kan åtminstoprisstegringen på fotogen till energipolitik har som främsta att minska oljeköpen for att vi inte skall bli ruinerade. Uppgiften blir inte lättare av att vi också skall avveckla kärnkraftverken. Som ersättning räknar vi med att elda kol i stor skala, köpa gas från norr och söder och utveckla inhemska fOrnybara energikällor. Att ny vattenkraft inte fick någon nämnvärd plats i programmet beror på principbeslut i hägnet av miljö- vårdsåret 1972 då Kai fick sin plattform i Afrika. I fråga om energi tycks han inte ha lärt sig någonting av vad som hänt sedan dess. Besluten mot vattenkraften grundlades före oljeembargot 1973 och före små prisökningar samt skuttet uppåt när Khomeini trädde till. Det kom samtidigt med 50 folkomröstningen, då vi bestämde oss for att avveckla kärnkraften. Detta är bakgrunden till att näringslivet - industriforbundet och fackföreningar - och särskilt kraftindustrier helt naturligt föreslår att målsättningen for vattenkraftutbyggandet nu bör prövas om. I de forsta riksdagsbesluten mot vattenkraften forutsattes också att en omprövning skulle äga rum mot mitten av 80-talet. Kais rubrik om konspiration får väl ursäktas med hettan under Afrikas sol. Moderna vattenkraftverk byggs med stor omsorg om miljön, om landskapet kring kraftverket och om trevnaden i bygden. Stora framsteg har gjorts sedan 40- talets början. "Sent skall syndaren vakna", säger Kai, men det är väl ändå bättre än inte alls! Miljövänligare vattenkraftverk är nu en realitet och inte kan väl Kai GÖSTA BOHMAN: Trepartiregeringar och löften Att politiker är människor är for mig närmast en självklarhet. Om det är någonting jag predikat under mina många år i politikens tjänst, har det varit just detta. Vanliga, ofullkomliga människor med brister och förtjänster. Jag kan därfår helt instämma i den grundsyn Janerik Larsson redovisat i Svensk Tidskrift nr 10/1981. Men han glömde något väsentligt. Nämligen att också journalister är människor som kan begå misstag och göra felbedömningar och även dra oriktiga slutsatser. Janerik Larsson borde därfor ha iakttagit en viss fcirsiktycka mer om kol. Liksom älvräddarna ute i busken t Kai om vårt elöverskott. Inte skall vi b ga ut älvar när vi har elöverskott. Jorn visst. Vi skall hjälpa till att ersätta med el. Nu eldar vi upp 130 Twh olja året medan elproduktionen är ungefår Twh. Vår vattenkraftsreserv är 35 1 och hälften därav kan vara utbyggd ti 2 000. Den skulle räcka till att ersätta b ten av den villaolja som nu går upp i~ glesbygder och små orter som inte fjärrvärme. I motsats till Kai anser jag att syl sättningen genom vattenkraftutbygga är viktig. För att bygga ut vattenkraft höver vi inte importera någonting alls, vesteringen består praktiskt taget helt inhemskt arbete och arbetslösheten stor. tighet, då han tvärsäkert redovisade "fall", om vilkas utgång han säger s~ varit på forhand helt övertygad. Och bortser också ifrån, att just den oms digbeten att vi alla innerst inne är val människor även innebär något pos" nämligen formåga att tro andra männi om gott. En benägenhet, med andra att lita på varandra. Inte bara på vän utan också på motståndare. I Janerik Larssons Fall l, rörande delseforloppet efter forsta trepartirege ens sammanbrott, forhöll det sig ju så folkpartiets fåreträdare hade fullt kla~ Sl v d ä h d e1 li1 ti m k! var vi moderater stod. Ola Ullsten att en av utgångspunkterna får att hände också hände var vår - och centerns - övertygelse om att en två- "'..'"PrmO' skulle efterträda trepartire- . För de vanliga människor till J anerik Larsson fp-politiker det då varit naturligt att i god tid dem med vilka de förhandlade, att · · var utesluten. vill inte påstå, att händelseutveckhade blivit en annan, om ett sådant "'"''~"".·~n"e hade gjorts, men det är osannolikt, att skeendet i så fall att fålja andra spår. Fall 2 har Janerik Larsson fel i sina 51 slutsatser. Det var helt andra motiv än fpledningens trötthet (eller fåfänga) som ledde till att trepartiregeringen den gången bröt samman. Att fp:s handlande kan ha påverkats av "den sorts dödslängtan" som Janerik talar om, är en annan sak. Men de grundläggande motiven får regeringskrisen hade sin rot i helt andra mänskliga faktorer än just denna. Jag vill sluta med att travestera vad Janerik Larsson säger: "som människa orkar man inte hur mycket som helst. Inte ens om man är politiker." Nej, man orkar faktiskt inte svika hur många löften som helst. Vid ett och samma tillfålle.