skolbetygen Skolbetygen kom oförmodat in i valrö- relsen och ställde till trassel för strategerna på vissa partikanslier. Skälet till att de aktualiserades var att det fr o m i höst ges sammanfattande betyg, s k blockbetyg, i de samhällsorienterande och naturorienterande ämnena på grundskolans högstadium. I stället för betyg i vart och ett av ämnena historia, geografi, samhällskunskap och religionskunskap respektive fysik, kemi, biologi och teknik blir det bara ett betyg i valje ämnesblock. Avsikten från böljan var att dessa betygs meritvärde inte skulle vara större än betyget i exempelvis barnkunskap. skolöverstyrelsen tvingades dock ingripa och se till att blockbetygen multipliceras med fyra. Efter talrika elevstrejker i september beslöt dessutom skolministern Ulla TilJander att valje lokal skolstyrelse skall få välja om man förutom blockbetygen skall ge betyg i vart och ett av de enskilda ämnena. Under valrörelsen pågick också en animerad debatt mellan Ulla Tillander och hennes företrädare Britt Mogård om vem som verkligen hade ansvar för stolligheterna. Olof Palme sökte skära pipor i vassen. Han hade, förklarade han i en TV-utfrågning, i och för sig inte mycket att invända mot blockbetygen. Han ville dock att ämnesintegreringen först skulle genomföras. Därefter skulle det vara fritt fram för blockbetyg. För honom var det alltså huvudsakligen en turordningsfråga. Betygsfrågan är inte pacificerad. Det kan den inte bli så länge den utgör ett skolexempel på politiskt självsvåld. De som syndat mest är socialdemokraterna, 394 men inte heller mittenpartierna är oskyldiga. Fro m nu är antalet betygstillfällen på grundskolan kraftigt beskuret. Betyg ges enbart på högstadiet. Bakom den beklagliga åtgärden står socialdemokraterna, folkpartiet och centerpartiet. För socialdemokraterna är betygsfrå- gan ideologisk. skolbetygen visar ju - ve och fasa - att en del elever är bättre än andra. Som om det inte vore tillräckligt avslöjar de också att somliga är sämre än sina kamrater. Betygen är därför ett dödligt hot mot alla nivellerings- och jämlikhetssträvanden. Socialdemokraterna har uppenbarligen läst sin Strindberg, som säger: " Sanningen är alltid oförsynt. " Slutsatsen för partiet blir då att sanningen till vaije pris måste döljas. Det skall inte få framgå att vissa ungdomar är duktigare än andra, och framför allt inte att somliga är mindre framstående. Avskaffas en metod att mäta skillnaderna kan de ju lättare glömmas eller t o m sopas under mattan. Så får vi jämlikhet, simsalabim! Ett viktigt steg i dessa strävanden är att stödja sådana befängda påhitt som blockbetyg. De misskrediterar även betygen i stort. Därmed skall marken bere· das för deras definitiva avskaffande på såväl grundskolan som gymnasiet, vilket ju är socialdemokraternas klart uttalade mål. Det blir måhända inte så lätt ändå. Var moderaterna står är det ingen som tvekar om. Värt att notera är dock att även Thorbjörn Fälldin och Ulla TiJ. lander i valrörelsen framhöll att fler be· tygstillfällen på grundskolan nog vore motiverat. Kanske är det inte uteslutet att vi så småningom - för elevernas lärarnas och föräldrarnas skull - får ett bättre betygssystem, fler betygstillfållen på grundskolan och rättighet för elever att i efterhand kunna höja sina betyg för att komma in på en eftersökt utbildningslinje. Vem vet - blir det rentav till sist en betygspolitik som beaktar majoritetens åsikter? Matti Häggström