GUNNAR HAMBRAEUS: Svensk industripolitik lngerljörsvetenskapsakademien har de senaste Ã¥ren arbetat medfrÃ¥gan hur det svenska näringslivet skall kunna stärkas och utvecklas. ChefenfÃ¥r l VA, professor Gunnar Hambraeus, presenterar en rad konkreta forslag tillforbättringar. Han understryker blaatt industrins insatserfor FoUforskning och utveckling - mÃ¥ste stärkas kraftigt. Sverige intar i dag en ledande ställning pÃ¥ mÃ¥nga punkter pÃ¥ den tekniska och industriella världsmarknaden. Om denna skall kunna vidmakthÃ¥llas mÃ¥ste vi utbilda naturvetare, tekniker och ekonomer av hög kvalitet. Genom att strukturrationalisera högskoloma kan man skapa större, slagkraftiga och specialiserade enheter som kan erbjuda en sÃ¥dan utbildning. Industripolitiken mÃ¥ste beaktaflerfrÃ¥gor än de som nu behandlas inom industridepartementet, sÃ¥ t ex utbildning, sociallagstiftning, utrikeshandel, skattepolitik och energiforsörjning. PÃ¥ sikt borde industridepartementet kunna frigöras frÃ¥n handläggningen av stödärenden och ägna sig mer Ã¥t lÃ¥ngsiktiga uppgifter. Sommaren 1979 lade Ingenjörsvetenskapsakademien IVA fram sin utredning Kunskap och konkurrenskraft. Arbetet med frÃ¥gan hur det svenska näringslivet skall kunna stärkas och utvecklas har fortsatt inom akademien. I februari presenterade en grupp inom IVA en rapport innehÃ¥llande synpunkter pÃ¥ den svenska industripolitiken. Den var bl a avsedd som ett bidrag till det material som sammanställdes inom industridepartementet fÃ¥r 1981 Ã¥rs industripolitiska proposition. I IVAs industripolitiska teser fastslÃ¥s att svenskt näringsliv mÃ¥ste utvecklas pÃ¥ grundval av frihandel och internationell arbetsfördelning. Detta ställer hÃ¥rda men stimulerande villkor fÃ¥r svenskt tekniskt och industriellt nyskapande. Omvärlden ändras ständigt, men Sveriges formÃ¥ga att anpassa sig till fÃ¥rändringarna minskar. Näringslivets flexibilitet mÃ¥ste ökas fÃ¥r att möjligheterna till utveckling inte skall gÃ¥ oss förbi. Dc trögheter som hindrar flexibiliteten mÃ¥ste studeras och i görligaste mÃ¥n upplösas. Det rör sig om ett stort antal problem avseende institutionella hinder som uppkommit genom den utformning lagstiftning m m la.tt pÃ¥ omrÃ¥den som arbetsmarknad, social omsorg, ekonomisk politik och skattepolitik. Avspaningen av det vetenskapliga, tekniska och industriella skeendet mÃ¥ste fÃ¥rstärkas sÃ¥ att vi tidigt upptäcker nya hot och möjligheter. Avspaningen mÃ¥ste kombineras med analys av konsekvenser av skilda utvecklingsalternativ. Därmed kan man skapa en framfÃ¥rhÃ¥llning som kan 206 omsättas i en handlingsberedskap inför omställningsproblemen. En psykologisk förändringsberedskap mÃ¥ste skapas sÃ¥ att samhälle, institutioner, företag och individer uppfattar förändringar som nÃ¥got naturligt och positivt. En kunskapsberedskap mÃ¥ste skapas genom en bred FoU-insats och en ökad insats för en internationellt sett högkvalitativ utbildning av naturvetare, tekniker och ekonomer. Industriförnyelse är en lÃ¥ngsm process. Även om den kan göras snabbare, kommer nu verksamma företag att för lÃ¥ng tid framÃ¥t svara för den övervägande delen av industrins produktion och export. Teknikskapandet inom dessa mÃ¥ste stärkas. IVA tar avstÃ¥nd frÃ¥n generella dödsdomar som har uttalats över vissa industribranscher. Där finns stora resurser bl a i form av hög kompetens som mÃ¥ste tas tillvara. Betydande segment kan göras konkurrenskraftiga. Andra delar kräver strukturförändringar. MÃ¥ngfacetterad industripolitik Industripolitiken bör vara lÃ¥nsiktig. Den skall ge en stabil bakgrund och god miljö för en kraftfull industriutveckling. En industripolitik mÃ¥ste beakta mer än de frÃ¥- gor som behandlas inom industridepartementet. SÃ¥rlana är t ex: utbildning, skapande av ny kunskap genom forskning, avspaning av kunskapsfronten, sociallagstiftning, arbetsmarknadsfrÃ¥gor, utrikeshandel, säkerhetspolitik, ekonomisk politik, skattepolitik m m. Ã…tgärderna inom dessa skilda omrÃ¥den mÃ¥ste bringas i samklang. Detta är primärt en uppgift för den samlade regeringen och riksdagen. I en översyn av de centrala industripolitiska organens uppgifter och arbetsfördelning bör man bl a Överväga att överföra industridepartementets handläggning av stödärenden till verk och myndigheter. Därmed skulle departementets resurser frigöras för mer lÃ¥ngsiktigt inriktade uppgifter. Industripolitiken mÃ¥ste innefatta statens del av ansvaret för industrins försö~Â- ning med energi och basrÃ¥varor lÃ¥ngsiktigt och till konkurrenskraftiga priser. Utbildningen Skolans kunskapsförmedlande och kunskapsutvecklande uppgift mÃ¥ste Ã¥terfÃ¥ högsta prioritet och dess effektivitet mÃ¥ste höjas. Framför allt mÃ¥ste skoltiden utnytt· jas bättre. Brister i skolans kunskapsförmedling drabbar hÃ¥rdast de lÃ¥gpresterande eleverna. De minskar även rent allmänt Sveriges möjligheter att driva ett framgÃ¥ngsrikt näringsliv. MÃ¥nga högskoleinstitutioner är idag för smÃ¥, otillräckligt bemannade eller svagt utrustade för en god FoU-insats. Högskolorna bör strukturrationaliseras sÃ¥ att slagkraftiga enheter skapas, var och en specialiserad med avseende pÃ¥ kompetens, omiang och utrustning. Vetenskapligt ledande institutioner mÃ¥ste löpande förses med modern apparatur. Institutionerna mÃ¥ste i ökad utsträckning gemensamt anskaffa och driva dyrbar utrustning. En fungerande arbetsmarknad, sÃ¥väl statlig som privat, för forskarutbildade är ett villkor för att ungdomen skall söka sig till forskarbanan. Kontakten mellan högskolorna och näringslivet mÃ¥ste öka. Kompetenskraven för högre statliga befattningar mÃ¥ste ocksÃ¥ ses över och industrin stimuleras att anställa kvalificerade individer med forskarutbildning. Forskning och utveckling Svensk FoU sÃ¥väl vid högskolor som inom industrin mÃ¥ste bygga ut sina kontakter med utlandet. Ett starkt ökat deltagande i bilaterala och multilaterala seminarier, symposier och konferenser, liksom samverkan i direkta projekt och deltagande i FoU-samarbete utomlands bör komma till stÃ¥nd. PÃ¥ motsvarande sätt bör ett ökat antal kvalificerade utländska gästforskare beredas tillfälle att deltaga i svensk FoU. Företaget har genom sitt ansvar för förctagets bestÃ¥nd och utveckling de bästa förutsättningarna att uppfÃ¥nga och värdera signaler frÃ¥n marknaden och övrig omvärld ifrÃ¥ga om efterfrÃ¥gan och behov. Den större delen av den tekniska utvecklingen mÃ¥ste därför styras av företagen själva. Ställförcträdande beslut i ej primäransvariga anslags- och lÃ¥neformedlande organ är mindre effektiva och mer riskfyllda. Företagens FoU har fyra funktioner: den är ett instrument för avspaning av hot och möjligheter, den ökar kompetensen för förvärv och införande av ny teknik utifrÃ¥n, den utvecklar befintliga produkter och produktionsteknik och den frambringar 207 nyR produkter och processer. Industripolitiken mÃ¥ste stärka företagens FoU-insat- .ser genom huvudsakligen generella Ã¥tgärder. Ett exempel pÃ¥ sÃ¥dana är de generella FoU-avdragen vid företagsbeskattningen. Investeringar i FoU och marknadsfö- ring mÃ¥ste skattemässigt jämställas med investeringar i utrustningar och anläggningar, t ex genom införande av immateriella investeringsfonder. Svensk industris konkurrenskraft bygger i hög grad pÃ¥ medarbetarnas kunskap, skicklighet, duglighet och engagemang. Ã…tgärder för att utveckla och uppmuntra dessa kvaliteter bland sÃ¥väl industrins nuvarande medarbetare som hos ungdomen är ytterst angelägna. Innovationstakten i Sverige är fortfarande hög. VÃ¥rt land intar idag även en ledande position pÃ¥ ett överraskande stort antal punkter pÃ¥ den tekniska och industriella världsmarknaden. Detta är en starkt positiv faktor och en resurs som landets industripolitik skall räkna med och systematiskt stärka och utnyttja. Industriella utvecklingsprojekt som lovar en hög avkastning och en kort Ã¥terbetalningstid lider ej brist pÃ¥ pengar. För mer lÃ¥ngsiktig och grundläggande FoU och uthÃ¥lligt arbete pÃ¥ större projekt är medelbristen pÃ¥fallande. U tvccklingsverksamhet kräver mÃ¥ngfaldiga resurser jämfört med FoU-verksamhet. Kapitalförsörjningen för utvecklingsledet mÃ¥ste stärkas. Önskvärda förbättringar När innovationer eller uppfinningar blir produkter och börjar marknadsföras kom- 208 mer nystartade företag ofta i ett kritiskt skede. Ekonomiskt stöd dÃ¥ är en förutsättning för företagens fortlevnad. Företagens kapitalförsörjning mÃ¥ste därför underlättas under denna period. Bildandet av nya teknikintensiva företag och företagskombinationer mÃ¥ste underlättas genom att lämpliga incitament skapas. Det gäller helt nya innovationsföretag, avknoppningar av existerande fö- retag samt sammanförande av delar frÃ¥n tvÃ¥ eller flera företag kring speciell teknik, eventuellt med statlig medverkan. De svenska underleverantörerna till storindustrin har en svÃ¥r ställning. Bl a är serielängden i den begränsade produktionsvolymen ett problem när de skall konkurrera med utländsk komponentindustri. Underleverantörernas teknik- och kompetensutveckling bör stimuleras och deras produktionsvolym ökas t ex genom marknadsföring pÃ¥ utlandet. Utvecklingsbolag, inrättade i samverkan mellan näringslivet och bankerna, skulle väl komplettera de statliga formerna för kapitalförsörjning till utveckling av kvalificerade innovationer. Staten kan bidra t ex via ett statens finansieringsorgan och ställa lÃ¥n och lÃ¥negarantier till utvecklingsbolagens förfogande. De regionala utvecklingsfondernas villkor vid lÃ¥n till innovativa, nystartade företag är mycket oförmÃ¥nliga. Detta gäller delvis även STUs utvecklingslÃ¥n. Bestämmelserna mÃ¥ste mildras. Staten och kommunerna kan starkt stimulera teknikutvecklingen i industrin genom en kompetent, konsekvent och uthÃ¥llig teknikupphandling omfattande sÃ¥väl utveckling som produktion. Försvaret och affärsverken har varit föregÃ¥ngare och bör ges möjligheter att fortsätta med detta. Kommunerna är stora upphandlare av kapitalvaror och bör utveckla teknikupphandlingens möjligheter. Stora rationaliseringsvinster stÃ¥r här att hämta. Kontakten med utlandet Nyskapande av teknik mÃ¥ste stimuleras och import av god ny teknik bör uppmuntras. Den övervägande delen av ny teknik inom svensk industri mÃ¥ste komma frÃ¥n utlandet. En skicklig upphandling baserad pÃ¥ en bred allmänteknisk kompetens är en viktig förutsättning för att teknik förvärvad frÃ¥n utlandet skall ge svensk industri internationell konkurrenskraft. Tekniköverföring över gränserna bygger mycket pÃ¥ personliga kontakter. FramstÃ¥ende företrädare för utländsk förvaltning och industri bör inbjudas till Sverigebesök för att dela med sig av kunskap och lära känna Sverige. Hinder för framstÃ¥ende utländska tekniker och vetenskapsmän att arbeta i Sverige bör undanröjas. Den svenska offentliga utiandsrepresentationen bör utnyttjas för att ge ytterligare bidrag till att stärka en lÃ¥ngsiktig teknisk, ekonomisk och industriell samverkan mellan olika länder. Förbindelser med utlandet mÃ¥ste förstärkas genom personliga kontaktnät. Industrins utveckling styrs väsentligen av dess marknader. LÃ¥ngsiktig marknadsutveckling nationellt, branschvis och företagsvis mÃ¥ste förstärkas. Staten bör bidra till detta genom direkta exportfrämjande insatser samt genom stipendier, skatteregler, kontaktprogram m m som uppmuntrar svensk industri till engagemang och arbete utomlands. Exportkrediter och stöd till projektexport mÃ¥ste kunna ges även till företag som samarbetar med utländska företag i olika konstellationer även om det svenska företaget svarar för en mindre del av projektet. 209 Det finns en betydande teknisk dynamik i det svenska samhället och dess näringspolitik. Denna kan lösgöras och utvecklas genom en framsynt industripolitik. Därmed kan skapas ny sysselsättning, nya exportmöjligheter och en god regional utveckling. Dessa teser har framlagts som ett underlag för en fortsatt diskussion men ocksÃ¥ som en uppmaning till praktiskt handlande sÃ¥väl inom näringslivet som i regering och riksdag. Ã…RSSAMMANKOMST Föreningen Svensk Tidskrifts Vänners Ã¥rssammankomst torsdagen den 14 maj 198t kl 18.15 Läkaresällskapet, Klara Ostra Kyrkogata l O, Stockholm e Redogörelse för Svensk Tidskrifts verksamhet e Middag e Statssekreterare Mats Svegfors: ByrÃ¥krati - ett hot mot välfÃ¥rden Anmälan per telefon 08/67 59 55