negrer bör ha rösträtt Att negrer ska ha rösträtt anser en nästan enstämmig svensk opinion - om negrerna befinner sig i Sydafrika eller Namibia. DÃ¥ framstÃ¥r det lika självklart som att afrikaner som blivit svenska medborgare skall fÃ¥ vara med att pÃ¥- verka Sveriges framtid. FrÃ¥geställningen kan vid första anblicken framstÃ¥ som enfaldig och provokativ. Provokativ är den, avsiktligt. Man kan önska att den skulle kunna rubriceras ocksÃ¥ som enfaldig. Men verkligheten är en annan. För en betydande grupp opinionsbildare i ulandsfrÃ¥gor är det nämligen inte alls självklart att färgade - eller lÃ¥t oss kalla dem u-landsinvÃ¥nare - skall ha rösträtt. Visst är det bra om regimen ifrÃ¥ga tillämpar nÃ¥got slags valsystem, men att det är demokratiskt i bemärkelsen rymmer rätten till fri Ã¥siktsbildning, flerpartisystem och rösthemlighet är inte sÃ¥ viktigt. Det centrala kriteriet för att regimen ifrÃ¥ga ska vara kvalificerad att röna internationell uppskattning är att den är "progressiv". För den här gruppen svenskar, som Ã¥terfinns inom mÃ¥nga läger men med en markant koncentration till socialdemokratin, olika u-landsorganisationer samt bistÃ¥ndsorganet SIDA, är rösträtt och andra demokratiska rättigheter för u-ländernas invÃ¥nare inte alls nÃ¥gon självklarhet. Att bistÃ¥ndspolitikens kelgrisar som Tanzania, Vietnam eller Guinea-Bissau ska tillämpa samma politik mot sina medborgare som man - med rätta - kräver att Sydafrika, Marocko eller Israel ska göra framställs snarare som ett orättmätigt ingrepp i staternas suveränitet. Människovärde och demokrati blir relativa begrepp, tacksamma att manipulera i bistÃ¥ndsdebatter och u-landsveckor. För en demokrat är folkstyre ingen lyxartikel 150 som bara ett antal industriländer har rÃ¥d med. Man kan dela uppfattningen att det är mer komplicerat att infora demokrati i tredje världen men ambitionen att ocksÃ¥ u-ländernas folk själva ska la forma sin framtid kan aldrig uppges. Sveriges insatser pÃ¥ detta omrÃ¥de är emellertid mycket blygsamma. Officiellt eftersträvar naturligtvis svensk bistÃ¥ndspolitik en demokratisk utveckling. Men dels är det högst tveksamt om tex SIDA-ledningen delar den vedertagna definitionen av begreppet demokrati när det gäller tredje världen, dels kommer demokratikriteriet oftast pÃ¥ undantag när andra villkor fOr bistÃ¥nd som utvecklingsformÃ¥ga och strävan efter jämnkhet beaktas. För en liberal demokrat finns det ingen utvecklingsfOrmÃ¥ga eller jämlikhet utan frihet och medborgarrätt. Därfor är det särskilt beklämmande när fria val eller Ã¥siktsfrihet framställs som ett hot mot ekonomiska framsteg och ekonomisk u~ämning. Tvärtom är de, vÃ¥gar jag pÃ¥stÃ¥, en fOrutsättning fOr en dynamisk samhällsutveckling. Det är svÃ¥rt att hitta nÃ¥got u-land som genom att fOrtrycka medborgarna nÃ¥tt ekonomiska framsteg. Tvärtom gÃ¥r fOrtryck och stagnation hand i hand. Dessvärre har Sverige med betydande träffsäkerhet valt att kanalisera merparten av ,... sitt utvecklingsbistÃ¥nd till just sÃ¥dana stater. Att socialdemokratin fOr tjugo Ã¥r sedan lät sig bedÃ¥ras av dÃ¥ skenbart löftesrika nationer som Tanzania och senare av Angola och Vietnam är i och fOr sig inte sÃ¥ märkligt. DÃ¥ var det fortfarande närmast en självklarhet att ett "progressivt" u-land skulle välja planhushÃ¥llningens väg. Varfor kunde aldrig riktigt intellektuellt motiveras, men en stram, centralstyrd ekonomi lyste som en moraliskt foredömlig s~ärna bredvid ruttet kapitalistiska regimer. Idag vet vi - eller borde veta - bättre. Den reflexion en och annan obekväm iakttagare gjorde under bistÃ¥ndspolitikens framväxt - att primitiva samhällen med la kompetenta plane· rare och administratörer mÃ¥ste vara sällsynt illa lämpade for planhushÃ¥llning - sopades under mattan, i den mÃ¥n de alls släpptes fram pÃ¥ tidningarnas debattsidor eller i etermedia. FarhÃ¥gorna har dessvärre besannats. Svenskt bistÃ¥nd har blivit sÃ¥ ineffektivt som man kunnat frukta. Tanzanias under hela 60- och 70- talen sÃ¥ omskrivna bykeoperativ har blivit fiaskon, dyrbara monument över dogmatisk ofOr· mÃ¥ga. Landets hela ekonomi har gÃ¥tt i stÃ¥. UtvecklingsformÃ¥gan är närmast negativ. I grannlandet Kenya - med närmast blandekonomisk struktur - utvecklas däremot ekonomin betydligt gynnsammare. Men det drar inte svenska bistÃ¥ndspolitiker nÃ¥gra slutsatser av, tycks det ... Samma sak gäller Guinea-Bissau och Elfenbenskusten, tvÃ¥ järnfOrbara stater. Guinea-Bissau, länge framställt som en mönsterstat, har nu avslöjats som ytterligare ett bistÃ¥ndsfiasko. SIDA medger nu, sedan Cabral-regimen störtats, att ineffektiviteten i ekonomin varit stor och att nästan allt bistÃ¥nd använts for att ut· veckla städerna. Landsbygden har helt forsummats. VarfOr har man inte talat om det tidigare? Att en framgÃ¥ngsrik utvecklingsnation som Elfenbenskusten skulle la eller vilja ha svenskt bistÃ¥nd är fOga troligt. Eftersom man valt en marknadsekonomisk väg, som ger medborgarna höjd levnadsstandard i stället för massmöten och politiska slogans, uppfylls fOrmodligen inte kravet pÃ¥ progressiv utveckling. Sanningen att säga saknar regeringen en egen bistÃ¥ndspolitik. Fortfarande är det socialdemokratiska värderingar som i allt väsentligt styr. Insikten om att en förskjutning mot en mer mÃ¥lmedveten liberal politik är nödvändig tycks sitta lÃ¥ngt inne. Visserligen har Cuba avfOrts frÃ¥n mottagarländerna. Att denna regim nÃ¥gonsin kom att fÃ¥ bistÃ¥nd förblir en skandal. Redan när Olof Palme vid sitt besök pÃ¥ Cuba 1975 ledde massmöten med leven för vänskapen mellan Sverige och Cuba visste han själv, UD, SIDA och andra opinionsbildare om att tusentals politiska fÃ¥ngar försmäktade i undeljordiska bunkers, att fackföreningarna ~äÂ- nade som indoktrineringsinstrument och att landet dessutom - egendomligast av allt - inte ens under Batista-regimen kunde anses som ett u-land. Internationellt pÃ¥gÃ¥r sedan flera Ã¥r en debatt om det meningsfulla i att i-länderna alls ger bistÃ¥nd. Och om sÃ¥ sker, efter vilka villkor? Ska 151 givarna kräva en demokratisk utveckling eller betrakta de inre förhÃ¥llanden som nÃ¥got man inte ska ta ställning till? T o m en i den svenska radikala debatten omhuldad ekonom som John Kenneth Galbraith anser nu att bistÃ¥nd snarare har negativa än positiva effekter. Den intressanta omsvängningen har dock, i motsats till hans Ã¥sikter om tex de multinationella företagens fördärvlighet, inte nÃ¥tt nÃ¥gon spridning i Sverige. Att Sveriges och västvärldens bistÃ¥ndspolitik hitills haft knappt märkbara resultat innebär inte att bistÃ¥ndstanken ska avskrivas. Men förutsättningarna för bistÃ¥ndet mÃ¥ste nu tas upp till rejäl diskussion. Att vi ska fortsätta att av slentrian och prestige hÃ¥lla konkursfärdiga regimer under armarna samtidigt som miljontals människor i tredje världen hotas av akut svält blir alltmer orimligt. Johan Hjertqvist