NIELSJ0RGEN HAAGERUP: Europaparlamentets första 18 mÃ¥nader ltuÃ¥ artiklar i Svensk Tidskrift 1979 redogjordes for de allmänna valen inom EG-ländema till det •ya europeiska parlamentet. VÃ¥r korrespondent i Danmark, redaktör Nie/s jgrgen Haagerup, som lider det danska utrikespolitiska institutet i Köpmhamn, är numera medlem i Europaparlamentet. Han redogör i sin artikelfor hrparlamentet är sammansatt och hur det fimgerar; all ett parlament som har inte mindre Ã¥ 7officiella sprÃ¥k inte kan fungera alldeles problemfritt är ganska självklart. Men han talar ocksÃ¥ om parlamentets befogenheter och hur det forejal/er att utvecklas. Att eil verkligt etablerat ltJrlamenl sÃ¥ smÃ¥ningom kommer att draga till sigen betydande makt inom EG är mycket troligt. Den europeiska gemenskapen fick äntligen 1979 sitt första folkvalda organ, nämligen det direktvalda Europaparlamentet (EP), bestÃ¥ende av 410 medlemmar frÃ¥n de nio medlemsländerna. Härtill kommer de 24 grekiska medlemmar, som l januari 1981 inträdde i EP. EP avslutade i december för andra gÃ¥ngen sedan det första direkta valet behandlingen av EG:s budget. Denna gÃ¥ng skedde det under litet mindre dramatiska former än i slutet av 1979, dÃ¥ budgeten underkändes för första gÃ¥ngen i EG:s historia. Uppgörelsen mellan MinisterrÃ¥det - EG:s beslutande myndighet - och EP har nu ännu en gÃ¥ng visat, att starka motsättningar gör sig gällande vad beträffar karaktären av Gemenskapens arbete och framtid. Det är inget märkligt i att EP - tillsammans med Kommissionen, som är den permanenta myndighet, som utses av MinisterrÃ¥det - stÃ¥r som företrädare för en utbyggnad av EG-samarbetet, medan MinisterrÃ¥det, som representerar medlemsländernas regeringar, hÃ¥ller igen och föredrar en större sparsamhet än Kommissionen och EP tycker om. l motsats till vad som var fallet i december 1979 och de därpÃ¥ följande mÃ¥naderna är det i Ã¥r ingen öppen strid mellan RÃ¥det och Parlamentet, som är de tvÃ¥ bestämmande budgetinstanserna. Parlamentets majoritet tog emellertid i december 1980 en tilläggsbudget pÃ¥ ca l miljard svenska kronor, som inte bara innehÃ¥ller ett anslag till offrena för den stora italienska jordbävningen utan ocksÃ¥ anslag till social- och regionalfonden. Dessa senare är i motsats till t ex lantbruksutgifterna s k "icke-obligatoriska". Denna kategori utgifter har Parlamentet större inflytande över än de obligatoriska, som utgör huvuddelen av EG:s budget. Flera med- 122 lemsländer med Frankrike i spetsen har vänt sig mot den särskilda tilläggsbudgeten men har inte fÃ¥tt tillräckligt medhÃ¥ll i MinisterrÃ¥det dÃ¥ det krävs kvalificerad majoritet för att kunna förkasta Parlamentets beslut. Danmark tillhör de länder som reserverat sig mot Parlamentets beslut men har dock betalt sm andel av tillläggsbudgeten. FrÃ¥gan om ett enskilt lands vägran att betala till tilläggsbudgeten kan av EG-kommissionen i förekommande fall föras inför EG-domstolen. Ytligt sett rör det sig om en konflikt mellan pÃ¥ den ena sidan tvÃ¥ integrationsivriga europeiska institutioner, som förväntas tala pÃ¥ Gemenskapens vägnar, och den tredje institutionen, nämligen MinisterrÃ¥det, som representerar de nationella intressena. Vid en värdering av EG:s nuvarande situation medverkar dock starkt att flera förhÃ¥llanden gör sig gällande, vilka verkar bromsande pÃ¥ en fördjupning av den europeiska integrationen. Själva Europatanken har under Ã¥ratal haft motvind och det beror huvudsakligen pÃ¥ tvÃ¥ förhÃ¥llanden. Det ena är den ekonomiska kris, som har drabbat den västliga världen sedan 1973, delvis framkallad och utlöst av den dramatiska h~jÂ- ningen av oljepriserna. Denna kris har resulterat i stigande arbetslöshet, hög inflation och stagnerande ekonomisk tillväxt. I detta sammanhang skall det erinras om att EG kom till vid en tidpunkt, dÃ¥ grunden hade lagts till den starkaste och kanske lÃ¥ngvarigaste högkonjunktur, som vÃ¥r världsdel upplevt, nämligen frÃ¥n .slutet av 50-talet till början av 70-talet. Den hade inte skapats av EG, men EG var inte ensam om att dra fördel av den utan var ocksÃ¥ istÃ¥nd att göra detta pÃ¥ ett sätt som kom att gagna alla medlemsländerna och de länder, som Gemenskapen var i kontakt med. DÃ¥ denna högkonjunktur mattades av och frÃ¥n 1973 avlöstes av den ekonomiska kris, som vi ännu befinner oss i var EG i verkligheten ganska illa förberedd pÃ¥ att ta pÃ¥ sig de svÃ¥rig· heter, som krisen utlöste. Medlemsländerna blev mera upptagna av att ta tillvara sina egna intressen och visade sig ovilliga att lämna över nya uppgifter till EG. Därför har det inte gÃ¥tt att utvidga EG:s verksamhetsfält, vilket avsikten hela tiden varit. Den andra orsaken till den starka motvind, som Europatanken nu befinner sig i, hänger samman med det tidsmässiga avstÃ¥ndet till de integrationspositiva tankar, som finns intagna i Gemenskapstraktaterna. En ny generation av politiker hÃ¥ller pÃ¥ att rycka in pÃ¥ scenen. Den har ingen erfarenhet av det andra världskriget och har mycket liten förmÃ¥ga till inlevelse i de erfarenheter, som ledde till utvecklingen av det europeiska efterkrigssamarbetet. Europeiskt samarbete Det europeiska samarbetet har utvecklat sig i alltmer mellanstatlig riktning, vilket bl a belyses av den omständigheten, att majoritetsbeslut i MinisterrÃ¥det efterhand huvudsakligen baseras pÃ¥ enighet. Vidare har Kommissionen enligt mÃ¥ngas mening mer och mer utvecklat sig till ett initiativtagande sekretariat och därigenom i avtagande grad blivit den kraftkälla för EG-samarbetet, som planerna var. Det direkt valda EP:s utvecklingsmöjligheter begränsas av de existerande traktatmässiga befogen· heterna, vilka blott kan ändras genom enhälliga beslut av medlemsländer, och den ekonomiska krisen, som gör medlemsländernas rege· ringar obenägna att utvidga EG:s finansiella möjligheter. En alltmera viktig del av dessa är dtn momsandel, som tillfaller Gemenskapen &Ã¥n medlemsländerna. Hittills har man icke vtlat gÃ¥ utöver l % och i betraktande av prishöjningarna pÃ¥ lantbruksprodukter bromsar drnna inställning en verklig utvidgning av aktiviteterna inom .EG. PÃ¥ den positiva sidan mÃ¥ste man i alla fall notera, att EG har kunnat hindra en tillbakagÃ¥ng till en nationell tullskyddspolitik och att drn gemensamma lantbrukspolitiken alltiämt fungerar först och främst tillfredsställande för iirbrukarna med ett rikligt utbud av alla lantbruksprodukter. l politiskt avseende har samarbetet mellan dr nio - frÃ¥n första januari 1981 tio - medlrmsländerna utvecklat sig praktiskt taget obehindrat av de ekonomiska svÃ¥righeterna. Detta politiska samarbete, som fungerar utanför traktaterna, har icke lett till att EG-länderna talar med en stämma i alla frÃ¥gor. Men överläggningarna om de utrikespolitiska angelägenheterna har nu nÃ¥tt en sÃ¥dan omfattning, att l·a~e enskilt medlemslands utrikespolitiska beslutandeprocess i avgörande grad präglas därav. Det är därför icke oberättigat att tala om ut1·ecklingen av en egentlig europeisk identitet eller en europeisk dimension, även om den ser ut att bli mycket olika mot vad Rom-traktatens fader föreställde sig. Den är mindre dogmatisk och mera pragmatisk. Den bygger icke pÃ¥ en ruropeisk fÃ¥rfattning fÃ¥r en federation eller en konfederation, utan är baserad pÃ¥ en rad vanor och regler, som är under ständig utveckling bÃ¥de politiskt och ekonomiskt. 123 Det politiska samarbetet Det kan vara anledning att pÃ¥minna om att det först och främst är detta politiska samarbete, som efter den dÃ¥varande svenska regeringens uppfattning hindrade ett svenskt medlemskap i EG. Det politiska samarbetet har ocksÃ¥ utvecklat sig ganska starkt, men det har icke blivit en del av själva det europeiska samarbetets traktatsmässiga grundval. Det är numera inte tal om nÃ¥gon suveränitetsbegränsning i samarbetet. Danmark samordnar naturligtvis sin utrikespolitik nu i lÃ¥ngt högre grad med de övriga medlemmarna av Gemenskapen än innan Danmark blev medlem 1973. PÃ¥stÃ¥endet att Danmark därvid skulle ha blivit "avlägsnat" frÃ¥n Norden hÃ¥ller dock knappast vid en närmare granskning. Det är sällan tal om egentliga konflikter mellan EG-länderna pÃ¥ den ena sidari och gemensamma nordiska synpunkter pÃ¥ den andra, även om sÃ¥dana kan förekomma. Tendensen har snarare gÃ¥tt i riktning mot en större överensstämmelse mellan nordiska och europeiska Ã¥sikter, vilket bl a framgÃ¥r av röstningarna under FN:s Ã¥rliga generalförsamlingar och av hÃ¥llningen till en rad frÃ¥gor vid konferensen i Madrid. Greklands anslutning och förhandlingarna med Spanien och Portugal om inträde i EG vittnar om att EG framdeles kommer att föra en öppen politik särskilt gentemot de länder, som söker inträde i Gemenskapen och som i övrigt är villiga att uppfylla de förpliktelser, som följer med. Öppenheten gäller ocksÃ¥ mot länder, som antingen inte kan bli medlemmar eller som har valt som Norge och Sverige att tills vidare stÃ¥ utanför Gemenskapen. Härom vittnar särskilt samarbetet inom ramarna av LOME-avtalen; 124 till de anslutna länderna har senast kommit det oavhängiga Zimbabwe. Greklands inträde den l januari och den planlagda utvidgningen med Spanien och Portugal om fÃ¥ Ã¥r - det slutliga datum är inte fastlagt, ty förhandlingarna är inte avslutade - betecknar enligt mÃ¥ngas uppfattning en viss förskjutning av Gemenskapen mot söder. Det är naturligtvis inte minst ett danskt utan även ett tyskt och brittiskt intresse att förbindelsen med andra länder ständigt hÃ¥lls öppen, däribland till Norge och Sverige, och man har välkomnat, att den norska regeringen nyligen har tagit ett steg mot att bygga ut kontakten med EG, däri inbegripet det politiska samarbetet pÃ¥ ministernivÃ¥. Det kan i alla fall vara skäl att fastslÃ¥, att varken intagningen av nya medlemmar eller öppenheten gentemot icke medlemmar betyder ett utplÃ¥nande av skillnaden mellan medlemskap och icke-medlemskap. Det är ett allmänt antagande, att utvidgningen av EG med nya medlemmar kommer att försvÃ¥ra en fortsatt integration. Men det är inte i den utvidgade medlemskretsen som man skall se det största hindret för en fortsatt integration i Rom-traktatens anda. SvÃ¥righeten ligger snarare i de lÃ¥ngvariga ekonomiska problem, som alla västländer kämpar med, och i det motstÃ¥nd mot vidare utvidgning av EGsamarbetet, som kan konstateras särskilt i Storbritannien, men delvis ocksÃ¥ i Danmark. De nya medlemsländerna, som är pÃ¥ väg in i Gemenskapen, är efter allt att döma anhängare av en ivrigare integrationspolitik. EP:s sammansättning Mer än 95 % av Europaparlamentets 434 medlemmar har anslutit sig till nÃ¥gon av de sex politiska huvudgrupperna inom detsamma. När alla dessa grupper inte är sÃ¥ homogena som inom Ã¥tskilliga europeiska parlament, hänger detta i synnerhet samman med att EP:s medlemmar inte bara kommer frÃ¥n 10 olika länder med ofta mycket olika parlamentariska traditioner utan ocksÃ¥ med att de har utgÃ¥tt frÃ¥n mer än 50 olika politiska partier. l skrivande stund är det ännu ovisst vilka politiska grupper de grekiska medlemmarna ansluter sig till, och dÃ¥ Grekland först 1981 kommer att hÃ¥lla sitt första val till EP, kaa fördelningen av de grekiska medlemmarna ändra sig under Ã¥rets lopp. Mot bakgrund aY fördelningen av de 410 medlemmar, som vald~ i j uni 1979, kan man emellertid konstatera, att den största politiska gruppen inom EP är dea socialistiska, som rymmer mer än en fjärdedd av alla EP:s medlemmar och som är den enda, som har representanter frÃ¥n samtliga medlemsländer inom EG. Just därför är det en föga homogen grupp. Den omfattar exempelvis Ã¥t· skilliga tyska socialdemokrater, som gÃ¥r in för ett utvidgat europeiskt samarbete, men ocksÃ¥ franska socialister, som har en mera tveksam hÃ¥llning, och brittiska labourmedlemmar, som representerar grupper, som är direkta motstÃ¥ndare till brittiskt medlemskap i EG. Den näst största gruppen är den kristligt demokratiska, som kallar sig Det europeiska folkpartiet. Den har representanter frÃ¥n 7 av medlemsländerna (möjligen 8 med de nya grekiska medlemmarna). Här finner man bÃ¥de starkt konservativa politiker, bl a frÃ¥n Tysk lands CDU/CSU, och politiker med mera vänsterorienterade Ã¥sikter. SÃ¥ är det ett hopp ned till den tredje största gruppen, som är den konservativa med 63 medkmmar, varav de 60 är brittiska konservativa, en enda frÃ¥n Nordirland och tvÃ¥ danska konstr\'ativa. Denna grupp kallar sig Den europeiska demokratiska gruppen. Den är en mindre tvärnationell grupp än de flesta andra. Den nästa i raden är den kommunistiska, som i verkligheten bestÃ¥r av tvÃ¥ ofta starkt oeniga grupper, nämligen de italienska kommunisterna och de franska kommunisterna samt en ensam dansk folksocialist. De itatienska kommunisterna är i mÃ¥nga frÃ¥gor lika EG-positiva som de franska är negativa. I Ã¥tskilliga frÃ¥gor har den kommunistiska gruppen ocksÃ¥ tvÃ¥ ordförande, som ofta ger uttryck Ã¥t rätt olika Ã¥sikter. Den femte gruppen är den liberala gruppen, som jag tillhör. Gruppen har bara 40 medlemmar, men den omfattar representanter frÃ¥n 8 länder och 12 partier och är därför en av de mest tvärnationella i EP. 17 av de 40 medlemmarna är fransmän, som nästan alla är bland president Giscard d'Estaings majoritetsgrupp i EP (en annan del av denna majoritetsgrupp har slutit sig till de kristliga demokraterna). Blott Storbritannien är icke representerad i den liberala gvuppen som en följd av den brittiska \'alordningen, som ocksÃ¥ har medfört, att de konservativa är starkt överrepresenterade i EP. Man arbetar pÃ¥ att nÃ¥ fram till ett valsystem, som skulle göra det möjligt ocksÃ¥ för det brittiska liberala partiet - som är ett av Europas största - att bli representerat i EP efter valet 1984. Den sjätte och sista politiska gruppen är de europeiska framstegsdemokraterna, som bara har nÃ¥got dussin medlemmar, varav de flesta Ã¥r franska gaullister. Resterande 5 % av EP:s medlemmar stÃ¥r 125 utanför de sex politiska grupperna. Hälften av dessa har bildat en s k teknisk koordinationsgrupp för att därigenom kunna utnyttja de faciliteter, som EP ställer till de enskilda gruppernas förfogande. I denna koordinationsgrupp finner man de 4 danska EG-motstÃ¥ndare, som valdes av Den danska folkrörelsen mot EG. De deltar i utskottsarbetet men representerar alltsÃ¥ ingen politisk grupp och intar en avvisande och negativ hÃ¥llning till praktiskt taget alla frÃ¥gor, som behandlas i EP. Danmark är det enda land, som i valet hade en lista pÃ¥ EG-motstÃ¥ndare, även om sÃ¥dana ocksÃ¥ finns bland de franska kommunisterna och de brittiska labourmedlemmarna. Det är dock knappt tal om ett egentligt organiserat samarbete mellan dem. FörhÃ¥llandet mellan de 4 danska EG-motstÃ¥ndarna och flertalet av de övriga 12 danska medlemmarna i EP har pÃ¥ sista tiden skärpts. EG-motstÃ¥ndarna har de sista mÃ¥naderna gÃ¥tt över till att använda mera direkta aktionsmetoder i form av misstänkliggörande av EP och parlamentarikernas pÃ¥- stÃ¥dda lönekrav och genom att Ã¥sidosätta de regler, som gäller för EP:s arbete, däribland tystnadsplikt beträffande arbetet i utskotten. EG-motstÃ¥ndarna har tydligen funnit det nödvändigt att börja använda dessa medel för att dra till sig samma uppmärksamhet, som de i början av EG:s tid efter valet 1979 var föremÃ¥l för men som har avtagit sedan man blivit klar över vad de 4 danska EG-motstÃ¥ndarna stÃ¥r för. Den oftast förkommande talesmannen för dem är för övrigt medlem av Danmarks kommunistiska parti. Parlamentets arbetssätt Arbetet inom EP försiggÃ¥r dels vid ett mÃ¥nat- 126 ligt sammanträde som varar en vecka (enstaka extraordinära möten förekommer, särskilt vid budgetbehandlingen pÃ¥ hösten) samt vid utskottsmöten, som inkallas separat. Till skillnad frÃ¥n plenarmötena i Strasbourg och (mera sällan) i Luxembourg äger utskottssammanträ- dena nästan alltid rum i Bruxelles. En fastställd mötesplats, som är mÃ¥nga parlamentarikers önskan, finns det knappast nÃ¥- gon utsikt till inom den närmaste framtiden. FrÃ¥gan härom är ofta en källa till debatt och oenighet. EP har givit MinisterrÃ¥det en frist till juni 1981 fÃ¥r att träffa definitiv uppgörelse om EP:s fÃ¥rläggning i framtiden. Det har väckt mycken besvikelse i Luxembourg att stämningen tycks gÃ¥ i riktning att sÃ¥ smÃ¥ningom koncentrera EP:s möten till Strasbourg, medan utskottsmötena i fortsättningen skall hÃ¥llas i Bruxelles. I verkligheten är det ett storre problem fÃ¥r EP:s fasta stab av medarbetare än fÃ¥r medlemmarna, ty i fciljd av ett gammalt avtal är generalsekretariatet placerat i Luxembourg, där ocksÃ¥ flertalet av funktionä- rerna bor. För besökande vid EP är det ofta överraskande, att EP har flera officiella sprÃ¥k än FN, nämligen 7, dÃ¥ grekiska nyligen har kommit till som det sjunde. När Spanien och Portugal kommer med, blir antalet nio. I motsats till Kommissionen har EP inte nÃ¥got egentligt arbetssprÃ¥k, som engelska och franska. Tack vare den effektiva tolkningen och översättningen är alla medlemmar i stÃ¥nd att uttrycka sig pÃ¥ sitt eget sprÃ¥k och fÃ¥ alla inlägg översatta till sitt eget sprÃ¥k. Det är dyrbart och kräver att man anställer ett stort antal människor. Systemet verkar dock i praktiken bättre än man skulle kunna tro, även om det väl med tiden kommer att uppstÃ¥ krav pÃ¥ att fOrenkla sprÃ¥kproblemet. Det är ingen risk fOr att detta sker genom att man gradvis skär ner antalet erkända sprÃ¥k och t ex upphör med danska, som är det sprÃ¥k som talas av det minsta antalet deltagare. Att det läggs sÃ¥ mycken vikt pÃ¥ tolkning och översättning menar man beror pÃ¥ att kray pÃ¥ kunnighet i sprÃ¥k inte skall vara ett avgörandt kriterium fOr att bli vald till EP. Men det är nödvändigt att säga, att den som kommer till EP och bara kan ett enda sprÃ¥k, nämligen sitt eget, i praktiken kommer att fÃ¥ svÃ¥righeter att fÃ¥ nödvändiga kontakter. Här är de danska och holländska medlemmarna kanske i en bättrt ställning än Ã¥tskilliga av deras kolleger frÃ¥n större länder, därfÃ¥r att det är tradition i dt mindre europeiska länderna, att man normalt kan minst ett och ofta flera främmande sprÃ¥k. Översättning till sÃ¥ mÃ¥nga främmande sprÃ¥k kan ocksÃ¥ ge anledning till problem. Jag har sÃ¥ledes av erfarenhet fÃ¥tt lära mig, att man intt i ett tal i EP skall lÃ¥ta ett skämt fOtjas av en allvarlig utläggning, därfÃ¥r att det skratt, som skämtet eventuellt framkallar, ofta kommer fÃ¥rst när man är inne i framfÃ¥randet av den allvarligare synpunkten. Slutligen äger en mycket viktig del av arbetet i EP rum inom de sex politiska grupperna. Dt möts minst en gÃ¥ng i mÃ¥naden till ett flera dagar lÃ¥ngt sammanträde i nÃ¥gon av EG-Iändernas huvudstäder och träffas dessutom dagligen under den mÃ¥natliga sessionen (under Il av Ã¥rets mÃ¥nader). Det är pÃ¥ dessa gruppmö- ten, som man strävar att nÃ¥ fram till gemensamma europeiska stÃ¥ndpunkter tvärs över nationella skiljelinjer. Det är ofta vanskligt och det lyckas lÃ¥ngt ifrÃ¥n alltid. Att det i alla fall ~ekas vid Ã¥tskilliga tillfÃ¥llen är ett vittnesbörd om hur mycket de nio medlemsländerna trots allt har vuxit samman. Tyngdpunkten i arbetet ligger helt klart pÃ¥ dtt arbete, som utfÃ¥res i grupperna. Det är inte tal om nationella delegationer i EP. Jag ser pÃ¥ sÃ¥ sätt lÃ¥ngt mera sällan mina landsmän i de övriga grupperna än jag ser mina utländska kolleger inom den liberale gruppen. EP sysselsätter sig inte bara med de ämnen, som täcks av det traktatmässiga samarbetet, utan ocksÃ¥ med ärenden som faller in under det politiska samarbetet mellan utrikesministrarna. Här är det ofrÃ¥nkomligt, att ocksÃ¥ säkerhetspolitiska frÃ¥gor dyker upp, även om egentliga fÃ¥rsvarsangelägenheter mycket sällan bthandlas. Men gränslinjen är ofta svÃ¥r att dra. Beträffande EP:s hÃ¥llning infÃ¥r säkerhetspolitik och försvarspolitik kan man fastslÃ¥, att EP Pärmarför Ã¥rgÃ¥ng 1980 127 icke har nÃ¥gon kompetens - lika litet som nÃ¥- got annat EG-organ - men "att EP heller inte har nÃ¥gra ämnen, som är tabu. EP har redan arbetat med frÃ¥gan om en gemensam industripolitik pÃ¥ försvarsomrÃ¥det och kommer inom kort att taga ställning till Kommissionens reaktion pÃ¥ EP:s rapport härom. Särskilt franska kommunister och gaullister men ocksÃ¥ Ã¥tskilliga socialister vänder sig mot att EP sysselsätter sig med utrikespolitiska frÃ¥- gor, som tangerar säkerhetspolitik. Det finns dock en stor majoritet inom EP, som är for att EP skall ha rätt att taga upp alla slags frÃ¥gor. En lÃ¥ngt mera kontroversiell sak är om EG:s institutioner med tiden ocksÃ¥ skall ägna sig Ã¥t uppgifter, som berör säkerhetspolitiken och försvarspolitiken. Eventuella initiativ till ett utbyggt europeiskt försvarssamarbete kan dock knappast ske inom den europeiska gemenskapen. kan rekvireras frÃ¥n Svensk Tidskrifts expedition, tel 08-67 59 55, eller genom insättning av kronor 30: - pÃ¥ postgiro 7 27 44-6.