KERSTIN HAGWALL: Tafatt familjepolitik Med utgångspunkt bl a i årets budgetjimlag granskar här Kerstin Hagwall de senastefyra årtnsfamiljepolitik. Denna har inte motsvarat förväntningarna, anser hon. Artikelforfattaren är forskningsingnyör och har själv tre barn som har plats i kommunal barntillsyn. När de borgerliga partierna övertog regeringsmakten 1976, var forväntningarna stora på att statens stöd till barnfamiljerna skulle fordelas rättvisare än dessfOrinnan. Kraven på vårdnadsbidrag och kortare arbetsdag fOr småbarnsfOräldrar drevs hårt i valrörelsen både av moderaterna, centern och folkpartiet. År efter år hade borgerliga motioner om vårdnadsbidrag, ATP-poäng fOr hemarbetande fOräldrar, bättre sjukforsäkring for hemmamakar och skattelättnader fOr familjer med endast en fOrvärvsarbetande avslagits i riksdagen. Socialdemokratisk familjepoitik hade främst inriktats på en utbyggnad av den kommunala barnomsorgen. Camilla Odhnoffs familjestödsutredning, som 1975 fareslog en forlängning av fOräldraledigheten vid barns fodelse från sju till åtta månader och sex timmars arbetsdag for småbarnsforäldrar, fick ett välvilligt mottagande i såväl socialdemokratisk som borgerlig press, men rönte från annat håll så våldsamt motstånd, främst i det socialdemokratiska kvinnoforbundet, att s-regeringen aldrig vå- gade genomfOra fOrslaget. Inga pengar som kunde användas till daghemsutbyggnad fick användas till något annat. Det har nu gått mer än fyra år sedan de borgerliga övertog regeringsmakten. Har familjepolitiken omformats på dessa år? l årets budgetfOrslag aviseras äntligen ett regeringsforslag under våren om ATP-poäng for vård i hemmet av små barn. Hur fOrslaget kommer att klara sig i riksdagen vet man inget om. Vårdnadsbidrag for barn under tre år har inte inforts, varken beskattat - som moderaterna och centern propagerade for i valrörelsen 1976 - eller obeskattat - folkpartiets modell. 112 Däremot har fOråldrapenningen i samband med barns födelse förlängts till att omfatta 12 månader, och småbarnsfOråldrar har fått lagstadgad rätt till 6-timmars arbetsdag (med löneavdrag, förstås). Helt utan motstånd från socialdemokraterna har det inte gått. Den senaste förlängningen av föräldrapenningen om tre månader, som gäller från den l/1 1980 och utgår med 37 kronor per dag, motsatte sig socialdemokraterna och yrkade i stället på en månads fOrlängoing med ersättning enligt fOrålderns sjukpenning. De pekade särskilt på att regeringens fOrslag försvårade männens utnytgande av fOrsäkringen! c-m kontra s-fp Detta är ett exempel på den grundläggande åsiktsskillnaden mellan å ena sidan c-m och å andra sidan s-fp. Centern och moderaterna vill ersätta det arbete föräldrar som vårdar sina barn utför, medan socialdemokraterna och folkpartiet vill ersätta föräldrarna fOr det inkomstbortfall de åsamkas, när de nödgas avstå från förvärvsarbete fOr att vårda sina barn hemma. Föräldrapenningen får på så vis bli en muta som skall få föräldrarna att ta hand om sina barn. Män är mer svårmutade än kvinnor. De måste få högre mutor. Om vissa föräldrar vill ta hand om sina barn, är det enligt denna syn deras sak, och då behöver de inga mutor. Att folkpartiet nu senast ändå ställde sig bakom regeringsfOrslaget öch inte socialdemokraternas motion beror naturligtvis på behovet av att kompromissa i regeringskoalition. Handlandet stämmer inte med partiets tidigare agerande. Redan i valrörelsen 1976 angrep ledande folkpartister centerns och moderaternas krav på beskattat vårdnadsbidrag, som de ansåg skulle vara orättvist mot de fOrvärvsarbetande. Dessa har ju högre marginalskatt än hemarbetande utan annan inkomst; de skulle alltså få mindre kvar av vårdnadsbidraget efter skatt. Resonemanget är rätt märkligt. Det skulle alltså ligga en orättvisa i att de som stannar hemma och gör jobbet får mer än de som tack vare daghemssubventionen får jobbet billigt utfört av andra och därtill har en arbetsför0änst. Däremot bör det påpekas att beskattade vårdnadsbidrag inte skulle avskaffa orättvisan mellan förvärvsarbetande föräldrar med barn i kommunal barntillsyn och förvärvsarbetande föräldrar som får ordna barntillsynen på annat sätt. Den bör kompenseras med avdragsrätt fOr barntillsynskostnader. Vissa fOrsök gjordes av regeringen Fälldin att konstruera ett vårdnadsbidrag, men åsiktsskillnaderna mellan folkpartiet och de båda andra partierna var så stora att frågan sköts på framtiden. Den har senare inte på allvar tagits upp. Utbyggnaden av barnomsorgen I april 1976 antog riksdagen Lagen om barnomsorg, som gjorde det till en lagfåst skyldighet för kommunerna att genom en planmässig utbyggnad av daghem, familjedaghem, fritidshem och annan förskole- och fritidshemsverksamhet svara fOr att de barn som på grund av fOråldrars fOrvärvsarbete eller studier eller av andra skäl behövde kommunal omvårdnad, fick behovet tillgodosett. Ett nytt bidragssystem antogs med väsentligt höjda och värdebeständiga statsbidrag till den kommunala barnomsorgen. Riksdagen antog också ett utbyggaadsprogram för de närmaste fem åren om 100000 nya daghemsplatser och 50 000 nya platser i fritidshem. Moderaterna reserverade sig mot preciseringen av antalet nya platser. De ville först se effekterna på efterfrågan genom förändringar på skatteområdet, av förkortad arbetstid för småbarnsföräldrar och av en vårdnadsersättDing. l regeringsdeklarationen på hösten samma h slog den då helt nya regeringen Fälldin fast au samhällets barnomsorg skulle byggas ut enligt riksdagens beslut men att detta skulle kompletteras med ett vårdnadsbidrag till små- barnsföräldrar. Stödet skulle utformas så att det skulle "främja valfrihet och jämställdhet". ågot vårdnadsbidrag har det, som jag nämnde nyss, inte blivit. satsningen på kommunala daghem har däremot varit betydande. Statsbidragen till den kommunala barnomsorgen har from den l/ l 1977 finansierats med en socialavgift från arbetsgivarna. 1977 var denna avgift l procent, 1981 utgår den med 2,2 procent av löneunderlaget. 113 för bidrag till föräldraförsäkringen 670 milj kr för kommunal barnomsorg 5 380 milj kr Man kan notera följande: l Barnbidraget har ökat ungefår med index under den här perioden. 2 Av föräldraförsäkringen går en mindre del till hemarbetande föräldrar än andra. Nio av de tolv månaderna utgår föräldrapenningen med ett belopp som grundar sig på förälderns aktuella sjukpenning. Förvärvsarbetande föräldrar har fått rätt att stanna hemma hos sjukt barn med föräldrapenning (=sjukpenningen) upp till 60 dagar per barn och år - dock inte om den andra föräldern är hemarbetande. De hemarbetandes sjukpenning är idag åtta (8) kronor. 3 statsbidragen till kommunal barnomsorg är den största av posterna för statligt familjestöd, den har ökat med 4,l miljarder under den borgerliga eran, mer än fyrdubblats alltså, medan det generella stödet till barnfamiljerna, barnbidraget, ökat med knappt l,8 miljarder eller 58 procent. Man bör dessutom lägga märke till att statsbidraget endast är en del av samhällets utgifter för den kommunala barnomsorgen. Det täcker knappt hälften av kosrnaFörändringar sedan 1976 derna. Föräldraavgifter täcker cirka JO proUtvecklingen under de borgerliga regeringarna cent. Resten betalas med kommunalskattemekan belysas med följande uppgifter. del - en av de främsta orsakerna till kommuBudgetåret 1976/77 budgeterades: nalskattehöjningarna under senare år. för allmänna barnbidrag 3 260 milj kr för bidrag till föräldraförsäkringen 220 milj kr för bidrag till driften av förskolor och daghem Daghemmen samt till kommunala familjedaghem l 245 milj l december 1980 fanns l 100000 barn i åldern kr 1- 12 år i Sverige. 31 7000 hade plats inom den l budgetpropositionen för 81/82 är siffrorna kommunala barnomsorgen. Dessa knappt 30 dessa: procent delade på mer än 70 procent av det för allmänna barnbidrag 5 145 milj kr samhälleliga fami~jestöd som utgår oberoende 114 av familjens inkomst. Denna groteska orättvisa i fordelningen av skattemedel mellan olika familjer har väckt forvånande lite protester. De fOräldraprotester som hörs gäller i allmänhet höjningar av daghemstaxan. " Det måste löna sig att arbeta" är ofta temat fOr dessa protester, en rejäl oförskämdhet mot dem som inte har kommunal daghemsplats utan utfor omsorgsarbetet själva. Om två föräldrar fOrvärvsarbetar och har barnen på daghem, får familjen större utrymme for privat konsumtion än om en av föräldrarna tar hand om barnen hemma; detta gäller nästan oberoende av inkomst och antal barn. Även i de kommuner som har högst daghemstaxa betalar föräldrarna, hur hög inkomst de än har, inte mer än 25 procent av kostnaden.] u fler barn desto lägre del av kostnaden faller på fOräldraavgiften. Dessa subventioner är egentligen det enda rejäla stöd barnfamiljerna får fOr barn över l år. Man betalar nästan lika mycket skatt när man fått barn som man gjorde innan, och man betalar precis lika mycket när man sedan får fler barn, oberoende av hur många. Barnbidraget är inte mycket mer än en återbäring av momsen på barnens mat och kläder. Bostadsbidrag utgår visserligen till de sämst lottade familjerna och en viss garanti fOr existensminimum har de fått med den nyinfOrda socialforsäkringen SOFT, men fOr att denna skall omfatta hemarbetande föräldrar krävs intyg om att kommunal barnomsorg inte har kunnat ordnas. Det är inte underligt att man inte lyckats "bygga bort daghemskön". Ju mer man bygger, desto fler vill ha plats. Våren 1980 efterfrå- gades kommunal barnomsorg åt nästan hälften av alla förskolebarn. Från socialistisk synpunkt har man lyckats, man har skapat ett behov av kollektiv fostran. Men vilken ideologisk inställning man än har till kollektiv barnuppfostran borde man väl se det orimliga i att de som står i daghemskön - eller inte ställt sig där - får så liten del av samhällets stöd till barnfamiljerna. Lösningen att alla ungar skall in på dagis är - om man nu inte av ideologiska skäl forkastar den - ändå praktiskt ogenomförbar. En hel del forskning har lagts ner på att fOrsöka bevisa daghemmens överlägsenhet öm enskild barnomsorg. Det har inte lyckats. Där· emot har denna forskning givit oss en ganska god bild av hur forskole-och fritidsverksamhet måste vara organiserad fOr att ge barnen den omvårdnad och stimulans som eftersträvas. Vi känner rätt väl vådan av fOr stora barngrupper, for lite personal, undermåliga lokaler, stor per· sonalomsättning, dålig föräldrakontakt osv. DärfOr är det skrämmande att trycket från dag· hemskön börjar bli så starkt att man på flera håll börjar fororda en kvantitativ utbyggnad på bekostnad av kvaliten. För den som inte anser kollektiv fostran vara något i sig eftersträvansvärt ter sig en samman· fattad bild av samhällets barnomsorg som helt obegriplig. Ingen kursändring Svaret på frågan om familjepolitiken omformats under den borgerliga regeringsperioden är n<:i· Man har i stort sett genomfort målsätt· ningen från den socialdemokratiska tiden: en imponerande utbyggnad av den kollektiva harnomsorgen och en successiv utbyggnad av &äldraforsäkringen. Däremot har ingenting Biorts får att fOrbättra de hemarbetandes situation. standardklyftan mellan familjer med en ~apektive två forvärvsarbetande ökar ständigt. \'i vet naturligtvis inte hur familjepolitiken skulle ha utformats om socialdemokraterna llaft majoriteten också efter 1976. Av deras motioner att döma skulle de ha satsat ännu mer på den kommunala barnomsorgen, men det är ju också iakttaget från hela det politiska fältet att det ekonomiska ansvaret inte tynger särskilt mycket i oppositionsställning. Mycket snablrare hade de inte heller kunnat bygga ut den 1-ommunala barnomsorgen. Det finns andra begränsningar än de ekonomiska, framfor allt Bår det gäller utbildad personal. Under överskådlig tid kommer vårt samhälle -vilken ideologi som än dominerar - att vara beroende av att friräldrar tar hand om sina barn hemma - om vi inte får en katastrofal nativitetsminskning. Måste då inte trycket från de hemarbetande öka så att det uppväger trycket från daghemskön och de priviligierades krav på nolltaxa så att det blir politiskt möjligt att omfördela det idag orättvisa stödet till barnfamiljerna? Nödvändiga reformer Vad som behövs får att skapa en rimligare ordning är gamla välkända ideer: För det fårsta bör vårt skattesystem, som ibland säges vara uppbyggt efter principen skatt efter bärkraft, göras om så att det verkli- 115 gen följer den principen. Grundavdraget bör lämpligen sättas lika med den s k socialnormen. För det andra bör det stöd till barnfamiljerna som utgår oberoende av inkomst fårdelas lika mellan alla barn. Det skulle innebära att vi som tillhör den privilegierade grupp, som fått plats i kommunal barntillsyn, måste vidkännas en kraftig höjning av våra barntillsynskostnader (om vi inte i stället får ytterligare skattehöjningar och/eller kännbara prutningar på andra områden av den offentliga verksamheten än barnomsorgen). För det tredje bör åtgärder får att åstadkommajämställdhet mellan män och kvinnor inriktas mera på att underlätta fOr män (såväl som kvinnor) att ägna sig åt de nödvändiga uppgifter som traditionellt varit kvinnliga. Sådana åtgärder är ATP-poäng får hemarbete och en anständig nivå på hemarbetandes sjukpenning. Att välavlönade män (och kvinnor) har rätt att hehålla sin höga lön några månader får att få nära kontakt med sina barn gör säker~ att många av dem tar den chansen, som de inte skulle ha ansett sig ha annars. Men det gör det inte mycket lättare får dem att följa sina barns utveckling under kommande år. Jämställdhet kan inte uppnås genom att locka eller rentav tvinga på alla människor den gamla mansrollen. Ansträngningarna bör i stället inriktas på att avskaffa orättvisorna mot traditionella kvinnoroller. Om samhället i princip åtar sig att betala större delen av barnomsorgskostnaderna skall detta gälla även när barnomsorgen sköts på traditionellt sätt i hemmen, vare sig det görs av män eller kvinnor.