l l Litteratur ÖRJAN BJÖRKHEM: Att ta ner Gud på jorden "l begynnelsen var fårvisso icke Ordet, utan Upplevelsen." Den nu 74-årige Bo Beskow har kommit ut med ännu en roman med bibliskt motiv, " Rösten är Jakobs" (Bonniers 1980), men här agerar inte gudarna med samma självklarhet som i Noaromanen, "Och vattnet stod på jorden", från 1978. Här är i stället huvudpersonen Jakob, ledaren får ett trögt lämmeltåg av människor - en ledare som oftast rider sist, som inte vet vart han skall leda och som inte kan känna någon sympati får den våldsamme och obegriplige Gud som alla tror attjust Jakob har en direktlinje till. " Vad vi är tröga, vi människor! Framfår mig befinna sig mina hustrur och söner och många andra män, kvinnor och barn i ett böljande djurhav av tusentals ryggar och svansar. De rinna liksom en tjockflytande flod genom land och stad, muande och bräkande och skriande, lämnande sitt träck efter sig. Malande, molande, själlöst drivande vidare utan annat mål än bete och vatten." Jakobs Gud, Herren, har kommit ner på jorden . Och Jakob är inte imponerad, knappt ens troende. Visst var han med om någonting vid Betel, visst var det någonting som hände vid Jabboks vad. Men vad det var, det vrt bara de som berättar om Jakob- inte Jakob själv. Och när han verkligen behövt en gud - då sönerna, i romanen liksom i bibeln, har dräpt alla männen i Sikem får en inbillad ofårrätts skull, då är inte Herren intresserad, då får Jakob själv fårsöka lösa problemen, bäst han kan. Men kanske kommer gudarna bara då man drömmer? Och Herren är framfår allt tråkig. Dysterhl.' ten sprider sig som ringar på vattnet runt omkring Jakob. Han hustrurs levnadsglädje forsvinner och festen och skrattet d:i.mpas ror ~n guds skull som J akob inte har sett och 1äl närmast tvivlar på. Det lilla hopp som J akob har - det IT11 hilll från andra gudar. Urukprästen forsöker Il människorna att skratta - och han ser sin uppgift i att hjälpa människorna till frihe-t - ocksa från själva gudarna, hur märkligt detta än kan låta. Jakob vill inte bli som sin farfar Abrahamen så stor och vis man att han aldrig log - men hans svek mot Esau tvingar in honom i rollen Romanen slutar där Jakobs tankeförmåga slutar. Men ändå kan han finna tröst i att höra barnens skratt. Och i att tälja en formfulländad skål i sykomorträ. Bo Beskow har i sin senaste roman tagit ner Gud på jorden. Det blir intr mycket kvar. Ska· pelseberusningen från den förra boken är borta, och Herren har blivit obegriplig. Så obi.' griplig att Jakob tvingas ta tyglarna i egna händer och bli existentialist. Rösten är kauske Jakobs , men priset som Jakob får betala är att i stället bli till en lämmr! i tåget - och öwrallt påminnas om Esau, den röde. Öknen, blodet och Rakels mun, rött är nästan den enda farg som Jakob fårmår uppfat· ta. Om den förra romanen var skri1·en av rnalaren Bo Beskow, är denna skriven a1· fårfattaren Bo Beskow. Kanske måste teodiceproblemet porträtteras och intr diskuteras?