Litteratur THEDE PALM: Svensk-finsk samverkanshistoria l en 1978 utgiven bok behan~lade professor W M Carlgren Sveriges Alandspolitik under åren 1938-39. En ny bok från i våras är en uppföljning av samma tema: "Mellan Hitler och Stalin. Förslag och fårsök till försvars- och utrikespolitisk samverkan mellan Sverige och Finland under krigstiden'' (Militärhistoriska fårlaget). Han går där fram till 1943. Det var naturligt att i samband med \·ärldskrigets utbrott 1939 de nordiska regeringarna undersökte möjligheterna till samverkan, både utrikespolitisk och militär. Detta gällde dock inte Danmark, där statsminister Stauning anmälde sitt fullständiga ointresse. För Norges del var fårutsättningarna obetydliga. Ingenting fick störa Norges fårbindelser med England, meddelade dess mot norskt fårsvar negative utrikesminister Koht. Representanter for landets fårsvarsmakt tog bara tveksamt emot en inbjudan till Sverige får att där berätta om sin svaghet. Med Finland låg det annorlunda till även efter vinterkriget. Utrikesminister Gi.inther visade på senhösten 1940 ett tydligt intresse får svenskfinsk samverkan, detta får att hålla Tyskland borta från Finland. Åtminstone på ett ansvarigt håll började man där tänka på möjligheten av en gemensam utrikesledning med Sverige och ett gemensamt fårsvar. Statsminister Per Albin Hansson var åttligt intresserad. Utan att han bad (lärom fick han hjälp från Ryssland. Rysarna inlade sitt bestämda veto mot varje örändring i Finlands ställning. Nu är det ·änt att Molotov i Berlin undersökte dc yska reaktionerna på ett eventuellt nytt anfall mot Finland. Medan detta hände,..satt UD:s expert å statsrätt, professor Osten Undcn, och krc\· på ett nu av Carlgren tryckt mernoandum om formerna får ett svenskt-finskt 'rbund. Det levererades i december och ·aknadc varje aktualitet. Det är högst inrcssant, mönstergillt skrivet och på något vis ovärldsligt. Det förutsatte, att Finland ~.kulle ställa sig under svensk ledning. Aven om samverkan bara blev ett försvarsförbund, skulle en "enhetlig" utrikespolitik vara nödvändig. Att denna skulle ligga i svenska händer var tydligt. Det framgick i klara ord i nästa variant, fårsvarsförbund och gemensam utrikcsfcirvaltning, vilken ordning diskuterades i detalj. Den sista möjligheten var sedan en union med gemensamt statsöverhuvud. Denna Undens studie var som sagt genom rysk fårsorg redan överspelad, då den dagtecknades i december 1940. Det är osannolikt, att dess innehåll skulle ha accepterats i till exempel den finska riksdagen. Finland hade förlorat vintcrkrigct, det var sant, men det var knappast till den grad berett att ge upp sin självständighet och detta dessutom till fårmån får Sverige, som enligt en allmän åsikt lämnat får liten hjälp i kriget. Vissa ansvariga i Finland hade redan börjat vända sig till Tyskland får att där söka en återfårsäkring får sin frihet. När det politiska samverkansintresset svalnade, gjordes fortfarande vissa militä- ra närmanden - fortfarande, ty sådana hade ju förekommit alltsedan Ålandsfcirhandlingarna. Nu togs initiativet på finländskt håll. Carlgren kommenterar: " Ett något motsägelsefullt sammanhang möter alltså: diskussionen om ett fcirbund läggs ner, eller i alla händelser ajourneras, men strax därpå påbörjas fårberedelser får en militär samverkan .. ." (sid 49) . Carlgren är alltid på sin vakt gentemot militära aktiviteter. Så också här. Han kan därvidlag stödja sig på UD. När generalmajor Pcyron och två andra officerare i januari 1941 inbjudits till ett besök i Nordfinland , skrev svenske ministern Sahlin i Helsingfors till UD, att "det vore intressant att erfara om utrikesministern underrättats. " Undcrfcirstått var alltså, att militärerna var ute och politiserade på egen 428 hand. Kanske kunde han ha fi·ågat sin egen militärattache, som varit me_d på resan. Från Stockholm ingick emellertid lugnande besked. Vad många har svårt att fårstå är, att det går att skilja mellan planer och planläggning. Några planer på att svenska fårband skulle gå in i Nordfinland förelåg inte. Om de funnits, hade detta inte varit så märkvärdigt: Gi.inther själv hade ju bara några månader tidigare varit inne på tanken på viss politisk och militär samverkan. En planläggning "får den händelse att", beredskap om något skulle hända, var därfår något som militärledningen både kunde och borde tänka på. En viss sådan planläggning hade också utförts 1939. Carlgen ger själv en utmärkt illustration till militärledningens dilemma i sådana fall. Han publicerar som bilaga en skiss till ett försvarsforhund mellan Sverige, Finland och Norge, tydligen från mars månad 1940 och enligt påteckning forfattad av kabinettssekreteraren Boheman. I händcl· se av ett nytt ryskt anfall på Finland skulle bl a "den norra svenska armekåren över· foras till Finland." Det är värt att tänka på hur lång tid som skulle behövts redan ror planläggningen av denna fårflyttning och av truppernas fortsatta underhåll - det rörde sig om stora styrkor och dessutom om hur de skulle ersättas i övre Norrland, som inte rimligen kunde tömmas på får· svar i det läget. Någon kan säga, att det bara var en skiss. Ja, men också en sådan, och det sammanhang i vilket den skrevs, borde ha en någorlund~ fast verklighetsbakgrund. I samma skiss forutsatte Boheman, att Norge eventuellt skulle sända en fordelning till hjälp i Nordfinland. Men inte bara planläggningen till en sådan vidlyftig transport saknades. Den norska fOr· delningen fanns inte heller. Carlgren skriver som alltid klart, klokt och eftertänksamt. Hans bok är högst läs· värd.