BO E KARLSSON: Sverige inför 1980-talet De stigande kostnadernaför oljeimporten minskar utrymmetför en ökning av konsumtionen. Vi mÃ¥ste öka exporten och begränsa den offentliga sektorn skriver civilekonom Bo E Karlsson vid regeringens samordningskanslier. Kommunerna mÃ¥ste ljälpa till genom att begränsa den imnmunala utgiftsexpansionen. Sveriges ekonomiska problem sedan mitten, av 1970-talet och inför 1980-talet hänger nära samman med de kraftiga oljeprishöj-· ningar som drabbat oss under denna period - och som kan befaras för framtiden. Oljeprishöjningen i slutet av 1973 ledde till markant försämring av vÃ¥r handels- och bytesbalans. Detsamma har skett till följd av förra Ã¥rets och Ã¥rets nya stora prishöjningar. Problemen till följd av de höjda oljepriserna delar vi med ·en stor del av den industrialiserade världen. För 1980 kan man räkna med att OPEC-Iänderna till följd av sina oljeinkomster kommer att ha ett överskott i sin bytesbalans pÃ¥ drygt 100 miljarder dollar - mer än 400 miljarder svenska kronor. De oljeimporteraode länderna kommer att ha ett motsvarande underskott. Sverige är ett av de mest oljeberoende länderna i världen. Nära 70 procent av vÃ¥r energiförsörjning är baserad pÃ¥ olja. Därför drabbas vi hÃ¥rdare än jämförbara länder av· de höjda oljepriserna. Förra Ã¥rets oljenota blev ca Il miljarder dyrare än Ã¥ret dessförinnan. Det motsvarar i runda tal 3 000 kronor per förvärvsarbetande. Inget land kan i längden fortsätta att ha ett mycket stort bytesbalansunderskott, att köpa mer än man säljer, att förbruka mer än· man producerar. Det innebär en fortlö- pande skuldsättning i förhÃ¥llande till utlandet. Sverige kan visserligen inte förväntas fÃ¥ nÃ¥gra svÃ¥righeter att erhÃ¥lla lÃ¥n under de närmaste Ã¥ren, men att skjuta problem framför sig löser dem inte utan risken är tvärtom stor att problemen förvärras. Inför hotet av· ytterligare oljeprishöjningar mÃ¥ste anpassningsprocessen inledas nu. 178 Exportens roll Det finns bara ett sätt att minska bytesbalansunderskottet. Vi mÃ¥ste begränsa vÃ¥r import och öka vÃ¥r export. Det finns inte nÃ¥gra genvägar eller nÃ¥gra ekonomisk-politiska knep genom vilka den eftersträvade jämvikten pÃ¥ annat sätt kan Ã¥stadkommas. Och den konventionella vägen att Ã¥stadkomma detta är genom en stram, efterfrÃ¥gedämpande ekonomisk politik. Genom att hÃ¥lla tillbaka den inhemska efterfrÃ¥gan dämpar man importen och tvingar samtidigt de utiandskonkurrerande företagen att i ökad utsträckning söka vinna avsättning för sina produkter pÃ¥ utlandet i stället för pÃ¥ hemmamarknaden. Men en sÃ¥dan politik skapar samtidigt ofrÃ¥nkomligen andra svÃ¥righeter. Den leder till nedgÃ¥ng i resursutnyt~andet och därigenom till välfÃ¥rdsförluster och växande arbetslöshetsproblem. MÃ¥let för den ekonomiska politiken är att undvika välfÃ¥rdsförluster och arbetslöshet. I det perspektivet är det självfallet önskvärt att sÃ¥ lÃ¥ngt som möjligt kunna lägga tyngdpunkten vid en ökning av exporten - med de positiva sysselsättningseffekter som det skulle kunna medföra - snarare än vid importbegränsning via Ã¥tstramning. Detta resonemang har utvecklats närmare i Ã¥rets finansplan. Det är emellertid lätt att säga att vi skall öka exporten. Det är mindre lätt att genom enkla ekonomisk-politiska Ã¥tgärder Ã¥stadkomma den ökningen. Det är självfallet förenat med speciella svÃ¥righeter i det läge med vikande internationell konjunktur, som vi nu pÃ¥ grund av oljeprishöjningarna befinner oss i. En följd härav är den lÃ¥ngsammare ökningen av den internationella handeln, dÃ¥ ocksÃ¥ andra länder med försämrad bytesbalans söker hÃ¥lla tillbaka ~in import och stimulera sin export. Förutsättningen för att Sverige skalllyckas med det konststycket är, att vi kan erbjuda attraktiva produkter till konkurrenskraftiga priser och vinna nya marknadsandelar i den internationella handeln. Och förutsättningen för detta är i sin tur att vi mer framgÃ¥ngsrikt än andra länder kan bemästra inflationen, undvika kostnadsökningar pÃ¥ produktionen samt att vi kan öka produktiviteten i vÃ¥r ekonomi. Efter 1973 Ã¥rs oljeprishö} ningar inträffade motsatsen och det var bakgrunden till den krissituation som den svenska ekonomin befann sig i hösten 1976. Löneförhandlingarnas roll Det är i detta perspektiv, som utrymmet för löneökningar i Ã¥r och under de närmast kommande Ã¥ren ofrÃ¥nkomligen är utomordentligt begränsat. Lönerna är generellt seu den tyngsta kostnadskomponenten i produktionen. Det avtal som parterna pÃ¥ arbetJmarknaden kom överens om för Ã¥ren 1978 och 1979 har i internationella sammanhang lovordats och framhÃ¥llits som en viktig faktor bakom den ekonomiska Ã¥terhämtning, som ägde rum i Sverige under dessa Ã¥r efter den föregÃ¥ende perioden av växande problem. Ju mer löneutvecklingen under innevarande och kommande Ã¥r skulle avvika frÃ¥n detta mönster, desto sämre blir förut· sättningarna för en gynnsam exportutveck· ling och för att vi skall kunna vinna mark· nadsandelar i den internationella konkUI' rensen. I desto högre grad mÃ¥ste tyngdpunkten i den ekonomisk-politiska strategin förskjutas i riktning mot konventionell Ã¥tstramningspolitik för att vi skall kunna värna bytesbalansen. Det har i diskussionen om den ekonomiska politiken gjorts gällande, att regeringen genom detta resonemang lägger över ansvaret för och bördan av den ekonomiska politiken pÃ¥ löntagarna. Att ~rbetsmarknadsorÂ- ganisationerna sÃ¥ länge vi inte bedriver statlig lönepolitik har ett stort ansvar är ofrÃ¥nkomligt. Det gäller speciellt som statsmakterna förväntas ta ansvaret för den ökade arbetslöshet, som kan bli följden av ett avtal som gÃ¥r utöver det samhällsekonomiska utrymmet. Härtill kommer att bördan pÃ¥ löntagarna eller nÃ¥gon annan gru·pp i samhället inte blir lättare om vi fÃ¥r en för samhällsekonomin mindre gynnsam utveckling. Det förhÃ¥ller sig precis tvärtom. Det betyder emellertid inte att frÃ¥gan om bördans fördelning är irrelevant och jag Ã¥terkommer till den. Man skulle med en annan formulering av vÃ¥rt ekonomisk-politiska problem kunna säga, att vi har en bytesbalansbrist av storleksordningen 3 procent av bruttonationalprodukten. Balansbristen är till väsentlig del att hänföra till höjda oljepriser. För att Ã¥tervinna balansen mÃ¥ste vi avsätta en större del av vÃ¥ra samlade resurser pÃ¥ export. VarifrÃ¥n skall dessa resurser tas? I första hand skall vi försöka upprätthÃ¥lla en ekonomisk tillväxt och av denna tillväxt göra den erforderliga överföringen till exportsektorn. För att i det längre perspektivet kunna upprätthÃ¥lla en högre exportnivÃ¥, mÃ¥ste vi ocksÃ¥ avsätta resurser för investe- 179 ringar i industrin. Det är alltsÃ¥ frÃ¥ga om resurser, som i annat fall hade kunnat användas för ökad konsumtion och som nu mÃ¥ste överförÃ¥s till exportsektorn. Utrymmet för konsumtion minskar med andra ord. Ingen konsumtionsökning I Ã¥rets finansplan räknade man med en ökning av bruttonationalprodukten under 1980 med 3,6 procent. Därav beräknades l ,5 procentenheter tas i ansprÃ¥k av ökad privat och offentlig konsumtion. Resten skulle gÃ¥ till investeringar, lagerinvesteringar och export. Detta skulle väl att märka inte vara tillräckligt för att minska bytesbalansunderskottet. I löpande priser skulle det tvärtom öka med närmare 4 miljarder kronor. Sedan finansplanen skrevs har vÃ¥ra ekonomiska utsikter för 1980 blivit ännu mindre gynnsamma än'man dÃ¥ räknade med. För det första har oljepriserna fortsatt att öka. Siffrorna i finansplanen utgick schablonmässigt frÃ¥n prisantagandena i OECD:s decemberrapport vilket innebar realt oförändrade priser under Ã¥ret. I stället för det pris pÃ¥ ca 24 dollar per barrel, som detta innebar, har emellertid prisnivÃ¥n nu krupit upp mot 30 dollar. Oljenotan kommer därmed att öka med ytterligare ca 4 miljarder kronor. Vi mÃ¥ste alltsÃ¥ räkna med än större pÃ¥frestningar pÃ¥ bytesbalansen. För det andra har de internationella konjunkturutsikterna ytterligare förmörkats. Det betyder i sin tur att ocksÃ¥ vi mÃ¥ste räkna med en mindre BNP-tillväxt och större prisl 180 stegringsimpulser till följd av de ytterligare höjda oljepriserna. Därav följer att utrymmet för ökad konsumtion är mer begränsat. Det finns Ã¥terigen inte nÃ¥gra knep eller genvägar genom vilka detta för~Ã¥llande kan förändras om vi inte vill ta pÃ¥ oss en än större skuldsättning i utlandet. Det finns inte längre utrymme att avsätta vad som motsvarar 1,5 procent av BNP till ökad ,konsumtion; det finns inte längre utrymme att som man räknade med i finanspl~ne.n lÃ¥ta den privata konsumtionen öka med 1,5 procent och den offentliga samtidigt med 2,7 procent. Och om oljepriserna fortsätter att stiga begränsas det utrymmet ännu mer. Innebörden av detta ytterligare begränsade konsumtionsutrymme är givetvis att motsvarande utrymme för reala löneförbättringar efter skatt ocksÃ¥ blivit mindre. Vid given nivÃ¥ pÃ¥ den offentliga konsumtionsökningen och ökningen av tra,nsfereringarna till hushÃ¥llen har vi fÃ¥tt ett negativt utrymme för reala löneförbättringar ,efter skatt dvs sänkt inkomststandard. Den bilden förändras givetvis inte om man frÃ¥11 löntagarorganisationernas sida skulle skärpa sina kr;:1v pÃ¥ löneförbättringar. Det skulle enbart leda till att inflationen ytterligare ökade och att vÃ¥rt lands ekonomiska läge blev än mer prekärt. Men är det rimligt att begära att löntagarna skall acceptera sänkta reallöner? Samtidigt som man ställer krav pÃ¥ ytterligare produktiva insatser och pÃ¥ en ökning av produktiviteten? FrÃ¥n LO-hÃ¥ll säger man att man inte längre accepterar att köpkraften urholkas. "Gränsen för vad vÃ¥ra medlemmar kan klara dÃ¥ det gäller Ã¥tstramning är nu överskriden", heter det i eq LO-skrift. Och vidare: "Den snabbt vi;ixande skaran av medlemskÃ¥ren som nu ej kan klara sina ekonomiska Ã¥taganden sÃ¥som hyreskostnader, räntor och amorteringar pÃ¥ lÃ¥n till bostäder, bilar och andra fasta kostnader kräver nu snara kraftfulla Ã¥tgärder för att klara en allt hopplösare ekonomisk situation. Huvudkravet i Ã¥rets förhandling mÃ¥ste därför vara kraftiga generella löneökningar." Begränsa offentliga sektorn Det gÃ¥r emellerti.d inte att lyfta sig själv i hÃ¥ret. Vi kommer inte ifrÃ¥n oljeprishöjningarna. Vi kommer inte heller ifrÃ¥n kravet pÃ¥ ökade industriinvesteringar och pÃ¥ au avsätta resurser för export. Däremot är fördelningen av konsumtionsutrymmet mellan privat och offentlig konsumtion inte orubblig. Ju mer vi kan begränsa den offentliga konsumtionens ökning, desto större blir utrymmet för ökad privat konsumtion och desto bättre blir möjligheterna att skydda inkomsttagarnas reallöner. Det är inte rimligt att begära att lönta· garna skall acceptera sänkta reallöner. Det var en av utgÃ¥ngspunkterna i Ã¥rets budget· arbete och bakom strävandena att begränsa den offentliga utgiftsökningen. Och det är bakgrunden till regeringens krav pÃ¥ kommunerna att förverkliga tidigare gjorda Ã¥taganden att bringa ned ökningstakten i den kommunala utgiftsexpansionen. Kommunerna Ã¥tog sig i en överensko~ melse med statsmakterna att för 1979 och 1980 begränsa den kommunala konsum. tionsökningen till 3 procent per Ã¥r. I stället blev d« <n ökning m<d 5 pcoc<m föm j 181 och den beräknas bli 4 procent i Ã¥r. Bara den kort sagt till en allvarlig stagflationskris. senare siffran innebär, att kommunerna tar i ansprÃ¥k en större del av de samlade resurserna än vad som motsvarar finansplanens ökning av den privata konsumtionen med 1,5 procent. När utrymmet för ökad konsumtion ytterligare krympt till följd av ytterligare oljeprishöjningar blir disproportionen mellan privat och offentligt än mer iögonenfallande. Det är en fördelning av tillgängliga resurser som knappast kan antas svara mot medborgarnas prioriteringar. Kravet pÃ¥ en begränsning av den offentliga utgiftsexpansionen har ocksÃ¥ en mer lÃ¥ngsiktig aspekt. Den bristande jämvikten i vÃ¥r bytesbalans kan sägas innebära att vi har kommit att fÃ¥ en allt för liten utiandskonkurrerande industrisektor i förhÃ¥llande till vÃ¥r import. Det är i det längre perspektivet nödvändigt att den ekonomiska politiken medverkar till en utbyggnad av den konkurrensutsatta sektorn. Men det förutsätter att de erforderliga resurserna i frÃ¥ga om sÃ¥väl arbetskraft som kapital inte i ställe.t'binds inom den offentliga sektorn. Det är nödvändigt om vi inte tror att det svenska folket vill acceptera en fortl!~tt. \.!(- veckling med ett utomordentligt begränsat utrymme för reala löneförbättringar och med ett fortsatt stigande skattetryck. Risken är under alla omständigheter högst pÃ¥taglig att en sÃ¥dan utveckling skulle leda till accelererad inflation till följd av medborgarnas strävan att kompensera sig för de stigande skatterna, till en försvagning av vÃ¥r internationella konkurrensförmÃ¥ga, till fortsatt svag eller utebliven ekonomisk tillväxt, till ett ökat beroende av utländska lÃ¥ngivare, Missriktad debatt Den debatt som kommit att föras om den ekonomiska politiken och om finansplanen har i betydande utsträckning gÃ¥tt förbi kärnfrÃ¥gorna. Vi har fÃ¥tt en övervinstdebatt med krav pÃ¥ fondering av företagens vinster. Om parterna pÃ¥ arbetsmarknaden skulle kunna enas om nÃ¥gon slags fondering som ett sätt att underlätta en avtalsuppgörelse, finns det givetvis inte nÃ¥gon anledning för regeringen att sätta käppar i hjulen för ett sÃ¥dant arrangemang sÃ¥ länge det inte stÃ¥r i motsatsförhÃ¥llande till vad en lösning av vÃ¥ra lÃ¥ngsiktiga problem förutsätter. Men det är en debatt som skjuter vid sidan av mÃ¥let, eftersom ett av vÃ¥ra problem i dagsläget är ett fortfarande otillräckligt lönsamhetsläge i näringslivet. Det är ~n viktig faktor bakom de senaste Ã¥rens svaga investeringsutve~kling. Det är ocksÃ¥ en debatt som skjuter vid sidan a:v mÃ¥let genom att den i sÃ¥ hög grad kommit.att bortse frÃ¥n problemen med den offentliga sektorns expansion och sambandet mellan dessa och löntagarnas standard . FrÃ¥n socialdemokratiskt hÃ¥ll har man inte ens velat infinna sig till regeringens överläggningar med kommunförbunden. Det är för att använda en snäll metafor som att stoppa huvudet i sanden. Det är för att vara mind-re snäll att bedriva partitaktik mot bättre vetande och mot vad man rimligen ocksÃ¥ pÃ¥ oppositionshÃ¥ll inser ligger i nationens intressen. Det är e'n beklämmande debatt inte minst i förhÃ¥llande till det framtidsperspektiv, som ~------------~---------------------- 182 allt fler befarar vad gäller den internationella oljesituationen. Världens oljetillgÃ¥ngar är begränsade. Risken för fortsatta prishöjningar och utbudsbegränsningar framstÃ¥r för allt fler som en realitet. Har de rätt kommer nödvändigheten av en fortlöpande anpassning av vÃ¥r ekonomi att vara en realitet sÃ¥ länge vÃ¥rt stora oljeberoende bestÃ¥r. Allo tingen vi har en borgerlig regering eller et socialistisk eller nÃ¥gon annan variant koiJio mer den att tvingas gripa sig an samma pl'Oo blem och tvingas göra motsvarande ana)~:, Det förhÃ¥llandet kan inte ändras genom politiskt hokos pokus och aldrig sÃ¥ vackra ord. Ã…RSSAMMANKOMST Föreningen Svensk Tidskrifts Vänners Ã¥rssammankomst torsdagen den 8 maj 1980 kll8.15 Nya Sällskapet, Västra TrädgÃ¥rdsgatan 6, Stockholm e Redogörelse för Svensk Tidskrifts verksamhet e Middag e General Carl Eric Almgren: Det aktuella läget i nÃ¥gra strategiska brännpunkter Anmälan per telefon 08/67 59 55