-._ LENNART BLOM: Bromsa kommunerna! Sedan 1972 har detfunnits överenskommelser mellan regeringen och kommunerna om en begränsning av den kommunala ökningstakten. Trots detta har den genomsnittliga kommunalskatten stigit med 25% pÃ¥ tio Ã¥r, konstaterar riksdagsman Lennart Blom, tidigare industriborgarrÃ¥di Stockholm och vice ordforande i Svenska Kommunforbundet. lnfor risken av '!)la oljeprishöjningar och med tanke pÃ¥ att antalet pensionärer ökar starkt torde en fortsatt kommunal expansion endast kunna genomforas till priset av en pÃ¥taglig reallönesänkning for de yrkesarbetande. Lagstiftning om skattetak, kanske om skattestopp,framstÃ¥r som allt nödvändigare. Den offentliga sektorns utomordentligt snabba tillväxt under senare Ã¥r framstÃ¥r i alla seriösa analyser av orsakerna till den samhällsekonomiska obalansen som en av de mest betydelsefulla faktorerna. De offentliga utgifternas andel av BNP har enligt den s k besparingspropositionen ökat frÃ¥n 36 procent (Ã¥r 1965) till 43 procent (Ã¥r 1970), för att 1980 nÃ¥ 65 pro<::ent. Den kommunala sektorns expansion kan illustreras pÃ¥ skilda sätt. SÃ¥ har exempelvis under 1970-talet sysselsättningen ökat med mer än 400 000 personer - samtidigt som sysselsättningen inom industrin minskat med nära 100 000 personer. Den genomsnittliga kommunalskatten nÃ¥r nästa Ã¥r nära 30 kronor efter att i början av 70-talet ha legat pÃ¥ omkring 24 kronor, sÃ¥ledes en höjning i storleksordningen 25 procent. Det har under hela 70-talet stÃ¥tt klart for regeringar av skiftande politisk fÃ¥rg, att nÃ¥gon form av begränsning av ökningstakten f(ir den kommunala sektorns del \·ar nöd\·ändig. f\led höt:jan 1972 träffades vid flera tillfÃ¥llen Ö\'erenskommelser mellan regeringen och kommunerna, represe1iterade av Kommunförbundet och Landstingsförbundet, om att skattehöjningarna för vissa t\·åårsperioder skulle begränsas, och i vart fall inte överstiga en krona. För Ã¥ren 1976 och 1977, dÃ¥ en sÃ¥dan uppgiirelse gällde, höjdes skatten i sjäh·a n~ rket med l krona och 50 öre. 1975 fanns ingen Ö\·erenskommelse alls. DÃ¥ höjdes skatten med l krona och 17 öre detta enda Ã¥r. Och 197H, dÃ¥ man lovade varandra att "kommunalskattehöjningarna skulle begränsas sÃ¥ lÃ¥ngt mqjligt" noterades det respektingivande höjningsbeloppet l krona och 83 öre. De senaste Ã¥ren har det i stället \·arit frÃ¥ga om att begränsa den s k volymtillväxten, ett pÃ¥ sitt sätt bättre mÃ¥tt pÃ¥ expansionens omfattning än skattehöjningar. OcksÃ¥ med detta mÃ¥tt mätt har emellertid utbyggnaden av den samlade kommunala sektorn betydligt överträffat \·ad som vid överläggningarna mellan regering och kommunforhund ansetts fOrenligt med en nÃ¥gorlunda balanserad utveckling. Kommuner och landsting, som fortlöpande erhÃ¥llit väsentligt utökade generella statsbidrag inom ramen for det kommunala skatteutjämningssystemet - och likväl höjt skatterna i stor stil - har emellertid haft en del att anf<ira till sitt försvar. Främst har man kunnat Ã¥beropa att riksdagen genom det ena reformbeslutet efter det andra vältrar över kostnaderna pÃ¥ kommunerna, samtidigt som centrala ämbetsverk - särskilt socialstyrelsen och skolöverstyrelsen - genom en rad normer och " rekommendationer" medverkat till att avsevärt fordyra genomforandet av skilda reformer. En av 70-talets mer allmänt omhuldade offentliga lögner - att det gÃ¥r att spara utan att nÃ¥gon egentligen märker det - har for övrigt understötts med den gemensamt framförda deklarationen, att barnomsorg och äldrevÃ¥rd skulle prioriteras och inte fick drabbas av inskränkningar. Redan genom denna prioritering har en avgörande dämpning av den kommunala utgiftsexpansionen omöjliggjorts. 421 urskiljas for 1981 , tyvärr är otillräcklig. Räkneexemplen är klargörande dystra. Den relativt blygsamma BNP-ökning som fOrutses mÃ¥ste i forsta rummet tas i ansprÃ¥k for att pressa ner vÃ¥rt bytesbalansunderskott, det mest pÃ¥tagliga beviset fOr att landet lever över sina tillgÃ¥ngar. En ökad investeringssatsning tar sin andel av ett tillkommande utrymme. Om det därefter över huvud finns nÃ¥got kvar att dela pÃ¥, sÃ¥ är forutsättningen fOr att denna Ã¥terstÃ¥ende del av kakan skall stÃ¥ till förfogande for en blygsam ökning av den privata konsumtionen att kommuner och landsting praktiskt taget helt avstÃ¥r frÃ¥n sina ansprÃ¥k pÃ¥ en ökad andel av de totala resurserna. Nu vet man emellertid, med säkerhet, att sÃ¥ kommer varken kommuner eller landsting att uppträda frivilligt. Den kommunala expansionens pris Med andra ord. En hÃ¥rdhänt begränsning av den kommunala sektorn är nödvändig for att det skall finnas nÃ¥got som helst utrymme fOr en reallöneökning att fOrhandla om. DÃ¥ man emellertid dessutom vet, att pensionärskollektivet dels ökar i storlek, dels är tillfOrsäkrad en jämforelsevis säkrare kompensation fOr inflationen än de aktiva grupperna, begränsas ytterligare utrymmet fOr reallöneökningar. En rimlig slutsats är i själva verket, att fortsatt kommunal expansion egentligen är tänkbar endast till Sparpaketets analys priset av en pÃ¥taglig reallönesänkning fOr de Av den analys av vÃ¥rt samhällsekonomiska yrkesarbetande. läge som ingÃ¥r i sparpaketet och ekonomimi- Därtill kommer, att en ytterligare sprÃ¥ngvis nisterns s k "oktoberplan" framgÃ¥r, att den höjning av oljepriserna, nÃ¥got som med tanke dämpning av ökningstakten for den kommuna- pÃ¥ den internationella utvecklingen framstÃ¥r la expansionen, som med litet god vilja kan som en pÃ¥taglig risk, innebär pÃ¥frestningar och 422 inskränkningar som drabbar hela folkhushÃ¥llet och därmed alla medborgare. Det skrämmande stora oljeberoendet bestÃ¥r. Ett ökat utnyttjande av vattenkraften, denna utomordentliga, lornyelsebara, inhemska energikälla, och en satsning utan skygglappar pÃ¥ den i väsentliga hänseenden inhemska kärnkraften har svenska f<Jlket tills vidare avstÃ¥tt frÃ¥n. Även detta har sitt pris. Kommuner och landsting har nu i tio Ã¥r talat om att det behövs en bromssträcka ror att en nödvändig anpassning till en forändrad verklighet skall kunna ske utan betydande olägenheter. 1981 är, objektivt sett, bromssträckan slut; stoppbommen borde vara en realitet. I budgetministerns del av propositionen med sparpaketet m m framhÃ¥lls avslutnings\·is, att statsmakterna kan tvingas " till mera lÃ¥ngt.~~;Ã¥Â- ende ingrepp" om kommuner och landsting inte anpassar sin verksamhet till de samhällsekonomiska fcirutsättningarna. "Den närmaste tiden kommer att utvisa om sÃ¥dana Ã¥tgärder blir nödvändiga." Socialdemokraternas stora partimotion med anledning av propositionen erkänner kommunernas avgörande roll fcir samhällsekonomin. När det emellertid gäller forslagen till minskade statsbidrag och besparingar av betydelse för den kommunala sektorn andas oppositionen i stort sett total ofcirstÃ¥else. "Vi kan inte acceptera regeringens handlande gentemot kommuner och landsting" heter det. Regeringen uppmanas att forhandla och överlägga mera med kommuner och landsting. - Det har gjorts i tio Ã¥r, utan större framgÃ¥ng! skattetak eller kanske skattestopp De fortgÃ¥ende skattehöjningarna i kommuner och landsting har aktualiserat frÃ¥gan om en särskild lagstiftning. Denna kan dÃ¥ fÃ¥ formen av ett lagstadgat s k skattetak, fixerat for varje enskild kommun for sig med hänsyn till en rad olika kriterier, befolkningens Ã¥lderssammansättning, redan gällande servicenivÃ¥ etc. Systemet kan synas krÃ¥ngligt men är i själva verket inte särskilt komplicerat. Redan rÃ¥dande skatteu~ämningssystem bygger pÃ¥ en relativt ingÃ¥- ende prövning av skattekraften, avspeglad i geografiskt läge, bebyggelsestruktur, antalet barn och Ã¥ldringar i fOrhÃ¥llande till riksgenomsnittet med flera faktorer. NÃ¥gon fullständig "rättvisa" kan man visserligen knappast räkna med att uppnÃ¥ men det väsentliga syftet, att verksamt bmmsa kommunernas och landstingens expansion, skulle tillgodoses. En av de invändningar som anforts tar sikte pÃ¥ att kommuner som avsiktligt valt en fOrhÃ¥llandevis lÃ¥g servicenivÃ¥ - eller är speciellt \·älskötta ekonomiskt och administrativt - skulle uppmuntras att höja skatten upp till det centralt fastställda taket. En mera vägande kritik mot tanken pÃ¥ lagstiftning om kommunala skattetak, och givetvis ocksÃ¥ mot ett lagstadgat allmänt skattestopp, skjuter in sig pÃ¥ att kommunernas och landstingens beskattningsrätt är grundlagsfÃ¥st och därfor icke fOr närvarande· kan begränsas genom annan lagstiftning. MotstÃ¥ndarna mot tanken att genom lagstiftning komma till rätta med en kommunalekonomisk expansion, som fÃ¥tt orimliga skattekonsekvenser, har hittills lyckats hindra att forutsättningarna fc.ir en lagstiftning närmare klarläggs. Särskilt inom Centerpartiet, men ocksÃ¥ bland Socialdemokraterna; finns en märkbar ovilja att pÃ¥ allvar ta itu med problemen. Den enkla lösningen fÃ¥r bli: öka statsbidragen! Förr i tiden fanns ett mäktigt s k landstingsparti i riksdagen som över partigränserna slog vakt om just landstingens intressen. SÃ¥ är inte längre pÃ¥ samma sätt fallet; sambandet mellan kommunal- och rikspolitik har pÃ¥ det personliga planet allt mer fOrsvagats i takt med att riksdagsuppdraget numera blivit en heltidssyssla samtidigt som 100-tals kommunal-, landstings- och oppositionsrÃ¥d, ofta pÃ¥ heltid, stÃ¥r för det avgörande lekmannainflytandet pÃ¥ den kommunala nivÃ¥n. Denna mÃ¥nghövdade skara av energiska utvidgare av den offentliga sektorn ser med mycket dämpad entusiasm pÃ¥ ansträngningarna att begränsa deras rörelsefrihet. Och deras inflytande i de olika partiorganisationerna är betydande. Det har sagts, med rätta, att det är betydligt lättare att fatta ett impopulärt beslut, att höja skatten, än 100-tals populära beslut som innehär utökade offentliga insatser. Samtidigt inser naturligtvis Ã¥tskilliga ledande kommunalmän att det inte kan fortsätta som hittills, med ständigt stigande kommunal- och landstingsskatter, som om nÃ¥gra Ã¥r nÃ¥r 35 kronor för att tämligen snabbt närma sig 40-kronorsgränsen. Trycket frÃ¥n väljarna - samma väljare som inte vill ha skattehöjningar - och skilda överbudspolitiker är emellertid svÃ¥rt att stÃ¥ emot. Den nÃ¥got pessimistiska slutsatsen är att kommunalmännen med största sannolikhet inte kan klara upp situationen pÃ¥ egen hand. En lagstiftning om kommunalt skattetak, eventuellt om kommunalt skattestopp, framstÃ¥r därfOr som allt nödvändigare.