Dagens frÃ¥gor "Mittens tyranni" l takt med stigande opinionssiffror har attackerna pÃ¥ moderaterna ökat. Att socialdemokratin och Olof Palme redan pÃ¥ valnatten 1976 bestämde sig for att brännmärka den borgerliga regeringens politik som reaktionär högerpolitik - vad regeringen än tog sig for- är inget att forvÃ¥na sig över, mera beklagligt är mittenpartiernas ökande benägenhet att utdela ~uvÂ- nyp Ã¥t koalitionsbrodern till höger. Moderaterna styr fOr mycket, tycker mitten. De är inte lojala mot regeringens politik, sägs det till och med. Ser man pÃ¥ regeringens sammansättning och den av regeringen f6rda politiken mot bakgrund av valresultatet 1979 och de därefter registrerade opinionssiffrorna finns det i stället anledning att tala om en mittens tyranni. 1979 Ã¥rs vals stora forlorare var mittenpartierna. Centern forlorade tjugotvÃ¥ mandat och folkpartiet ett frÃ¥n sin redan lÃ¥ga nivÃ¥. Moderaterna fick över en kvarts miljon nya väljare och ordnade det sista avgörande mandatet i borgerlig favör. ÄndÃ¥ fick centern statsministerposten och Ola Ullsten upphöjdes till vice statsminister i somras. Folkpartiet lyckades ocksÃ¥ behÃ¥lla den utomordentligt viktiga budgetministerposten, som rätteligen borde ha Ã¥terforenats med Gösta Bohmans fogderi. Moderaternas "tröstpris" vid regeringsbildningen var att man fick flest antal statsrÃ¥d, 8 stycken. Mittenpartierna har ocksÃ¥ ett stort inflytande i regeringsarbetet. Den tröghet och den ängsliga sneglan mot socialdemokratin som i mÃ¥ngen borgerlig väljares ögon präglar regeringens politik härrör frÃ¥n mitten. Det faktum att den hÃ¥rda verkligheten framtvingar en besparingspolitik av moderat märke är inte detsamma som att den moderata politiken har det inflytande i regeringens arbete som dess ställning bland väljarna motiverar. I riksdagen har ännu inget regeringsfOrslag fällts pÃ¥ grund av att nÃ¥gon moderat har svikit. Men i frÃ¥ga efter frÃ¥ga hörs muller frÃ¥n än den ena än den andra av mittens riksdagsmän att de kanske "inte ställer upp". Det är inte sÃ¥ att den rätta eller den bästa politiken alltid Ã¥terfinns i mitten. Ibland fÃ¥r man till och med intrycket att mittenpartierna inte har nÃ¥gra egna Ã¥sikter, de lägger sin politik mitt emellan vad moderaterna anser Ã¥ ena sidan och socialdemokraterna Ã¥ den andra. Efter 44 Ã¥r av socialdemokratiskt styre behöver Sverige fornyelse och f6rändring. För mittenpartierna har det sÃ¥ länge varit en leds~ärna att vara medpassagerare pÃ¥ det socialdemokratiska tÃ¥get att de tycks ha svÃ¥rt att fOrstÃ¥ att fornyeisen nu mÃ¥ste komma frÃ¥n borgerligheten. De väljare som ger sitt stöd Ã¥t moderaterna begriper saken bättre. Regleringssamhället Vi lever i ett regleringssamhälle, och det betyder att hundra gÃ¥nger mer av vÃ¥ra forehavanden - bÃ¥de som yrkesmänniskor och privat - än under vÃ¥ra forÃ¥ldrars tid är underkastade olika samhälleliga foreskrifter. Mycket av dessa bestämmelser har tillkommit som ett utslag av tidsandan och i tämlig enighet olika partier emellan. PÃ¥ mÃ¥nga punkter kan dock, gudskelov, moderaterna frita sig frÃ¥n ansvar - även om oppositionsrollen stundom varit bÃ¥de tung och otacksam. Utmärkande för nästan alla regleringssamhällen är, att de pÃ¥ mÃ¥nga punkter, ibland i sin helhet, fungerar illa. Detta gäller även for Sverige - fastän vi kan bygga pÃ¥ en lÃ¥ng och sund förvaltningstradition och fastän statstjänsten även pÃ¥ senare tid fÃ¥rmÃ¥tt dra till sig pÃ¥ olika nivÃ¥er en stor procent av de bättre ungdomarna. Felen och bristerna i frÃ¥ga om olika regleringar framkallar naturligtvis missnöje hos medborgarna - ibland överdrivet sÃ¥dant men ofta verkligt befogat. Erfarenheten visar att detta missnöje mera sällan riktas mot regleringen som sÃ¥dan, däremot i stället mot dess tillämpare, mot tjänstemän och anställda med ett ord mot byrÃ¥kraterna. . aturligtvis finns det oambitiösa och oskickliga statsDänare, och dessa skall naturligtvis tagas vid örat, men alltfÃ¥r ofta är felet att finna i regleringen själv: det kan vara ett system som är omöjligt att tillämpa och övervaka (mÃ¥nga trafikregleringar!) eller - och det är ganska vanligt - ett fall där statsmakterna inte velat säga nej till olika regleringskrav frÃ¥n bullersamma press- eller folkopinioner men samtidigt funnit det svÃ¥rt - av kostnadsskäl eller pÃ¥ grund av bristande tillgÃ¥ng pÃ¥ sakkunnigt folk - att ordna en behövlig apparat. l det läget är det populärt - och det gäller ej minst vÃ¥r vänsterpress - att locka de missnöjda att skjuta pÃ¥ byrÃ¥kratin och därigenom kanalisera kritiken, inte mot ansvariga statsmakter, inte mot regleringen som sÃ¥dan, utan i stället mot de funktionärer, som !att den otacksamma uppgiften att sköta saken ifrÃ¥ga. Alldeles särskilt gäller detta skatteväsendets anställda, högre som 361 ringar. För det andra överväga - innan man beslutar en i och fÃ¥r sig önskvärd reglering - om det är sannolikt, att man kan hÃ¥lla den i stÃ¥nd med en mÃ¥ttlig kontrollapparat, detta sett bÃ¥de ur kostnadssynpunkt och med hänsyn till disponibla mänskliga resurser. Kan man inte det, skall man lÃ¥ta bli; en icke hÃ¥llbar reglering har utom andra nackdelar det felet, att den försvagar laglydnaden och undergräver fÃ¥rtroendet till samhället. För det tredje gäller, att man ska se till att sedan gammalt existerande och nödvändiga kontrollfunktioner, t ex Ã¥klagarväsen och polis gentemot brottsligheten, verkligen fungerar. Det är närmast en skandal att när en ny form av socialskoj upptäcks, som nu senast i frÃ¥ga om bostadsbidragen, myndigheterna finner sig nödsakade meddela, att man hinner ingripa blott mot de grövre eller grövsta fallen! Elevdemokrati (s) l Stockholm har det anslagits 200 000 kronor fÃ¥r elevorganisationernas medverkan i skolan. Det socialdemokratiska Elevförbundet har därfÃ¥r ansökt om 220 800 kronor fÃ¥r att bedriva "elevdemokratiskt utvecklande arbete" i nÃ¥gra skolor i de södra förorterna. TvÃ¥ projektledare mÃ¥ste anställas till en kostnad av kr 96 700 fÃ¥r att kunna starta starka elevfack pÃ¥ skolorna. Dessa fackföreningar skall ta till vara elevernas intressen i sÃ¥väl skolpolitiska som arbetsmiljö- och fri tidsfrÃ¥gor. Enligt Elevförbundets egna uppgifter skall man lägre, riksskatteverk sÃ¥väl som taxerings- inrikta sig pÃ¥ att la igÃ¥ng bojkotter av centrala nämnder. Vad skall man nu draga för slutsatser av dessa förhÃ¥llanden? För det fÃ¥rsta att man bör tänka sig för, innan man infÃ¥r ännu fler regleprov och standardprov. Man startar ocksÃ¥ kurser i elevrätt och ordnar temadagar om bl a vÃ¥ld och bestraffningar. Ärendet har varit pÃ¥ remiss hos berörda rek- ....__ 362 torer. NÃ¥gra av dessa gör jämfOrelser med den verksamhet som redan bedrives av elevrÃ¥den. Dessa väljes genom att varje klassavdelning i en skola utser en ordinarie och en suppleant och fÃ¥r ej fOrväxlas med vad som betecknas som "elevkÃ¥r". Med "elevkÃ¥r" avses nämligen inte alla elever i en skola utan Elevforbundets fackliga organisation pÃ¥ en skola. För att en fristÃ¥ende "elevkÃ¥r" skall kunna bildas fordras endast att Elevforbundet har 25 medlemmar pÃ¥ skolan eller minst 20% av eleverna anslutna. En del rektorer anser att elevrÃ¥det utfor ett fint arbete pÃ¥ skolan och inte behöver konkurrens av Elevforbundet. Andra betraktar Elevforbundets verksamhet närmast som sabotage och underminering av den ordinarie personalens arbete. "PÃ¥ grund av penningbrist kan skolan av idag ej fÃ¥ tillräckliga medel till undervisningsbehovet, inte ens till elevassistenter av olika slag fcir att kunna fÃ¥ skolan att fungera bra. Att slänga ut en kvarts miljon kronor till nÃ¥gon lekslugeverksamhet finneJ jag vara horribelt", heter det i ett remissvar. En rektor pÃ¥pekar att Elevforbundet vill inrikta sin skolpolitiska verksamhet bl a pÃ¥ att fÃ¥ igÃ¥ng bojkotter av centrala prov och standardprov. Han skriver: " Det vore högst olyckligt om skolfcirvaltning och skoldirektion i Stockholm anslÃ¥r medel till en organisation, som uppmanar grundskolans elever att motarbeta det bästa instrumentet fOr en nÃ¥gorlunda rättvis betygssättning." Man vänder sig ocksÃ¥ mot anställningen av projektansvariga ute pÃ¥ skolorna och frÃ¥gar hur och med vad dessa skall arbeta. " Om personerna skall fungera som heltidsanställda agitatorer blir fOrmodligen arbetssituationen inte precis forbättrad." Politikerna har nu beslutat uppdra Ã¥t förvaltningen att i samarbete med elevernas organisationer, personalorganisationerna och Hem och skola-distriktet framlägga forslag pÃ¥ ett utvecklingsarbete, som syftar till att förstärka elevdemokratin. Elevförbundet har alltsÃ¥ hittills inte fÃ¥tt ut nÃ¥got av detta anslag. Ett alternativ vore att inte utnyttja anslaget och i stället spara 200000 till nÃ¥got mera värdefullt for skolorna. Ett annat vore att fora över mer pengar till den demokratiska representation som redan finns genom elevrÃ¥den. Ommöblering i Norge SÃ¥ snart statsminister Nordli kom hem frÃ¥n sitt besök i Kina, möttes han av önskan om att fÃ¥ avgÃ¥ frÃ¥n tre medlemmar av regeringen, av vilka tvÃ¥ ansetts vara·hans starkaste kort. Det lönade sig inte att be dem fortsätta och därför mÃ¥ste Nordli for andra gÃ¥ngen pÃ¥ väl ett Ã¥rs tid göra omplaceringar pÃ¥ taburetterna, nÃ¥got som visar att det inte stÃ¥r sÃ¥ bra till inom Arbeiderpartiet. StatsrÃ¥den som avgÃ¥r är olje- och energiministern Bjartmar Gjerde, justitieminister Andreas Cappelen och kommunal- och arbetsminister Inger-Louise Valle. De ersätts antagligen av stortingsman Arvid Johanson, fylkesman Oddvar Herrefjord och LO-sekreteraren Harriet Andreassen. Den allmänna kommentaren inom oppositionspressen gÃ¥r ut pÃ¥ att bytet innebär en forsvagning av regeringen, inte bara kvalitetsmässigt utan ocksÃ¥ i trovärdighet. När sÃ¥ viktiga statsrÃ¥d som Gjerde och Cappelen lämnar regeringen bara ett Ã¥r fore stortingsvalet, bidrar det till att stärka intrycket att Nordli inte har kontroll över situationen, heter det. Ombytet kommer strax efter det att Arbeiderpartiet har haft stora problem med att dämpa sin egen inre opposition mot den planerade lagringen av amerikansk militär utrustning i Tröndelag. Vänsterflygeln inom partirt har mycket högröstat givit uttryck Ã¥t sitt missnöje med den nya upprustningen och följdverkningarna nÃ¥dde ända in i regeringen. När Gjerde och Cappelen nu drar sig tillbaka, kan det ha sammanhang med att de har blivit trötta pÃ¥ att sitta i en regering, som ständigt utsätts för stridigheter pÃ¥ grund av pressen frÃ¥n vänsternygeln. Detta gäller inte bara försvarspolitiken utan ocksÃ¥ olje- och energiutbyggnaden. :'Ilu är det fÃ¥ som tror att Gjerde tänker lämna politiken för gott. Han omtalas ofta som kronprins, och man kan tänka sig att han har tagit sig en paus med tanke pÃ¥ att komma starkt igen. Som för att avliva sÃ¥dana spekulationer har statsminister Nordli förklarat, att han själv är kandidat till platsen om statsminister efter valet om ett Ã¥r. En liknande förklaring har för resten partiledaren Reiulf Steen kommit med; han säger som för all förekomma eventuella planer pÃ¥ att byta ut honom att han är partiledarkandidat ocksÃ¥ vid nästa landsmöte. Det ser alltsÃ¥ ut att vara en del olika meningar inom Arbeiderpartiet, nÃ¥got som väl har sin bakgrund i att oppo itionspartierna har utsikt att vinna nästa val. Opinionsmätningarna är stabila i sina prognoser pÃ¥ den punkten. Arbeiderpartiet leder i dag en minoritetsregering och det logiska skulle vara att söka en koalitionspartner, men det finns ingen. Det liberala partiet, som inte vill vara med i de borgerligas koalition, vill inte heller sluta sig till Arbeiderpartiet pÃ¥ grund av olje- och energipolitiken. 363 Strax efter ministerskiftet lade regeringen fram sin nya budget, som fortsätter att dra stora växlar pÃ¥ oljeintäkterna, sÃ¥ att fastlandsNorge gÃ¥r med ständigt större underskott. Norrmännen förbrukar mer än de producerar. Bl a vill regeringen gÃ¥ med pÃ¥ en frrnte semestervecka i en tid, dÃ¥ indu trierna har stora svÃ¥righeter att behÃ¥lla konkurrensförmÃ¥gan med utlandet. skatteprogressionen blir nÃ¥got dämpad, men det tar staten igen i form av ökade avgifter pÃ¥ konsumtionsvaror. Det rÃ¥der mycket litet tvivel om att det inom regeringen ocksÃ¥ har varit oenighet om att denna expansiva valbudget kan vara försvarlig. Man fruktar, att denna användning av oljepengar i förskott - nya lÃ¥n mÃ¥ste nämligen tas upp - kornmer att skada norsk ekonomi starkt pÃ¥ längre sikt. OcksÃ¥ denna punkt kan ha varit en faktor i det förhÃ¥llandevis dramatiska skiftet pÃ¥ viktiga taburetter. Politikern Olof Palme Det har inte gÃ¥tt bra för Olof Palme som partiledare. Socialdemokraterna gick bakÃ¥t 1970, 1973 och 1976, dÃ¥ partiet förlorade regeringsmakten. I valet 1979 misslyckades PaJmes socialdemokrati med att Ã¥tervinna makten. Det är mot den bakgrunden inte konstigt att det i de socialdemokratiska leden allt oftare framförs kritik mot partiledaren. Det är tvärtom mera besynnerligt att det missnöje som finns inte har tagit sig ännu starkare uttryck än vad det har. Kritiken yppas av allt att döma bara man till man och mellan skÃ¥l och vägg. l\'len sÃ¥ mÃ¥ste det vara ända tills dess nÃ¥gon pÃ¥ allvar höjer 364 upprorsfanan i syfte att fÃ¥ ett partiledarskifte till stÃ¥nd. Dieter Strand, journalist pÃ¥ Aftonbladet, som är svensk mästare i att förmedla stämningsbilder frÃ¥n Rörelsen, har i sin bok " Palme, igen?" skildrat Palme i aktion under valrö- relsen 1979 och folkomröstningen 19BO. Man kan där läsa om partiledarens ensamhet mitt bland skaran av rÃ¥dgivare, hur han tvingas anpassa sig efter massmedias, främst TV:s, önskemÃ¥l och hur utspelen planeras. Det är en intressant beskrivning, men den säger egentligen inte mycket om Olof Palmes person. Utan tvivel gÃ¥r en valrörelse till pÃ¥ samma sätt i de andra partierna. Dieter Strands bok skildrar därför mer en svensk partiledares vardag vid BO-talets början än Olof Palme. Det gör inte hans bok mindre intressant - tvärtom. Olof Palme gillar inte att förlora. Nederlaget 1976 skyller han pÃ¥ Thorbjörn Fälldin, en person som han anser vara politiskt ohederlig. Han tycker illa om Gösta Bohman. Ola Ullsten tycker han bra om, sÃ¥ bra att han gjorde honom till statsminister, nÃ¥got som uppenbarligen efterlämnat djupa sÃ¥r inom den socialdemokratiska partiapparaten. Olof Palme drivs av en lust att kämpa för det han anser rätt. Men mera tycks ändÃ¥ hans kraft komma frÃ¥n lusten att bekämpa det han anser fel. Och det Palme anser vara fel förefaller inte i första hand vara brister i samhället utan brister i det goda uppsÃ¥tet hos hans politiska meningsmotstÃ¥ndare pÃ¥ den borgerliga kanten. Ordet hat är ett starkt ord. Det skall behandlas försiktigt. Men det ordet, eller kanske bitterhet, ligger nära till hands när man skall beskriva det man tror att Olof Palme känner för det borgerliga samhället i allmänhet och " högerkrafterna" i synnerhet. Det är en utmärkt drivkraft. Men det är inte bra när det lyser igenom i TVrutan. Olof Palme är en produkt av 50- och 60- talen. Det behöver inte vara nÃ¥got nedsättande i det. Politiska värderingar och attityder formas ofta i den Ã¥lder som Olof Palme dÃ¥ befann sig i. Ingen kan betvivla hans anti-kommunism, formad i Prags källare i slutet av 40-talet. Ingen kan betvivla hans anti-kolonialism, formad under 50-talet. Ingen kan betvivla hans ovilja mot USA, formad av Vietnamkriget pÃ¥ 60-talet. Vad man kan kritisera hos Palme, en person med en intellektuell förmÃ¥ga som gör att man kan ställa höga krav, är oförmÃ¥gan att emotionellt ställa om sig inför BO-talet. Det man kan kritisera är att han, en person med höga moraliska krav pÃ¥ andra och säkert även pÃ¥ sig själv, i sÃ¥dan grad ställde upp pÃ¥ och underblÃ¥ste de anti-amerikanska vänsterstämningarna under Vietnamkriget. Att han än idag inte offentligt ifrÃ¥gasatt om det verkligen var till Vietnams och världens bästa att Nordvietnam lade under sig hela Vietnam och förde Pol Pot till makten i Kambodja. Utan stödet frÃ¥n Olof Palme och andra i väst hade ordvietnaminte segrat. Utan deras stöd hade Pol Pot inte kommit till makten. Det är inte bara Birgitta Dahl som har anledning att tänka över sitt handlande under dessa Ã¥r, dÃ¥ personer som inte bara bort veta, utan faktiskt ocksÃ¥ visste bättre, svek sitt ansvar och sällade sig till den kör som med större eller mindre övertygelse stödde det kommunistiska Nordvietnam mot det land som, vare sig vi vill det eller inte, fÃ¥tt till uppgift att leda den kamp som pÃ¥gÃ¥r mellan demokrati och en totalitär sovjetisk diktatur. Olof Palme är ingen doktrinär socialist. Innerst inne fruktar han säkert det fondsocialistiska samhälle som blir följden av ett genomfÃ¥- rande av LO:s Meidnerfonder. Men han har inte kunnat förmÃ¥ sig till att säga det öppet. Olof Palme är inte moralist utan en opportunist. Han vet bättre än de flesta hur världen ser ut, att spänningen i världen stiger och rustningarna, i synnerhet pÃ¥ östsidan, med den. ÄndÃ¥ talar han om nedrustning och föreslÃ¥r, vilket är värre, en fortsatt svensk nedrustning. Kanske intalar han sig att han i fondfrÃ¥gan lÃ¥ter Rörelsen fatta sitt beslut. Men kanske är det sÃ¥ att han fruktar den vänsterflygel vars talesman och fÃ¥nge han gjorde sig till under vänstervÃ¥gens höjdpunkt kring 1968. Kanske inser han att man, om man skall kalla sig socialist, inte fÃ¥r frukta socialismen - Ã¥tminstone inte olfentligt. Kanske inser han att om socialdemokraterna avsäger sig fondsocialismen av- ---~-- 365 säger de sig samtidigt grunden i sin lära - att socialismen skall införas steg fÃ¥r steg i demokratiska former. Problemet fÃ¥r Olof Palme och hans socialdemokrati är att folkpartiet har stulit den slogan som bäst skulle passa socialdemokratiska väljare i allmänhet och marginalväljare i synnerhet, nämligen "Sociala reformer utan socialism". Den dag Olof Palme, eller hans efterträdare, vilken och när det nu blir, kommer till insikt om och anpassar sig och sin politik till detta förhÃ¥llande, dÃ¥ kommer socialdemokraterna att bli formidabla motstÃ¥ndare fÃ¥r de borgerliga partierna. För socialdemokraterna har haft turen att fÃ¥ regera under "vÃ¥ra bästa Ã¥r". Det var inte deras förtjänst. Det borgerliga partierna har haft oturen att fÃ¥ regera under början av vÃ¥ra sämsta Ã¥r i mannaminne. Det är inte deras fel. Men sÃ¥ rättvisa är inte alltid väljarna. Med detta häfte av tidskriften följer ett inbetalningskort avseende prenumerationsavgiften 70:- kronor för Ã¥r 1981. (Prenumerationspris för pensionärer: 60:-)