INGEGERD TROEDSSON: Hög tid för ny familjepolitik Det är hög tidför en nyfamiljepolitik, menar riksdagsledamoten Ingegerd Troedsson. Barnfamiljerna är missgynnade på ett alldeles obegripligt sätt. Skatt efterformåga 1 har ersatts av skatt efter oförmåga, en skatt som konstrueratsfullständigt okänsligtför skattebetalarensförsörjningsbörda. Detta påståendefrarriför Ingegerd Troedsson med stöd av övertygande resonemang och exakta siffror. Regeringen, som vid sitt tillträde i fråga omfamiljepolitiken förklarade sig ha mycket gemensamt med socialdemokraternas politik, lär nu vilja tillsätta en utredning, som manfår hoppas arbetar snabbt. I dag är förhållandet sådant att "hur barnfamiljerna än bär sig åt så saknar de möjlighet att av egen kraft förbättra sin låga standard." Häromkvällen läste jag efter många år på nytt igenom en liten skrift från 1962 från dåvarande Högerns ungdomsförbund, kallad Hög tid för ny familjepolitik. Till min sorg kunde jag bara konstatera att skriften i fråga efter fråga fortfarande är väl så aktuell nu som då. På alla de områden där Gunnar Hillerdahl, Nils G Hansson och jag krävde förbättringar har situationen snarast försämrats. Den skatt efter förmåga, som vi efterlyste för barnfamiljernas del, har i stor utsträckning ersatts av en skatt efter oförmåga, helt okänslig för den enskilde skattebetalarens försörjningsbörda. Den progressivitet i den dåvarande sambeskattningen som vi angrep har ersatts av ett skatte- och bidragssystem där marginaleffekter på 80-90,ja to m över 100 procent, hör till barnfamiljernas vardag. Det föräldrarnas fria val - mellan hem- och förvärvsarbete och mellan olika vårdformer för barnen - som vi efterlyste har sedan dess blivit än mer illusoriskt - dels genom dagens skattesystem, som alltid premierar uppdelning av förvärvsarbetet mellan makarna, dels genom att statsmakterna allt mer ensidigt gynnar den kommunala barnomsorgen, dels genom urholkningen av förvärvsavdraget. Detta avdrag var då som nu maximerat till 2 000 kr om året, något som vi redan då fann alltför lågt för familjer med flera små barn med tanke på att kostnaderna för en hemvårdarinna låg på l O000 kr! Samma hemvårdarinna torde i dag kosta mellan 70- och 80 000 kr. Den rätt till ATP-beräkning på det barnavårdande arbetet, som vi då - troligen först i Sverige - skisserade lyser alltjämt med sin frånvaro. 188 I och med trepartiregeringens tillkomst hösten 1976 påbörjades en kursomläggning i familjepolitiken med den bestämda inriktningen att öka valfriheten för föräldrarna och därmed skapa bättre förutsättningar för barnens trygghet. Föräldraförsäkringen utvidgades från 7 till 9 månader och grundbeloppet höjdes till 32 kr om dagen. Från och med i år har föräldrar med barn under 8 år rätt att korta ned sin arbetstid till sex timmar om dagen eller - om något barn är under l l/2 år - att ta ut hel Uänstledighet. Det tredje steget skulle bli införandet av ett vårdnadsbidrag för småbarnsföräldrar. Tredje steget blev inte av Många fick väl en föraning om hur det skulle gå med detta tredje steg när Ola Ullsten vid sitt tillträde till statsministerposten nämnde familjepolitiken som ett område där folkpartiet hade särskilt mycket gemensamt med socialdemokraterna. De propositioner som lagts eller uttalanden som gjorts sedan dess innehåller inte ett ord om angelä- genheten av att införa någon vårdnadsersättning. Däremot har regeringen tillkännagivit att den avser att ta upp överläggningar med kommunförbundet om ett nytt utbyggnadsprogram för barnomsorgen för perioden efter 1981, då etappen 100 000 nya daghemsplatser skall vara klar. Detta är i och för sig naturligt och riktigt. Men hur skall man för nästa utbyggnadsperiod, då det kvarstående behovet av kommunal barntillsyn avses tillgodoses, kunna veta något om det verkliga behovet, om inte små- barnsföräldrarna dessförinnan fått bättre möjlighet att välja? Varje daghemsplats subventioneras av staten med ca 16 000 kr per år, dvs med mer än sex barnbidrag. Till det kommer ytterligare tillskott av kommunala medel. Totalt kan en institutionsplats för de minsta barnen beräknas kosta ca 50 000 kr om året och en familjedaghemsplats ca 30 000 kr, varav föräldrarna i genomsnitt står för ca 4 000 kr. De föräldrar som avstår från sin lön för att själva ta hand om barnen får ingen som helst motsvarande kompensation. Den individuella beskattningen, som innebär att också barnfamiljer med endast en inkomst ungkarlsbeskattas, har i stället ytterligare försvå- rat deras situation. Väljer - eller tvingas - föräldrarna att själva bekosta en ersättare, får de inte ens dra av de för inkomsternas förvärvande nödvändiga utgifterna, vilket i sin tur innebär att arbetsbytet sällan går ihop ekonomiskt. Det är uppenbart att en sådan djupt orättfärdig familjepolitik inte kan ge något rättvisande svar på hur stor den verkliga efterfrågan är på daghem och andra vårdformer. Vem har då gynnats av den förda politiken? Knappast de allt fler småbarnsföräldrar som tvingas förvärvsarbeta för att få ekonomin att gå ihop, samtidigt som deras möjligheter att välja barntillsynsform är minimala. Inte alla de föräldrar som önskar förvärvsarbeta, men som - om de inte är prioriterade - ofta förgäves får vänta på plats i barnstugekön. Ej heller flerbarnsfamiljerna som sällan kan utnytua dessa enda gynnade vårdformer. Och minst av allt barnen, vars föräldrar fått alltmer begränsade möjligheter att ordna sin tillvaro på det sätt som de menar är bäst för barnen. Vårdnadsersättning Dettalas i dessa dagar ofta och med rätta om nödvändigheten att komma till rätta med den rundgång av pengar som ökar byråkratin och statsutgifterna och minskar valfriheten och möjligheterna för den enskilde att få t1 eget ansvar. Få områden erbjuder så rikbaltiga exempel på detta som just familjepotitiken. Det vore både mänskligt och ekonomiskt ett oförsvarbart slöseri om vi fortsätter au bygga daghem också för dem som med en valfriare politik skulle välja andra vårdformer. Det är därför hög tid att införa en drdnadser ättning - som en kompensation om än ringa till den som själv vårdar sitt barn eller som hjälp att betala en ersättare eller en mer marknadsmässig avgift för dageDer familjedaghemmet. Statens bidrag till utbyggnaden av barnomsorgen stiger mycket snabbt, nästa budgetår med ca l 000 Mkr från nuvarande 2600 Mkr. År 1985 skulle det med oförändrade regler och utbyggnadstakt uppgå till nära 8 000 Mkr i dagens penningvärde. En del av den ökningen borde kunna tas i anspråk för en successivt utbyggd vårdnadsersättning. Från både centerpartiet och moderaterna bar därför partimotioner väckts om beslut om en vårdnadsersättning redan i vår. Entigt den moderata modellen bör ersättningen utgå med 32 kr om dagen - nära 12 000 kr om året - för alla barn upp till 18 månader ålder och sedan förlängas med ett halvt ir varje år tills den omfattar barnens tre första år. Ersättningen skulle vara skattepliktig och kompletteras med avdragsrätt för ~Tkta och nödvändiga barntillsynskost- 189 nader. Rätt att räkna ATP-år för vård av egna barn föreslås samtidigt. Kostnaderna för en helt utbyggd vårdnadsersättning kan beräknas till ca 2 400 Mkr, eller omkring l 200 Mkr efter avräkning av skatter och minskade bidrag. Eftersom vårdnadsersättningen och förvärvsavdraget skulle möjliggöra avsevärda höjningar av daghemsavgiften - utan att föräldrarnas situation skulle försämras - kan statsbidragen till barnomsorgen sänkas i motsvarande grad. Skulle - vilket allt talar för - vårdnadsersättningen leda till att fler föräldrar föredrog att själva ordna för barnen faller motsvarande utbyggnadsbehov bort och kommunerna kan lättare tillgodose den verkliga efterfrågan. Det är uppenbart att den föreslagna vårdnadsersättningen inte motsvarar det verkliga värdet av det barnavårdande arbetet - detta upphör ju inte heller då yngsta barnet fyller 3 år - och att den inte heller ensam kan ge alla familjer en rimlig valfrihet. Från moderat håll menar vi därför att vårdnadsersättningen måste kompletteras med en minimistandardgaranti för att också ge de sämst ställda barnfamiljerna möjlighet att välja. Om inte underhållsbidrag, bostadsbidrag och andra inkomster räcker till, bör försäkringskassan tillskjuta det belopp som krävs för att minimistandarden skall kunna uppnås. Garantin föreslås till en början gälla familjer med minst ett barn under 4 år eller två barn under skolåldern. En ensamförälder med två små barn var~ enda inkomst består av bidragsförskott och bostadsbidrag skulle endast behöva ett ytterligare tillskott på ca 4 000 kr om vårdnadser- 190 sättning samtidigt utgick för det ena barnet, annars på ca 16 000 kr om året. Jämfört med den stora (familje)daghemssubvention som annars sannolikt hade utgått skulle också en inkomstgaranti av detta slag ha såväl individuella som samhällsekonomiska fördelar. Även psykologiskt skulle en garanti av detta slag få stor betydelse genom den trygghet den skulle medföra för många förvärvsarbetande ensamföräldrar, som skulle veta att de - om barnens bästa skulle kräva detta - har möjlighet att avstå från eller minska ned sitt förvärvsarbete. Det finns således som jag ser det inga bä- rande samhällsekonomiska motiv för att avstå från att nu ge barnfamiljerna den valfrihet de alltför länge förmenats. Tvärtom talar allt för att det inte bara vore inhumant och utmanande utan också det dyrast tänkbara alternativet att bara blint fortsätta på den inslagna vägen. Att denna också på ett häpnadsväckande sätt diskriminerar de större familjerna belyser ytterligare kortsyntheten i en sådan lösning. skatteproblemen Även med en väl utformad vårdnadsersättning återstår många problem för barnfamiljerna. De inkomstprövade bostadsbidragen återspeglar dåligt olika hushålls ekonomiska bärkraft. Samtidigt medför varje ökning av bidragen att marginaleffekter på 80 a 90 procent i vanliga inkomstlägen och direkta Pomperipossaeffekter - där barnfamiljerna får det sämre om de jobbar mer - brer ut sig allt mer lavinartat. För många flerbarnsfamiljer är situationen nära nog katastrofal, även om de på papperet skulle ha goda inkomster. Låt migi en tablå visa vilken bruttoinkomst som krävs med dagens skatter och bostadsbidrag för att en barnfamilj med endast en förvärvsinkomst skall nå över existensminimum, det senare enligt av riksdagen antagna normalbelopp. Hyran antas motsvara den övrt gräns för vilken bostadsbidrag utgår. Ensamföräldrarna antas endast ha bidragsför· skott (40 % av ett basbelopp) och barmiU. synskostnader motsvarande kommunför· bundets rekommendationer. Erforderlig förvärvsinkomst 1979 för att en eoinkomstfamilj under angivna förutsättningar skal nå över existensminimum. Årsinkomst, kr. Barnantal Enförälders· familj l 20000 2 < 20000 3 < 20000 4 < 20000 5 15 000 Tvåföräldrafamilj 42000 52 000 73000 110000 150000 Tablån visar att tvåföräldrafamiljer med 4 barn behöver 11O000 kr för att kravla sig över fastställt existensminimum och fembarnsfamiljen 150 000 kr. Tar man hänsVD till möjligheterna att erhålla socialbidragoch att begära "existensminimum" - avdrag för nedsatt skatteförmåga - är det krasst ekonomiskt tämligen likgiltigt för fyrabarnsfarniJ. jen om förvärvsinkomsten är O, 11 O000 kr eller något däremellan. Eftersom rätten all begära existensminimum är en av skattemyndigheterna alltför väl bevarad hemlighet, innebär det att det mitt i vår svenska välfärd finns betydande öar av familjer med stora ekonomiska problem. Anledningen till att enföräldersfamiljerna oavsett barnantal inte behöver högre för· värvsinkomst än 15 000-20 000 kr för att nä över existensminimum är främst underhällsbidraget (bidragsförskottet), som varken beskattas eller medräknas vid inkomstprövningen av bostadsbidraget. Mänga flerbarnsfamiUers förtvivlade fråga om de måste skilja sig för att fä ekonomin att gå ihop är dessvärre inte obefogad. situationen blir knappast ljusare om båda föräldrarna skulle förvärvsarbeta. I nedanstående tablå har mannen antagits ha vanlig industriarbetarlön och hustrun 52 000 kr. Avser är 1979 ~lan 58 600 kr. Hustru 52 000 kr. Normal hyra Kom. skatt 29 kr. Inga barntillsynskostnader Antal Behålln. av Behålln. av barn hustruns inkomst hustruns inkomst efter skatt och om hänsyn också bortfallande tas till existensbostadsbidrag minimireglerna o 33200 33200 l 30900 30900 2 29600 29600 3 26700 15200 4 25400 8900 22 200 o Skatt och bortfallande bostadsbidrag leder till att också hustruns förvärvsarbete blir mindre lönande ju fler barn som finns i famiUen, även om inga som helst barntillsynskostnader medräknas. Tar man dessutom med i bilden att flerbarnsfamiljerna hade 1·arit berättigade till existensminimum om endast mannen hade förvärvsarbetat mälter lönsamheten samman ytterligare. Behållningen av hustruns 52 000 kr blir då endast 15 000 kr i trebarnsfamiljen, knappt 9000 kr i fyrabarnsfamiljen och O i fem- 191 barnsfamiljen. Och då är som nämnts inga barntillsynskostnader frånräknade. Verkligheten som den är Tablåerna visar naket att hur flerbarnsfamiljerna än bär sig åt så saknar de möjlighet att av egen kraft förbättra sin låga standard eller att öka inkomsterna i takt med att barnen växer upp och blir dyrare. Denna flerbarnsfamiljernas osminkade verklighet har under det senaste halvåret belysts i en rad motioner, artiklar och riksdagsdebatter frän moderat häll. Resultatet har glädjande nog inte låtit vänta på sig, så tillvida som samtliga partier nu väckt motioner i dessa frågor. Även socialministern har nu meddelat, att han ämnar tillsätta en utredning som skall se över barnfamiljernas ekonomiska situation och med förtur för flerbarnsfamiljerna. Skall utredningen bli meningsfull, måste syftet givetvis vara att fä en så rättvis och effektiv utformning av stödet till barnfamiljerna som möjligt. Också familjer med vanliga inkomster måste - om de så önskar - kunna ha flera barn utan att standarden skall bli orimligt nedpressad. Likaså måste skatte- och bidragssystemen utformas så att också flerbarnsfamiljer av egen kraft kan förbättra sin standard och välja mellan hemoch förvärvsarbete. Utredningen tillönskas all inlevelseförmåga, mod och konstruktivilet i sitt arbete. Den kommer att behöva det. Resultatet av dess arbete berör i hög grad värt lands framtid.