MARGARETHA AF UGGLAS: Till sist några funderingar kring behovet av förutsä- gelser om framtiden. Det är tillfredsställande - och i och för sig också riktigt - att skylla dagens ekonomiska svårigheter på socialdemokratins vanskötsel av vår ekonomi. En ständigt växande offentlig sektor parad med muntlig och även i praktisk handling visad ovilja mot den enskilda företagsamheten har lett fram till en situation där vårt näringsliv är olönsamt och investeringsovilligt. Den socialdemokratiska s k aktiva näringspolitiken som lanserades för dryga tio år sedan blev ett monumentalt misslyckande. Dess decennielånga historia är fylld av förlustföretag, av företag som måst avvecklas och av felaktiga prognoser. Men socialdemokratin kan inte ensam lastas för de ekonomiska svårigheter som vårt land i dag befinner sig i. Omvärlden har föi-ändrats. Nya konkurrenter har växt fram i nya länder. De s k strukturkriserna i skor, teko, stål och varv beror på att andra länder blivit lika duktiga eller duktigare än vi på att göra dessa varor. Denna utveckling är inte en följd av någon plötslig förändring, utan resultatet av en målmedveten industriell satsning i de s k låglöneländerna under en följd av år. Den fråga man måste ställa sig är varför det som höll på att ske ute i världen på den industriella fronten inte tidigare observerades på svensk hemmaplan? Den socialdemokratiska regeringens blindhet går att förklara. Ett parti som anser sig världsbäst på reformer och ekonomi och som sett på svenskt näringsliv som en outtröttlig och outsinlig mjölkkossa kan inte ha mycket till övers för vad som händer ute i världen. Men svenskt näringsliv då? Varför har inte våra skickliga företagsledare med sina internationella kontakter tidigare slagit larm? Delar av svenskt näringsliv stödde planerna på Stålverk 80 och det är säkert inte fel att tro att Rune Johansson hade industriell expertis bakom sig när han i propositionen om Stålverk 80 år 1974 skrev att det behövs en betydande utbyggnad av världens kapacitet för stålproduktion för att möta en växande efterfrågan. Varför sade inte branschen i fråga ifrån när den socialdemokratiska regeringen i 1974 års statsverksproposition förklarade att: "Den allmänna framtidsbedömningen när det gäller efterfrågan på tonnage är positiv. Prognoserna pekar på en fördubbling av den totala flottan under 1970-talet. Särskilt stort är det tillkommande behovet av större tonnage för oljetransporter." Observeras bör att detta skrevs efter det att de kraftiga oljeprishöjningarna 1973 hade trätt i kraft. Det är inte lätt att veta något om framtiden eller att förutsäga den, men så här i efterhand går det att konstatera att vår nä- ringspolitiska beredskap inte varit vad den bort vara. Kanske har vi allesammans, som nation, varit för självgoda, för upptagna av vårt eget välstånd och den svenska modellens förträfflighet, för att se framstegen hos andra folk. I detta hänseende har den ekonomiska krisen redan fört något gott med sig. Den har förorsakat den öppna och livliga debatt om näringslivets utvecklingsmöjligheter som vi hade behövt redan på 60-talet. Plötsligt är det "inne" att diskutera forskning och utveckling, utbildning och företagsamhetens villkor. TV gör program om de effektiva industrierna ijapan och Korea. Den borgerliga regeringen har tagit ett lovvärt initiativ när den givit Ingenjörsvetenskapsakademien i uppdrag att ta reda på vad Sverige kan och inte kan inom teknik och forskning samt vad vi borde kunna. Att förutsäga framtiden går inte. Att försöka bilda sig en något så när realistisk uppfattning om vad framtiden bär i sitt sköte är i alla situationer en klok åtgärd. Yrvakenhe- 287 ten hos beslutsfattare och allmänhet inför den ekonomiska krisen visar att den svenska debatten och informationsförmedlingen inte varit tillräckligt öppen och oberoende. Det är en viktig uppgift för såväl offentliga som enskilda organ, och dät·i inbegrips inte minst företagen själva, att genom studier och prognoser skaffa fram underlag för en öppen diskussion om svenskt näringslivs utveckling. I en kritisk och rationell debatt föds också ideer till nya utvecklingsområ- den.