LARS DAHLGREN: Pensioner och ekonomi Den höga inflationen har liksom den sneda åldersfördelningen en förödande effekt på kostnadsutvecklingen för all slags pensionering, framhåller fil lic Lars Dahlgren, f d koncernchef i Trygg-Hansa. Om pensionskostnaden uttaxeras i förhållande till de aktivas inkomstunderlag - som ifråga om ATP ochfolkpensionen - blir den relativa bördan av pensionsfinansieringen mindre tung om den reala tillväxten är stor. Dagens ekonomiska situation kännetecknas emellertid av låg realinkomsttillväxt och hög inflation, vilket ger den sämsta betingelsen för att bära pensionskostnaderna. Om ATP-avgiften inte höjs kommer avgiften 1985 att helt åtgå för att betala aktuella pensioner och sedan kommer även ränteinkomster på APjonden att konsumeras av aktuella pensionsutbetalningar. Den svenska inflationen var under 1950-talet (efter Koreakrisen) och 1960-talet i genomsnitt 3 a 4 % om året. 1970 steg takten till 7 %, och sedan 1974 ligger inflationen på drygt l O% om året - en nivå som för lOår sedan föreföll helt utesluten i "den svenska modellen". Den snabba kostnadsstegringen är som bekant numera ett dominerade problem på en rad väsentliga områden av näringsliv och samhälle. Detta gäller de svenska företagens konkurrenskraft, såväl på exportmarknaderna som i konkurrens med billig import. Det gäller också bostadssektorn och, med allt större kraft, kommunernas och landstingens ekonomi. Mindre uppmärksamhet har hittills ägnats den snabbare inflationens effekt på kostnadsutvecklingen för all slags pensionering, det må vara i enskild eller offentlig regi och även vid s k fördelningssystem utan skuldförd fondbildning. En åldrande befolkning l sammanhanget är några uppgifter rörande den svenska befolkningens åldersfördelning av intresse. Med hänsyn till sänkninge för några år sedan av den allmänn pensionsåldern till 65 år ger andelen pers ner som uppnått denna ålder en god före ställning om proportionen mellan pensionä rer och yrkesverksamma. Denna andel va 1950 l 0,3 %, 1975 15,2 % och beräknas 198 uppgå till 16,9 %, Utöver denna grupp o f n cirka l 300 000 personer kommer en vä ande andel förtidspensionärer, som nume uppgår till 300000 - en fördubbling sed mitten av 1960-talet. Sveriges befolkningjust nu - 8,2 miljoner - består i själva verket av l ,6 miljoner pensionärer, 1,7 miljoner barn under 15 års ålder, ytterligare minst 0,5 miljoner under utbildning och återstoden - 4,4 miljoner eller drygt halva befolkningen - av personer i yrkesverksam ålder. Antalet personer äldre än 65 år beräknas efter 1985 öka ganska obetydligt och på längre sikt rent av reduceras något, som följd av de sjunkande födelsetalen under mellankrigstiden. l åldrarna över 75 år, där vårdbehovet bötjar bli allt större, sker däremot en fortsatt kraftig ökning. Antalet personer i ålder 75-84 år beräknas sålunda till 1990 öka med drygt 30 %, och åldt·arna däröver med 70 %. Pensionslöftenas kapitalvärden Kapitalvärdet av en utfästelse om framtida pension är beroende av ränteantagandet för diskontering, svarande mot förräntningen av ett eventuellt kapital som avsätts för tryggande av pensionen. Om pensionslöftet är värdesäkrat gäller för en typisk åldersfördelning att kapitalvärdet stiger med cirka 12 % för varje procentenhets försämring av realräntan (den nominella avkastningen minus inflationen). Oavsett om fråga är om premiereservsystem eller s k fördelningssystem utan egentliga krav på motsvarande skuldförd fondbildning, ökar alltså en snabb 177 ökar sålunda för en typisk åldersfördelning pensionskostnaden med 50 7c. Om pensionskostnaden - oavsett graden av åsyftad fondering - uttaxeras i förhållande till de aktivas inkom LUnderlag, såsom fallet är för ATP och egentligen även folkpensionen (AFP), är den reala tillväxten av a\·- giftsunderlaget av stor betydelse. Ju snabbare den reala tillväxten är, desto mindre tung blir den relativa bördan av pensionsfinansieringen. Vid avtagande realtillväxttakt kommer pensionkostnaden att framstå som i motsvarande mån tyngre, såväl i relation till underlaget som i konkurrens med andra anspråk på utrymme inom produktionens resultaL En kombination av hög inflation och lågt eller obefintligt utrymme för realinkomsttillväxt ger sålunda den sämsta betingelsen för att bära pensionskostnaderna. Dagens samhällsekonomiska perspektiv kännetecknas av just denna kombination. Sverige har genom högre energipriser och vikande marknadsandelar för exponen blivit fattigare. Härtill kommer ett illavarslande demografiskt utvecklingsschema av växande - även relativt sett växande - kategorier av ålders-, förtids- eller deltidspensionärer samt låg nativitet. Del s k reproduktionstalet för den svenska befolkningen har under åtskilliga år sjunkit och ligger nu vid cirka 85 %. inflation kapitalvärdena av pensionsåtagan- ATP-systemets prognos dena mycket starkt. En höjning av den ge- AP-fonden förvaltar f n cirka 120 miljarder nomsnittliga inflationsnivån utan motsva- kronor. Fondens uppgift är som bekant ej rande uppgång i den långa räntan - alltså densamma som de reservers vilka i försäken reduktion av realräntenivån - med 4 7c ringsbolagen lagenligt avsätts för säkerstälL- 178 !ande av pensions- elle1· andra framtida försäkringsförpliktelser. ATP:s fondbildning motiveras i stället av kapitalbildningsbehovet och önskemålet om kostnadsurjämning för pensioneringen till undvikande av alltför höga pensionskostnader i förhållande till avgiftsunderlaget på längre sikt. Avgiftsuttaget för ATP-systemet beslutas i princip för fem år i sänder. Nu pågående period avser 1975-79 och uttaget har beslutats på basis av Riksförsäkringsverkets utredning av december 1972. En ny utredning h-amlades i december 1977 som underlag för avgiftsbeslut för perioden 1980-84. 1972 års utredning arbetade med förutsättningar rörande demografisk och ekonomisk utveckling som i vart fall på en avgö- rande punkt visat sig icke stämma med verkligheten. Då det gällde ökningen av konsumentprisindex gjorde man sålunda kalkyler för en årlig ökning av 0-5 %, med 4 % så- som mest sannolika prognos. Den svenska inflationen uppgick åren 1970-73 till 7 % om året och därefter till l O% om året. Den sålunda inträffade försämringen minskar fondens betydelse för pensionsekonomin, vilket förrjänar påpekas vid bedömning av det långsiktigt erforderliga avgiftsuttageL l den senaste utredningen har kalkyler utförts för ett antal kombinationer av inflation mellan Ooch lO % om året, årlig realinkomstökning mellan O och 3 % om året (dock inget alternativ med sjunkande realinkomster) samt räntenivåer som överstiger inflationen med l respektive 2 % ("realränta" l eller 2 %). Vid sin bedömning av erforderligt avgiftsuttag för 1980-84 utgår Riksförsäkringsverket i första hand från ett alternativ med 7,5 % i inflation, realinkomstökning 2 % samt realränta 2 % (=nominalränta 9,5 %). ATP-avgiften är intill 1979 bestämd till 11 ,75 %. Om avgiften även framgent ligger kvar på denna nivå, kommer enligt nämnda kalkylförutsättningar avgifterna 1985 att helt åtgå för att betala aktuella pensioner. Därefter kommer i accelererande omfattning även ränteinkomster på AP-fonden att konsumeras av aktuella pensionsutbetalningar. Fondens roll i samhällsekonomin avtar sedan allt snabbare och fonden är slutligt förbrukad några år in på 2 000-talet. Det var knappast denna långsiktiga utveckling någon för 20 år sedan räknade med, då den allmänna rjänstepensionsreformen så intensivt debatterades i Sverige, med olika tekniska lösningar inom skilda delar av den politiska världen. Vid sämre realinkomstutveckling än som här antagits blir bilden självfallet inte ljusare. Riksförsäkringsverket föreslår - naturligt nog - att ATP-avgiften höjs. Därtill har verket även animerats av Kapitalmarknadsutredningen. Förslaget innebär en höjning från 11,75 % år 1979 till 13 eller 14 % år 1984. Skulder och tillgångar De nu inrjänade ATP-rättigheternas kapitalvärde skulle vid en realränteprognos av 4 '7c ligga på cirka 240 miljarder kronor, dubbla beloppet av nuvarande AP-fond. Om man i stället uppskattar den framtida realräntans genomsnittsvärde till 2 % skulle nämnda belopp behöva multipliceras med faktorn l ,25 resulterande i ett kapitalvärde i storleksordningen 300 miljarder kronor. Härtill kommer så kapitalvärdet av folkpensionen (AFP) som rör sig om storleksordningen 150 miljarder kronor. Den häremot svarande folkpensioneringsfonden uppgår blott till storleksordningen l miljard kronor, i sammanhanget en helt försumbar faktor. Utöver nämnda delar av den allmänna försäkringen finns för inkomstdelar över ATP-taket i såväl allmän som enskild ljänst liksom för egenföretagare olika former av pensionssystem. Vad beträffar pensionsförpliktelser som försäkrats i SPP eller övriga livförsäkringsbolag föreligger ingen juridiskt bindande värdesäkring, men försäkringsbolagen söker med användning av främst ränteåterbäring gottgöra pensionä- rerna för penningvärdets fall. De aktuella pensionsfondsmedlen uppgår inom SPP till storleksordningen 20 miljarder kronor och inom övriga livförsäkringsbolag till 15 miljarder kronor. Av intresse i sammanhanget är också den i samarbete med SPP administrerade ålderspensionen via företags pensionsstiftelser ("PRI-systemet"), som omfattar nära 250000 privatanställda, attjämföra med SPP:s cirka 650 000 försäkrade löntagare. Vid nuvarande nyplaceringsräntenivå räcker de befintliga fondmedlen i försäkringsbolagen till en inflationskompensation av 4 % om året som genomsnitt för hela tiden från pensionsrättens inljänande till dess utbetalande. Skulle däremot realräntan på lång sikt bli 2 %, som Riksförsäkringsverket kalkylerat med, behöver fondmedlen ökas med 25 %, vilket sålunda skulle innebära en 179 brist på 9 miljarder kronor för SPP och övriga livförsäkringsbolag. En liknande kalkyl kan utföras för de pensionsåtaganden som säkerställes via pensionsstiftelser, vilka som bekant är skyddade mot de enskilda företagens konkurser genom ett särskilt kreditförsäkringssystem ("FPG-systemet"). Vid sidan av de här uppräknade pensionssystemen återstår sådana pensionsåtaganden som stat, kommuner och landsting har utöver den allmänna försäkringen. Kapitalvärdet av nämnda pensionsområden torde röra sig om några tiotal miljarder kronor, med relativt begränsad fondavsättning. l här föreliggande sammanhang bortses från nämnda komponenter. Sammanfattningsvis kan vid en prognosliserad realränta av 2 % - av många ekonomer just nu troligen bedömd som alltför optimistisk - uppställas följande tablå rörande de skilda pensionsområdenas kapitalvärden av förpliktelser ("skuld"), befintliga fondmedel ("tillgångar") samt mellanskillnaden ("brist"), allt i miljarder kronor. Belopp 1978 i miljarder· kronor vid 2 % realränta. AFP ATP SPP +övriga livförsäkringsbola Skulder 150 300 44 120 35Tillgångar O "Brist" 150 180 9 Den lagstadgade pensioneringen uppvisar sålunda i dagens läge, vid en fondbildning av 120 miljarder kronor, ett kapitalvärde av 180 förpliktelser som överstiger fondmedlen med cirka 330 miljarder kronor. Ett betydande belopp, ungefär lika med 1977 års bruttonationalprodukt, Uppgiften kan också storleksmässigt jämföras med dels den svenska nationalförmögenheten - f n i storleksordningen l 000- l 500 miljarder kronor - dels "substansvärdet" av de svenska aktiebolagen - i storleksordningen 150 miljarder kronor (kursvärdet av börsnoterade aktier överstiger för övrigt ej 50 miljarder kronor). Med hänsyn till att de framtida pensionerna liksom alla andra inkomster ytterst förutsätter en produktiv befolkning samt ett produktivt realkapital, och vidare till att pensionskostnaderna förutsättes uttagas i form av olika slag av avgifter på näringslivet är en redovisning av de redan fastlagda och intjä- nade utfästelsernas kapitalvärden intressant och nödvändig. En belastning av det svenska näringslivet med en större del av dessa kalkylerbara kapitalvärden, i likhet med vad som sker i andra länder där tjänstepensioneringen i större utsträckning handhas i decentraliserad form (t ex i USA), skulle skapa mera realism bl a i diskussionen om gränsdragningen mellan olika intressegruppers andel i förmögenhetstillväxten i näringslivet.