AXEL WALDEMARSO Mellan riksmötena Ett Ã¥r har snart gÃ¥tt sedan folket i val bestämde att tiden var mogen för hr Palme och hans regering att avgÃ¥. En ny regering trädde till, men inte pÃ¥ samma sätt som motsvarande regeringsskiften i de andra nordiska länderna. Redaktör Axel Waldemarson granskar i sin artikel självaformerna för den borgerliga regeringens tillträde och vad som dÃ¥ mötte den, frÃ¥n tomma rum i Kanslihuset till enförödande ekonomisk kris att reda upp. Men regeringen har hunnit med mycket annat än ekonomin. Den stÃ¥rför mer demokrati i förvaltningen än föregÃ¥ngaren gjorde. Att detta sammanhänger med de enskilda regeringsmedlemmarnas personliga bÃ¥de stil och vilja är nÃ¥got somförfattaren understryker. SÃ¥ hände det alltsÃ¥! Folket i val förvägradesom pÃ¥ 1960-talet i Danmark och Norge - socialdemokraterna rätten att regera verige. I själva maktskiftets ögonblick fanns det en väsentlig skillnad mellan växlingarna i Köpenhamn och Oslo och den historiska händelsen i Stockholm. Olikheten hade inte bara med den konstitutionella värdigheten att göra. Det gav ett starkt intryck av kontinuitet att skiftena i Danmark och Norge markerades inför statsöverhuvudet: den gamla regeringen avgick och den nya tillträdde omedelbart i konselj. I Sverige utspelades maktskiftet i det inglasade och lÃ¥t oss hoppas provisoriska riksdagshuset vid Sergels torg som en del av riksdagsarbetet, lÃ¥t vara inför fullsatta bänkar i den eljest ödsligt tomma och sterila plenisalen. Men det kanske mest signifikativa var att de avgÃ¥ende statsrÃ¥den i regeringsbyggnaderna i Oslo och Köpenhamn inväntade sina efterträdare för att överlämna departementen. I Köpenhamn celebrerades det hela rent av med ett glas sherry eller portvin - utan att det satte sig i halsen pÃ¥ förlorarna! I Sverige satte de av folket ratade socialdemokratiska statsrÃ¥den en ära i att efterlämna sÃ¥ ödsliga och utrensade tJänsterum som möjligt. När Gösta Bohman tog Gunnar Strängs rum i besittning, lär det endast ha funnits ett exemplar av fastighetskalendern, en gammal Ã¥rgÃ¥ng av Svenska armens rulla och ytterligare nÃ¥gon bok kvar. Det sätt pÃ¥ vilket skiftet skedde i Sverige gav inte bara intrycket av dÃ¥liga förlorare. Socialdemokraterna demonstrerade brist pÃ¥ gemenskap och ansvar. Inför det folk, som i tre val efter varandra gÃ¥tt honom emot, tvÃ¥dde Olof Palme sina händer. De nya makthavarna var inte bara politiska motstÃ¥ndare, de var socialismens fiender. Palme kunde ha använt Hjalmar Brantings ord till Ernst Trygger i en riksdagsdebatt: ". .. där korsas vÃ¥ra klingor - där blir det strid pÃ¥ liv och död." Formerna för maktskiftet förebÃ¥dade ett hÃ¥rdare och mera oförsonligt politiskt klimat än tidigare. För politikerna var det kanske naturligt. MÃ¥nga medborgare förundrades förmodligen över tongÃ¥ngarna. Efter ett Ã¥r är dessa rader skrives, har politikerna sänts ut pÃ¥ grönbete. Vi befinner oss nästan mitt emellan det gamla riksmötets slut och början av det nya. Regering och opposition har avverkat sitt provÃ¥r. Hur skall det bedö- mas? I bägge fallen ligger det nära till hands med en allmän politisk, en kollektiv och en individuell bedömning. Regeringen Fälldin har som främsta politiska uppgift fÃ¥tt att skapa balans i vÃ¥r ekonomi, en helt annan uppgift än den som fö- re valet framstod som resultatet av ett reg~Â- ringsskifte. En borgerlig regering skulle visa att den inte raserade utan tvärtom utökade reformverket. Den nya regeringen fick emellertid bära bördan av den totalt felslagna konjunkturprognos som bÃ¥de regeringen Palme, en del av den gamla oppositionen och facket utgick frÃ¥n. PÃ¥ sitt sätt kan felbedömningen liknas vid ett omvänt I940-tal. Arbetarrörelsens efterkrigsprogram förut- 291 spÃ¥dde risker för arbetslöshet och konjunkturnedgÃ¥ng efter andra världskrigets slut. I stället blev det en överhettad konjunktur och brist pÃ¥ arbetskraft. Efter fjolÃ¥rets val skulle regering och folk fÃ¥ del av konjunkturuppgÃ¥ngens välsignelser. I stället väntar vi alltjämt pÃ¥ den draghjälp utifrÃ¥n, som skall sätta fart pÃ¥ exporten. Den djupgÃ¥ende krisen för svenskt nä- ringsliv behöver inte bara bli en börda för regeringen Fälldin. För det första är den sÃ¥ allvarlig, att själva grundorsakerna nödvändigtvis ligger längre tillbaka i tiden än regeringsskiftet. För det andra är den en utmaning: lyckas regeringen, fÃ¥r den ett extra trumfkort i nästa val. För det tredje erbjuder den ocksÃ¥ den socialdemokratiska oppositionen problem. Regeringsmakten kan möjligen Ã¥tervinnas snabbare genom att stjälpa i stället för att stödja regeringens ansträngningar att fÃ¥ den svenska ekonomin pÃ¥ fötter igen. Sä alldeles säkert är det emellertid inte. Väljarnas reaktion kan bli en annan. De känner sig kanske inte alltför tilltalade av en opposition som söker sticka sÃ¥ mÃ¥nga käppar som möjligt i hjulen för regeringen. När regeringen Fälldin nu äntligen har kommit över inkörningsproblemen borde den rimligen inte ha svÃ¥rt att hÃ¥rt driva den ekonomiska politik som är nödvändig. Det hade varit väsentligt svärare om inte följderna av de ekonomiska svÃ¥righeterna och företagens kris vore sä uppenbar. För att lyckas krävs det emellertid att de tre regeringspartierna förmÃ¥r att frigöra sig frÃ¥n politiska schabloner som förhindrar effektiva Ã¥tgärder. Det är alltid bättre att ta till rejält och 292 gripa in i tid än att avvakta och tvingas till en ännu hÃ¥rdare hästkur. En expansiv politik, som gÃ¥r in i en Ã¥tstramande, erbjuder sina problem. De ekonomiska problemen Ingen regering hade lÃ¥tit bli att vidta Ã¥tgärder för att trygga sysselsättningen. För ministären Fälldin gällde det ocksÃ¥ att snabbt bryta ned de fördomar som den möttes med. Folket skulle fÃ¥ besked om att tryggheten inte var hotad. Sysselsättningen skulle hÃ¥llas uppe. De tre regeringspartierna har därmed förvärvat en som de säkerligen anser som ovärderlig. politisk inteckning. Aldrig mer kan socialdemokraterna försöka skrämma väljarna med att barnbidrag och folkpensioner försvinner eller försämras med en borgerlig regering. Ingenting förmÃ¥r som bekant överträffa Ã¥skÃ¥dningsundervisningen! Det är emellertid inte pÃ¥ det sociala utan pÃ¥ det ekonomiska omrÃ¥det som de sociala reformerna stÃ¥r och faller. Politiska schabloner har föga gemensamt med verkligheten. I blandekonomins samhälle är statsinsatser naturliga för att hjälpa utsatta företag. Det är nÃ¥got helt annat än att lita till statliga företag: de blir lätt en börda genom sin lÃ¥sning till staten med krav pÃ¥ insatser som inte rimmar mot resurserna. Här har regeringen möjligheter att verkligen sovra. Samtidigt är det uppenbart att vi Ã¥ter mÃ¥ste fÃ¥ en rörlig arbetsmarknad. Det är inte sÃ¥ enkelt som att bara flytta företagen dit arbetskraften finns. Den strukturrationalisering av vÃ¥ra basindustrier som förestÃ¥r mÃ¥ste ge en hÃ¥llfast bas, eljest är den till skada bÃ¥de för produktivitet och människor. Till följd av sin friare inställning, föga dogmatiskt lÃ¥st, har regeringen en möjlighet att ta initiativet och gripa till offensiven som hittills föga uppmärksammats. Den mÃ¥lmedvetna satsningen pÃ¥ att stärka företagens motstÃ¥ndskraft möts alltmer av socialdemokraterna med krav pÃ¥ Ã¥tgärder som allvarligt skulle försvaga denna. "SvartmÃ¥lningen" har haft sin tid och sitt bestämda mÃ¥l: att övertyga folket om lägets allvar. För regeringen är det en betydande framgÃ¥ng att fö- retagens kostnadskris nu framstÃ¥r som en realitet och inte som ett förhandlingspolitiskt drag. statsföretags väntade miljardförlust är talande nog. De växande lagren och tunnare orderböckerna har effektivt krossat socialdemokraternas tal om att läget inte skulle vara sÃ¥ allvarligt. Ã…terigen har Ã¥skÃ¥dningsundervisningen gett resultat! Socialdemokraterna kan visserligen hävda att det är felslagna konjunkturprognoser som förvandlat produktionen för ökade lager frÃ¥n en förväntad tillgÃ¥ng till en svÃ¥r börda. För människorna mÃ¥ste det ändÃ¥ framstÃ¥ som ett politiskt misslyckande. PÃ¥ ett överraskande sätt har socialdemokraterna ocksÃ¥ försatt sig i underläge. Kan det vara en rimlig politik att anklaga regeringen för att den i dessa tider, av alla, satsar pÃ¥ företagen? Oppositionen under Olof Palme har ju hÃ¥rt bundit sig för en politik som via arbetsgivaravgifter lägger nya bördor pÃ¥ företagen och som kan försvÃ¥ra kostnadskrisen. Olof Palme kan inte frigöra sig frÃ¥n denna politik utan att erkänna att socialdemokraterna gjort ett allvarligt politiskt misstag, till skada för bÃ¥de sysselsättning, företag och samhällsekonomi. Det saknar inte sitt intresse att studera det krisprogram, som den finländska fempartiregeringen under socialdemokraten Kalevi Sorsa lade fram i slutet av juni mÃ¥nad. I detta ingick som viktiga faktorer sänkningar av arbetsgivaravgifterna för bÃ¥de pensions- och barnbidragsändamÃ¥L Ã…tgärden betecknades uttryckligen som nödvändig för att stärka industrins konkurrenskraft, sÃ¥ att den genom ökad export skulle kunna bidra till ekonomisk balans. Vad som i Helsingfors är socialdemokratisk visdom blir i Sverige lögn och dikt! Mer demokrati Det är naturligt att ekonomi och sysselsättning dominerat den politiska debatten. Likväl har denna inriktning en nackdel: den skjuter i bakgrunden vad regeringen Fälldin uträttat pÃ¥ andra omrÃ¥den. Ã…tgärder och ansträngningar för att fördjupa den kommunala demokratin är väl värda ett erkännande. Det är riktigt att bÃ¥de landsting och kommuner har dagens ekonomiska bekymmer att främst tänka pÃ¥. Men det innebär pÃ¥ intet vis att arbetet pÃ¥ att göra allt fler delaktiga i ansvaret har stannat av. I det land, där Kungl Majts Befallningshavande sÃ¥g till att riksstyrelsens intentioner fullföljdes i minsta detalj, är en vidgad länsdemokrati en stor reform. Det är inte minst viktigt att regeringen fortsätter som den har börjat, nämligen med att det skall vara frÃ¥ga om en verklig demokrati, inte en korporativ styrning i länen med givna representanter för arbetsmarknadens parter. Den högre och lägre utbildningen har un- 293 der senare Ã¥r ständigt varit utsatt för reformverksamhet. Vad regeringen Fälldin Ã¥stadkommit motsvarar inte pÃ¥ alla hÃ¥ll förväntningarna. Det kanske tar sin tid innan de ansvariga inte bara har viljan utan ocksÃ¥ vÃ¥gar att vidta Ã¥tgärder som befrämjar bÃ¥de bildning och utbildning. Det skadar inte att det direkt sägs ut, att det finns ett kunnande som inte kan inhämtas pÃ¥ andra vägar och som vÃ¥rt folk inte kan vara förutan. Hur har dÃ¥ regering och opposition fungerat som kollektiv? Det tog viss tid för regeringen att finna sin form och för statsrÃ¥den att inse att de tillsammans hade att dela ansvaret. Det kan tas som ett förhoppningsfullt tecken att vändningen till det bättre kom med den Ã¥tstramningspolitik som gav ministären en ny och handlingskraftigare politisk profil. Därmed borde det vara möjligt för regeringen att mera tala om den politik som den enats om i stället för det partipolitiskt räddhÃ¥gade pratet att det rör sig om kompromisser. Det kan försvaga förtroendet för en politik som även om den inte är fulländad bättre svarar mot dagens krav än oppositionens. Politikerna SÃ¥tillvida har oppositionen varit framgÃ¥ngsrik som Olof Palme och hans socialdemokratiska parti kunnat notera en avsevärd framryckning i opinionsmätningarna, notabla inte minst därför att ett förlorande parti - som därtill mist regeringsmakten - gärna fortsätter att vandra kräftgÃ¥ngen. För Palme mÃ¥ste det emellertid finnas orostecken: kom upphämtningen för snabbt och är den mera 294 en följd av de verbala attackerna än alternativa politiska förslag? Framtiden fÃ¥r utvisa hur det ligger till med den saken. För socialdemokraterna finns nu den mardröm som de borgerliga plÃ¥gades av under hela 1970- talet ända fram till maktskiftet: att vinna opinionsmätningarna men förlora valen! En individuell granskning är alltid vansklig. Att de moderata statsrÃ¥den klarat sig väl, rÃ¥der ganska stor enighet om. Gösta Bohman har ocksÃ¥ fÃ¥tt en extra skjuts genom oppositionens ständiga hamrande om att han som den viljekraftigaste och kunnigaste politikern i själva verket styr regeringen. Thorbjörn Fälldin har som regeringschef en annan stil än Palme. PÃ¥ sikt kan dock fÃ¥taliga men därför mera uppmärksammade framträdanden skapa större tilltro än uttalanden pÃ¥ löpande band i nära nog varje möjlig eller omöjlig frÃ¥ga. Att Fälldin besitter starka resurser vittnar kärnkraftsproblematiken om. Anklagelserna för svek har sä- kerligen inneburit en svÃ¥r personlig pÃ¥frestning. Fälldin har dock ej utan resning burit den. Ransonering av framträdandena fÃ¥r inte heller drivas sÃ¥ lÃ¥ngt att statsministerns ledarskap sätts i frÃ¥ga. Karin Söder, Nils G Ã…sling och Johannes Antonsson har visat sig vara goda tillgÃ¥ngar bÃ¥de för sitt parti och regeringen. Över huvud taget har centerpartiet haft en helt annan tillgÃ¥ng till statsrÃ¥d än bondeförbundet när den ihoprafsade Bramstorpska semesterregeringen bildades 1936. Folkpartiet har haft det besvärligast, kanske mest därför att Per Ahlmark nästan utsatts för hatförföljelse frÃ¥n LO och facket närstÃ¥ende socialdemokrater. Härigenom har Jan Olof Wikström kommit att framstÃ¥ som partiets framgÃ¥ngsrikaste statsrÃ¥d. Ola Ullsten har haft för fÃ¥ tillfällen att framträ- da: svensken i gemen har ingen stort intresse för den viktiga bistÃ¥ndspolitiken och kontakterna med tredje världen. Inom socialdemokratin pÃ¥gÃ¥r ett generationsskifte. Under statsministertiden stod herrarna frÃ¥n regeringen Erlanders tid som Palmes garanter: Gunnar Sträng, Sven Andersson, Ingemund Bengtsson, Sven Aspling och de andra. Inte minst Sträng är värd ett erkännande för den energi varmed han gett sig i kast med uppgiften att opponera. ÄndÃ¥ tillhör han dem som är pÃ¥ väg ut. Kring Palme samlas i stället politiker som Tn~var Carlsson, Kjell-Olof Feldt, Thage G Peterson och Birgitta Dahl. Vad detta innebär för partiets politik och framtid Ã¥terstÃ¥r att se.