KARL-OLOF FAXEN: Arbetets värde Om en politiker gÃ¥r ut med slagordet Arbete Ã¥t alla! avser han tydligen att arbete har ett egenvärde, som alla medborgare börfÃ¥ tillgÃ¥ng till. Samtidigt avser han naturligtvis ett för samhället produktivt arbete. Utan sÃ¥- dant arbete skulle samhället inte kunna bestÃ¥. Docenten Karl-Olof Faxen analyserar vad arbete betyder och hur inställningen till arbete ständigt undergÃ¥rförändringar. Detta gäller bÃ¥de individens inställning till sitt arbete som samhällets inställning: samhället använder ett belöningssysternför attfÃ¥ arbete utfört. Det är detta senare system, som skapat vadförfattaren kallar enfrÃ¥nvaroideologi, vilken ligger bakom den stigande "sjukfrÃ¥nvaron" i Sverige. Han behandlar ocksÃ¥ i sin innehÃ¥llsrika artikel ett sÃ¥dant aktuellt problem som arbetet och jämlikheten. Arbetar vi enbart för att kunna konsumera pÃ¥ fritiden eller arbetar vi ocksÃ¥ därför att arbetet därtill har ett värde i sig? Det nya slagordet "Arbete Ã¥t alla" uttrycker den senare uppfattningen. Arbetet utvecklar personligheten pÃ¥ ett sätt, som andra aktiviteter inte kan göra. Därför bör alla arbeta. Vi kan ägna vÃ¥r tid Ã¥t hobbies av olika slag, Ã¥t religiös verksamhet, Ã¥t idrott eller Ã¥t olika former av kulturell aktivitet. Arbete stÃ¥r dock i en särställning. Varför? Den ekonomiska organisationen i samhället är byggd pÃ¥ arbetet. Genom att arbeta fÃ¥r vi lön. Arten av den enskildes arbete bestämmer i hög grad vilka sociala kontakter han har pÃ¥ fritiden. Det är genom arbetsorganisationen vi har vÃ¥r huvudsakliga anknytning till samhället i stort. Den som stÃ¥r utanför arbetslivet stÃ¥r ocksÃ¥ utanför stora delar a1 samhällslivet. Arbetet är grundläggande för att samhället som helhet skall kunna fortbestÃ¥. Det vet alla. Det kan finnas samhällen utan religion. utan idrott, utan kultur. Ett samhälle utan arbete är dock otänkbart. Alla skulle svälta ihjäl. Grovt förenklat kan man säga att det finns tvÃ¥ sätt att se pÃ¥ individ och amhälle. Enligt det ena sättet, som vi kan kalla liberalt, bestÃ¥r samhället av ett antal individer med gil'- na egenskaper. Individerna bildar samhället men pÃ¥verkas inte av detta. Den nationalekonomiska modellen av ett samhälle, bestÃ¥- ende av ett godtyckligt antal särpräglade individer, som var och en tillfredsställer sin personliga smak pÃ¥ en fri marknad för olika slags varor, är ett exempel pÃ¥ detta sätt att se. Den enskildes smakinriktning (preferen för olika varor och tjänster) betraktas som given. Den pÃ¥verkas inte av andras konsumtion eller av samhällsförhÃ¥llandena. Den enskilde individen är alltings ändamÃ¥l. Samhället som sÃ¥dant har inget egentligt intresse. Den marxistiska samhällsmodellen är ett exempel pÃ¥ motsatsen. Den enskilde individen är betydelselös, endast samhället som helhet lever. Individerna uppfattas som helt bestämda av samhället. Vad den enskilde vill och inte vill beträffande arbete, konsumtion, fritidsvanor etc uppfattas som bestämt av samhällsförhÃ¥llandena, inte av hans egna preferenser. Konsumtionsinriktningen kan förändras endast genom en förändring av samhällsförhÃ¥llandena. Ett studium av enskilda personers smakinriktning är ointressant, annat än som ett utflöde av samhällsförhÃ¥llandena. Samhället "vet bättre" (nota bene "det goda samhället"). Om den enskilde tycker nÃ¥got annat, bör detta rättas till genom samhällelig konsumentupplysning. Givetvis är dessa bägge modeller grovt förenklade. De Ã¥terger ändÃ¥ i sin renodlade form nÃ¥got väsentligt. I den svenska samhällsdebatten om konsumentpolitik, utbildningspolitik, marginalskatter och fördelningspolitik Ã¥terfinns i skilda blandningar element av bÃ¥de liberalism och marxism. VÃ¥rdideologin VÃ¥r vÃ¥rdpolitik är en blandning av motstridiga ideer. Den utgÃ¥r frÃ¥n en liberal grundide. Människan är i grunden god. Beter han eller hon sig illa, är det resultatet av en sjukdom, som samhället kan bota genom lämpliga vÃ¥rdÃ¥tgärder. Det kan bli frÃ¥ga om nyk- 107 terhetsvÃ¥rd, narkomanvÃ¥rd, kriminalvÃ¥rd eller nÃ¥got annat, beroende pÃ¥ problemets art. VÃ¥rdÃ¥tgärderna skall helst vara frivilliga, sett frÃ¥n den vÃ¥rdade utgÃ¥ngspunkt. De bör inte innefatta nÃ¥gon otillbörlig pÃ¥verkan pÃ¥ personligheten. Den vÃ¥rdades integritet är helig. Hittar man bara den rätta blindtarmen att operera bort, blir narkomanen fri frÃ¥n sitt drogberoende eller knarklangaren en laglydig knegare. Tron pÃ¥ att effektiva vÃ¥rdÃ¥tgärder kan utformas lika litet ingripande, som när en kirurg befriar kroppen frÃ¥n en funktionellt betydelselös men infekterad del, är grunden för en liberal vÃ¥rdpolitik. Denna liberala grundsyn har en oerhörd styrka, trots att den uppenbart strider mot den vardagliga erfarenheten. VÃ¥ra alkoholister blir inte nyktra, vÃ¥ra narkomaner blir inte fria frÃ¥n drogberoendet etc. ÄndÃ¥ fortsätter vi att vÃ¥rda dem som förut. Det finns element av den andra modellen ocksÃ¥ i vÃ¥rd politiken. Vi tror att alkoholism, narkomani och kriminalitet beror pÃ¥ dÃ¥liga samhällsförhÃ¥llanden. Dessa problem skulle minska, om vi fick bättre bostäder, bättre arbetsmiljö, ökad trygghet i an tälJningen m m. Inte heller detta stämmer med erfarenheten. Kriminaliteten ökar trots bostadspolitiken och Ã…manlagarna. MÃ¥nga vill trots detta inte ge upp föreställningen, att det är samhället som har format individen och bär skulden, även när det är frÃ¥ga om problem av detta slag. Den gängse vÃ¥rdideologin är en osmält blandning av dessa bägge element. Osäkerheten och oklarheten i vÃ¥rdpolitiken beror i mycketjust pÃ¥ att blandningen är osmält. Ut- 108 vägen blir att tro att problemen beror pÃ¥ resursbrist och att yrka pÃ¥ fler ~änster, trots att resultaten med befindiga resurser är sÃ¥ blygsamma. En växelverkan Samhället formar individerna och individerna formar samhället i en fortlöpande växelverkan. Det lÃ¥ter banalt, men den tanken är genomgripande om man för ut dess konsekvenser. Det är som framgÃ¥r inte frÃ¥ga om en blandning mellan de bägge ovan diskuterade modellerna, utan en helt ny modell. Individens värderingar är inte konstanta utan förändras genom hans erfarenheter. Samtidigt formar individernas värderingar samhällslivet genom den politiska processen. De samhällsinstitutioner, som sÃ¥ kommer fram, ger individerna nya erfarenheter, som tolkas av individerna och pÃ¥verkar deras värderingar. Det är inte sÃ¥ lätt att identifiera denna tredje modell med nÃ¥gon av de etablerade "-ismerna". ärmast är den ett utflöde frÃ¥n den starka utvecklingen av amerikansk samhällsvetenskap under efterkrigstiden. En fördjupad förstÃ¥else av inlärningsprocesserna i arbetslivet, i skolan osv och hur de foralkoholberoendet bland dem som redan är alkoholister, mÃ¥ste ha en annan inriktning än en politik, som syftar till ·au dämpa uppkomsten av alkoholism. Om tillgängligheten spelar en avgörande roll för uppkomsten av alkoholvanor, som hos en viss andelleder till alkoholism, kan en samhällelig alkoholpolitik som begrän ar tillgängligheten dämpa uppkomsten. Argumentet att de som redan är alkoholister "ändÃ¥ skaffar sig" och att begränsning av tillgängligheten inte bryter vidmakthÃ¥llandel och sÃ¥ledes skulle vara verkningslöst, er bort frÃ¥n denna viktiga distinktion. PÃ¥ samma sätt fÃ¥r man inte av det förhÃ¥llandet, att de, som redan är alkoholister, fÃ¥r problem i sin arbetsrelation, dra den slutsat en, att arbetsförhÃ¥llandena spelar en roll för uppkomsten av alkoholism. Tvärtom är risken att bli alkoholist tre gÃ¥nger större inom socialgrupp l än inom socialgrupp III, trots allt som brukar anföras beträffande at-betsmiljö och anställningstrygghet vid en jämförelse mellan dessa socialgrupper. Ã…ter till huvudtemat: växelverkan mellan förändringar i samhällsinstitutionerna och i individernas värderingar. mar respektive formas av samhällsinstitutio- Arbetsledaren och medbestämmandelagen nerna är ett väsentligt led. Ett exempel: en arbetsledare har en starkt I diskussionen om växelverkan mellan negativ värdering av medinflytande i arbetssamhällsinstitutionerna och individerna är livet. Alla arbetsledare har det inte, men det ocksÃ¥ Yiktigt att skilja mellan orsakerna mÃ¥nga har det. VÃ¥rt exempel tar sikte pÃ¥ det till attett problemuppkommeroch orsakerna senare. VÃ¥r arbetsledares erfarenheter har till att problemet bestÃ¥r. Det kan gälla alko- lärt honom att ordning och reda pÃ¥ arbetsholism, frÃ¥nvaro, kriminalitet och mycket platsen och snabba beslut, som befrämjar efannat. En politik, som syftar till att reducera fektiviteten, kräver aktivt chefskap, klar ordergivning och kontroll av arbetsresultaten. Dessa värderingar stämmer väl överens med en viss typ av arbetsorganisation. Vi tänker oss au han arbetar inom en sÃ¥dan organisation. SÃ¥ länge arbetsledarens dagliga erfarenheter bekräftar denna uppfattning, behäller han sina värderingar. Den politiska diskussionen om ökat medinflytande betraktar han som ytlig propaganda. Anta nu att arbetsorganisationen förändras, sÃ¥ all vÃ¥r arbetsledare blir i tillfalle att göra ett annat slags erfarenheter i sitt dagliga arbete än tidigare. Det sker alltsÃ¥ en samhällsförändring pÃ¥ grund av ett politiskt beslut, en ny lag och ett nytt kollektivavtal. Han kan inte längre ge ordet· pÃ¥ samma sätt som förut utan mÃ¥ste först förhandla, inhämta erfarenheter och uppfattningar. Kanske upptäcker han dÃ¥ att det finns synpunkter pÃ¥ säuet att utföra arbetet, som han inte kände till. Problemen lÃ¥g annorlunda till än han tidigare föreställt sig etc. Han kanske tolkar den erfarenheten Ã¥ att ett medinflytande kan vara nyttigt. Han ändrar sin värdering. Har nÃ¥gon pÃ¥ det sättet ändrat sin värdering, fÃ¥t· detta en politisk betydelse nästa gÃ¥ng en samhällsförändring tas upp till debatt. Samhällsutvecklingen blir en växelverkan mellan värderingsutveckling bland väljarna o h förändringar av samhällsinstitutionerna. Samhällsinstitutionerna kan antingen förstärka vissa värderingar eller ocksÃ¥ skapa Ã¥dana erfarenheter för individerna, att deras värderingar förändras. Det beror pÃ¥ vad som upplevs som positivt eller negativt av den enskilde. 109 Samhällets belöningssystem Om vÃ¥rdorganisationen belönar en klient för ett visst beteende, befästes detta beteende. Vad som stÃ¥r i böcker eller broschyrer betraktar klienten som ytlig propaganda. Belöningen kan bestÃ¥ antingen av personlig kontakt och omvÃ¥rdnad eller ocksÃ¥ ligga pÃ¥ ett ekonomiskt plan, bidrag av olika slag. Samhället kan inte pÃ¥ en gÃ¥ng belöna de kategorier, som beter sig pÃ¥ ett ur helhetens synpunkt olämpligt sätt, med generösa ekonomiska bidrag och samtidigt tro att representanter för vÃ¥rdorganisationen genom lämpligt tal kan förmÃ¥ sina klienter att avstÃ¥ frÃ¥n detta beteende. Vad har detta med arbetets vät·de att gö- ra? Beror inte arbetets värde enbart pÃ¥ individernas egna upplevelser av arbetssituationen, av reaktioner frÃ¥n närstÃ¥ende, vänner och bekanta, oberoende av det ekonomiska belöningssystemet? MÃ¥nga anser det vara fult att ställa en sÃ¥dan frÃ¥ga. Arbetets värde är sÃ¥ djupt nedlagt i vÃ¥r kultur, att det inte kan ifrÃ¥gasättas. Att pÃ¥stÃ¥ att det ekonomiska belöningssystemet spelar en avgörande roll är närmast kränkande. Bl a möter man den attityden i den aktuella debatten om tids- och ackord lön. En del hävdar samtidigt att ackord är en för individen nedsättande löneform, att ackord är hetsande och stressande och att produktiviteten blir lika hög vid tidlön. De flesta erkänner dock det ekonomiska belöningssystemets centrala roll. Det krävs ekonomiska belöningar för att det arbete skall bli utfört, som samhället är helt beroende av. Vi vet ocksÃ¥ att de ekonomiska belö- ningarna spelar en större roll i de socialistis- 110 ka staterna, när det gäller att inskärpa arbetets värde, än vad de gör i västvärldens blandekonomier. I Kina är detta speciellt utpräglat, nÃ¥got mindre i Sovjetunionen. FörsörjningsnivÃ¥n vid frÃ¥nvaro är en del av samhällets ekonomiska belöningssystem. För en idealistisk, liberal ideologi, som ser bort frÃ¥n att individens värderingar pÃ¥verkas av samhällets institutioner, är det främmande att differentiera försörjningen mellan de som arbetar och de som av en eller annan anledning är frÃ¥nvarande frÃ¥n arbetet. Det är stötande att den som är sjuk dessutom skall lida ekonomiskt avbräck. Räcker det inte med själva lidandet av sjukdomen som sÃ¥dan? Men gÃ¥r det att vidmakthÃ¥lla den positiva värderingen av arbete som sÃ¥dant, om inte den underhÃ¥lls genom samhällets ekonomiska belöningssystem? Blir inte konsekvensen av detta idealistiska liberala betraktelsesätt att frÃ¥nvaron ständigt ökar? Fler grupper ser legitima anledningar att vara frÃ¥nvarande pÃ¥ grund av olika slags symtom, tills situationen en dag blir ohÃ¥llbar. Det finns ocksÃ¥ en frÃ¥nvaroideologi, baserad pÃ¥ den andra modellen. FrÃ¥nvaron beror pÃ¥ onda samhällsförhÃ¥llanden, inte pÃ¥ individen. Är man frÃ¥nvarande, beror det pÃ¥ dÃ¥liga arbetsförhÃ¥llanden, dÃ¥lig arbetsmiljö, att arbetsorganisationen inte är tillräckligt engagerande eller med andra ord pÃ¥ att samhället inte är som det skall vara. Den enskilde har inget som helst ansvar för sitt beteende. Botemedlet heter inte heller i detta fall förändringar i det ekonomiska sanktionssystemet utan förändringar i samhällsförhÃ¥llandena: bättre arbetsmiljö, mer engagerande arbetsorganisation etc. Inte heller denna förklaringsmodell stämmer med vardagliga erfarenheter. Vi har i Sverige de senaste lO Ã¥ren haft en bred massiv ökning av frÃ¥nvaron, som inte är koncentrerad pÃ¥ vissa miljöer, som kan utpekas som behäftade med brister av det ena eller det andra slaget. Den enda rimliga tolkningen av utvecklingen under de sista l OÃ¥ren är att fler och fler lärt sig att försäkringssystemet är generöst och att det är lätt att pÃ¥ ett eller annat sätt fÃ¥ sjukintyg. Det är inte lika närliggande att uppleva det som ett moraliskt värde att infinna sig pÃ¥ arbetsplatsen, när man själv inte blir ekonomiskt lidande av en sjukskrivning. Belöningssystemet korresponderar inte med värderingarna. Del blir en värderingsförskjutning, en uppluckring av normer och praxis och frÃ¥nvaron ökar. Ekonomisk jämlikhet I ett tidigare samhälle gällde, att den som gör en bättre arbetsinsats, han fÃ¥r ocksÃ¥ en ekonomisk belöning av samhället. Institutionerna var sÃ¥dana att detta blev den naturliga följden. Nu är parollen i stället jämlikhet. Kommer människor i framtiden att vara intresserade av att göra en bättre arbetsinsats, när det inte leder till nÃ¥gon ekonomisk fördel för dem själva? skattepolitiken 1970-77 har minskat inkomstklyftorna efter skatt, men den har ocksÃ¥ minskat de materiella incentiven att arbeta, för att lÃ¥na en socialistisk term. Spelar detta nÃ¥gon roll? Arbetets värde är sÃ¥ djupt nedlagt i vÃ¥r kultur och folk arbetar ju ändÃ¥. Se bara pÃ¥ hÃ¥rt arbetande företagsledare, som trots extrema marginalskatter gör en maximal insats för samhället. Varför diskutera progressiviteten, när samhället ändÃ¥ fÃ¥r dessa insatser? Men hur är det egentligen? Bekymrade chefer talar om att det blir allt vanligare att man avböjer att Ã¥ta sig nya, mer krävande arbetsuppgifter, trots erbjudande om bättre lön. Ett bekvämare liv, mer tid för famiUen och förmÃ¥nen att kunna stanna pÃ¥ den ort, där man bor, betyder mer än de kronor som blir kvar i lönekuvertet efter marginalskatten. MÃ¥ste inte detta pÃ¥ sikt fÃ¥ konsekvenser för allas reallön och anställningstrygghet? Det blir inte de bästa, utan de näst bästa, eller de näst näst bästa, som anförtros de svÃ¥- raste uppgifterna. Kan detta vara det lyckligaste för dem som för sin utkomst är beroende av att dessa arbetsuppgifter löses pÃ¥ bästa sätt? Enligt den marxistiska synen är det stora flertalet människor inte kapabla att bilda sig en egen förmögenhet. FÃ¥r de chansen, konsumerar de omedelbart pengarna. Ingenting blir över för förmögenhetsbildning. Det är bara en liten minoritet, som kan bli kapitalister. Därför bör politiken inriktas pÃ¥ att ingen skall kunna bli det. Observerar man att värderingar kan ändras genom erfarenhet, blir slutsatsen en annan. Om nu vissa grupper lärt sig att en personlig förmögenhet är ett värde i livet, genom att den ger en frihet och självständighet, som ingen anställningstrygghet och inga socialförsäkringar nÃ¥gonsin kan Ã¥stadkomma, sÃ¥ bör en majoritet kunna lära sig detta. Det kan ta tid, kanske en generation eller lll mer, och det kan förutsätta särskilda anordningar, t ex investeringslön enligt Waldenströmgruppens förslag. Om tillräckligt mÃ¥nga människor i former som innebär en successiv inlärning sätts i stÃ¥nd att praktiskt pröva, vad det innebär att äga en förmögenhet, ändras värderingarna och därmed de ekonomiska dispositionerna. Det känns inte lika angeläget som förut att omedelbart göra av med alla pengar man kan komma över. Alla inkomsttagare kan lä- ra sig att planera sin ekonomi pÃ¥ längre sikt, att planera för att äga en bostad, en bil, en bÃ¥t eller andra konsumtionskapitalföremÃ¥L Det blir möjligt att realisera ökad jämlikhet i förmögenhetsinnehav genom att det bildas fler förmögenheter. Detta innebär en större u~ämning av nuvarande skillnader i olika gruppers ekonomiska villkor än en u~ämÂ- ning av inkomsterna. Samtidigt förstärkes det ekonomiska systemets stöd för arbetsvärde. Den som själv upplevt ett positivt värde vill politiskt verka för att ocksÃ¥ andra skall sättas i stÃ¥nd att uppleva samma sak. Det är en av länkarna i växelspelet mellan samhällsutvecklingen och individernas värderingar. Individernas egenskaper är inte konstanta. Samhället kan inte byggas för att passa just de individer som lever i dag. Den som arbetar politiskt för att pÃ¥verka samhällsutvecklingen vill ocksÃ¥ via samhällsutvecklingen pÃ¥verka de allmänna värderingarna. Den som upplever att arbete och förmögenhetsbildning representerar positiva värden vill att samhällsinstitutionerna skall utvecklas sÃ¥ att de understöder liknande värderingsutveckling hos alla. Sparstimull2 lerande Ã¥tgärder, kollektivavtal om investeringslön, ersättningssystem vid frÃ¥nvaro, vÃ¥rdpolitiken när det gäller alkoholister, narkomaner, kriminella etc, mÃ¥ste alla ses i ljuset av vilken allmän värderingsutveckling institutionerna befäster och förstärker. BERG & HJELT ADVOKATBYRÃ… KB Nybrogatan 9, 11434 Stockholm. Telefonväxel: 23 73 70. Advokater; Gunnar Berg, Richard W. Hjelt, Ã…ke Hane-Weijman, Carl Patric Ossbahr och Erik afPetersens. Biträdande jurister: Jur. kand.James Tuveson, Anders Berg och Mauritz Silfverstolpe.