DANNE NORDLING: Blandekonomins framtid Blandekonomin har ingen säkerframtid, menar vår ekonomiska medarbetare sedanflera årpol mag Danne Nordling. Sverige står inför så svåra ekonomiska problem, att det blir lättför socialdemokraterna att starta en vanstyreskampanj utan like. Många väljare kommer inte att förstå, att den borgerliga regeringen fått taga över vad den förra regeringen lämnat efter sig, och därmed kan 1979 års valförloras. Sker det, kommer renläriga socialister attfå mycket lättare att gripa makten. Författaren går igenom olika problem, vart för sig, och diskuterar konstruktiva lösningar. Men det är tydligt att inga lösningar i dagens hårda läge är lättköpta, samtidigt som de måste genomföras snabbt. Med en borgerlig regering borde blandekonomins bevarande vara garanterat. Men regimskiftet behöver när allt kommer omkring inte alls innebära att vårt pluralistiska samhällssystem kommer att kunna överleva de närmaste decennierna. Den socialdemokratiska regeringens lättsinniga ekonomiska politik har lett till svåra ekonomiska problem för Sverige. Det finns en risk för att åtminstone någon procent av väljarkåren kommer att uppfatta de kommande ekonomiska svå- righeterna som orsakade av den borgerliga regeringen. Och det kan få betydelse för valutgången 1979. Den socialdemokratiska oppositionen kan sålunda få chansen att vinna valet på en vanstyreskampanj utan like. När valet väl är vunnet, kommer den socialistiska regeringen med största sannolikhet att förklara att alla tidigare svårigheter berott på kombinationen av en borgerlig blandekonomi och en borgerlig regering. Mot denna bakgrund blir det svårt att opponera mot de mera renlärigt socialistiska reformkrav som redan nu finns inneboende i det socialdemokratiska partiet. Slaget för blandekonomin är inte vunnet med 1976 års val. Även 1979 måste gå i borgerlighetens tecken. Detta val avgörs i sin tur av koalitionsregeringens förmåga att undvika ett ekonomiskt krisläge strax före valet. Det betyder att de ofrånkomliga svårigheterna måste tas nu - dvs främst i år. Om regeringen kan sanera ekonimin nu borde situationen kunna bli någorlunda tillfredsställande till 1979. Men om man väntar, är det fara värt att situationen bara försvåras, så att de borgerliga får gå till val 1979 med t ex 68 momshöjning, devalvering, valutakris och en storkonflikt på den svenska arbetsmarkstatlig inkomstpolitik i bagaget. naden. Kostnadsläget och lönekraven Koalitionsregeringens första problem som genast måste lösas är Sveriges alltför höga kostnadsläge. Lönekostnaderna ökade under perioden 1974-1976 med 67 procent, samtidigt som näringslivets produktion steg med fyra procent. Ä ven i utlandet steg kostnaderna kraftigt men inte lika mycket som i Sverige. Följden blev att de svenska företagen blev tvungna all höja priserna mer än sina utländska konkurrenter. Della medförde naturligtvis all efterfrågan på svenska produkter inte utvecklades i samma takt som världshandeln i övrigt. Sverige fick således vidkännas en betydande förlust av marknadsandelar under 70-talet, vilket bidrog till obalansen i utrikeshandeln. För att undvika en devalvering - främst en nedskrivning av kronan gentemot D-marken - måste ökningen av lönekostnaderna l 977 och följande år begränsas starkt. l praktiken innebär delta att vi helst bör uppnå en långsammare kostnadsstegringstakt än Västtysklands, och i sämsta fall får vi nöja oss med att hålla samma takt. Det torde emellertid inte vara särskilt enkelt all komma ner till en så låg takt som 7-9 procents lönekostnadsökning 1977. Redan nu ökar arbetsgiv~ravgifterna med 4,5 procent, och löneglidningen kan förutses bli av samma storleksordning. Det betyder att el! allvarligt menat krav på en "normalisering" av lönekostnadernas ökning starkt ökar risken för Naturligtvis ser det inte bra ut om en borgerlig regering som vill framstå som lömagarvänlig driver en politik som kan påstås vara orsaken till den första "storstrejken" i verige sedan saltsjöbadsöverenskommelsen l938. Men regeringen kan å andra sidan knappast visa undfallenhet mot samhällsekonomiskt oansvariga lönekrav, vilka inte kan uteslutas ha ställts med politiska biavsikter. För en fatkföreningsrörelse, som mer och mer börjat likna ett politiskt parti, bör det utgöra en vi s frestelse att agera så att den borgerliga regeringen tydligt får visa sin "oduglighet" Olh sina "dåliga relationer" tilllöntagarnas organisationer. Koalitionsregeringen kan här hamna i ett svårt dilemma. där uppenbarligen endast en beredvillighet att ta obehagligheterna nu kan rädda ekonomin på längre sikt. skatteomläggningar En utväg ur detta dilemma vore att göra de fackliga organisationernas höga krav inaktuella genom att garantera en viss begränsad köpkraftsförbättring oth ställa i utsikt skattejusteringar under året, som oberoende a1 det faktiska utfallet av avtalsförhandlingarna och de därefter uppkommande prisstegringarna skulle ge löntagarna t ex 2 procents reallöneökning efter skatt. Enklast att uppnå detta är att sänka momsen med en lämplig procentsats. Om lönekostnaderna trots denna garanti stiger kraftigt, så att importen hotar att stiga med växande underskott i bytesbalansen som följd , blir däremot en momshöjning aktuell. Dessutom måste regeringen i deua fall göra något åt kostnadsläget. Den konventionella åtgärden, som dock ingen säger sig önska, är en devalvering av kronan. Konkurrenskraften förbättras härigenom men priserna stiger på importerade varor. Tillsammans med en momshöjning kan det bli fråga om mycket kraftiga prisökningar. En mera okonventionell metod i en situation med hotande devalvering vore att reducera arbetsgivaravgifterna med t ex lO procent. Fortfarande skulle dock en viss höjning av momsen erfordras för att inte hushållens köpkraft och den vägen också importen skulle stiga för kraftigt. Operationen skulle kunna framställas som en skatteomläggning som gynnar konkurrenskraften: en övergång från arbetsgivaravgifter, som drabbar exporten, till mervärdeskatt som drabbar importen. Ett problem kommer dock sannolikt att uppstå. En skatteomläggning av detta slag betyder i praktiken att statens inkomster sjunker och budgetunderskottet ökar. l den gamla regeringen fanns det statsråd som var hån fixerade vid tanken på totalfinansiering. De borgerliga, som på 30-talet hade fö- ga förståelse för keynesianska tänkesätt, har på 70-talet varit förespråkare för en konjunkturstabiliserande finanspolitik där skatterna kan ändras. Trots detta har den borgerliga regeringen ökat sina egna svårigheter genom att höja arbetsgivaravgifterna ytterligare I,5 procent för att "finansiera" skattereformen I977. Vitsen med skatteomläggningen var ju att dämpa företagens kostnadsökning vilket en höjd arbetsgivaravgift knappast kan bidra till. 69 Också en höjning av arbetsgivaravgiften till sjukförsäkringen, som behövs för an täcka de ökade utgifter som den allt större frånvaron orsakar, leder till just det som regeringen vill undvika: inflation och försvagad konkurrenskraft. Inflationen Inflationen är nästa stora problem som regeringen måste komma tillrätla med om blandekonomin skall ha någon framtid. Redan Lenin förutsåg all det säkraste sället all undergräva de icke-socialistiska ländernas ekonomier var all förstöra deras penningvärde. Marknadshushållningen kan helt enkelt inte fungera om prissystemets informationsfunktion sätts ur spel genom inflationen. Till viss del kan inflationen bekämpas med samma medel som det alltför höga kostnadsläget, eftersom det är de alltför snabba höjningarna av löner och arbetsgivaravgifter som är huvudorsaken till prisstegringarna. Men en devalvering som ökar konkurrenskraften ökar också inflationen. En sänkning av arbetsgivaravgifterna är då bättre som en tillfällig åtgärd. Sist och slutligen måste emellertid lö- nehöjningarna anpassas till den verkliga produktionsökningen för att prisstegringarna skall normaliseras. En lugnare löneökningstakt förutsätter indexreglerade skatteskalor - även för de högavlönade. Ingen löntagargrupp skall behöva kräva extra stora löneökningar för att kompensera sig för inflationens skattehöjande effekter. Sårlana krav smittar annars lätt av sig till grupper som redan får kompensation för inflationen. Att indexreglera skatte- 70 skalorna är dock inte alldeles enkelt ur tek- för specialisterna att konkurrera med alla nisk synvinkel. Faran är att indexjusteringen "gör-det-självare" statliga subventioner eller knyts till en alltför optimistisk och därmed statligt övertagande av tjänsteverksamheten. för låg bedömning av de under varje år kom- Redan nu är sjukvård och skolor i privat regi mande pris- och löneökningarna. Om så oerhört dyra. Inom kort går antagligen t ex skulle ske kan löntagarnas förtroende för in- körkortsutbildningen samma väg. Ingen har dexregleringen minska med inflationsdri- snart råd att anlita privata körskolor om de vande kompensationskrav som följd. ej subventioneras på något sätt. Med en indexreglering kan man komma åt skatteprogressionens kollektiva skadeverkningar men inte de individuella effekterna. Blandekonomin som ekonomiskt system påverkas kanske inte så mycket av att vanliga löntagare drar sig för att arbeta övertid eller i skift eller av att de undviker "extraknäck" och befordran på grund av det ringa ekonomiska utbytet. Men om det blir alltför svårt att rekrytera högre tjänstemän och experter till företagen, samtidigt som nyetableringen av företag sjunker, påverkas hela det blandekonomiska systemet. Vi riskerar att de nyss nämndas funktioner övertas av ett betydligt större antal byråkrater, som med sina begränsade förutsättningar inte kan komma med några ekonomiska eller tekniska innovationer. Kanske ännu allvarligare är de höga marginalskatternas tendens att motverka arbetsspecialiseringen. Varuriiiverkningen kan rationaliseras och göras relativt billigare, men mera tjänstebetonad verksamhet blir ständigt allt dyrare. Samtidigt är det denna verksamhet som amatörer har lättast för att utöva. Att anlita specialiserade hantverkare är för många uppgifter klart olönsamt även för mindre händiga personer, om de kan ta ledigt från det egna arbetet och utföra uppgifterna själva. Snart blir kanske det enda sättet Politiken mot näringslivet För närvarande är det inom industrin som de största ekonomiska problemen finns. Det är inte bara kostnaderna om är för höga, utan det före ligger också problem med den svaga produktivitetsutvecklingen. En viktig orsak till detta är den stagnerande investeringsverksamheten. För att Sverige skall uppnå balans i utrikeshandeln under början av 80-talet måste investeringarna öka oerhört kraftigt efter de senaste årens stillastå- ende. Detta kräver ett ökat sparande här i landet. Detta sparande får inte bara ske genom inlåning i bankerna. Företagen måste få en ökad andel riskvilligt kapital för att deras skuldsättningsgrad skall kunna minskas. Enklast att uppnå detta vore att föra en lönsamhetshöjande ekonomisk politik gentemot företagen. De ökade vinsterna kan fö- retagen sedan använda till investeringar på vanligt sätt. Att detta skulle ge upphov till fördelningspolitiska problem till nackdel för löntagarna, som många tycks tro, är inte bevisat. Företagsvinsterna har en helt obetydlig inverkan på samhällets välfårdsfördelning, eftersom bara en försvinnande liten del av vinsterna delas ut till kapitalägarna. Om väljarna bara fick veta sanningen om fö- retagsvinsterna, borde det bli politiskt möjligt att föra en vinstbefrämjande politik. Ett annat sätt att skapa förståelse för ökade vinster är en medveten ökning av aktieägandet hos de breda löntagargrupperna. ~len i så fall finns det inte tid att avvakta "utredningen om löntagarna och företagens kapitaltillväxt". Aktieägandet måste utökas snarast möjligt. Ett sätt vore att utvidga det redan existerande "nya lönsparandet" till att också omfatta placeringar i aktier. Möjligheten till en stor lotterivinst borde rimligtvis uppväga många människors rädsla att förlora pengar på aktiernas kursfluktuationer. Dessutom torde en statlig kampanj till förmån för aktieköp ha en mer positiv inverkan än motsvarande insatser från organ som uppfattas stå "privatkapitalet" nära. Ökade aktieköp kommer att bidra till en mer positiv syn på företagsvinsternas roll i blandekonomin. Men aktieköpen tillför också näringslivet riskvilligt kapital mera direkt. Dessutom skulle ett system för spridning av aktier, som införs före 1979 års val, i någon mån bidra till bevarandet av blandekonomin i den händelse en socialistisk valseger skulle inträffa 1979. Ju fler vanliga löntagare som äger aktier, desto svårare måste det vara att konfiskera deras tillgångar med hjälp av löntagarfonder uppbyggda enligt meidnerprincipen. 71 Hoten mot blandekonomin Det kan naturligtvis hända att den borgerliga regeringen inte kan enas om en resolut näringslivsvänlig politik. Krisföretagen blir då allt fler och regeringen får enligt känt mönster göra den ena "brandkårsutryckningen" efter den andra. Regeringen måste då subventionera de företag som drabbas av dess egen restriktiva politik. Sverige kommer i så fall uppenbarligen att följa i Englands fotspår. Även om de borgerliga skulle klara 1979 års val, kan en sådan blandekonomi knappast verka särskilt tilltalande. Om däremot den ekonomiska politiken lyckas, finns det kanske ännu ett hot mor blandekonomin, nämligen folkpartiers nå- got grumliga tankar om att ge "arbetet en med kapitaletlikvärdig ställning". På längre sikt skymtar ett gigantiskt socialt experiment med en löntagarstyrd ekonomi för att tillgodose kraven på "ekonomisk demokrati". Sannolikt kommer delta dock knappast att kunna förverkligas - om inte av andra orsaker så genom de svåra ekonomiska problem som skulle uppstå. Slutligen måste problemet med energiförsörjningen lösas på något sätt. Om kärnkraftsutbyggnaden stoppas, kommer inte energin automatiskt att räcka till. Det behövs då rigorösa ransoneringsinsatser, som av allt att döma kommer att ge upphov till en ny form av statlig planhushållning. Även på denna punkt förefaller alltså blandekonomins framtid att vara ganska oviss.