Dagens frÃ¥gor Den nya inkvisitionen Under det senaste decenniet har vÃ¥r kriminalpolitik, straffrätt och straffprocess alltmer förvandlats till ett redskap för en radikal socialistisk s k jämlikhetspolitik. När det gäller den klassiska brottsligheten riktad mot enskildas liv, lem eller egendom bedrivs en energisk "avkriminalisering". Däremot formligen forsar det fram reglerings- och skatteförfattningar fyllda av hot om förödande ekonomiska sanktioner och drastiskt tilltagna frihetsstraff - författningar, som riktar sig mot den stora massan av hÃ¥rt arbetande, laglydiga och till samhället välanpassade medborgare. Där tillämpas ingalunda nÃ¥gra individualpreventiva ideer eller försök att avkriminalisera - tvärtom utnyttjar man brutalt medeltida avskräckningsmetoder för att driva igenom sin politiska maktvilja. I systemet ingÃ¥r tillskapandet av en enorm apparat för skattekontroll i otaliga former och ofta arbetande med kränkande metoder. Ingmar Bergman fick uppleva hur detta obarmhärtiga maskineri fungerar och reagerade därefter. Men hur gÃ¥r det för alla de vanliga människorna som stÃ¥r förvirrade inför lagar, som myndigheterna uppenbarligen har svÃ¥rt att själva tolka och rentav kämpar inbördes om hur de skall tillämpas. Fallen Ingmar Bergman och Bibi Andersson synes visa att vissa taxeringsrevisorer icke handlat enligt gällande föreskrifter. Med systemets inriktning och metoder finns det anledning misstänka att sÃ¥dant ocksÃ¥ förekommit pÃ¥ andra hÃ¥ll. Dessbättre har vÃ¥- ra Ã¥klagarmyndigheter visat sig tillsvidare hÃ¥lla mÃ¥ttet - de är jurister, och vet vad rättssäkerhet är. Det vet att Ã¥tal endast fÃ¥r väckas om sannolika skäl finns att antaga att brottslig gärning begÃ¥tts. Nu gäller inte motsvara~de regler för taxeringsmyndigheterna. En taxeringsrevisor har t o m försvarat sig med "den lÃ¥ga grad av anledning till misstanke om skattebrott" som gäller beträffande skattemyndighets skyldighet att göra polisanmälan. Just sÃ¥! En Ã¥klagarmyndighet har ocksÃ¥ klagat över de lösa grunder pÃ¥ vilka taxeringsrevisorer krävt polisingripande och Ã¥tal. FÃ¥r detta fortsätta och fÃ¥r den av regimen önskade utvidgningen av skattekontroller även i framtiden ske i anda av hjärtlös inkvisition, sÃ¥ har vi snart ett skattegestapo, som kan bli ett verkligt hot mot de lojala människornas trygghetskänsla och lojalitetsinställning till samhället. Det är sedan länge uppenbart att vi mÃ¥ste fÃ¥ en genomgripande skattereform, inriktad pÃ¥ att drastiskt reducera marginalskatterna och att förenkla systemet för inkomstbeskattning. Det är nu lika uppenbart att vi mÃ¥ste fÃ¥ en till roten gÃ¥ende omprövning av skattestraffrätten, skatteprocessen och hela systemet för skattekontroll. Strängare krav mÃ¥ste dessutom ställas pÃ¥ skattemyndigheterna, som även efter de nödvändiga reformerna av själva skattesystemet kommer att fÃ¥ stor makt över sina medmänniskors ekonomiska och sociala väWird - eller rentav deras psykiska hälsa. Bland annat mÃ¥ste det bli större möjlighet att föra talan om straff och skadestÃ¥nd gentemot skattetjänstemän, som missbrukar sin makt och därmed sviker samhällets förtroende. Dessa reformer lär vi dock inte fÃ¥ annat än genom ett regimskifte. Neutralitetspolitiken Hr Palme inhöstade mycket beröm under sitt besök i Moskva. Sett frÃ¥n Sverige föreföll det visserligen nÃ¥got oklart, om statsministern företrädde sitt land eller bara sitt socialdemokratiska parti. Ett ryskt uttalande i en tidning konstaterade att det senare är samarbetsvilligt. Möjligen bör uttalandet ses som en kritik av det svenska kommunistpartiet och dess ledning. Härav skulle följa, att man i Moskva bedömt att hr Palme stÃ¥r ännu längre till vänster än kommunisterna. slutsatsen är, fÃ¥r man tro, överdriven, men den kan vara förklarlig. I det egendomliga dokument, som i form av en Regeringsdeklaration om utrikespolitiken överlämnades till riksdagen den 31 mars, stÃ¥r bland mycket annat att Sverige hävdat de smÃ¥ staternas rätt till oberoende gentemot stormakterna. När skedde det? Enligt deklarationen tog Sverige "klar ställning mot all utländsk inblandning i Angolas inre angelägenheter." Det gjorde Sverige inte alls. Regeringen sade inte ett ord emot de massiva ryska vapenleveranserna. Den accepterade stillatigande de av Sovjetunionen organiserade kubanska truppernas ingripande i Angola, där de ännu finns kvar - Kubas namn söker man typiskt nog förgäves i deklarationen. Hur pass oberoende är MPLA-regimen i Angola? Man skall alltsÃ¥ inte förundra sig över att hr Palme rönte uppskattning i Moskva, även om toppmannen, hr Bresjnev, inte gjorde sig besvär att taga emot honom. Regeringsdeklarationen är annars pÃ¥tagligt aggressiv, som vanligt mera sÃ¥ ju längre bort frÃ¥n oss vi skall agera. Uttrycket "det snart Ã¥terförenade Vietnam" bör observeras. Det torde vara första gÃ¥ngen regeringen erkänt, att det av Sverige sÃ¥ kraftigt understödda Nordvietnam förde ett lyckat erövringskrig mot Sydvietnam, där befrielserö- relsen FNL nu är alldeles bortglömd. I Afrika är regeringen däremot beredd att stödja nya utbrott av vad den kallar väpnad revolution. Den betvivlar att det finns en fredlig väg "att utrota (obs ordvalet!) resterna av kolonialism och apartheid." I frÃ¥ga om Rhodesia ställer Sverige "oeftergivliga krav". Sydafrika "mÃ¥ste" dra bort sin administration ur Namibia. En "grundläggande förändring" mÃ¥ste ske i det sydafrikanska samhället. I den tonen uttrycker sig Sveriges regering genomgÃ¥ende. I ett avseende är deklarationen direkt felaktig. Där talas om sammanhÃ¥llningen mellan de nordiska länderna, om samrÃ¥d och samarbete. När man vet hur t ex den danska regeringen numera ser pÃ¥ den svenska, för att inte tala om vad man anser i Finland, är 195 den pÃ¥stÃ¥dda bilden av nordisk enighet verkligen mycket falsk. En förutsättning för vÃ¥r aktiva utrikespolitik, säger regeringen, är att vi konsekvent fullföljer den svenska neutralitetspolitiken. Aktiv utrikespolitik - det är regeringens självtillräcklighet, aggressivitet, vinkling till förmÃ¥n för den kommunistiska sidan. Att detta skall vara neutralitetspolitik är det i varje fall i utlandet ingen som tror. En av de mÃ¥nga uppgifterna för en ny svensk regering är just att rehabilitera neutralitetspolitiken. Utlandet i TV MÃ¥nga har väl den bestämda uppfattningen att Ã¥tskilligt i Sveriges Radios programutbud är partiskt och vänsterinriktat. De övergrepp mot vederhäftighet och även anständighet som förekommit under Ã¥rens lopp är otvivelaktigt mÃ¥nga. Vinklingarna och den servila vördnaden och undfallenheten mot allt som doftar vänster har hÃ¥llit pÃ¥ sÃ¥ länge att ett flertal TV-tittare resignerat. De tvivlar numera pÃ¥ att det gÃ¥r att stoppa eländet. Ett av skälen till att TV kunnat synda pÃ¥ nÃ¥den är svÃ¥righeterna att vetenskapligt dokumentera övertrampen. De ansvariga hänvisar alltid till att en eventuell tendens i ett program uppvägs av en annorlunda tendens i ett annat. Det är programutbudet i stort som är avgörande, och därjämnar det säkert ut sig i längden, brukar det heta. Det finns följaktligen orsak att med särskild uppmärksamhet ta del av den undersökning, som professor Jörgen WesterstÃ¥hl pÃ¥ uppdrag av den parlamentariska radiourredningen gjort om TV: s utlandsrapportering. Undersökningen täckte perioden l februari- l juli 1975, och de program som ingick var i första hand TV-Aktuellt, TVRapport, TV-Nytt samt radions nyhetssammanfattningar. Rapporteringen har delats upp i positiva, neutrala och negativa inslag. Det visar sig att de positiva inslagen ut- 196 gjorde 40,4 procent och de negativa 48,9 procent i rapporteringen frÃ¥n Västeuropa utom Spanien samt USA, Kanada och Japan. Helt annorlunda var inriktningen av materialet frÃ¥n Östeuropa och Kina samt den svenska vänsterns favoritländer Nordvietnam och Kuba. Om dessa stater var de positiva inslagen 18,l procent och de negativa sÃ¥ fÃ¥ som 3,5 procent! WesterstÃ¥his undersökning avslöjar alltsÃ¥ otvetydigt att den bild av utrikeshändelserna som förmedlas av TV är falsk. Eller villledningen för Sveriges Radio pÃ¥ fullt allvar hävda att det skulle finnas mera negativt än positivt att förtälja om de västliga demokratierna? Och mera positivt än negativt frÃ¥n de kommunistiska diktaturerna? Som ocksÃ¥ WesterstÃ¥hl poängterade kan man visserligen anföra en del förklaringar till den pÃ¥visade obalansen. Det är exempelvis avsevärt svÃ¥rare för en journalist att komma Ã¥t ofördelaktiga nyheter i sÃ¥ slutna och genombevakade diktaturer som de kommunistiska. I de västliga demokratierna med deras krav pÃ¥ frihet, öppenhet och insyn är det givetvis avsevärt enklare. Men skall de ansvariga för TV: s utiandsrapportering beskedligt nöja sig med detta? Det gÃ¥r att arbeta pÃ¥ annat sätt. Det gjorde exempelvis Sveriges Radios korrespondent i Moskva, Olle Stenholm, härom Ã¥ret. Det var han som Ã¥stadkom den över hela världen uppmärksammade intervjun med den berömde vetenskapsmannen Andrej Sacharov. Följden blev att Stenholm utvisades frÃ¥n Sovjetunionen. Det bör betraktas som en journalistisk ärebetygelse av osedvanliga dimensioner. Under inga omständigheter skall vi behö- va finna oss i att TV fortsätter att ge en vrÃ¥ngbild av världshändelserna. Professor WesterstÃ¥his utredning mÃ¥ste föranleda omfattande Ã¥tgärder av ledningen för Sveriges Radio, sÃ¥ att en bättre tingens ordning kommer till stÃ¥nd. Sverige i utlandet Det är inte alltid lätt att vara svensk i utlandet i dessa dagar. Där sägs ett och annat om Sverige som man helst inte velat höra. FrÃ¥- gor ställs, svÃ¥ra att svara pÃ¥ utan att rodna. För de flesta faller det sig naturligt att försvara Sverige och även den regering vi har, ty vad man än anser om den är den ju tillkommen i demokratisk ordning. Vi har inte bättre än vad vi förtjänar. Enklast just nu är att inte säga nÃ¥gonting alls. Res ut pÃ¥ en charterresa i ett av svenskar fullsatt plan och undvik sedan varje berö- ring med invÃ¥narna i det land dit ni kommer. Försök inte förklara nÃ¥gonting. Tag varning av Hans Ericson. Han kunde ju inte säga att han inte visste att Kanarieöarna hör till Spanien och att han inte begärt tillstÃ¥nd av LO att fÃ¥ resa dit. Att han skulle söka kontakter med den spanska motstÃ¥ndsrörelsen var det ingen som riktigt trodde pÃ¥. Det hade varit bättre att han inte sagt nÃ¥got alls. strutsattityden att stoppa huvudet i sanden för att inte bli sedd är ocksÃ¥ brukbar. DÃ¥ slipper man ocksÃ¥ att se vad man helst vill slippa att se: det som i utlandet skrivs om Sverige. Maken till den dÃ¥liga publicitet, som vi nu har utomlands, har inte förekommit i mannaminne. Utrikesdepartementet, som hederligt sammanställer sina pressöversikter, vet allting om detta men kan ingenting göra. Fallet Bergman dominerar rubrikerna. Vad man säger är att Sverige är ett land, där skattemyndigheterna kan lÃ¥ta polisen hämta en världsberömd konstnär mitt under en repetition för att sedan driva honom nästan till självmord för en tveksam skattefrÃ¥ga, som ligger Ã¥r tillbaka i tiden, och därefter i landsflykt. Eftersom de kan göra sÃ¥, frÃ¥gas det, med Ingmar Bergman, hur behandlar de inte andra svenskar? En österrikisk tidning talar om finansministerns häxjakt. Den ansedda tyska tidningen Die Welt använder ordet blodsugarstaten. Om nÃ¥gon inte vill tro att sÃ¥dana framställningar, bara utförligare, gÃ¥r ut över världen som nÃ¥gonting typiskt svenskt, hänvisas han till exempelvis den första stora artikeln i Newsweek av den 3 maj. Tidskriften har en miljonupplaga. Artikeln är skriven av tvÃ¥ namngivna amerikanska korrespondenter i Stockholm. Den är balanserad och innehÃ¥llsligt riktig. Den är sÃ¥ korrekt, att när Orwells bok "1984" blir nämnd, sägs det ocksÃ¥ att Sverige ännu inte är riktigt sÃ¥ lÃ¥ngt gÃ¥nget. Rubrik över artikeln är "Utopia's dark side". Ett nÃ¥got ändrat Hamletcitat hade ocksÃ¥ gÃ¥tt bra: "Something is rotten in the State of Sweden." Orättvis familjepolitik Familjepolitiken kan inte nog diskuteras. Hemarbetets nedvärdering, satsningen pÃ¥ daghem och partiernas olika uppfattningar om vÃ¥rdbidrag är ständigt aktuella. "Familjepolitik är politik i allra högsta grad. Allt vackert tal om att den stora satsningen pÃ¥ daghem och fritidshem är för barnens skull, är bara en liten del av sanningen. Det är för socialismens skull som regeringen sÃ¥ energiskt och mÃ¥lmedvetet driver dessa liksom andra familjepolitiska frÃ¥gor. För socialdemokraterna är den stora frÃ¥gan hur man skall utnyt0a de familjepolitiska Ã¥tgärderna till att skapa goda och trogna socialister. Hur snabbt dessa resultat kommer att nÃ¥s beror bl a pÃ¥ hur uppfostrarna själva uppfostrats och uppfostras." SÃ¥ skriver rektorn för socialhögskolan i Göteborg professor Hugo Hegeland i sin nya bok Barnens väl gÃ¥r före . . . (ab precisa tryck, pris kr 18:50). Huvudtankarna i boken är att barnens väl mÃ¥ste gÃ¥ före ansträngningarna att driva ut all arbetskraft till produktionen utanför hemmen, före missriktade krav pÃ¥jämställdhet och före socialismens strävan att utarma familjen genom att kollektivisera och institutionalisera all uppfostran och vÃ¥rd. 197 De borgerliga partiernas förslag om vÃ¥rdbidrag till smÃ¥barnsföräldrar kritiseras numera mycket kraftigt av socialdemokraterna. Det är därför ganska lustigt att konstatera att när tanken pÃ¥ vÃ¥rdbidrag togs upp av Eva Moberg pÃ¥ 1960-talet understöddes hon av socialdemokraterna. Den socialdemokratiska regeringen förde t o m fram tanken i sin rapport till FN 1968. Vid socialdemokratiska partikongressen 1972 Ã¥terfinns förslaget om vÃ¥rdbidrag i programmet "Kvinnans jämlikhet". SÃ¥ sent som 1974 fanns det med i det socialdemokratiska kvinnoförbundets programskrift Familjen i framtiden - en socialistisk familjepolitik. Svängningen i frÃ¥gan kom vid partikongressen i höstas dÃ¥ det socialdemokratiska kvinnoförbundets ordförande Lisa Mattson fick med sig en stor majoritet mot vÃ¥rdbidraget. Majoriteten stödde i stället en kraftig satsning pÃ¥ daghem. I argumentationen mot vÃ¥rdbidrag heter det att det skulle konservera hemmafruinstitutionen och att iden är barnfientlig därför att den utgÃ¥r frÃ¥n att barn mÃ¥r bäst av att vÃ¥rdas av en person i hemmet - särskilt de första tre Ã¥ren. Detta är ganska egendomligt, ty huvudsyftet med förslaget är ju att ge föräldrarna större möjlighet att välja barntillsynsform genom att öka deras ekonomiska resurser. De verkliga skälen till socialdemokraternas hätska inställning till vÃ¥rdbidragen gÃ¥r djupare. Det är i grund och botten en ideologisk frÃ¥ga om hur vi ser pÃ¥ familjen och samhället. Hegeland förordar en förkortning av smÃ¥- barnsföräldrarnas arbetsdag utanför hemmet i en första etapp till 6 timmar och rekommenderar ett rejält bidrag till föräldrarna för täckande av inkomstförlusten. Detta bidrag skulle emellertid inte betraktas som kompensation för utebliven förvärvsinkomst utan som ersättning för den arbetsinsats man i stället gör i hemmet för hemarbete och barnomsorg. Därför anser han att det ·l j 198 frÃ¥n beskattningssynpunkt skall läggas till den reducerade förvärvsinkomsten och vara ATP-grundande. Samtidigt mÃ¥ste man införa nÃ¥gon form av vÃ¥rdbidrag eller ersättning till alla de föräldrar, som redan är hemma. Som det är i dag drabbas smÃ¥barnsfamiljer som själva svarar för vÃ¥rden av sina barn av tre stora orättvisor. De gÃ¥r miste om den subvention pÃ¥ mellan 15 000 och 20 000 kronor per barn som kan tillfalla varje familj med barn pÃ¥ kommunalt daghem, de gÃ¥r miste om den inkomstökning som tillfaller smÃ¥barnsfamiljer där bÃ¥da föräldrarna arbetar utanför hemmet och de beskattas betydligt hÃ¥rdare för den förvärvsarbetande förälderns inkomst än när bÃ¥da föräldrarna ~äÂ- nar sammanlagt lika mycket. Felet med familjepolitiken i dess nuvarande utformning är att den sÃ¥ litet slÃ¥r vakt om familjen och sÃ¥ mycket inriktas pÃ¥ att tillgodose produktionens behov. Idealet anses vara att föräldrarna skall dela sin insats mellan arbete i hemmet och arbete utanför hemmet. Den formen premieras och andra former diskrimineras. Marskalk Bresjnev I början av maj i Ã¥r utnämndes partisekreterare Bresjnev till marskalk. Ceremonien förrättades av presidenten i Sovjetunionens Högsta Sovjet Pogorny, till vars uppgifter sÃ¥- dant hör. Tredje mannen i det triumvirat, som en gÃ¥ng pÃ¥ jämställdhetens grund övertog makten efter den avsatte Chrus~ov, nämligen regeringschefen Kosygin, var inte närvarande vid högtiden. Saken har framställts som ett utslag av personkult, och det är ,-iktigt att pressen i Sovjetunionen överflödade av uttryck för den kärlek, som folket hyser för marskalk Bresjnev. Men man skall inte draga upp paralleller med Stalin och personkulten av honom. Stalin hade hunnit bli förvriden av de devota hyllningar som han själv framtvingat. Ingenting tyder pÃ¥ att Bresjnev reagerar som han. För honom bör utnämningen, om vilken han själv mÃ¥ste ha beslutat, närmast ha varit en ordningsfrÃ¥ga, men en viktig sÃ¥- dan. För nÃ¥gra mÃ¥nader sedan dog marskalk Gre~ko, överbefälhavare för Warszawapaktens styrkor. Han hade varit mera än sÃ¥. Han tillhörde PolitbyrÃ¥n som full medlem, vilket gav honom en inflytelserik ställning som ingen militär haft före honom - Vorosjilovs och andras medlemskap saknade betydelse. Gre~kos upphöjelse till PolitbyrÃ¥n innebar ett erkännande av armens särskilda plats och förbindelse till partiet, samtidigt som den bekräftade Bresjnevs sedan gammalt goda förhÃ¥llande till militären. Efter Gre~ko utnämndes överraskande en civil till högste militär chef, nämligen Dmitrij Ustinov, som visserligen samtidigt blev general. Han har varit rustningsminister och haft ansvaret för utvecklingen av de sovjetiska kärnvapnen och har dessutom länge varit suppleant, numera ordinarie i PolitbyrÃ¥n. Hans utnämning innebar alltsÃ¥ att man inte behövde välja in nÃ¥gon yrkesofficer i PolitbyrÃ¥n; Ustinov, specialist pÃ¥ militära problem, satt där redan. Men han är otvivelaktigt civil. Att generalerna skulle ha visat entusiasm, dÃ¥ de fick honom till chef, förefaller inte troligt. Man har rätt att räkna med att de tvärtom hyst farhÃ¥gor för att Ustinov skulle driva sina synpunkter ensidigt till förmÃ¥n för de tekniska vapnen pÃ¥ de konventionella vapnens bekostnad. Dessa farhÃ¥gor har tills vidare undanröjts genom att Bresjnev antagit en högre rang och ocksÃ¥ företräder armen. Gre~ko ansÃ¥gs vara en konservativ general, och hans sätt att koncentrera pansar- och mekaniserade divisioner längs gränserna till Västtyskland tyder pÃ¥ att han, som man sagt, förberedde det krig som slutade 1945. Ustinov och med honom mÃ¥nga yngre officerare är säkerligen angelägna att betona de taktiska kärnvapnens verkningar. Den nyblivne --------------------------------- marskalken Bresjnev behöver inte betecknas som gammaldags om han fortfarande kommer att lägga vikt vid konventionella stridskrafter. Ty hur skall han använda dem? Ett krig i Mellaneuropa kan ingen stÃ¥ efter, ty ännu är NATO inte sÃ¥ försvagat att ett sÃ¥- dant skulle vara riskfritt. Men tag det fall som inträffar dÃ¥ marskalk Tito gÃ¥r bort och dÃ¥, som alla tror, ryska styrkor kommer att bli "tillkallade" för att skydda socialismen. Det blir inte med kärnvapen, som de sovjetiska armeerna snabbt kommer att besätta Jugoslavien pÃ¥ väg till de av Moskva eftertraktade hamnarna vid Medelhavet, utan med stridsvagnar. Man skall inte föreställa sig att utnämningarna av Ustinov och sedan Bresjnev betyder nÃ¥gon splittring. Snarare innebär de en förstärkning av PolitbyrÃ¥ns hittillsvarande politik. Ty den oerhörda upprustning, som pÃ¥gÃ¥r inom Sovjetunionen och för vilken PolitbyrÃ¥n ställt medel till förfogande, är koncentrerad mer till flottan och till kärnvapenutbyggnaden än till armen. Ustinovs utnämning visade att denna trend skulle fortsätta. Bresjnevs utnämning visade att armen reagerat och behövt lugnas. Samtidigt har han själv demonstrerat, att medel stÃ¥r till hans förfogande att fortfarande tillämpa Bresjnevdoktrinen, som innebär att Sovjetunionen, oberoende av alla uttalanden i Helsingfors, när den sÃ¥ önskar kan ingripa i andra länders inre förhÃ¥llanden om det gäller att bistÃ¥ ett beträngt kommunistparti eller att, som i Angola, hjälpa till med en kommunistledd revolution. DÃ¥ tystnar sÃ¥ngen En jobspost har enligt en tidningsnotis drabbat det socialdemokratiska partiet. Dess etablerade sÃ¥ kallade kulturarbetare lär ha vägrat att i samlad trupp ställa upp i valarbeteL För tre Ã¥r sedan gjorde de sÃ¥, och enligt nÃ¥gon av de mera naiva avgjorde deras insats valet och räddade hr Palme. 199 DÃ¥, 1973, trädde skalderna fram, frÃ¥n Karl Vennberg till Helga Henschen, och vittnade i en av ädelpekoral fylld antologi om sina socialistiska känslor. DÃ¥ strängade Monica Nielsen och andra sÃ¥ngerskor sina gitarrer och sjöng Olof PaJmes lov. DÃ¥ dansade Carl Adam Nycop tillsammans med troende kulturpersonligheter framför en triumfvagn. Men pÃ¥ den stod ingen guldkalv, inte ens en höna som värpte guldägg Ã¥t dem, utan bara en ny liten utbildningsminister. Nu hänger harporna tysta i träden. De radikala kulturarbetarna har upplevt ett och annat. En mÃ¥lare, som rÃ¥kat ha fast inkomst som lärare, lär ha tvingats avböja ett stort arbete i en statlig nybyggnad eftersom hela hans arvode skulle Ã¥terbetalas i skatt. En annan, en författarinna med en inkomst som alla författare ser fram emot i sina drömmar, förlorar hela denna och stÃ¥r ändÃ¥ i skuld till staten. En skÃ¥despelerska, själv en av kämparna frÃ¥n 1973, har gripits av ·den stränga polisen och hÃ¥llits inspärrad i ett och ett halvt dygn för att hon inte förstod sin egen deklaration, nÃ¥got som mÃ¥nga flera kan rÃ¥ka ut för. En regissör har drivits i landsflykt ... Partiet har vänt tummen nedÃ¥t för sina kulturella medlemmar, som trots att de inte ens är tvÃ¥ngsanslutna inte längre stÃ¥r högt i kurs. De röda kulturbärarna av anno 1973 vill därför inte ställa upp till sina kamraters försvar. I den mÃ¥n de inte har sin försörjning i vad Ingmar Bergman kallat samhällets kloakutsläpp, alltsÃ¥ partiets förnämsta organ Aftonbladet, skulle de ju kunna bli utsatta för den sedvanliga förföljelsen där. En sÃ¥dan heroism kan ingen begära av dem. De kommer alltsÃ¥ att lÃ¥ta tystnaden breda sig. Eller kanske slÃ¥r de ifrÃ¥n sig med samma monumentala grovhet som generaldirektör Gösta Ekman i Riksskatteverket gjorde i en tidningsintervju om fallet Bergman. "Jag har ingen anledning att tro att det gÃ¥tt till sÃ¥ som Ingmar Bergman pÃ¥stÃ¥r," sade han. 200 Verkligen? Skulle det inte kunna finnas ett uns av sanning i att Ingmar Bergman känt sig illa behandlad, eller rent av att han blev det? Eller tänk om han skulle ha rätt i att nÃ¥gon skattepolis varit den som omedelbart underrättade Aftonbladet - naturligtvis mot hemlig betalning och naturligtvis i avsikt att öppet deklarera den - om sensationen att Bergman gripits under för honom förnedrande former? Ty nog greps han väl ändÃ¥? Men när generaldirektören-överheten fastställt att ingenting av vikt hänt, kanske de röda skalderna fattar mod och pÃ¥ nytt börjar sjunga. I bur - eller kanske i ny tonart?