AXEL WALDEMARSON: 1975 - politisk profilering och utsuddning Ã…r 1974 blev ettför oppositionenförlorat Ã¥r, skriver redaktör Axel Waldemarson i sin översikt av det nu gÃ¥ngna Ã¥ret. Ã…r 1975 började partiernaformera sig inför valstriden 1976. Som vanligt tog sigförberedelserna formen av bÃ¥de profilering och utsuddning, ochförfattaren menar att de icke-socialistiska partierna har all anledning att göra mera Ã¥t profileringen. Hos väljarnafinns en känsla av att det behövs ett maktskifte, och de stora undersökningarna, den som Forumför samhällsdebatt lÃ¥tit göra och SIFO:s, visar bÃ¥de att ett maktskifte är möjligt och att väljarna vill ha en samling inom oppositionen. l 974 blev - skrev jag för ett Ã¥r sedan i Svensk Tidskrift - ett blandpolitikens Ã¥r. Med kommunisternas hjälp kunde regeringen Palme väga upp de 175 icke-socialistiska mandaten. För att förhindra lottning och för att driva igenom de förslag för vilka kommunistiskt stöd icke var att pÃ¥räkna tvingades regeringen att kompromissa med ett eller flera borgerliga partier. PÃ¥ blandekonomins grundval träffades alltsÃ¥ blandpolitiska uppgörelser som den första Haga-uppgörelsen. Den parlamentariska ansvarsfördelningen gick förlorad: i stället för att opponera övertog en del av oppositionen regeringsansvarets börda - utan att fÃ¥ njuta av dess välbehag. Haga-uppgörelsen förseddes ocksÃ¥ med korporationernas välsignelse. Ansvarsfördelningen blev pÃ¥ detta sätt än mera mÃ¥ngtydig. l974 blev därför inte bara ett för oppositionen förlorat Ã¥r. Det blev ocksÃ¥ en pÃ¥- frestning för parlamentarismen. Formering till val Av naturliga skäl började partierna 1975 att formera sig inför 1976 Ã¥rs valstrid. Uppmarschen blev ocksÃ¥ den främsta anledningen till den säregna blandning av p r o f i l ering och utsuddning som kom att känneteckna det politiska skeendet i vÃ¥rt land. Blandpolitiken kulminerade vÃ¥ren l 975 med Haga II. Regeringen Palme hade emellertid förlorat sitt främsta vapen mot oppositionen: nyvalshotet. För folkpartiet betydde detta en vidgad rörelseram. Det var inte bara en tillfällighet - och socialdemokratisk överskattning - som förde moderaterna, L 32 folkpartiet och centerpartiet närmare var- har de visat en tÃ¥ga som man saknar hos en andra i finansutskottet. Det betydde Ã¥tskil- och annan oppositionspolitiker. ligt att en rad opinionsmätningar - Sifo - gav beskedet att stämningarna för ett skifte vid regeringsmakten praktiskt taget var lika starka som inför valdagen 1973. För svensk politik är detta ett fenomen väl värt att studera: väljarnas stÃ¥ndaktighet. Oppositionens förlorade Ã¥r - lÃ¥t oss säga 1974 och halva 1975- slog inte ned modet pÃ¥ väljarna. Efter den halva segern 1973 kunde man ha räknat med att de skulle resignera efter regeringens uppgörelser med ett eller flera av de borgerliga partierna. De hade gjort sitt; ville partierna sedan inte satsa pÃ¥ att fullborda segern 1973, sÃ¥ fick de skylla sig själva. Det var framförallt tvÃ¥ opinionsmätningar som väckte uppmärksamhet. Den ena - beställd av Forum för samhällsdebatt- gav ännu en gÃ¥ng ett övertygande besked att de icke-socialistiska väljarna krävde trepartisamverkan. Den andra - Sifos novemberundersökning - utvisade borgerlig övervikt i väljarkÃ¥ren med 49 procent för de icke-socialistiska mot 47,5 procent för de socialistiska partierna. Naturligtvis är detta inte nÃ¥- gon säker marginal. Den ger emellertid ett pÃ¥t;:tgligt stimulanstillskott till det icke-socialistiska Sverige. Det stÃ¥r ingalunda skrivet att socialdemokraterna skall trygga sitt maktinnehav 1976. ValutgÃ¥ngen är alltjämt en öppen affär. I kombination ger de tvÃ¥ mätningarna de tre icke-socialistiska partierna en tankeställare: de väljare som 1973 var sÃ¥ nära att Ã¥stadkomma ett skifte vid regeringsmakten tänker inte lägga sig pÃ¥ sofflocket 1976. I stället Palmes dilemma Den socialdemokratiska strategin har efter 1973 Ã¥rs val varit enkel och föga överraskande: att splittra de icke-socialistiska partierna. Det är uppenbart att de socialdemokratiska strategerna räknade med att tiden arbetade för dem. Ett typiskt drag hos Olof Palme är ju förmÃ¥gan att hÃ¥lla ut. I regeringsställning skall socialdemokratin övervintra till dess bättre tider stundar. Det var det rÃ¥d han gav efter katastrofvalet 1966 dÃ¥ ett och annat statsrÃ¥d ville ge upp. Efter samma filosofi uthärdade han Ã¥ren 1971-73, de s k "snÃ¥lblÃ¥stens Ã¥r". Med samma mÃ¥tt mätt förvandlar Palme motgÃ¥ngar och nederlag till framsteg och segrar. I en storintervju i Berlingske Tidende den 30 november 1975 ställs Palme inför frÃ¥gan: - Den medvetna ideologiska debatt som ni talat om har ju inte kunnat hindra att de svenska socialdemokraterna inom loppet av sex Ã¥r förlorat 300 000 väljare och 29 riksdagsmandat. Palmes svar är typiskt: -Jag anser inte att vi förlorade valet 1973. Tvärtemot blev det i stället en organisatorisk och ideologisk seger. statsministerns - och därmed det socialdemokratiska regeringspartiets - dilemma är uppenbarligen att övervintringsstrategin pÃ¥ en avgörande punkt slagit fel: det skulle bara behövas bättre tider och högre sysselsättning för att socialdemokraterna skulle Ã¥tervinna om inte en egen sÃ¥ i varje fall socialistisk riksdagsmajoritet. 1975 har emellertid visat att det ingalunda är sÃ¥ enkelt som socialdemokraterna trott. Väljarna är inte bara intresserade av välfärd och sysselsättning. De är i hög grad upptagna av själva samhällssystemet och den roll de har att spela i detta. För dem är valet mellan individualismens öppna och kollektivismens slutna samhälle väsentligt. Idepolitisk renässans För mer än 20 Ã¥r sedan - 1954 - talade Dagens Nyheter dÃ¥varande chefredaktör, Herbert Tingsten, inför ett brittiskt universitetsauditorium. I ett sedermera berömt avsnitt föll orden sÃ¥lunda: "Enigheten mellan de svenska partierna sÃ¥väl när det gäller de allmänna principerna som när det gäller den praktiska politiken är nästan fullständig. Ord som socialism och liberalism tenderar att bli enbart honnörsord, användbara vid val och politiska festligheter. U~ämningen och sammansmältningen mellan partierna har nÃ¥tt sÃ¥ lÃ¥ngt - och de allmänna ideerna därigenom i sÃ¥ hög grad förlorat i betydelse - att man kan tala om rörelse frÃ¥n politik till administration, frÃ¥n principer till ideer." De politiska ideologierna var alltsÃ¥ dödförklarade. Det var, som Palme själv under de Ã¥ren uttryckte det, nästan oförsynt att tilllägga" och likvällever de". Och visst gör de det! 1975 kunde ha blivit ett Ã¥r av idepolitisk klarläggning: det var ju de stora partistämmornas Ã¥r. Socialdemokraterna företog en av sina sällsynta programrevisioner. FrÃ¥n moderaternas riksstämma utmanades de till en idepolitisk debatt. Vänsterpartiet kom- - - --- - -- 33 munisterna vÃ¥ndades och nästan sprängdes under de svÃ¥ra motsättningarna mellan de stalinistiska gammalkommunisterna i Norrbotten och reformisterna i partiledningen, Hermanssons arvtagare. Centerpartiet kom sÃ¥ smÃ¥tt underfund med att en samhällssyn inte bara lÃ¥ter sig grundas pÃ¥ ett vÃ¥ldsamt motstÃ¥nd mot kärnkraften. Per Ahlmark försökte för sin del som nyvald folkpartiordförande väcka en slogan frÃ¥n 1930-talet till liv: Du gÃ¥r Ã¥t höger, du gÃ¥r Ã¥t vänster, varken Ã¥t höger eller vänster gÃ¥r jag! Utsuddningen Den frÃ¥ga som uppställt sig för valstrategerna blir därmed: skall vi satsa pÃ¥ strid om de stora och principiella riktlinjerna eller skall vi lita till konkreta politiska frÃ¥gors dragningskraft pÃ¥ väljarna? 1947 uttryckte Jörgen WesterstÃ¥hl saken sÃ¥, "att man av flera skäl har anledning att över huvud taget ifrÃ¥gasätta värdet av allmänna politiska program. Möjligheten att förteckna den kommande politiska utvecklingen mÃ¥ste alltid ha bestÃ¥tt i och kommer väl fortsättningsvis huvudsakligen att bestÃ¥ i att man tar upp tilllösning de olika problemen i den ordning de inställer sig". Gunnar Sträng, som uttrycker sig mindre sofistiskt, brukar tala om att socialdemokraterna 1956 "Gud vare tack och lov" fick en stor reform att satsa pÃ¥: ~änstepensioneÂ- ringen. I festskriften till Ernst Wigforss 80-Ã¥rsdag 1961 konstaterar Ingemar Lindblad: "All erfarenhet tycks tyda pÃ¥ att högergrupper till 34 skillnad frÃ¥n radikala partier vinner framgÃ¥ng med generella invektiv som 'förmyndarstaten' och honnörsord som 'individens frihet', men lider nederlag när det kommer att gälla konkret politik ... Därför bör alla socialister, radikala som moderata, sträva efter att förlägga den valpolitiska striden till det konkreta planet och undvika det principiella ..." Borde dÃ¥ inte en sÃ¥dan valpolitisk strategi skapa klarhet och göra valet för väljarna lätt? Det är ingalunda säkert, inte minst därför att det i tider av hÃ¥rt pressad samhällsekonomi är svÃ¥rt att finna en reform som är sÃ¥ övergripande att valhandlingen nära nog blir en folkomröstning i form av ett ja eller nej till den. Hur svÃ¥rt det är framgÃ¥r ju inte minst av att centerpartiet förefaller att missLyckas att göra kärnkraften till en sÃ¥dan valfrÃ¥ga. lämpar sig inte för p r o f il e r i n g. Olof Palme förklarade snabbt att kravet pÃ¥ markSocialisering fick stÃ¥ för LO:s räkning; det fanns inte inskrivet i det reviderade partiprogrammet. Till det meidnerska fondförslaget vägrar partiet att ta ställning förrän fackföreningsrörelsen diskuterat igenom det. När det gäller det allmänna socialiseringskravet är den nya skrivningen inte mera upplysande än den gamla: en ideologisk grundval förvandlas alltjämt till en lämplighetsfrÃ¥ga. För de icke-socialistiska partierna borde det närmast vara en självklarhet att kräva klara besked av socialdemokraterna pÃ¥ dessa punkter. Det vore en dÃ¥lig politisk strategi att tillÃ¥ta dem att till utsuddningens gräns tona ned det socialistiska profilerandet i partiets program. Under mÃ¥nga och lÃ¥nga Ã¥r har med utgÃ¥ngspunkt frÃ¥n Per Albin Hanssons s k brännpunktstal i andra kammaren diskuterats när socialdemokraterna skulle Profileringen komma till det vägskäl där de inte har nÃ¥got Ingemar Lindblad är inte främmande för att annat val än den riktning som fullbordar det finns reservationer när det gäller strate- samhällets utveckling i socialistisk riktning. gin. För mÃ¥nga socialdemokratiska partier i Varför skall det enbart vara socialdemoEuropa har ju problemet under Ã¥rtionden kraterna förbehÃ¥llet att internt föra diskusvarit om en klar socialistisk politik är för sionen om t id e n ä r m o g e n e Il e r ej för dem mera farlig att föra än välfärdspolitik att ta itu med äganderätten? av moderat märke. Men, skriver han i sin uppsats, "det är inte frÃ¥ga om att avstÃ¥ frÃ¥n det socialistiska lÃ¥ngtidsperspektivet eller de generella och moraliska motiven för politiken, utan att endast spara detta för mindre kretsar". I den tesen omsatt 1975 i Kanslihus och partihögkvarter har vi förklaringen till den u t s u d d n i n g som vi bevittnat. Alla frÃ¥gor Väljarnas rätt Det finns ocksÃ¥ pÃ¥ oppositionssidan en brist pÃ¥ klarhet. Främst gäller den väljarnas rätt till klarhet i regeringsfrÃ¥gan. Under den gamla tvÃ¥kammarriksdagens tid var den inte lika lätt att entydigt besvara: första kammaren med dess eftersläpande sammansättning kunde man inte komma förbi. Med enkammarriksdagen har förhÃ¥llandet blivit ett annat. Bertil Ohlin sÃ¥g mycket tidigt - precis som John Lyng i Norge när det gällde den valordning som oförtjänt gynnade arbeiderpartiet - att en enkammarriksdag var en av de främsta förutsättningarna för ett skifte vid makten. Vid ett och samma tillfÃ¥lle utser nu de svenska väljarna i fortsättningen 349 ledamöter i kammaren. En jämviktsriksdag kan inte utgÃ¥ ur 1976 Ã¥rs riksdagsval. Därmed blir det ocksÃ¥ ett direkt val om regeringsmakten. För det parti som sitter i regeringsställning är det naturligt att vädja om förnyat mandat. För den opposition som strävar efter att fÃ¥ en växling vid makten till stÃ¥nd kan det inte räcka med att begära förstärkt stöd. Den mÃ¥ste hemställa om ett direkt mandat att överta regeringsmakten. Moderaterna har aldrig svävat pÃ¥ mÃ¥let. För centerpartiet är kravet pÃ¥ ett maktskifte ett livsvillkor för att kunna behÃ¥lla väljarna frÃ¥n 1973. Folkpartiet har under 1975 uttalat sig med ökad skärpa, dock utan att ge ett tillräckligt klart besked. Helen använde gärna uttrycket att om väljarna 1976 gav riksdagen en icke-socialistisk majoritet sÃ¥ skulle denna ta sig uttryck i en ny regering ut;;~n socialister. Häri lÃ¥g det ett starkt passivt drag: det föreföll som om folkpartiet sÃ¥ att säga skulle stÃ¥ vid sidan och därifrÃ¥n betrakta strävanden att fÃ¥ en maktväxling till stÃ¥nd. Därmed skulle det behÃ¥lla sin handlingsfrihet. För väljarna mÃ¥ste det dÃ¥ uppstÃ¥ en tvekan om vartill denna 35 skulle användas. Att förhjälpa socialdemokraterna till fortsatt regeringsmakt eller ej? Ahlmark har övertagit Helens tes, dock med en starkare betoning av maktskifteskraveL Det är alltjämt sÃ¥ att de icke-socialistiska väljarna kommer att straffa det parti som mäler sig ut ur regeringsalternativet genom att svika det vid valurnorna. Det borde emellertid inte bara vara väljarnas gisselslag som driver de tre icke-socialistiska partierna samman. Främst bör det vara deras ansvar för den politiska utvecklingen och för att genom ett skifte vid regeringsmakten vitalisera den svenska demokratin och parlamentarismen. I själva verket är det förvÃ¥nansvärt att ett samlingsbegrepp som inleds med en n e g a t i o n har sÃ¥ utomordentligt stor slagkraft som i c ke-so c i a l i s t i s k. Ett uttryck för att politiskt vilja nÃ¥got annat än socialisterna samlar halva den svenska nationen. Trots att det gnisslat inbördes, trots ansatser att uppleva den gamla förödande leken att tvÃ¥ slÃ¥r den tredje och trots att sammanhÃ¥llningen kunde vara bättre fylkar sig fler väljare bakom moderaterna, centerpartiet och folkpartiet än det socialdemokratiska regeringspartiet. Hos väljarna finns det säkerligen en instinktiv känsla av behovet av maktskifte efter 40 Ã¥rs socialdemokratiskt styre. En mera slagkraftig appell är svÃ¥r att tänka sig än denna: LÃ¥t dem inte sitta 50 Ã¥r vid makten! Den enkla slutsatsen blir därför att de icke-socialistiska partierna har allt att vinna pÃ¥att profilera iställetförattsudda ut sig i regeringsfrÃ¥gan.