En opinionsmätning På uppdrag av den borgerliga samarbetsorganisationen Forum för Samhällsdebatt gjorde Statistiska Centralbyrån i våras en mätning av opinionen inom de borgerliga partiernas väljarunderlag beträffande inställningen till en borgerlig samverkan i 1976 års val. I somras publicerades vissa grundläggande resultat. De väckte stort intresse och blev livligt diskuterade i pressen. Opinionsmätningen har stor betydelse för klarläggandel av ödesfrågan i svensk politik: resonansen för borgerlig samverkan bland de tre borgerliga partiernas väljare. Vad kan man säkert säga på grundval av undersökningens resultat? Svaret på den frågan är lätt att ge. Överväldigande majoriteter i procent av de tillfrå- gade (C: ja 68,4, nej 12,3; F: ja 74,0, nej 9,6 och M: ja 81,9, nej 7,2) vill ha en borgerlig samverkan i 1976 års val. Starka majoriteter (C: ja 55,2, nej 26,5; F: ja 61,2, nej 20,3 och M:ja 7-7,2, nej 12,1) anser to m att det är viktigare att de borgerliga partierna tillsammans får en majoritet i riksdagen än att det parti de sympatiserar med får fler riksdagsmän. Betydande minoriteter bland de tre partiernas sympatisörer (C: 22,4 %, F: 29,4 o/c och M: 40,2 %) motsätter sig en profilpolitik, som allvarligt skulle försvåra en borgerlig samverkan. Praktiskt taget lika stora minoriteter (C: 23,6 %, F: 29,9 %och M: 33,1 %) kan antagas sluta rösta med det parti, som de sympatiserade med vid undersökningstillfället i april-maj i år, om partiet i fråga kommer överens med socialdemokraterna i speciella frågor så att detta skulle leda till att borgerlig samverkan starkt försvårades. Det bör då observeras att dessa resultat är säkra, därför att opinionsundersökningen\ unelerlag är såstort-ungefär 6 gånger större än SIFO:s normala unelerlag vid politiska opinionsundersökningar - och osäkerhet~ talen eller felmarginalerna totalt sett är 1a små. De sammanfattande osäkerhetstalen för varje fråga överstiger inte 2 c;{. Därmed är elen politiska ramen för de bor· gerliga partiernas agerande inför och under valrörelsen 1976 klarlagd. Deras väljare 1ill ha en borgerlig samverkan, eventuellt med tolerans för en profilpolitik, resp Lillfälliga uppgörelset· med socialdemokraterna, som inte lägger allvarligare hinder i vägen fören sådan samverkan. Man kan vara övertygad om att socialdemokraternas valstrateger nu noga studer31 dessa siffror för att försöka finna en ut1ag att splittra denna av de borgerliga väUarna krävda samverkan. En annan kateg01i bör också stuelera dem noga, nämligen de borgerliga förtroendemän i riksdag, landstio och kommuner, som ligger inom den nedre tredjedelen på de valbara platserna i sina partiers listor eller hoppas på placering dar Med vårt strikt proportionella valsystem JU. kerar de att åka ut, ellet· inte komma in. om mätningen dokumenterade väljaropinion Därtill kommer, att förluster på nivån 30 kan intet parti (allra minst dess partiledni riskera. Det medför inte bara förlorat p<i tiskt inflytande utan också en allvarlig svagning av partiets framtida möjligheter hävda sig. Partiernas ekonomi baserasju mera övet·vägande på anslag från det männa och de anslagen utgår efter erö mandat. Sådant tillhö1· det som kallas politiska realiteter. \lan kan vidare fråga i vilken utsträckning mätningen blir politiskt vägledande. Härtill kan man säga, att den överväldigande sta1·ka trenden för samverkan i svaren på underläkningens frågor rimligen bör ge en viss 1ägledning om hur de tveksamma skulle ställa sig vid en konkretiserad profilpolitik eller ett samarbete med socialdemokraterna, som hotade en borgerlig samverkan. De tveksamma beträffande profilpolitiken rör sig i alla tre partierna om ca 18 procent och beträffande speciella uppgöi·elsei· med socialdemokraterna kring 20 '7c. Med tanke på den klara trenden för borgerlig samverkan är det ett rimligt antagande, att mer än hälften a1 dessa tveksamma skulle motsätta sig en för borgerlig samverkan farlig profilpolitik resp uppgörelser med socialdemokraterna. Dä skulle de minoriteter, som kunde befaras sluta rösta på det parti de sympatiserar med, stiga betydligt. De borgerliga partiledningarna måste alltså höja förlustmaginalerna uppat till än mera riskabla nivåer, när de kalkylerar över ramarna för profilpolitik resp specialuppgörelser med socialdemokraterna. ~lan kan i alla bändelser inte vifta bon resttltaten av den största opinionsmätning kring frågorna om borgerlig samverkan, som någonsin gjorts. Några borgerliga tidningar, som är motståndai-e till borgerlig samverkan, t ex Dagens Nyheter, har försökt KOra det, med motiveringen att frågorna iir lor allmänt hållna. Men frågan. om man fiiredroge borgerlig majoritet i riksdagen eller att det egna partiet finge fler riksdags- 319 män, är obestridligen så precis den gärna kan bli. Att klaga över att opi niansmätningen inte byggde på konkreta politiska sakfrå- gor är att göra det verkligt lätt för sig. Man kan förstå om Gunnar Helen inre kände sig särskilt entusiastisk inför den l~'P av principiellt klargörande frågor , som ställts i opinionsmätningen. Svårigheterna i folkpartiets aktuella position kom därigenom i blixtbelysning. Om partiet fö1·e 1976 års val skulle allvarligt förs\'åra en borgerlig samverkan genom profilpolitik eller uppgörelser med socialdemokraterna riskerar det att förlora inte mindre än 40 '7c a\· sina väljare. Eftersom partiets ställning ,·id de sedvanliga opinionsmätningarna om partisympatier under våren låg på mellan 6 och 7 '7c skulle en sådan förlust bli katastrofal. 4 '7c-regeln skulle medföra att paniet försvann ur riksdagen. Gunnar Helen är en lll\'cket intelligent och kunnig politiker. Han måste sedan länge ha insett vilket dödligt hot som svä,·ade Ö\'er folkpartiet. Samtidigt har han haft att bära bördan av agitationen i D:\' och Yissa andra delar av folkpanipressen för en orientering i riktning mot en allians eller rentm· en regeringskoalition mellan folkpaniet och socialdemokraterna. Ingen må förtänka honom att han efter så svåra prövningar beslöt lämna partiledarskapet. Det var eu både korrekt och politiskt klokt beslut. Därigenom ställde han sitt partis ledande instanser inför nödvändigheten au bestämma sig för en klar handlingslinje och ge sin n\'e paniledare eu mandat att driva den.