Namn att minnas Nils-Hugo Hallenborg För en av de egendomligaste upplevelserna under min trettioåriga bana som journalist har pg att tacka chefen för Kockums, Nils-Hugo Hallenborg. å här gick det till; detta är vad som hände. För åtskilliga år sedan erhöll jag i uppdrag av S1·enska Dagbladet att för en sjöfartsbilaga, lllll tidningen ärrmade utgiva, porträttera en nd ledande svenska redare och varvschefer. Bland dessa befann sig även Nils-Hugo Hallmborg, som då nyligen utnämnts till verkställande direktör i Kockums. Xågot till min förvåning konstaterade jag att han inte återfanns i några tillgängliga uppslagsböcker och att det inte existerade några lllll helst uppgifter om honom i tidningens uki1·. Jag gjorde då, vad jag i min oskuld tyckte låg närmast till hands, jag ringde helt cnl:elt till Kockums och bad att få alla personupplysningar om deras nye chef - ja, naturligtvis ingenting av privat karaktär, blott och bart hans data, hans curriculum vitae som det mri l'ärlden brukade heta. Jag ansåg att detta var en rimlig och korrekt begäran, men jag skulle snart finna att saken mte var så enkel som jag föreställde mig. Om Sture ödner i Salenrederierna hade jag blivit lön·arnad att han var något av en sjöfartsnä- ungens mystiske man, det visade sig dock vara ett intet mot hr Hallenborg. Han var inte bara )"Slisk, han var nästintill obefintlig. Hr Ödner kunde man i alla fall hitta i olika kalendrar och han hade, tillmötesgående nog, ingenting IIIlot att tala om hur han blivit vad han blivit. Men när jag bad Kockums om att få fakta rö- rande verkställande direktören, lät hr Hallenborg meddela att den enda uppgift om honom 1111 fick utlämnas för publicering var den alt ban var född - en omständighet, som han ju också med anspråk på att bli trodd skulle haft llin att alldeles förneka - och närmare bellimt den 17 juli 1919. Jag medger gärna att jag blev så häpen att pg - nästan - blev mållös. När jag återfått lllfönnågan försökte jag förklara, att det här var fråga om en service som alla företag, stora som små, brukade tillhandahålla pressen, att jag givetvis kunde inhämta uppgifterna på annat sätt men att detta föreföll mig vara det riktigaste och rimligaste och det som gav bästa garantier för saklighet och exakthet. Men förgäves: vederbörande sekreterare underströk obevekligt att hr Hallenborg dekreterat att det enda som fick vetas om honom var tidpunkten för hans födelse. J ag har varken förr eller senare träffat hr Hallenborg och har också svårt att tro att hans ställningstagande var förestavat av några personliga skäl. Hans bevekelsegrunder måste vara rent principiella, men nog får man säga att det är att driva principfastheten långt. Jag har i min verksamhet mött människor som vägrat att låta sig intervjuas resp porträtteras (i varje fall en), men jag har aldrig mer än denna enda gång råkat på en person som vägrat vidgå något annat om sig själv än att han var född. Respekterande hr Hallenborgs önskan om anonymitet fick jag den gången nöja mig med att förutsätta att han även gått i skola, eventuellt fått någon annan form av utbildning och vid någon tidpunkt blivit anställd hos Kockums, där han år 1968 - ett faktum som förmodligen till följd av någon olyckshändelse sipprat ut till pressen - blivit verkställande direktör. Sedan dess har emellertid inte ens hr Hallenborg kunnat undgå att hamna i "Vem är det", låt vara att han lyckats inskränka omfånget av sin biografi till sju rader. Det räcker trots allt för att man skall kunna inhämta att han är son till en bank- resp gymnastikdirektör, att han diplomerades från handelshögskolan i Göteborg 1944, att han anställdes i Kockums mekaniska verkstad 1944, att han blev vice verkställande direktör där 1964 och - vilket vi redan förut visste - företagets chef fyra år senare. Dessutom framgår det - med vad man nästan är frestad kalla förvå- nande lösmynthet från redaktionens sida - att han är styrelseledamot i bl a ab Malva, rederi ab Malmoil samt ordförande i Sveriges varvsindustriförening sedan 1971. Mina giss- 206 ningar om hans levnadslopp har med andra ord i stort sett bekräftats. Genast litet kött på benen! Men vad finns mer att säga om denna blyga varvsviol, denna sjöfartsnäringens Greta Garbo? Mot den bakgrund som ovan givits kommer det knappast som en överraskning, när man av hr Hallenborgs omgivning får veta att han inte omedelbart slår an genom ett charmerande vä- sen, älskvärdhet och smidighet. Men han karakteriseras som en utomordentligt duktig man, rejäl och klartänkt. Han gjorde sig tidigt bemärkt inom Kockums som en framstående ekonom och organisatör. Vad man till en början inte var riktigt säker på var hans förmåga som förhandlare. För att pröva honom i detta avseende sände man honom till USA för att leda försäljningen av Kockums "gasfartyg", fartyg med behållare för flytande nerkyld gas, som väckte stor internationell uppmärksamhet. Inte minst med hänsyn till den komplicerade tekniska konstruktionen var uppgiften allt annat än lätt, men hr Hallenborg skötte enligt uppgift förhandlingarna alldeles förträffligt tack vare sin saklighet och sina goda nerver och banade därmed vägen för sig till chefsposten. Väl där, infriade han förväntningarna hos alla som satsat på honom, möjligen med undantag för familjen Kockum. Den svenska varvsindustrin befann sig redan då i ett kritiskt läge och Kockums var på fallrepet. Den som snabbt redde upp situationen var Nils-Hugo Hallenborg, inte minst genom en hårdhänt J1lo tionalisering som bl a gick ut över familjca Kockums representanter i företagsledningeo. Det var väl knappast detta som gjorde att han något senare öppet deklarerade att "yi !w misslyckats med personalvården och företags. demokratin." Men måhända kan det ha bidragit till att medan det under följande ir gick allt sämre för Götaverken och och Uddevallavarvet hankade sig fram, ums bara gick bättre och bättre. Nu har det gått ända därhän att när indt striministern övervägt en fusion av de svenm varven för att rädda den svenska en, Kockums högdraget kunnat säga nej i skap av det enda verkligt lönsamma Och att när Eriksbergs kris blivit sådan att statligt ingripande nödvändiggjorts, det Broströmia fått finna sig i att till ururu"uut i den statliga räddningskommissionen, där ströms inte ens får ha en representant, har setts den mest framgångsrika chef - Nils-Hugo Hallenborg. Undra på en sådan man - trots sin anonymitet - hotats med kidnapping och åsatts en summa av 5,7 miljoner kr. En av de industriledare, som lade sitt för Hallenborgs befordran till beskriver honom som allvarlig, tystlåten, tiv och kunnig. Ur rent journalistisk synpunkt får man - trots de sju talträngda raderna i det" - lägga tonvikten vid tystlåten. GU