DANNE NORDLING: Andel 1 vinst Man försöker politiskt exploatera frågan om företagens vinster, konstaterar pol mag Danne N ordling. H an analyserar de olika sakliga och taktiska syften som ligger bakom strävandena att sprida och omfördela företagsvinsterna. V ad många emellertid inte vet är att mindre än 10 % av företagens vinster före dispositioner och skatt delas ut till aktieägarna. Drygt 50 % går till nyinvesteringar inom företagen och resten till staten och kommunerna. Ett vinstandelssystem kan därför få förödande konsekvenser för företagens investeringar om dessa måste finansieras genom lån. Aktieägarnas utdelningar har i fast penningvärde minskat med 9 % de senaste tio åren samtidigt som löntagarna fått en reallöneökning på 40 %. När företagens vinster stiger brukar regel· mässigt röster höjas för att åtgärder skall vidtas i syfte att minska dem. Även om få personer torde hävda att företagen inll alls borde gå med vinst, anser nog många att vinsterna är "för höga". Även under den värsta lågkonjunkturen 1971-72 aDsåg t ex en tiondel av ett representativt urval av den vuxna befolkningen all vinsterna var för höga. Motviljan mot vinsterna bottnar natur ligtvis i föreställningen att vinster uppkommer på bekostnad av ersättningen löntagarna. "Om vinsterna inte vore stora skulle lönerna kunna vara högre'' en inte alltför ovanlig åsikt. Eftersom litikerna uppenbarligen föreställer sig denna åsikt är mycket utbredd görs sdiga försök att exploatera vinstfrågan litiskt. För dagen är t ex frågan om · randet av något slags vinstandelssys aktuell. I debatten kan man urskilja fem o sakliga syften med strävandena att infa något slags system, som skulle sprida omfördela de fördelar som anses för· pade med företagsvinsterna: l. Man åstadkomma ett ökat löntagarinflyt över företagen genom en omfördelning äganderätten till företagens (framti aktiestock 2. Staten och/eller fackli eningama skall ges ett nytt näring tiskt instrument 3. Man avser att o dela nyttigheter mellan "kapital och bete" 4. Företagens kapitalförsörj skall underlättas 5. De enskilda m.. skornas trygghet vid tillfälliga ekon ka påfrestningar m m skall förbättras. lIl Il å llin l, a :r 1- Il e v ·- .- ·- Till detta kommer ett taktiskt syfte som lllaSt demonstrerades när regeringen llulle kapa "övervinsterna" 1974. Det ;ner att tillfredsställa en högljudd opililnsom vill reducera företagens vinster främst känslomässiga skäl. Vilka faklika konsekvenser åtgärderna mot vinsirna får spelar härvid mindre roll, om hara ingreppen uppfattas som företags- ~ntliga. Lintagamas inflytande Ett ökat löntagarinflytande skulle kunna latadkommas över en natt genom att riksdagen stiftade en lag som gav de anllillda majoritet i aktiebolagens styrelser. Socialdemokraterna på vänsterkanten förordar emellertid av någon anledning en annan och krångligare väg. Företagen !bli tvingas att göra årliga fondemissioaer av aktier som utan ersättning skall overlämnas till en eller flera löntagarfonder. Dessa fonder kan sedan delegera aktiernas rösträtt till löntagarna i respektive företag. En successiv övergång till ett löntagarstyrt näringsliv liknande det JUgOslaviska systemet blir alltså följden. I praktiken kommer emellertid löntagarfonderna troligtvis att agera något annorlunda. I fondernas styrelser kommer enligt de förslag som diskuterats att sitta representanter för staten, kommunerna och de fackliga organisationerna. Fonderna kommer också att kräva representation i företagens styrelser. På detta sätt skapas åledes ett nytt näringspolitiskt instrument för en byråkratisk styrning av före- 69 tagen. Helt i linje med de nykorporativa tendenserna i det svenska samhället avses fackföreningarna få ett dominerande men inte fullständigt inflytande över nä- ringslivet. Löntagarnas personliga inflytande över den egna situationen torde inte bli större än inom statsföretag eller BPA. Att ett fondsystem utövar en sådan lockelse på de intellektuella radikalerna sammanhänger uppenbarligen bl a med systemets komplexitet. Dels framstår den triviala kärnpunkten i hela tankegången som mera ny och intressant, speciellt för ideologiska teoretiker, dels kan allmänheten föras bakom ljuset vad beträffar den verkliga innebörden av systemet. Finessen med fondvägen till socialismen framhålls sålunda vara att staten därmed inte konfiskerar någons egendom: den tar ju bara hand om en del av den framtida avkastningen. Med denna hemsnickrade rättsliga fiktion anses tydligen de juridiska problemen avklarade. En betydligt intressantare fråga anses vara, om de tvångsemitterade aktierna skall utges i förhållande till lönesumman eller till vinsten i företagen. I Danmark lade regeringen Anker Jörgensen 1973 fram ett förslag till "ekonomisk demokrati", som gick ut på att nya aktier skulle utges i förhållande till lönesumman. Förslaget förutsatte att den centrala fonden årligen skulle föra ca 2 000 förhandlingar med företagen för att fastställa rimliga aktiekurser. Regeringen föll kort därefter. - I Sverige företräds denna variant av den socialdemokratiska 70 ekonomen Villy Bergström, delvis stödd av Aftonbladet. Den andra varianten lanserades för några år sedan av västtyska LO. I något modifierad form företräds den nu av den liberal-socialdemokratiska förbundsregeringen. Företag med vinster överstigande 400 000 D-mark skall emittera aktier motsvarande en viss stigande procent av vinsten. För vinster över l miljon Dmark skall aktier motsvarande 10 procent utges. Ingen hänsyn tas till om vinsterna är små eller stora i förhållande till företagens storlek. Fördelningspolitik Ett system liknande det föreslagna västtyska utreds för närvarande inom LO av Rudolf Meidner. Motivet för denna utredning är speciellt intressant. Meidner har klart deklarerat att det inte är fråga om att skapa någon ny väg till inflytande för de anställda. Syftet är enbart fördelningspolitiskt och skall ses som ett komplement till den s k solidariska lönepolitiken. LO:s lönepolitik går som bekant ut på att företagen skall betala ungefär lika stora löneökningar oavsett bärkraft. Detta medför att svagare företag slås ut, medan de starkaste enligt LO får ännu högre vinster, eftersom man där i solidaritet med kamraterna i svagare företag inte kräver så stora löneökningar som företagen skulle kunna bära. En progressiv vinstindragning är därför nödvändig ur fördelningspolitisk synvinkel enligt hr Meidner. I tidningen Arbetet den 22 maj 1974 säger han: "De anställda vid låglöneföretagen får en sär· skild pott i uppgörelsen. Men på höglö- neföretagen blir det inte automatiskt nå- got sådant tillägg." "Då menar arbetsgivarna att motsvarande summa ska gå direkt i aktieägarnas ficka! Jag har svårt att tänka mig att man vågar gå ut och ar gumentera för något sådant ..." En sådan vrångbild av hur företa vill disponera vinsterna ger alltså en övrigt så sansad person som Rud Meidner. Det bådar inte gott för sak· heten i debatten om hur ett system för del i företagens vinster skall utformas. Även folkpartiet vill av fördelnings litiska skäl skapa något slags vinstand system. I motsats till LO och socialde kraterna motsätter man sig en alltför k lektivistisk utformning av systemet. Fo partiet vill att medborgarna skall ha · dividuell äganderätt till det som s fördelas. Rudolf Meidner tror däremot "ett anonymt, kollektivt ägande". H överenskommelsen mellan regeringen folkpartiet innebar att frågan skall u das. Sannolikt kommer något förslag · fram före LO-utredningen. Vad är det då som skall fördelas varför? Detta är en fråga som varken eller folkpartiet förefaller att ha anal rat närmare. Syftet är uppenbarligen omfördela någon sorts välfärd mellan " pital och arbete". Denna närmast m istiska formulering är vag och oklar. ven på en omfördelning torde ytt bygga på den gamla marxistiska uppf ningen att "kapitalet suger ut arbetalll1 I r E I t< le "] lx fa ga de ar dä oc sig de. de: ext tal! ] d~lna de ge dis vm gic VIn vän e 1- n If 1- Il å :h ete :h :) tt l.- {· ist tEftersom detta inte är fallet i dagens Sve- ~ blir debatten en aning förvirrad. llpitalägama och vinsten sin mest renodlade form går vinstandelsIliken ut på att löntagarna förutom sin En också skall ha rätt till en andel av "kapitalägarnas vinster" - dvs man skall lllrtse från det faktum att det redan träffals avtal om vilken ersättning löntaprna skall få för sitt arbete. Motivet för etta sägs vara, att löntagarna med sitt arbete har skapat vinsterna och att det irför måste betraktas som rättvist att ltbå de får del av dem. Man föreställer • alltså att i stället för att företaget lidar ut hela vinsten till aktieägarna en del av den kan ges till löntagarna som en lltra löneförmån, när det går bra för företaget. Des värre - eller kanske dessbättre? - 4elas inte vinsterna ut till aktieägarna i ligon större utsträckning. Under perio- *n 1969-1972 delade de svenska företaP ut bara 9,8 procent av vinsten före ipositioner och skatt. Drygt hälften av mten sparades i företagen, och resten pek till staten och kommunerna. De vinstmedel som sparas i företagen används för att bekosta nya investeringar, 10111 är nödvändiga för att lönerna skall kunna ökas utan att arbetsinsatserna lriijs. Utgifter för att bekosta maskiner och lllläggningar, som skall ersätta gamla och IIS!itna sådana, betraktas av alla som en ilstnad. Den del av ett företags inkoms- 71 ter, som används för sådana nödvändiga utgifter, ses inte som en vinst som kapitalägarna kan disponera för sin egen lyxkonsumtion. Med ett statiskt betraktelsesätt är accepterandet av detta fullt naturligt. Men med en statisk syn är det inte lika naturligt att acceptera de lika nödvändiga satsningarna på nya maskiner och anläggningar. Utgifterna för dessa betraktas inte som en kostnad. Den del av företagens inkomster, som används för i praktiken alldeles nödvändiga nyinvesteringar, ses i stället som en vinst som lika gärna kan användas för "kapitalisternas" konsumtion av rysk kaviar, dyrbara pälsverk, lyxbilar etc. Vinstutdelningen till aktieägarna motsvarar bara någon procent av näringslivets lönesumma räknat före skatt. Efter skatter av olika slag återstår ingenting att dela på. Ett vinstandelssystem eller andra åtgärder som drabbar vinsterna får därför konsekvenser nästan enbart för företagens nyinvesteringsverksamhet (och i viss mån för transaktionerna med den offentliga sektorn). Köpkraftsfördelningen mellan kapitalägare och löntagare kan knappast påverkas så att löntagarna tjänar på det, eftersom kapitalägarnas vinster efter skatt är betydelselösa till sin storlek. Konsekvenserna Om ett vinstandelssystem ändå genomförs blir det företagen som drabbas. Rimligtvis måste de då få kompensation för detta genom sänkt bolagsskatt. I annat fall kommer företagens skuldsättningsgrad att 72 öka genom att investeringarna måste lå- nefinansieras, vilket efter en tid medför att några expansiva, riskfyllda nyinvesteringar knappast kan komma till stånd. Även nyemissioner av aktier borde stimuleras, eftersom ett vinstandelssystem knappast gör det mer attraktivt för någon att betala för att erhålla aktier i företagen. Den mest tungt vägande invändningen mot ett renodlat vinstandelssystem finns emellertid på ett annat plan. Ett sådant system får nämligen helt godtyckliga effekter på den personella inkomstfördelningen. De som arbetar i lönsamma företag skulle få mer betalt för sitt arbete än vad andra i mindre lönsamma företag får för likartat arbete. Detta strider mot den fast etablerade lönepolitiken på den svenska arbetsmarknaden. Om trots detta ett vinstandelssystem genomfördes, skulle följden lätt kunna bli en rad vilda konflikter där löntagarna i företag med små vinster försökte kompensera sig lönevä- gen, med ytterligare påfrestningar på de svagare företagen som följd. För att ett vinstandelssystem i praktiken skall kunna genomföras fordras nog att alla löntagare kan delta, oavsett om de är anställda i företag eller t ex inom den offentliga sektorn. Vad man i så fall skulle uppnå synes oklart. Likheten med en höjd och eventuellt progressiv bolagsskatt är uppenbar. Enda skillnaden skulle vara att löntagarnas inkomster blev mer konjunkturberoende med ett vinstandelssystem där alla får lika stora andelar. En annan väg De som insett det rena vinstandelssystemets nackdelar menar att löntagarna egentligen inte skall ha andel av företagens vinster, utan de skall i stället ha d i företagens förmögenhetstillväxt Fort farande är dock syftet fördelningspo· tiskt. Deltagandet i förmögenhetsbil ningen avser inte att öka inflytandet t löntagarna. För detta finns det andra 1• gar, framhålls det. Löntagarna bör lunda i egenskap av anställda ha rätt inflytande. Det rent fördelningspoli · syftet är emellertid också oklart. Vad ytterst måste fördelas är ju någon form välfärd. Men när man talar om att det "den ojämna förmögenhetsfördelning som skall utjämnas och utesluter eff terna på inkomster och inflytande är svårt att se vad som återstår av avsik med utjämningen. En "förmögenh som varken ger inflytande eller inko torde i praktiken vara värdelös. De socialdemokratiska debattöre förefaller främst syfta till att förhindra förmögenhetsökning hos de tradition kapitalägarna. Folkpartisterna har detta syfte, men de betonar starkare enskilda individer skall komma i åtn" tande av förmögenhetsökningen i hället. Rudolf Meidners variant ko sannolikt att gå ut på att äganderä till en del av de "nedplöjda" vinstrne i företagen övergår till någon form löntagarkollektiv. statssekreteraren i betsmarknadsdepartementet, Allan son, har föreslagit att en del av vinst i stället skall användas för konsum · a å tt 1- lr n n v Cl för sådan utbildning av de anställda •ej behövs för tjänsten i företaget. Med en utjämning av förmögenhetsidelningen kan möjligen menas, att det I&I att förhindra uppbyggnaden av för- -senheterna i företagen. Dessa repreateras av företagens maskiner och anlgningar. En utjämning skulle alltså iutsätta ett stopp för nyinvesteringar i mtagen. Följden skulle då bli stagna- 11111 och tillbakagång - samt kraftigt iiad arbetslöshet. Men det kanske ändå är så att företap förmögenhet visst kan tillåtas öka, lira finansieringen sker genom låntaglllg och inte genom nedplöjning av wiustmedel. Vad som därmed uppnås, förållll att investeringsverksamheten försvå- 111, är svårt att se. Företagen förfogar ju iltid över hela sin egendom. Det går mte att säga att vissa maskiner är långiMlaS och andra är företagens egna. Aktieägarnas ställning Vad socialdemokraterna och andra menar mlste rimligtvis vara att det är aktieägarnas förmögenheter som inte borde få öb, oavsett om företagens substansvärde öbr. Det innebär att förmögenhetsomfördelningen skall syfta till att dämpa kursutvecklingen på aktiebörsen. Därmed hålls aktieägarnas förmögenhetsökning, definierad som börsvärdet av aktierna, tillbaka. Frågan är hur ett förmögenhetsandelssystem skall leda till detta utan att företagens investeringar påverkas negativt. På lång sikt följer aktiekurserna relativt väl förändringarna av aktieutdelningarna. Börskursen för en aktie bestäms, bortsett från tillfälliga svängningar, huvudsakligen av det diskonterade nuvärdet av framtida utdelningar. Sambandet med företagens substansvärde är däremot svagare. Om aktievärdena skall hållas nere, räcker det inte med att förändra äganderätten till en del av substansvärdet, dvs förmögenhetsvärdet Även aktieutdelningarna måste hållas tillbaka. Eftersom vinstutdelningen till aktieägarna bara utgör en tiondel av de verkliga vinsterna, måste uppenbarligen en mycket stor del av företagssparandel konfiskeras av löntagarna och föras ut från företagen för att det skall bli någon säker effekt. Tidigare år har det nämligen visat sig att vinsterna t o m minskat, samtidigt som utdelningarna ökat, vilket möjliggjorts genom att den utdelade biten av vinsterna är så mycket mindre än hela vinstsumman. Om löntagarna då nö- jer sig med att låta de beslagtagna \'instmedlen stå kvar i företagen för att möjliggöra nyinvesteringar, finns det ingen anledning att minska utdelningarna, varför någon inverkan på förmögenhetsfördelningen inte blir följden. Det förefaller uppenbarligen som om herrar Meidner och Larsson tänkt fel, när de tror sig på- verka förmögenhetsfördelningen med sina föreslagna åtgärder. Naturligtvis kan de enbart vara ute i det taktiska syftet att tillfredsställa en företagsfientlig opinion oavsett de faktiska konsekvenserna. 74 Sakligt sett är det svårt att komma åt aktieägarnas förmögenheter denna väg utan att detta samtidigt drabbar investeringarna på ett icke önskvärt sätt. Det pågår emellertid sedan en lång tid tillbaka en "naturlig" försämring av aktieägarnas utbyte. Under de senaste tio åren har t ex aktieägarnas utdelning i fast penningvärde minskat 9 procent, samtidigt som löntagarna fått en reallöneökning på 40 procent. Löntagaraktier Folkpartisternas strävan att till löntagarna personligen överlämna aktier eller andelsbevis får givetvis mera märkbara effekter på förmögenhetsfördelningen. För att "löntagaraktierna" över huvudtaget skall ha något värde och påverka välfärden måste de lämna en viss avkastning, som stiger i takt med övriga aktieutdelningar. Detta innebär en viss på- frestning på företagens möjligheter att finansiera investeringarna. Problemet är <.lock mera begränsat än vid ett renodlat vinstandelssystem. Kompensation kan ges genom en något sänkt bolagsskatt. Frågan hur alla löntagare skulle kunna få delta i systemet kvarstår. Risk finns för att man därför måste bilda något slags fondsystem, som kan innebära en otillbörlig maktkoncentration. När löntagaraktierna kommer ut på marknaden är det sannolikt att aktiekur- -sernas utveckling på börsen dämpas. Därmed skulle en effekt som liknar en förmögenhetsomfördelning ha uppnåtts: löntagarnas förmögenheter ökar digt som de nuvarande aktieägarnas mögenhetsökning pressas tillbaka. Att tiekursernas stagnation skulle leda till nyemissionsverksamheten kraftigt försvåras kan möjligen uppvägas av det vore möjligt att föra en mer ringslivsvänlig och jande politik, som ökar företagens finansieringsmöjligheter. Detta kan dan leda till att aktieutdelningarna kurserna stiger. slutresultatet av genhetsomfördelningen blir därmed kert. Mot vinstandelssystemen ett alternativ ställas den varianten av det system, som ningen representerades av det "ekonomisk demokrati". Av lönerna löneökningarna avsätts en viss del för aktieköp etc. Staten ochfeller gen uppmuntrar löntagarnas sparande nom speciella premier eller frielse. Ett system av detta slag sedan flera år i Västtyskland. bundet föreslog för några år sedan ett nande system. Någon omfördelande har inte ett sådant system, eftersom inte avses innebära förbättringar för gon på någon annans bekostnad. skulle löntagarna naturligtvis få del i mögenhetstillväxten i samhället på helt annat sätt än idag. Varje ökning av det personliga det har en trygghetsökande effekt. "förmögenhet" som är någorlunda realiserbar utgör ett förnämligt skydd tillfälliga ekonomiska påfrestningar nti· :örakatt .Ule att nä- .m· liv· se· >ch aö- ä- ) ID :Ila ~d�- ;ka ler ;en ta· ~eik- ~kt !et tå· lOt ir· ~tt n· ~n itt ot )å personliga ekonomin. Så länge inte drabbas av svårigheter finns det allköpare till de värdepapper, som det fåtal personer som behöver kon- 75 tanta medel, bjuder ut. Denna fördel har inte det kollektiva ägandet. Det är på trygghetsområdet de största välfärdsvinsterna för alla står att vinna.