DANNE NORDLING: Andel 1 vinst Man försöker politiskt exploatera frÃ¥gan om företagens vinster, konstaterar pol mag Danne N ordling. H an analyserar de olika sakliga och taktiska syften som ligger bakom strävandena att sprida och omfördela företagsvinsterna. V ad mÃ¥nga emellertid inte vet är att mindre än 10 % av företagens vinster före dispositioner och skatt delas ut till aktieägarna. Drygt 50 % gÃ¥r till nyinvesteringar inom företagen och resten till staten och kommunerna. Ett vinstandelssystem kan därför fÃ¥ förödande konsekvenser för företagens investeringar om dessa mÃ¥ste finansieras genom lÃ¥n. Aktieägarnas utdelningar har i fast penningvärde minskat med 9 % de senaste tio Ã¥ren samtidigt som löntagarna fÃ¥tt en reallöneökning pÃ¥ 40 %. När företagens vinster stiger brukar regel· mässigt röster höjas för att Ã¥tgärder skall vidtas i syfte att minska dem. Även om fÃ¥ personer torde hävda att företagen inll alls borde gÃ¥ med vinst, anser nog mÃ¥nga att vinsterna är "för höga". Även under den värsta lÃ¥gkonjunkturen 1971-72 aDsÃ¥g t ex en tiondel av ett representativt urval av den vuxna befolkningen all vinsterna var för höga. Motviljan mot vinsterna bottnar natur ligtvis i föreställningen att vinster uppkommer pÃ¥ bekostnad av ersättningen löntagarna. "Om vinsterna inte vore stora skulle lönerna kunna vara högre'' en inte alltför ovanlig Ã¥sikt. Eftersom litikerna uppenbarligen föreställer sig denna Ã¥sikt är mycket utbredd görs sdiga försök att exploatera vinstfrÃ¥gan litiskt. För dagen är t ex frÃ¥gan om · randet av nÃ¥got slags vinstandelssys aktuell. I debatten kan man urskilja fem o sakliga syften med strävandena att infa nÃ¥got slags system, som skulle sprida omfördela de fördelar som anses för· pade med företagsvinsterna: l. Man Ã¥stadkomma ett ökat löntagarinflyt över företagen genom en omfördelning äganderätten till företagens (framti aktiestock 2. Staten och/eller fackli eningama skall ges ett nytt näring tiskt instrument 3. Man avser att o dela nyttigheter mellan "kapital och bete" 4. Företagens kapitalförsörj skall underlättas 5. De enskilda m.. skornas trygghet vid tillfälliga ekon ka pÃ¥frestningar m m skall förbättras. lIl Il Ã¥ llin l, a :r 1- Il e v ·- .- ·- Till detta kommer ett taktiskt syfte som lllaSt demonstrerades när regeringen llulle kapa "övervinsterna" 1974. Det ;ner att tillfredsställa en högljudd opililnsom vill reducera företagens vinster främst känslomässiga skäl. Vilka faklika konsekvenser Ã¥tgärderna mot vinsirna fÃ¥r spelar härvid mindre roll, om hara ingreppen uppfattas som företags- ~ntliga. Lintagamas inflytande Ett ökat löntagarinflytande skulle kunna latadkommas över en natt genom att riksdagen stiftade en lag som gav de anllillda majoritet i aktiebolagens styrelser. Socialdemokraterna pÃ¥ vänsterkanten förordar emellertid av nÃ¥gon anledning en annan och krÃ¥ngligare väg. Företagen !bli tvingas att göra Ã¥rliga fondemissioaer av aktier som utan ersättning skall overlämnas till en eller flera löntagarfonder. Dessa fonder kan sedan delegera aktiernas rösträtt till löntagarna i respektive företag. En successiv övergÃ¥ng till ett löntagarstyrt näringsliv liknande det JUgOslaviska systemet blir alltsÃ¥ följden. I praktiken kommer emellertid löntagarfonderna troligtvis att agera nÃ¥got annorlunda. I fondernas styrelser kommer enligt de förslag som diskuterats att sitta representanter för staten, kommunerna och de fackliga organisationerna. Fonderna kommer ocksÃ¥ att kräva representation i företagens styrelser. PÃ¥ detta sätt skapas Ã¥ledes ett nytt näringspolitiskt instrument för en byrÃ¥kratisk styrning av före- 69 tagen. Helt i linje med de nykorporativa tendenserna i det svenska samhället avses fackföreningarna fÃ¥ ett dominerande men inte fullständigt inflytande över nä- ringslivet. Löntagarnas personliga inflytande över den egna situationen torde inte bli större än inom statsföretag eller BPA. Att ett fondsystem utövar en sÃ¥dan lockelse pÃ¥ de intellektuella radikalerna sammanhänger uppenbarligen bl a med systemets komplexitet. Dels framstÃ¥r den triviala kärnpunkten i hela tankegÃ¥ngen som mera ny och intressant, speciellt för ideologiska teoretiker, dels kan allmänheten föras bakom ljuset vad beträffar den verkliga innebörden av systemet. Finessen med fondvägen till socialismen framhÃ¥lls sÃ¥lunda vara att staten därmed inte konfiskerar nÃ¥gons egendom: den tar ju bara hand om en del av den framtida avkastningen. Med denna hemsnickrade rättsliga fiktion anses tydligen de juridiska problemen avklarade. En betydligt intressantare frÃ¥ga anses vara, om de tvÃ¥ngsemitterade aktierna skall utges i förhÃ¥llande till lönesumman eller till vinsten i företagen. I Danmark lade regeringen Anker Jörgensen 1973 fram ett förslag till "ekonomisk demokrati", som gick ut pÃ¥ att nya aktier skulle utges i förhÃ¥llande till lönesumman. Förslaget förutsatte att den centrala fonden Ã¥rligen skulle föra ca 2 000 förhandlingar med företagen för att fastställa rimliga aktiekurser. Regeringen föll kort därefter. - I Sverige företräds denna variant av den socialdemokratiska 70 ekonomen Villy Bergström, delvis stödd av Aftonbladet. Den andra varianten lanserades för nÃ¥gra Ã¥r sedan av västtyska LO. I nÃ¥got modifierad form företräds den nu av den liberal-socialdemokratiska förbundsregeringen. Företag med vinster överstigande 400 000 D-mark skall emittera aktier motsvarande en viss stigande procent av vinsten. För vinster över l miljon Dmark skall aktier motsvarande 10 procent utges. Ingen hänsyn tas till om vinsterna är smÃ¥ eller stora i förhÃ¥llande till företagens storlek. Fördelningspolitik Ett system liknande det föreslagna västtyska utreds för närvarande inom LO av Rudolf Meidner. Motivet för denna utredning är speciellt intressant. Meidner har klart deklarerat att det inte är frÃ¥ga om att skapa nÃ¥gon ny väg till inflytande för de anställda. Syftet är enbart fördelningspolitiskt och skall ses som ett komplement till den s k solidariska lönepolitiken. LO:s lönepolitik gÃ¥r som bekant ut pÃ¥ att företagen skall betala ungefär lika stora löneökningar oavsett bärkraft. Detta medför att svagare företag slÃ¥s ut, medan de starkaste enligt LO fÃ¥r ännu högre vinster, eftersom man där i solidaritet med kamraterna i svagare företag inte kräver sÃ¥ stora löneökningar som företagen skulle kunna bära. En progressiv vinstindragning är därför nödvändig ur fördelningspolitisk synvinkel enligt hr Meidner. I tidningen Arbetet den 22 maj 1974 säger han: "De anställda vid lÃ¥glöneföretagen fÃ¥r en sär· skild pott i uppgörelsen. Men pÃ¥ höglö- neföretagen blir det inte automatiskt nÃ¥- got sÃ¥dant tillägg." "DÃ¥ menar arbetsgivarna att motsvarande summa ska gÃ¥ direkt i aktieägarnas ficka! Jag har svÃ¥rt att tänka mig att man vÃ¥gar gÃ¥ ut och ar gumentera för nÃ¥got sÃ¥dant ..." En sÃ¥dan vrÃ¥ngbild av hur företa vill disponera vinsterna ger alltsÃ¥ en övrigt sÃ¥ sansad person som Rud Meidner. Det bÃ¥dar inte gott för sak· heten i debatten om hur ett system för del i företagens vinster skall utformas. Även folkpartiet vill av fördelnings litiska skäl skapa nÃ¥got slags vinstand system. I motsats till LO och socialde kraterna motsätter man sig en alltför k lektivistisk utformning av systemet. Fo partiet vill att medborgarna skall ha · dividuell äganderätt till det som s fördelas. Rudolf Meidner tror däremot "ett anonymt, kollektivt ägande". H överenskommelsen mellan regeringen folkpartiet innebar att frÃ¥gan skall u das. Sannolikt kommer nÃ¥got förslag · fram före LO-utredningen. Vad är det dÃ¥ som skall fördelas varför? Detta är en frÃ¥ga som varken eller folkpartiet förefaller att ha anal rat närmare. Syftet är uppenbarligen omfördela nÃ¥gon sorts välfärd mellan " pital och arbete". Denna närmast m istiska formulering är vag och oklar. ven pÃ¥ en omfördelning torde ytt bygga pÃ¥ den gamla marxistiska uppf ningen att "kapitalet suger ut arbetalll1 I r E I t< le "] lx fa ga de ar dä oc sig de. de: ext tal! ] d~lna de ge dis vm gic VIn vän e 1- n If 1- Il Ã¥ :h ete :h :) tt l.- {· ist tEftersom detta inte är fallet i dagens Sve- ~ blir debatten en aning förvirrad. llpitalägama och vinsten sin mest renodlade form gÃ¥r vinstandelsIliken ut pÃ¥ att löntagarna förutom sin En ocksÃ¥ skall ha rätt till en andel av "kapitalägarnas vinster" - dvs man skall lllrtse frÃ¥n det faktum att det redan träffals avtal om vilken ersättning löntaprna skall fÃ¥ för sitt arbete. Motivet för etta sägs vara, att löntagarna med sitt arbete har skapat vinsterna och att det irför mÃ¥ste betraktas som rättvist att ltbÃ¥ de fÃ¥r del av dem. Man föreställer • alltsÃ¥ att i stället för att företaget lidar ut hela vinsten till aktieägarna en del av den kan ges till löntagarna som en lltra löneförmÃ¥n, när det gÃ¥r bra för företaget. Des värre - eller kanske dessbättre? - 4elas inte vinsterna ut till aktieägarna i ligon större utsträckning. Under perio- *n 1969-1972 delade de svenska företaP ut bara 9,8 procent av vinsten före ipositioner och skatt. Drygt hälften av mten sparades i företagen, och resten pek till staten och kommunerna. De vinstmedel som sparas i företagen används för att bekosta nya investeringar, 10111 är nödvändiga för att lönerna skall kunna ökas utan att arbetsinsatserna lriijs. Utgifter för att bekosta maskiner och lllläggningar, som skall ersätta gamla och IIS!itna sÃ¥dana, betraktas av alla som en ilstnad. Den del av ett företags inkoms- 71 ter, som används för sÃ¥dana nödvändiga utgifter, ses inte som en vinst som kapitalägarna kan disponera för sin egen lyxkonsumtion. Med ett statiskt betraktelsesätt är accepterandet av detta fullt naturligt. Men med en statisk syn är det inte lika naturligt att acceptera de lika nödvändiga satsningarna pÃ¥ nya maskiner och anläggningar. Utgifterna för dessa betraktas inte som en kostnad. Den del av företagens inkomster, som används för i praktiken alldeles nödvändiga nyinvesteringar, ses i stället som en vinst som lika gärna kan användas för "kapitalisternas" konsumtion av rysk kaviar, dyrbara pälsverk, lyxbilar etc. Vinstutdelningen till aktieägarna motsvarar bara nÃ¥gon procent av näringslivets lönesumma räknat före skatt. Efter skatter av olika slag Ã¥terstÃ¥r ingenting att dela pÃ¥. Ett vinstandelssystem eller andra Ã¥tgärder som drabbar vinsterna fÃ¥r därför konsekvenser nästan enbart för företagens nyinvesteringsverksamhet (och i viss mÃ¥n för transaktionerna med den offentliga sektorn). Köpkraftsfördelningen mellan kapitalägare och löntagare kan knappast pÃ¥verkas sÃ¥ att löntagarna tjänar pÃ¥ det, eftersom kapitalägarnas vinster efter skatt är betydelselösa till sin storlek. Konsekvenserna Om ett vinstandelssystem ändÃ¥ genomförs blir det företagen som drabbas. Rimligtvis mÃ¥ste de dÃ¥ fÃ¥ kompensation för detta genom sänkt bolagsskatt. I annat fall kommer företagens skuldsättningsgrad att 72 öka genom att investeringarna mÃ¥ste lÃ¥- nefinansieras, vilket efter en tid medför att nÃ¥gra expansiva, riskfyllda nyinvesteringar knappast kan komma till stÃ¥nd. Även nyemissioner av aktier borde stimuleras, eftersom ett vinstandelssystem knappast gör det mer attraktivt för nÃ¥gon att betala för att erhÃ¥lla aktier i företagen. Den mest tungt vägande invändningen mot ett renodlat vinstandelssystem finns emellertid pÃ¥ ett annat plan. Ett sÃ¥dant system fÃ¥r nämligen helt godtyckliga effekter pÃ¥ den personella inkomstfördelningen. De som arbetar i lönsamma företag skulle fÃ¥ mer betalt för sitt arbete än vad andra i mindre lönsamma företag fÃ¥r för likartat arbete. Detta strider mot den fast etablerade lönepolitiken pÃ¥ den svenska arbetsmarknaden. Om trots detta ett vinstandelssystem genomfördes, skulle följden lätt kunna bli en rad vilda konflikter där löntagarna i företag med smÃ¥ vinster försökte kompensera sig lönevä- gen, med ytterligare pÃ¥frestningar pÃ¥ de svagare företagen som följd. För att ett vinstandelssystem i praktiken skall kunna genomföras fordras nog att alla löntagare kan delta, oavsett om de är anställda i företag eller t ex inom den offentliga sektorn. Vad man i sÃ¥ fall skulle uppnÃ¥ synes oklart. Likheten med en höjd och eventuellt progressiv bolagsskatt är uppenbar. Enda skillnaden skulle vara att löntagarnas inkomster blev mer konjunkturberoende med ett vinstandelssystem där alla fÃ¥r lika stora andelar. En annan väg De som insett det rena vinstandelssystemets nackdelar menar att löntagarna egentligen inte skall ha andel av företagens vinster, utan de skall i stället ha d i företagens förmögenhetstillväxt Fort farande är dock syftet fördelningspo· tiskt. Deltagandet i förmögenhetsbil ningen avser inte att öka inflytandet t löntagarna. För detta finns det andra 1• gar, framhÃ¥lls det. Löntagarna bör lunda i egenskap av anställda ha rätt inflytande. Det rent fördelningspoli · syftet är emellertid ocksÃ¥ oklart. Vad ytterst mÃ¥ste fördelas är ju nÃ¥gon form välfärd. Men när man talar om att det "den ojämna förmögenhetsfördelning som skall utjämnas och utesluter eff terna pÃ¥ inkomster och inflytande är svÃ¥rt att se vad som Ã¥terstÃ¥r av avsik med utjämningen. En "förmögenh som varken ger inflytande eller inko torde i praktiken vara värdelös. De socialdemokratiska debattöre förefaller främst syfta till att förhindra förmögenhetsökning hos de tradition kapitalägarna. Folkpartisterna har detta syfte, men de betonar starkare enskilda individer skall komma i Ã¥tn" tande av förmögenhetsökningen i hället. Rudolf Meidners variant ko sannolikt att gÃ¥ ut pÃ¥ att äganderä till en del av de "nedplöjda" vinstrne i företagen övergÃ¥r till nÃ¥gon form löntagarkollektiv. statssekreteraren i betsmarknadsdepartementet, Allan son, har föreslagit att en del av vinst i stället skall användas för konsum · a Ã¥ tt 1- lr n n v Cl för sÃ¥dan utbildning av de anställda •ej behövs för tjänsten i företaget. Med en utjämning av förmögenhetsidelningen kan möjligen menas, att det I&I att förhindra uppbyggnaden av för- -senheterna i företagen. Dessa repreateras av företagens maskiner och anlgningar. En utjämning skulle alltsÃ¥ iutsätta ett stopp för nyinvesteringar i mtagen. Följden skulle dÃ¥ bli stagna- 11111 och tillbakagÃ¥ng - samt kraftigt iiad arbetslöshet. Men det kanske ändÃ¥ är sÃ¥ att företap förmögenhet visst kan tillÃ¥tas öka, lira finansieringen sker genom lÃ¥ntaglllg och inte genom nedplöjning av wiustmedel. Vad som därmed uppnÃ¥s, förÃ¥llll att investeringsverksamheten försvÃ¥- 111, är svÃ¥rt att se. Företagen förfogar ju iltid över hela sin egendom. Det gÃ¥r mte att säga att vissa maskiner är lÃ¥ngiMlaS och andra är företagens egna. Aktieägarnas ställning Vad socialdemokraterna och andra menar mlste rimligtvis vara att det är aktieägarnas förmögenheter som inte borde fÃ¥ öb, oavsett om företagens substansvärde öbr. Det innebär att förmögenhetsomfördelningen skall syfta till att dämpa kursutvecklingen pÃ¥ aktiebörsen. Därmed hÃ¥lls aktieägarnas förmögenhetsökning, definierad som börsvärdet av aktierna, tillbaka. FrÃ¥gan är hur ett förmögenhetsandelssystem skall leda till detta utan att företagens investeringar pÃ¥verkas negativt. PÃ¥ lÃ¥ng sikt följer aktiekurserna relativt väl förändringarna av aktieutdelningarna. Börskursen för en aktie bestäms, bortsett frÃ¥n tillfälliga svängningar, huvudsakligen av det diskonterade nuvärdet av framtida utdelningar. Sambandet med företagens substansvärde är däremot svagare. Om aktievärdena skall hÃ¥llas nere, räcker det inte med att förändra äganderätten till en del av substansvärdet, dvs förmögenhetsvärdet Även aktieutdelningarna mÃ¥ste hÃ¥llas tillbaka. Eftersom vinstutdelningen till aktieägarna bara utgör en tiondel av de verkliga vinsterna, mÃ¥ste uppenbarligen en mycket stor del av företagssparandel konfiskeras av löntagarna och föras ut frÃ¥n företagen för att det skall bli nÃ¥gon säker effekt. Tidigare Ã¥r har det nämligen visat sig att vinsterna t o m minskat, samtidigt som utdelningarna ökat, vilket möjliggjorts genom att den utdelade biten av vinsterna är sÃ¥ mycket mindre än hela vinstsumman. Om löntagarna dÃ¥ nö- jer sig med att lÃ¥ta de beslagtagna \'instmedlen stÃ¥ kvar i företagen för att möjliggöra nyinvesteringar, finns det ingen anledning att minska utdelningarna, varför nÃ¥gon inverkan pÃ¥ förmögenhetsfördelningen inte blir följden. Det förefaller uppenbarligen som om herrar Meidner och Larsson tänkt fel, när de tror sig pÃ¥- verka förmögenhetsfördelningen med sina föreslagna Ã¥tgärder. Naturligtvis kan de enbart vara ute i det taktiska syftet att tillfredsställa en företagsfientlig opinion oavsett de faktiska konsekvenserna. 74 Sakligt sett är det svÃ¥rt att komma Ã¥t aktieägarnas förmögenheter denna väg utan att detta samtidigt drabbar investeringarna pÃ¥ ett icke önskvärt sätt. Det pÃ¥gÃ¥r emellertid sedan en lÃ¥ng tid tillbaka en "naturlig" försämring av aktieägarnas utbyte. Under de senaste tio Ã¥ren har t ex aktieägarnas utdelning i fast penningvärde minskat 9 procent, samtidigt som löntagarna fÃ¥tt en reallöneökning pÃ¥ 40 procent. Löntagaraktier Folkpartisternas strävan att till löntagarna personligen överlämna aktier eller andelsbevis fÃ¥r givetvis mera märkbara effekter pÃ¥ förmögenhetsfördelningen. För att "löntagaraktierna" över huvudtaget skall ha nÃ¥got värde och pÃ¥verka välfärden mÃ¥ste de lämna en viss avkastning, som stiger i takt med övriga aktieutdelningar. Detta innebär en viss pÃ¥- frestning pÃ¥ företagens möjligheter att finansiera investeringarna. Problemet är <.lock mera begränsat än vid ett renodlat vinstandelssystem. Kompensation kan ges genom en nÃ¥got sänkt bolagsskatt. FrÃ¥gan hur alla löntagare skulle kunna fÃ¥ delta i systemet kvarstÃ¥r. Risk finns för att man därför mÃ¥ste bilda nÃ¥got slags fondsystem, som kan innebära en otillbörlig maktkoncentration. När löntagaraktierna kommer ut pÃ¥ marknaden är det sannolikt att aktiekur- -sernas utveckling pÃ¥ börsen dämpas. Därmed skulle en effekt som liknar en förmögenhetsomfördelning ha uppnÃ¥tts: löntagarnas förmögenheter ökar digt som de nuvarande aktieägarnas mögenhetsökning pressas tillbaka. Att tiekursernas stagnation skulle leda till nyemissionsverksamheten kraftigt försvÃ¥ras kan möjligen uppvägas av det vore möjligt att föra en mer ringslivsvänlig och jande politik, som ökar företagens finansieringsmöjligheter. Detta kan dan leda till att aktieutdelningarna kurserna stiger. slutresultatet av genhetsomfördelningen blir därmed kert. Mot vinstandelssystemen ett alternativ ställas den varianten av det system, som ningen representerades av det "ekonomisk demokrati". Av lönerna löneökningarna avsätts en viss del för aktieköp etc. Staten ochfeller gen uppmuntrar löntagarnas sparande nom speciella premier eller frielse. Ett system av detta slag sedan flera Ã¥r i Västtyskland. bundet föreslog för nÃ¥gra Ã¥r sedan ett nande system. NÃ¥gon omfördelande har inte ett sÃ¥dant system, eftersom inte avses innebära förbättringar för gon pÃ¥ nÃ¥gon annans bekostnad. skulle löntagarna naturligtvis fÃ¥ del i mögenhetstillväxten i samhället pÃ¥ helt annat sätt än idag. Varje ökning av det personliga det har en trygghetsökande effekt. "förmögenhet" som är nÃ¥gorlunda realiserbar utgör ett förnämligt skydd tillfälliga ekonomiska pÃ¥frestningar nti· :örakatt .Ule att nä- .m· liv· se· >ch aö- ä- ) ID :Ila ~dÂ- ;ka ler ;en ta· ~eik- ~kt !et tå· lOt ir· ~tt n· ~n itt ot )Ã¥ personliga ekonomin. SÃ¥ länge inte drabbas av svÃ¥righeter finns det allköpare till de värdepapper, som det fÃ¥tal personer som behöver kon- 75 tanta medel, bjuder ut. Denna fördel har inte det kollektiva ägandet. Det är pÃ¥ trygghetsomrÃ¥det de största välfärdsvinsterna för alla stÃ¥r att vinna.