AXEL WALDEMARSON: Blandpolitikens o ar Hr PaZmes politiska tuvhoppning är en allvarlig sak, menar redaktör Axel Waldemarson i sin översikt av den svenska inrikespolitiken 1974. statsministern är beroende av kommunisterna, han kompromissar med folkpartiet, han gör upp med centerpartiet: resultatet blir en blandpolitik, där den parlamentariska ansvarsfördelningen förloras. Under "uppmarschens år" inför valet 1976 måste oppositionspartierna våga framträda inför väljarna med klara svar på den fråga, som alla ställer, nämligen regeringsfrå- gan. De enskilda människorna känner en tyngd av socialdemokraternas snart femtioåriga maktinnehav. De kräver att parlamentarismen skall fungera. Valnatten 1973 fattades endast några sentals röster för att vi skulle ha fått l: skolexempel på ett politiskt makts · enligt den klassiska pariamentaris mönster: Oppositionen hade fått fo mandat att överta regeringsmakten. ket hade i val förpassat regeringsparti opposition. Sverige var alltså ytterligt nära att en sexårsperiod få en väl fungerande lamentarism. Tvåkammarsystemet hindrade genom första kammarens e släpande politiska opinion att fo röster i val omedelbart gav utslag. kammaren och den trovärdighet det · socialistiska regeringsalternativet vann sig 1971-73 skapade föru ningar för ett parlamentariskt mö Mot varandra stod två alternativ. jarna kunde i nästa val uttala sitt troende för det ena eller det andra dem. Det är givet att ett maktskifte l skulle ha skett med en ytterst smal m nal. Men varför skulle inte opposi · med ett mandats övervikt ha gripit ten, när socialdemokratin varit att regera i minoritetsställning? ringen Palme är för övrigt visst ick oavhängig av C H Hermanssons ko nistparti som man ofta gör gällande: dast genom att räkna in dess ri mandat har det jämviktsläge - l 175 - från vilket socialdemokra opererar, uppstått. Regeringsgruppering och op behöver likväl icke följa vad som b kallas för blockgränserna i svensk Det lär emellertid vara svårt att mo ;- a formen bör vara koalitionens: först då väljarna en reell möjlighet att utparlamentariskt ansvar när de går till valurnorna. skrev 1928: "Den stora prakfrågan är och har hela tiden varit hur en majoritet över huvud taget IWl kunna bildas . . . Men vill man beila vilka grupper som i praktiken stå .andra närmast och vilka alltså - i pllamentarismens namn - kunna anses 'rJdiga att jämka samman sina me- -sar om den närmaste framtiden, då lkte man veta vad de olika grupperna -.kligen anser för praktisk politik. Ingen låaldemokrat skulle svara med en hänIIDing till partiprogrammet". Vad vi under 1974 upplevt i svensk poili är emellertid inte någon klar majolllet. Oppositionens gradvisa sönderfall naturligtvis försvagat tilltron till dama som regeringsalternativ. RegeringIII tuvhoppning - än en kompromiss med folkpartiet och än en uppgörelse med aterpartiet eller dem båda - har inte W1er skapat klarhet. Regeringen Palme Ur från fall till fall samverkat med parber, vilka i händelse av framgång i valet 976 är beredda att förpassa den i oppotion. Det är därför skäl att ställa frågan: blev 1974 inledningen till en blandpolitisk period? Blandekonomin är ingalunda riskfri: den kan inte utan allvarliga konsekvenser blandas hur mycket som helst. En blandpolitik baserad på tillfälliga riksdagsuppgörelser kan inte heller drivas för llngt. En blandpolitikens blandekonomi 63 kan bli ett samhällssystem i vilken den parlamentariska ansvarsfördelningen går förlorad. De fyra alternativen För att kunna följa den sista stora socialdemokratiska principdebatten om regeringens betingelser får man gå tillbaka till partikongressen 1928. Då fanns det ännu en tvekan: på vilka villkor skulle socialdemokratin åta sig regeringsbildaodets kval och lycka? Herbert Tingsten har i sin stora och klassiska studie över svensk socialdemokrati skilt ut fyra fall, då det enligt partikongressen 1928 borde vara rimligt för socialdemokratin att bilda en regering: l. Om partiet finge majoritet i båda kamrarna. 2. Om partiet kunde bilda koalition med ett annat parti och därmed bilda en minoritetsregering. 3. Om en socialdemokratisk regering, ehuru av minoritetskaraktär, hade utsikter att förverkliga "ett positivt om också begränsat program". 4. I undantagsfall kunde en socialdemokratisk regering vara försvarlig, trots. att den icke hade förutsättningar "att vinna något positivt omedelbart resultat". Förutsättningen var då att de andra partierna förklarade att det var socialdemokratins skyldighet att regera. Då fick man bilda en ren demonstratiansregering. Tingsten påpekar med rätta att socialdemokratin placerat sig själv i en sär- 64 ställning. Denna har otvivelaktigt förstärkts med åren. För varje år socialdemokraterna suttit i regeringsställning - nu i 43 år- har frågan alltmer övergått från att vara om de b ö r till h u r partiet skall lyckas behålla regeringsställnmgen. Ministären Olof Palme följer, som alla lätt inser, den tredje betingelsen för ett socialdemokratiskt regeringsinnehav. Vår politiska paradox Ibland brukar man tala om den nordiska paradoxen: socialdemokraterna har trots minoritetsställning kunnat behålla regeringsmakten. Detta gäller också Sverige: nederlagens parti sitter alltjämt i regeringsställning. Låt oss se på valutgångarna de senaste tio åren: sedan 1964 har socialdemokraterna vunnit ett - den erlanderska tack- och avskedsföreställningen 1968 - och förlorat fyra val. U nder nederlagens år har socialdemokraterna aldrig på allvar övervägt att i oppositionsställning söka återhämta kraft och styrka. Även Olof Palme tilldelar i regeringssammanhang sitt parti en särställning: hans stora valnederlag 1970 och 1973 blir därför för honom framgångar i stället för bakslag, därför att partiet lyckats att behålla regeringsmakten. Icke ett enda ögonblick får partiets statsbärande roll - i förening med ett allt fastare samarbete med LO något av vad som försiktigtvis skulle kunna kallas för en svensk korporativism- sättas ifråga. Strategin har onekligen varit framgångsrik: på sina håll förefaller myten Sverige icke kan regeras utan social mokratisk medverkan att ha blivit nå av en dogm. Även på oppositionshåll man en eller annan gång möta likn tankar. Här upplever vi ånyo bristen politisk klarhet och hur blandpoli · hjälper till att förvirra begreppen. Det nämligen e n sak att det i ett visst tiskt läge kan anses ö n s k v ä r t att daldemokratin medverkar i rege · ställning och en helt annan att det sk vara n ö d v ä n d i g t. Socialdemokraterna är självfallet · beredda att betala vilket pris som för regeringsmakten. I det långa loppet det inte heller bli möjligt för dem att hålla den: oppositionens tidvisa me het motvägs av den tyngd de ens människorna känner av ett enda p nära femtioåriga maktinnehav. Ett trovärdigt alternativ Från Tage Erlander ärvde Palme tesen oppositionen endast genom att prese ett trovärdigt alternativ kunde erövra geringsmakten. Under övermodets år de inleddes med Erlanders valseger och tog en ända med förskräckelse i första enkammarvalet 1970 - blev till och med något av en socialdem tisk sport att uppmana de tre icke· listiska oppositionspartierna att se att de tillsammans skapade ett alte Den socialdemokratiska partiled · blev över hövan bönhörd: från 1973 första månaderna 1974 behöll m tt tma, folkpartiet och centerpartiet tillsammans det politiska initiativet. En första förutsättning för att socialdeIOkratin skulle kunna hantera jämviktse lisdagen var därför en splittrad opposin. Den uppmanades inte längre att geliD sammanhållning trovärdiggöra sitt ternativ. I stället framställdes det l· lrirtom som en politisk oanständighet J· att den skulle stå fast kring den politik s- 1111 1973 så när fört oppositionen till le te .a IS tt 8 !t :t l· l· Il a e ,· makten. Regeringen tillgrep skrämseltaktiken: ett nyval var oundvikligt om det bildades lockpolitik" mot regeringen som förhindrade denna att genomföra sin politik. ~yvalet kunde emellertid förhindras a folkpartiet höll sig till sitt partipropam i stället för att hålla samman med deövriga icke-socialistiska partierna. Ingen må förtänka folkpartiet att dess motståndskraft efter valkatastrofen inte var starkare. Frågan är emellertid om mte partiet tjänat både sig självt och wensk politik på längre sikt bäst med en fastare hållning gentemot socialdemokralerna. I stället svaldes förödmjukelsen att ~X:ialdemokraternas tolkning av folkpartiets programtrohet skulle avgöra om folket kallades ut i ett nyval eller ej. Resultatet lät ej heller vänta på sig: Haga i ditt sköte ... I det här sammanhanget finns det ingen anledning att gå in på de enskilda uppgörelserna var för sig. För Olof Palme innebar detta emellertid något mer än praktisk politik. Med uppgörelserna har han gottgjort sitt stora misstag 1971: att inte tilltro de bor- 65 gerliga partierna att kunna enas om ett krisprogram. Trots sin obestridliga skicklighet gjorde Palme den gången ett fatalt misstag. Verkligheten visade sig annorlunda än den tedde sig från isoleringen i Kanslihuset. Till Palmes kvaliteer hör en stark uthållighet. Utan denna hade han inte kunnat förverkliga sin strategi under dessa, som han brukar kalla dem, "snålblåstens år". Nu kan han likt abbe Sieyes efter franska revolutionen konstatera: Jag överlevde .. . Förvisso kommer det att räknas honom till godo när partikongressen samlas i höst. Men i enkammarsystemets Sverige sätter varje val regeringen i fara. Oppositionens roll Kan det icke-socialistiska alternativet återupplivas? Detta är en för svensk parlamentarism viktig fråga. Den främsta garantin mot en utveckling i korporativistisk riktning - i den meningen att partierna inte är starka nog för att om det krävs stå organisationerna emot - är växlingen vid regeringsmakten. Trovärdiga regeringsalternativ och starka partier ger parlamentarismen ökad styrka. Vilken organisation binder sig politiskt hårt om den vet att ett maktskifte kan ske vart tredje år? Svaga partier och regeringar faller däremot lätt för frestelsen att söka stärka sin ställning genom att krypa bakom organisationerna. Det skulle inte skada om man i våra riksdagsgrupper mera allmänt 66 tänkte på Johan Sverdrups berömda ord om stortinget: All makt i denna sal! Visst måste det finnas kontakter och även samråd mellan partier och organisationer. De förra får emellertid inte bli ett annex till de senare. Låt mig ta ett aktuellt exempel: arbetsrätten. Naturligtvis måste den utformas med hänsyn till de övergripande samhällsintressena. Nu upplever vi i stället en formidabel kapplöpning om att stå - som det heter - löntagarna närmast. De har självfallet ett intresse att bevaka. Detta kan naturligtvis sammanfalla med samhällets, men partierna måste också ha kurage nog att dra konsekvenserna av att så inte alltid är fallet. Uppmarschens år 1974 gled Sverige alltså över från parlamentarisk klarhet till blandpolitisk ovisshet. Hur kommer 1975 att te sig? 1972 blev ju uppmarschens år inför riksdagsvalet 1973. Än är det inte för sent att dra upp klara gränslinjer. Men får vi uppleva detta? Här åvilar det oppositionen ett tungt ansvar. Kommer dess agerande att bestämmas av följande två faktorer: l. Att stå sig väl i den inbördes konkurrensen de icke-socialistiska partierna emellan. 2. Att åtminstone i någon mån trovärdiggöra det icke-socialistiska regeringsalternativet. Ett förestående val borde rimligen leda till uppstramade politiska attityder. Socialdemokraternas strategiska är naturligtvis alltjämt att genom splittring av oppositionen förta dess värdighet som alternativ till Palme. För den vanlige väljaren det då rimligen framstå som att moderaterna, folkpartiet och partiet drog de riktiga slutsatserna häm. Palmes främsta hot - nyvalet - allt mindre verkningsfullt ju valdagen vi kommer. gen ställer i varje val med na dighet regeringsfrågan i centrum för jamas intresse. Ändå finns det öppna. mera begränsade synsätt kan detta te naturligt. För många politiker är det av bekvämt att inte behöva precisera sig Väljarna har emellertid rätt att besked. En fortsatt blandpolitik ansvaret mellan regeringen och ett flera oppositionspartier på ett sätt kan leda till att väljarnas förtroende därför spelar moderaterna en så full roll: de utgör ett naturligt al för alla dem som menar att terna, på samma sätt som ~u'-'a'u"'"""• terna i Danmark, en viktig risk funktion: de utgör ett hedervärt ternativ. Ett val mellan en icke-socialistisk regering ger D p n h tf bi n: Uj be möjlighet till ett entydigt avgörande. I princip gäller detta också en röst för eller Ull en koalitionsregering. Blandpolitiken skapar däremot osäkerhet. Hur mycket kommer partierna att efter valdagen blanda de röster de fått? För hAde vår demokrati och vårt parlamenta- !Ua styrelsesätt finns risken att väljarna upplever det som om partierna blandat bort deras röster. 67 Vår parlamentarism fungerar därför bäst - när nu enkammarriksdagen skapat förutsättningar för den - om väljarna har ett trovärdigt regeringsalternativ att ställa mot den sittande ministä- rens politik. Ett sådant kan i dag bäst skapas av de tre icke-socialistiska partierna tillsammans. Har den lärdomen från åren 1971-73 redan glömts?