KARL-AXEL SVENNINGSSON: andvårdsförsäkringen två år Då tandvårdsförsäkringen genomfördes hade man gått emot tandläkarförbundets förslag på en del punkter. Privattandläkarna anslöts automatiskt till systemet och den förhandlingsrätt angående tandvårdstaxan som tandläkarförbundet föreslagit kom ej att gälla. Det uppdämda vårdbehovet medförde en pressande situationför tandläkarna och olidliga väntetiderför patienterna. Ordföranden iSveriges Privattandläkarestyrelse Karl-Axel Svenningsson ger en översikt över det aktuella läget. Det nya avtal, som nu ingåtts mellan Riksförsäkringsverket och Tandläkarförbundet, ser ut att kunna lösa de akuta problemen. Satsa mera påförebyggande vård, ö/ta utbildningen av bl a tandhygienister och förenkla försäkringsadministrationen, manarförfattaren. Den svenska tandläkarkåren hade länge verkat för en allmän tandvårdsförsähing, då 1970 års tandvårdsförsäkringsutredning tillsattes. Genom att folktandvården sedan länge haft en taxesättning för vuxenvården, som låg långt under självkostnadspris, och eftersom folktandvården endast i undantagsfall kunde erbjuda c: a 15 o/c av den vuxna befolkningen vård, förelåg en situation, som av såväl patienter som tandläkare upplevdes som direkt stötande ur rättvisesynpunkt. Tandläkarförbundet hälsade således utredningen med tillfredsställelse och var också representerad i denna med två mån ur förbundsledningen . Utredningsförslaget torde vara bekant vid det här laget. Departementschefen frångick förslaget på en - för tandläkarna - viktig punkt. Privattandläkarna anslöts "automatiskt" till försäkringssystemet. Den frivilliga anslutning utredningen förordat var och förblev endast ett förslag. Tandläkai-förbundet protesterade, förklarade och garanterade, att minst 90 o/c av privattandläkarkollektivet skulle frivilligt ansluta sig. 1973 års riksdagsmajoritet tmdde uppenbarligen ej på dessa förklaringar och garantier utan beslöt i enlighet med propositionen. En enhällig borgerlig opposition röstade för frivilliglinjen. Tandläkarförbundet hade i sitt remissvar föreslagit en mer direkt förhandlingsrätt angående tandvårdstaxan än vad utredningsförlaget innebar, detta med tanke på att ansluten tandläkare ålades att följa en av regeringen fastställd maximitaxa. Flera borgerliga motioner tog upp detta förslag men motionerna avslogs i riksdagen. 354 Tandläkarförbundet hade också i sitt re- tandläkare mycket intresserade av att gå ut missvar begärt, att hotet om en eventuell som assistenter, då detta inte medför något etableringskontroll, vilken utredningen fö- större ekonomiskt engagemang. De måste reslagit, skulle avvärjas. Flera borgerliga mo- då e1·sätta en assistent, som gått in i fo lktandtioner hade tagit upp saken. men även dessa vården, för att själva få lämna elen offentliga motioner avslogs. sektorn. Trots allt synes här en lättnad vara Genom besluten i dessa - för tandläkarna på väg. - viktiga frågor åstadkoms en "snedtändnin g", vars följeler tandläkarkårens ledning under lång tid haft svårt att bemästra. Privattandläkarnas svårigheter Privattandläkama har känt sig orättfärdigt behandlade, peciellt seelan etableringskontrollen utlöstes i form av ett etableringsstopp. Detta in nebar att all ersättningsetablering stoppades under ett halvårs tid, med svåra konsekvenser dels för de patienter, vars tandläkare drabbades av långvarig sjukdom eller avled, dels för tandläkaren själv eller hans ste rbhus, som helt plötsligt fann sig innehava en icke avskriven men ändå helt värdelös praktik. Etableringsstoppet omvandlades vid års kiftet 1974-75 till en etableringskontroll, vi lket innebär att ersättningsetablering är tillåten. Trots en byråkratiskjämnäve börjar systemet att fungera hjälpligt. Svårigheten för tillfället är, att unga kolleger inom folktandvården inte längre vågar satsa på privatpraktik i den utso·äckning, som skulle vara önskvärd för att äldre privattandläkare skall kunna pensionera sig vid 1·imlig ålder. Det är mycket svårt för en presumtiv pensionär att i dag hitta en köpare till sin praktik, även om han bjuder ut denna långt under det oavskrivna värdet. Däremot är unga Det nya avtalet Efter det avtal, som i dagarna ingåtts mellan Riksförsäkringsverket och Tandläkarförbunclet, ser det också ut som om det skulle vara möj ligt att successivt släcka den "snedtändning" som tidigare nämndes. Det verkar som om privattandläkamas anslutning till tandvårdsförsäkringen skulle i princip bli frivillig. Dock under förutsättning, att inte alltför många - max l O% - lämnar försäkringen. Skillnaden mellan denna synnerligen inskränkta frihet och elen tidigare tvångsanslutningen är självfallet hårfin men har en viss psykologisk betydelse. Vari den ligger är svårt att definiera men förstås a1 var och en, som satt upp ett staket runt den egna villan eller ett taggtrådshinder i det 1111· Iitära. Likaså verkar det, som om en protokollerad överläggningsrätt angående tandvårdstaxan skulle kunna komma till stånd. Visserligen kommer taxan att även i fortsättningen fastställas av regeringen, men systemet innebär, att tvåpartsöverläggningar skall äga rum tre månade1· innan taxan fastställes, ,·arvie! båda parter skall presentera sina bud om Laxerevision på grundval av gemensamt framtagen statistik. Delta är en klar förbättring från förra 355 1axerevisionen, då RFV presenterade ett 16- 19 år överföras till den offentliga sekbud först sedan RFV: s styrelse beslutat au föreslå regeringen en frysning av taxan. Efersom regeringen föUde verkets rekommendation har tandvårdstaxan höjts med <; från den l /1 O l 973 till den 1/7 l976. Detta gör ca 16 000 kr per år för genom- <nittstandläkaren. Som jämförelse kan nämnas tandsköterskornas lönekrav för l 975. Dessa är 37 o/c in kl sociala kostnader, vilket for en genomsniussköterska gör drygt 14 000 kr. Eftersom genomsnittstandläkaren har l,5 sköterska plus andra fasta och rörliga kostnader, som också följer inflationen, mser var och en att det här blir fråga om att ta ur egen kassa, om sköterskornas krav skall ullmötesgås. För oss, som fått till uppgift att föra tandlakarkårens talan i skilda sammanhang, betyder regeringens eftergifter då det gäller allslutningsformen till försäkringen och i överläggningsfrågan, att vi börjar nära en förhoppning om att en atmosfär kan komma till tånd, som gör det möjligt att skapa förutsättningar för ett mera förtroendefullt samarbete mellan tandläkat·kåt·en och myndigheterna. Ett sådant samarbete behövs nämligen, då det gäller att klara det vårdtryck, som f n synes helt oemotstånd ligt. Barntandvården prioriteras Riksdagsbeslutet l 973 innebar en prioritering av barn- och ungdomstandvården. Tandvården för åldersgrupperna 0-16 år skall bedrivas uteslutande inom folktandvården. Sedermera skall även åldersgrupperna torn . Landstingen har åtagit sig en utbyggnadstakt av folktandvården, vilken innebär, att dessa åldersgrupper skall beredas total organiserad vård inom en femårsperiod efter försähingens ikraftträdande. För att landstingen skall kunna klara detta åtagande, tillförsäkrade riksdagen folktandvården hela nettotillskottet av tandläkare. Detta regleras via den ovan nämnda etableringskontrollen. Tandläkarkåren har inte opponerat sig mot att den framtida tandvården började med barnen. Detta måste vara riktigt ur odontologisk synpunkt; därför finner tandläkarna riksdagsbeslutet riktigt i detta avseende. Det går dock inte att komma ifrån, att detta beslut medför konsekvenser för vuxenvården, vilka man i dagens vårdsituation icke kan bortse ifrån. Eftersom folktandvårdens tandläkare merendels har blandtjänst, dvs 45 o/c vuxenvård och 55 o/c barntandvå rd, och eftersom systemet medfört att ersättningsetableringen inom den privata sektorn är mycket trög, innebär beslutet att tillväxten av vuxe ntandvårdsresursen på intet säll motsvarar den ökade vårdefterfrågan, som de starkt reducerade patientavgifterna stimulerat. Till den nämnda vårdstimulansen kommer problemet med det vid försäkringsstarten uppdämda vårdbehovet, förorsakat av vetskapen om, att en försäkring skulle komma. Patientenu hade, ofta på sin tandläkares inrå- dan, uppskjutit arbets- och kostnadskrävande rekonstruktionsarbeten. Då försäkringen startade brast alla fördämningar. Tandläkarna var väl förberedda \ l 356 och klarade första vågen ganska bra. En oväntad smal passage uppenbarade sig dock omgående - tandtekni kerbristen. De utd•·agna väntetiderna på laboratorie•·na, trots att tandteknikerna arbetade strängt taget d ygnet om, medförde en mycket allvarlig störning i det normala patientflödeL Vågen håller nu på att ebba ut, flödet genom laboratorierna är numera mera normalt, med klart reduce•·ade väntetider. På toppen av denna första våg kastades det omkring patienter, som tidigare saknat tandläkare och som nu inte hade en reell chans att få sina akuta besvär avhjälpta. Så fort tandläkarförbundet fick rapporter om deras belägenhet initierades förbundets lokalföreningar att lösa detta problem med nå- gon form av jourtjänst. Kollegerna ställde upp lojalt, såväl tjänstetandläkarna som privatpraktikerna. Akuttandvården löstes således snabbt och effektivt på frivillig bas över hela landet. Ingen skall i dag behöva gå mer än några timmar med akuta besvär, innan dessa kan bli avhjälpta. Att fullständigt behandla alla nya vårdsö- kande är dock f n helt omöjligt. Detta beyterligare öka arbetstid och/eller arbetsintensitet kommer san nolikt att menligt inverka på såväl elen enskilde tandläkarens hälla som på kvaliten på elen vård han meddelar Förslag till reformer Skall resten av befolkningen komma till Yar inom rimlig tid måste två åtgärder vidtaga För det första måste försäkringsadministrationen läggas om. Enligt en av tandläkarförbundet gjord undersökning 1974 tar denna administration Il <;t av arbetstiden. En viss administration måste självfallet finnas - samhället måste kunna kontrollera, att de pengar blir rätt använda - men detta ar med all sannolikhet möjligt med en betydli~ mindre men mera ändamålsenlig admmJstrativ appa•·at. För det andra måste tandläkarna och deras patienter för en tid framöver finna sig en sådan omprioritering av vården, att den av vå rdbehov, på ett annat sätt än h tills, konstituerar möjligheten att få vård. vittjag kan se, kommer en sådan ompriom ring att bli mycket svår, ime så mycket ~ kymrar alldeles uppenbart regeringen, som tandläkarna som för de patienter, som ha för tillfället arbetar mycket målmedvetet på en "hustandläkare" sedan lång tid tillball att skapa möjligheter för vård av nya patien- Dessa patienter har tidigare Jälva beko ter. Eftersom tandläkarna enligt lag är skyl- sin tandvård, ofta genom att avstå från nJ. diga att kalla tidigare patienter för kontroll got annat och sannolikt mera lustheton och ev vidare vård är ekvationen svårlöst; i När de nu kommer att få vänta, kommtr varje fall på kon sikt. detta att medfö•·a starka påfrestningar~ Under 1974 arbetade privattandläkarna det förtroendefulla samarbetet mellan "hus- 6,2 milj timmar - en ökning med 20%. Ar- tandläkaren" och hans patient. Tandläka1111 hetsintensiteten ökade med ca l O%. 2,5 mil- kan inte göra så mycket åt detta. Görs o joner försäkrade fick vård under 1974 - prioriteringen icke frivilligt, kommer direl· 88% av dessa inom den privata sektorn. Att tiv au utfärdas, det vet vi. Eutredje säll att lösa denna vårdknut kan mas vara en ökad examination av tandläkae. Eftersom av myndigheterna framtagna rognoser visar, att jämvikt mellan värdeferfrågan och vårdutbud kommer att inträfa runt 1980, är detta ingen framkomlig väg l ur dagens akuta situation. Tandläkarstuierna tar minst 5 år, varför denna resursförstärkning inte skulle komma fram förrän den ime längre behövs. Däremot synes det vara möjligt att delegera vissa arbetsmoment, som tandläkaren nu tför, till den övriga tandvåt·dspersonalen, köterskor och hygienister, efter vidareutbtldning av denna personal. En utredning är tillsatt, vilken skyndsamt skall arbeta fram förslag till en sådan vidareutbildning. Perniigen tror jag att det här finns hjälp inom nmligt räckhåll. Av och till hör man tanken, att den föreb1ggande vården skulle bli mer ointressant tör patienterna i och med att den reparativa 1arden blivit så mycket billigare. Ibland träftar man dessvärre också i den egna verksamheten patienter, som reagerar på deua sätt. Den billigaste och på sikt mest effektiva vården är alltid den förebyggande. Detta är en nning,ja, nästan en truism, inom all medicin och odontologi. Av det skälet är det viktgt att denna förebyggande vård inte minsar utan istället ökar högst avsevärt, trots att L fått en tandvårdsförsäkring. 357 Tandläkarkårens önskelista inför framtiden kan sammanfattas i fem punkter. Ett mera fönroendefullt samarbete mellan samhällets rept·esentamer och tandläkarkåren. Detta är en grundförutsättning för att vårdproblematiken skall kunna hanteras på rätt sätt. 2 Minskad och mera länarbetad försäkringsad ministration. 3 Förståelse för de initialsvårigheter denna stora reform har från allmänhetens sida gentemot dem som skall utföra grovarbetet - tandläkarna. 4 Ökad utbildning och därmed ökade befogenheter för övrig tandvårdspersonaL 5 Större medvetenhet om den förebyggande vårdens betydelse bland allmänheten/patienterna. Kunde dessa fem önskemål bli verklighet finns det en förutsättning rör att den reform, som alla väntat så mycket av och som kostar den svenska statskassan så stora pengar, kan bli vad den var avsedd att vara: en hjälp för alla medborgare all till en rimlig kostnad erhålla tandvård. Det gäller all alla hjälps åt och att man har förståelse och respekt för varandras synpunkter och förslag. Det gäller myndigheter, tandläkare men också allmänheten. Vi tandläkare vill inget hellre än att medverka härvidlag.