~-HJALMARBAUER: en vanskliga försvarsdebatten i har i dag ett gott försvar, säger genealmajor Per-Hjalmar Bauer. Det bygger åtidigare förnuftiga beslut. Alla förarsbeslut är så konstruerade att de uerri framtiden. Det är riskerna på åttiooch nittiotalen som nu måste bedömas; ingen lätt uppgift för de ansvariga, men IDtt nog för dem som inte ens vill försöka sätta sig in i underlaget. Hur Sveriges strategiska läge ser ut och hur det rimligen, bl a på grund av att vi är en del av Norden, måste komma att se ut, vill författaren klarlägga i denna artikel. "Människan är den enda levande varelse som har förmågan att tänka ut något riktigt oförnuftigt". Det är professor Ulf von Euler, Nobelstiftelsens ordförande, som säger detta i en uppsats om "Intern ekologi i biosystem", publicerad i en minnesskrift som tillägnades Marcus Wallenberg på 75-årsdagen i fjol. Den som sysslar med frågor rörande rustningar och sä- kerhetspolitik får många påminnelser om denna sanning. De miljarder i accelererande mängd, som används för rustningar, skulle kanske med större fördel kunna användas för att lösa sådana problem som Romklubben sysslar med och som exempelvis också de svenska regeringsdelegationerna ventilerade vid världslivsmedelskonferensen i Rom. Ett storkrig i Europa skulle för överblickbar framtid omintetgöra varje möjlighet att lösa dem. Denna artikel skall handla om vilket bidrag vårt land genom sina försvarskrafter kan ge för att bibehålla strategisk stabilitet i vår del av världen och vad som kan göras för att undvika uppkomsten av krig. Därigenom ger vi också ett bidrag till bevarandet av den plattform, varifrån medverkan till världsproblemens lösning skall kunna utgå. Ser vi detta problemkomplex ur en mera snäv nationell synvinkel vinner vi, genom bevarad stabilitet, att vi värnar om vår politiska frihet och därmed möjligheten att forma en biståndspolitik efter våra egna bedömningar och värderingar. Vi skapar då också respekt utåt för denna. 28 Jag skall med andra ord försöka att belysa grunden för våra försvarsansträngningar. Hur går dessa ihop med strävan efter rustningsbegränsning i världen. Och var har vi själva att slå vakt om? Till belysning av problemkomplexet skall jag börja med att diskutera och bemöta en del i den offentliga debatten återkommande invändningar och argument mot vår försvarsdoktrin. Jag inleder med några rena stolligheter. Avvägningsproblem Vad väger tyngst, en god sjukvård eller ett gott totalförsvar? Många ger nog tveklöst förord åt sjukvården. Det tycktes i varje fall professor Stig Bergmark, klinikchef på Huddinge sjukhus, göra när han i höstas (DN 11 nov) uttalade sig om vårdkrisen. Han ansåg, riktigt nog, att sjukvårdens behov måste vägas mot andra dyrbara samhällsåtaganden, "t ex försvaret". Naturligtvis försvaret. Professor Bergmark uttalar sig i generaldirektör Bror Rexeds anda. För ett par år sedan förklarade denne i ett intervjuuttalande (Veckans Affärer nr 27/1969) att för att få pengar till det egna ansvarsområdet kunde man kanske tänka sig att begränsa utvecklingen av militärväsendet. "Jag kan det" avslutade generaldirektören sitt lika pösiga som tanklösa uttalande. Kunde inte en mera framsynt och rationell planering av sjukhusbyggen ge de besparingar som sjukvården behöver? Nyligen anklagades Gösta Bohman av Ola Ullsten för konservativt tänkesätt bl a därför att han tagit sig an försvarsfrågan och äskade mer pengar till försvaret än de andra partiledarna. Är det i folkpartiell ögon särskilt reaktionärt att yrka på att riksdagens beslut skall följas också på för· svarets område? Längre sträckte Bohman sig inte. Då jag citerar dessa banala och vårdslösa uttalanden är det för att fästa uppmärksamheten vid en icke ovanlig tankegång när försvaret diskuteras. Försvarsanslagen anses vara en reservfond, ur vii· ken man kan ösa när andra behov anmä· ler sig - och så sker ju ständigt. Självfallet vill vi ha bra sjukvår~ självfallet en god socialvård liksom oc snabba, effektiva, bekväma kommunika tioner och en energiförsörjning som inte klickar. Men vad Bror Rexed och ham epigoner försummar i sin förment rad~ kala tankegång är frågan vad försvaret tjänar för ändamål. Vi vill också ha till· fredsställande säkerhet. Bror Rexed hans meningsfränder kan knappast garantera att vi får vara i fred! Vet de vart oljekrigen och krisen i Mellanöstern kan leda under de närmaste decennierna? Antingen är försvaret helt obehövligt och skall då snarast avvecklas. Alternativt tjänar det ett samhällsintresse, och d1 måste dess uppgifter bestämrna omfatt· ningen av anslagen. Jag förnekar inte att en avvägning måste ske i förhållande tiD andra samhällsbehov. Men då så sker och det befinnes nödvändigt att reducera för· svarsanslagen, är det angeläget att konsekvenserna härav bedömes och redovisas på ett realistiskt sätt. Vilka risker drar vi på oss? Dessa risker får inte maskeras geoom dimridåer såsom tal om avspänning och förmodad eller påstådd minskning av krigsriskerna. Försvarsbesluten är så konSirlierade att de verkar i framtiden. Det är riskerna på åttio- och nittiotalet vi nu talar om, och då är de svårbedömbara. I dag har vi ännu ett effektivt försvar, som bygger på tidigare förnuftiga beslut, och risken att vi skall dra på oss ett anfall kan bedömas vara ringa. Men hur blir det om effekten sjunker? eutralitet och handlingsfrihet Regeringens beslut att Sverige skall gå med i den s k oljeklubben förefaller rimligt - för att inte säga ofrånkomligt. Det har emellertid sammankopplats med vår neutralitet på ett sätt som inte är invändningsfritt. Sverige har valt en speciell tolkning av begreppet. Vår deklaration att landet skall förbli neutralt i händelse av krig i vår nära omvärld eller i krislägen aktualiseras först då vi direkt ootas av konflikter. I fred är vår utrikespolitiska linje den att vi valt att stå utanför allianser. Vad vi riskerar genom inträdet i oljeklubben är väl snarast att vår fulla frihet att välja handlingslinje i utrikespolitiken begränsas. Det är den risken regeringen velat möta genom att kräva rätt till ensidig neutralitet. Främst av psykologiska skäl synes det olyckligt att denna term används i sammanhanget. Missförstånd uppstår lätt. Det är symptomatiskt att Centerns ungdomsförbund vänt sig mot förslaget - med motiveringen att det inkräktar på "neutraliteten". Andra politiska grupper 29 kan tänkas komma att inta en liknande hållning. Vad innebär då vår neutralitet? Först och främst är denna inte garanterad av andra makter. Det betyder att vi själva måste sörja för att den blir respekterad. Det är heller inte en tom fras med innebörd att vi vill vara i fred. Den makt, som överväger angrepp på vårt land, skall veta att vi kommer att försvara oss, detta oberoende av från vilket håll angreppet riktas mot oss. Försvaret måste också ha styrka och uthållighet, så att tvivel inte uppstår om vår vilja och förmåga att avvisa allvarligt menade försök att invadera och utnyttja svenskt territorium. Skulle - i en krissituation - tveksamhet uppstå hos våra grannar, kan detta utlösa anfall i preventivt syfte i avsikt att förhindra att annan makt kommer i förhand och vinner tillgång till strategiskt viktiga positioner i Skandinavien. Al'- ternativt kan en kapplöpning uppstå mellan två rivaliserande makter med risk att stormaktskrig uppstår inom våra gränser. Förhållandet kan också uttryckas så, att den som överväger ett angrepp på Skandinavien för att vinna strategiska fördelar genom att t ex gå igenom vårt land skall bedöma att det blir "billigare" och går snabbare att ta andra vägar, handla på annat sätt. "Small nations don't have a foreign policy in the sense of flexible alternatives; they have merely a policy of existence and this ultimately depends upon the help of others" skriver C I Sultzberger i International Herald Tribune den 21 okt 1974. 30 Påståendet är generellt riktigt. Dock bör erinras om att vårt land genom sin utrikespolitiska linje, som efter hand vunnit en icke föraktlig respekt utomlands, uppnått ett förhållandevis stort mått av handlingsfrihet. I de aktuella förhandlingarna om oljan kan vi dra nytta av denna. Men det skall då också observeras att vår "neutralitetspolitik" har kunnat nå denna effekt på grund av det stöd den fått genom ett för behoven avpassat totalförsvar. Det bör samtidigt betonas att vi, då vi valt att stå utanför allianser, inte kan förutsätta, att vi alls får hjälp utifrån. Skulle sådan ändå komma att lämnas, om vi blir angripna, blir den oförberedd. Den blir också beroende av det intresse oss omgivande rivaliserande försvarspakter, i det då aktuella läget, kan ha av att inte motparten vinner fördelar av att ta vårt land eller delar därav i besittning. Den mest verksamma "hjälpen" består däri att den som överväger invasion tvingas att kalkylera med möjligheten av ett ingripande av annan makt och med risken av en icke önskad stormaktskonfrontation, som kan leda till storkrig. Men risken uppstår först om angriparen tvingas tilllångvarig kraftinsats. Har försvarsbehoven blivit mindre? I slutet av oktober beslöt regeringen att tillsätta en ny parlamentarisk försvarsutredning. Utredarna skall studera totalförsvarets roll i säkerhetspolitiken samt hur balansen i försvarsansträngningarna skall bli så god som möjligt. I samband därmed har öB fått direktil att utreda det militära försvarets beha! Det skall ske inom fyra olika anslags~ mar. Rörande dessa är att observera inte ens den vidaste av dem ger så myc pengar, att de svarar mot de uppgifltl som ställdes av riksdagen i 1972 års fiif. svarsbeslut. Alla de övriga tre ligger viif demässigt väsentligt lägre. Nu innebar redan 1972 års beslut et väsentlig begränsning av de tilldelade ~ surserna jämfört med föregående rikt dagsbeslut, trots att uppgifterna kvarst~ oförändrade. Uppenbarligen måste finnas ett klart samband mellan uppgif och resurser. Det system, som sedan någn år är av regeringen anbefallt att tillämpa vid vår långtidsplanering, förutsätter g& nomgående att denna korrelation beu tas. I anvisningarna till öB har emellef tid ingenting sagts om uppgifterna an än att den allmänna målsättningen att h& la landet skall försvaras bibehålles. F& utsättes att de trots begränsningen av 1t surserna skall bli oförändrade? Eller de utan ökade risker kan begränsas? riskerna anses ha blivit mindre mot sit tet av åttiotalet, vad grundar sig en il dan bedömning på? Regeringen har }l denna punkt inte gett besked. Totalförsvarets uppgifter "Nu bygger vi ett försvar mot Östsidan meddelade riksdagsledamoten och med lemmen av 1974 års försvarsutred · Maj-Britt Theorin, en interv; (Värmlands Folkblad den 8/7 1974). Nq vi bygger ett försvar för att kunna bi~ hålla vår alliansfrihet och vår politiska handlingsfrihet i fred och vår neutralitet i händelse av krig i vårt grannskap. Det betyder att vi med samma relativa effekt skall kunna försvara landet åt alla håll och mot alla rimliga former av hot. En form av aggression, som blivit alltmera aktuell på grund av de utvecklade industristaternas sårbarhet och sålunda för vårt land, är utpressning genom hot. Oljebehovet är ett särskilt sårbart område. Hotet har enligt min mening hitintills inte observerats tillräckligt. Jag ger fru Theorin rätt i detta. Hot om terrorbombning kan också tänkas, och det ställer särskilda krav på det psykologiska försvaret. Men det sistnämnda underbygges dåligt genom det påstående, som hon gör i intervjun, att om det blir "ett traditionellt militärt krig blir det ändå så totalt att vi inte har mycket att göra". Nedrustningsivrare är bra tvärsäkra i sina bedömningar! Varför bibehåller t ex Israel sitt militära försvar? Rustningarna i världen är skrämmande, det är sant, och skulle kanske kunna inbjuda till defaitism. Men i Europa är åtminstone tills vidare huvuddelen av stridskrafterna tillhörande NATO och Warszawapakten delvis bundna av varandra. Endast marginella krafter kan sättas in mot Skandinavien. Måste vi inte räkna med att insatser mot vårt land skall stå i ett rimligt förhållande till vad som bedömes vara att vinna? Detta ger oss en möjlighet att hålla oss utanför krig, vilket är vårt mål. Vi vill att vår neutralitet skall förbli 31 respekterad inte bara 1975. Vi vill också i fortsättningen hålla oss utanför krig och undgå politisk utpressning. Detta ställer preciserade krav på våra försvarskrafter. Detta gäller inte bara det militära försvaret utan i motsvarande grad civilförsvaret liksom det ekonomiska och det psykologiska. Genom omfattande studier har försvarsbehoven kunnat bestämmas på ett rimligt sätt. Avspänning Anspråken minskas inte av den strävan som just nu kan iakttagas i samarbetet mellan stormakterna att uppnå politisk avspänning. Vi har väl rätt att fästa vissa förhoppningar vid detta. Men vi tvingas räkna med att avspänningen kan förbytas i sin motsats. I oktober förra året, sedan oktoberkriget i Mellersta Östern brutit ut, höjdes temperaturen i relationerna mellan USA och Sovjet. En konfrontation av allvarligaste slag var hotande nära. Detta är bara ett exempel bland andra. Många konfliktanledningar finns kvar, men så länge en hotande kris riskerar att leda till krig med insats av kärnvapen, torde vi ha anledning räkna med att de tills vidare kan begränsas till det diplomatiska fältet. I dag är läget i Europa tämligen stabilt på grund av relativt god balans mellan de stridskrafter ur olika försvarspakter som här står emot varandra. Få bedömer väl därför att krigsriskerna är överhängande; men flertalet insiktsfulla bedömare torde anse att läget i Europa och världen i övrigt inte är så sta- 32 bilt, att ej en rubbning kan inträffa inom den tidsperiod över vilken vi nu planerar för vårt försvar. "Avspänning innebär naturligtvis ingen garanti mot kriser och lokala krig", framhöll statsminister Palme i ett omskrivet tal i Piteå 4 augusti 1974. Eftersom ingenting med större grad av säkerhet kan sägas om spänningsläget mot slutet av åttiotalet, tvingas vi räkna med att vårt försvar innan dess kan komma att sättas på prov. Inte heller vågar vi sätta vår lit till förhoppningar om rustningsrninskning. "Det talas om nedrustning; i praktiken fortsättes kapprustningen", slog Olof Palme fast i sitt Piteå-tal. Han kunde göra det med stöd av SIPRI :s analyser. Så länge detta fortsätter förblir anspråken på våra försvarskrafter stora. Talet om att andra nationer har samma svårigheter som vi att få försvarsekonomien att gå ihop är inte ett gott skäl att försvaga vårt totalförsvar. Gäller uttalandet västländerna förhåller det sig väl, logiskt sett, tvärtom. En ensidig försvagning av dessa länders försvarskraft skulle rubba stabiliteten i Europa och ställa vårt land inför okända risker. Vi vet att man i Öst inte minskar sin krigspotential. slutsatsen härav måste bli att ingenting ännu inträffat - tyvärr! -som ger stöd för en teori om minskade krigsrisker på sikt. Detta måste ligga till grund för bedömningen av våra försvarsbehov. Det är behovet av försvarskraft i den stund vi blir angripna, som skall läggas till grund för en uppskattning - inte den politiska bedömning av krigsriskernas storlek innan vi råkar i krig. Begränsas ändock försvarskraften, måste en realistisk värdering göras av de risker för landet - för det svenska folket - som följer härav. Och dessa måste klart redovisas. "Hotbilden" Det är en missuppfattning att den svenska försvarsledningen skulle räkna med att vårt land i dag är hotat av någon makt. Däremot måste ÖB som ansvarig myndighet räkna med möjligheten att vi i en oviss framtid kan komma att bli det. Varifrån en sådan fara kan hota kan vi inte veta, och därför är vårt försvar berett att möta ett angrepp från vilket håll det än kommer. Detta ställer relativt sett större krav än de, som ett paktanslutet land måste räkna med. Om vi ändå planerar att ha mera strids· krafter utgångsgrupperade i en riktning än i en annan beror detta på geografiska och övriga strategiska förhållandeiL Skulle ett anfall komma t ex över den norska gränsen efter en föregående ocku· pation av Norge, får vi tid att gruppera om krafterna i den riktningen. Så skedde 1940. I andra riktningar kan ett mera kuppartat anfall sättas in. Om en presum· tiv angripare dessutom förfogar över medel att från undanskymda utgångslägen i det egna landet snabbt föra över inva· sionsstyrkor, är det naturligt att vi i dessa riktningar tvingas att inta en högre för· svarsberedskap. Detta är inte utslag av misstro; det är en konsekvens av neutrali· teten. Vi måste dessutom räkna med att Warszawa-pakten förfogar över stridskrafter som är väsentligt starkare än vad som krävs för försvar mot NATO-styrkorna i Europa. Där finns ett överskott särskilt av "vanliga" stridskrafter, som i ett krisläge kan användas för offensiv. Det kan tilläggas att W-pakten förfogar över snabba transportmedel, bl a specialbyggda farkoster för anfall mot försvarad kust (amfibiestyrkor). Styrkorna i Öst blir därför potentiellt farligare än de som nu står i Väst. Sammanfattning Det råder i dag trots allt en viss balans mellan W-pakten och NATO-styrkor i Europa. Den s k terrorbalansen tvingar båda de rivaliserande styrkorna till stor försiktighet. Skulle ett storkrig utbryta kan det betyda katastrof för båda parter. Vårt eget försvar är i dag relativt starkt. Vi kan möta en angripare efter kort mobiliseringstid i vilken riktning ett angrepp än kommer. En ockupation bedömes ta relativt lång tid i anspråk om försök skulle göras. Detta tvingar den som överväger anfall att kalkylera med risken att stormaktsrivalen, i vars intresse det kan ligga att hindra motparten att vinna strategiska fördelar i Skandinavien, går till motaktion. Därmed följer också faran att ett sådant ingripande trappas upp och leder till ett storkrig. De flesta insiktsfulla bedömare anser att båda försvarspakterna försöker undvika en sådan olycka till praktiskt taget varje pris. Slutsatsen härav måste bli att Sverige 33 under här angivna förutsättningar vågar hoppas att få vara i fred. Men den rådande strategiska balansen i Europa är inte någonting statiskt. Förändringar i fråga om vapenutrustning, motmedel mot denna och i geografiska förutsättningar inträffar ständigt. Stormakterna är uppmärksamma på dessa. Risken för att motparten därigenom vinner en fördel och ett kanske avgörande övertag mötes med motdrag. Ett sådant kan ge upphov till angrepp på Skandinavien, kanske i preventivt syfte. Den risken ökar om motståndskraften hos det svenska försvaret nedgår. En presumtiv angripare räknar kanske med en snabbt genomförd ockupation och med att stormaktsrivalen på grund av risken för storkrig tvekar att gå till motaktion. En mera väsentlig försvagning av det svenska försvaret skulle sålunda inte bara utsätta vårt eget land för krigsrisk och utpressningshot. Det skulle också rubba stabiliteten i Norden och medföra fara för hela Europa. Det föreligger i dag en risk för en sådan försvagning. En invändning ligger kanske nära till hands. Avrusta hela Norden! Vi riskerar då visserligen att våra länder blir ockuperade, men det är ett mindre ont än ett krig. Anmärkningen - den har då och då kommit till uttryck i den säkerhetspolitiska debatten - bygger på ett felaktigt antagande. Skulle svenskt territorium bli ockuperat, är det inte uteslutet utan tvärtom antagligt att den makt, som går förlustig den strategiska fördelen att utnyttja skandinaviskt territorium, försÖ• 34 ker att genom bombning av kommunikationer eller på annat sätt begränsa motståndarens rörelsefrihet. Ett stormaktskrig inom våra gränser hotar. Intresset från de båda stormaktsrivalernas sida för Nordkalotten är i dag utomordentligt stort. Det har demonstrerats genom upprepade övningar, både rent marina och kombinerade sådana. Ett motsvarande intresse har visats Öster· sjöutloppen. Nordiskt territorium har inte blivit mindre intressant genom de oljefyndigheter, som gjorts eller väntas i haven runt våra länder. De risker som ut· målats har ett klart verklighetsunderlag.