ARVID FREDBORG: Portugals nya väg Den gamla regimen i Portugal stupade på missnöjet med inflationen och på att man inom officerskretsar förstått att kolonialkrigen i de afrikanska besittningarna inte kunde vinnas. Fil dr Arvid Fredborg framhåller särskilt, att dessa besittningars liksom Portugals eget strategiska läge gjorde att krigen inte heller fick vinnas. Tre stormakter har intresse av Portugal, men för närvarande demonstreras det amerikanska minst. Dr Fredborg går också igenom hur statsvälvningen i Portugal genomfördes och lägger givetvis särskild vikt vid general Spinalas bok. slutresultatet, eller vad man kunde veta om framtiden vid artikelns pressläggning i början av september, är, säger han, ännu både oklart och oroande. Under mer än trettio år hölls portugiserna i herrans tukt och förmaning av professor Antonio de Oliveira Salazar. Han krävde järnhård disciplin av dem. Han sparade i statsförvaltningen och upprättade en paternalistisk regim. Salazar ansåg det portugisiska folket omoget att styra sig självt samt den parlamentariska demokratin olämplig för landet. Den typ av politisk regim som han skapade var emellertid icke lösningen av Portugals problem. Den gav för litet möjlighet till politisk aktivitet, till deltagande i landets styrelse. Den försummade att politiskt uppfostra folket. Den kanske värsta försyndelsen var att genom en hårdhänt censur göra pressen till något av en karikatyr. De portugisiska tidningarna stod länge lägst ned på värdeskalan, överträffade i torftighet och ensidighet endast av vad som producerades i östländerna. Regimen hade åtskilliga förtjänster, om man jämför den med tiden 1910-26. En del av dem torde komma att erkännas en gång, när utvecklingen kan bedömas objektivt. Det är ännu svårt. Ty efterhand stelnade Salazars styre mer och mer. När uppror och utländsk intervention i de afrikanska provinserna till sist bragte en av de stora landvinningarna, det fasta penningvärdet, i fara, var det blott en tidsfråga innan Portugal skulle komma i en kris, så mycket mer som Salazar själv icke kunde vara evigt och under sina sista år vid makten blev allt orörligare. Efterträdaren, Marcello Caetano, gjorde lovvärda ansatser till förnyelse. 372 Men hans rörelsefrihet var starkt begränsad. Han visade sig ur stånd förhindra, att de alltmer intensifierade militära insatserna i Afrika ledde till en akut inflation, som måste försvaga regimen. Landet hade helt enkelt icke råd med den krigföring, som det tvingades föra. Det gick någorlunda i Angola. I Mozambique kämpade man mot tunga odds, och i Guinea krävdes en ständig avtappning av folk och resurser för att hålla status quo. Dessutom snarast tilltog de politiska nackdelarna av att fortsätta ett försvar under ogynnsamrna omständigheter. Tydligast framstod detta, när en internationell kampanj började i fjol med anledning av den så kallade Wiriyarnu-affä- ren. De portugisiska trupperna hade att kämpa mot en fiende, som tillät sig en i varje fall i europeiska ögon bestialisk krigföring. Men när det korn ut att exempelvis Frelirno massakrerat hela byar, var det ingen som fäste sig vid detta - det var ju så att säga rätt sida, som förde en legitim kamp för sin frigörelse. Många stod därför beredda att urskulda. Att portugiserna då och då förlorade nerverna är i och för sig icke oförklarligt. Att övergrepp från truppernas sida förekornmit är sannolikt, så mycket mer som en stor del av dem under senare år bestått av svarta rekryter, för vilka en krigföring a la Frelirno tett sig tämligen naturlig. Men ansvaret för övergreppen ligger givetvis hos befälet. Man borde i Lissabon i tid ha dragit konsekvenserna av att Portugal icke i längden kunde bära bördorna. Det gjorde man ej och för detta får man idag bittert betala. Att säga detta innebär icke att man ansluter sig till den giftiga och till stor del oberättigade kritik, som den por· tugisiska nationen fått tåla under det sista årtiondet. Man behöver blott tänka på en broschyr med titeln "Portugal des fram- och baksida", som korn ut i Sverige för några år sedan. En del av kriti· kerna kunde kanske till sitt försvar anföra, att de icke fick mycket att hålla sig till från den andra sidan. Det portugisiska upplysningsarbetet och dess vu]. gärare form, propagandan, känneteckna. des nämligen av låg effektivitet. Dd torde till icke ringa grad ha berott på et inkompetent chef, minister Morein Baptista. Att han fick hållas så länge var emellertid ett underbetyg åt hela regimen. Det strategiska läget Huvudanledningen till att så mycket pengar satsats i utlandet för att undefllli. nera regimen i Lissabon är, att Portugi har en utomordentlig strategisk betydehe. Det är självklart för internationella iakl tagare. Man konstaterar likväl ofta all den strategiska synpunkten ignoreras i ea land som Sverige. Ibland får man rentar känslan av att många människor betrd tar redan konstaterandet av att exempdvis Portugal har strategisk betydelse S<ll något reaktionärt, något som icke i rumsrent så att säga i en demokrati. Vilka makter har nu strategiska intr& sen att bevaka i Portugal? Låt oss OOfll med Kina. Dess intresse beror icke på Macao eller Tirnor utan på Mozambique. Sedan åtskilliga år gör kineserna en massiv insats i Afrika, främst genom att bygga järnvägen "Tan-Zam", och trä- ningen av Frelirnos soldater i Tanzania. Resultatet har blivit, i varje fall temporärt, att Pekings ord idag väger tungt i Dar-es-Salaam och Lusaka. Om Mozambique skulle delas eller i sin helhet komma under Frelirnos regim, är det sannolikt att det kinesiska inflytandet där bleve starkt. Sovjetunionens situation är en annan. Moskva har blott ett begränsat inflytande i Dar-es-Salaam och Lusaka, ehuru det som bekant numera är en maktfaktor i Indiska Oceanen. Dess sjömilitära resurser kan komma att ytterligare stärkas, så mart Suez-kanalen åter blir befarbar och medger snabbare ryska förflyttningar. Vad ryssarna primärt är intresserade av är andra sidan, Afrikas väst- och sydkust, Azorema, Madeira och Cabo-Verdeöarna. Vidare är naturligtvis Lissabons hamn av största betydelse. Sovjet vill ha ett fotfäste i sydvästra Europa och få kontroll över den livsviktiga Sydatlanten. Ryssar, tjecker och andra öststatsmedborgare, som lärt sig tala flytande portugisiska, och portugisiska politiska flyktingar, som utbildats i Moskva och Prag, är för rysk räkning nu i verksamhet i Portugal. Den nya regimen i Lissabon har i varje fall till en början i viss mån spekulerat i att Moskva som tack för diplomatiska förbindelser med Portugal, kommu- 373 nistiskt deltagande i regeringen och en viss rörelsefrihet för det (Moskva-trogna) kommunistiska partiet skulle ge regimen Spinola ett visst indirekt stöd mot det pro-kinesiska Frelirno i Afrika. Dock kan man i Lissabon icke ha varit okunnig om att detta var att engagera Belzebub mot djävulen. Även om kommunistema i eget intresse och på order av Moskva förde moderationens talan i Portugal måste deras infiltration (understödd av obegränsade penningmedel från utlandet) vara riskabel - särskilt i de båda områ- den, som speciellt intresserar Moskva, Azorema (där Sovjet uppmuntrar en "självständighetsrörelse") och CaboVerde-öarna. Men det finns också andra som är intresserade av Portugal ur strategisk synvinkel. Förenta statema kan knappt annat än med oro se, att en ur dess synvinkel stabil faktor ersättes av en bastion för motståndarna. Portugals betydelse visades senast under kriget i Främre Orienten (mellanlandningen på Azorerna var av avgörande betydelse för USA:s vapenhjälp till Israel). Men vad kan USA göra åt saken i nuvarande situation? Sannolikt förmår det icke mer än att ge moraliskt stöd åt de icke-kommunistiska krafterna i landet, och icke ens detta märker man ännu så länge. Även Europa borde med spänd uppmärksamhet följa vad som händer vid dess egen sydvästkust. Ett europeiskt land, som länge varit svagt, har kommit under ryskt inflytande. Det borde inge stark oro och föranleda motåtgärder, stöd åt icke- ----------------------............... L 374 kommunisterna etc. Man är också både i London och Paris på det klara med Portugals betydelse. Men dessvärre torde möjligheterna att göra något konkret åt saken vara små. Före statskuppen I slutet av fjolåret blev oron i Portugal allt starkare. Krigströttheten växte Afrika samtidigt som rykten började cirkulera, att unga officerare samlades och diskuterade. En väsentlig del av bakgrunden var utvecklingen av ekonomin. Ar efter år gick mer än hälften av statsutgifterna till militära ändamål. Det måste få konsekvenser för escudons köpkraft. Officiellt gick konsumtionspriserna upp under 1969 med 9,2 %. Reellt var försämringen vida större. All indexberäkning har som bekant element av godtycke. Frestelsen att "frisera" siffrorna är stor för alla regimer. Den portugisiska föll för denna. Om man medräknade skatter, hyror, räntor, tjänster av olika slag etc, torde escudons värde år 1970 ha sjunkit med minst 14 %, sedan med 20 % och 1973 (när under andra hälften av året rå- varu- och drivmedelsprisers stegring gjorde sitt till) med sannolikt hela 25 %. Vid tiden för statskuppen hade den explosiva inflationen nått över 30 % per år räknat. Det innebar, att landet i högsta grad levde över sina tillgångar, att regeringen reellt förlorat all kontroll över den ekonomiska utvecklingen och att stora delar av de svagaste, industriarbetare och medelklass. Icke minst viktigt var, att yngre officerarna genom sina egna renheter fick en drastisk illustration de svårigheter, som mötte mer mindre alla portugiser. I själva spelade de yngre officeramas med sina egna löner och sikter en avgörande roll för ~<U:ur.udJrr~villl ningens tillkomst, liksom den orrtstän~ heten, att regeringen gynnade rP<,Prunll cerarna för att råda bot på Men man förstår att detta icke betonas idag. Det skulle störa den iska "kaptenslegend", som nu ömt das. Landets sociala svårigheter hade tidigare demonstrerats av att sentals unga portugiser, mest män, landet, de flesta fall illegalt, för att ta bete i utlandet. Ingen kunde se någon sikt till ett bättre sakernas tillstånd mindre än att en regimförändring åstadkommas. I denna situation kom i februari en bok som en fana!. Den hade futuro), och var skriven av en av främsta militärer, general Antonio Spinola, mångårig kommendant i nea och innehavare av Portugals utmärkelse för tapperhet i fält. igångsatte vad som tidigare varit bart, en offentlig problem. det portugisiska folket störtades i misär. SpinoJas bok Bördorna föll på hela folket men tyngst på Portugal upplever idag, 376 beredelserna är mindre sannolikt. Den 25 april kunde han tillkallas och legitimeras både av Caetano och de unga segrarna. Bland de sistnämnda befann sig personer, som var politiskt medvetna och engagerade. Ett antal var och är kommunister, ehuru de bemödat sig om och lyckats dölja detta för sina kolleger. Särskilt hade kommunisterna lyckats få anhängare inom marinen. De unga revolterande officerarna var med rätta stolta över att ha lyckats störta regimen Caetano. De hade ingenting emot att kollektivt hyllas som hjältar men var kloka nog att inse, att de tog avsevärda politiska risker genom att låta enskilda medlemmar av den revolutionära camarillan framträda utåt. Den fortsatta anonymiteten var ett av deras främsta vapen. Alltjämt vet man icke exakt, vem som gjorde vad före kuppen, liksom, såsom redan sagts, Spillolas verkliga roll. Den nya regimen Redan från början var det tydligt, att kaptenerna visserligen erkänt general de Spinola som ledare men icke tänkte utan vidare underordna sig honom. Redan under de första dagarna efter den 25 april märktes tecken till spänning mellan generalen och revolutionsledarna eller i varje fall de mera radikala av dessa. De bevittnade med misstro presidentens tydliga försök att få stöd hos allmänheten genom offentliga framträdanden under senare delen av juni och under juli månad. I den dagliga dragkampen bakom kulisserna kunde de unga officerarna framtvinga, att ingen som tjänat den tidigare regimen skulle komma i fråga för en (e. dande post i den nya. Med tanke på att marskalk Carmona gjorde sin statsk~ år 1926 och den autoritära regimen allbl varat nästan femtio år, betydde detta, al Spinola saknade kvalificerade medarilt tare utanför kommunisterna, social» tema och de vänsterrevolutionära offiararna. De nya härskarna lyckades till oli med genomföra en sådan nedsvärtning • allt, som hänt före den 25 april 1974, d under den nya demokratin stora delar • landet, alla konservativa och många mitten, blev politiskt hemlösa. Ty som icke står till vänster, beteclm som "reaktionärt" eller rentav "f tiskt", och på detta bekväma sätt sk des en politisk monopolställning vänstern. Redan under de första dagarna statskuppen råkade radio, press helt i händerna på represenlan för vänster eller rentav extrem vänster. flod av propaganda sköljde över l Tongångar uppträdde, som började minna om Allendes Chile. Närin · hierarki sattes i fråga. Här och var "soldatråd" upp, fattades beslut vid " möten", som gick stick i stäv med ekonomiskt förnuft. De byggde delvis att missuppfattningen spritt sig många portugiser, att man efter den april icke längre skulle behöva arbe1a hårt och få bättre betalt. I en viss sträckning var detta väl förklarligt den första berusningens tid. Att det diskuteras intensivt och arbetas ett slag efter att det icke diskuterats alls på länge var naturligt. Men den starka 111arkin inom näringslivet blev snabbt ett svårt handikapp för den nya regimen. Produktion och produktivitet sjönk betänkligt. I det politiska vacuum, som uppstod, var det av stor betydelse, att den enda politiska organisation värd namnet som fanns var det lilla men väldisciplinerade kommunistpartiet. Det hade en stor politisk tillgång. Det hade bevisligen gjort motstånd mot den autoritära regimen. Visserligen har efterhand mer än sextio nya partier grundats. Men få om ens Dågot representerar en moderat center och intet konservativa ideer. Dessutom består de flesta blott på papperet. Icke ens socialisterna har, i varje fall ännu så länge, en verklig organisation. Detta kan givetvis ändras. Vi är ännu blott fyra månader från regimförändringen. Det portugisiska folket har sannerligen icke förberetts för att möta en situation som den nuvarande. Hittills har det i själva verket visat förnuft och sans. Omvälvningen har varit förbluffande oblodig. Att Spinola genomdrev, att Caetano fick bege sig i landsflykt var säkert klokt. ÖVergreppen mot den gamla regimens män har hittills hållit sig inom vissa gränser. Ännu har man icke lyckats återställa disciplinen inom den portugisiska krigsmakten. Inom vissa förband har den helt upphört att existera. Försöken att göra något åt detta försvåras av att många yngre officerare och underofficerare be- 377 traktar detta som ett första försök att åstadkomma en kontra-revolution. Icke minst viktigt är, att Spinola praktiskt taget är utan politisk polis och utan underrättelsetjänst. Den portugisiska politiska polisen - ända tills för kort tid sedan kallad PIDE, Policia Internacional e de Defesa do Estado - hade verksamt bidragit till att diskreditera den fallna regimen genom tortyr och brutalitet i största allmänhet emot element, som den betraktade som subversiva. Dess brutalitet kunde dock icke ett ögonblick jämfö- ras med låt oss säga NKVD :s eller Gestapos, ja icke ens med de vanor, som tilllämpas i vissa latinamerikanska eller afrikanska stater. PIDE var likväl en fläck på den portugisiska nationens heder. Till en början styrdes landet av en välfärdsjunta under Sp!nola. Men redan den 15 maj kunde en provisorisk regering bildas under Palma Carlos, som kunde anses stå något till vänster om mitten, med socialisten Mario Soares som utrike~minister. Dess huvuduppgift var att genomföra "de-koloniseringen" Afrika och förbereda fria val i moderlandet. På samma gång skulle den förhindra, att ett ekonomiskt kaos uppstode. Problem i Afrika Det visade sig ännu svårare än man befarat att snabbt få slut på kriget i Afrika. I början kom det till uppmärksammade förbrödningsscener mellan representanterna för den portugisiska regeringen och guerilla-ledarna. Men de senare ansåg, att de 378 segrat och att blott formaliteter återstod att ordna. När de konfronterades med kravet att folkomröstningar skulle avgöra, vad som skulle ske, vägrade de blankt. Vem visste, vad som kom ut av val? Skulle guerilla-kämpama annat än lokalt kunna påräkna majoritet, om de ej själva fick hand om rösträkningen, låt vara att de kunde räkna med att majoriteten skulle "join the bandwagon"? När veckorna gick utan konkreta resultat växte otåligheten bland de unga officerama i Portugal. Moralen bland trupperna i Afrika, särskilt i Mozambique, försämrades mer och mer. Frelimo ökade sitt tryck i norra delen av Mozambique och Tete. Att yrka på att man skulle rätt och slätt evakuera var dock till en början icke praktisk politik. Det betydde med all sannolikhet öppen konflikt med Spinola och beskyllning för förräderi av många landsmän. Vidare kunde man ej vara säker på att icke resultatet i Angola bleve ett portugisiskt Rhodesien med sydafrikanskt stöd. Ty läget i Guinea var helt annorlunda än i Angola, som i sin tur avvek från Mozambique. Guinea var i och för sig det lättaste problemet. Detta område är tämligen betydelselöst. Det spelar icke ens en strategisk roll. Att man envist fasthållit vid dess försvar berodde främst på att man var rädd för att en eftergift skulle uppfattas som ett prejudikat. Vid förhandlingama med PAIGC visade det sig likväl, att tre problem var besvärliga. För det första - om man överlämnade området utan folkomröstning (som PAIGC krävde) kunde detta i sin tur uppfattas som ett prejudikat för Mozambique. För det andra ställde de svarta guerilla-ledama som villkor för en uppgö. relse, att de även utan folkomröstninc fick kontrollen över Cabo-Verde-öarna. För det tredje opponerade Frelimo, gue- 'rilla-organisationen Mozambiqur. starkt emot varje uppgörelse, innan des problem lösts. Läget i Mozambique var emelle ' såsom redan i korthet påpekats, helt aunorlunda än i Guinea och Angola. Lau- r det var militärt ytterst svårt att försv c Det är som en tratt med pipen i söd I Antalet vita portugiser var relativt o Ii tydligt - 200-250 000 personer eller 11 kring 3 % av befolkningen. De var k g centrerade till de mellersta och södra sJ ama. Guerilla-verksamheten hade un lång tid trots alla svårigheter uppfån f< och till stor del neutraliserats i norr. V. s~ som förändrat läget var den från Z s~ bien utgående penetrationen av T provinsen i mitten, syftande till neu d sering av Cabora Bassa. Den hade ly mer och mer, även om byggandet av a rnarna och kraftverken ej kunde allv störas. För att göra något åt detta krä mycket starkare stridskrafter än Fre· förfogade över. Att kapitulera innebar emellertid · blott att ge upp Cabora Bassa och de portugiserna, som kunde bege sig till tugal, Rhodesien eller Sydafrika. Det nebar också att uppoffra miljoner portugiser, särskilt Macuastammen, förblivit lojal. Alltså vidhöll man till början även här kravet på folkomröstning, som Frelimo blankt avvisade. Under juni och juli försämrades situationen. Truppernas disciplin blev allt sämre. Fall av myteri och vägran att slåss blev allt fler. I Angola rådde under de första. veckorna ett relativt lugn. Där var läget ur portugisisk synvinkel bättre och samtidigt riskablare. För det första uppgick antalet vita portugiser till drygt en halv miljon eller omkring 10 % av befolkningen. För det andra var landet rikt och kunde i praktiken försörja sig självt. För det tredje var de afrikanska nationalisterna splittrade i tre organisationer, MPLA, FLNA och UNITA. På samma gång komplicerade allt detta den portugisiska regeringens politik i högsta grad. Både inom Portugal och i Angola fanns och finns nämligen starka grupper, som önskade att det sistnämnda landet skulle kvarstanna inom ett portugisiskt samvälde. Om regeringen uppmuntrade dem skulle detta likväl genast utläggas som ett försök att bevara en del av det afrikanska imperiet, något som var farligt både med hänsyn till den internationella opinionen (vars huvuddel onyanserat omfattat de svarta nationalisternas synpunkter) och stämningsläget bland de radikala officerarna i Lissabon. De senare uppfattade det som ett självändamål, att det afrikanska imperiet i sin helhet skulle avskrivas. Det ville i sin tur varken general de Spinola eller den moderata minoriteten inom regeringen med premiärminister 379 Palma Carlos i spetsen. Generalen insisterade den 11 juni på omröstningar om alternativen "portugisisk federation", en lösare federation eller fullständig oavhängighet. Kris i Lissabon Under senare delen av juni kunde man märka tilltagande oenighet bland de ledande i Lissabon både om Afrika och om den kurs, som skulle följas i det inre. Till en början syntes Spinola ha övertaget. Juntan fick ett förtroendevotum trots opposition från marinens radikala officerare. Regeringen kunde därefter tillåta sig vissa ingripanden mot pressen, radion och televisionen för att åstadkomma ordning. Under hand började presidenten till och med varna emot faran från kommunisterna, vilkas inflytande inom de nygrundade fackföreningarna var i starkt stigande och vilkas allmänna position i landet stärktes mer och mer. Regimen led likväl av strukturell svaghet. Vid regeringens sida opererade "juntan", "statsrådet" och - kanske viktigast officersrörelsens "koordineringskommitte". Vem som bestämde vad var under sådana förhållanden svårt att avgöra. Att regeringschefen ville ha ett slut på detta tillstånd var naturligt. Men när det kom till en kraftmätning om ett förslag av Palma Carlos om reguljärt folkval av president (som skulle ha stärkt Spinolas ställning i högsta grad) redan den 31 oktober i år, uppskjutande av den konsti- 380 tuerande nationalförsamlingen till 1976 (för att ge alla partier en chans att organisera sig) samt stärkande av regeringschefens position, röstade majoriteten av "statsrådets" 21 medlemmar emot - enligt tidningsuppgifter 15 mot 3 (medan 3 nedlade sina röster, däribland Spinola). Premiärministern avgick. Han följdes av fyra moderata center-ministrar (däribland ekonomiminister Vasco Vieira de Almeida) samt fyra statssekreterare. De kände sig alla lämnade i sticket av presidenten. Reellt var det skedda ett nederlag för Spinola. Efter några dagar avskedade han också övriga ministrar. Under mer än en vecka rådde en intensiv dragkamp mellan Spinola och de radikala officerama om vad som skulle ske. Krisens lösning innebar ytterligare ett nederlag för presidenten och en seger för de militära revolutionärerna. Den 13 juli utnämndes en ung major, Othelo Fereira de Carvalho, till brigadgeneral och chef för en ny styrka, som skulle vaka över att officersrörelsens program genomfördes. Den nyutnämnda generalen höll därvid ett tal med sarkastiska angrepp mot generalerna och tydlig hänvisning till vilka som innehade den reella makten, de unga subalternerna. Kort därpå tillkännagavs, att icke Spinolas kandidat utsetts till ny regeringschef, överstelöjtnant Firmino Miguel, utan överste Vasco dos Santos Gonc;alves, en av de ledande vid kuppen den 25 april, ordfö- rande i officersrörelsens koordineringsutskott och bekant för att vara extrem vänsterradikaL Den nuvarande krisen När regeringens sammansättning kun· gjordes visade det sig, att den stod väsen!· ligt längre till vänster än föregångaren. Dess komposition innebar också att offr cersrörelsen på ett helt annat sätt än dit· tills tager ansvaret för utvecklingen. Dess exponenter representerar av allt att döma vad man skulle kunna kalla vänsternationalistiska och socialreformatoriska och totalitära uppfattningar. Det är ingt'l slump, att det i dessa dagar talas i Portugal om "en lösning ala Peru". Men exakt vad de vill vet man icke. Om de snabli kan bli av med Spinola vet man ej heller. Tills vidare har de ringa rörelsefrihel med tanke på den ekonomiska utveck lingen. Den nye regeringschefen börja~ sin verksamhet utåt med en appell om iJio tensivt arbete och sparsamhet. Det var nästan som om man hört Salazar. Den nya regimens verkliga Achilles-bi är i själva verket ekonomin. De struktarella svagheterna är oförändrade. Genca de enorma lönehöjningarna (tillsarnma11 med oförändrad eller sjunkande produktivitet) har inflationen ytterligare stigit, sannolikt till bortåt 40 %. Lusten till iJio vesteringar har sjunkit (icke minst fria utlandets sida), turisternas antal mirJs. kat. Bättre har det naturligtvis icke !» vit genom kolera-epidemin. Remissa från portugiserna i utlandet har i avvaktan på en oundviklig devalve · av escudon. Arbetslösheten växer. Alla med fruktan fram emot en eventuell tl strömning av portugiser från Afrika ocl Frankrike. Näst den närmast desperata ekonomiska utvecklingen kommer händelserna i Afrika. I Mozambique fortsätter upplösningen under tilltagande tryck ifrån Frelimo på samma gång som lugnet i Angola hotas från både dem som vill en lösning a la Rhodesien och svarta extremister. Den 27 juli kungjorde president Spinola högtidligen att de afrikanska provinserna skulle få rätt att ta sina öden i egna hän- 381 der. Det uppfattades som ett uppgivande av kravet på att befolkningen i Angola och Mozambique först skulle uttala sig om vad den ville. Vad allt detta innebär praktiskt kan i mitten av augusti ännu icke överblickas. Det enda som kan sägas med bestämdhet är, att Portugal nu lever i en akut kris med ovissa utsikter. J