ANDERS BJÖRCK: Ett balanserat försvar Svensk Tidskrift har bett riksdagsman Anders Björck att själv presentera sin skrift "Ett balanserat försvar", som utkom i somras i Folk och Försvars skriftserie "Försvar i nutid" 1974, nr 4. Han har valt några punkter, och först 1972 års försvarsbeslut. Redan regeringsdirektiven till den föregående utredningen förutsatte att politisk enighet ej var nödvändig beträffande försvaret. Resultatet blev så småningom en nedskärning av försvarskrafterna som kan jämföras med vad som hände 1925. Författaren kommer också in på försvarskostnaderna. Han menar att det är närmast ohederligt att jämföra våra med våra grannländers, nämligen då dessa är medlemmar av militärpakter, vilket vi valt att inte vara. Den säkerhetspolitiska debatten har ofta en tendens att enbart handla om spelet mellan supermakterna. Sällan har detta varit så markerat som nu. Den ameri· kanske utrikesministern Henry Kissinger är en färgstark förhandlare med förmåga att tilldra sig massmedias intresse. Av· spänningstendenserna mellan Sovjet och USA är något som det finns anledning att följa både med glädje och vaksamhe~ och utvecklingen förtjänar förvisso att följas med uppmärksamhet. Under de senaste åren har också produ· cerats åtskilliga kommentarer i svenska massmedia om detta. Man skulle varit glad om bara en ringa del av dessa istäl· let hade ägnats åt vår egen säkerhetspoli· tiska situation och därmed också utveck· lingen av det svenska försvaret. Åtminstone socialdemokratiska debattörer har en tendens att hellre försöka lösa de säker· hetspolitiska världsgåtorna än att offent· r ligt och uppriktigt analysera Sveriges c möjligheter att framdeles bibehålla ea h trovärdig neutralitetspolitik. a Supermakternas säkerhetspolitik kan större eller mindre utsträckning påverka p en småstats situation. Men förvånansvärt t1 ofta är påverkansgraden ringa. De dis- li kussioner, som förts på supermaktsni I: om rustningsbegränsningar vad avser v1 kärnvapen och vapenbärare för dem, gi rör Sverige mycket litet. Vi har inga så, sj dana vapen och avser ej heller att an- sj, skaffa dem. Inte heller är det troligt dessa vapen primärt kan komma att · k< tas in mot Sverige. Vi lurar oss själva k< vi tror att t ex SALT-förhandlingarna · R neburit någon avgörande förändring i Sveriges säkerhetspolitiska situation. När det gäller konventionella vapen är läget omkring oss allvarligare än det nå- gonsin har varit. Sovjetunionen och de övriga WP-staterna förfogar över betydande stridskrafter, och dessa är numerärt överlägsna vad NATO kan mobilisera. Styrkeförhållandena i Europa skall inte Dännare belysas här, då detaljerade faktauppgifter ofta har publicerats i pressen. Men noteras skall särskilt att de sovjetiska Östersjö- och Ishavsflottorna undan för undan försetts med betydande landstigningstonnage, avsett att användas i närområdet. Vidare har stora ansträngningar lagts ned inom WP-stridskraftema på att öka rörligheten. Är Sverige intressant? Sedan länge har Östersjöutloppen och Nordkalotten varit strategiskt viktiga områden framför allt för Sovjetunionen. I händelse av krig är det av vikt för Sovjet att förhindra att dess flotta blir instängd i Östersjön. Att behärska Östersjöutloppen förutsätter dock att man av svenskt territorium behärskar Skåne och förmodligen också Västkusten som flankskydd. Inom NATO är man självfallet helt medveten om detta och har vidtagit motåtgärder för att se till att den ryska Östersjöflottan förhindras operera på Nordsjön och Nordatlanten. Redan i inledningsskedet av en storkonflikt kan Skåne och Västkusten komma att bli ett verkligt "hett" område. Riskerna är desamma vad gäller Nordka- 359 lotten. I Murmanskområdet ligger en lång rad viktiga sovjetiska militära baser, bl a för de robotubåtar som är avsedda att sättas in i bekämpningen av USA:s hemland. Där finns också baser för de övriga marina stridskrafter som skall flytta fram Sovjets försvarspositioner till området Skottland-Färöarna-Island-Grönland. Detta innebär ökade svårigheter för USA att komma Norge till hjälp i händelse av en konflikt. Man kan utgå från att Sovjetunionen kommer att göra allt för att säkra sin ställning på Nordkalotten och få tillgång till mer framskjutna baser än vad Murmansk kan erbjuda. NATO har på Nordkalotten ett mycket svagt försvar, endast 5 000 man, vilket skall jämföras med Sovjets två mekaniserade infanteridivisioner om 24 000 man plus 5 000 man marininfanteri. Visserligen räknar man från NATO-håll med att utnyttja rörliga stridskrafter, s k Task Forces, men dessa kan inte sättas in omedelbart med full effekt. Operationer i större skala på Nordkalotten kan komma att beröra svenskt territorium. Eftersom det tar tid att få fram NATO-förstärkningar i form av markoch sjöstridskrafter kan man förutsätta att NATO inledningsvis försöker nedkämpa sovjetiska stridskrafter i stor utsträckning med hjälp av flyg. Svenskt luftrum blir då intressant för båda parter. Utvecklingen efter andra världskriget har inneburit att Sverige fått en farlig position mellan de båda stormaktsblocken. Denna position har inte blivit 360, mindre utsatt under senare år, tvärtom. Nedskärningarna av det danska försvaret har dessutom gjort att frestelserna för WP-staterna att slå till mot Östersjöutloppen blivit större. Trovärdig neutralitetspolitik Den svenska neutralitetspolitiken utgår från att vi vid behov skall kunna upprätthålla vår frihet och oberoende med vapenmakt. Neutraliteten i sig har ett ringa värde från strikt militära utgångspunkter. Det är endast i kombination med ett starkt försvar som den kan uppfattas som trovärdig. Men det viktiga är inte vad vi själva anser om vår neutralitet utan hur vår omgivning uppfattar den. Man kan starkt ifrågasätta om vår neutralitet idag är lika respekterad som den var för tiotjugo år sedan. Tillspetsade och oöverlagda uttalanden från officiellt svenskt håll har förmodligen förändrat omvärldens syn på begreppet svensk neutralitet. USA torde t ex tolka begreppet neutralitet på ett helt annat sätt än regeringen Palme. Från svenskt regeringshåll hävdas det ofta att den svenska neutraliteten inte får innebära att vi tiger still inför orättvisor runt om i världen. Detta är nog så riktigt, men det är inte detta som varit kärnan i kritiken mot exempelvis statsminister Palme och likasinnade utrikespolitiska tänkare mom socialdemokratin. Huvudpunkten har istället varit bristen på balans i uttalandena. Palme och hans meningsfränder har haft en märklig förmåga att bara se fel och brister i väs~ medan förhållandena i öst eller i sociaJ.is. tiska stater i tredje världen normalt diskret inte har kommenterats. Det är detta som gjort att tilltron till den svenska politiska neutraliteten fått en knäck i många länder, inte primärt att Olof Palme och hans meningsfränder uttryckt sig i skarpa ordalag. Det är ägnat att förvåna om man höjt på brynen lite varstans i världen över det agitatoriska språk som Sveriges högsta ledning allt oftare använt sig av i sina utrikespolitiska kommentarer. Dessutom skall konstateras, att det · är säkert att exempelvis Sovjetunionen odelat förtjust i att Sverige i en internationell konflikt brännmärker bara dca ena parten. Risken är att motparten vid närmare eftertanke kommer fram till a neutraliteten kanske inte sitter så ändå. När världsopinionen ändrar nästa gång kanske Sveriges ganden går i en annan riktning. På sätt blir den svenska neutralitetspolitikca bedömd som osäker av båda parter, tms att den ena kanske i och för sig har iiiiledning att vara nöjd med vår · nmg. Vietnamkriget och Sverige De saknas inte som anser sig kunna bestämda slutsatser om den framtida formningen av det svenska försvaret utgångspunkt från erfarenheterna Vietnam. Till detta skall vi aterkO!llllll!l Men den utdragna vietnamkonflikten oss dock en del säkerhetspolitiskt. visar hur ett litet land, med anspänning av alla krafter, kan hålla stånd en lång tid mot en supermakt under förutsättning att vissa politiska betingelser existerar. Så kan bli fallet om stormakten inte kan använda sin militära styrka av politiska opinionsskäL Stormakten kan också vara engagerad på annat håll. Risken för ett stort framtida kärnvapenkrig mellan de båda maktblocken förefaller idag mindre sannolik. Men begränsade krig av olika slag kommer förmodligen att bli vanliga i framtiden. Direkt eller indirekt kommer stormaktema att vara inblandade. Så länge det råder balans mellan supermakterna och det existerar en vaken internationell opinion, kommer stormakternas politik att vara försedd med viktiga begränsningar. Om en ökad liberalisering kommer till stånd inom östblocket kan man dessutom räkna med att det inte bara är i väst som hemmaopinionen kan komma att störa de utrikespolitiska planer som ledningarna drar upp. Vilken än utvecklingen blir är det dock motsägelsefullt att från samma håll i Sverige dels få höra lovprisningar av "det tappra vietnamesiska folkets framgångsrika kamp mot supermakten USA", dels få veta att det inte är någon ide att i Sverige satsa pengar på ett nationellt försvar därför att vi "ändå inte har en chans om en stormakt vill anfalla oss". Vietnamkriget torde ha visat att det är just vad vi har. Hela utvecklingen sedan andra världskriget bekräftar att små stater under för- '361 utsättning att de har tillgång till moderna vapen och att motparten är politiskt handikappad, har goda chanser att hålla stånd, även mot supermakter. Det skall inte döljas att detta ofta har skett till priset av stora mänskliga lidanden och omfattande materiell förstörelse. 1972 års försvarsbeslut Den försvarsutredning, som föregick 1972 års försvarsbeslut, hade delvis andra uppgifter än de försvarsutredningar, som verkat under 1950- och 60-talen. 1970 års försvarsutredning under ordförandeskap av förre handelsministern Gunnar Lange skulle enligt direktiven inte ta ställning till försvarskostnaderna på det sätt som skett tidigare genom t ex fyrpartiuppgö- relser. Redan inledningsvis var det alltså klart att det inte var särskilt viktigt att uppnå enighet. Utredningen var redan från början överspelad av försvarsdepartementet, som i sin tur hade mycket lite att sätta emot propåerna om lägre försvarskostnader från finansdepartementet. Det var redan innan utredningen satte igång klart att det skulle bli kraftiga nedskärningar av det svenska försvaret. Det samhällsekonomiska läget gjorde att finansdepartementet i förväg gav klart besked om vad man kunde tänka sig i anslagsväg. Uppenbarligen fanns det ingen vilja från försvarsdepartementets sida att sätta hårt mot hårt och ta strid. Hur en sådan strid skulle ha avlöpt är det svårt att sia om. Men dåvarande försvarsministern Sven Andersson räknades som en 362 av "de tunga" inom regeringen och ansågs i olika sammanhang tillhöra "den mre cirkeln" och ha "Palmes öra". Om han gjort en annorlunda bedömning än finansdepartementet skulle måhända en del av det som nu kom att offras ha kunnat räddas. Vad som ytterligare komplicerade situationen var ordföranden, Gunnar Lange. Han var helt inställd på att följa propåerna från högre ort. Han hade dessutom uppenbarligen ambitionen att minska anslagen ytterligare utöver vad försvarsdepartementet önskade. I slutskedet av utredningsarbetet försvann därför en del anslag som kanske kunnat räddas, om utredningsordföranden haft en annan inställning och varit beredd att arbeta för den. Resultatet blev ett beslut som kan jämföras med 1925 års ödesdigra försvarsbeslut med den skillnaden att det kommer att ta cirka tio år innan nedskärningarna helt slår igenom. Djupförsvar och avspänning Så utomordentligt kraftiga nedskärningar kunde naturligtvis inte för offentligheten försvaras med de samhällsekonomiska svårigheter som Sverige befann sig i. Försvarsdepartementet fick utveckla mera för försvaret relevanta argument. Det man kom att trycka på blev dels avspänningen i Europa, dels djupförsvarsfilosofin. I propositionen angående 1972 års försvarsbeslut liksom i utredningsbetänkandet underströks därför kraftigt att lugn och avspänning rådde i Europa och att denna avspänning kunde förväntas bli bestående under en lång tid framåt. Risken för konflikter i Europa hade avsevärt minskat, och Sveriges säkerhetspolitiska läge var förbättrat. Det förhållandet att det inte inträffat någon militärpolitisk avspänning, gick man lätt förbi. Hände(. ser som den sovjetiska invasionen i Tjeckoslovakien 1968 viftades bort. Därutöver presenterades tanken att en ny sammansättning av försvaret skulle tillåta en betydande minskning av för· svarskostnaderna utan att försvarseffekten märkbart gick ned. Detta Columbi ägg kom att kallas "djupförsvar". Beteck· ningen är i och för sig en smula oegent· lig, därför att vi alltid haft ett bety· dande moment av djupförsvar i den svenska krigsmakten, men här avsågs en renodlad form. Djupförsvaret, eller de "sega gubbarna" som beteckningen snart blev, är utan tvekan inspirerat av olika guerillakrig runt om i världen, inte minst Vietnam. I praktiken kommer en genomförd djupförsvarsfilosofi för Sveriges del att innebära att vi avskaffar dels de flesta av !» riferiförsvarskomponenterna, dvs flyg och örlogsflotta, dels att kvalificerade komponenter inom armen, t ex pansar, utgår. Bakom djupförsvarsfilosofin ligger <io ficiellt tanken att vi har större möjli ter att nedkämpa en fiende om vi fö låter honom komma in i landet och sa för striden på vår egen mark. Tidi har vi i svensk försvarsplanläggning tid utgått från att fienden skall mötas 1 a k fi ä fi H II tf il dan vid gräns eller kust och att anfall skall riktas mot honom när han är som sårbarast, dvs under marsch eller överskeppning. Till varje pris skall han hindras få fotfäste på svenskt territorium. Men djupförsvarsfilosofin vände upp och ned på detta. Genomförs den konsekvent riskeras att lidandena för civilbefolkningen blir större än nödvändigt. Sverige blir en krigsskådeplats i långt större utsträckning än vad som kan undvikas med ett balanserat försvar av den typ som vi haft tidigare. Ett djupförsvar kan inte ha samma krigsavhållande effekt som det nuvarande försvaret. Vi kommer redan från början att tvingas ge upp betydande delar av vårt land. Vi kommer inte att kunna behärska vårt luftrum på ett tillfredsställande sätt. Kort sagt, vårt land riskerar att bli en stridsplats för främmande makt. En brytning med våra tidigare försvarsprinciper skulle minska stabiliteten i Norden. Är försvaret för dyrt? Här och var inom krigsmakten kan man se ett litet märke med texten "Friheten är alltid värd att försvara". Man skulle kunna lägga till: och betala. Ett modernt försvar kostar betydande summor. Frågan är: får vi valuta för pengarna? Är vårt försvar för dyrt i förhållande till andra länders? Har vi råd? På detta område är vissa svenska massmedia ständigt fulla av rena felaktigheter, ibland på grund av ren okunnighet, ibland av illvilja. Faktum är att vi i 363 Sverige har försvarskostnader som i förhållande till andra samhällsaktiviteter är låga och som är i ständigt minskande. Försvarskostnadernas andel i procent av statsbudgeten framgår av följande tabell: 1950/51 1960/61 1970/71 1974/75 budget) 19,9 16,5 13,1 11,7 (enligt beslutad statsDen nuvarande siffran, 11,7 procent, är knappast en siffra som snedvrider hela den svenska ekonomin. Svenska folket har tidigare fått bära betydligt högre försvarskostnader trots att vårt land då inte alls hade samma samhällsresurser som nu. Härutöver måste framhållas att löneoch värnpliktssociala kostnader tar en allt större andel av försvarsbudgeten. På grund av det svenska marginalskattesystemet har de nominella lönerna drivits upp på ett sätt som saknar motsvarighet i östländerna, där man har ett mera proportionellt system. Detta försvårar jämförelser mellan Sverige och WP-staterna vad gäller verkliga försvarskostnader. I sammanhanget skall påpekas att lönekostnadernas procentuella andel av den svenska försvarsbudgeten 1972/73 uppgick till inte mindre än 33,6 procent. Svensk försvarsmateriel väcker ständigt beundran utomlands av två skäl: den har hög kvalitet och är relativt billig. I den hysteriska debatten kring Viggenfilmen framkom det knappast att innan definitivt beslut blev fattat om Viggenanskaffl l l •. t . l . ' ning gjordes en noggrann jämförelse med vad utländska alternativ skulle ha kostat i inköp och drift. Det konstaterades att kostnaden för dessa båda faktorer skulle bli 30 procent högre om det motsvarande utländska alternativet hade valts, F4 Phantom. Liknande analyser för exempelvis u-båten Näcken och Stridsvagn S visar lika överlägsna siffror för den svenska materielen. Det får slutligen aldrig glömmas att Sverige har valt att bedriva en alliansfri utrikespolitik. Kring detta beslut råder stor politisk enighet. Självfallet måste detta tas med i beräkningen när jämfö- relser görs med exempelvis våra grannländer Danmark och Norge, som båda är med i NATO. Vi skulle utan minsta svå- righet komma ned i försvarskostnader motsvarande deras om vi övergav alliansfriheten och förlitade oss på amerikansit "vapenbistånd". Men en sådan förändring av vår utrikespolitik finns det inget gehör för. Det är då närmast ohederligt att ständigt göra kostnadsjämförelser med grannländer som tillhör militärpakter. Sådana jämförelser är inga argument i den svenska försvarsdebatten.