LARS ROAR LANGSLET: Kristendorn och politik Stortingsrepresentanten, på svenska rikslagsmannen Lars Roar Langslet är konreruativ ledamot av norska stortinget. Han har skrivit åtskilliga gånger förr i Svensk Tidskrift. H ans artikel om kristendom och tolitik har hållits som föredrag, vilket ~amgår av översättningen. Artikelns ämne !tJknar inte aktualitet i Sverige, där KDS ~betecknar sig som ett speciellt kristet parti. Langslet behandlar frågan om kristendomen som vägledning inför politiska rvgöranden. Han varnar bestämt för att tro att det kan och bör finnas partier, som ir mera "kristna" än andra eller, som han säger, sätter en sakral stämpel på sig själva. Till sist kommer han in på förWlandet mellan teologi och kristendom; det finns teologer, säger han, som vill verka som politiker. Men de har ingen högre rätt. Vill de uträtta något, bör de rå in i det politiska livet på vanlig demolratisk väg. "Kristen politik - politisk kristendom" är den titel som jag fått för mitt föredrag. Det första jag vill slå fast är, att jag tar avstånd från båda leden i den titeln. Jag anser båda innehålla fundamentala missförståelser av förhållandet mellan kristendom och politisk verksamhet. Varför, ja, detta skall jag försöka visa. Då blir det, hoppas jag, också klarare hur jag själv ser på förhållandet kristendom-politik. Kristen politik - vad skulle det betyda? Det måste innebära, att från en kristen utgångspunkt följer logiskt en bestämd politisk uppfattning och ett bestämt politiskt handlingssätt, som är "kristen politik" i motsats mot andra former för politik. I varje situation och i varje viktig fråga måste det finnas ett alternativ, som är det kristna i motsats mot andra alternativ. Den som på allvar bekänner sig till kristendomen måste därför välja detta kristna alternativ i politiken framför andra tänkbara möjligheter. De flesta bör genast inse att detta är en serie orimliga påståenden. Inte en gång de, som utan egentliga betänkligheter är beredda att kalla sin egen eller sitt partis politiska syn kristen, skulle väl utan vidare tillerkänna sig själva ett monopol och frånkänna andra kristna rätten att välja andra politiska vägar utan att de därmed sviker sin tro. En sådan tolerans behöver visserligen inte vara djupare motiverad än i fruktan för att bli stämplad som intolerant. Lika fullt är den ett direkt erkännande av att det både är möjligt och legitimt att förena kristen tro med olika politiska övertygelser och handlingssätt. Men 452 om flera och inbördes motstridande politiska uppfattningar skulle betecknas som "kristna", skulle etiketten "kristen" mista det mesta av sin mening - bortsett från hänvisningen till en inspirationskälla som i praktiken kan taga sig rätt olika uttryck. Kristendomen som vägledning Varför är det orimligt att hävda att ett kristet grundlag bara ger rum för en enda politik, den "kristna politiken"? På den frågan har det lämnats många svar. Från flera av dem tar jag direkt avstånd. Jag är t ex alldeles emot den populära uppfattningen att kristendom och politik inte har någonting med varandra att göra och att varje försök till en sammankoppling är en vederstygglighet. Men jag uppskattar å andra sidan i hög grad Disraelis kända varning för att använda Vår Herre som ett trumfkort i rockärmen i det politiska spelet. Men går dessa två ståndpunkter ihop? De väcker frågan om vad kristendomen och kristen tro betyder som vägledning inom politisk verksamhet. Det är ett stort och komplicerat ämne. Jag nöjer mig med att stryka under några huvuddrag. Kristendomen har inte frambragt någon idealhandledning för den sanna och rätta politiken. Bibeln ger inte facit med svar på politiska frågor. Men den kristna tron säger oss i gengäld något väsentligt om vad människan är - något om människan som Guds yppersta skapelse, om människan i syndens och egenrättfärdighetens våld, om människans förlossning och upprättelse genom Kristus. Kristendomen lär oss något fundamentalt om människans förhålland! till Gud och om människans förhållami till nästan. Allt detta har konsekvenSII också för vår ställning och vår uppgift· det samhälle där vi lever. Många av Il! centrala värderingar, som haft sådaJ sprängkraft i nyare historia - om den eliskilda människans värde, om frihet, jämlikhet och broderskap, om rätt och rä~ färdighet, om ansvar för gemenskapen od solidaritet med de svaga, om vårt förval taransvar för de värden som naturen gu eller människan skapar - bottnar i kri tendomen eller har några av sina vik1i gaste rötter där. Från dessa värderingt utgår fortfarande en samhällsomvälvana kraft, som har sin väsentliga andel i Iii klaringen till dynamiken i de kulturer, di kristendomen har vunnit mark. Ofta nog har kristna människor i M ( och handling bidragit till att komprom& tera dessa rättesnören för deras hållniJl! s samfundslivet. Ofta har människan !XI ' grupper, som har stått fjärran från kristet e domen, kämpat en mer rätlinjig kamp t att förverkliga vad som är kristna idtJ Detta hindrar inte att 'kristendomen f :E starka impulser till en politisk inställn~ S som, om den tages på allvar, blir no111f h vande för hela den livsgemenskap som kristna tillhör. Men det betyder på intet sätt att de111 överordnade orienteringsgrund entylft leder till en bestämd form av politik. B tisk verksamhet är summan av de ens · problem som dryftas och avgöres på politiska planet. I de allra flesta fall 1 det förmätet att påstå att det bara tänkas en ståndpunkt, som en kristen skulle kunna försvara att satsa på. Vi bör tvärtom inse, att från kristendomen utgår impulser som kan leda i både starkt radikal och i starkt konservativ riktning - eller till många tänkbara mellanpositioner. För min del har jag aldrig upplevt någon samvetskonflikt som kristen därför att jag arbetat inom ett moderat konservativt parti. Men det skulle inte falla mig in att neka kristna människor med starkt trosengagemang att ha samma rätt att arbeta för sina målsättningar inom en vänsterorienterad politisk rörelse. Vad man ofta saknar bland kristna som är engagerade i olika partier är en större ömsesidig tolerans, som borde vara en naturlig följd av en kristen människas frihet också inom politiken. Kristet sett är det en rikedom att det finns aktivt engagerade kristna i många partier. Vi bör vara varsamma med att bannlysa varandra. Lika varsamma bör vi vara ifråga om att sätta en sakral stämpel på vår egen politiska uppfattning. En sakral politik Spåren borde förskräcka. Under historiens lopp har många former av "kristen politik" dykt upp. Oftast har det väl rört sig om starkt konservativa eller reaktionära grupperingar, som har ansett sig företräda Vår Herre. Men vi har också sett motsvarande inom svärmargrupper på den helt motsatta sidan. Kanske skymtar vi också några liknande grupper i dagens situation. Vi bör inte glömma de erfarenheter, som vi har samlat om vad en sådan sakralise- 453 ring av politiken kan leda till. Konsekvenserna kan bli ohyggliga både för kristendomen och för samhället. Av detta framgår att jag i princip ställer mig skeptisk mot kristna partier. Det finns en del partier som kallar sig så. Det är föga mening med att polemisera mot att de existerar. Det min polemik gäller är inte partinamn utan partiernas hållning. Om denna är att sakralisera sin egen politik och avvisa andra kristnas rätt att söka sig till andra partier, då måste den avvisas. Man bör också komma ihåg den gamla goda regeln, att om de kristna skall vara jordens salt, bör de helst inte klumpa ihop sig i en saltklump. Finns det då inga gränser för vilket sällskap som kristna människor bör söka inom politiken? På den frågan vill jag dock svara ja. I vissa frågor, som direkt angår människovärde och människoliv, finns det ståndpunkter, som enligt min mening är oförenliga med kristen tro. Det gäller t ex ifråga om fri abort. Och det finns rörelser och partier, som klart för en politik i strid mot de centrala värden som kristendomen förfäktar. Jag har talat om normalsituationen i etablerade demokratier som de nordiska länderna. Här finner jag bara obetydliga anledningar att utesluta vissa partier som valmöjligheter för kristna människor. Därmed har jag självklart inte sagt att alla partier är lika goda. Men jag skulle söka mig andra grunder för att polemisera mot politiska motståndare. Politisk kristendom Det andra uttryck, som jag inledningsvis 454 förkastade, är "politisk kristendom". Vad jag redan sagt har väl ungefär visat vart jag vill komma. Jag har varnat mot öppna eller förtäckta försök att sakralisera politiken. Jag tror att det finns ännu starkare anledning att varna mot att politisera kristendomen. Det är illa redan att utstoffera sin egen politiska uppfattning med någon helgongloria för att ge en stämpel av ofelbarhet åt nå- got som aldrig kan bli annat än ofullkomligt. Värre ändå är att vilja göra kristendomen till en politisk frälsningslära. Det är att förvränga det kristna budskapet och att göra det till ett instrument för rent värdsliga ändamål. Politisk religion var inget okänt fenomen i den värld där kristendomen uppstod. Den romerska 'kejsarkulten var väl bara ett sent och ytterligtgående utslag av en tendens, som hela tiden existerat inom den grekisk-romerska religiösa världen. Viktigare i vårt sammanhang är att på- minna om den rent politiska Messiasförväntningen inom judendomen. Också i Jesu närmaste krets fanns sådana, som gärna ville i honom se Israels politiska befriare och judarnas konung. Men Jesus avvisade en sådan Messiaspretention i skarpa ordalag. Hans rike var icke av denna världen. Den frälsning, som han förkunnade, var en annan än politisk frigörelse. Under historiens lopp har vi mött tillräckligt många naiva politiska utläggningar av evangeliet. Hos några har Jesus blivit den stora upprorsmannen och den första kommunisten, hos andra har han blivit garanten för obetingad lydnad mot värdsliga auktoriteter. Bägge delarna är \ lika fel. Kristendomen är varken radikal f eller konservativ. Den låter sig inte inonJ. a nas i politiska kategorier. Den står över b alla politiska doktriner och handlingsmÖDJ. F ter och fördömer det snäva och absolu- I tistiska i alla försök att upphöja politike~ e till livets mening och mål. le Kristendom och politik " Jag har tagit avstånd från en kristendoms- rr uppfattning, som hänvisar kristendome1 d till att bara sysselsätta sig med det som • Si hinsides och att inte blanda sig i de11111 et världens angelägenheter. Men minst lib a1 felaktigt är att snöra in kristendomen ban fi:. i vad som är på denna sidan, att göra de~ till en rörelse för politisk reform eller fr k< revolution. I en tid, då det blivit en mode- d: sak att 'hävda att "allt är politik", är det en av kristendomens viktigaste uppgift!! att påminna om att denna doktrin rätt och slätt är osann. Allt är inte politik, od politik är inte allt. Det är inte människas enda och högsta mål att funktionera i 11 politisk gemenskap, som tjänar den em eller den andra av de krafter, som foillll en politisk utveckling. Inte minst det sunda i det politiska livet är avhängigt av med. vetandet om att det finns värden, som i överordnade de politiska. Där det medY& tandet suddas ut eller försvinner, är grut den lagd för ett totalitärt samfund. Jag vet visserligen, att det i dag filll teologer som menar något annat. Teolog~~ har menat åtskilligt under tidernas lo!f I dag finns en del sådana, som inte · inom sin verksamhetsram och som helll rille vara politiker. I ett demokratiskt samlund har de sin chans. Men då måste de acceptera de politiska arbetsformerna och besvära sig med att sätta sig in i de många praktiska problem, som en politiker möter. Det räcker inte med förmågan att uttrycka enkla tankar på ett tillkrånglat sätt. Jag har läst en del uttalanden av teoklger som bekänner sig till vad de kallar "politisk teologi". Mitt intryck är, att om man befriar denna politiska teologi från det kristna julgranspynt som den pryder sig med, står man ansikte mot ansikte med ttt fenomen som är förvillande lika de andra politiska modeströmningar, som förekommer i nutidens akademiska värld. Teologien har en vital funktion i kyrkans liv. Den fullgör sin uppgift sämst, då den går ut ifrån att teologisk kompetens 455 automatiskt skänker en högre form av kunnande på alla andra områden. Den fullgör sin uppgift bäst, då den helt enkelt förblir teologi. Då kan den också med kraft ställa frågor, obehagliga frågor, till bl a politiken. Jag har fallit för frestelsen att komma med tämligen avgjorda svar på några av de frågor, som jag tagit upp. Mitt sista ord bör därför vara en varning mot just detta. Varken kristendom eller politik är statiska storheter. Bägge är genomvävda av livets skiftande dynamik. Förhållandet dem emellan kommer alltid att ställa oss inför nya frågeställningar. Här gäller det därför att hålla frågorna öppna, här passar inte några slutgiltiga svar. Den kristna självförståelse, som teologien är, kan hjälpa oss till en sådan öppenhet.