STIG STRöMHOLM: Reflexioner vid tronskiftet I sin artikel om tronskiftet pekar professor Stig Strömholm på människors behov av något annat, irrationellt. Möjligheterna till mänskligt deltagande är små i den nuvarande livsmiljön. När ett tillfälle bjuds, deltar man i sorg och glädje, spontant och utan att någon propaganda framtvingat det. Kanske har det rent av ibland krävts mod att visa deltagande. Sorgen vid den gamle kungens bår och hyllningarna för den unge kungen kan ses som en visserligen omedveten opposition mot dagens likriktning, menar författaren, som till sist säger några allvarliga ord om monarkens ställning i förslaget till ny regeringsform. En kung av Sverige har dött, och hans efterträdare har bestigit tronen. Det var c det första tronskiftet sedan televisionen c flyttade in världen i våra hem. Aldrig nå· d gonsin har ett sådant förlopp så massivt JJ kommit så nära ett helt folk. Hur upplev· st des en liknande händelse före massmedier· n nas tid? Jag erinrar mig blott en passus ur a Geijers "Minnen", på tal om historiska o händelser, som "genljöd långt borta i skt> a: gen": "Då kom öfver oss, såsom ett åsk· u slag ur klar himmel - Gustaf III :s mord. n - Jag erinrar mig det, som vore det i v; går, - hur den förskräckliga nyheten d: träffade oss vid bordet - hur den första OJ fasan gjorde rum för tårar - hur vi grå· tande (Geijer var 9 år) trängde oss om- sä kring vår förträfflige faders knän, och hur fr hans ögon och händer upplyftades miX ar himmelen. Ännu tycker jag mig höra den Vf dageliga dödsringningen." Det var nu ett gr mord det gällde, och ett tronskifte som ok betydde mer för svenskt politiskt liv äa m det vi nyss bevittnat. Men efter den - n låt oss förmoda det, sanna - förroman- i: tiskt dygdiga och tåredränkta scenen ji :mi Ransäter blev det antagligen tyst, bortsett mi från dödsringningen och en eller annaJ tä1 middagskonversation mellan brukspatro- 'P ner, präster och indelta officerare: ".Krif :mi och hvälfningar på vederbörligt afstånd låta njuta sig som en efterrätt vid en rnid- a dag." tt Gustaf III :s död betydde naturligtvi en ofantligt mycket mer för svensk politik äa ur Gustaf VI Adolfs, men man kan utaa alivet i Sverige verkligen var större. För rt första hade de politiska händelser, som tt gustavianska enväldets monarker så rekt kunde påverka, en ganska begränsad ·erkan på det dagliga livet i Sverige, m då merendels var lantmannens liv, rr sårbart för torka och regn än för en lägsen och långsamt verkande överhets lta tämligen ineffektiva påfund. För det dra levde och dog de flesta svenskar san att ha ens sett skymten av den Fredt, Gustaf eller Gustaf Adolf vars skål de memässigt drack utan att ägna den nå- e herrens ha!bitus och tänkesätt mycken mtanke. Hans bild, stereotypt förevigad grovt träsnitt på kammarväggen, väckte ikert inga distinkta känslor. Inte heller Jamlockade hans röst, hållning eller gångIl ingenkännande tillgivna leenden. Så ;erklig som hans makt var inom sin be- !!ånsade verkningssfär, så fjärran och tänd var han. Ingen sökte intala dessa lilda eller stränga allerhögsta herrar och :ruar, vilkas biläger, ritter, gästabud, fäktlingar och castra doloris tjänat till att näta den svenska tiden med ojämna men nänskliga pendelslag, att de måste beänka "symbolfunktion", "image" eller 'PR". Den gamla realskolans adepter ninns kanske Snoilskys Kristina: barnen om väntar vid vägkanten, dammolnet i Jacken, guldkareten: "Utur vagnen ljöd 'lt löje, Skärande och kallt som stål, Och n fru med mörka herrar Talte utländskt ungomål." Mäter man en människas inflytande på in omvärld i termer av total påverkningsnassa, inte genom vikten av enstaka indi- 443 viduella beslut, kan det väl hävdas, att kung Gustaf VI Adolf "betytt mer" för sin samtid än mäktigare föregångare. Behovet av deltagande Icke desto mindre var alla de enskilda sorge- och lojalitetsyttringar kring det senaste tronskiftet så talrika, omfattande och varierande att de ger anledning till undrande reflexioner. I det anonyma och jäktade stadssamhället har vi i det allra närmaste förlorat vanan att visa vänskap eller tillgivenhet genom konkret handlande. En tia från postgirokontot, några vänliga ord i trappuppgången eller över häcken är vad anslutningen till en ide eller sympatin för en människa brukar kosta oss. Det finns inga sjuka grannar, vilkas åkrar vi kan plöja, inga ensamma gummor till vilka vi kan bära en spann vatten - och finns de, så finns också (eller anses det böra finnas) en offentlig organisation för att hantera dem. I en värld, där bekvämlighet och fritid för de flesta har ett sådant pris, är timslång väntan längs en landsväg, i en kö, liksom personligt formulerade sorgeyttringar något ovanligt och krävande. Och sådant förekom uppedbarligen i väldig omfattning i samband med tronskiftet. Det är tänkbart, att ingående sociologiska och psykologiska analyser av vad som verkligen hänt längs vägen Helsingborg-Stockholm, i huvudstaden och runtom i landet skulle kunna reducera vår undran t ex genom att visa en påtaglig dominans för bestämda avgränsade grupper bland de aktivt sörjande. Men det är långtifrån säkert. Även om sådana underJ 444 sökningar faktiskt skulle genomföras, är frågorna subtila och känsliga, felkällorna många, och åtskillig motivbildning förmodligen ogripbar, åtminstone någon tid efter händelserna. I brist på säkra analyser kan man inte undgå slutsatsen, att mycket starka behov kommit i dagen och tillgodosetts genom tysta, enkla, ibland valhänta men ofta krä- vande yttringar av saknad, vördnad och lojalitet. Ibland har enstaka sorgeyttringar burit en nästan religiös prägel, ja t o m skrämt som frambrytande uttryck för vad man med ett gammalt uttryck skulle kunna kalla "andlig nöd". Det är väl känt, att sådant kan förekomma i vida mindre värdiga sammanhang och att saknaden kan söka sig egendomliga dbjekt - man erinrar sig vittnesbörd om extatisk och hysterisk tillbedjan på ungdomliga filmstjärnors gravar. Men sådana ytterligheter kan inte gärna förklara den väldiga uppslutningen kring den unge kungens tron och framför allt den gamle kungens bår. Vilka är de djupa behov som uppenbarligen tillgodosetts, och varför har de kommit till uttryck så som skett? Dessa eller liknande frågor har ställts i massmedierna i olika former. Enstaka rutinavslöjare har valt försåtliga eller provocerande frågeformuleringar i sannolikt syfte att blottlägga fjolligheten eller snobbismen hos individuella sörjande (något som såvitt jag kunnat uppfatta knappast någonsin lyckats; svaren har ofta kanske varit tafatta men aldrig vare sig helt oreflekterade, orimliga eller oäkta). Mer ambitiösa massmedier har, medan de i enorm skala "täckte" evenemangen, erinrat ~ att alltför devot rapportering av kungliga förhållanden är något veckopressrnässif och föga värdigt upplysta och för sina aY. slöjanden högt skattade intelligenscentraler; de har därför bett "experter" att fr. klara hopens beteende. Några "experter i dylika frågor finns nu knappast, och m s erbjudna förklaringarna har heller w varit särskilt upplysande. I Dagens Ny!. ter t ex har ett par på sina speciella 011 råden framstående vetenskapsmän sö v serat egna förklaringar. Deras ornrådls omfattade nu inte "vanliga människan' reaktioner inför tronskiftet, och "förkl. ringarna" bar prägeln härav. Något ri tigt handlag med irrationella reakti0111 har den här och annorstädes konsulterall "expertisen" knappast givit prov på. Att det är fråga om "irrationella re» li tioner" kan väl utan vidare fastslås. Ma s därmed är myckt litet sagt. Varje m p eller handling som inte direkt eller indink e leder till egen tillfredsställelse av sillll& e organens behov kan ju betecknas 111 d "irrationell". Till det "irrationella" om n det hör med en sådan definition gott IIi t1 väl hälften av de enligt gängse konVIt o tioner "viktiga" ting vi företar oss, alltifrl i valet på en matsedel till valet av politi* s parti. k Att misstänkliggöra eller nedvärdaa o kungahyllningarna därför att de är "iJD. s tionella" är helt förfelat. Några som bS p tecken på sådant som kan göra det "iJD. s tionella" mindervärdigt - vidskepdr, ångest för "makterna" eller vad som a n kan förgrova föreställningar och haai- t ngar utanför det strikt nyttobundna geitet - sådant förekom inte. "Irratioaliteten", när den inte fläckas av dylikt, an ju rentav påstås vara frihetens och de oraliska beslutens rike, en högre domän n det "rationella" handlandets. Sådant ar hävdats av kloka män och aldrig bevits vara nonsens. arbetning eller inarbetning de förklaringsförsök som gjorts här och ar i pressen har man antytt, att allmänetens beredvillighet att offra tid och krafer på yttringar av vördnad för en gammal ans stoft och av lojalitet för hans efterädare till stor del skulle vara frukten av ropagancia och bearbetning. Naturligtvis åste det förhålla sig så att kungahusets ändiga förekomst i alla tänkbara offent- "ga sammanhang och de i regel åtmintone inte kritiska redogörelserna för dess rivatliv får något slags effekt. Jag tror ellertid, att man gör saken alldeles för nkel för sig genom att tala om propaganistisk bearbetning. Ett riktigare ord är og inarbetning. För att nyttja en mycket rivial liknelse är de kungliga emblemen h titlarna liksom kungahusets porträtt tensivt inarbetade "varumärken". Andra 'dana kommer och går; de kungliga märena består. Åtminstone ett mycket djupt h idag vanligen misskänt behov tillgodor de redan därigenom: vårt behov av ermanens- av en smula varaktighet, en ula samband mellan då och nu, och ellan nu och en överskådlig framtid. Moarkin och dess symboler är trygghetsfakorer. Irrationellt, ja eftersom det är upp- 445 enbart att institutionen "monarki" knappast skyddar mot några av de prövningar som framtiden kan 'bjuda på. Men varken ovärdigt eller vidskepligt. Vem skulle klandra dem som uttalar sin glädje över att ett visst hus i hans hemstad lyckligtvis kommer att räddas undan grävskoporna därför att det är en offentlig byggnad, skyddad mot lönsarnhetsjäkt? Det är en irrationell glädje: kring den bevarade byggnaden med dess förtrogna och mänskliga drag och den trygghet, som en inte alltigenom upp- och nedvänd värld bjuder, kan höghusen växa på ett par år. Tryggheten är bräcklig, men detta gör den varken mindre nödvändig eller mindre respektabel. Vårt behov av permanens är en alltigenom rimlig komponent i behovet av trygghet. Utan att slita alltför hårt på honnörsorden vågar man tala om en viktig komponent i den psykiska miljövården. Talet om kungahyllningarna som ett resultat av propagandistisk bearbetning är, tror jag, rentav inte blott för enkelt utan också till och med i huvudsak oriktigt. "Inarbetningen" kombineras inte med handlingsdirigerande propagandaroller. Och man glömmer, att det finns en tung och effektiv motpropaganda. "Monarkism" idag är inte något slags svensk statsreligion, som kan förkunnas utan motsä- gelse. Tvärtom förhåller det sig så att det största politiska partiet liksom dess granne till vänster är programmatiskt och uttalat antimonarkiska, och även inom delar av den borgerliga oppositionen torde åtminstone vissa ungdomsförbund ibland uttala sig i samma riktning. I den mån det över- 446 huvudtaget förekommer offentlig debatt om monarkin som institution kan det knappast råda tvekan om att det är republikansk ideförkunnelse som dominerar. Två andra element i det blygsamma offentliga samtalet bör noteras. Från många håll, både från sådana företrädare för de republikanskt sinnade partierna som av det ena eller andra skälet vill hålla denna fråga undan från de akuta ·konflikterna och från monarkins försvarare, markeras det mycket kraftigt vilken "obetydlig fråga" detta egentligen är, hur likgiltig statschefens verksamhet och ställning är. För det andra: "inarbetningen", med ibland ganska primitiv stil och smak, t ex i veckopressen, har framför allt i s k intellektuella miljöer men sannolikt också bland politiskt och kulturellt medvetna människor alstrat uppfattningen, att intresse för "kunglighet" är något "larvigt" och kulturellt lågtstående. Att övervinna ett motstånd När man skall försöka bedöma betydelsen av "propaganda" - i den ena eller andra riktningen - för befolkningens reaktioner vid tronskiftet, måste man försöka göra sig en föreställning om den relativa tyngden hos "inarbetningen", som alltså inte är artikulerad propaganda, och de nyss nämnda, mindre spridda men klart uttalade och propagandamässigt utnyttjade antimonarkiska strömningarna. De senare representerar det motstånd som en människa måste övervinna - vid sidan av det fysiska motståndet: trötthet, avstånd, andra göromål - för att aktivt engagera sig yttringar av saknad eller lojalitet. Styr· kan hos det motståndet varierar givetvis betydligt från grupp till grupp, och ingen torde ha säkert underlag för att söka prtcisera den. Det är gissningsvis starw bland män än bland kvinnor, bland yngn än bland äldre. I vissa homogena grupper där de antimonarkiska riktningarna dominerar, krävs förmodligen en ganska sta dos civilkurage för att aktivt manifesten saknad eller trohet. Bland låt oss sägl gymnasister eller studenter, bortsett frål speciella gruppbildningar, torde det vara ganska modigt handlat. Och det förefaller åtminstone inte uteslutet att det längs eller nära vägen från Skåne till Stockhola skulle kunna finnas t ex brukssamhällen, där en sådan manifestation skulle kräva ungefär lika mycket självständighet ha en organiserad arbetare som att erkäruu sig vara syndikalist. Men detta är gissningar. Sedan partikoryft~erna sna:bbt i masmedierna s a s hissat flaggan på halv st~ (men däremot avstått från framtidsönsk· ningar till den nye kungen), har situa- 1 tionen inom den mest disciplinerade åsiktsgruppen tydligen kännetecknats av "fria fram", åtminstone i vad avsåg hyllning; till den avlidne monarken. Det förhållandet, att sorge- och lojai s tetsyttringar nog faktiskt i många W inneburit övervinnande! av ett motstånd, bör accentueras ganska kraftigt, när 111a1 går vidare i frågan om vilka behov D» narkin egentligen förefaller att tillgod«. s i Sverige idag. En av de vetenskapsmå som av en tidning (Dagens Nyheter) 011o bads komma med synpunkter på fråga v varför människor egentligen gav uttryck åt saknad för den gamle och tillgivenhet för den unge kungen, framförde iden, att knappast någon ägnade sig åt sådana känsloyttringar av egen övertygelse utan att det skedde "för de andras skull", alltså av konventionalism, därför att alla - i en omfattande kurragömmalek på falska förutsättningar- trodde att alla andra ville ha det så. Den förklaringen kan gälla vissa politiker och journalister (det framgick, att det nog mest var sådana som den tillfrågade vetenskapsmannen hade talat med), men i deras fall är det fullkomligt naturligt, att de agerar i överensstämmelse med de förväntningar som väljare - allmänhet ställer på dem - det är nu en gång deras yrke. Däremot är jag förvissad om att det alls inte är av hänsyn till "de andra" som "vanligt folk" väntar, köar, sjunger, vinkar, gråter, skriver på listor eller hurrar. Vilka "andra" skulle kunna få en människa i det stockholmska folkhavet eller i samhällena längs likvagnens väg från Helsingborg att känna sig tvungen till sådant beteende? När man bedömer effekten av omvärldens tryck förefaller det mig övervägande sannolikt, att det negativa trycket, motståndet, är starkare än sådana sociala mekanismer. Man skulle rentav kunna leka med den fascinerande iden att kungahyllningarna, på Oscar II :s tid uttryck för högsta konformism, idag skulle kunna ha en funktion som uttryck för opposition mot vissa former av likriktning. Att folket i köerna och längs gator och vägar medvetet skulle vilja markera oppo- 447 s1t1on är föga troligt. Och att tillskriva folk allsköns omedvetna själsrörelser är ofta ett ohederligt sätt att försöka ge ökad tyngd åt egna högst privata åsikter. Men det finns frestande argument som skulle kunna anföras till stöd för tesen, att det inte blott varit vårt behov av permanens utan också, på ett annat medvetandets plan, vårt mer okynniga behov av något annat som höll människorna kvar i väntan på några limousiner längs vägarna i den råa höstskymningen. Något annat än vad då? Vad är mest tryckande, vad kräver mest av "vanliga" människor och pressar fram halvmedvetna oppositionella böjelser? Det är ett vagt, säkert ofta blott delvis fattat tryck i riktning mot ett slags modernistisk, progressiv förträfflighet, manifesterad framför allt i aktivt samhälleligt "engagemang". I valtider eller efter val lan det trycket först och främst alstra en dov politikerleda. Monarki i opposition Hur kan monarkin tjäna som katalysator och ge den eventuella omedvetna eller halvmedvetna ledan och oppositionslusten ett utlopp? Tanken på monarken som ett slags hemlig oppositionsledare ter sig onekligen i förstone så misstänkt paradoxal eller till och med befängd att den kräver åtskilliga preciseringar för att överhuvudtaget förtjäna tas på allvar. Eller är den inte så befängd? Skulle det kunna förhålla sig så, att den orimligt snäva och snäsiga, missunnsamma och nästan hatiska behandling som kommit konungamakten till del i de betänkanden och andra texter som 448 ligger till grund för det f n vilande grundlagförslaget med dess groteska skamvrå- förvisning av "statschefen" - att denna behandling 'beror just på att politikernas upptränat opinionskänsliga näsor fått upp vittringen av en sådan latent opposition? Hur kommer det sig att de borgerliga partierna accepterat den förhävelse som det vilande förslaget innebär genom att vräka okontrollerade befogenheter över statsministern, i värsta fall en yrkespolitisk kondottiär som kanske är avskydd eller föraktad av sextio procent av befolkningen? Vilka egenskaper hos monarkin skulle kunna ge denna förutsättningar att samla eller underblåsa en opposition, som inte nödvändigtvis riktar sig mot en bestämd härskande politisk riktning utan snarare mot en hel grupp härskare - en ny överhet, det verkligt starka etablissemanget av politiker och organisationsledare? Med en kort formulering skulle man kunna besvara den frågan i två ord: genomsnittlighet och allmänmänsklighet. Med "genomsnittlighet" menar jag nu inte "medelmåttlighet". Vad som avses är helt enkelt, att monarken och hans hus för oss "vanliga" människor framstår och erbjuder sig till bedömning som en av oss. Att politiker utgör ett speciellt släkte, med en speciell inriktning och i bästa fall begåvning, torde knappast någon förneka. Vi avkräver dem, och belönar dem för, beteenden och prestationer som vi kanske inte så gärna skulle vilja ha i vår närhet. På visst sätt är de våra offer: vi hetsar dem, misstror dem men behöver dem. Det är inte på grund av sådana mänskliga egenskaper som v1 1 andra sammanhang sätter särskilt värde på som vi bedömer våra favorithästar i det politiska steeplechaseloppet Att det inte t ex måste skära som knivar i okonstlade socialdemokra· tiska väljares stillsamma sinnen när statsministern Palme i televisionen presterar något av sina mer passionerade och innerliga vältalighetsnummer, det vägrar jag helt enkelt att tro. Men trots alla invärtes knivar får mannen sina röster. Monarken behöver inga röster, har inget program och kan bedömas med vanliga mått. På ett paradoxalt sätt framstår han bland politikerna som en "vanlig människa", vilken blivit maktbegåvningarnas och ordtrollkarlarnas gisslan. Han kan väcka sympatier som en av oss, vilken hamnat i farligt och ovanligt sällskap. Bland passionerade vältalare, debatträvar och ständigt föränderliga åsiktsförsäljare kan kungen kosta på sig något som i den kretsen är mycket dyrbart: att vara sig själv. Medan politikerna ofta söker fan· tasieggande nya ideer, har monarkin fått på sin lott att förkroppsliga vardagsdyg· derna - hyggligheten, vänligheten, höv· ligheten, den relativa oförvitligheten i lyx· förpackning. Här tillgodoser institutionen behov som våra politiska ledare helt enkeh inte kan möta, just därför att de är ledare och undantagsgestalter. Oförvitlighet är f ö dessutom ett krav som inte längre ställes på politiker ens i ganska elementära hänseenden. Det andra elementet är vad jag kallade "allmänmänsklighet". Även detta uttryck kräver kommentarer. Det är nu en g~ så, att de viktiga affärerna i de flestas liv är födelse, familjebildning och död- inte inval i partistyrelsen, upphöjelse till SECO-pamp eller erhållande av det första barnbidraget. Det är i födelsernas, vigslarnas och dödsfallens rytm de flesta ännu mäter sitt liv. Våra trygghets- och hemliga oppositionssymboler måste ha egenskapen att leva i ödesgemenskap med oss i fråga om sådana händelser. Monarkin tillhandahåller, respektlöst uttryckt, ett helt "familjepaket", inbjuder oss att dela och identifiera oss med händelser i privatlivet som är omgivna av stark - regelmässigt samlande och positiv - emotionell spänning. Det kan inte politikerna göra, och vi torde vara dem tacksamma för att de inte försöker. Det är t ex statsminister Palmes absoluta rätt (och från viss synpunkt också hans väl uppfyllda plikt) att låta publiciteten stanna vid privatbostadens ytterdörr. Amerikanskaexempel tyder på att detta är en välbetänkt ordning. Men den innebär en reell inskränkning i de politiska ledarnas möjlighet att tillgodose vissa uppenbarligen centrala mänskliga behov. Det räcker inte att förneka dem. Låt oss inte hemfalla åt meningslöst och poujadistiskt klank på politikerkåren. Den finns, den behövs för att systemet skall fungera, den omfattar många goda män, och deras uppgift är så krävande och otacksam att det säkert är anledning till tillfredsställelse över att även sådana, för vilka hantverket snarast innebär ett offer, är beredda att ägna sig åt detta dryga arbete. Det är inte heller orimligt att dessa 449 yrkesmän vill ha en smula favörer i retur för att slita spö inför allas ögon. Det är förmodligen bättre att de ter sig något grå; makten behöver ingen glamour. Det vore emellertid utomordentligt lyckligt om det senaste tronskiftet - som är unikt av många skäl: det första i TVåldern, det första i den nya skolans Sverige - kunde på ett eftertryckligt sätt klargöra, att den grå makten inte kan (liksom den inte bör) tillfredsställa vårt behov av permanens och vårt behov av en märklig institution, som mäter våra år, som konkretiserar vår livsgemenskap ovan partistriderna och som kan kanalisera både vår lojalitet och vårt behov av acceptabla mönster för det privata levernet. Att alla dessa behov är irrationella utgör ingen giltig invändning vare sig mot deras faktiska existens eller mot deras legitimitet. Att maktens begåvningar och en handfull teoretiker står oförstående inför det behovet visar heller ingenting. Berövas vi möjligheten att få det tillgodosett i de värdiga, samhällslojala och mänskliga former som det monarkiska statsskicket i dess nuvarande form tillhandahåller, kommer behoven att tillfredsställas på annat och sämre sätt - endast utopimakare inbillar sig att de försvinner. De kan emellertid svårligen tillgodoses av en ren "symbol" utan något ansvar i samhällslivet. Grundlagförslaget I juni 1973 antogs såsom vilande ett förslag till ny regeringsform som, såvitt gäller monarkin, är en internationell kuriositet och en saklig orimlighet. Det innebär en . l 450 politikerkårens förhävelse utan måtta, ett maktbegåvningarnas inaccepta:bla övergrepp mot sin gisslan - ett övergrepp som begåtts just i det "folks" namn, som säkerligen skulle reagera om det vore möjligt att vända dess intresse till saken och klargöra dennas innebörd. Mot det vilande grundlagförslaget har redan riktats allvarlig kritik på många punkter. Det är svårt att vara tvärsäker i fråga om de långsiktiga verkningarna av en ny författning. Men det finns två ting i förslaget om vilka jag känner mig nästan helt säker på att de utgör allvarliga misstag: det ena är den halvhjärtade regleringen av de medborgerliga fri- och rättigheterna, det andra är den orimligt undanskymda plats som beretts konungen. Svensk författningssamling är inte någon särskilt spridd lektyr, och det är kanske inte så många som märker, när våra lagar börjar undertecknas "Olof Palme" eller "Torbjörn Fälldin" i stället för "Carl Gustaf". Inte desto mindre är de båda förstnämnda signaturerna utmaningar - segrarnas fot på de besegrades nacke, de 50,01 procentens triumf över de 49,99. Det är väl känt, att dessa dårskaper härrör från socialdemokratin, vars dästa övermod efter fyrtio års regerande börjat bli en plåga för dem som tvingas se framfarten på närmare håll. Förslaget har skrämts igenom mot borgerligt motstånd med hotet om republik som utpressningsmedel - ett hot som makthavarna knappast skulle ha vågat försöka förverkliga. Det vore kortsynt och dåraktigt om den demokratiska oppositionen skulle göra frågan om kungens ställning till slagträ och utnyttja de rojalistiska stämningar, som tronskiftet sannolikt förstärkt, till , några omfattande initiativ. Socialdemokra· tins agerande i regeringsfrågan efter valet 1 borde emellertid rimligtvis ha till konse- c kvens att de borgerliga partierna omprövar sin ställning i grundlagfrågan redan därför t att en översyn av de regler, som uttrycker .l de parlamentariska principerna, torde an· s ses nödvändiga. Även frågan om fri- och rättigheter borde omprövas, sedan rege- l ringspartiet dröjt med att tillsätta den ut· l redning, som riksdagen i sin beskedlighet begärde i juni 1973. Det minsta opposi- ! tionen kan göra på denna punkt bordt J. rimligtvis vara att avvakta utredningens förslag innan man godkänner det vilandt författningsförslaget i en andra läsning. Kommer sålunda av andra skäl en översyn av grundlagfrågan till stånd, borde politikerna i alla demokratiska partier kunna enas om en justering av de mest anmärk· ningsvärda reglerna i fråga om kungens ställning.