GA WESTMAN: Att vara åklagare l Perry Mason-serien i TV sysslade åklagaren till följd av sin enögdhet och · enfald så gott som uteslutande med att efter förmåga begå det ena justitiemordet efter det andra, skriver kammaråklagare G A W estman i Svensk Tidskrifts serie "Att vara ...". En svensk åklagares uppgifter är att leda polisutredningar om brott, att fatta beslut i åtalsfrågor och att vara åklagare i rättegång. Bakom dessa tre uppgifter döljer sig ett stort antal verksamheter, och kraven på en åklagares utbildning har skärpts på senare år. Men på senare tid har också vissa problem uppstått. En ny syn på kriminalpolitiken har växt fram, skriver författaren, inte ur folkdjupen, utan ur radikala opinionsbildares pennor. Trots att lagen inte ändrats, förväntas det att åklagare liksom domare skall handla inte efter lag utan efter anvisningar från högre ort. Kriminalreportage och rättegångsreferat har - förlåt - fängslat människor från kulturernas gryning. Dramatiken och intensiteten i händelseförloppen då brott förövas, utreds och blir föremål för rättegång har gripit dramatiker och författare genom århundraden. En brottsintrig anses även i våra dagar vara den bästa förevändningen för att berätta en historia. Många deckarförfattare synes dock ägna ett mycket förstrött intresse åt studier av hur brottsutredningar verkligen går till. Sensationspressen liksom teletekniska massmedia visar sitt intresse, inte alltid genom att sakligt penetrera problemen. Ofta blir det i stället en förenkling, där vissa fakta medvetet - eller som man hoppas - omedvetet hålls undan. Resultatet blir ibland att läsaren/tittaren bibringas uppfattningen att ett s k justitiemord begåtts. Gärningsmannen till justitiemordet är icke sällan en åklagare enligt massmediaversionen. I Perry Mason-serien i TV sysslade åklagaren till följd av sin enögdhet och enfald så gott som uteslutande med att efter förmåga begå det ena justitiemordet efter det andra. Tyvärr är stundom massmedias referat av verkligheten minst lika fiction-artade som i Perry Mason-serien. En i och för sig naturlig mänsklig reaktion är att lägga sina sympatier hos den svagare i en kamp. I brottsmålet uppfattas den misstänkte som den svagare. Följdriktigt lägger man antipatierna hos åklagaren. Det är givetvis lätt att stryka denna känslomässiga fördom medhårs, särskilt som man därmed också kan ge intryck av att vara progressiv och samhällstillvänd. Åklagare tycker man alltså inte om. Kanske är åklagarna den yrkesgrupp bland offentliga tjänstemän som mest på- tagligt markerar överheten. En annan orsak till åklagamas - såsom yrkesgrupp - negativa image hos många människor kan vara okunnighet om vad åklagare egentligen sysslar med. Arbetsuppgifterna För att skingra det mörker- eller låt sä- ga lätta upp denna skugga vill jag först beröra åklagarens arbetsuppgifter. Dessa kan i stora drag indelas i tre delar att leda polisutredning om brott att fatta beslut i åtalsfrågan och, om åtal väckes, avfatta åtalshandlingen (stämningsansökan) samt att fullgöra åklagaruppgifterna i rättegång. Att .Jeda polisutredningar angående brott innebär att åklagaren ger direktiv och anvisningar till de polismän, som utreder de brottsanmälningar som lottats på åklagaren. I detta skede, alltså under polisutredningen, är åklagaren skyldig att tillse att även omständigheter som är till fördel för den misstänkte tillvaratages. Åklagaren beslutar om användning av de tvångsmedel som lagstiftaren i rättegångsbalken ställt till förfogande. De olika tvångsmedel som kan komma till användning - men långt ifrån alltid behö- ver användas - är beslag, kvarstad och skingringsförbud (innefattande inskränkningar i den misstänktes rätt att disponera över egendom), vidare hämtning till förhör (kan gälla även annan än misstänkt), reseförbud, anhållande och häktning, innefattande inskränkningar av den personliga friheten för misstänkt. Vissa av dessa tvångsmedel kan ej beslutas av annan än domstol, normalt efter framställan härom från åklagaren. Under polisutredningen uppstår stundom en sådan situation att vidare utredningsarbete synes meningslöst, t ex om den misstänkte kunnat rentvås från misstankar eller misstankar alltfort kvarstår men dessa icke är av sådan styrka att fällande dom kan förväntas och ytterligare utredning ej kan ge mer bevisning.! så- dana fall avbryts polisutredningen - eller förundersökningen som den lagtekniska termen är - genom beslut av åklagaren. Det vanligaste är dock att förundersökningen avslutas med att den misstänkte och i förekommande fall, hans försvarare får ta del av utredningsmaterialet och begära de kompletteringar som kan anses erforderliga. Åtal och rättegång Därefter inträder åklagarens andra arbetsuppgift, nämligen att fatta beslut i åtalsfrågan. Det tillgår så, att åklagaren går igenom hela utredningen, överväger, om brott föreligger, vilket eller vilka brott samt prövar med stöd av sin erfarenhet om den bevisning som utredningen ger är tillräcklig. Därefter prövar åklagaren om det finns någon grund meddela åtalsunderlåtelse, dvs låta bli att åtala trots att situationen är sådan att en fällande dom kunde förväntas. Särskilda regler härom finns för ungdomar under 18 år, för ungdomar intagna på ungdomsvårdsskolor, för personer som redan avtjänar straff, mentalsjuka, alkoholmissbrukare m fl. För vissa bagatellartade förseelser kan åtal underlåtas även om gärningsmannen inte tillhör någon av de angivna grupperna. Om åtalsunderlåtelse enligt det sagda inte lagIigen kan meddelas, är åklagaren skyldig väcka åtal, eller vid vissa lindrigare utfärda strafföreläggande. Åtal väcks genom att åklagaren inger en skriftlig lhandling till domstolen.I handlingen skall, förutom formella uppgifter såsom namn och adress på den misstänkte, finnas en gärningsbeskrivning vari det påstådda brottet beskrivs till sätt, tid och plats. Vidare skall åklagaren ange det lagrum han anser tillämpligt och vilken bevisning han åberopa då målet kommer upp till lförh::mcllintg i rätten. Enligt svensk rättelgå.ngslags1:iftnirlg tillåts i princip alltså inte åklagaren har någon "hemlig bevis- ' som han plockar fram och överrasden åtalade med i rättegångens elfte timme. Åklagarens uppgifter i rättegången tillden del av åklagararbetet som är båttkända än de delar som nyss berörts. ·· hoppar jag över den delen, som 1 1l<Hl11d.H inte upptar mer än en atvå daaV åklagarens arbetsvecka. Tre afyra agar per vecka använder således åklagatill arbete på sitt kontor. Det är yttranden som skall inhämtas i ärenden, det är skrivelser till dom- ' samtal med målsägande, anhöriga 195 som vill ha tillstånd att besöka häktade, telefonsamtal med kollegor vid andra åklagarmyndigheter om överflyttande av mål förutom huvuduppgifterna att leda förundersökningar och studera förundersökningsprotokoll för fattande av beslut i åtalsfrågor och inläsning av mål före rättegångar. Vid åklagarmyndigheten Stockholm finns ett sjuttiotal åklagare. Envar av dessa får under ett år sammanlagt några hundra ärenden lottade på sig och har städse kanske ett hundratal ärenden under arbete samtidigt i olika stadier. Utöver den dagliga normala arbetsbördan har åklagaren också jourtjänst. Denna jourtjänst innebär att åklagaren vissa tidsperioder, i Stockholm några veckor per år, måste vara tillgänglig per telefon för att fatta beslut angående tvångsmedel. Efter ett JO-ingripande 1968 skall jourhavande åklagare vara tillgänglig praktiskt taget hela nätterna, vilket har den effekten att beslut om anhållande kan fattas utan tidsutdräkt men också medför att åklagaren - som ju faktiskt också är en människa - påföljande dag riskerar att göra trötthetsfel som kan få konsekvenser ur rättssäkerhetssynpunkt. Rekrytering och utbildning Sedan 1965 gäller att åklagare princip skall vara juris kandidater med tingsmeritering. Dessförinnan fanns kravet på fullständig juris kandidatexamen endast för högre åklagartjänster och för åklagare i större städer. Efter antagning som åklagaraspirant 196 får vederbörande tjänstgöra något år på en eller flera åklagarmyndigheter och därefter genomgå en sex veckors åklagarkurs. Sedan får vederbörande titeln assistentåklagare och har formell kompetens att söka ledigblivna åklagartjänster. Åklagarväsendet, som kostar oss skattebetalare cirka 80 miljoner per år, leds av riksåklagaren. Antalet anställda mom åklagarväsendet understiger l 500, varav cirka 500 är åklagare. Närmast under riksåklagaren i hierarkin finns länsåklagare, en i nästan varje län, och under länsåklagaren sorterar ett antal lokala åklagarmyndigheter. De tre största städernas åklagarmyndigheter är ej underställda länsåklagare utan dessa myndigheters chefer, överåklagarna, lyder direkt under riksåklagaren. Vid omorganisationen av åklagarväsendet 1965 slopades de gamla titlarna landsfogde, stadsfiskal och landsfiskal. Numera är alla åklagare vid lokala åklagarmyndigheter distriktsåklagare. För att göra det hela svårare har vissa distriktsåklagare, nämligen de som är chefer för åklagarmyndigheter underställda länsåklagare, titeln chefsåklagare, medan "icke-cheferna" har yrkestiteln distriktsåklagare. Cheferna för åklagarmyndigheterna i Stockholm, Göteborg och Malmö har som nämnts titeln överåklagare medan de distriktsåklagare där som är chefer för avdelningar, kammare, har titeln chefsåklagare. De övriga åklagarna vid dessa myndigheter tituleras kammaråklagare. Enkelt, logiskt och lättfattligt, eller hur? Åke Ortmark har i sin bok Maktens redskap behandlat åklagarna i ett kort och kärnfullt kapitel. Där får den fåkunnige veta att den typiske åklagaren är en konservativ, repressiv, formalistisk allmänprevisionist, och att standarden på åklagarna är lite lägre än vad som gäller för domarna. Härtill kan anföras att det knappast är åklagaren som människa som Ortmark karaktäriserat utan snarare yrkesrollen. Vad beträffar standarden kan sägas att Ortmark måhända sneglat på lönegraderna och funnit att domarna genomgående ligger en bit över åklagarna lönemässigt. De nya problemen I en tid fylld av omvärderingar har åklagarvärvet fått nya problem. I en gången tid gällde att stiftad lag var till för att upprätthållas till dess den ändrades. De senaste åren har en ny syn på kriminalpolitik och åtgärder mot brott och brottslingar vuxit fram, icke ur folkdjupen, utan ur vissa radikala opinionsbildares pennor. Denna nya giv synes den högsta ledningen för rättsväsendet med viss tvekan finna riktig, men inte i så hög grad att man definitivt vill binda sig genom för ändamålet erforderliga ändringar av exempelvis brottsbalken. Ledningens intentioner är icke formulerade i ord men förefaller ofta vara andra än de som gällt tidigare. För åklagarväsendets räkning synes denna brist på formulerad målsättning för verksamheten bli alltmer kännbar. Den leder till villrådighet och osä- kerhet i arbetet. Att denna osäkerhet och villrådighet om vad det hela går ut på också återfinns allra längst upp i statsförvaltningen framgår av nyligen företagna ändringar i polis- och åklagarinstruktionerna, av innebörd att snatteri i butiker avseende värden under 20 kronor avkriminaliseras, dock utan att man ändrar en bokstav i 197 brottsbalkens snatteriparagraf. Brottsbalken är som bekant allmän kriminallag, som enligt grundlagen stiftas av riksdag och regering gemensamt, medan instruktionerna utfärdas och ändras av regeringen utan riksdagens medverkan.