Dagens frÃ¥gor EEC: nästa akt I ett tal i Landskrona i slutet av augusti förklarade statsminister Palme att vi, för att leva upp till vÃ¥rt europeiska ansvar, mÃ¥ste erkänna vÃ¥r europeiska identitet. »Vi tillhör Europa pÃ¥ gott och ont.» Det är sÃ¥ sant som det är sagt, och det var glädjande att höra det sagt just av hr Palme. Ännu mera glädjande blir det om han vill leva som han lär. Allmänhetens intryck har nämligen varit, att hr Palme har lagt ned ett avsevärt arbete pÃ¥ att isolera oss frÃ¥n Europa. Sedan regeringen avlämnat sin s k öppna ansökan om anslutning till EEC, vad nu denna innebar, var det hr Palme som i vÃ¥ras överraskande meddelade, att inte ens en associering var tänkbar. Vilka konsultationer som föregÃ¥tt detta regeringsbeslut har aldrig meddelats; det var ej i samrÃ¥d med Sveriges riksdag som det fattades. I Bryssel blev man övertygad om att det skedde under pÃ¥tryckning frÃ¥n annat hÃ¥ll. Man kan inte begära av en svensk statsminister att han skall erkänna detta, och kanske underskattade han vÃ¥ra möjligheter att handla självständigt. I varje fall överskattade han pÃ¥tagligt sitt inflytande i Bryssel via Västtysklands hr Brandt. Nu svängde han alltsÃ¥, och talet i Landskrona var ett förhandsmeddelande om reträtten. Den slutliga skrivelsen till EEC, överlämnad i början av september, innehÃ¥ller ingenting om att en associering skulle vara omöjlig. Kan Sverige nu fÃ¥ hyggliga villkor är vi alla att lyckönska, och en kommande regering - vars nödvändighet bör framstÃ¥ allt klarare - fÃ¥r försöka rätta till vad den nuvarande misslyckas med. Det skall vilja till en naivitet eller en lust att förvränga verkligheten som överträffar det mesta pÃ¥ de politiska sidorna i Aftonbladet för att skriva vad LOorganet tryckte (6/8) om vad som väntar oss: »SÃ¥ länge regeringen har folkflertalet bakom sig och oppositionen saknar realistiska alternativ är förhandlingspositionen i Bryssel stark.» Förhandlingspositionen är i själva verket usel. Vad folkflertalet menar vet ingen, eftersom regeringen gjort sitt bästa att mörklägga fakta om EEC-problematiken. Oppositionen har realistiska alternativ: moderaterna har energiskt gÃ¥tt in för en associationsansökan, och folkpartiet tycks ansluta sig härtill. I och för sig skulle, som bl a ambassadör Siegbahn visat i denna tidskrift, fullt medlemskap i EEC inte behöva vara oförenligt med vÃ¥r utrikespolitiska mÃ¥lsättning »alliansfrihet i fred syftande till neutralitet i krip. EEC är ingen militärpakt. EEC och Nato var· ken är eller kan vara identiska, om inte annat av den anledningen att Natos viktigaste medlem, USA, ej kan vara med i EEC. Alla vet, att skulle ett krig bryta ut igen i Europa, kommer den ekonomiska gemenskapen EEC inte att fungera, lika litet som den politiska gemenskapen EuroparÃ¥det, där Sverige redan är en aktiv medlem. Uppräkningen av argument kan fortsätta. Regeringen har haft inrikespolitiska skäl för sitt försök att slippa fÃ¥ oss in i den europeiska gemenskapen. Den har fruktat för sina vänstergrupper, för sin skattepolitik och, kort sagt, för sin socialiseringspolitik. Nu börjar riskerna bli för stora för vÃ¥rt näringsliv, som vi lever av, och regeringen inser naturligtvis att vi mÃ¥ste komma med, pÃ¥ ett eller annat sätt. Det är angeläget att oppositionen driver pÃ¥ i den frÃ¥gan. Men pÃ¥ grund av regeringens handlande finns det ännu en allt för svag opinion i landet för fullt medlemskap. Därför är det sannolikt klokt att oppositionen kräver en associering och att den samtidigt genom en kampanj upplyser om vad EEC verkligen är och betyder för oss. I frÃ¥ga om kunskaper om den saken brister det fortfarande i vida kretsar. Klasskampen mot SACO I samband med vänsterstudenternas försök att efterlikna sina franska kollegor och leka revolutionärer i Stockholm i maj 1968, ryckte - som vi minns - dÃ¥varande utbildningsministern Palme ut och lovade omedelbart bot och bättring. Universiteten skulle »demokratiseras» och »professorsväldet» brytas. Inom universitetskanslersämbetet upprättades olika alternativ till nya samarbetsformer, och frÃ¥n och med läsÃ¥ret 1969-70 fick ett antal universitets- och högskoleinstitutioner pröva pÃ¥ fyra olika modeller. Sedan dess har utvecklingen löpt i en bestämd riktning. FNYS (försöksverksamheten med nya sama!!betsformer vid universitet och högskolor) har successivt utvidgats. Den s k utvärdering av den första tidens erfarenheter som gjorts har uppfattats närmast som parodisk. Inte heller har det utrednings- och remissförfarande, som därefter fortsatt, ställt nÃ¥gon i tvivelsmÃ¥l om att det här är meningen att snarast möjligt tvinga fram ett nytt system, som definitivt ersätter universitetsstadgans gamla bestämmelser om beslutandeformer. För närvarande sysslar en arbetsgrupp pÃ¥ högsta nivÃ¥ med universitetskansler Löwbeer i spetsen med att fÃ¥ fram ett förslag. Det skall gärna medges, att universitetsstadgans beslutandeformer i mÃ¥nga hänseenden kan tyckas förlegade. Det är av godo, att nya grupper bereds tillfälle till inflytande, även om fördelningen av representationen liksom befogenheterna väl tÃ¥l att diskuteras. Det är ocksÃ¥ uppenbart, att man bland universitetslärarna inte har nÃ¥got emot att formalisera de kontakter med de studerande, som även tidigare i realiteten har funnits. BÃ¥de bland universitetslärarna och bland de studerande är man alltsÃ¥ i princip positiv till att försöksverksamheten fortsätter inom rimliga ramar. PÃ¥ ett tidigt stadium stod det dock klart, att försöksverksamheten medförde mycket merarbete för universitetslärarna. Som alltid, dÃ¥ inflytande skall formaliseras, har en byrÃ¥- kratisering inträffat. Ett antal organ har bildats, och följden har blivit ett enormt sammanträdande. I vissa fall har man kunnat undvika de värsta olägenheterna genom ett 351 vidsträckt delegationsförfarande. Inom andra institutioner har en vÃ¥ldsam politisering uppstÃ¥tt, och arbetsförhÃ¥llandena har blivit hart när olidliga. Mot denna bakgrund förvÃ¥nar det inte, att universitetslärarna redan frÃ¥n början förutsatte, att de skulle kompenseras för det nya merarbetet. Även studeranderepresentanterna fäste uppmärksamheten pÃ¥ ersättningsfrÃ¥gan. Inför starten av försöksverksamheten 1969/70 reste ocksÃ¥ flera av lärosätena krav pÃ¥ en ökad medelstilldelning. UKÄ begärde dock inte nÃ¥gra medel, utan i en skrivelse till regeringen 1969 förutsattes att kompensationsfrÃ¥gan skulle lösas genom förhandlingar mellan avtalsverket och berörda personalorganisationer. Trots upprepade pÃ¥stötningar frÃ¥n SACO sedan hösten 1969 har dock ingenting hänt. Enligt uppgift upptog UKÄ i sitt första utkast till petita avseende budgetÃ¥ret 1972/73 en summa pÃ¥ omkring Ã¥tta miljoner kronor för försöksverksamheten. I en senare version ströks dock denna post efter - som det antas - pÃ¥stötningar frÃ¥n utbildningsdepartementet. I september 1970 avgav SACO en formell begäran om förhandlingar i frÃ¥gan till Statens avtalsverk. Inte heller därefter har nÃ¥got hänt. Med tanke pÃ¥ att förtroendet bland universitetslärarna för arbetsgivaren-regeringen befinner sig i ett absolut bottenläge efter behandlingen av akademikerna i Ã¥rets avtalsrörelse förvÃ¥nar det inte, att SACO nu meddelat UKÄ, att dess medlemmar inte kommer att delta i försöksverksamheten förrän frÃ¥gan om kompensation för merarbetet har lösts. UKÄ ställer sig pÃ¥ universitetslärarnas sida och sä- ger sig Ã¥nyo förutsätta, att regeringen »snarast möjligt» vidtar Ã¥tgärder för att fÃ¥ igÃ¥ng förhandlingar. Ännu, nära tre mÃ¥nader sedan SACO avlät sin skrivelse och tvÃ¥ mÃ¥nader efter UKÄ:s framställning, har ingen reaktion inträffat frÃ¥n regeringens sida. I en intervju i Sydsvenska Dagbladet (27/8) utgÃ¥r universitetskanslern frÃ¥n att försöksverksamheten nu kommer att upphöra. Det Ã¥vilar 352 emellertid konsistorierna att fatta beslut. Hela situationen är minst sagt olustig. Ett pÃ¥ sina hÃ¥ll värdefullt samarbete mellan universitetslärare och studenter riskerar att spolieras, och förtroendeklyftan mellan universitetslärarna och regeringen att vidgas ytterligare. Den socialdemokratiska regeringen med sina klasskampsvisioner bär ensam ansvaret. Dagstidningarnas upplagor 1971 Det förefaller klart att den svenska dagspressen under innevarande Ã¥r har hamnat i en besvärlig rävsax. Den ekonomiska utvecklingen har varit mycket dämpad med minskande annonsering i pressen som följd. I detta läge har finansministern - med osvikligt sinne för att alltid vara i otakt med konjunkturen i sin ekonomiska politik - introducerat en skatt pÃ¥ denna annonsering vilket ytterligare mÃ¥ste förvärra situationen för mÃ¥nga tidningar. AB Tidningsstatistiks upplagesiffror för dagspressen l :a halvÃ¥ret 1971 avspeglar den försvagade konjunkturen, även om en viss allmän tendens känns igen frÃ¥n tidigare Ã¥r. När tiden blir allt knappare, TV-programmen fler och pendelresorna längre köps alltfler kvällstidningar. Morgontidningarnas svÃ¥- righeter att innan resorna till arbetet börjar distribuera sina prenumerationsexemplar till nybyggda bostadsomrÃ¥den allt längre ut frÃ¥n stadscentrum kan vara ännu en anledning till kvällspressens frammarsch, som dock 1971 inte alls är lika markant som under Ã¥ren 1967- 1970. Men alla kvällstidningar ökar alltjämt sin vardagsupplaga. Expressen befäster sin ställning som Sveriges största tidning med 620 000 ex (+ 11 000). Kvällsposten har passerat 100 000-strecket och har nu 102 000 ex (+4 500). Göteborgs-Tidningen har ocksÃ¥ en hygglig ökning med 2 000 ex till 82 000. För Aftonbladet innebär 501 000 en ökning med endast nÃ¥gra hundra ex. Tidningens stagnation fÃ¥r troligen ses som ett resultat av den mindre förmÃ¥nliga publiciteten kring LO:s inhopp i tidningsledningen och av den kritik som riktats mot AB för ett antal jouma· listiska övertramp. De tvÃ¥ största morgontidningarna, Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten, har bÃ¥da ökat sin vardagsupplaga med 4 000 ex. DN har nu 441 000 och GP 293 000. Sydsvenska Dagbladet har uppnÃ¥tt 117 000 ex (+ 2 000) och Arbetet 103 000 (+ 700). AvstÃ¥ndet har alltsÃ¥ fortsatt att öka mellan dessa konkurrenter sedan 1967, dÃ¥ de hade nästan lika stor upplaga, medan KvP i det närmaste nÃ¥tt upp Arbetet. Det Ã¥terstÃ¥r att se om Arbetet i längden kan upprätthÃ¥lla sitt mycket stora spridningsomrÃ¥de (som bekant utger tidningen t o m en särskild göteborgsedition vilken utgör 18 000 ex av upplagan). Svenska Dagbladet har trots sitt nya attraktiva ansikte - förstasidan med nyheter - inregistrerat en tillbakagÃ¥ng. Tidningen har nu 158 000 ex (- 4 000). SDS lyckades ju 1966 bra med sin motsvarande omläggning av förstasidan och det finns ingen anledning att tro att tillbakagÃ¥ngen beror pÃ¥ motstÃ¥nd mot förändringar hos SvD:s läsare. Tidningen uppger att minskningen hänför sig till landsorten medan stockholmsförsäljningen i stort sett är oförändrad. Större delen av 1960-talet innebar för SvD en mycket fin serie upplageframgÃ¥ngar. 1968 förbyttes denna tendens i sin motsats och sedan dess har SvD haft svÃ¥- righeter att hÃ¥lla sin upplaga (bortsett frÃ¥n Ã¥r 1970 som innebar status quo). Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning lyckades hösten 1970 hejda en liknande utveckling. Man beslöt ändÃ¥ att fr o m februari 1971 övergÃ¥ till att bli en »annorlunda» tidning utan sport och brott. Nu dominerar i HT politik, kultur, utrikesnytt och ekonomi. Tidningen räknade kallt med en nedgÃ¥ng pÃ¥ omkring 5 000 ex. Nu visar det sig att HT blott förlorat nÃ¥gra hundra ex och stÃ¥r pÃ¥ 48 000. Ett visst bortfall - främst i Göteborg - har nästan helt kompenserats av ökningar annorstädes. Sydsveriges en gÃ¥ng - 1944 - största tidning SkÃ¥nska Dagbladet har länge kämpat med svÃ¥righeter och redovisar nu 34 000 ex (- l 000). Däremot har de större landsortstidningarna klarat sig ganska bra och genomgÃ¥ende ökat med mellan ett par hundra och tusen ex. Nya Wermlandstidningen är alltjämt den klart största landsortstidningen med 76 000 ex (+ 200). Med tanke pÃ¥ presstödsfö~laget är det av intresse att konstatera att förhÃ¥llandena mellan första- och andratidningarna i Gävle och Eskilstuna i princip inte förändrats. Presstödet kommer alltsÃ¥ att gÃ¥ till Arbetarbladet och Folket och inte till Eskilstuna-Kuriren och Gefle Dagblad. Uppgifterna ovan avser som nämnts vardagsupplagorna som brukligt är. Det mÃ¥ste nämnas att upplagan per utgivningsdag för ett antal tidningar utvecklat sig klart sämre än vardagsupplagan vilket beror pÃ¥ ett köpmotstÃ¥nd med anledning av prishöjningarna pÃ¥ söndagsnummer. Speciellt gäller detta DN va~ ökning per dag endast är nÃ¥gra hundra ex. Aftonbladet redovisar enligt detta beräkningssätt en mindre upplagenedgÃ¥ng. Dagstidningarnas sökande efter en framgÃ¥ngsrik linje i en besvärlig tid har tagit sig mÃ¥nga uttryck. Kvällstidningarna har klarat sig bra med en frÃ¥n mÃ¥nga synpunkter beklaglig satsning pÃ¥ sensationer, kändiskult, brottmÃ¥l och annat populärt material. Det kan dock pÃ¥pekas att den svenska »gula pressen» i och för sig skiljer sig fördelaktigt frÃ¥n mÃ¥nga utländska kollegor genom att ge plats för ibland informativa översiktsartiklar om politik och kultur. En annan, av vissa morgontidningar praktiserad metod, är att ägna stort utrymme Ã¥t lokala nyheter - som TV inte kan bevaka - vilket brukar resultera i god spridning inom ett koncentrerat omrÃ¥de och en ökad tillströmning av detaljhandels- och eftertextannonser. Regeringsombildningen En vacker dag i slutet av juni kallade stats- 353 minister Olof Palme helt oförmodat massmedia till Kanslihuset och meddelade genom dem nationen att landet hade fÃ¥tt om inte en ny regering (vilket kanske hade varit för mycket begärt), sÃ¥ dock en ny regeringsledamot. Det visade sig att Torsten Nilsson anmält sin önskan att avgÃ¥ som utrikesminister, att Krister Wickman utsetts till hans efterträdare och att Rune Johansson anmodats överta industridepartementet efter hr Wickman. Att denna regeringsombildning, som sÃ¥ mÃ¥nga andra av ministären PaJmes Ã¥tgärder, bar prägeln av en brÃ¥dskande improvisation framgick redan av regeringschefens klädsel. Men det var inte endast denna hans protokollära innovation, som gjorde det myckna officiella talet om en sedan lÃ¥ng tid förberedd förändring föga trovärdigt. Om möjligt tyngre vägde den ommöblering regeringen kort innan företagit i AB Statsföretag varigenom Rune Johansson blev styrelsens ordförande, en befattning som han nu givetvis mÃ¥ste lämna. Allra minst av en regering, som bekänner sig till planhushÃ¥llningens princip, har man anledning att vänta en sÃ¥dan total planlöshet vid hushÃ¥llningen med personella resurser. Regeringsombildningen mÃ¥ste kort sagt ha kommit lika överraskande för hr Palme som för oss andra. Bakgrunden är ännu inte klarlagd, men uppenbarligen blev hr Palme överrumplad av Torsten Nilssons avskedsansökan. Hr Nilsson önskade av hälsoskäl dra sig tillbaka och fann tidpunkten väl vald före budgetarbetets början och före utrikesminister Schumanns besök - hr Nilsson tycker inte om EEC och talar inte franska. Hr Palme ville Ã¥ ena sidan ogärna mista hr Nilsson - det enda tunga statsrÃ¥d han försökt spela ut mot hr Sträng - men insÃ¥g Ã¥ andra sidan vilken himlasänd chans han därmed fick att lösa ett mycket besvärligt och ömtÃ¥ligt personproblem. Hr Wickman var särskilt efter vÃ¥- rens händelser förbrukad som industriminis- 354 ter och innebar i denna sin egenskap en belastning för regeringen. Samtidigt som inom »rörelsen» krav höjdes pÃ¥ hans avgÃ¥ng, höjdes krav pÃ¥ att regeringen borde förstärkas med Rune Johansson. Här erbjöd sig nu en möjlighet att slÃ¥ tvÃ¥ flugor i en smäll. Hr Palme försummade inte att begagna tillfället. Han känner trots allt en stark lojalitet gentemot sin gamle kumpan Krister Wickman och ville ogärna nödgas anvisa honom en lika simpel reträttpost som den man givit industriministerns »medbrottsling» hr Olhede. Krister Wickman lär ha önskat sig Riksbanken, eller om hr Ã…sbrink visat sig omöjlig att flytta pÃ¥ Ã¥tminstone Kreditbanken. Nu löstes detta dilemma genom att hr Wickman kunde sparkas snett uppÃ¥t till utrikesministerposten, medan den allmänt ansedde Rune Johansson kunde användas till den angelägna uppgiften att söka Ã¥terställa förtroendet för industridepartementet inom nä- ringslivet likaväl som fackföreningsrörelsen. SÃ¥ blev alltsÃ¥ Krister Wickman utrikesminister. Det har ur flera synpunkter sitt pikanteri, men kanske främst därför att han aldrig tidigare nämnts i samband med denna befattning. Även om Torsten Nilssons avgÃ¥ng kom oväntat, har den naturligtvis av rena Ã¥ldersskäl varit förutsedd och det har spekulerats en hel del om tänkbara efterträdare. Av nÃ¥gon oförklarlig anledning har hr lngemund Bengtsson varit pÃ¥ tal i sammanhanget - mÃ¥hända hade hans bragelöfte om att lära sig jordbrukspolitiken pÃ¥ 14 dar ingivit hans partivänner tanken att han skulle kunna lära sig den mindre krävande utrikespolitiken pÃ¥ en vecka. Namnet Bengtsson framstÃ¥r emellertid som förhÃ¥llandevis rimligt i jämförelse med flera andra som varit i svang. MÃ¥nga oroliga iakttagare, inte minst inom UD, hade sÃ¥lunda nästan resignerat inför tanken att en vÃ¥r tids Xellgren skulle fÃ¥ anledning att dikta en diplomatisk strof i en kommande »Lidboms Leverne». ÄndÃ¥ gruvligare pessimister sÃ¥g som ett svart moln vid horisonten avteckna sig Socialdemokratiska kvinnoförbundets permanenta utrikesministerkandidat Inga Thorsson, lÃ¥t vara att flertalet av dem betecknade denna skräcksyn som en mardröm. Mot denna mörka bakgrund framstÃ¥r onekligen Krister Wickman som en ljusgestalt. Men alldeles oavsett detta mÃ¥ste man nog med större eller mindre motvilja medge att regeringsombildningen innebär en alldeles avgjord förstärkning av regeringen. Man erinrar sig den gamle högerpolitikerns yttrande vid nyheten om att en av hans mindre begÃ¥vade meningsfränder i riksdagen övergÃ¥tt till bondeförbundet: »Det kommer att medföra en höjd nivÃ¥ inom bägge partierna». Utan alla jämförelser i övrigt innebar Krister Wickmans övergÃ¥ng till UD och ersättande i industridepartementet med Rune Johansson en höjning av nivÃ¥n inom bägge departementen. Rune Johansson brukar omtalas som Sveriges klokaste kommunalpolitiker, och det är väl ett omdöme som snarast fÃ¥tt fördjupad relief genom hans idiotiska uttalande om att »Nixon borde rodna». Att han kommer att hli en bra industriminister kan i varje fall knappast betvivlas. Och att Krister Wickman kommer att göra sig bättre som utrikesminister än som industriminister kan lika litet betvivlas - nÃ¥got annat är ju i själva verket knappast möjligt. Men goda förutsättningar finns för att hr Wickman kommer att bli en riktigt bra utrikesminister. Han är en intelligent, kultiverad och sprÃ¥kkunnig person med betydligt vidare internationella vyer än Torsten Nilsson, vars utblick vanligtvis stannat vid Utö. Torsten Nilsson har pÃ¥ mÃ¥nga sätt varit en besvikelse som utrikesminister, mindre genom sin legendariska lättja - därvidlag kan han ju Ã¥beropa sig pÃ¥ Talleyrands odödliga »Surtout pas trop de zele» - än genom sin outrotliga benägenhet att lÃ¥ta partipolitiska hänsyn ta försteg framför utrikespolitikens krav. Men nÃ¥got gott finns dock att säga om den gamle, ärrade politiske slagskämpen, när han efter mer än ett kvartssekel lämnat regeringskretsen. Han har förvisso inte varit nÃ¥gon lysande företrädare för vÃ¥r utrikespolitik (vilket dock kanske med hänsyn till denna politiks beskaffenhet under alla förhÃ¥llanden skulle varit en övermänsklig uppgift), men till hans ovanskliga heder bör framhÃ¥llas att han varit den förste utrikesminister i mannaminne, som visat ett positivt intresse för personalfrÃ¥gor. En kulturkämpe Det har kommit pÃ¥ modet i vÃ¥ra stora dagstidningar att under somrarna försörja läsekretsen med serier av kulturartiklar över nÃ¥got upphöjt tema. Meningen är, förmodar man,. att badstranden ger den tid till eftertanke, som krävs för att följa med ideeroas flykt. Dagens Nyheter har denna sommar lyckliggjort sina läsare med en serie »om mänskliga egenskaper». Somt har varit begripligt och med förlov sagt trÃ¥kigt. Annat har rört sig pÃ¥ höjder, där varje kritik förstummas inför den totala omöjligheten att förstÃ¥ författarens tankegÃ¥ngar. Men en av artiklarna förtjänar ett hedersomnämnande; den nämligen av Jörgen Eriksson: »Puritanismen - en politisk olycka». I en ond och tröstlös värld är det alltför sällan man fÃ¥r uppleva det i sig fullkomliga. Med stigande glädje märker läsaren av Jörgen Erikssons opus att Dagens Nyheter gjort allmänheten tjänsten att presentera det helt befängda: ett sÃ¥ till den grad uttrycksfullt exempel pÃ¥ hur en radikal kulturskribent nu för tiden umgÃ¥s med svensk historia, att det borde bli en i universitetsundervisningen flitigt utnyttjad klassisk text. Man kan inte, vilket är synd, citera allt i texten, men nÃ¥gra smakprov bör förunnas den, som till äventyrs inte hade förmÃ¥nen att dagen ifrÃ¥ga läsa DN:s kultursida. »Säg nÃ¥got svenskare», utropar förf, »frÃ¥n 355 Olaus Petri till Gunnar Sträng än en maktälskande och självhärlig puritan. Det är en fyrahundrig massiv tradition med centrum i stormaktstidens flinthÃ¥rda lutherdom, vars tryck fortplantat sig in i vÃ¥ra dagar.». Ã…tminstone Gustav III och Karl XV kan tänkas protestera. Vi andra trodde för den delen att Sverige numera var »the land of the roidnight sin». Denna lutherdom »var ett fruktansvärt vapen i överhetens händer,» sägs det vidare. »Det var ju faktiskt sÃ¥ att de svenska barnen lärde sig läsa och fick sin samhällssyn genom att rabbla katekesen fram och baklänges och i Luthers lilla katekes fanns stÃ¥ndsläran inskriven med all önskvärd tydlighet. Det andliga stÃ¥ndet förvaltade ordet och sakramenten, bar med andra ord himmelrikets nycklar i byxfickan. Det politiska stÃ¥ndet svarade för kyrkans rimliga behov och övervakade tukt och ordning enligt Guds och reformationens pÃ¥bud. Detta hade det tredje stÃ¥ndet, allmogen, bara att rätta sig efter. Men även inom dess led fanns det en överhet, nämligen de husfäder och storbönder som var och en pÃ¥ sin gÃ¥rd svarade för disciplinen och den rätta trons utbredning. Det skedde med hjälp av husandakter, husförhör och husaga i en otröstlig och aldrig sinande ström . . . och kyrkans 'stora bann', uteslutning ur den kristna gemenskapen, utstötte den olycklige ocksÃ¥ ur byns gemenskap. Han fick löpa pÃ¥ skogen som fredlös.» Man skall inte vara smÃ¥aktig. Varför dÃ¥ förarga sig över att Jörgen Eriksson bland andra stolligheter blandar ihop den katolska medeltidskyrkans och lutherdomens Sverige. NÃ¥got protestantiskt bann medförande »fredlöshet» är icke känt. Och det lutherska prästerskapet disponerade verkligen inte över himmelrikets nycklar. Inte heller hans beskrivning av de olika stÃ¥ndens samhällsfunktioner (vad menas med »det politiska stÃ¥ndet»), bör rimligen föranleda klagomÃ¥l. En kulturskribent bör ha rätt till licentia poetica. 356 Men har Jörgen Eriksson aldrig ägnat en tanke Ã¥t sin egen troliga reaktion om han som själavandrare kommit till det förkristna svenska samhället. Som den humana och nÃ¥- got vilsekomna idealist han är, skulle han förmodligen med ett skri ha flytt till kyrkans armar inför all vederstygglig ondska som mött honom. MÃ¥ vara att han kanske med järnnmod accepterat de högst opuritanska religiö- sa riterna i hedendomen. Men hade han gillat kannibalismen? Det är vidare möjligt att barnen tyckte katekesen var svÃ¥r att lära sig. Men de var i alla fall skyddade mot att bli utsatta i skogen som smÃ¥, om husfadern fann försörjningsbördan besvärande. Genom kristendomen fick de växa upp i ett samhälle, där människolivet uppfattades som heligt och människorna som varandras andliga bröder. Är det sÃ¥ svÃ¥rt för kulturradikalerna att förstÃ¥ att deras egen humana idealism icke är annat än det sekulariserade arvet frÃ¥n en kristen ide- och miljötradition? OM tiO ~R K~N DU 'fAR~ LIKA L~~GÂ- ·soM tRU\tiPtR! En framtidsman? 357