l AXEL WALDEMARSON: Socialdemokratins svarta Ã¥r Det gÃ¥ngna Ã¥ret har varit ett svart Ã¥r för svensk socialdemokrati, konstaterar redaktör Axel Waldemarson. Hur lÃ¥ngt idealen, som de framställdes särskilt pÃ¥ 1969 Ã¥rs partikongress, skiljer sig frÃ¥n verkligheten, kan alla partiets medlemmar och alla svenskar i dag konstatera. Särskilt skakad har regeringen blivit genom de tre borgerliga partiernas gemensamma agerande i arbetsmarknadsfrÃ¥gorna. Hur lyckligt detta än varit för de tre partierna, mÃ¥ste de vara uppmärksamma pÃ¥ att regeringen nu kommer att göra allt för att Ã¥ter splittra dem. 1972 blir ett prövningens Ã¥r för dem, men de tre fÃ¥r hämta styrka i det förhÃ¥llandet, att väljarna med största sannolikhet kommer att svika det parti som bryter den nya uppgörelsen. För socialdemokratin ter sig säkerligen 1971 som dess svartaste Ã¥r sedan·det politiska maktövertagandet 1932. Samtidigt har de tre icke-socialistiska partierna för första gÃ¥ngen pÃ¥ nära 40 Ã¥r förmÃ¥tt samla sig till ett gemensamt program i en vä- sentlig frÃ¥ga: Den ekonomiska politik som krävs för att komma tillrätta med sysselsättningssvÃ¥righeterna. 1970-talets svenska politik utgÃ¥r därmed frÃ¥n helt andra förutsättningar än tidigare. Ingenting torde ha skakat de socialdemokratiska valarbetarna sÃ¥ mycket som att 1971 uppvisar de högsta arbetslöshetssiffrorna sedan den nuvarande statistiken infördes 1955. Det mera sofistiska begreppet friställd har fÃ¥tt vika för det mera brutala arbetslös. Regeringen har visat sig sÃ¥rbar där dess förtroendekapital alltid varit störst: den fulla sysselsättningens politik. De politiska konsekvenserna härav kan, om det vill sig illa för regeringen Palme, bli betydande. Fram till valdagen 1973 Ã¥terstÃ¥r emellertid nära tvÃ¥ Ã¥r. Mycket hinner hända under dessa. Den icke-socialistiska oppositionen bör erinra sig, att den en gÃ¥ng tidigare och därtill för nÃ¥gra fÃ¥ Ã¥r sedan utmanat socialdemokratin om sysselsättningspolitiken. Det skedde 1968, och resultatet är välbekant: den stora valseger med vilken Tage Erlander krönte sin politiska bana. PÃ¥pekandet har inte tillkommit för att göra oppositionen nedstämd och uppmuntra socialdemokraterna. Det har fastmer tillkommit för att understryka, att det inte är sÃ¥ alldeles lätt att övertyga alla väljare att den fulla sysselsättningen i vÃ¥rt land 476 fÃ¥tt nya politiska garanter. För att framgÃ¥ngsrikt gÃ¥ in i valstriden 1973 krävs ocksÃ¥ ett lÃ¥ngsiktigt politiskt alternativ. Väljarna skall inte bara övertygas att detta är bättre än det socialdemokratiska. De mÃ¥ste känna sig säkra pÃ¥ att moderata samlingspartiet, folkpartiet och centerpartiet är beredda att gemensamt förverkliga detta i regeringsställning. Regeringen och verkligheten Den största faran för socialdemokratin är den tröghet som följer med regeringsmakten. Dess politik kan ha gÃ¥tt sÃ¥ »pÃ¥ sned», att det inte är möjligt att i tillräckligt god tid vrida den rätt igen. Till skillnad mot oppositionen är ett regeringsparti starkt bundet av redan beslutade Ã¥tgärder. Dessa begränsar dess valfrihet. De närmaste Ã¥rens ekonomiska resurser är ocksÃ¥ sÃ¥ intecknade att ramen för exempelvis nya reformer är mycket begränsad för att inte säga obefintlig. Allt detta medför, att det krävs en betydande kraft för en socialdemokratisk kursändring. Den envishet med vilken statsminister Olof Palme vidhÃ¥ller den förda politiken tyder inte heller pÃ¥ en omorientering. I början av sin regeringschefstid talade han emfatiskt om verkligheten som den svÃ¥raste motstÃ¥ndaren. Rimligen borde Palme ha fÃ¥tt sitt lystmäte i den vägen. Med den trosvisshet, som präglat socialdemokratisk politik i Sverige, förefaller det emellertid som om regeringen gick ut ifrÃ¥n att dess politik pÃ¥ sikt kommer att visa sig riktig och att det endast är pÃ¥ kort sikt som den inte förmÃ¥r ändra verkligheten. Eftersom partiets mÃ¥l är att radikalt förvandla samhället i socialistisk riktning, kan man naturligtvis hävda att verkligheten sÃ¥ smÃ¥ningom blir en annan. Efter sÃ¥ mÃ¥nga Ã¥r vid makten och med en institutionellt sÃ¥ fast uppbyggd partiapparat förefaller socialdemokratin fÃ¥ngad i ett trögt och traditionellt beteendemönster. I en oväntad politisk situation har den svÃ¥rt att reagera tillräckligt snabbt. Det parti som framför alla andra gjort f l e x i b e l till ett politiskt modeord har visat sig sakna den rörelsefrihet som krävs för handlingsfrihet. Det har inte, för att knyta an till en tes hos Andre Beaufre, uppmärksammat att det inte bara gäller att parera oppositionens attacker utan att själv överta initiativet och behÃ¥lla det till dess avgörandet fallit. Den nya krisuppgörelsen Alltsedan valsommaren 1970 har de tre icke-socialistiska partierna tagit över det politiska initiativet. Det kunde gÃ¥tt förlorat efter det socialdemokratiska utspelet i början av november. Nu bibehölls det tack vare det som kan kallas för den »nya krisuppgörelsen». Den gamla, av Ã¥r 1933, splittrade ju de icke-socialistiska partierna för nära fyra decennier framöver. Med len nu vunna enigheten har oppositionen behÃ¥llit initiativet. Förutsättningar finns att behÃ¥lla detta. Den allvarligaste faran ligger nära i tiden. En ny och ännu skör samverkan kommer att utsättas för svÃ¥ra pÃ¥frestningar. Centerpartiet kommer att anklagas för att ha fallit offer för en reaktionär politik. Moderaterna fÃ¥r veta, att de fÃ¥tt ge upp allt för en samverkan. Folkpartiet kommer slutligen att tillvitas, att det överger alla ekonomiska principer. Socialdemokratin mÃ¥ste säga sig - l~t vara kanske för sent - att den säkraste garantin för fortsatt regeringsinnehav är en politik som Ã¥ter splittrar oppositionen. En rad politiska förslag kommer säkerligen att utformas pÃ¥ ett sÃ¥dant sätt, att det skall fresta centerpartiet att gÃ¥ pÃ¥ regeringslinjen. Försvarspolitiken kan bli en murbräcka. PÃ¥ det skatte- och familjepolitiska omrÃ¥det finns det ocksÃ¥ möjligheter att agera i splittrande syfte. Man kan bara hoppas att de tre icke-socialistiska partierna lärt läxan sedan 1933. Eftersom de alltjämt är självständiga partier finns det möjligheter till egna prioriteringar och markeringar. Vid varje antydan om att brista i enighet och därmed tilltro som regeringsdugligt alternativ, kan de bara hänvisa till enigheten den 2 november i Ã¥r. Det finns emellertid ett med de psykologiska effekterna förbundet riskmoment. Förväntningarna kan spännas alltför högt och därför utlösa en svÃ¥r besvikelse. Men det borgerliga parti, som före 1973 försö- ker mäla sig ut ur samlingen, mÃ¥ste vara medvetet om vad det kommer att kosta i val. Det är riktigt att samlingen var en stundens frukt, framtvingad i en bestämd politisk situation och pÃ¥ ett bestämt politiskt avsnitt. Men när väl steget tagits lär de tre partierna snart inse att vägen tillbaka inte blir lätt att vandra. Det politiska dagsläget Hur har dagens politiska situation upp- 477 stÃ¥tt? Regeringen Palme tycks utgÃ¥ frÃ¥n att den allena skapats av sysselsättningssvÃ¥righeterna. Om detta vore riktigt, blir situationen inte sÃ¥ allvarlig för regeringen. Förr eller senare mÃ¥ste konjunkturerna ändÃ¥ gÃ¥ upp och därmed minska arbetslösheten. Men är det verkligen bara de stigande siffrorna i arbetslöshetsstatistiken, som skapat dagens politiska krissituation? Är det inte troligare att förtroendekrisen gÃ¥r djupare än sÃ¥? Har den inte utlösts av hela det politiska klimat, som är en följd av regeringspolitiken? Blir svaret pÃ¥ den frÃ¥gan ja, är socialdemokraterna betydligt mera illa ute. Regeringspartiets svÃ¥righeter är dÃ¥ inte bara en följd av ekonomiska influenser utifrÃ¥n utan direkt beroende av de egna Ã¥tgärderna. Det är i detta sammanhang den s k ofelbarhetsdogmen kommer in i bilden. För alla partier förefaller det lika svÃ¥rt att erkänna politiska felvärderingar. Regeringen har otvivelaktigt drivit en lÃ¥ngt radikalare politik än den tidigare. Den har emellertid inte konstituerats i statsrÃ¥dsberedningen. Politiken har utarbetats i samförstÃ¥nd inom »rörelsen»; den har sanktionerats bÃ¥de av LO och SAP. Den gällande fullmakten har utfärdats av 1969 Ã¥rs partikongress. Kongressens beslut skall, allt enligt partiets tradition, förverkligas i regering och riksdag. Att erkänna att denna politik misslyckats vore detsamma som att underkänna partikongressens beslut. I själva verket kan man ställa frÃ¥gan: beror inte dagens svÃ¥righeter pÃ¥ utgÃ¥n~Â- en av tvÃ¥ 1960-tals-val? 1966 förlorade 478 socialdemokraterna chockartat stort. 1968 vann de en jordskredsliknande valseger. Nederlaget skapade förutsättningar för en mera socialistiskt inriktad politik än tidigare. Den stora framgÃ¥ngen tvÃ¥ Ã¥r senare kunde inte gärna tolkas pÃ¥ annat sätt än att socialdemokratin slagit in pÃ¥ rätt väg. Härom ger ocksÃ¥ 1969 Ã¥rs partikongress ett klart besked. Med generationsskiftet pÃ¥ ordförandeposten skulle ocksÃ¥ följa en politisk ansiktslyftning. Den förlorade framtidstron Vad som hände har läsarna säkert i gott minne. Konflikter pÃ¥ arbetsmarknaden. Vilda strejker. TvÃ¥ngslagstiftning för att Ã¥terföra regeringens egna anställda till arbetet. Den lÃ¥nga avtalsrörelsen 1971, präglad av att ingen löntagare trodde att en nominellt högre inkomst reellt skulle ge honom eller henne mera pengar att röra sig med. En skolpolitik som blivit djupt omdiskuterad och aldrig gett elever och lärare arbetsro. Den ökade vÃ¥ldsmentaliteten i samhället. Framförallt knöts emellertid regeringspolitiken till den s k nya näringspolitiken och jämlikheten. Otvivelaktigt skapade den nya näringspolitiken en entusiasm. Äntligen skulle staten bli företagare i en helt annan skala än tidigare! Detta skulle medföra bÃ¥de en tryggare sysselsättning och ge de enskilda företagarna ett föredöme. Vad än den nya näringspolitiken gett - när nu dess misslyckande konstaterats - sÃ¥ inte har det varit tryggare arbete och föredöme. Den stora skattereformen skulle bli kronan pÃ¥ jämlikhetspolitiken: tredjedelen av skattebetalarna skulle betala den sänkta statsskatt de övriga tvÃ¥ tredjedelarna skulle fÃ¥. Men det kan inte gärna ha varit varken Olof Palme eller Gunnar Sträng obekant, att kommunerna stod inför kraftiga skattehöjningar. Den enskilde skattebetalaren skiljer inte pÃ¥ statlig och kommunal skatt. Alla kände sig därför mer eller mindre lurade av skattereformen. Vad var det för jämlikhetspolitik som gav sÃ¥ mycket mera i skatt att inget blev kvar till bättre standard för familjerna? Var det, frÃ¥gade andra, en rimlig jämlikhet, att vitala arbetsinsatser skulle straffbeskattas? När det gäller EEC-politiken kan det under alla omständigheter sägas, att vad Sverige fÃ¥r blir sÃ¥ litet i förhÃ¥llande till den mÃ¥lsättning som uppställts att det framstÃ¥r som ett stort förhandlingspolitiskt nederlag för regeringen. Detta fÃ¥r naturligtvis inte överskyla värdet av den industriella frihandel vi ser ut att fÃ¥. Allt detta har emellertid bidragit till ett, lÃ¥t oss säga regressivt politiskt klimat. Framtidstron hÃ¥ller pÃ¥ att gÃ¥ förlorad. Det är inte bara företagarna som frÃ¥gar sig om de skall vÃ¥ga investera. Löntagarna känner sig hÃ¥rdare pressade än nÃ¥gonsin. Allt fler människor ställer frÃ¥- gan: Vart bär det hän? Krisuppgörelsen 1933 lade pÃ¥ sin tid grund till en spirande framtidstro. Sedan dess har det funnits en stark tro hos medborgarna i Sverige att det skall lyckas dem att skapa ett bättre samhälle och bättre villkor för sig själva. Nu har den framtidstron, i sig en starkt drivande positiv kraft, fÃ¥tt sig en allvarlig knäck. Därhän har vi alltsÃ¥ kommit efter fyra decenniers socialdemokratiskt maktinnehav. Regeringen Palme kan inte avsvära sig ansvaret. Hur hette det inte för nÃ¥gra Ã¥r sedan, efter valsegern 1968: Vi har pengarna. Vi har makten. I dag har regeringen varken det ena eller andra. LÃ¥t mig hänvisa till vad den kände brittiske journalisten Anthony Howard efter ett besök i Sverige i Ã¥r konstaterade i en artikel i den starkt vänsterinriktade tidskriften The New Statesman: jag kan bara säga att jag sett framtiden och den fungerar inte. Oppositionen har förvisso en god chans. Men dÃ¥ mÃ¥ste den inse och vÃ¥ga stÃ¥ för att förutsättningen för bÃ¥de a Ilm ä n t och e n s k i l t väl är produktiva insatser. Det mÃ¥ste löna sig att vara bÃ¥de anställd och företagare.