Namn att minnas

Orjan Wallqvist

Enligt vad som meddelats kommer TV:s
andra kanal, TV 2, att bérja sina sind-
ningar redan ndgon ging i vir med ett be-
grinsat antal program till v3ra storre sti-

der.

Vad kommer detta att innebira ur syn-
punkten av balansen i svensk opinionsbild-
ning? Frigan saknar inte sitt intresse. Nir
det giller opinionsbildningen i massmedia
har nimligen pd senare &r en mycket klar
snedbelastning dgt rum i form av en tyngd-
punktsforskjutning 8t vinster, som s3 vitt
man kan d6ma inte har nigon verklig mot-
svarighet i den allminna meningen. Detta
har alldeles sirskilt varit fallet inom Sve-
riges radio/TV och dir alldeles sirskilt
inom TV, det massmedium som har den
storsta omedelbara genomslagskraften.

Det ir signifikativt att nir Olof Palme
limnade kommunikationsdepartementet for
att 8verta utbildningsdepartementet han ge-
nomdrev att han skulle f8 medféra radio/
TV till sitt nya verksamhetsfilt. Han har
verkligen 1 hog grad lyckats sitta sin ideo-
logiska prigel pi denna honom understill-
da inrittning. Lyhordheten for hans parol-
ler har forefallit obegrinsad, ja man har
kunnat f3 en kinsla av att Sveriges radio/
TV rent av bemddat sig om att vara mera
palmesk in Palme. Det skulle vara komiskt
om det inte samtidigt vore si orovickande
att bevittna, hur de vinsterradikaler av
vilka Sveriges radio/TV vimlar — minga
av dem FNL-anhingare, utbildade pd Kuba
och med Che Guevara som sin profana
helgonmartyr — ges eller tar sig tillfille att
genomsyra dven de till synes mest oskyldiga
program, exempelvis 16rdagkvillens famil-
jeunderhillning, med sin politiska fanatism.
Det finns stunder, och de ir inte f3, di
man frigar sig om Sveriges radio/TV ir
pa vig att forvandlas till en enda stor mo-
nopolistisk apparat for vinsterindoktrine-
ring.

Mot denna bakgrund vickte meddelandet
om en ny TV-kanal vissa, 1at vara blyg-
samma forhoppningar. Hir kunde det, at-
minstone teoretiskt sett, finnas en mojlig-
het att ritta till snedbelastningen, att dstad-
komma ndgonting liknande balans i TV:s
opinionsbildande ~ verksamhet.  Eftersom
TV 2 annu inte dppnats ar det givetvis for
tidigt att yttra sig om resultatet. Men om
man skall hilla sig till vad man hittills f3tt
veta, ir framtidsutsikterna knappast upp-
muntrande.

Det finns egentligen bara en visentlig
skillnad mellan de tvd nya kanalrdden, som
de populirt kallas. Om chefen fér TV 1,
Hikan Unsgaard, finns det anledning tro
att han ir socialdemokrat. Om chefen for
TV 2, Orjan Wallqvist, vet man det. Och
det var han som tillkallades utifrdn — for
att 8stadkomma fornyelse i programarbetet.

Orjan Wallqvist foddes i1 Motala for
drygt 40 &r sedan och i sk enkla forhéllan-
den. Efter studier vid bla tvd folkhogsko-
lor kom han till Socialinstitutet i Stock-
holm, varifrdn han utexaminerades 1952.
Framfor att bli socialvdrdstjinsteman eller
motsvarande féredrog han att bli journa-
list. Veckans affirer har skrivit att hans
vig varit kantad med tidningslik, men i
den mdn det dr en sanning ir det i varje
fall en sanning med modifikation. Han bor-
jade 1949—55 som kulturmedarbetare i den
syndikalistiska Arbetaren, varifrdn han
overgick till den socialdemokratiska Mor-
gon-Tidningen. Nir MT efter tre &r ned-
jlades fortsatte han till dess arvtagare
Stockholms-Tidningen, dir han 4r 1962
avancerade till medlem av redaktionsled-
ningen och ir 1965 till andre redaktsr. Aret
dirp nedlades ST, men ingen har pastitt
att det var en friga om orsak och verkan.
Tvirtom: med stdd av sina meriter fran
ST tilldelades Wallqvist det hedersamma
uppdraget att bli chefredaktor for KF:s



164

Vi. Denna tidning har linge varit en av
vara bista veckotidningar och den blev
inte simre — eller for den delen billigare
— under hans ledning. ”Jag ir ritt dyr i
drift” uttalade han, och arsférlusten holl sig
p3 6,3 miljoner kr. I gengild steg upplagan
och Wallgvist fick motta Ahlén och Aker-
lunds stora journalistpris for sina insatser —
en av den svenska journalistvirldens mera
uppskattade hedersbetygelser. P& hosten
1968 utsdgs han till chef for TV 2.

Personligen  beskrivs Wallgvist som
charmfull, tuff, vinlig och resignerad, vil-
ket onekligen l3ter som en tilltalande
blandning. Han har hustru, tvd barn, en
prisbelont hund och en sommarstuga pa
V4ddo, men anser att allt detta tillhor det
privatliv, som han inte dr skyldig att ut-
stilla till beskdande — vilket hedrar ho-
nom. Over huvud taget gor han intryck av
en solid och sympatisk socialdemokrat och

en skicklig journalistisk yrkesman. S3 18ngt
ir allt vil och som kanalrdd fir han be-
domas efter sina girningar.

Dirvidlag dr det enda man hittills har
att hilla sig till rekryteringen av den nya
kanalens toppgarnityr — och den kan ty-
virr knappast sigas vara hoppingivande ur
synpunkten av en 8kad balans i TV:s opi-
nionsbildning. N4r namnen pi medlemmar-
na av ledningen fér den nya kanalen med-
delades, forklarade Wallqvist att de skulle
vara “en grinsverskridande grupp”. Om
nigon tilliventyrs hade trott att det rorde
sig om en politisk grinsdverskridning visa-
de sig emellertid detta ingalunda vara fal-
let. Ingen hégervridning hotar. TV 2:s led-
ning kommer att ligga fast forankrad en
bra bit till vinster om mitten. Dirfér bor-
gar pd det mest Svertygande sitt dess sam-
mansittning.




Chef ir allts3 Orjan Wallqvist. Hans
stillforetridare, Lars Ag ir likasd social-
demokrat. Bland medarbetarna aterfinner
man vinsterextremisten Roland Hijelte,
okind for sitt Lamco-reportage, den spex-
ande socialisten Hatte Furuhagen — han
som spirat konservativ vistindoktrinering
i viderleksrapporterna och skall den finnas
nigonstans ir det nog dir — kultursocia-
listen Lars Hansegdrd, Amerika-itaren
Oloph Hansson, flitig skribent i socialde-
mokratisk press, Lars Boberg, som gjorde
»Timmen” viren 1968, mer behdver inte
sigas, och Lars Lofgren, en passionerad an-
hingare av den samhillstillvinda teater,
som skall ”artikulera samtiden”.

”Den hir gruppen ir precis vad jag
dromt om”, sade Orjan Wallgvist och man
tror honom. Den ir féredémligt homogen.
P3 tal om medarbetarnas politiska bak-
grund forklarade Wallgvist att den hade
han aldrig efterfrigat. ”Den aspekten ir
fullstindigt irrelevant.” Sjilvfallet dr den
irrelevant, det har Wallqvist odisputabelt

165

ritt i. Varfor friga om det man redan vet.
Orjan Wallgvist kinner sina pappenheim-
are och utbildningsministern kan sova lugnt.

Nir den elakartade signaturen Sagitta-
rius 1 Svenska Dagbladet pipekade att det
1 programledningen fér TV 2 inte fanns
nagra representanter for minoriteterna och
de avvikande i enpartivildets Sverige: inga
konservativa, liberaler eller kvinnor, p& sin
héjd nigra harmlsa halvkommunister, ut-
brét en febril alibism pd Sveriges radio/ -
TV. Till slut lyckades man slipa fram civil-
ekonomen Gustaf Douglas, som varit hdger-
man, blivit liberal och ingick i TV 2:s led-
ning. Det hér emellertid till historien att
han dr administrativ chef fér TV 2 och
ingenting har med programmens utform-
ning att gora. ..

Nej, statsradet Palme, som redan sett till
att av de sju ledaméterna i radio/TV-sty-
relsens arbetsutskott sex ir pilitliga vins-
termin, behdver inte oroa sig fér TV 2.
Han kommer att fi sin réda kanal.

GU



Brandkontorets byggnad, ritad av
Tessin d. d., dr beligen i hjartat av
Stockholm — vid Mynttorget

TVA SEKLERS
FORTROENDE

TVA SEKLER av erfarenhet hos Stockholms husigares egen forsikringsinritining med alla n
former av fastighetsforsikring. — TVA SEKLER av trygghet hos Sveriges éldsta bestdende fo
ringsinréttning.

Mynttorget 4 - Telefon 23 41 60




