
478 

O M radio- och .TV-kritiken 

Våra monopolmassmedias objekti­
vitet ifrågasätts som bekant ibland 
- och kanske med rätta. Person­
ligen tycker jag det är viktigt att 
betona hur magert underlag för 
saklig kritik mot radio och TV i 
detta avseende som vi i själva ver­
ket har. För enskilda personer tor­
de det i praktiken vara omöjligt att 
enbart genom att lyssna på radio 

Rolf Norberg 

eller titta på TV skapa sig en to­
talbild av programverksamheten, 
och någon systematisk programbe­
dömning förekommer inte vare sig 
i pressen eller vid t. ex. de statsve­
tenskapliga institutionerna. 

Inte ens om man inskränker 
granskningen till en enstaka pro­
gramtyp undgår man svårigheter­
na. Tidskriften Origo, som det se­
naste året ägnat radions kulturma­
gasin OBS sin särskilda uppmärk­
samhet, är ett vältaligt exempel på 
den saken. När tidskriften i våras 

hävdade att OBS ensidigt gynnat 
talesmän för den nya vänstern be­
möttes kritiken inte utan framgång. 
Orsaken var dels att Origo till den 
nya vänsterns företrädare tycktes 
föra ett stort antal personer som 
politiskt återfinns i helt andra lä­
ger, dels att tidskriften inte när­
mare preciserat vilka åsiktsyttring­
ar som inte uppmärksammats i 
OBS och vilka debattörer som ute­
stängts. 

När Origo nu i sitt senaste num­
mer söker konkretisera kritiken ge­
nom att ange ett antal debattskrif­
ter, tidskrifter och debattörer som 
blivit förbisedda lyckas man inte 
stort bättre. Visserligen hävdar tid­
skriften att av 84 skrifter i ämnet 
statskunskap och politik endast tio 
skulle ha presenterats av OBS, näm­
ligen nio "ny-vänster" och en "gam;. 
mal-vänster". Men eftersom gransk­
ningen av OBS omfattar åttamå­
nadersperioden oktober 1966-maj 
1967, medan man räknat boktitlar 
i Svensk bokförteckning för hela 
året 1966 och första kvartalet 1967, 
blir resultatet klart missvisande. 

Även om det rått överensstäm­
melse mellan undersökningsperio­
derna är det tveksamt om man med 
denna metod kan uppnå några till­
förlitliga resultat. Tidskriften näm­
ner tio böcker som behandlats av 
OBS, men inte de övriga. Den som 
går till bokförteckningen finner att 



ett stort antal - ca 35 - är om­
tryck, läroböcker eller officiella 
tryck och statliga utredningar av 
begränsat intresse för radions kul­
turmagasin. Återstår ett 40-tal böc­
ker- varav ca 10 med klar väns­
terinriktning utöver de av Origo 
nämnda - men flertalet vetenskap­
liga arbeten och pocketböcker av 
handbokskaraktär. Kanske ett dus­
sin titlar skulle ha försvarat sin 
plats i OBS. Vilka av dessa som fö­
rekommit i programmet under de 
tre första kvartalen 1966 eller i 
andra radioinslag vet vi inte med 
hjälp av tidskriftens material. 

Origos undersökning blir därför 
intressant endast som illustration 
till svårigheterna att sakligt och ve­
derhäftigt bedöma programpoliti­
ken utan tillgång till ett mycket om­
f attande utredningsmaterial. 

Inför den kritik som framförts 
från Origo och också från annat 
håll har Sveriges Radio iakttagit 
tystnad (frånsett ett inlägg i pro­
gramtidningen) . Det ligger nära till 
hands att man tolkar denna tyst­
nad som räddhågad -.att den an­
svariga programledningen är med­
veten om att även om Origos un­
dersökning är dåligt underbyggd så 

479 

har tidskriften i stort sett rätt i sak. 
Men enligt vad som upplysts får 
obenägenheten att gå i svaromål 
inte tolkas på det sättet - nej, 
inom radio och TV har man nu en 
gång den principen att inte använ­
da det egna programmet som platt­
form om man blir angripen. Den 
debatten bör föras på neutral mark, 
anses det, t. ex. i Röster i Radio ! 

Det vore naturligtvis fel om allt­
för många inslag i radio och TV 
skulle bestå av försvarstal för med­
arbetare som kritiserats; så långt 
är principen riktig. Men vägran att 
gå i svaromål i det medium som ut­
satts för kritik är å andra sidan 
en absurd ståndpunkt - ingenting 
hindrar väl att det avsätts ett pro­
gram då och då åt att verkligen dis­
kutera programpolitiken, ge plats 
för kritik men även gå i svaromål. 

Tigande lär vara en diplomatisk 
dygd - debatt en demokratisk. Den 
nuvarande OBS-redaktören Herbert 
Söderström uppges ha erfarenhet 
av hur svårt det är att debattera 
om motståndaren tiger. Kan han 
inte utverka tillstånd från högre 
ort att göra OBS till ett debattfo­
rum, där man också vågar försva­
ra sina produkter - om man kan. 


