PORTUGISISKA AFRIKA MELLAN SCYLLA OCH CHARYBDIS »KOLONIALISM» och »kolonialist» är begrepp som i vÃ¥ra dagar fÃ¥r en allt vidsträcktare användning som skällsord. Det objektivt berättigade i en sÃ¥ gränslös semantisk nedvärdering kan kanske diskuteras. Kvar stÃ¥r i varje fall det faktum att kolonialtermernas ohjälpliga bankrutt ackompanjerar avslutningen pÃ¥ en femhundraÃ¥rig epok, karakteriserad av europeiskt initiativ och europeisk dominans, pÃ¥ gott och ont, i alla jordens länder. Det var det lilla Portugal som igÃ¥ngsatte denna skickelsedigra expansion, och förra Ã¥ret firades i Lissabon med mycken pompa femhundraÃ¥rsminnet av upptäcktsfärdernas berömde initiativtagare Dom Henrique o Navegante (Sjöfararen), prinsen som frÃ¥n sitt tillhÃ¥ll i Sagres i sydligaste Portugal dirigerade de smÃ¥ karavelernas framträngande mot söder utefter Afrikas kust. Men Portugal har som utomeuropeisk makt ocksÃ¥ lyckats överleva flera av sina yngre rivaler och pÃ¥ Afrikas karta blir Angola och Moc;ambique allt ensammare vid sidan av alla självständiga afrikanska stater eller territorier pÃ¥ Au docent MAGNUS MÖRNER lagstadgad väg mot självständighet. Att världen just nu fÃ¥tt en eftertrycklig pÃ¥minnelse om den saken beror knappast pÃ¥ Dom Henriquejubileet utan snarare pÃ¥ en annan Henrik Sjöfarare, den sensationelle »piraten» kapten Henrique Galvao. Angola och Moc;ambique som jämte nÃ¥gra smärre territorier (Portugisiska Guinea, Kapverdeöarna, öarna Sao Torne och Principe i Guineabukten) utgör Portugisiska Afrika, är pÃ¥ ett sätt som just nu förefaller symboliskt belägna mellan det systematiska negerförtryckets sydafrikanska union och den lössläppta negernationalismens kaotiska Kongo. De gängse karakteristikerna av förhÃ¥llandet mellan vit och svart i Portugisiska Afrika varierar mellan anklagelser för slaveri och terror och formliga lovsÃ¥nger över portugisernas tolerans och en rasharmoni utan motstycke. Utan att göra ansprÃ¥k pÃ¥ att kunna fullt rättvist fördela ljus och skugga skall likväl här ett försök göras till en snabbskiss av det portugisiska Afrika av i dag mot dess historiska bakgrund. Hela den oändligt lÃ¥nga afrikanska kustremsan frÃ¥n trakten av Senegal i nordväst till kusten av Kenya i öster utgjorde ännu Ã¥tskillig tid efter Vasco da Gamas Indienfärd 1498 en portugisisk intressesfär. BÃ¥de i Kongo och Etiopien föreföll de smidiga portugiserna pÃ¥ väg att med diplomatins vapen förvärva kontrollen över gamla inhemska statsbildningar. Men just i fallet Kongo visade det sig dessvärre att portugisisk vänskap och mission gick hand i hand med en allt hänsynslösare slavhandel, och förhoppningarna om en kristen negerstat i Kongo under portugisiskt beskydd stäcktes brutalt. FrÃ¥n 1570- talet framÃ¥t var det i stället Angola som var portugisernas viktigaste stödjepunkt pÃ¥ Afrikas västkust, och där fick slavhandeln frÃ¥n första början fria händer. Vid den tiden var Brasilien pÃ¥ väg att bli den viktigaste av Portugals kolonier. Detta var tack vare sockerodlingens uppsving men när tillgÃ¥ngen pÃ¥ indianslavar för plantagerna sinade framstod negerslaveriet i Brasilien liksom pÃ¥ andra hÃ¥ll i Nya världen helt enkelt som en ekonomisk nödvändighet. Därför blev Angola, som :.bara~ lÃ¥g 40-60 dagsresor frÃ¥n Brasilien och vars bantubefolkning ansÃ¥gs särskilt arbetsduglig och följaktligen stod högt i kurs pÃ¥ slavmarknaden, ett direkt komplement till Brasilien. Intressegemenskapen mellan de tvÃ¥ portugisiska kolonierna var sÃ¥ stark att när holländarna pÃ¥ 1640-talet erövrade Angola, en till större delen av bra- 91 silianska kolonister bekostad expedition gav sig i väg frÃ¥n Rio de Janeiro för att Ã¥tererövra Angola Ã¥t den portugisiska kronan, vilket ocksÃ¥ lyckades. Fram till omkr. 1850, dÃ¥ slavtrafiken äntligen upphörde, hade Ã¥tminstone 3 milj. angolaner instuvats i slavskeppen för att göra skräckresan till Nya världen. Att Angola alltjämt, ocksÃ¥ för afrikanska förhÃ¥llanden, är sÃ¥ ytterst glest befolkat som det är, 3 inv. per km' (afrikanskt genomsnitt 7, Sverige 16), brukar sättas i samband med denna väldiga avtappning. Under hela slavtrafikens epok nöjde sig portugiserna i Angola i stort sett med att hÃ¥lla nÃ¥gra befästa orter besatta, främst det 1576 grundade Säo Paulo de Luanda, under Ã¥rhundraden den enda europeiska staden pÃ¥ Afrikas västkust. Slavhandeln ledde emellertid till straffexpeditioner och smÃ¥krig som i nÃ¥- gon mÃ¥n kartlade inlandet. PÃ¥ Afrikas östkust var slavhandeln inte heller nÃ¥got okänt nä- ringsfÃ¥ng, men det var där framförallt araberna som redan lÃ¥ngt före Vasco da Gamas ankomst till östaden Mo~ambique 1498 förvärvat kontrollen över handeln i sÃ¥väl slavar som andra afrikanska bytesvaror. Den lÃ¥nga kampen mellan araber och portugiser pÃ¥ kusten av Kenya, Tanganyika och Mo~amÂ- bique var ett led i Portugals gigantiska och under 1500-talet anmärkningsvärt framgÃ¥ngsrika ansträngningar att behärska Indiska Oceanens handelsvägar och kuster. Be- 92 ,-, <' i' SVDAFRIKANsKA / UNIONEN '' fästa städer som Mo<;ambique och Sofala utgjorde hörnstenar i detta portugisiska system. Men pÃ¥ 1600- talet gick det portugisiska väldet i Asien förlorat sÃ¥när som pÃ¥ enstaka handelscentra sÃ¥som Goa och Macao. Därmed förlorade den portugisiska strandremsan i Östafrika med hett och osunt klimat det mesta av sitt raison d'etre, och den lilla kolonin rÃ¥kade i fullständigt förfall. Vid mitten av 1800-talet föreföll o 500 1000 Km alltsÃ¥ Angola och Mo<;ambique nära nog bortglömda av världen. 1854 inträffade emellertid i Luanda en egensinnig engelsk missionär vid namn David Livingstone. Det inledde i själva verket en ny epok. Livingstones märkliga färd frÃ¥n Angola till Zambeziflodens mynning i Mo<;ambique dit han anlände 1856 rullade upp frÃ¥gan vem det inre av kontinenten pÃ¥ dessa breddgrader egentligen tillhörde. Slaveriet blev av Livingstone brännmärkt inför världsopinionen, och vid den tiden hade emancipationsprocessen inte mer än inletts i de portugisiska besittningarna. Men Livingstone hade rönt mycken välvilja av portugiserna och var själv till en början välvillig i sina omdömen om dem. »Ingenstans i Afrika rÃ¥der ett sÃ¥ gott förhÃ¥llande (is there so much goodwill) mellan europeer och infödda», konstaterade han pÃ¥ tal om Angola. Längre fram i tiden kom emellertid Livingstone i sin kampanj mot slaveriet att med Ã¥tskillig hätskhet behandla portugiserna. Kanske bidrog därtill ocksÃ¥ att de portugisiska historikerna inte alltid ville medge engelsmannen prioritet när det gällde hans forskningsfärder i Afrikas inre. Ett faktum är att tvÃ¥ färgade köpmän frÃ¥n Angola pÃ¥ portugisiskt uppdrag 1806-14 gjorde turen till Mo~ambique fram och Ã¥ter, och flera portugisiska expeditioner hade under tidernas lopp trängt djupt in i landet. I Livingstones spÃ¥r följde emellertid pÃ¥ 1870-talet en rad portugisiska upptäcktsexpeditioner med ganska pÃ¥tagligt politiskt syfte. Serpa Pinto, Hermenegildo Capelo och Roberto Ivens kan som upptäcktsresande väl mäta sig med mera kända anglosaxiska kolleger. De ansprÃ¥k som Portugal 1886 började resa pÃ¥ de vidsträckta territorier som motsvarar den nuvarande Centralafrikanska federationen, hade därför väl sÃ¥ god täckning som mÃ¥nga av de ansprÃ¥k som övriga europeiska makter med fram- 93 gÃ¥ng framförde dÃ¥ det kom till Afrikas uppdelning. Men man var för sent ute. Berlinkonferensen om Kongo 1884-85 hade sÃ¥ gott som ignorerat Portugals intressen. Norr om Kongofloden fick portugiserna nöja sig med den lilla enklaven Cabinda. Vad beträffar Portugals ansprÃ¥k pÃ¥ omrÃ¥dena mellan Angola och Mo~ambique strandade de 1890 pÃ¥ ett bryskt brittiskt ultimatum. Det var inte Angola-Mo- ~ambique utan Kap-Kairo som skulle förenas. I själva verket kunde portugiserna skatta sig lyckliga att de slapp sÃ¥ pass lindrigt undan som de gjorde i stormakternas Afrikarusch och att de fick behÃ¥lla de omrÃ¥den som de alltjämt besitter. Delagoabukten vid Mo~ambiques sydgräns utgör en förträfflig naturlig hamn, och britterna försökte därför införliva dess stränder med sin sydafrikanska koloni. Den franska presidentens skiljedom räddade emellertid omrÃ¥det Ã¥t Portugal, och hamnstaden Louren~o Marques fick snabbt ökad betydelse. Brittisk-tyska planer pÃ¥ delning av Portugals afrikanska kolonier kom 1898 till uttryck i en hemlig fördragsklausul och var Ã¥terigen aktuella sÃ¥ sent som 1914, men världskriget kom emellan. Det var inte bara det portugisiska moderlandets politiska och militära svaghet som gjorde att ocksÃ¥ Portugals traditionelle bundsförvant Storbritannien sÃ¥ hänsynslöst satte sig över de portugisiska intressena 94 i Afrika. Det var nog ocksÃ¥ sÃ¥, att de gängse skildringarna, alltsedan Livingstone, av förfallet och negrernas ömkliga tillstÃ¥nd i Portugisiska Afrika, satt spÃ¥r även i politikernas attityder. Det hjälpte föga att slaveriet gradvis avskaffades i Angola och Mo~ambique, en rättslig process som avslutades 1878. Portugals liberala regim gjorde nu ett aktningsvärt försök att hävda negrernas rätt att utan varje tvÃ¥ng utbjuda sin arbetskraft. Men i praktiken skulle negrernas kontrakterade arbete ofta fÃ¥ former som nära pÃ¥minde om slaveri. 1899 stadgade en statlig förordning klart och tydligt arbetsplikt för negrerna. NÃ¥gra Ã¥r senare föranledde skildringar av de kontrakterade angolanernas behandling pÃ¥ ön Sao Torne en formlig internationell skandal. Föraktet och hotet frÃ¥n utlandet framkallade under Ã¥ren omkring sekelskiftet en verklig kraftansträngning frÃ¥n portugisernas sida för att rycka upp de afrikanska kolonierna ur deras dvala. Kraftfulla militärer och administratörer som Antonio Enes och den legendariske hjälten Mousinho de Albuquerque pacificerade definitivt bÃ¥de Angola och Mo~ambique, varefter en förvaltningsreform satte in. I Mo~ambique var det dock tre kolonialkompanier, vilkas koncessioner täckte drygt "/• av landets areal, som rätt länge främst var ansvariga för bÃ¥de näringsliv och förvaltning. För män som Enes och Mousinho, samtida till Cecil Rhodes, var det len självklar sak att den materiella exploateringen av kolonierna Ã¥t de vita sköt andra hänsyn Ã¥t sidan. Efter införandet av republiken 1910 kom emellertid ledarna för Portugals kolonialpolitik att alltmer beakta ocksÃ¥ de sociala problemen, negerbefolkningens behov av mer humanitär behandling. Guvernör Norton de Matos i Angola var en företrädare för en för sin tid upplyst kolonialism. Under 1920-talet föreföll kolonierna ocksÃ¥ att vara l ' pÃ¥ väg mot viss självstyrelse. Men den portugisiska republikens finan- , siella och politiska fiasko tillät ' ingen rätlinjig och framgÃ¥ngsrik kolonialpolitik. När Dr. Antonio Oliveira de Salazar 1926 började uppbyggandet av sin diktatur, sin »Estado Novo», indrogs kolonierna till fullo i hans omstöpning av den portugisiska staten. Sin kolonialpolitik har Salazar i teoretiskt avseende grundat pÃ¥ en högstämd nationalistisk filosofi som samtidigt visat sig förträffligt tjäna taktiska politiska syften. Det portugisiska väldet inklusive de afrikanska och asiatiska besittningarna är ett och odelbart, det finns bara ett slags medborgarskap, det finns bara en statsstyrelse i detta »imperium utan imperialism». I författningen av 1951 har detta fÃ¥tt ett uttryck däri att kolonierna hädanefter utgör integrerande delar av Portugal, s. k. »provincias ultramarinas». De styrs av generalguvernörer vilka i sin tur lyder under ministern för »ultramarina» - ärenden i Lissabon. RÃ¥dgivande och delvis representativa organ saknas inte i den portugisiska förvaltningsapparaten för dessa provinser men spelar ingen avsevärd roll. Det säger sig självt att tanken pÃ¥ gradvis ökad autonomi är absolut utesluten inom ramen för detta system. Provinsterminologin, f. ö. för en tid använd ocksÃ¥ pÃ¥ 1830-talet, hjälper Salazar bl. a. att avvisa varje försök till kontroll av den portugisiska kolonialförvaltningen frÃ¥n FN:s sida i enlighet med § 73 i dess stadga. Om i internationella sammanhang den infödda befolkningens status i de portugisiska besittningarna kommer pÃ¥ tal hänvisar Portugals talesmän bara till den omständigheten att kulturtillhörighet, inte hudfärg är avgörande för den portugisiske medborgarens status. Med stolthet pekar man pÃ¥ frÃ¥nvaron av rasdiskriminering i de portugisiska besittningarna och framhÃ¥ller att Portugal som utomeuropeisk makt alltid främst vägletts av en strävan att sprida det kristna budskapet och portugisisk kultur. Enligt James Duffy, författare till en nyligen utkommen, skarpsinnig analys av Portugisiska Afrikas historiska utveckling och nuläge, utgjorde Angola och Mo~amÂ- bique för den nya regimen pÃ¥ samma gÃ¥ng vördnadsbjudande historiska museiföremÃ¥l och en direkt utmaning till Estado Novo att visa vad den förmÃ¥dde. PÃ¥ det materiella omrÃ¥det har 95 Salazarregimen i stort sett bestÃ¥tt detta prov med heder. En svensk handelsdelegation som 1955 besökte Angola och Mo~ambique underströk att :.den snabba ekonomiska utvecklingen samt det stort upplagda och mÃ¥lmedvetna uppbyggnadsarbetet (göra) omrÃ¥dena i frÃ¥ga attraktiva ur sÃ¥väl exportsom importsynpunkt, och detta bÃ¥de pÃ¥ kort och pÃ¥ längre sikh. Redan andra världskriget medförde i Angola och Mo~ambique liksom i en del andra transoceana länder en kommersiell blomstring som dock var av mera ytlig natur. Med tanke pÃ¥ detta och pÃ¥ Angolas lÃ¥ga utvecklingsgrad skrev den numera sÃ¥ famöse Henrique Galväo, f. d. kolonialadministratör, i en volym som utkom i Lissabon 1952: »Om det är ett faktum att Angolas ekonomiska välstÃ¥nd är en propagandamyt som missbrukats i farliga synpunkters tjänst, sÃ¥ är det likaledes sedan nÃ¥gra Ã¥r tillbaka ett faktum att handeln blomstrar, man skulle kunna säga ett faktum som skapat tilltro till en illusion.» Under det senaste Ã¥rtiondet har emellertid otvivelaktigt den ekonomiska utvecklingen varit snabb bÃ¥de i Angola (areal 3 gÃ¥nger sÃ¥ stor som Sveriges, 4,5 milj. invÃ¥nare) och Mo~ambique (areal hälften sÃ¥ stor som Angolas, men drygt 6 milj. invÃ¥nare). Bägge omrÃ¥dena är framförallt jordbruksländer som bl. a. exporterar kaffe, bomull, sisalhampa, majs och kopra. Fisket är ocksÃ¥ jämförelsevis viktigt. Mellan 96 1920 och 1940 var det i Angola diamantutvinningen (bolaget Diamang) som utgjorde grundvalen för kolonins ekonomi, men relativt sett har denna export fÃ¥tt minskad betydelse. Angola och M01;ambique som vid tiden för Salazars makttillträde utgjorde en ekonomisk belastning för moderlandet gÃ¥r numera med ett överskott som tillÃ¥ter betydande statliga investeringar i dammar och kraftverk, hamnar, järnvägar och andra samfärdsmedel. Den statliga utvecklingsplanen för Portugal under Ã¥ren 1953-1958 inbegrep kapitalinvesteringar pÃ¥ 200 milj. US $ i de afrikanska provinserna, en 1959 inledd sexÃ¥rsplan räknar med ytterligare 360 milj., delvis avsedda för olika kolonisationsprojekt Ett välplanerat och stort upplagt sÃ¥- dant kolonisationsprogram för bÃ¥de vita och svarta jordbrukare vid Limpopofloden i södra Mo~ambiÂ- que är ett av resultaten av regimens ansträngningar hittills. I Angola har pÃ¥ CelaplatÃ¥n med dess för vita invandrare goda klimat ett likaledes statligt kolonisationsprogram igÃ¥ngsatts. Man inser lätt hur viktigt det vore för Portugal om en större del än hittills av utvandrarströmmen av utarmade jordbrukare kunde länkas till denna portugisiska besittning. Angola och Mo~ambique har i sin ekonomiska utveckling emellertid ocksÃ¥ pÃ¥verkats av den ännu mycket snabbare ekonomiska expansionen i angränsande omrÃ¥den, Sydafrikanska unionen, Syd-Rhodesia, Katanga. Naturen har försett Portugisiska Afrika med nÃ¥gra av kontinentens bästa hamnar, Luanda och Lobito i Angola, Louren~o Marques och Beira i Mo«;ambique. Sedan 1929 förbinds Katanga av Benguelajärnvägen med Lobito, där alltsÃ¥ kongolesisk kopparmalm utskeppas. Liknande funktioner fylls av Beira för Centralafrikanska federationen och av Louren«;o Marques för gruv- och industriomrÃ¥dena i Transvaal. I enlighet med den s. k. Transvaal-Mo~ambiquekonvenÂ- tionen (1909, förnyad 1928) tillförsäkras Louren«;o Marques utskeppningen av 47,5% av detta omrÃ¥des utförsel. Detta dock pÃ¥ det krassa villkoret att Witwatersrand Native Labour Association skall ha rätt att rekrytera 65-80 000 arbetare Ã¥rligen i Mo«;ambique för arbete i gruvorna. OcksÃ¥ Syd-Rhodesia har tillstÃ¥nd att importera arbetskraft frÃ¥n Mo«;ambique. Vid sidan av denna legala utvandring förekommer emellertid ocksÃ¥ en kanske ännu mer omfattande illegal. Samtidigt är särskilt i det folkfattiga Angola just bristen pÃ¥ arbetskraft det kanske allvarligaste hindret för den ekonomiska expansionen! Den viktigaste orsaken till emigrationsfenomenet är säkerligen skillnaden i lönenivÃ¥ mellan Portugisiska Afrika och dess mer utvecklade grannländer. Det ligger nära till hands att jämföra med den mexikanska emigrationen av jordbruksarbetare, legal och illegal, till Förenta staterna. Emellertid bör frÃ¥gan ocksÃ¥ ses mot bakgrunden av det sätt pÃ¥ vilket den svarta arbetskraften överhuvudtaget utnyttjas av portugiserna, förhÃ¥llanden som gÃ¥ng efter annan väckt häftig bÃ¥de inhemsk och utländsk kritik. Den öppenhjärtiga, av regimen mörklagda rapport i ämnet som kapten Galväo pÃ¥ officiellt uppdrag framlade för den portugisiska nationalförsamlingen 1947 och som genast gjorde honom persona non grata, utgick just frÃ¥n utvandringen vilken jämte de inföddas undernäring och brist pÃ¥ hälsovÃ¥rd enligt Galväo gjort arbetskraftsbristen mycket mera kännbar än den bort vara. Av bristen pÃ¥ arbetskraft följde sÃ¥ behovet av tvÃ¥ngsarbete vars kusliga sidor Galväo oförväget skildrade i grälla färger. Salazar införde 1928 en ny arbetslag för de infödda vilken avsevärt modifierade den redan omnämnda förordningen frÃ¥n 1899 och som i stort sett behÃ¥llit sin giltighet. Den skiljer pÃ¥ tre slags arbete för de infödda: som »voluntarios», dvs. efter avtal direkt med arbetsgivaren, som »contratados», dvs. efter ett av myndigheterna kontrollerat avtal som i regel innebär arbete utanför hemtrakten samt som tvÃ¥ngsarbetare. Det sistnämnda fÃ¥r dock endast förekomma i tre fall: när det gäller offentliga arbeten som utförs i de inföddas eget intresse, som straffarbete samt som kompensation för utebliven skatt. Att dessa bestäm- 97 melser trots diverse detaljföreskrifter mot missbruk, ibland kan tilllämpas med högst olyckliga följder är givet. Varje inföding skall ocksÃ¥ kunna uppvisa ett identitetskort, »caderneta», där hans anställningsförhÃ¥llanden redovisas. Vi känner igen företeelsen frÃ¥n sydafrikakravallerna 1960. Om vederbörande inföding kan pÃ¥visa sex mÃ¥naders anställning under Ã¥ret anses han därmed i princip ha fullgjort sin arbetsplikt, som i Estado Novo inte bara av ekonomiska utan även moraliska skäl anses Ã¥ligga individen. Att avge nÃ¥got bestämt omdöme om den infödda arbetskraftens faktiska läge i Angola och Mo~ambique just nu är pÃ¥ grundval av de mycket motstridiga uppgifter som stÃ¥r till buds helt enkelt omöjligt. situationen är emellertid pÃ¥tagligt värre i Angola där den särskilt kännbara bristen pÃ¥ arbetskraft naturligtvis föranleder en hÃ¥rdare exploatering. Det är ocksÃ¥ värt att hÃ¥lla i minnet att medan den numeriska relationen mellan »civiliserade» och infödingar 1950 var 135 000 mot 4 milj. i Angola med dess för vita drägligare klimat, den i Mo~amÂ- bique var 75 000 mot 5,9 milj. Sedan dess har ju den vita immigrationen i Angola ytterligare avsevärt ökat och det stegrade ekonomiska tempot där fortsatt att öka efterfrÃ¥gan pÃ¥ infödda kroppsarbetare inom olika näringsgrenar. Vad vi möter i Angola och Mo- ~ambique är helt enkelt en i kolonialhistorien mycket vanlig men 98 inte desto mindre tragisk företeelse av stor räckvidd. De invandrade kolonisterna, till en början i försvinnande minoritet jämfört med urinvÃ¥narna, kräver att fÃ¥ exploatera dessas arbetskraft för att själva fÃ¥ en kompensation för sin utvandring i form av höjd levnadsstandard och för att överhuvudtaget kunna upprätta ett samhälle jämförligt med moderlandets. Infö- dingarna däremot salmar till en början de nödiga förutsättningarna och incitamenten för att lÃ¥ta sig inlemmas i en fri penninghushÃ¥llning. TvÃ¥ngsarbetet av vad art det vara mÃ¥ blir dÃ¥ ur de invandrades synpunkt oundgängligt, Ã¥tminstone temporärt. Emellertid övergÃ¥r det mycket lätt till en tradition vars riktighet ingen längre vÃ¥gar ifrÃ¥gasätta. statsmakten blir under sÃ¥- dana förhÃ¥llanden, även om skyddet av de infödda skulle ingÃ¥ i dess mÃ¥lsättning, hänvisad till att endera lagstiftningsvägen med vissa modifikationer sanktionera den faktiska situationen eller ocksÃ¥ lÃ¥ta lagarna förestavas av höga, humanitära ideal som den inte förmÃ¥r eller kanske ens pÃ¥ allvar försöker omsätta i verkligheten. När det gäller de moderna Angola och Mo<;ambique gör sig emellertid ocksÃ¥ andra tendenser gällande i samband med den senaste tidens vita invandring. MÃ¥nga slÃ¥r sig ned i jordbrukskolonier där de inte kommer och inte heller avses komma i egentlig beröring med de infödda utan hänvisas till eget kroppsarbete. Andra Ã¥ter söker sig till vissa serviceyrken där de intar de inföddas platser. Det är här frÃ¥- gan om fenomen som med tiden ocksÃ¥ de kan komma att beröra den infödda befolkningen negativt men pÃ¥ helt annat sätt än när det gäller tvÃ¥ngsarbetet. I den mÃ¥n som en bofast vit jordbruksbefolkning kommer att leva relativt isolerad frÃ¥n de färgade samtidigt som konkurrens uppstÃ¥r mellan vita och färgade inom vissa yrken skapas onekligen förutsättningar bÃ¥de för rasdiskriminering och allmän spänning mellan raserna. Däremot behöver nÃ¥gon konkurrens om jorden sÃ¥som i Kenya inte pÃ¥ länge befaras. En del observationer tyder i varje fall pÃ¥ att den traditionellt sÃ¥ toleranta portugisiska attityden i rasfrÃ¥gor numera inte helt undgÃ¥tt att pÃ¥verkas av menliga influenser frÃ¥n grannarna i Sydafrika och Centralafrikanska federationen. Emellertid är just den traditionella toleransen i rasfrÃ¥gor nÃ¥got som portugiserna av i dag är mycket stolta över. Rasblandningen under tidigare skeden, som väl helt enkelt var en följd av bristen pÃ¥ vita kvinnor, sägs nu ha varit resultatet av en medveten politik i rasjämlikhetens tecken. Det portugisisk-afrikanska samhällets invÃ¥- nare är i administrativt och rättsligt avseende uppdelade i tvÃ¥ kategorier: dels civiliserade, dvs. de vita, halvbloden och de s. k. »assimilados» ~infödda som inför myndigheterna styrkt att de behärskar portugisiska och har en viss kulturell och ekonomisk kap.acitet, dels »indigenas», dvs. Ã¥terstoden av bantubefolkningen. Den första kategorin besitter fulla medborgerliga rättigheter sÃ¥dana de nu är i Estado Novo, den andra kategorin gör det inte och administreras av speciella förvaltningsorgan. Vidare är »indigenas» i juridiskt avseende endast i vissa delar underställda portugisisk lag. I övrigt skall vederbörande bantufolks rättsliga sedvänjor tillämpas. Det kan inte vara nÃ¥gon lätt sak att avdöma sÃ¥- dana mÃ¥l, särskilt som mycket etnografiskt forskningsarbete pÃ¥ det rättsliga gebitet ännu Ã¥terstÃ¥r att göra. De portugisiska infödingsadministratörerna anses emellertid i regel vara dugliga - och de är relativt talrika. Ett intimt samarbete förekommer med stamhövdingarna. Det för afrikanska förhÃ¥llanden unika lugnet bland infödingarna i Angola och Mo~tambique behöver ingalunda vara resultatet av repressaliehot och speciellt hÃ¥rdhänta polismetoder. Enligt den officiella portugisiska argumenteringen skall assimiladosystemet utgöra den metod varigenom de afrikanska provinsernas befolkning skall integreras. I sÃ¥ fall Ã¥terstÃ¥r oändligt mycket att göra. 1950 utgjorde assimilados knappt ~n procent av samtliga infödda. F'aktum är ocksÃ¥ att trots hastig 1tbyggnad av skolväsendet under le senaste Ã¥ren endast en mindre lel av barnen i skolÃ¥ldern överhu- 99 vudtaget kan fÃ¥ den elementära skolunderbygnad som erfordras för att sÃ¥ smÃ¥ningom uppnÃ¥ en assimilados' status. Att helt basera de s. k. indigenas' administration pÃ¥ stamtillhörighet kan ocksÃ¥ anses otidsenligt. I de större städerna som Luanda och Louren~to Marques med deras snygga och prydliga europeiska kvarter finns ocksÃ¥ växande svarta slummar. Dessas invÃ¥nare har inte hunnit :.civiliseras» men samtidigt för alltid ryckts lös frÃ¥n det gamla stamsamfundet, och det finns överhuvudtaget flera mellanstadier mellan assimilado och indigena. Därför har en av den portugisiska regimens egna teoretiker, Marcelo Caetano, yrkat pÃ¥ att tudelningen av befolkningen ersätts av en fyrdelning. PÃ¥ tal om assimiladosystemet förtjänar ocksÃ¥ Ã¥terges en episod som berättats av en infödd centralafrikansk intellektuell, Ndabaningi Sithole, i en nyutkommen bok. Sithole frÃ¥gade en rasfrände frÃ¥n Mo~tambique vad han tyckte om assimilado-systemet. Tja, sade den andre, portugiserna tyckte det var ett misstag av Gud att göra afrikanen afrikansk. De försöker nu rätta till detta misstag, men hur det är föredrar folk att vara sig själva och att accepteras som sÃ¥dana. När Sithole framhöll att det dock var Ã¥tskilliga som blev assimilados och därefter accepterades av de vita, replikerade den andre, att portugiserna inte alls accepterade afrikanen, bara den portugis som de inympat i honom. 100 I vilket fall som helst mÃ¥ste assimilado-systemet Ã¥tminstone ha fyllt ett viktigt syfte, nämligen att genom absorbering av de inföddas intelligentsia minska den inhemska nationalismens utvecklingsmöjligheter. Först pÃ¥ allra sista tiden har man överhuvudtaget hört talas om en radikal infödd oppositionsrö- relse i Angola och Mo\!ambique. Tidigare existerande afrikanska organisationer har varit lojala och stÃ¥tt under nära statlig uppsikt. En illegal organisation som nu lÃ¥ter tala om sig är FRAIN (Frente RevolucionÃ¥rio Africano para a Independencia Nacional das Colönias Portuguesas) som 1960 bl. a. avhöll en konferens i Tunis. NÃ¥gra medlemmar Ã¥dömdes nyligen dryga straff i Luanda. Ledaren Jaime Guilmore uppges även av en Salazarregimen mycket fjärran källa vara kommunist. Det har f. ö. sitt intresse att det portugisiska kommunistpartiets kongress 1957, vars akta utgivits i Moskva, fattade en resolution som yrkade pÃ¥ de afrikanska territoriernas rätt till omedelbar självständighet. Det beslöts ocksÃ¥ att kommunistiska celler skulle bildas bland bantus. I en kongressrapport illustrerades afrikanernas förhÃ¥llanden bl. a. med utdrag ur Galväos mörklagda redogörelse frÃ¥n 1947. Emellertid finns det säkerligen ocksÃ¥ oppositionsrörelser av avsevärt mer moderat karaktär. Tiden fÃ¥r utvisa om en framtida regimförändring i Portugal eventuellt kommer att medföra en omsvängning när det gäller de bärande principerna i dess kolonialpolitik. SÃ¥ länge som den nuvarande portugisiska regimen bestÃ¥r är emellertid Portugal, ensam bland Europas kolonialmakter, fast beslutet att inte ge efter för den framstormande afrikanska nationalismen, lika litet som man velat ge efter i fallet Goa. HÃ¥llbarheten i den teoretiska argumenteringen för en sÃ¥dan stÃ¥ndaktighet kan förvisso diskuteras. Det är emellertid inget tvivel om att den portugisiska attityden inspireras av en historiskt och religiöst baserad extrem nationalism som väl kan mäta sig med den nyväckta afrikanska. Därigenom och alla övriga olikheter till trots är intresseoch ödesgemenskapen mellan Por- 1 tugisiska Afrika och den afrikan- • derstyrda sydafrikanska unionen i i allra högsta grad pÃ¥taglig. Samti- 1 digt ger det kaotiska Kongo en dyster antydan om vilket alternativ som kan finnas till en stram och autoritär förvaltning i länder där de nationella strävandena inte har tillgÃ¥ng till en kvalificerad infödd elit. 6.2.1961