DEN NYA ARBETSLAGSTIFTNINGEN I VÄSTTYSKLAND Av docenten AXEL ADLERCREUTZ JÄMSIDES med det materiella Ã¥teruppbyggnadsarbetet i Västtyskland försiggÃ¥r i snabb takt uppbyggandet av demokratiska samhällsinstitutioner. PÃ¥ arbetsmarknaden har efter kriget ett fritt organisationsväsen Ã¥teruppstÃ¥tt, och arbetslagstiftningen grundas pÃ¥ samma principer som var bestämmande under Weimar-republikens dagar utan att man för den skull slaviskt följt de gamla mönstren. Energi och framÃ¥tanda präglar verksamheten i vÃ¥ra dagars Västtyskland. Näringslivets män hyser berättigad stolthet över det »tyska undret», men nÃ¥gon förhävelse märker man knappast. Uppgiften har varit inte endast att bygga upp produktionsapparaten och ordna bostä- der för arbetarna utan även att ge sysselsättning Ã¥t krigsinvaliderna och en ständig ström av flyktingar. Det synes icke desto mindre som om arbetskraftsbristen snart kommer att vÃ¥lla större bekymmer än arbetslösheten, särskilt när en tysk krigsmakt nu Ã¥ter skall upprättas. De tre konkurrerande fackföreningsrörelserna frÃ¥n tiden före Hitler - den socialistiska, den kristliga och den liberala (HirschDunckerska) --har nu sammanslagits i en organisation, Deutscher Gcwerkschaftsbund (DGB). Redan omedelbart efter krigsslutet började lokala fackföreningar med mycket varierande struktur dyka upp här och där. Det var mestadels gamla fackföreningsfunktionärer frÃ¥n Weimar-tiden som tog initiativet och ledningen. Det avbrott i utvecklingen, som Hitler-tiden innebar, har kanske trots allt gjort det lättare att genomföra en enhetlig facklig organisationsplan. 16 förbund, uppbyggda efter industriförbundsprincipen, utgör rörelsens grundpelare. Centralorganisationen, DGB, med säte i Diisseldorf, har mera inskränkta befogenheter. Av funktionärerna har en stor del fÃ¥tt sin fackliga skolning under Weimar-tiden. Nyrekryteringen synes vÃ¥lla bekymmer. Det är inget tvivel om att fackföreningsrörelsen, trots ett storartat organisationsarbete och nyvun- 142 Den nya arbetslagstiftningen i Västtyskland nen enighet, icke nÃ¥tt den ställning bland arbetarmassorna som ledningen sannolikt väntat och hoppats pÃ¥. Medlemssiffran, omkring 6 milj., är relativt sett knappast imponerande. I denna siffra ingÃ¥r även en mängd tjänstemän, vilkas organisationer delvis är anslutna till DGB. Inom industrin räknar man med i genomsnitt endast omkring 50 % organiserade, inom andra näringsgrenar är organisationsprocenten ännu lägre. I ett jätteföretag med 25 000 anställda var enligt uppgift endast 9 000 anslutna till fackförening. Det tycks dÃ¥ som om arbetsgivarna nÃ¥tt relativt större anslutning till sina organisationer. Motpolen till DGB är Landesvereinigung der Deutschen Arbeitgeberverbände med säte i Köln. Den omfattar arbetsgivare inte endast inom industrin utan ocksÃ¥ inom handel, hantverk, jordbruk, bank- och försäkringsväsen. Metoden att reglera arbetsvillkoren genom kollektivavtal har Ã¥terupplivats. Den nuvarande kollektivavtalslagen av 1949 vilar pÃ¥ samma grundprinciper som Weimar-tidens, men man har dragit nytta av erfarenheterna av sistnämnda lag och gjort den nya mera praktisk. SÃ¥lunda har t. ex. den för kollektivavtalet typiska rättsföljden - att avvikelse till arbetstagarens nackdel icke kan ske med laga verkan- anknutits icke endast sÃ¥som förut till bestämmelser om arbetsvillkor i inskränkt mening (arbetsavtalets innehÃ¥ll) utan även till en del annat innehÃ¥ll i kollektivavtalet. Arbetsdomstolsväsendet, reglerat genom en omfattande lag av 1953, är uppbyggt i tre instanser, den översta (Bundesarbeitsgericht) med säte i Kassel och med den kände arbetsrättsspecialisten tidigare professorn Nipperdey som ordförande. Medan i Sverige arbetstvister mestadels utageras genom förhandlingar, synes det vara mycket vanligt i Tyskland att gÃ¥ till domstol. Fackföreningarna ställer juridiskt utbildad personal till medlemmarnas förfogande. RättegÃ¥ngarna föras regelmässigt av de enskilda medlemmarna, inte organisationerna. Till skillnad frÃ¥n den svenska arbetsdomstolen, som är en för hela landet och huvudsakligen har till uppgift att avgöra mÃ¥l rörande kollektivavtal, har de tyska arbetsdomstolarna att behandla alla slags tvistemÃ¥l i samband med arbetsförhÃ¥llanden. En lag, som ocksÃ¥ hade viss motsvarighet under 'Veimar-tiden men nu gjorts betydligt mera genomgripande, är 1951 Ã¥rs lag om skydd mot uppsägning (Kilndigungsschutzgesetz). Den syftar till att ge arbetstagarna trygghet i anställningen sÃ¥tillvida, att en arbetsgivare icke kan avskeda en arbetstagare, som haft anställning hos honom över sex mÃ¥nader, utan att ha ett godtagbart skäl härför. Det blir i sista hand en arbetsdomstolsfrÃ¥ga, huruvida ett av- 143 ·---- , _____ - Axel Adlercreutz skedande är »socialt berättigat» eller icke. Denna lag genomfördes sedan arbetsmarknadens centralorganisationer - med förkärlek kallade die Sozialpartner - efter förhandlingar i Hattenheim kommit till enighet om dess innehÃ¥ll. Med tanke pÃ¥ att svenska arbetsgivare i allmänhet fäster sÃ¥dan vikt vid att i frÃ¥ga om antagande och avskedande av arbetare bevara sin handlingsfrihet, lÃ¥t vara att Huvudavtalet liksom avtalet om företagsnämnder föreskriver förhandlingar om avskedanden och permitteringar, är enigheten i denna frÃ¥ga mellan arbetsmarknadens parter ägnad att förvÃ¥na. Förhandlingar pÃ¥ högsta nivÃ¥ mellan centralorganisationerna tycks bli ett bestÃ¥ende drag i utvecklingen. Ett betydelsefullt resultat nÃ¥ddes senast i september 1954, dÃ¥ parterna träffade överenskommelse om en förhandlingsordning (Schlichtungsvereinbarung) avsedd att - eventuellt med modifikationer - bli antagen av kollektivavtalsslutande medlemsorganisationer till hjälp vid avtalsförhandlingarna. Metoden är densamma som i Sverige kommit till användning vid de centrala uppgörelserna mellan Svenska arbetsgivareföreningen och LO frÃ¥n 1938 Ã¥rs saltsjöbadenavtal (Huvudavtalet) och framÃ¥t. Avsikten är- där som här- att undvika lagstiftning och statsingripande genom att göra sÃ¥dan överflödig. Enligt en av bÃ¥da sidor delad uppfattning medför ett statligt förliknings- och skiljedomsväsen stor risk för att staten begagnar sin nyckelposition för att genomföra sina ekonomisk-politiska syften. Erfarenheterna frÃ¥n Weimar-tiden, dÃ¥ ett av regeringsdirektiv bundet skiljedomsväsen bidrog till att försvaga kollektivavtalssystemet, bildar bakgrunden till denna överenskommelse. Dess innehÃ¥ll motsvarar närmast vÃ¥r medlingslag och 3 kap. i lagen om föreningsoch förhandlingsrätt. Den för arbetarsidan känsligaste punkten är den fredsförpliktelse under pÃ¥gÃ¥ende förhandlingar som överenskommelsen föreskriver. Man hoppas särskilt att metallindustrins organisationer skall antaga denna förhandlingsordning. I en översikt över den moderna tyska arbetslagstiftningen finns det anledning att särskilt dröja vid arbetarnas medbestämmanderätt i företagen. FÃ¥ frÃ¥gor tilldrar sig för närvarande större intresse pÃ¥ den tyska arbetsmarknaden. Tanken pÃ¥ industriell demokrati var ju aktuell redan efter första världskriget och har blivit det icke mindre efter det andra. Omedelbart efter krigets upphörande började företagsnämnder växa fram pÃ¥ den ena arbetsplatsen efter den andra. Rörelsen var spontan. Närmast anknöt man till förhÃ¥llandena under Weimar-republiken, till den efter första världskriget genomförda lagen om företagsnämnder (Betriebsrätegesetz av 1920). 144 Den nya arbetslagstiftningen i Västtyskland Ockupationsmakterna sÃ¥g denna utveckling med gillande och utfärdade redan 1946 en lag i ämnet. De nu grundläggande lagbestämmelserna finns i 1952 Ã¥rs Betriebsverfassungsgesetz, vilken som namnet antyder är avsedd att genomföra en konstitution för företagen, byggd pÃ¥ den demokratiska maktfördelningsprincipen. Lagen motsvarar ingalunda vad fackföreningsrörelsen önskade men gÃ¥r dock längre än Weimartidens Betriebsrätegcsetz. Mera i överensstämmelse med fackföreningsrörelsens mÃ¥lsättning stÃ¥r dÃ¥ de redan 1951 genomförda specialreglerna om arbetarnas medbestämmanderätt i de efter kriget uppdelade jätteföretagen inom kol- och järnindustrin. Här har man givit sig in pÃ¥ ett djärvt experiment, som tilldrar sig intresse lÃ¥ngt utanför Tysklands gränser. Denna lagstiftning anses ha inneburit det enda politiskt möjliga alternativet till förstatligande av dessa under nazismen svÃ¥rt komprometterade industrier. Det framstod som ett oavvisligt krav att underkasta dem demokratisk kontroll av nÃ¥got slag. Vad först angÃ¥r den allmänna Betriebsverfassungsgesetz, som i tillämpliga delar gäller även för nyssnämnda industrigrenar, ligger det nära till hands att nÃ¥got jämföra med reglerna om de svenska företagsnämnderna i 1946 Ã¥rs avtal mellan Svenska arbetsgivareföreningen och LO. Medan den svenska företagsnämnden bestÃ¥r av ledamöter utsedda dels av arbetsgivaren och dels av arbetstagarna vid företaget, representerar den tyska (Betriebsrat) endast arbetstagarsidan (arbetare och tjänstemän). Den har interna sammanträden, normalt förlagda till arbetstid. Alla kostnader, sÃ¥som lön under den förlorade arbetstiden, har arbetsgivaren att svara för. Nämnden behandlar bl. a. enskilda arbetares klagomÃ¥l och beslutar, om den skall ta sig an saken och föra den vidare genom förhandlingar med företagsledningen. En gÃ¥ng i mÃ¥naden sammanträder emellertid nämnden med arbetsgivaren, och denne kan även eljest inbjudas att deltaga eller kan själv begära ett särskilt sammanträde. Företagsnämnden är sÃ¥lunda inte ett gemensamt organ, utan man räknar med ett partsförhÃ¥llande mellan Ã¥ ena sidan arbetsgivaren och Ã¥ andra sidan företagsnämnden sÃ¥som representant för arbetstagarna. Här kan endast i korthet beröras, vilka uppgifter och befogenheter företagsnämnden erhÃ¥llit. Den är i första hand liksom den svenska ett organ för information och samrÃ¥d. Dess särskilda befogenheter anges i lagen med termerna »medverkan» och »medbestämmande». Medbestämmanderätten innebär att arbetsgivaren 145 -------------------... :····· Axel Adlercreutz mÃ¥ste utverka ett majoritetsbeslut av nämnden för att kunna vidtaga en planerad Ã¥tgärd. Olika möjligheter att föra en frÃ¥ga fram till avgörande finns för sÃ¥dana fall, dÃ¥ överenskommelse mellan nämnd och företagsledning icke kommer till stÃ¥nd. I vissa fall skall t. ex. tvisten hänskjutas till arbetsdomstolen. Medbestämmanderätt har nämnden huvudsakligen i företagets sociala angelägenheter, varmed avses inte endast välfärdsanordningar, arbetarskydd o. dyl. utan även frÃ¥gor om arbetstidens för-· läggning, ordningen pÃ¥ arbetsplatsen, yrkesutbildningen, fastställande av ackordslönesatser (sÃ¥vida de inte reglerats i kollektivavtal), semesterplan m. m. Även i personalfrÃ¥gor har nämnden viss. medbestämmanderätt. Alla planerade nyanställningar, avskedanden och förflyttningar av arbetstagare skall i god tid anmälas till nämnden, som kan vägra att giva sitt samtycke till Ã¥tgärden pÃ¥ vissa särskilt angivna grunder. I dylika frÃ¥gor kan avgörandet träffas av arbetsdomstolen, om enighet inte kan uppnÃ¥s. I företagets ekonomiska angelägenheter slutligen föreligger medbestämmanderätt blott i särskilt angivna fall, som gäller ifrÃ¥gasatta extraordinära Ã¥tgärder, sÃ¥som inställande eller omläggning av driften helt eller delvis. Det är arbetstagarnas trygghetsintresse, som ligger bakom medbestämmanderätten även i detta fall. Vid oenighet skall medling företagas, och arbetsgivaren kan visserligen inte direkt tvingas att antaga ett medlingsförslag men kan, om han inte följer det, bli skyldig att betala särskild gottgörelse till dem som blir arbetslösa genom hans Ã¥tgärd. I övrigt tas ekonomiska frÃ¥gor i företag med över 100 anställda upp i ett särskilt ekonomiutskott (Wirtschaftsausschuss), som i motsats till företagsnämnden har medlemmar även frÃ¥n arbetsgivarsidan. Här är det, liksom i den svenska företagsnämnden, uteslutande frÃ¥ga om information och samrÃ¥d. I alla aktiebolag (utom vissa familjebolag) och i vissa andra större företag skall därjämte finnas arbetarrepresentation i styrelsen (eller kontrollrÃ¥det, Aufsichtsrat). En tredjedel av medlemmarna skall företräda arbetstagarna, och delvis kan till detta uppdrag utses även personer som icke är anställda i företaget. Arrangemanget är ett uttryck för iden att representanter inte bara för kapitalet utan även för produktionsfaktorn arbete bör ha inflytande pÃ¥ företagets skötsel. Man har dock inte sträckt sig sÃ¥ lÃ¥ngt som fa~kÂ- föreningsrörelsen krävde och givit »arbetet» fullt jämbördig representation. Därför betecknas stundom pÃ¥ fackföreningshÃ¥ll denna lag som endast en början. Arbetsgivarorganisationerna har för sin del accepterat lagen, emedan den trots allt icke innebär ett avgörande 146 1: Den nya arbetslagstiftningen i Västtyskland ingrepp i arbetsgivarens drifts- och affärsledning. Företagaransvarets odelbarhet är en grundläggande princip för de tyska arbetsgivarorganisationerna. Betydligt längre gÃ¥r, sÃ¥som redan antytts, medbestämmanderätten i järn- och kolindustrierna. Lagstiftningen härom har enligt arbetsgivarna inte tillgodosett nödvändigheten av ett odelat företagaransvar och kan därför inte accepteras. De viktigaste skillnaderna gentemot den allmänna Betriebsverfassungsgesetz är, att styrelsen (Aufsichtsrat) skall bestÃ¥ av samma antal representanter för arbetstagarna som för kapitalägarna (vanligen aktieägarna) samt att en av företagets tre direktörer utses av styrelsens arbetstagarrepresentanter eller i varje fall inte kan utses utan deras samtycke. Denne »arbetsdirektör» (Arbeitsdirektor), som jämte företagets tvÃ¥ andra chefer, den tekniske och den merkantile, utövar företagsledningen, har särskilt att handlägga personalfrÃ¥gorna och leda den sociala verksamheten. Det är konstruktionen med en ytterst av arbetarna eller deras fackförening utsedd representant i den översta företagsledningen som blivit särskilt omstridd. FrÃ¥n fackföreningshÃ¥ll göres gällande, att arbetsdirektören, som vanligen gjort en facklig karriär, är väl förtrogen med arbetarnas förhÃ¥llanden och tänkesätt och därför mÃ¥ste vara särskilt lämpad för sina uppgifter. Det inskärpes dock, att han mÃ¥ste uppfatta sin ställning som en företagets, icke de anställdas, representant. FrÃ¥n arbetsgivarhÃ¥ll hävdas, att konstruktionen är omöjlig. Arbetsdirektören kan knappast frigöra sig frÃ¥n känslan att vara arbetarnas representant. Man kan inte förhandla och träffa avtal med sig själv. Vilken ställning skall arbetsdirektören intaga vid arbetstvister? Hur skall han med kraft kunna bemöta obefogade krav frÃ¥n arbetarnas sida? Ytterst beror givetvis resultatet pÃ¥ om en lämplig man fÃ¥tt den svÃ¥ra uppgiften. I ett av de företag, som förf. besökt, tycktes systemet fungera tillfredsställande. Till arbetsdirektör hade där utsetts en socialdemokratisk förbundsdagsledamot av intellektuell typ, som otvivelaktigt hade de personliga förutsättningarna för sin svÃ¥ra post. Han satt i ledningen för en koncern och kunde sannolikt ge goda rÃ¥d och stöd Ã¥t de underlydande företagens arbetsdirektörer. I ett annat företag var arbetsdirektören, som tidigare varit arbetare och därjämte skaffat sig Yiss teknisk utbildning, enligt uppgift nedbruten av sin svÃ¥ra ställning och de ovana arbetsuppgifter han blivit satt att sköta. Systemet har ännu inte fungerat sÃ¥ länge att det är möjligt att . bilda sig ett omdöme om resultatet. Fackföreningsrörelsen pekar pÃ¥ 147 -~ -... & .s,.,__._:J<"'·- .- . \. ---- ----- -~. ... . i1 :J • Axel Adlercreutz det förhÃ¥llandet, att arbetsfreden och produktionsresultaten i de berörda industrierna inte lämnat nÃ¥got övrigt att önska och tillskriver medbestämmanderätten en stor andel däri. Men först genom pÃ¥- frestningarna under mindre gynnsamma konjunkturer sättes systemet verkligen pÃ¥ prov. Till sist en frÃ¥ga, som blott kan flyktigt beröras. Vilken ställning intar fackorganisationerna i förhÃ¥llande till de olika arbetstagarrepresentationerna, särskilt företagsnämnderna? I ett land, där endast omkring hälften av arbetarna är organiserad, där kollektivavtalens lönesatser är relativt lÃ¥ga och där Ã¥tminstone storföretagen synes medvetet lägga an pÃ¥ sociala välfärdsanordningar, uppstÃ¥r givetvis lätt en spänning mellan kraven pÃ¥ facklig solidaritet och pÃ¥ solidaritet med företaget. Det framhäves mÃ¥ngenstädes i lagen, att verksamheten i företagsnämnden skall bedrivas inom ramen för gällande kollektivavtal och i förtroligt samarbete med de inom personalen företrädda fackorganisationerna, men företagsnämnden representerar alla arbetarna, inte bara de organiserade. Nu torde det vara sÃ¥, att de utanför stÃ¥ende har svÃ¥rt att göra sig gällande vid valet av arbetarrepresentanter, och flertalet torde snarare vara likgiltiga än direkta motstÃ¥ndare till facklig organisation. Det upplystes vid ett företag med omkring 70 % organiserade, att samtliga medlemmar av företagsnämnden utsetts pÃ¥ förslag av den lokala fackföreningen. I det viktiga industrilandet Nordrhein-VIestfalen lär omkring 90 % av arbetarrepresentanterna i företagsnämnderna vara organiserade. Men även om sÃ¥ är fallet och även om aktivitet pÃ¥ företagsbasis inte nödvändigtvis behöver konkurrera med förbundens fackliga verksamhet, förekommer otvivelaktigt inom fackföreningsrörelsen bekymmer för att intresset för densamma svalnar i och med att sÃ¥ mÃ¥nga och viktiga uppgifter lagts i företagsnämndernas händer. Den solidariska lönepolitiken, sÃ¥ grundläggande för nordisk fackföreningsrörelse, fÃ¥r kanske inte samma anklang och" betydelse pÃ¥ den tyska arbetsmarknaden. 148