DAGENS FRÃ…GOR Den 26 febr. 1941. Regeringens I sammanhang med övriga vilande grundlagsförslag organisation. antog riksdagen nyligen även förslaget om reorganisation av regeringen. Beslutet - varpÃ¥ kamrarna ej spillde ett ords debatt, lika litet som ett enda knyst hördes samma dag, när förslaget om den provisoriska ettÃ¥riga värnplikten antogs! - innebär i huvudsak, att regeringen fÃ¥r rätt att utvidga sitt medlemsantal med högst tre nya konsulter. Medan statsrÃ¥dens - departementschefernas sÃ¥väl som konsulternas - antal hittills bestämt;;; i regeringsformen, skall departementschefernas och konsulternas antal nu fixeras enligt en av konungen och riksdagen samfällt stiftad lag. Medan statsdepartementens huvudsakliga verksamhetsomrÃ¥de hittills fastställts genom lag, fÃ¥r konungen nu helt rätten att i form av en stadga reglera fördelningen av tirenden mellan departementen. Ny är även rättigheten för konungen att förordna annan ledamot än departementschefen att i dennes ställe föredraga vissa ärenden. Kvar stÃ¥ däremot de gamla reglerna att minst tvÃ¥ av konsulterna tidigare skola ha förvaltat civil beshillning samt att statsministern räknas till konsulterna, sÃ¥ framt han ej förordnats till chef för ett departement. DÃ¥ det förutsatts att blott tvÃ¥ nya konsulter skola utnämnas, varigenom konsulternas antal inklusive statsministern blir fem, och dÃ¥ statsdepartementens antal fortfarande skall vara tio, kommer ministären följaktligen att rtikna 15 ledamöter, mot 10 Ã¥ren 1840- 1900, 11 Ã¥ren 1900-1920, 12 Ã¥ren 1920-1939 och 13 Ã¥ren 1939-1941. För fem Ã¥r sedan tog socialminister Gustaf Möller i Tiden upp tanken pÃ¥ en mindre stel regeringsorganisation än den hittillsvarande. Hans propos avsÃ¥g dels en vidgad rätt för regeringen att alltefter tillfälliga behov omreglera departementens ämnesomrÃ¥den, dels en rätt för regeringen att tillsätta biträdande fackministrar; just dÃ¥ var tanken pÃ¥ en arbetslöshetsminister aktuell. I förra hänseendet har hr Miiller nu fÃ¥tt sin önskan uppfylld, kanske med risk för att det gamla fasta förhÃ¥llandet mellan departement och timbetsverk kom" mer att bli mer flytande eller ryckigt än önskligt. I senare hänseendet - behovet att vid behov smidigt kunna förstärka ministärens ledamotstal- pekade Svensk Tidskrift (ärg. 1936, h. l) redan dÃ¥ i stället pÃ¥ lämpligheten att öka antalet konsulter, t. v. dock blott med en. När detta skrives, är intet bekant om den omreglering av departementen, som mÃ¥hända planeras, liksom om de särskilda arbetsuppgifter, som de nya konsulterna tilläventyrs fÃ¥ sig tilldelade. SÃ¥ mycket synes dock tydligt, att arbetsbördan blivit folkhushÃ¥llningsministern för stor. Tanken att till ett enda statsdepartement centralisera hela krisförvaltningen, sÃ¥ när som pÃ¥ informationsväsendet samt de socialt betonade arbetsmarknads- och utrymningskommissionerna, var visserligen pÃ¥ sin tid lätt att förstÃ¥ men den har icke visat sig praktiskt ändamÃ¥lsenlig, sedan krisuppgifterna nu blivit sÃ¥ mÃ¥nga och krävande. Det mÃ¥ste vara oundvikligt att stockning uppstÃ¥r, om en 156 Dagens frÃ¥gor enda man - han mÃ¥ vara än sÃ¥ arbetsam och dugande - skall omhänderha de lika skiftande som brÃ¥dskande uppgifter, vilka ankomma pÃ¥ under departementet lydande industri-, livsmedels-, bränsle-, handels- och trafikkommissionerna samt priskontrollnämnden. Ökningen av konsulternas antal innebär uppenbarligen en uppdelning av dem dels i granskningskonsulter, vilka sÃ¥som hittills främst ha till uppgift att tillse det lagtekniska, dels i koordinationskonsulter. Genom att tilldela de senare speciella uppgifter, vari även ingÃ¥r att bli föredragande inom vissa ämnesomrÃ¥den, gör man ett experiment, som kanske kommer att fÃ¥ betydelse för regeringsarbetets ordnande även sedan krisen dragit förbi. Framför allt kunna de nya konsulterna fÃ¥ en viktig roll beträffande sÃ¥dana frÃ¥gor, som ha betydelse för mer än ett departement. Det är just i denna bemärkelse, som termen koordination - pÃ¥ sistone brukad i England - är tillämplig. Värt att observera är även, att ökningen av konsulternas tal och deras detacherande till vissa hÃ¥rt tyngda rotlar kan fÃ¥ en vidare betydelse för hela regeringssättet. Det har ju frÃ¥n borgerligt hÃ¥ll länge klagats över, att de flesta av de viktigaste departementen till chefer ha socialdemokrater. Om borgerliga konsulter fÃ¥ särskilda uppgifter i dessa departement, mÃ¥ste detta medföra ett ökat samrÃ¥d inom dessa även i de mindre frÃ¥gor, vilka hittills ofta faktiskt mÃ¥st avgöras pÃ¥ departementschefens eget bevÃ¥g. Ökningen av konsulternas antal är därför ett visst steg i riktning mot ökad kollegialitet, även om kollegialiteten mindre kommer att avse hela den femtonmannahävdade ministären än utskott inom denna. Man torde med andra ord ha ökade utsikter att komma till rätta med den ministerstyrelse, vartill man pÃ¥ sistone sett en mindre lycklig tendens och som berördes bl. a. av statsrÃ¥det Domö i dennes uppsats »Ett Ã¥rs samlingsregering» i Svensk Tidskrift. Regeringens karaktär av samlingsregering kan därför efter den beslutade reformen komma till starkare uttryck i det vardagliga arbetet än som hittills skett. Överhuvud taget är det med ett icke ringa intresse, som verkningarna av förändringen i regeringens arbetsformer emotses. Det är en icke oväsentlig förskjutning som inträffat, när konsulternas antal nu gjorts lika med hälften av departementschefernas. 1840 Ã¥rs departementalreform gjorde proportionen mellan konsulter och fackministrar till 3: 7, vilken ordning bestod till 1876, dÃ¥ statsministerämbetet infördes och efter vilket Ã¥r statsministern i regel varit den tredje konsulten. Till följd av ökningen av antalet departement ha emellertid fackministrarna under detta sekel undan för undan fÃ¥tt ett allt bredare utrymme i konseljen. Under 1920-talet höjdes ibland röster för en viss Ã¥tergÃ¥ng till status för 1840, dÃ¥ sex av statsrÃ¥den voro befriade frÃ¥n departements- och föredragningsbestyr och bildade kärnan i rÃ¥dgivarkretsen. 1941 Ã¥rs reform har alls ej genomförts med motivet att efter hundra Ã¥r Ã¥teruppväcka det gamla systemet. Det har ett mera tekniskt och praktiskt syftemÃ¥l. Det är likväl icke otänkbart, att den framtida utvecklingen kan komma att uppvisa ett ökat inflytande för konsulterna. Ytterst hänger dock utvecklingen pÃ¥ de personer, som komma att bekläda konsultposterna. 157 -·· ..· ------~--~---------- Dagens frÃ¥gor Radion som Kungl. Den svenska allmänhetens sämsta radionyhet Maj:ts härold. kring Ã¥rsskiftet var säkerligen meddelandet om smör-fettransoneringen. Värre dagsnyheter fÃ¥ visserligen oräkneliga medmänniskor hÃ¥lla till godo med i dessa dagar, men ändÃ¥. Jobsposten kom som envar vet genom tillkännagivande i radion i samband med ordinarie »dagsnyheterna» en lördagsafton. Herrskapet Hamsterlund ~ representerande, trots den stramare livsföringens paroll, en ingalunda förvinnande del av svenska folket ~ har vant sig vid och antagligen även anpassat sig efter »detta numera sÃ¥ vanliga sätt», för att citera en fras frÃ¥n tider som redan förefalla avlägsna. Kungöranden per radio ha ingÃ¥tt i bÃ¥de överhetens och svenska folkets vanor. Tiden rider fort, ibland även i det nyttigas tjänst. När i Svensk tidskrift kort efter världskrigets utbrott i sept. 1939 (s. 470 ff.) den dÃ¥ just introducerade praxis med dylika kungörelser hälsades sÃ¥som en välkommen och välbehövlig ansats till reformering av vÃ¥ra stelbenta officiella former för delgivning av lagar, bud och befallningar med allmänheten, hördes betänksamma och avrÃ¥dande röster. Icke lämpade sig radion för dylikt. T~ink om den strejkade Ã¥ viss plats vid tiden för kungörandet eller om radioapparat helt enkelt saknades. J a, detta är riktiga invändningar. 'l'yvärr drabba dc i förkrossande utsträckning nuvarande leg·ala form för ikraftträ- dandet, d. v. s. delgivningen av lagar och förordningar. Som bekant sker detta genom publicering i Svensk författningssamling, som icke precis är tryckpressens best-seller. Enligt uppgift utgör 11renumerantstocken 3,000 personer, en astronomisk brÃ¥kdels procent alltsÃ¥ av svenska folket. Laglyrluad utgör förvisso, i stort sett, en vacker egenskap hos detta folk. Hur erhÃ¥ller det dÃ¥ sin kunskap om gällande rätt~ Säkerligen icke genom studium av författningssamlingens olika n:ris. Genom tidningspressen, genom hörsägen och nu pÃ¥ sistone även genom radion bildas det »allmänna r~ittsmedÂ- vetandet» i vad avser gällande rätt. Den legala delgivningen innebär en, man vore frestad säga, grotesk juridisk fiktion. Det är ett allmänt intresse att i möjligaste mÃ¥n minska detta fiktiva moment. Att i detta sammanhang helt avliigsna det lÃ¥ter sig, tyviirr, icke göra. Envar kan omöjligen bliva personligen delgiven lagstiftningen. Kungörande mÃ¥ste härvidlag ersätta det direkt-personliga beskedet. Men allmänheten har rätt att begära att detta viktiga kungörande göres sÃ¥ effektivt som möjligt, vilket med bästa vilja i viiriden icke kan sägas om gällande ordning. I radion däremot har ett enastÃ¥ende medel uppstÃ¥tt för meddelanden till allmänheten. Med f. n. ej lÃ¥ngt ifrÃ¥n 1'/2 milj. lieenstagare nÃ¥r radion praktiskt taget hela svenska folket. Kurrgörandets fiktiva moment reduceras högst väsentligt när det sker per radio. Allmänheten är van vid bestämda meddelanden Ã¥ bestämda tider. Att kungörelser ske per radio har nu ingÃ¥tt i medvetandet. Tillsvidare innebära de emellertid endast meddelanden till allmänheten, likställda t. ex. med tidningarnas referat. steget härifrÃ¥n till att legalisera kungärandet i radio, m. a. o. skänka utsändningen karaktären av laga ikraft- 158 Dagens frÃ¥gor trädande, synes ligga niira. SvÃ¥righeterna fÃ¥ dock icke förbises. En muntlig redogörelse kan ej ersätta det tryckta ordet. SÃ¥ bör ej heller ske: samtidigt med ikraftträdandet per radio av resp. lagmaterial bör detsamma föreligga tryckt i författningssamlingen. Genom radiokungörandet synes lämpligen endast böra meddelas lagens namn, eventuellt med kort förklaring, samt numret i författningssamlingen jämte tidpunkten för ikraftträdandet. Enligt uppgift är man inom vederbörande departement inställd pÃ¥ en reformering av kungörelseväsendet, varvid radiomeddelandet i en eller annan form bleve legaliserat. Men om allmänheten slÃ¥r dövörat till och med en viss regelbundenhet knäpper av högtalarna, när den »legala kvarten» begynner7 Alltid nÃ¥r dock, under alla förhÃ¥llanden, dessa meddelanden ofantligt mycket längre iin författningssamlingen. Och den som ej gitter lyssna fÃ¥r stÃ¥ sitt kast: juris ignorantia nocet. Ofantligt mycket av radions, gubevars icke alltför sovrade material knäpper vi väl lite' till mans av (niir kommer f. ö. den intelligenta radiocensuren?). Men i detta fall kan, som sagt, det i och för sig förklarliga bristande intresset fÃ¥ kännbara följder. Kanske man dock sÃ¥ smÃ¥ningom eller, varför ej, inom kort i eget välförstÃ¥tt intresse allmiint börjar följa med den legala kvarten. Och kansko sÃ¥lunda svenska folket genom pliktskyldigt lyssnande till legala radiokungörelser - en högst lovvärd sysselsättning i den stramare livsföringens tidsskede - till pÃ¥ köpet blir mera lagkunnigt till avgjord bÃ¥tnad för laglydnaden, varav vi siikerligen aldrig kunna fÃ¥ för mycket. Industriens De täta budskapen om förhiirjande bränder väcka grä- brandskydd. rnelse. MÃ¥ vara att iigarne till förstörd eller skadad egendom, som varit brandförsiikrad, utfÃ¥ försäkringsersättningar. Här kvarstÃ¥r dock en nationalekonomisk förlust, som vi ej ha rÃ¥d med, minst av allt i dessa dagar. Varje krona, som utbetalas i ersättning för eldhärjad egendom, tages ytterst frÃ¥n det gemensamma folkhushÃ¥llet och minskar vÃ¥r förmÃ¥ga av värnkraft. Under 1940 utbetalade försäkringsbolagen i runt tal 60 millioner kronor i hrandskadeersättningar. Härtill kan liiggas de värden, som gingo förlorade genom brandskador Ã¥ oförsäkrad egendom. Tages dessutom hiinsyn till alla de förluster, som uppkomma genom dc av bränder inom industrien orsakade driftsavbrotten eller driftsinskränkningarna med ty Ã¥tföljande arbetslöshet för anställd personal och oförmÃ¥ga för företagen att fullgöra Ã¥tagna leveranser, stiger förlustsiffran med Ã¥tskilliga millioner. Det beräknas, att minst 75 millioner kronor gÃ¥tt till spillo - den största förlust som under nÃ¥got Ã¥r förekommit sodan 1888, det stora katastrofÃ¥ret dÃ¥ större delen av städerna Sundsvall och UmeÃ¥ lades i aska. Men icke nog med den i penningar direkt mätbara skadegörelsen. 'l'ill följd av don begränsning av importmöjligheterna, som sedan snart ett Ã¥r förelegat, kan mycket av vad som förstörts icke ersättas med pengar. Den nationalekonomiska förlusten blir därigenom sÃ¥ mycket allvarligare. 159 Dagens frÃ¥gor Brandskadesiffrans stegring under 1940 berodde i hög grad pÃ¥ eldsvÃ¥dor inom industrien, enkannerligen storindustrien. Svensk industri har namn om sig att stÃ¥ pÃ¥ höjden av organisation och utrustning. Detta förpliktar. SÃ¥ mycket mer förvÃ¥nande är det därför, att pÃ¥ mÃ¥nga hÃ¥ll brandskyddet icke synes tillfredsställande. Erfarenheten visar den utomordentliga betydelsen av att här intet försummas. Genom ändamÃ¥lsenliga anordningar kunna riskerna för utbrott av brand och framför allt för en brands utveckling till större eldsvÃ¥da i hög grad minskas. Ett betydande arbete har dock nedlagts pÃ¥ detta omrÃ¥de. Självfallet ha brandförsäkringsbolagen verkat för vidtagande av lämpliga Ã¥tgärder. Svenska Brandskyddsföreningen har även stÃ¥tt till tjänst med rÃ¥d och anvisningar, och Sveriges industriförbund har gÃ¥ng efter annan uppmanat sina medlemmar att ägna brandskyddet den största uppmärksamhet. Hösten 1939 bildades i samrÃ¥d med bl. a. Luftskyddsinspektionen en särskild delegation för brandtekniskt industriluftskydd, och i dess namn har därefter flertalet större industrianläggningar besiktigats av försäkringsbolagens brandingenjörer. Företagen ha därvid lämnats anvisningar om nödvändiga eller önskvärda Ã¥tgärder till förhindrande av brands uppkomst och spridning. Vad sÃ¥lunda Ã¥tgjorts har varit fruktbringande. Brandskyddet inom industrien har förbättrats och fyller i vissa fall höga ansprÃ¥k. Men ännu är det pÃ¥ mÃ¥nga hÃ¥ll lÃ¥ngt ifrÃ¥n vad det borde vara. I dagarna har därför Industriförbundet utsänt ännu en maning till sina medlemmar. Däri erinras om de initiativ, som tidigare tagits i syfte att uppnÃ¥ en förbättring. Det framhÃ¥lles även att, om industrieldsvÃ¥- dorna i fortsättningen bli lika omfattande som under 1940, industrien säkerligen kommer att drabbas av en mycket väsentlig ökning av brandförsäkringspremierna. En förhÃ¥llandevis obetydlig höjning av premierna är redan under genomförande för vissa grupper av industrien. Det är ej heller uteslutet, att industrien kan komma att utsättas för betungande statsingripanden till brandskyddets förbättring. Under en nyligen hÃ¥llen överläggning mellan representanter för bl. a. Arbetsgivareföreningen, Landsorganisationen, Brandskyddsföreningen och Industriförbundet uttalades sÃ¥lunda frÃ¥n de tvÃ¥ förstnämnda organisationernas sida, att statsmakten borde utrustas med befogenhet att utfärda förelägganden om erforderliga förebyggande brandskyddsÃ¥tgärder. Det bör efter detta vara en hederssak för svensk industri att överlag ordna sitt brandskydd pÃ¥ ett tillfredsställande sätt. MÃ¥let bör för alla företag vara att skapa mönstergilla anordningar. Kostnaderna torde ej bli alltför betungande. Ã…ven med förhÃ¥llandevis smÃ¥ medel kunna ofta väsentliga förbättringar Ã¥stadkommas. Det skulle ej vara tilltalande, om statsmakten här skulle nödgas ingripa. De företag, som icke tillgodosett sitt brandskydd, bör vara angelägna att ofördröjligen efterkomma den förnyade maning, som nu riktats till dem. Ett särskilt ansvar för vÃ¥r försvarsberedskap Ã¥vilar dem här. Landet väntar att de skola motsvara detta ansvar. 160 ·i'"