LIBERALISM, SCHIZOFRENI OCH RASBLANDNING ETT KAPITEL UR NATIONALSOCIALISMENS BEFOLKNINGSLÄRA AL' professor ALF NYi\11AN, Lund l SAMBAND med den politiska och kulturella omvälvningen i det bruna enväldets Tyskland har en mäktig förskjutning ägt rum pÃ¥ det ~etenskapliga, och framför allt pÃ¥ det kulturvetenskapliga, omrÃ¥det. Arbetskrafterna och forskarnamnen där äro väsentligen nya, likasÃ¥ arbetsmÃ¥len, vilka genomgÃ¥ende synas dikterade av det härskande Systemets önskningar och krav. Med växande tydlighet varsnar man detta pÃ¥ den psykologiska forskningens omrÃ¥de. Den till antropologien och rasfrÃ¥gorna nära anknutna typforskning, som professor Erich R. Jaensch i Marburg sedan ett par Ã¥rtionden bedriver, har mer och mer förenat sina strävanden med den segrande nationalsocialismens. De tu äro i allt väsentligt ett. I samband därmed har professor Jaensch förts in pÃ¥ allmänt kulturfilosofiska frÃ¥gor. Orsakerna till det biologiska och kulturella förfall, som skedet frÃ¥n sekelskiftet fram till nationalsocialismens genombrott bär vittne om, sysselsätta honom livligt. PÃ¥ experimentalpsykologisk och ärftlighetsteoretisk väg menar han sig ha uppdagat en människotyp, »mottypen» eller »upplösningstypen» (även kallad »S-typen»), vilken i utomordentlig grad göres ansvarig för detta förfall. I ett vidlyftigt arbete (»Der Gegentypus», Leipzig 1938) framläggas de resultat, vartill han själv och hans medarbetare hittills ha kommit. Det är en Psychologia rnilitans, en psykologi i pansarskjorta, som därmed träder fram. Tillika är det ett radikalt och omfattande raspolitiskt och kulturpolitiskt handlingsprogram, ägnat att väcka eftertankar lÃ¥ngt utanför fackpsykologernas kretsar. - NÃ¥gra av verkets ledande ideer skola ocksÃ¥ här framställas och kritiskt värderas. 645 Alf Nyman l. »Upplösningstypen» och dess avläggare. Det kan vara skäl att allra först nÃ¥got närmare, psykologiskt sÃ¥väl som politiskt, känneteckna denna av Jaensch och hans medarbetare vid skampÃ¥len ställda »upplösningstyp» eller »mottyp», varemot även den nationalsocialistiska rörelsen manar till kamp. Varför benämnes den hos Jaensch gemenligen »S-typ» eller »S-lytisk» ~ Beteckningen härleder sig frÃ¥n den pÃ¥fallande förekomsten av s. k. synestesier eller sinnesanalogier hos personer av denna anläggning. När vi i dagligt sprÃ¥k tala om en ton som »mjuk» eller »hÃ¥rd», »rund» eller »skarp», »mörk» eller »ljus»; när vi beteckna en färg som »kall» eller »varm», »dov» eller »klingande», och överhuvud när vi beskriva intrycken frÃ¥n e t t sinnesomrÃ¥de med tillhjälp av intrycken frÃ¥n ett annat, sÃ¥ tala psykologerna om synestesier (ordagrant: medförnimmelser, beledsagande förnimmelser). Särskilt poeter och skapande konstnärer synas frÃ¥ssa i dylika medförnimmelser (»färgad hörsel», »färgad smak» o. s. v.); och hos nÃ¥gra av symbolismens diktare - en stephan Mallarme, en Max Dauthendey, en Maurice Maeterlinck, en Emile Verhaeren -uppträda de i största utsträckning, nästan som maner. En vildfÃ¥gel som polacken Stanislaw Przybyszewski, August Strindbergs vän (och fiende) frÃ¥n Berlintiden, har i en litterär-psykologisk studie, »Zur Psychologie des Individuums», i dessa synestesier velat se förebuden till en högre, fortgÃ¥ende utveckling av själslivet, en framtidsmusik frÃ¥n förnimmelselivets omrÃ¥de; och redan en svensk romantiker som Carl J onas Love Almquist anade i dem symptomen pÃ¥ en stundande »sammanläkning» av vÃ¥ra splittrade sinnesvärldar till »törnroseriets» och allkonstverkets helhetsupplevelse av tillvaron. Annorlunda dömer Erich R. J aensch. För honom framstÃ¥ medförnimmelserna som föroroande symptom pÃ¥ upplösning och dekadans inom sinneslivet. Hos »S-typens» människor uppträda de sÃ¥- lunda pÃ¥fallande ofta, och sÃ¥väl hos växande som vuxna. Det är, som om de vattentäta skotten mellan sinnena här icke slöte sig: förnimmelserna läcka över i varandra, färga av sig pÃ¥ varandra. Hela det lägre, vitala själslivet är ocksÃ¥ hos en »S-människa» »labilt, svagt och haltlöst». Synestesier äro därför alltid och alle- 646 Liberalism, schizofreni och rasblandning städes förfallssymptom. SÃ¥ äro de i all synnerhet hos den e n k l a, lytiska »S-typem (signatur: S1). Men enligt den tyske konstitutionspsykologen gives det ocksÃ¥ en högre differentierad upplösningstyp, kännetecknad därav, att över en bottenpersonlighet av 8 1-typ pÃ¥ oorganiskt sätt en »rationell överbyggnad», ett intellekt utan närmare förhÃ¥llande till känslo-, instinkt- och viljeliv, är uppstaplad. Det är, som om en mansardvÃ¥ning i e n stil vore pÃ¥satt en bottenvÃ¥ning, i en annan. Denna mera utformade S-typ uttryckes av bokstavsformeln: s2 = s2 csl). Nu visade sig, att de mest utpräglade fallen av denna S2-typ · i sin härkomst företedde en brokig och extrem rasblandning. DÃ¥ en sÃ¥dan efter J aenschs stÃ¥ndpunkt under alla förhÃ¥llanden grundlägger och inleder fysisk och andlig nedgÃ¥ng, ja innebär en verklig, konstitutionell sjukdom, sÃ¥ blir förklarligt, att särskilt j u d a r n a i sÃ¥ hög grad tendera mot »upplösningstypem och äga en sÃ¥ betydande andel i uppkomsten av »upplösningskulturen» (»S-kulturem) i vÃ¥r tid. - SÃ¥ argumenterar i varje fall professor Jaensch och stöder sig i frÃ¥ga om den judiska rasens blodförhÃ¥llanden pÃ¥ Hans F. K. Gtinthers uppfattning. (Det vanligaste antagandet i vÃ¥ra dagar torde gÃ¥ ut pÃ¥, att judarna framställa ett blandfolk av semitiska kananeer, indoeuropeiska hettiter samt filisteer, med en ursprungligare, semitisk rasfaktor.) Huru som helst: med sitt allmänt hÃ¥llna resonemang anser sig Jaensch ha vetenskapligt motiverat nationalsocialismens hetskampanj mot de tyska judarna och lämnat skäl för deras andliga, politiska och ekonomiska utdrivande ur samfundet. Det visade sig ytterligare för honom, att t u b e r k u l ö s a individer förekommo talrikt bland »S-typens» människor, alldeles särskilt inom den uppväxande ungdomens led. Han menar sig till och med finna en entydig korrelation mellan tuberkulos och >)S-typ», liksom förut mellan synestesi och »S-typ». Som väntat fastställer han ocksÃ¥ en bestämd korrelation mellan förekomst av tuberkulos och förekomst av synestesier hos de undersökta fallen. Av 115 tuberkulösa eller för tuberkulossmitta misstänkta visade sig sÃ¥lunda 78 vara mer eller mindre utpräglade synestetiker, 24 hade till och med »förnimmelsesynestesier», vilket framställer synestesien i dess mest utpräglade form. Vidare Ã¥beropas den experimentella iakttagelsen, att den tuberkulösa S1-typen (signerad: slt) vid vissa synestesier - dÃ¥ toner eller vokaler upplevas sÃ¥- 647 Alf Nyman som färgade - föredrager kortvÃ¥giga och neutrala eller »kalla» färger, medan den friska si-typen föredrager de »varma» (brunt, rött, gult, rosa). Därmed sätter han i samband den »grundegendomligheten» hos den tuberkulösa s-typen, att hos människor av detta slag »den kalla och fientliga delen av känsloskalan genomgÃ¥ende har övervikten». - Allt detta framföres dock pÃ¥ ganska lösliga grunder och företer delvis karaktären av obevisade hugskott. Hur än härmed mÃ¥ förhÃ¥lla sig: det antropologiska underbetyget för S1t-typen utfärdar Jaensch med nÃ¥got av samma vällust, varmed en kartsur, pincenezbeväpnad läroverksrektor i sitt lärarkollegium pÃ¥yrkar nedsatt sedebetyg Ã¥t en respektlös och fantasifull elev. Och häri ligger även för Jaensch förtretens groddpunkt: b e g Ã¥ v n i n g e n kan han ej ens med bästa vilja frÃ¥nkänna denna mänskotyp! Sedan han sÃ¥ledes förskaffat sig tillfälle att säga en massa förklenande saker om denna undertyps mentalitet; framhÃ¥llit dess allmänna känslokyla, verklighetsflykt, »autism», hypersexualitet och otacksamhet; dess verklighetshat, enstöringslynne, viljeostadighet, ironi och kritiklystnad-, sÃ¥ ser han sig alltnog tvungen att erkänna dess intelligens. Han skriver: »S1t-fallen i vÃ¥rt material voro nästan genomgÃ¥ende begÃ¥vade, delvis h ö g t b e g Ã¥ v a d e.» Men - och i Erich Jaenschs ögon ett kolossalt inkast- den fasta mÃ¥lviljan och kraften att fullfölja tankeuppslagen saknas. »Rörelse för rörelsens, förändring för förändringens skull, det är ofta ett huvudkännetecken pÃ¥ sit-typens andliga liv!» Därtill fogas ett politiskt »förmodande», av innebörd att revolutionären i sin prydno, revolutionären till varje pris, ofta torde »härstamma frÃ¥n S1t-typens stora grupp». I detta sammanhang fÃ¥r Bergsons filosofi sin diagnos sÃ¥som framsprungen, även den, ur denna undertyps karakteristiska upplevelsesätt. »Nuflödets» och den smidiga intuitionens filosofi är »lytisk», därtill uppspirad pÃ¥ misstänkt tuberkulös grund. Annan vederläggning onödig! - Över huvud har man emellertid enligt Jaensch bedrivit ett mÃ¥ttlöst avguderi med intelligensen, vilket kommit icke minst S2-typen till godo. Ett värde, och i detta fall ett högt sÃ¥dant, fÃ¥r intelligensen blott i förbindelse med andra, djupare liggande egenskaper. Dess planta mÃ¥ste vara rotfäst i »Blut- und Boden»-världen, i rasen och jordkokan, för att fÃ¥ berättigande. Uppvisade »S-typen» i gemen och sÃ¥som synestetiker-typ brist- 648 Liberalism, schizofreni och rasblandning fälliga avbalkningar mellan de olika sinnesvärldarna, sÃ¥ kompliceras detta lyte av andra sinnesstörningar; med ett frÃ¥n politiken lÃ¥nat begrepp sammanfattar Jaensch dem under rubriken »varseblivningsliberalism» (»Wahrnehmungsliberalismus»). Ty liberalismen, inpräntar han i sina läsare, innebär ett vida ut över det politiska kampfältet nÃ¥ende, rent biologiskt sakförhÃ¥llande. Det träder i dagen bl. a. pÃ¥ rumsuppfattningens omrÃ¥de. Vid de s. k. optiska kovariantfenomenen - skenbara förskjutningar av e n punkt inom synfältet, ifall en annan punkt verkligen färskjutes - uppvisa sÃ¥lunda försökspersoner av S1-typ högre värden än kontrollpersonerna, varmed rumsvärdenas löslighet och »liberalism» hos denna mänskotyp anses pÃ¥visad; en omständighet, som professor Jaensch finner ytterligare bestyrkt av försök med prismatiska glasögon (Jaenschs »Brillentest»). Ty anpassningen till de därigenom förändrade Ã¥skÃ¥dningsvillkoren inträder dÃ¥ i allmänhet snabbare hos s-typen och dess undertyper än hos övriga mänskliga grundformer, beroende pÃ¥ denna huvudtyps ytterst labila rumsvärden och pÃ¥ frÃ¥nvaron av alla fastare »bindningar» och samordningar redan pÃ¥ näthinnans och de omedelbara synupplevelsernas omrÃ¥de.- Jaensch ger denna särform av »Varseblivningsliberalism» vedernamnet »rumsliberalism». Vid sidan av denna högst betänkliga uppluckring av rumsvärdena hos den »lytiska» typen konstaterar Jaensch en likartad av tidsvärdena. Hos s-människorna visa sig sÃ¥lunda de subjektivt skattade tidsmÃ¥tten ingalunda entydigt betingade av de objektivt förflutna. Allt flyter. Vedernamn: »tidsliberalism». Den utbredning och popularitet, Einsteins relativitetsteori vann under »upplösningskulturens» skede, före 1933, bör enligt den stridbare Marburgpsykologen sättas i samband härmed. Henri Bergsons berömda »duree»-begrepp, av Algot Ruhe försvenskat till »nuflödet», framställer likaledes S1-typens »liberala» uppfattning av tiden, vilken hos den franske tänkaren spelas ut mot den avmätta, strängt kvantitativt och matematiskt fattade tid (»temps»), som är utmärkande för S2-m.änniskans sätt att förhÃ¥lla sig till tidsupplevelsen. Nu är emellertid att märka, att enligt Jaensch en »S-typ» alltid ligger inbäddad i en »S2-typ», allt enligt personlighetsformeln: S2 = 82 (S1). »Genombrott» kunna därför här ständigt ske; den uppluckrade, lösligt organiserade »S1 -typen» kan när som helst bryta fram genom den rationella - och ditsatta - överbyggna- 649 Alf Nyman den (S2 ). SÃ¥ var fallet hos en Jean .Jacques Rousseau; sÃ¥ är alltjämt händelson hos en B(;lrgson; och pÃ¥ dessa »genombrott» känns S2-typen säkrast igen. Den hÃ¥rt skotade, uppifrÃ¥n lodda uppmärksamheten hos denna människotyp ger plötsligen efter, och don labila »S1-typen» kommer till synes. Därför, hävdar Jaensch, bli ocksÃ¥ denna »S2-typ» och den pÃ¥ dess grund skapade »S2-kulturen» sÃ¥ vÃ¥dliga. Ty om den tyglande förstÃ¥ndsnormen hos »S2 »- faktorn av nÃ¥gon anledning försättes ur kraft, eller om S1-människorna numerärt överflygla den till antalet vanligen underlägsna »S2-typen», dÃ¥ hotar faran av en »fullständig upplösning av alla mänskliga sammanhang, d. v. s. just en eller annan form av det b o l s j e v is t i s k a k a o s c t». - Under det spröda istäcket lurar alltid den falska Ran. Utom störningarna pÃ¥ varseblivningsomrÃ¥dct: synestesierna, rums- och tidsliberalismen, företer »S-typen» vissa svÃ¥rartade skadegörelser inom föreställningslivet därj~imte. Själva det bä- rande kategoriala ordningssystemet visar sig uppluckrat, ja t. o. m. »upplöst». De mest olikartade saker och begrepp sammanföras. Man fÃ¥r intrycket, att maskorna i kategorinätet äro sprängda eller intrasslade i varandra; Jaensch talar därför med förkärlek om en »kategorisplittrande» och »kategoriutplÃ¥nande» verksamhet hos intemgenser av denna typ. Resultatet blir ocksÃ¥ en allmän »föreställningsliberalism». Till fyllest framgÃ¥r denna bÃ¥de av teckningar, utförda av försökspersoner med sÃ¥dan anläggning, och av försök med kedjeassociationer. »S-typens» människor förrÃ¥da sig därvid genom sakligt starkt disparata associationssteg, medan den normala, fastare organiserade föreställningsverksamheten övervägande hÃ¥ller sig pÃ¥ en och samma associationsskena.- Enligt Elenler skall nu en sÃ¥dan kategoriförv~ixÂ- ling, ej blott pÃ¥ fantasilivets utan även inom tänkandets omrÃ¥de, vara ett grundkännetecken 'Vid all schizofreni. »Mottypens» eller den »lytiska s-typens» andliga grannskap till schizofreniens skräckvärld blir härmed framhävd. I övrigt verka »S-typens» subjektiva tankeförbindelser ofta i hög grad »geistreich» - ehuru Jaensch hellre talar om »esprit» än om »Geist» i detta sammanhang. »Esprin», anmärker han ocksÃ¥, Ȋr den e n k l a s-typens mest högvärdiga tankeform». Emellertid förvärras denna »förcställningsliheralism» och espri av en viss »känsloliheralism»: man reagerar med andra känslor än normalt; negativt, dÃ¥ man borde känna positivt, samt omvänt. 650 Liberalism, schizofreni och rasblandning Ytterligare lägger den unga individen i dagen en oförmÃ¥ga att underordna sig: i den nationalsocialistiske forskarens ögon ett grundfel. I allmänhet är s-människan ocksÃ¥ besatt av en revoltens anda. Hon saknar nödigt känslodjup och »feeling», därmed ocksÃ¥ följdriktighet i sin framfärd. Eller i formel: »Tausend Gefiihlchen, aber kein Gefiihl.» Den mera högtstÃ¥ende s-människan blir i enlighet härmed gärna estetiker. Därjämte lägger hon ofta i dagen goda skÃ¥despelartalanger samt, ibland, även teckningsanlag, helst i karikerande riktning. - Med denna förhöjda labilitet pÃ¥ varseblivningens, tänkandets och känslans plan följer hos »S-typen» en märkbar labilitet hos jaget självt. Detta förvand-. lar sig kameleontiskt. Det uppvisar en om mimicry erinrande anpassningsförmÃ¥ga. (Vid tillfälle kan S-jaget t. o. m., som hos den »ostliga» tyska typen, anlägga attityden av en mer än hundraprocentig nationalsocialist; detta är dess största konststycke.) Om dylika karaktärers hÃ¥llning till samfälligheterna framhÃ¥ller Jaensch vidare, att den innerst inne är kallsinnig. För den »lytiska» eller utpräglade »S-typens» vidkommande skärpes omdömet därhän, att denna typ mÃ¥ste stämplas som »väsentligt o s o c i a l». Det goda kamratskapet är okänt bland m~inniskor av denna art. Lyckan att tillhöra en helhet och verka för en helhet blev därför denna karaktärstyp förmenad; den självförvÃ¥llande isoleringen uttolkas därvid antingen som illvillig utestängdhet eller som förnäm upphöjdhet över mängden. - Slutligen kommer härtill, och som naturlig följd av det föregÃ¥ende, att den »lytiska» s-typen alltid visar sig mer eller mindre omanlig. All »heroism» är denna personlighetsform djupt främmande. Den utgör en i högsta tänkbara grad »osoldatislo> natur. Gäller det sagda närmast om grundformen S1 sÃ¥som den l ä g r e upplösningstypen, sÃ¥ kan den nationalsocialistiska rörelsen lika litet träda i förbindelse med den h ö g r c upplösningstypen (S). Under det senast förgÃ¥ngna kulturskedet var det framför allt denna människoart, som framstod som bärare av den s. k. »kunskapslibcralismen», denna vrÃ¥ngbild av äkta vetenskap och spekulation. Och nu sättes nergÃ¥ngen inom Tysklands andliga liv i samband därmed, att samtidigt med den p o l i t i s k a liberalismen även kunskapsliberalismen (S2 ) och konstliberalismen (S1 ) vunno överhanden. Därmed avvek tysk odling frÃ¥n sina fasta, artenliga former; och därför mÃ¥ste ocksÃ¥ nationalsocialismen som betonat tysk folkrörelse, och den J aensch'ska typforskningen med 651 Alf Nyman den, betrakta intelligensen och andligheten i dessa dess uppenbarelseformer sÃ¥som »Widersachen. - SÃ¥ till vida biträder Erich Jaensch ocksÃ¥ Ludwig Klages' intelligenshatande filosofi. I grunden har Jaensch ännu värre ting att förebrÃ¥ dessa (numera likviderade) »kunskapsliberalen. Ty i själ och hjärta, menar han, h a t a de sanningen, just emedan denna innebär ett fastställande, därmed ett bindande - och de avsky alla band. De skygga till det yttersta för klara, skarpa, slutgiltiga avgö- randen (ja, frestas man att härtill inkasta: givas verkligen sÃ¥- dana inom det löpande vetenskapliga arbetet, där allt är process, framsteg, kritik och där arbetshypoteser avlösa varandra, med ständigt djärvare generalisationer och ständigt försiktigare förbehÃ¥lln 82-intelligenserna, sÃ¥dana Jaensch tecknar dem i sin bok, ha ingen egen stÃ¥ndpunkt. Däremot älska de att tänka »i oändlig melodi», i obegränsade variationer över ett och samma tema, i dag sÃ¥, i morgon sÃ¥. De frÃ¥ssa, heter det, i »ett sig oupphörligen förvandlande tänkandes lekfulla funktionsfröjden. En sÃ¥dan andlig leksenhet, utan inre eller yttre bindningar, förleder med nödvändighet denna människosort (S2 ) till mÃ¥ttlöshet. Den. sortens begÃ¥vningar rida ocksÃ¥ »en ide, ett nytt mode, en stilform till döds, för att sÃ¥ efter inträdd övermättnad begynna mÃ¥ttlöshetens lek i Ã¥ter en annan riktning». Framför allt, upplyser oss J aensch, träffar detta andliga signalement in pÃ¥ judarna och inom det judiska kulturinflytandets sfär. -Det undgÃ¥r ingen, att, om tillämplig pÃ¥ judisk v~isensart eller ej, denna Erich Jaenschs teckning av S2 (S1)-typen livligt erinrar om det »estetiska stadiets» människa, sÃ¥dan Soren Kierkegaard har hugfäst hennes drag Ã¥t oss. I den blaserade, internationellt betonade författaren och livskonstnären Truls i Ernst Ahlgrens roman »Fru Marianne» torde svenska läsare möta en annan nära andlig släkting till samma typ; varför denna antagligen icke i allo är en frihandskonstruktion utan har lÃ¥nat vissa drag frÃ¥n verkligheten, även om dessa senare av Jaensch ha ytterligare färglagts och tillknycklats. Värst och mest ödesdiger ter sig dock »8-typen» i sin »lytiska» form - och det är den, som avpressar professor Jaensch hans varmaste brösttoner. DÃ¥ lÃ¥ter det sÃ¥ här: »Den tyska rörelsen strävar att draga vÃ¥rt folk tillbaka frÃ¥n avgrunden, i det att den vänder sig mot s-typens lytiska utpräglingsform och den av denna uppbyggda s-kulturen.» Och »avgrunden» är därvid det 652 Liberalism, schizofreni och rasblandning av rasblandning, tuberkulos och »asfaltkultur» i förening skapade allmänna förfall, som, sett frÃ¥n sin psykiatriska sida, gränsar till schizofrenien, frÃ¥n sin politiska däremot framstÃ¥r som liberalism, individualism, marxism för att i sin mest kaotiskt upplösta form grina emot oss i bolsjevismen. Häremot gäller det att hÃ¥lla stÃ¥nd, för att genom ett metodiskt utgallrande av alla »mottypiska» element, metodisk rasförbättring, metodisk »soldatisk» fostran föra Tysklands folk och kultur frÃ¥n den »psykiatriska klinikens förhall» upp till hälsans, maktens och ärans tinnar. Hur detta närmare skall tillgÃ¥ - allt i enlighet med den Jaensch'ska konstitutionspsykologiens synpunkter och anvisningar - därom mÃ¥ den följande framställningen lämna besked. 2. Den nya tyska människan. Vid sidan om »mottypen», som med sina bÃ¥da tvillingformer sl och s2 uppdrager den biologiskt och kulturellt sjunkande linjen inom tysk folkvärld, stÃ¥r enligt J aenschs konstitutianspsykologi andra, lödigare typer: de organiska, »integrerade» formerna, eller kort: J-formerna, utmärkta av inre sammanhang, fasthet och »virens». Dessa »J-typer», som därtill fÃ¥ gälla som de djupast t y s k a, ha först och främst det gemensamt, att hos dem själslivets högre och lägre skikt hänga oupplösligt samman, utvecklas ur varandra . och icke, som hos S2-människan, verka löst uppstaplade över varandra. Erich Jaensch särskiljer inom denna huvudgrupp t r e undertyper, signerade J 1 , J 2 och J 3• Han pÃ¥pekar om dem, hurusom pÃ¥ linjen J 1-J3 kontakten med den sinnliga varseblivningens, och särskilt den s y n l i g a varseblivningens, värld stegvis avtager. Däremot tilltager, likaledes stegvis, det inre livssammanhanget (»die Innenintegration») ; därav även beteckningen: »integrerade» typer, för dessa biologiska stilformer. Typen J 3, som i enlighet härmed framstÃ¥r som den »fasta inre linjens» mÃ¥lsman, blir den frÃ¥n >>Upplösningstypen» mest fjärmade, ja dess skarpaste motpol. Ty gentemot den alltigenom labila, »liberala» och »asociala» s-typen i dess »lytiska» form ställes J 3- människan sÃ¥som den kärntyska, ofördärvade, instinktsäkra, bio- 653 Alf Nyman logiskt som moraliskt fullödiga sociala typen. Hon är ingen nervmollusk som 8 1-människan. Hon har inga larviga synestesier,. som denna. Hon lider varken av »rumsliberalismens» eller »tidsliberalismens» grundlyten. Hennes synapparat lÃ¥ter inte sÃ¥ lätt förvilla sig av de nedriga prismatiska glasögonen. Till och med hennes n ä t h i n n o r ha principer! Tillika visar hon sig minst angripen av den moderna »övercivilisationen» med dess »asfaltkultur», inför vilken hon stÃ¥r pÃ¥ ett glädjande sätt oförstÃ¥ende. Jaensch ger henne ocksÃ¥ det högsta tänkbara friskintyg. Hon befinner sig »i det helt elementära, djupt biologiska, vitala och instinktmässiga allra mest 'i ordning', d. v. s. i den av naturen velade författningen ...» Hon är med ett ord ett förstklassigt ryggradsdjur. Det bör därför ej heller förvÃ¥na om - fortsätter Jaensch- »vÃ¥r instinktsäkra tyska rörelse söker att för gestaltningen av kulturen starkare pÃ¥kalla J 3-typen, vilken i det väsentliga är liktydig med den ur rassynpunkt oblandade, bonde- och soldatiska typen».- Ja, frestas man att invända: bara det gÃ¥r! Ty med fog kan det befaras, att bonde- och soldatblodet, outspätt, utgör en nÃ¥got för trög och tjockflytande vätska för den eldiga. brygd, som gÃ¥r under namn av »kultur». Hos J 3 har sÃ¥lunda, enligt trovärdiga försäkringar, allt sina rötter »in der Blutwelt». Det förefaller ocksÃ¥, som om Jaensch själv närde vissa tvivel om denna jordbundna, hÃ¥rt »integrerade» mänskotyps bildbarhet för kulturens högre och högsta värv. Enligt hans omdöme framställer väl J 3 den »genomsnittliga företrädestypen för militärpsykologien». Den lämnar ett prima knektvirke, synes han vilja säga; men den ägnar sig ej lika väl för ledareställningar. För sÃ¥dana befinnes den nÃ¥got rörligare och schwungfullare J 2-formen mera passande. Faktiskt gynnar emellertid den nationalsocialistiska rörelsen företrädesvis personlighetslegeringen J 2/J3• Häri ger Erich Jaensch den i grund och botten rätt. Ty när det gäller att skapa den just för Tyskland lämpade och värdefulla typblandningen, har man att legera med varandra de här förekommande J 2- och J 3-typerna, vilket ger som resultat den s. k. »nordiska» typen. Kort och gott: det gäller att finna och pÃ¥ rasförädlingens väg frambringa medelproportionalen, Ã¥ ena sidan mellan »idealisten» (=J2 ) och »bonden» (=J3), Ã¥ andra mellan »idealisten» (=J2 ) och »soldaten» (=J3 ). Därmed vinnes dubbelt. ȁt J 2 -typen förlänas sÃ¥ statik och inre ballast, Ã¥t J 3-typen däremot framÃ¥tdrivande dynamik, i stället för dess starka benägen- 654 Liberalism, schizofreni och rasblandning het för oföränderlighet; klar medvetenhet i stället för dov instinkt- och driftmässighet.» Och detta vore med ett ord receptet för den fulländade nationalsocialisten. Det vore pÃ¥ samma gÃ¥ng föreningen av »idevärlden» och »blodvärlden», enligt Grunskys uttryck. (Formel: J 2 /J3 .) Med ett människomaterial av denna tillredning kan man enligt .Jaensch ocksÃ¥ skapa »stora organisationer». Tyskarnas framträ- dande förmÃ¥ga som organisatörer sättes av denne forskare ocksÃ¥ i samband med, att »strukturerna» J 3 och J 2 »av Ã¥lder» varit förhärskande bland detta folk, innan den stora ras- och kulturförsämringen genom judendom, blodblandning och tuberkulos började pÃ¥ allvar gripa ikring sig. Av denna högre typ är i vÃ¥ra dagar framför allt Adolf Hitlers »statside» framsprungen. PÃ¥ det noggrannaste uttrycker nämligen denna det tyska folkets viisensart. Denna äkttyska, fullödiga J 2 /.J3 -legering, för vilken Jaensch och nationalsocialisterna lÃ¥ta stöta i basun, skapar slutligen ocksÃ¥ det, som stackars Rosmer i Rosmorsholm drömde fÃ¥vitska framtidsdrömmar om, niimligen adelsmiinniskor. - »Adel», definierar sitlunda vrofessar .Jaensch, Ȋ r i d e a l i s m, s t a m m a n d e u r d e t d j u p a s t e i n r e, u r d e t l e v a n d e s o m e d v e t n a d j u p, sÃ¥ som fallet just är hos strukturlegeringen J 2 /J3• Därmed att vÃ¥r rörelse styr hän mot denna strukturlegering (R o s e nb e r g, D a r r e), är den en rörelse i riktning mot en ny, icke s. a. s. kastmässig och feodal utan i blod förankrad och folkligt bunden a d e L» .Himtc Ã¥t dessa »nya» adelsmänniskor, som fylla villkoren för personlighetsformeln J 2/J3 och i vilka Erich Jaensch ser blivande »ledare» (stoff till »Gauleiter», »Obergruppenfiihrer» och andra . högre partifunktioniirer), skänker hans arbete en välvilligt överseende uppmärksamhet även Ã¥t en »sydligare» typblandning; den kunde signeras J 1 /J3• Som litterär belysning av själsstrukturen och arvsgÃ¥ngen hos denna böjligare typ tjänar hos Jaensch Goethes kända versar: »Vom Vater hab' ich die Statur, Des Lebens ernstes Ftihren, Vom Mi.ltterchen die Frohnatur Und Lust zu fabulieren.» Enligt konstitutionspsykalogien vill detta säga: fädernets J 3 - och mödernets J 1- faktor gÃ¥ hos d i k t a r e n Goethe sam,rnan till J 1 /J3 -legeringen med dess flödande rika gemyt och dock klassiskt 655 Alf Nyman klara formgivning. Ty liksom efter J aenschs uppfattning J 2 utgör den »idealistiska» typen par preference, sÃ¥ utgör J 1 »den vä- sensmässigt och huvudsakligt konstnärliga typen». Vederbörligen motvägd av en försvarlig J 3-faktor bör den alltjämt, om än i begränsat antal, kunna tÃ¥las i Tredje Riket. Ser man närmare efter, sticker J 3-faktorn livande och uppmjukande fram litet varstans inom tysk och utomtysk folkvärld. I vissa landsändar, t. ex. i Rhenländerna, uppträder sÃ¥lunda den »produktiva» J 2 /J3 -legeringen med tydliga inslag av J 1-struktur. Därigenom fÃ¥r den ett tillskott av stor öppenhet och livaktighet. Jaensch tillskapar till och med den typpsykologiska beteckningen »kindertiimlicher J~-struktur» för denna rhenländska typfaktor. Halvvägs lÃ¥ter det som ett smeknamn. Även inom den »dinariska» stambefolkningen i Alpländerna framträder typen J 1 klart; sÃ¥ jämväl hos sydslaverna. - SÃ¥som alltjämt tillhörande J-seriens »organiska» och »integrerade» livsformer kunna dessa böjligare strukturtyper samtliga fÃ¥ passera- till och med ifall de därjämte uppvisa ett »lätt inslag» av s-struktur! Ett sÃ¥dant kan nämligen, vidgÃ¥r här J aensch, i vissa fall verka fördelaktigt, »und manchmal sogar zu besonderen Leistungen befähigen», under det uttryckliga villkoret visserligen att det uppträder hos en till sin innersta kärna fast och karaktärsfull människa. Dock- och här reser sig ett järnhÃ¥rt förbehÃ¥ll! -kräver man »in unserem rassenkundlichen Schrifttum», i stället för de mjukare och folksällare personlighetslegeringarna J 1/J3 (= Goethelegeringen) och J 2/J3 {= den »produktiva» ledarelegeringen) en renodling och befordran av typformen och hÃ¥rdhetsgraden J 3• Denna »i sig själv vilande», starkt »integrerade» typ uppträder, om man fÃ¥r tro J aensch, övervägande inom de rasrena delarna av tyskt. folk och land, särskilt pÃ¥fallande inom bondedistrikten i Nordvästtyskland. Ur rasmässiga, vitala och »folkliga» synpunkter är detta människomaterial tillika det yppersta, Tyskland äger, ja kanske det yppersta i Europa. Inför detta rasfanatikernas krav synes Jaensch ocksÃ¥ falla till föga och övervinna sina tidigare betänkligheter gentemot J 3-typens väsensbetingade stadighet och seghet. Han förklarar nämligen, att detta krav pÃ¥ J 3-typen, »och det absoluthetsansprÃ¥k, varmed det uppträder», mÃ¥ anses rättfärdigat av den föreliggande antropologiska situationen. Ensam kan J 3-typens människa icke skapa och uppbära en 'kultur'; därtill kräves en uppblandning till 656 Liberalism, schizofreni och rasblandning den »produktiva» legeringen J 2/J3• Men dessa J 2-individer äro förhanden i tillräckligt antal; sÃ¥ däremot ej J3-individerna. Under den »lytiska» s-kulturen i det gÃ¥ngna Ã¥rhundradets Centraleuropa hade denna J 3-typ systematiskt trängts undan av liberaler, judar, konstnärer och andra framfusiga och nervblöta förfallsmänniskor. Endast i England höll den stÃ¥nd hittills, ehuru den även här sedan sekelskiftet starkt hotats av den framträngande »keltiska renässansen», sÃ¥som bl. a. Gregor Sarrazin framhÃ¥llit i en studie över den nyengelska litteraturen; och enligt Jaensch företer »kelterdömet» (»das Keltertum») strukturstämpeln S. Rasmässigt bedömt innebär detta, att det anglosachsiskt-normanniska »herrefolkets» kringgärdade kast utvandrar eller utdör, allt medan »urbefolkningen» lÃ¥ngsamt men oupphörligt vinner terräng. PÃ¥ litteraturens omrÃ¥de röjer sig samma befolkningsrörelse i en tilltagande böjelse för »retoriskt patos, över huvud i en högre retbarhet och lidelsefullhet hos känslan och fantasien», ibland parad med ett »sinnligt-översinnligt skönhetssvärmeri». Videant consules, alltsÃ¥, i Neville Chamberlains England sÃ¥väl som i nationalsocialismens Stor-Tyskland! I detta senare land vet man nogsamt att taga mÃ¥tt och steg i och för avhysandet av S-typen och de rasförskämmande elementen. Vem vet för övrigt vad den »instinktsäkerhet», som enligt professor J aenschs upprepade försäkringar utgör den Tyska Rörelsens adelsmärke, i fortsättningen kan visa hän pÃ¥ och i rasrenhetens namn kräva~ Och gentemot »upplösningstypen», i alla de fall denna grundar sig pÃ¥ rasblandning, kan endast rashygienen i dess mest omutliga form rÃ¥da bot. Kommer dag, kommer antagligen ocksÃ¥ rÃ¥d! När man väl har befriat sig frÃ¥n den »inre fienden», d. v. s. den i brunskjortornas egna led företrädda »ostliga» typen, vilken i kraft av sin smidighet och sina skÃ¥despelartalanger maskerat sig till mer än hundraprocentiga nationalsocialister -; dÃ¥ denna understuckna, mot Rörelsen innerst avoga typ blivit vederbörligen avslöjad och avlägsnad frÃ¥n de inflytelserika poster, den alltjämt innehar: dÃ¥ - jag refererar fortfarande Jaensch - kan den »30 januari» tänkas inbryta även för vetenskap och kulturliv, där denna typ för närvarande snyltar; - dÃ¥ kan ocksÃ¥ instinkten börja tala med ännu mera bjudande stämma! 657 Alf Nyman 3. V etenskap eller mytbildning? Det är svÃ¥rt att lägga ifrÃ¥n sig en sÃ¥dan programskrift som professor J aenschs »Der Gegentypus» (med den talande undertiteln: »Psychologisch-anthropologische Grundlagen deutscher Kulturphilosophie ausgehend von dem, was wir iiberwinden wollen») utan att bifoga de starkaste reservationer. FörbehÃ¥llen gälla dÃ¥ ej i främsta rummet dess allmänt typologiska inställning. En sÃ¥dan spÃ¥ras pÃ¥ skilda hÃ¥ll inom nyare europeisk och amerikansk psykologi och psykiatri. Man finner den hos J ung, hos Frederic Paulhan, hos William James (i hans R-eligionspsykologi), liksom hos J aenschs egen Marburgkollega i psykiatri, Ernst Kretschmer. Och fattade som klart medvetna 'renodlingar', som förenklingar i tanken eller, med Max Weber, som en uppsättning »idealtypiska konstruktioner» pÃ¥ underlag av ett omfattande, mÃ¥hända flertydigt erfarenhetsmaterial, kunna sÃ¥dana typ-bildningar göra forskningen goda tjänster. Men dÃ¥ fÃ¥r ej heller den ena handen glömma bort, vad den andra förehar. Man bör framför allt icke förgrova dessa arbetsbegrepp till fullverkliga realiteter, lÃ¥ta stöta i basun för dem som realiteter. Ej heller fÃ¥r forskaren vid deras uppställande lÃ¥ta leda sig av politiska sympatier och antipatier eller lÃ¥ta andra egna värdesynpunkter eller önskemÃ¥l spela förryckande in. Detta sista är likvisst, vad Erich Jaensch i utomordentlig grad lÃ¥ter komma sig till last. Han värderar och vrakar i ett. Han är en apostel i laborantrock I de »organiska», »integrerade» J-typerna (J1-J2-J3) samlar han in det enligt hans personliga mening yppersta i tyskt folkväsen, frÃ¥n Siegfried-gestalten fram till Horst Wessel. Omvänt bli S-typerna (S1-S2 ) avstjälpningskärlen för allt vad han som partiman finner murket och förkastligt hos det egna folket och dess grannfolk; framför allt gäller detta den »lytiska» typen; »mottypen» i egentligaste mening. SÃ¥ fÃ¥r han ideal och motideal, och därmed blir hans »konstitutionspsykologi» en n o r m a t i v disciplin i lÃ¥ngt högre grad än en beskrivande och förklarande vetenskap. Den Ã¥tager sig att fastställa, ej blott huru människorna äro beskaffade, tänka och känna utan därjämte, huru de böra vara beskaffade, tänka och känna. Olägenheterna bli ej mindre därav, att han handskas med dessa till verkligheter förgrovade typbildningar som med en uppsätt- 658 Liberalism, schizofreni och rasblandning ning byggklossar. De hopfogas och staplas upp över varandra ungefär som när en cylinder ställes ovanpÃ¥ en tärning eller en kägla ovanpÃ¥ en cylinder. SÃ¥ sättes ett S2-intellekt »oorganiskt» ovanpÃ¥ en S1-typ eller tänkes en »idealistiskt» betonad, lagom »uppluckrad» J 2-typ sammanfogad med en jordbunden, »soldatisk» J 3-typ - i senare fallet med det goda resultat, att därur framgÃ¥r den fulländade nationalsocialisten. Att pÃ¥ dylikt sätt schackra med fiktiva tankeskapelser är emellertid att hemfalla Ã¥t alltför kubistiska, grovt mekaniska föreställningssätt pÃ¥ personlighetslivets omrÃ¥de. Ty om nÃ¥gonstädes i världen fÃ¥r allt där dock sägas vara i allt och växelverka med allt. - Att, 'ren-. odlingen' till trots, e n s t a k a drag hos dessa föregivna konstitutionstyper (eller »grundformer») förefalla tagna frÃ¥n verkligheten, mÃ¥ erkännas; för s-typens vidkommande har det redan framhÃ¥llits. Men även d i k t a r e n lÃ¥nar ytterst alltid frÃ¥n erfarenheten. Man torde i själva verket göra Jaenschs psykologisktantropologiska typer bäst rättvisa, ifall man bedömer dem som diktskapelser, hemmahörande i »tendenslitteraturens» stora persongalleri. övergÃ¥r man frÃ¥n betraktelsen av typerna till utredningen om deras framkallande orsaker, frapperas man av stora godtyckligheter och oklarheter, framför allt i frÃ¥ga om den s. k. »lytiska» typen (»S lytisk»).- Främst Ã¥beropas dÃ¥ rasblandningen, tolkad som konstitutionell Ã¥komma och degenerationskälla. Även om man härvid medger, att visst icke alla korsningar mellan skilda raser visat sig slÃ¥ väl ut (allbekanta exempel: mulatter och mestizer), sÃ¥ är det likväl att generalisera alltför vÃ¥rdslöst att därför pÃ¥stÃ¥, att alla rasblandningar äro av ondo! Nietzsche förklarar en gÃ¥ng: »Wo Rassen gemischt sind, liegt der Quell grosser Kulturen.» Därvid hade han närmast forntidens Grekland i sikte; och en nutida svensk kännare av antikens folkvärld som Martin P:son Nilsson har nyligen (1939) hänvisat till, hurusom antikens största kulturskapande folk, hellener och romare, voro resultat av en rasblandning, och en ganska intensiv sÃ¥dan. Detsamma gäller sannolikt om assyrer och egyptier. J a, det förefaller rent av, som om även en tämligen blodfrämmande rasblandning, sedan väl arvsmassan fÃ¥tt tid att jäsa ut och konsolidera sig under nÃ¥gra Ã¥rhundraden, verkade som ett kulturellt och politiskt ferment. I själva verket tvingas ocksÃ¥ Erich J aensch, trots sin häftiga förkastelsedom över rasblandningen som källa till fysiskt och and- 659 49- 39839. Svensk Tidskrift 1939. Alf Nyman ligt förfall, att vidgÃ¥, att den i vissa fall och efter vederbörlig tidsutdräkt verkar i gym!sam riktning - detta till och med, när det gäller en korsning med S-typen och mellan slaviskt och germanskt. Han medger nämligen: »Om emellertid blandningen ligger längre tillbaka i tiden, och den inhemska arvsmassan under tiden har blivit befäst och ernÃ¥tt övervikt, dÃ¥ kan detta l ä t t a i n s l a g a v S-s t r u k t u r hos en i sin innersta kärna f a s t personlighet under vissa omständigheter vara mycket värdefull som ett inslag av r ö r l i g h e t o c h f i n t l i g h e t.» Som ett handgripligt, fullt tidsenligt exempel hänvisar .Jaensch till den stora »fotbollselvam von Schalke. Spelarna i detta lag bära nämligen i Ã¥tskilliga fali omisskännligt s l a v i s k a namn; och lagets lysande framgÃ¥ngar grunda sig enligt Marburgpsykologens bestämda omdöme därpÃ¥, att det »med den fasthet och seghet, som utmärker vÃ¥r tyska egenart, tillika förbinder ett lätt inslag av s-strukturens fintlighet». SÃ¥ kan till och med ett fotbollslag göras till föremÃ¥l för kulturfilosofisk spekulation! Som ett äldre, mera akademiskt exempel pÃ¥ en liknande gynnsam typblandning anföres Leibniz, filosofen och matematikern, vilken likaledes, om man vÃ¥gar tro konstitutionspsykologien, vid sidan av sina verkligt gedigna tyska egenskaper ägde si-typens intellektuella rörlighet och fyndighet. Men när sÃ¥ är - dÃ¥ ett S1-inslag kan Ã¥stadkomma bÃ¥de ett oslagbart fotbollslag och ett sekularsnille: varför dÃ¥ detta raspolitiska korstÃ¥g mot speciellt denna typ~ Varför dÃ¥ denna överhettade ovilja mot rasblandning över huvud~ Liknar det icke i mycket bagaren, som rasar mot det jästämne, han dock icke kan undvara' Därtill kommer, att .Jaenschs grundläggande argumentering mot kroasering, raser emellan, är icke sÃ¥ litet skev. .Jaensch resonerar sÃ¥här: DÃ¥ »mottypens» själsförfattning uppträder bÃ¥de vid rasblandning och vid vissa tärande folksjukdomar (tbc, framförallt), sÃ¥ mÃ¥ste rasblandning, även den, betraktas som en biologisk abnormitet och som en sjukdom. Eller i sammandrag - och naket: Symptomet A uppträder hos B och C; C är ett D. AlltsÃ¥ är även B ett D. Att detta ingalunda är ett välbyggt tankeskelett, märker envar; och slutsatsen är ett falskslut. 660 Liberalism, schizofreni och rasblandning Härtill anmäler sig den allmännare frÃ¥gan: givas över huvud i vÃ¥r tid rena raser' Ha de nÃ¥gonsin funnits~ Eller är icke rasbegreppet, även det, en vetenskaplig 'renodling', en etnologisk fiktion' Det hade varit önskvärt, att Jaensch ställt sig sÃ¥dana frÃ¥gor. Utom i rasblandningen ser samme forskare jämväl, fast pÃ¥ oklart sätt, i tuberkulosen en huvudorsak till s-strukturens uppkomst och utbredning i mänskligheten. I detta fall argumenterar han pÃ¥ följande sätt: SÃ¥som endemisk, allmänt förekommande Ã¥komma, och i sina smygande och lättare former, visar sig tuberkulossmittan vara källa till en hel rad funktionsstörningar, ej minst pÃ¥ det själsliga· omrÃ¥det. En särskild störning, betecknad som »tuberkulös psykoneuros», lär sÃ¥lunda ha iakttagits av olika forskare (av Turban i 54%, av Philippi i 66,1% av fallen); enligt Sokolowskis Ã¥sikt visa personer av judisk börd en särskilt stark benägenhet i sÃ¥dan riktning. Men denna »tuberkulösa psykoneuros» företer enahanda drag, som konstitutionspsykologien funnit utmärkande för »upplösningstypen» (eller »upplösningsstrukturen S utan eller med rationell överbyggnad»). Jämsides med rasblandningen blir därmed tuberkulosen (i latent eller öppen form) bokförd som en av huvudorsakerna till den biologiska och kulturella urartningen i Västerlandet. August Strindberg fällde en gÃ¥ng yttrandet, att dÃ¥ man skall göra upp hypoteser, duger det ej att vara smÃ¥aktig. Satsen äger sin tillämpning pÃ¥ Erich J aensch. Ty om nÃ¥gon är denne forskare flott och rundhänt, dÃ¥ han skisserar upp sina medicinskt-psykologiska förmodanden. SÃ¥lunda är det pÃ¥fallande, att han i före- . liggande ämne aldrig frÃ¥gar sig, om tuberkulosen bör fattas som orsak eller verkan i förhÃ¥llande till den överkänsliga, intellektuellt brÃ¥dmogna, ofta estetiskt betonade, mer eller mindre »lytiska» konstitutionen. Annars kunde det tänkas, att en viss smäcker, eller med Kretschmers term: leptosom-konstitution hos lytikern och S1-människan i särskild grad disponerade för tuberkulossmitta, varför denna senare snarare vore en följd av »S1-strukturen» än orsak till den. För professor Jaensch blir emellertid s.Ã¥väl ett cum hoc som ett post hoc utan vidare ett propter hoc. För hans sätt att se tyda intellektuell brÃ¥dmogenhet och estetisk begÃ¥vning utan vidare pÃ¥ (latent) tuberkulös smitta. I varje fall vedervÃ¥gar han pÃ¥stÃ¥endet: »För den moderna bildningens esteticism är sl' för den vitt utbredda latenta kartesianismen inom den 661 Alf Nyman moderna vetenskapen är S2 ansvarig. Till S1 och S2, dessa upplösningstypens bÃ¥da huvudgrupper, bidraga de manifest och latent tuberkulösa, de redan sjuka och de blott disponerade, med en s t o r, k a n s k e d e n s t ö r s t a k o n t i n g e n t e n.» Följaktligen sluter han: Ett visst antal (föregivet friska) personer röja intellektuell brÃ¥dmogenhet och estetisk överkänslighet; Liknande egenskaper uppträda även hos tuberkulospatienter; AlltsÃ¥ lida dessa (föregivet friska) personer av latent tuberkulos! Över ett slut som detta ligger en logisk grovhet och godtycklighet, som mÃ¥ste pÃ¥ en gÃ¥ng förbluffa och förstämma. Men ej nog med denna formella blunder. J aenschs kulturskymningshypotes vederlägger sig själv även genom sina egna oundgängliga konsekvenser. Mot pÃ¥stÃ¥endet om s-typen och dess samband, Ã¥ ena sidan med tuberkelsmittan, Ã¥ andra med schizofrenien, har den vägande invändningen riktats, att vore det annars riktigt, sÃ¥ mÃ¥ste man bestämt förvänta, att i länder och befolkningar, där enligt Jaensch denna typ förhärskar, tuberkulos och schizofreni skulle vara ytterligt utbredda folksjukdomar. (Frankrike t. ex., S2-typens förlovade land, borde dÃ¥ vara överfyllt av hospital och sanatorier.) Givetvis finnas inga som helst hÃ¥llpunkter för ett dylikt pÃ¥stÃ¥ende. En invändning sÃ¥dan som denna sätter värjspetsen pÃ¥ en ytterst sÃ¥rbar punkt av Jaenschs hypotes. Man kan emellertid ej säga, att stöten pareras pÃ¥ ett vare sig elegant eller verksamt sätt. Jaensch Ã¥tnöjer sig med att hänvisa till, hurusom den mänskliga organismen synes kunna vidtaga vissa skyddsÃ¥tgärder mot mera allmänt utbredda smittämnen inom ett befolkningsomrÃ¥de. I Algier skulle sÃ¥ledes, enligt Kraepelin, syfilis vara endemisk men dess mest ödesdigra följdsjukdom, den progressiva förlamningen, sÃ¥ gott som okänd. - Ã… ven som analogibevis förekommer resonemanget ytterst svagt, sÃ¥ mycket mer, som Jaensch själv är medveten om, att en a n n a n forskare, Gärtner, senare letts till en Ã¥sikt, rakt motsatt Kraepelins i denna punkt. Att alltsÃ¥ stödja sin antastade hypotes med ett analogibevis, vilket i sin ordning grundar sig enbart pÃ¥ en omstridd iakttagelse, det är föga övertygande. Att med Erich Jaensch därjämte förklara, hurusom hos Ã¥tskil- 662 Liberalism, schizofreni och rasblandning liga folk den »endemiska», främst pÃ¥ rasblandning grundade s-typen manifesterar sig »rent själsligt», kroppsligt däremot föga eller icke alls: det synes vara att rucka pÃ¥ själva den grundförutsättning, varpÃ¥ J aenschs typlära, hela hans »kontitutionspsykologi» vilar, nämligen pÃ¥ antagandet av ett biologiskt-kroppsligt underlag för allt själsligt och karaktärsmässigt. - Här gunga professor J aenschs hypoteser, grundhypotesen sÃ¥väl som hjälphypotesen, som i en slänggunga. Detta i huvudpunkterna. Uppmärksammas därnäst synestesierna sÃ¥som de symptom, som enligt J aenseh säkrast röja förfallsoch upplösningstypen, sÃ¥ faller i ögonen, att typläran här vräker samman nÃ¥gra av de yppersta och de lägsta fenomenen frÃ¥n sinneslivet:; omrÃ¥de och utdömer den en bloc. Hade Jaensch rätt, skulle gott nio tiondedelar av vÃ¥ra biista diktare, litteraturkritiker och artister sedan ett sekel tillbaka utgöra en skräckinjagande samling av neurotiska blötdjur, obotligt hemfallna Ã¥t den »varseblivningsliberalism», som än den politiska liberalismens talande motstycke pÃ¥ det sinnesfysiologiska planet. Ty all finare estetisk karakteristik och kritik, pÃ¥ litteraturens, musikens, mÃ¥leriets eller teaterns omrÃ¥den, rör sig faktiskt - och väl ocksÃ¥ oundgängligt - pÃ¥ sinnesanalogiernas, bildernas och de överförda bemärkelsernas plan. Det ena sinnet mÃ¥ste här lÃ¥na frÃ¥n det andra, liksom allt vad vi utsäga om spiritualia, och detta ej blott pÃ¥ skönhetslivets fält, till slut mÃ¥ste tagas frÃ¥n sinnenas värld. Icke alla vÃ¥ra sinnesanalogier äro goda. Men mÃ¥nga iiro ypperliga. Här gäller det därför att varsamt sÃ¥lla vetet frÃ¥n agnarna och framför allt att icke använda den psykologiska kastskoveln som ett tillhygge i den nazistiska kulturpolitikens tjänst. Liknande mÃ¥ste anföras mot konstitutionspsykologiens inställning till den rent »intellektuella liberalism», i den kategoriala uppluckringens form, som den finner vara ett för »S-strukturen» och schizofrenien gemensamt drag. Härvid förbises, att geniala personers tankeverksamhet ofta just är kategorisprängande. Den upplöser giingse, traditionella tankeförbindelser och instiftar nya. Den lÃ¥ter begrepp och föreställningar frÃ¥n vitt skilda omrÃ¥den para sig med varandra. Den uppdagar förut dolda likheter. Över huvud gÃ¥r den - och ej minst pÃ¥ forskningens omrÃ¥de - fram med starka generalisationer, omlämpningar och utvidgningar av begrepp och tillÃ¥ter sig analogier och analogislut av ofta allra dristigaste slag. ,Jaenschs egna resonemang i förevarande arbete 663 Alf Nyman äro nästan genomgÃ¥ende av detta livligt analogiserande, kategorialt »uppluckrande» slag. Utan vidare tillämpar han partipolitiska begrepp pÃ¥ fysiologiska och sinnespsykologiska förhÃ¥llanden; anlägger psykiatriska och medicinska synpunkter pÃ¥ politiska inställningar och program; hävdar schizofrenien, eller klyvningsvansinnet, sÃ¥som »liberalismen» i dess mest utvecklade och superlativa form; o. s. v. Skulle sÃ¥ledes hans arbete dömas efter dess egna lärosatser och mÃ¥ttstavar, torde man icke kunna undgÃ¥ att i detta händiga bollande med kategorier och begrepp se »lytiska», kanske rent av »schizofrena» symptom. För en kulturkritiker av Erich Jaenschs anläggning är det alltid fatalt att fälla sÃ¥ stränga domar, att man själv som förste man hemfaller under deras fördömelse. - Även i denna sakpunkt finnes det säkerligen viktiga distinktioner, som denne forskare underlÃ¥tit att taga. Lika sant som det nämligen är, att man icke äger snille därför att man är galen (enligt Keligrens bevingade ord till Thomas Thorild), lika sant är det, att man heller icke är galen, därför att man äger snille. Ännu en punkt tarvar att bemötas. - När sÃ¥lunda professor Jaensch starkt och genomgÃ¥ende fördömer intelligensens lösslitande frÃ¥n instinktlivet sÃ¥som ett »liberalistiskt» (och därmed betänkligt »schizofrent») symptom och samtidigt prisar Ã¥terknytandet av detta band som J-formernas, eller de >>integrerade» typernas, ojämförliga företräde, sÃ¥ är det skäl att se upp. Ty därest »integrationen» härvid skall betyda intellektets Ã¥terinträde i instinktens tjänst, kan detta tillika innebära dess förnyade träldom under fördomar, »hjordinstinkter» och antipatier av alla de slag. Alf Ahlberg har givit oss en väckande bok om »Tankelivets frigörelse». Det är en välfunnen rubrik för ett stort tema. FrÃ¥gan är nämligen, huruvida ej kulturutvecklingens linje i sina stora typiska drag sammanfaller med en sÃ¥dan »frigörelse». Hela tankehistorien, frÃ¥n Platon till Kant, frÃ¥n Kant till Croce och Rickert, synes i själva verket vara historien om detta. Först i den mÃ¥n intelligensen mäktat avkasta livsinstinkternas och de omedelbara livsbehovens fjättrar och lösbinda sig frÃ¥n »blodvärlden», har den lyckats höja sig till tankens klara eter - till en objektivitet ovanför affektens och instinktens tillskyndelser. Är det d e n n a, Jaensch vill ha oss att övergiva till förmÃ¥n för de dunkla impulser, vi ha gemensamt med de »faamrelende Dyr»~ Hans sympatier för en sÃ¥dan filosofi som Ludwig Klages' kunde nogsamt tydas i den riktningen. - 664 - ~ ~ - ~ - - - - - - - . . . . . . . . . . . _ ________ Liberalism, schizofreni och rasblandning En annan oklarhet i boken rör de mÃ¥tt och steg, varmed Jaensch vill förverkliga sina typologiska, rashygieniska och allmänt kulturpolitiska strävanden. Ej minst inför aktuella händelser i hans hemland frÃ¥gar man sig nämligen: hur lÃ¥ngt vill han vara med~ Gillar han judeförföljelserna - i »rasrenhetens» intresse~ 8kola intellektuellt brÃ¥dmogna studiebegÃ¥vningar av S2-typ (sÃ¥som misstänkta för tuberkulos i »latent» form) förvägras utbildning och befordran - till förmÃ¥n för J 3- och J 2 /J3-individer~ Bör redan förekomst av sinnesanalogier och andra synestetiska fenomen hos en person an-. ses utgöra förhinder för stats- och partitjänster~ Eller fäller först provet med prismatiska glasögon (Jaenschs »Brillentest») fullt ojäviga och för aspirantens hela framtid avgörande utslag~ Och vidare: i vad mÃ¥n anser han Ã¥siktsfängelser befogade~ 8lutligen, och med tanke pÃ¥ framtiden: böra inom tyskt land äktenskapliga förbindelser med män och kvinnor av 8 1 - och 8 2-typ pÃ¥ polisiär väg förebyggas~ Eller befinnas steriliseringsÃ¥tgärder i dylika fall mera betryggande~ Och omvänt: är det Jaenschs avsikt, att barnalstring mellan J 2 - och J 3-kontrahenter- exempelvis mellan »idealister» frÃ¥n Marburg eller J ena och bondflickor frÃ¥n Nordvästtyskland- skall pÃ¥ lagstiftningens väg Ã¥läggas~ - Det är en svÃ¥r brist i Erich Jaenschs eugeniska och raspolitiska program, att sÃ¥dana frÃ¥gor över huvud kunna riktas till honom, och att han ej uppdragit de praktiska gränserna härvidlag. Enligt ordstävet sÃ¥r man vind och skördar storm. Att, trots enstaka modererande förbehÃ¥ll i framställningen, ur hans bok nationalistiska bildstormare och rasfanatiker kunna hämta vapen och argument för de skarpaste förfaranden, dömer den. Och att den med agitatorisk vältalighet framställer 8 1- och 82-typernas, liksom »82 - kulturens», fortbestÃ¥nd inom Västerlandet som en världsfara, av mer än 8penglerska mÃ¥tt, kunde lätt nog hos »dynamiskt» tänkande brushuvuden uppväcka den ödesdigra föreställningen, att rasrenande och kulturfrälsande uppgifter Ã¥lÃ¥ge dem även utanför det egna landets gränser. PÃ¥ detta sätt har professor Erich R. J aensch, antagligen mot högre avsikt, kommit att bära stockar till rashatets bÃ¥l. Det är detta, som jämte resonemangens inre löslighet och yttre tvärsä- kerhet neddrager hans digra skrift till pamflettens nivÃ¥. Den ersätter vetenskaplig bevisföring med mytbildning. 665