DAGENS FRÃ…GOR Den 15 december. Folkfrontens Händelseutvecklingen i Ji'rankrike efter Miinchenavändalykt. talet har medfört en fullständig scenväxling pÃ¥ det parlamentariska omrÃ¥det. Den gruppering, som efter valen pÃ¥ vÃ¥ren 1936 helt har dominerat, var den sÃ¥som en reaktion mot 1934 Ã¥rs hö- geroffensiv uppstÃ¥ndna folkfronten. Av kammarens 618 ledamöter disponerade den 365, fördelade sÃ¥lunda: 155 socialister, 113 radikalsocialister, 72 kommunister och 25 medlemmar av socialistiska och republikanska unionen. Härtill kommo ytterligare nÃ¥gra dvärgpartier. Under de första mÃ¥naderna av sin maktperiod gick den stora folkfrontsregeringen under Leon Blums ledning frÃ¥n triumf till triumf och genomdrev den ena sociala reformen efter andra i det pÃ¥ detta omrÃ¥de sÃ¥ försummade franska samhället, ackompagnerad av högerpartiernas rÃ¥dvilla passivitet och de strejkande arbetarnas oekupation av arbetsplatserna. Men in pÃ¥ 1937 började stämningen vända sig. De skrämmande ekonomiska konsekvenserna av den Blumska regimen visade sig med stor snabbhet, de utrikespolitiska likasÃ¥. Folkfronten hade aldrig varit homogen. Radikala ledare av Caillaux', Marchandeans eller Meyers högkonservativa typ hade inga beröringspunkter med Blum, Vincent Auriol eller Jouhaux. Och det radikala partiets egentliga kärna, landsortens sparsamma smÃ¥borgare och besuttna bönder, torde hysa föga sympati för Moskvas hejdukar i Paris' banlieue och industridistrikten i norr. Koalitionen var en följd av tillfälliga konjunkturer, ej av gemenskap i intressen och ideal. PÃ¥ försommaren 1937 funno de radikala senatorerna under den gamle Caillaux' ledning tiden vara mogen att störta Blum. De följande regeringarna under ledning av den radikale Chautemps betecknade en snabb skridning Ã¥t höger. Ett försök att bryta denna utveckling genom den kortlivade andra Blumska regeringen pÃ¥ vÃ¥- ren 1938 slog mycket olyckligt ut, och det därefter bildade kabinettet Daladier, som visserligen formellt alltjämt stödde sig pÃ¥ folkfrontsmajoriteten, betecknade faktiskt en ny period, dÃ¥ det vid sidan av 12 radikaler och 3 representanter för socialistiska och republikanska unionen upptog fyra företrädare för kammarens centergrupper, bland dem kolonialministern Mandel, tidigare Clemenceaus högra hand, och justitieministern Paul Reynaud, den Blumska finanspolitikens talangfullaste kritiker. Härtill kom, att regeringschefen själv nu var en helt annan man än i folkfrontens smekmÃ¥nad, och att de inflytelserikaste radikala ministrarna sÃ¥som utrikesministern Bonnet, finansministern Marchandeau och inrikesministern Sarrant representerade en högst stillsam radikalism. Ã…n mer utpräglat blev detta förhÃ¥llande i augusti, dÃ¥ Daladier förklarade sig förbereda en revision i 739 51 - 38844. Svensk Tillskrift 1938. ~v·• Dagens frÃ¥gor realistisk riktning av folkfrontens stora klang- och jubelnummer, 40-timmarsveckan. 'l'vÃ¥ av herrarna frÃ¥n socialistisk-republikanska unionen lämnade kabinettet och ersattes med folk frÃ¥n högerflygeln av smnma samfund. En avgörande vändpunkt inträdde i och med Miinchcnmötet. Daladiers där förda eftergiftspolitik rönte vÃ¥ldsam opposition frÃ¥n kommunisternas sida, och ~iven bland socialisterna torde meningarna hava varit mycket delade, ehuru partiet vid omröstningen följde regeringen. Men kort efterÃ¥t begagnade konseljpresidenten den radikala partikongressen i Marseille (slutet av oktober) till att i ytterst skarpa och allom synbara former förklara kommunisterna krig. I<'olkfronten var definitivt spriinget De fullmakter till upphjälpande av ekonomin och fimwserna, sJm Daladior hade erhÃ¥llit den 5 oktober, hade ännu ej anviints. Emellertid gav han i Marseille nya detaljer, som belyste det katastrofala läge, vari en förfelad finanspolitik hade bragt Frankrike: 1939 Ã¥rs hudget skulle korrnna att riilma med en utgiftsumma JlÃ¥ 102 milliarder franc~s, medan statsinkomsterna be!"tiknades till 66 och hela nationalinkomsten till 220 milliarder. Medan under Ã¥ren 1929-1937 produktionen hade vuxit med 17% i 'l'yskland, 24% i England, 30 a 50% i Skaudinavien, hade den under samma tid sjunkit med 25 % i Frankrike. Arbete var därför det enda, som knnde rädda trrd.ie re]mbliken frÃ¥n den hotande katastrofen. Den ton, som Daladier hade anslagit i Marseille, var ytterst hestämd. Det väckte diirför ej ringa förvÃ¥ning, dÃ¥ det visade sig, att han ännu saknade en klar mening om siittet fiir sanering av finanserna. Den plan, som framlades av finansministern Marchandeau, fälldes av regeringens majoritet, dÃ¥ den ansÃ¥gs innebära alltför sträng övervakning av valutaaffärer och kapitalrörelf;er. Daladier förmÃ¥dde Marchandeau och Paul Reynaud att byta plats, oeh efter nÃ¥gra dagar framlade den nye finansministern äntligen det efterlängtade programmet i en mängd dekret. Under principiellt bevarande av 40-timmarsveckan genomfördes en serie bestämmelser, som i realiteten suspenderade den. Framför allt gjorde Reynaud slut pÃ¥ det Blumska systemet med tvÃ¥ fridagar och blott fem arbetsdagar i veckan. BÃ¥de direkta oeh indirekta skatter höjdes. l en beledsagande kommentar gav finansministern en skrämmande bild av den föregä- onde utvecklingen och dess resultat. Reynauds dekret väckte en vÃ¥ldsam förbittring pÃ¥ arbetarhÃ¥ll pÃ¥ grund av ändringarna i arbetstiden och de ökade skattebördorna - de indirekta skatterna spelade i detta hänseende en stor roll. Av situationen begagnade sig kommunisterna och socialisternas vänsterflygel för att söka störta Daladier, varvid det egentligen var hans försonliga utrikespolitik, som man ville träffa. Medlet skulle vara en storstrejk den 30 november. storstrejken misslyckades av flere skäl. Daladier, som fÃ¥tt rundlig tid pÃ¥ sig för motÃ¥tgärder, hade vidtagit mycket effektiva förberedelser, oeh deltagandet i strejken t:veks pÃ¥ mÃ¥ng'a hÃ¥ll, sÃ¥ t. ex. i Paris, 740 Dagens frdgor hava varit ganska ringa. Följden av detta fiasko blev en prestigeförlust för de marxistiska partierna och landsorganisationen och i motsvarande grad ökat anseende för regeringen. I denna stämning begärde och fick Daladier kammarens förtroendevotum. Men hans ganska knappa majoritet utgjordes av flertalet radikaler, centern och talrika moderata högermiin, medan marxisterna och vissa radikaler röstade mot. Läget iir sÃ¥lunda ganska paradoxalt. En av folkfronten bildad regering sitter pÃ¥ högerröster mot folkfrontens flertal; en kammare, som fÃ¥tt sina mandat vid en stor vänsterseger, har fÃ¥tt högermajoritet. Den traditionella benägenheten att betrakta en kammarupplösning som en statskupp gör det nästan omöjligt att hyfsa ekvationen. Läget blir än mer invecklat, emedan alla partier utom kommunisterna iiro splittrade i den viktigaste frÃ¥gan, utrikespolitiken. Bland socialisterna rÃ¥da mycket delade meningar, och mÃ¥nga radikaler, bland dem Herriot, ogilla i sitt hji:irta Daladiers politik. Inom centern är visRedigen .B'landin protagonisten för en försoning med Tyskland pÃ¥ Frankrikes allierades bekostnad, men redan ministrarna Reynaud och Mandel torde hava kämpat för att inlösa utfästelserna till Prag. Inom högern finnas mÃ¥nga, som av ovilja mot Moskva och dess franska hantlangare av olika schatteringar äro ganska välvilligt sttimda mot diktaturstaterna, men andra, sÃ¥ ex. Kerillis och hans Epoquc, anse Miinchen som en brännande nationell skam. Att under sÃ¥dana förhÃ¥llanden skapa en enhetlig front för Frankrikes räddning, är svÃ¥rt. Hotet av en ekonomisk kataRtrof har ej förmÃ¥tt det. Det Ã¥terstÃ¥r att se, om Italiens krav pÃ¥ 'l'unis, en öppen spekulation i fransk dekadans, skola förmÃ¥ det. För dc högermän, som i goda förbindelser med Mussolini trodde sig hava funnit politikens quinta essentia, torde besvikelsen vara fruktansvärd vid detta svar pÃ¥ Fran~ois-Poncets efterlängtade ambassad till Rom. Den franska utrikespolitiken efter kriget bär förmodligen huvudskulden till det ohyggliga läge, vari mänskligheten nu befinner sig. Det behöver blott erinras om att det ännu ej har gÃ¥tt fem Ã¥r, sedan Barthon spärrade alla möjligheter för en lösning av nedrustningsfrÃ¥gan genom att viigra Hitler en arme, som skulle hava utgjort en tredjedel eller fjiirdedel av hans nuvarande. (Se Svensk tidskrift 1S37, s. 155 ff.) Ingen kan bestrida, att det är sina gärningars lön, som Frankrike nu fÃ¥r uppbiira. Men Ã¥ andra sidan - en handlingsduglig fransk stormakt Hr en oundgänglig förutsättning för den jämvikt i Europa, utan vilken de mindre staternas - ej minst Sveriges - fria tillvaro utsiittes för de fruktansvärdaste faror. Aktionen Dimlösningsdekretet mot organisationen IKL (Fostermot IKL. ländska Folkrörelsen) och pÃ¥budet om indragningen av dess tidningspress den 22 november 1938 kom som en fullstiindig överraskning icke blott för utlandet utan även för allmänheten i Finland, ja, enligt uppgift t. o. m. för de bäst initierade politiska kretsarna. En rätt komplicerad lagstiftning och mycket stridiga omdömen för- 741 Dagens frÃ¥gor svÃ¥ra informationerna om vad som skett oeh vad som ligger bakom det skedda. IKL är en kvarleva frÃ¥n Lapparörelsens tider. Det bildades, sedan Mäntsälä-hiindelserna definitivt komprometterat tidigare existerande Lappo-organisationer och en stor del av deras ledare, för att föra samma ideer vidare. IKL övergav formen av en fri folkrörelse och uppträdde 1933 i valkampanjen som ett politiskt IJarti, visserligen med iindamÃ¥l bl. a. att göra slut pÃ¥ partierna. I dessa IKL:s första val erövrade partiet 15 platser av riksdagens 200. I sin politik började IKL smÃ¥ningom alltmer att taga sina förebilder frÃ¥n 'l'yskland och (speciellt) Italien. Dc första Ã¥ren efter IKL:s inträde i riksdagspolitiken stod det mycken strid kring dess uppträdande, s<lviil i riksdagen som utanför. Partiet var ultranationalistiskt finskt, i utrikespolitiken aggressivt mot Ryssland, oeh annars främst »antimarxistiskt» samt antiparlamentariskt Efter berömt mönster förfäktades krav pÃ¥ vissa sociala reformer, men denna del av verksamheten fiireföll rätt löst pÃ¥klistrad. IKL var och är fortfarande rekryterat ur ultrahögcrkretsar. Inblandningen i riksdagspolitiken som ett politiskt parti har blivit lKL:s olycka. Ingenting har IKL naturligtvis fÃ¥tt till stÃ¥nd oeh riksdagen likaväl som allmänheten har tröttnat pÃ¥ de stora orden. J a, IKL sHilvt har som riksdagsgrupp förvandlats till en tystlÃ¥ten, hopplöst slagen skara. Vid 1936 Ã¥rs val förlorade IKL visserligen ondast ett mandat, men det har ansetts givet att IKL vid valen sommaren 1939 skulle försvinna relativt fullständigt. Under Ã¥rens lopp ha socialdemokraterna yrkat l)Ã¥ förbjudande av IKL:s verksamhet sÃ¥som stridande mot lag oeh god sed. Vid agrarpartiets partimöte för ett par Ã¥r sedan fattades on resolution i samma riktning. Men under de senaste Ã¥ren ha dessa krav tystnat. Visserligen ha myndigheterna upplöst IKL:s ungdomsavdelning, som bl. a. var inblandad i de estniska frontkämparnas kuppförsök, och Ã¥talon mot IKL:pressen äro en regelbunden företeelse, men att vidtaga Ã¥tgärder mot rörelsen i dess helhet hade icke mera ansetts av behovet pÃ¥kallat. I detta hige kom inrikesministeriets dekret av den 22 november, i vilket förordnades att !KL-organisationen i dess helhet, inkluderande alla slag av underavdelningar, skulle provisoriskt inställa sin verksamhet; till denna ansÃ¥gs även höra utgivande av tidningar, vilka sÃ¥ledes iiven förbjödos att utkomma. Som motivering anförde inrikesministcriet, att IKL utgjorde en olaglig fortsättning pÃ¥ tvenne av domstol upplösta Lappo-föreningar samt att vid dess möten förekanunit mycket, som stridit mot lag och god sed. Den juridiska grunden till denna Ã¥tgärd var stadgandet i föreningslagen, att förening kan av inrikesministeriet provisoriskt förbjudas fortsätta verksamheten, ifall föreningen i denna bryter mot lag och god sed. Denna Ã¥tgärd skall dock inom fjorton dagar underställas domstols konfirmation. Finner domstolen att Ã¥tgärden varit befogad, förblir förbudet i kraft tillsvidare; annars förfaller detsamma. Inom 742 Dagens frÃ¥gor fjorton dagar efter domstolens beslut skall Ã¥tal i vanlig ordning anhängiggöras mot föreningens funktionärer, och i den rättegÃ¥ng, som därefter följer, avgöres slutligt föreningens öde. Det mÃ¥ erinras, att möjligheten att provisoriskt inställa en förenings verksamhet tillkom som ett Lappo-krav, avsett att underlätta Ã¥tgärder mot de kommunistiska föreningarna. Inrikesministeriets Ã¥tgärd blev omedelbart föremÃ¥l för debatt i riksdagen och godkiindes, sedan IKL-riksdagsm~innen demonstrativt avlägsnat sig. NÃ¥gon entusiasm för regeringens politik mot IKL kunde man dock icke spÃ¥ra i finländska riksdagskretsar varken inom eller utom regeringsgrupperna. Den allmänna Ã¥sikten var att regeringen icke bort vidtaga en sÃ¥dan Ã¥tgärd, om icke en tvingande nödvändighet förelegat. SÃ¥ var emellertid ej fallet. Bevismaterialet mot IKL var till största delen gammalt. DÃ¥ man under den sista tiden kunnat förmärka ett tydligt avtynande av intresset för IKL:s verksamhet, sÃ¥ hade det varit bättre, ansÃ¥g man allmänt, att lÃ¥ta IKL självdö. Atgärden skulle ge IKL ny luft under vingarna; om den lyckades, skulle den tvinga IKL till underjordiskt arbete, där förutsättningarna för framgÃ¥ng voro mycket större än om allmiinheten fritt finge se dessa nazieftersägare i aktion. Slutligen skulle Ã¥tgärden utomlands skapa det alldeles falska intrycket att IKL varit sÃ¥ farligt, att regeringen tvingats slÃ¥ till för att försvara demokratien. Opposition lÃ¥ngt in i regeringslägret viickte inrikesministerns Ã¥tgärd att lÃ¥ta de tidningar, som förfäktat !KL-ideer, inkluderas i förbudet. Här handlade myndigheterna dessutom med stöd av en lagtolkning, mot vilken vägande anmärkningar kunnat göras. Tidningarna utgöra en del av IKL:s verksamhet, ansÃ¥g inrikesministern, och borde därför i enlighet med föreningslagen dela föreningens öde. Men härtill kunde invändas, dels att tidningarna juridiskt ägdes av självständiga aktiebolag, dels att pressfriheten finnes reglerad i en annan lag än föreningslagen och att förutsättningar för ett ingripande mot tidningarna enligt pressfrihetslagen saknats. Rent humoristisk blev denna pressfrihetsdiskussion med hiinsyn till de stridande parternas ombytta roller. Samlingspartiet, som aldrig vägrat sitt stöd Ã¥t förslag till inskränkningar i de medborgerliga rättigheterna, sjöng plötsligt med patos pressfrihetens lov. IKL har alltid kämpat mot den »formella» lagen, vilken ej fÃ¥r stÃ¥ i vägen för folkets vilja, men ägnade sig nu plötsligt Ã¥t de mest bokstavsstränga tolkningar av förenings- och tryckfrihetslagarna. Socialdemokraterna Ã¥ter, som konsekvent motsatt sig alla inskränkningar i de medborgerliga friheterna, pÃ¥minde nu allvarligt om att dessa friheter ej finge missbrukas. Mitt i denna situation förklarade rÃ¥dstuvurätten i Helsingfors - för de flesta alldeles oväntat - att inrikesministeriet saknat grund för sina interimistiska Ã¥tgärder mot !KL-föreningarna. Det var ej bevisat, ansÃ¥g domstolen, att IKL utgjorde en fortsättning pÃ¥ de upplösta Lappo-föreningarna; dessutom vore de mindre förseelser, som 743 ~·· Dagens frÃ¥gor förekommit vid IKL:s möten, ej av det allvarliga slag att de motiverade ett sÃ¥ strängt ingripande. Härmed upphörde automatiskt förbudet mot IKL:s verksamhet, organisationen upptog genast arbetet med fördubblade krafter, tidningspressen utkommer igen och partiet har fÃ¥tt en storartad reklam inför sommarens val. Trots denna motgÃ¥ng har inrikesministeriet fullföljt Ã¥talet mot. IKL i ordinarie domstolsväg. :Man frÃ¥gar sig, vad det varit som föranlett Finlands regering att just denna höst taga itu med IKL, och varför dess verksamhet, som haft samma karaktär i Ã¥tminstone sex Ã¥r, just nu skulle förbjudas. Regeringen svarar, att detta berodde pÃ¥ att den detaljerade, juridiskt bindande utredningen nu först blivit färdig. :Man hade visserligen tidigare gjort liknande materialsamlingar, men dessa hade varit för ofullständiga för att tjäna som bas för ett ingripande. Detta iir säkerligen den yttre sanningen, men det finnes uppenbarligen även en inre sÃ¥dan, inrikesministerns person. Som bekant Hr det den kände idrottsledaren doktor Urho Kekkonen, som är chef för inrikesministeriet. Han är verksam och ärelysten, och han mÃ¥ste alltid göra nÃ¥- got. Alltför lÃ¥ng tystnad kring hans person är för honom ovälkommen. Hans parti, agrarerna, hade för nÃ¥gra Ã¥r sedan rekommenderat förbud mot IKL. Kunde meriter bättre förtjänas Hn genom rekommendationens förverkligande~ Samtidigt kunde intresset nÃ¥got avlänkas frÃ¥n agrarernas i mÃ¥ngas ögon alltför intima samarbete med socialdemokraterna. I nästa valkampanj kunde Kekkonen Ã¥terigen falla över IKL, nÃ¥got som alltid varit en dragande spik, i stället för att behöva redogöra för ett samarbete, som i stora kretsar av agrarväljare betraktas med mycket oblida ögon. Kekkonen älskar intrigen och den politiska striden. Han bröt en gÃ¥ng idrottssamarbetet mellan vÃ¥rt land och Finland. De drastiska Ã¥tgiirderna mot IKL ligga psykologiskt pÃ¥ samma plan. Hans spel är i detta fall dessutom ofarligt. IKL har inga vänner, men desto mera bittra fiender. PÃ¥ en Ã¥tgärd mot IKL kan aldrig en finländsk minister falla, iivPn om Ã¥tgärden är politiskt huvudlös och juridiskt tvivelaktig. Den senaste Alltsedan 1932 har den västligaste provinsen i sovjetrepubliken? Kina, Sinkiang eller östturkestan, som den vanligen kallas, varit skÃ¥deplatsen för ett inbördeskrig, vars olika faser äro mycket litet kiinda. Detta beror dels och främst pÃ¥ provinsens avskilda läge och dels kanske pÃ¥ att europeerna iiro synnerligen fÃ¥- taliga i provinsen - europeiska ekonomiska intressen ha icke direkt blivit berörda av kriget och oroligheterna, men väl politiska. England har utan nämnvärd reaktion lidit en avsevärd prestigeförlust i Östturkestan, medan den sovjetryska politiken har kunnat inhösta en av sina större framgÃ¥ngar i Asien. Klokt nog - ur sovjetrysk synpunkt - har världspressen icke försetts med underrättelser frÃ¥n fronten i Sinkiang. Vad stort sker, sker tyst! östturkostan har sedan lÃ¥ng tid tillbaka varit ett synnerligen omstritt omrÃ¥de. Liksom i Afghanistan har engelskt och ryskt politiskt 744 l>Sufll1ttriet SI-IArJBERGeN Tibet Knrtski~s över Östtnrkestan. Dagens frÃ¥gor iutrigs]ld miitis diir. ]1;ugelsmiinnen ha strävat efter att göra östturkestall till en hufferh;tat mot den tsaristiska imperialismens aspirationer pÃ¥ Indien, ett arbete som icke uppgavs efter omvälvningen i Hy:;sland. Man kan tycka, att den östturkestansk-indiska griinsen -- Rimalajas höga berg - i och för sig :;kulle erbjuda till- 6iekligt militiirt be:;kydd, men Östturkostan hade även ekonomiskt intresse för engelsmännen. Det gick frÃ¥n Srinagar i Kashmir och frÃ¥n Peshawar i North West J1,rontier Province upp karavanvägar över Himalaja till de östturkestanska shiderna Kashgar, J arkend och Chotan, och pÃ¥ dessa fördm; en avseviird mängd auglo-indiska varor till de östturkestanska avnämarna. Denna handelsförbindelses glansdagar upphörde i och med att den nya sovjetryska staten hörjade att anlägga vägar frÃ¥n Ryska 'l'urkestan upp genom 'fienshan-bergen till den kinesiska gränsen. Det ryska ekonomiska hotet ökades ytterligare efter det att 19BO den bekanta sovjetryska 'l'nrksih-järnviigen blivit färdig. Denna följde tiitt östturkestans nordviist- och Yästgräm:, oeh genom bibanor och liittframkomliga landsviigar upp till gränseu underliiHade:; i hög gmd transporten av ryska varor. Det blev mt framförallt städerna i viistra delen av östturkestan, som blevo föremÃ¥l för det ryska intresset, friimHt Kashgar med ryskt generalkonsulat och särHkild handelsavdelning, vidare Aksu och Kut.ia. De cngch;ka varorna kunde ieke längre tävla med de ryska i prisbillighet - iiven om de gjorde det i kvalitet -- av ganska lättförstÃ¥eliga skiil. Som ett exempel kan nämnas, att en handelskaravan behöver 40-50 dagar för att gÃ¥ viigen frÃ¥n Srinagar till Kashgar (därtill stora ,.;trapatsc-r i passc-n i Himala.ia) medan samma karavan frii11 staden 745 Dagens frÃ¥gor Osch i Ryska 'L'urkestan (en av utgÃ¥ngspunkterna för handeln pÃ¥ Sinkiang) före 1932 behövde 12-14 och numera - därigenom att en rysk bilv~ig är färdig till gränsposten Irkeschtam - endast 6 dagar. sträckan torde ganska snart bli möjlig att trafikera pÃ¥ 2 dagar, när en väg blivit anlagd även pÃ¥ östturkestanskt omrÃ¥de. 'L'rots att engelsmännen nu anlagt bilvägar ganska högt upp i Himalaja - bl. a. torde bilvägen till Gilgit snart vara färdig vilken förkortar tiden till östturkostan med 15 dagar - sÃ¥ fÃ¥r man utgÃ¥ frÃ¥n att ÖRtturkostan nu tack vare kommunikationsmedlens utveckling helt har mÃ¥st öppna portarna Ã¥t ett heRtämt hÃ¥ll - Ã¥t SovjetryRsland. Samtidigt har dörren stängts Ã¥t Indien och tills vidare iiven Ã¥t det nrRprungliga moderlandet Kina, där naturförhÃ¥llandena (öknen Gobi) Jiigga hinder i vägen för lätta kommunikationer. Det är möjligt, att vi h~iri ha att Re orRakeu till den engelska reträtt frÃ¥n östturkestan, som nu gradvis skett iinda frÃ¥n inbördeskrigets början 1932, en reträtt ROm doek ieke är fullRUindig sÃ¥ liinge engelRka generalkonsulatet i Kashgar fortfarande finnes kvar. Det gamla Tsarryssland krävde ÖstturkeRtans införlivande metl riket av Ramma skäl, som det krävde omrÃ¥dena i norra AfghaniRtan allt intill Hindukuseh-kcdjan: den etnografiska Ramhörigheten. östturkostan är bebott till 80% av turkar av Ramma stam som i Ryska 'l'urkestan, vilka tala i det niirmaste samma sprÃ¥k. DÃ¥ det gällde att införliva nytt land med imperiet anlade ofta tRarismen dessa i vÃ¥r tid välkända synrmnkter, men inget hindrade att senare en kraftig rusRifieering ägde rum inom den etnografiRka enheten. Sovjetmakten tog snart upp företrädarnaR ideologi, även om den doldes av en mask, som hette kommunism. östturkestan var synnerligen önskvärt för de nya herrarna i RyRsland, inte minRt därför att provinsen iiger outnyttjade naturtillgÃ¥ngar. Bomullsodlingen i södra östturke;.;tan iir sÃ¥ ]lass betydande att en kraftig export har kunnat äga rum till Sovj(~tÂ- ryssland. För övrigt har ryska generalkonRulatet i Ka;.;hgar med rÃ¥d och dÃ¥d bistÃ¥tt dc östturkiska bomullsodlarna, dÃ¥ det gällt att höja den Ã¥rliga In·oduktioncn. När upproret 1932 började, viRade det ;.;ig ocks<t ;.;nart, att Sovjetryssland hade ett finger med i spelet. Det förde den turkiska nationaliRmenR talan. ViRserligen nämndeR icke J)Ã¥ detta tidiga stadium en Sovjetrepublik ÖRtturkeRtan. Detta skulle ha Yarit direkt oroande för de synnerligen ortodoxa muhammedanerna i östturkcstan. Men tankarna pÃ¥ upprättandet av en s.iälvRtändig östturkisk stat, sÃ¥ROin den hade funnits pÃ¥ 1870-talet under .Jakuh Beg, ununderstöddes med rÃ¥d och dÃ¥d. Det sistnämnda betydde en kraftig export av vapen frÃ¥n Ryska Turkestan till Sinkiang. FrÃ¥n ryskt hÃ¥ll - även vetenskapligt - började man tala om den gamla ujguriska kultur, som hade sin glanstid pÃ¥ 700-900-talct och som blomstrade längs de gamla sidcnvicigarna, vilka gingo genom östturkestan. De nuvarande östturkarna nämndes som dessa högtstÃ¥ende ujgurer;.; avkomlingar. Att de stodo sÃ¥ lÃ¥gt kulturellt nu, berodde pÃ¥ att de hade exploaterats av kineserna. Detta evangelium passade bra för östturkestan, ty det kineRiska förtryeket hade käntR hÃ¥rt i landPt oeh 746 Dagens frÃ¥gor de kinesiska maktägande hade gjort allt för att draga ekonomisk nytta av östturkestan utan att lämna befolkningen nÃ¥got vederlag i form av t. ex. förbättring av de sociala förhÃ¥llandena. Efter ett par Ã¥r av inbördesstrider utropades verkligen 1933 den första självständiga republiken östturkestan i staden Aksu, men den omfattade endast västra delen av landet och var synnerligen preliminär. Inom den framträdde emellertid snart turkar, som började att driva kommunistisk och antireligiös propaganda parallellt med den nationalistiska ujguriska. Den svenska missionen, som verkade i Kashgar och J arkend, fick efter hand se sin verksamhet inskränkt - under inbördeskrigets tidigare skede hade den Ã¥tnjutit samma förmÃ¥ner, som under kinesisk iiverhöghet. 1935 upprättades i Östturkestan GPU-organisationer, som samarbetade med de ryska organen i Taschkent och som höllo ett vakande öga pÃ¥ missionärerna. PÃ¥ sommaren 1938 förbjödos alla turkar vid ningelsestraff att besöka de svenska missionärerna och dessa hade ingenting annat att göra än att lämna landet. Revolutionen var - ur europeisk synpunkt - i tysthet genomförd. Den hade rÃ¥kat de ledande inom islam, som flytt till Indien. Den hade även träffat de rika köpmännen, som fÃ¥tt se sina ägodelar beslagtagna och ROm ocksÃ¥ för att rädda livet gett sig i väg söderut. östturkestan har blivit Ujguristan, än sÃ¥ länge en självshindig sovjetrepublik av samma slag som 'ramm-Tuva norr om Mongoliet och än sÃ¥ länge av Kina betraktad som provinsen Sinkiang men till utseende och innehÃ¥ll direkt avpassad att efter en väl avvägd tid söka »frivillig» anslutning till de socialistiska rÃ¥dsrepublikernas union. Lubbe Nordströms Det har under hösten g·ått höga och ofta vrednya upptäcktsfärd. gade vÃ¥gor kring Lubbe Nordströms bostadsreportage med tillhörande mÃ¥ndagsförkunnelse i radion. Det svenska folket har blivit vant att fÃ¥ mÃ¥ngahanda och ibland även mycket sig tillkastat genom etervÃ¥gorna, men det har tidigare icke i allvarliga ting hört ett sÃ¥dant uttryckssätt, som det varmed Lubbe Nordström nu givit det lyssnande folket del av sin mening om människor och bostadssätt landet runt. Hade de nu uppenbarligen högst chockerade lyssnarna förut stiftat nÃ¥gon bekantskap med Öbackas diktare, skulle de ha tagit det hela betydligt lugnare. De skulle dÃ¥ ha vetat att Lubbe Nordström ~ir en av de mest fantasibegÃ¥vade prosadiktare vi nutilldags ha i vÃ¥rt land. De skulle dÃ¥ ocksÃ¥ ha vetat att Lubbe Nordström och objektivitet äro lika oförenliga som eld och vatten. Lubbe Nordström iir subjektiv till det yttersta, har alltid varit det och kommer förmodligen att alltid bli det. Han ser det han vill se och mÃ¥lar sÃ¥ som det roar honom att mÃ¥la. Den som nÃ¥got följt med hans framfärd vet ju ocksÃ¥, att han tar munnen överfull när han vill säga nÃ¥gonting, och att han iir en boren mästare att okväda människor och ting, som väckt hans misshag. Känner man detta, borde man egentligen inte fästa alltför stort avseende vid hans snabba bostadsinspektion. Det uppseende och det rabaldet· som han emellertid kommit Ã¥stad kanske ändÃ¥ kan motivera nÃ¥gra reflexioner i ämnet. 747 Dagens frÃ¥gor Först är det utan vidare klart, att det finns en del dÃ¥liga, i vistm fall t. o. m. mycket dÃ¥liga bostäder. Det kan bero pÃ¥ mÃ¥nga olika orsaker. I vissa fall oförvällad fattigdom, i andra fall lättja, slöhet och vanvÃ¥rd av bostaden. Där det iir frÃ¥ga om dÃ¥liga lönehostäder kan det bero pÃ¥ svag ekonomi hos arbetsgivaren, men det kan naturligtvis ocksÃ¥ förekomma klandervärd likgiltighet och oföretagsamhet frÃ¥n iigarens sida. Att dÃ¥liga boshider finnas stÃ¥r alltsÃ¥ över varje diskussion. Men frÃ¥gan är hur det verkligen genomgÃ¥ende stÃ¥r till . med bostadsstandarden. Är den verkligen sÃ¥ bedrövligt dÃ¥lig, som det vill framgÃ¥ av Lubbe Nordströms föredrag? .Ta, det beror ju pÃ¥ vilka normer och krav som uppställas. Är det en absolut fordran pÃ¥ att hostaden för att vara människovärdig skall ha eentralvärmeanläggning, badrum, vatten- och slaskledningar, dubbelkopplade fönster samt vara ombonade med tex och masonit etc., dÃ¥ är det naturligtvis dÃ¥ligt beställt, ty allt detta finnes endast i ringa omfattning, och i mÃ¥nga fall inte alls ute pÃ¥ landsbygden. Och vad värre är: det finns oftast inte ekonomiska möjligheter att ordna med alla dessa dyrbara agremanger, synnerligast som byggnadskostnaderna i övrigt genom fackföreningarnas expansion och ibland hänsynslösa 1111pträdande i stor utsträckning kommit till sÃ¥dan höjd att endast de, som ha ekonomiskt särskilt väl förspänt, förmÃ¥ bära dem. Men i den mÃ¥n ekonomiska resurser finnas pÃ¥gÃ¥ moderniseringsarbeten bÃ¥de i störn~ och mindre bostäder. För vanligt nyktert betraktelsesätt kan dock icke en iildre, omoderu men väl underhÃ¥llen och vÃ¥rdad bostad anses ovärdig och underhaltig. De moderna bekvämligheterna betyder närmast besparing av tid och arbetskraft; finnes de, kan det ocksÃ¥ gÃ¥ mycket bra att bo i en gammal byggnad pÃ¥ landet, viirre iir det inte. Hur ofta har man inte s2tt en ganska torftig bostad, där hemmet varit snyggt, välvÃ¥rdat och med enkla medel l)rydligt, där trevnad och god hemkultur lyst upp det hela. Och Ã¥ andra sidan har man e.i Hällan sett ganska nya bostiider vÃ¥ ett bedrövligt siitt präglade av oordning och vÃ¥rdslöshet. FrÃ¥gan om hosUiderna och hemmens beskaffenhet iir i stor ntstrackning en uppfostringsfrÃ¥ga. Vad siirskilt beträffar lönehostäderna har tiden visst inte stÃ¥tt stilla. Det har de senaste tvÃ¥ a tre Ã¥rtiondena - trots jordbrukskrisen icke minst pÃ¥ sistone - förekommit en synnerligen omfattande förbättring av detta bostadsbestÃ¥nd. Att allt iindÃ¥ inte i\vm·allt iir väl besUillt har som förut sagts olika orsaker. Och att allt ej kan göras i ett slag, är knappast heller förvÃ¥nande. De landskapsbeskrivningar, som Lubhe Nordström givit i sina radioföredrag, ha företett vissa egendomligheter, som nog mindre bero pÃ¥ bostadssed och levnadssätt i resp. landsdelar än pÃ¥ viRsa karak tärsegenheter hos talaren själv. Han har gjort en mycket markant skillnad mellan Sydsverige och Nordsverige; till Sydsverige räknas dÃ¥ landet och folket söder om Dalälven. Där har han Rökt upp och i sprÃ¥kets saftigaste fi1rger mÃ¥lat det ehindiga och förkomna, det smutsiga oeh vämjeliga, och dessa tavlor har han sökt framRtälla som ty- 748 Dagens frÃ¥gor piska för resp. landskap. Detta hans frossande i smuts och stank har sammanfattats i ordet »Lort-Sverige». Men dÃ¥ han pÃ¥ sin snabbresa kommit upp till sina norrländska bygder, har blicken och sprÃ¥ket och färgerna blivit helt förbytta. Det var inte bara ett nytt land. som nu framträdde, det var framför allt en ny Lubbe. PÃ¥ ett särskilt sätt kom denna nya inställning fram, dÃ¥ han vid början av det norrländska reportaget uttalade nÃ¥gra allmänna omdömen och bl. a. yttrade, att »smutsen spelar ingen roll i Norrland». Och sedan visades hur fint och propert man nu byggde och bodde i norrländska industriarbetarsamhällen. Och när nÃ¥gon gÃ¥ng en bild gavs av torftiga bostadsförhÃ¥llanden under sjukdom och fattigdom, sÃ¥ var det ändÃ¥ en ren och mjuk färgton över det hela. Höjdpunkten i den reportagcgenren nÃ¥ddes vid besök hos en odlingens hjälte som koloniserat, brutit bygd och byggt goda hus Ã¥t sig och sina barn i »framtidslandet». Det var norrländska »ljusbilder» som visades och de kunna utan tvivel vara sanna. Men motsvarande människor och förhÃ¥llanden i Sydsvcrige hade Lubbe Nordström intet intresse för, de passade inte in i de tavlor han där mÃ¥lade upp. Det är uppenbart att reportern föresatt sig att grundligt tukta till det förut allt för agalösa Sydsverige; han skulle som ett nÃ¥got vulgärt uttryck lyder »läsa lusen» av sydsvenskarna. Betecknande uttryck för detta författarens bemödande är den smakfulla glosan att »skÃ¥- ningarna äro skitaktiga» och omdömet att de dÃ¥ligt boende närkingarna voro slöa, stumma och stirrande. Hedan de underliga komplex, som ligga bakom en sÃ¥dan inställning, meritera omöjligen till en privilegierad upplysningstjänst. Vad som man har allt intresse av att veta är, vilka krafter och intt·essen som stÃ¥ bakom och animera Lubbe Nordström till hans nu och dÃ¥ företagna, med stor reklam omgivna inspektionsresor inom landet. Ty han reser icke alldeles pÃ¥ eget bevÃ¥g. Under jordbrukskrisens första akuta skede sändes sÃ¥lunda författaren Nordström i väg pÃ¥ en turw~ genom landet för att samla intryck och klargöra krisen, dess orsaker och botemedel. Resultatet av denna resa kom snart i form av en bok »Nordeuropas förenade bönder», där författaren snabbt och pÃ¥ ett ofta förbluffande sätt skisserade upp jordbrukets läge och utvecklingslinjer. Lösningen av krisen hade han som i en ask, allt var lika enkelt och pÃ¥tagligt, som auktorn var genomträngande i sin analys och överlägRet tvärsäker i sina profetiska utsagor. Författarens okunnighet om jordbruket och dess praktiska problem strÃ¥lade ut frÃ¥n varje sida i boken, vilken efter reklamljusets slocknande ocksÃ¥ hastigt gick till en välförtjänt glömska. Den resan och dess resultat borde rimligtvis icke kvalificera till uppdraget att kartlägga och beskriva land och folk i frÃ¥ga om ett av vÃ¥ra allra betydelsefullaste sociala problem. När sÃ¥ ändÃ¥ skett i det att Lubbe Nordström fÃ¥tt ett halvofficiellt uppdrag att undersöka folkets bostäder, sÃ¥ visar detta närmast en fast otrolig omdömeslöshet hos vederbörande i Radiotjänst. Men bakom Radiotjänst stÃ¥ uppenbarligen andra betydelsefulla krafter intresRerade av att genom Lubbe NordRtröms suggestiva 749 Dagens frÃ¥gor dialektik sÃ¥ vind pÃ¥ det sociala och politiska fältet. Man har rtitt att fordra att ett företag, i sin ensamställning sÃ¥ beroende av och i sÃ¥ nära kontakt med statsmakterna, hÃ¥lles fritt frÃ¥n spekulationer av sÃ¥dant slag. Med en viss tillfredsställelse har man dock tagit del av radionämndens nyligen publicerade, delvis klandrande uttalande; visserligen borde detta ha kunnat göras uttrycksfullare men eftersom nämnden bestÃ¥r av representanter för olika Ã¥siktsriktningar, är det vackert sÃ¥ att nämnden kunnat enas i denna kompromiso; med dess indirekta kritik av Radiotjänst. Författaren-talaren bör man kanske inte lasta alltför mycket. Han ~ir nu en gÃ¥ng sÃ¥dan han är, och man kan inte begära att en diktart~ och därtill en diktare av Lubbe Nordströms egenartade karakttir skall pÃ¥ ett vederhäftigt, klokt och taktfullt sätt göra en sÃ¥dan utredning. Han har och bör ha en diktares privilegium att efter sin ingivelse fÃ¥ fritt producera sig i alster, som man kan ha glädje av eller träkigt vid eller med likgiltighet gÃ¥ förbi allt efter omdöme och smak. Skulle han ocksÃ¥ vilja Ã¥tergiva verkligheten vÃ¥ det 1nest skeva oeh fantastiska sätt och kalla det Skildringar ur Svenska Nationens liv eller Petter Svensks historia eller tilläventyrs Lort-Sverige eller nÃ¥got annat lika vackert, sÃ¥ mÃ¥ han visserligen kritiseras, men helst med det överseende som för en fantasiens martyr rimligen kan pÃ¥fordras. Men det är en annan sak att till hans förfogande ställa en tribun och en megafon, med vilka han kan göra sin röst hörd och slunga ut sina fadäser till hela det svenska folket och iinnu liingre. Det iir Lubbe Nordströms uppdragsgivare, som böra klandras för sin omdömeslöshet, helst sÃ¥ eftertryckligt att spektaklet ieke up]n'eiJHS. G. P~n. Opposition och ::Vliiuehenöverenskomtnclscu var den- hittills ~ regering i England. sista etappen i en politisk omorientering·, som för Englands del betydde ett allvarligt försök att vinna 'l'ysklands förtroende och vänskap genom att lämna Hitler mer eller mindre fullständigt fria hiindcr i Centraleuropa. Hcsultatet har blivit, att Centraleuropa och Tyskland numera iiro syuonyma begrepp. Allt tyder emellertid pÃ¥ att saken ej iir utagerad hiirmcd. Vare sig den tyska expansionen i första hand konuner att gÃ¥ mot Östeuropa eller mot friimmande världsdelar, har den ingalunda nÃ¥tt sitt slut. Uppenbart synes även vara, att den nuvarande engelska statsledningen iir besluten att till niistan varje pris söka undvika en allmän curot)eisk konflikt, även om detta medför betydande prestigeförluster för det brittiska riket. En poetiskt anlagd kritiker har sammanfattat läget efter Mii.nchen i följande lilla vers, som hänsyftar pÃ¥ Disrarli och Berlinkongressen: 750 >>\Vhen sixty years ago the Jew (Disraeli) Home from his mission came, Proclaiming peace with honour, few Carcd to rlispute his claim. --- But now, when all the world seems :mch A God-forsaken mess, How could we love thee, peace, so much Loved we not honour less7» Dagens frÃ¥gor Neville Chamberlains utrikespolitik har ocksÃ¥ lÃ¥ngt ifrÃ¥n stöd frÃ¥n hela folket, sÃ¥som flera fyllnadsval ha visat; och Hitler har flera gÃ¥nger antytt, att han icke kan lita pÃ¥ Englands vänskap, sÃ¥ länge dess statsskick är sÃ¥dant att kritikerna när som helst kunna komma till makten. OpJlOsitionen iir emellertid ytterst heterogen. PÃ¥ oppositionsbänkarna samsas nödtorftigt tvÃ¥ partier, oavsett en eller annan »oberoende>> parlamentsledamot sÃ¥dan som Vernon Bartlett, nyvald representant för Bridgwater. Personuppsättningen är knappast imponerande. Formellt ledes »hans majestäts opposition>> av socialdemokraten Attlee. Men denne, som aldrig tillhört kabinettet (han var vostminister utanför kabinettet 1931), har varken utom eller inom sitt parti nÃ¥gon verklig auktoritet. Den kommande ledaren för arbetarepartiet torde vara Herbert Morrison, som gjort sin karriär i kommunalpolitiken och styr London med lika stor makt som Z. Höglund styr Stockhohn, ehuru med nÃ¥got bättre omdöme. I motsats mot Attlee hann Morrison ocksÃ¥ med att sitta i MacDonalds andra kabinett (som transportmin ister). Han föll emellertid igenom 1931 och Ã¥terkom först 1935 till underhuset. Över huvud taget har han sedan 1931 iignat ganska ringa intresse Ã¥t utrikespolitiken. Den liberale partiledaren, Sir Archibald Sinclair, satt 1931-32 i nationalregeringen som statssekreterare för Skottland. Men ingen av dessa tre har tagit verklig del i arbetet inom nÃ¥got av de mera betydande departementen; den parlamentariska oppositionens mest erfarne man är därvidlag Wedgwood Benn, förutvarande minister för Indien, som emellertid med all sin personliga charm och älskvärdhet lÃ¥ngt ifrÃ¥n är nÃ¥gon ledarebegÃ¥vning. Den designerade utrikesministern, Hugh Dalton, som var Hendersons understatssekreterare 1929-31, är bÃ¥de som Ilerson och som politiker föremÃ¥l för stor misstro frÃ¥n olika hÃ¥ll. Om sÃ¥lunda den parlamentariska oppositionen är en arme utan generaler, sitter däremot pÃ¥ de bakre regeringsbänkarna ett flertal generaler, ännu sÃ¥ länge, till synes, utan arme. StormfÃ¥geln Winston Churchill söker iin en gÃ¥ng, liksom under Ã¥ren närmast före kriget, övertyga sina landsmän att England hotas av det tyska rikets viixande makt. Hans vältalighet och snarfyndighet bilda ett intresseväckande inslag i debatterna. Det är likväl ingen tillfällighet att han sitter ensam i sitt hörn. De grupper med vilka han för ögonblicket iir ense lyssna med förtjusning och applÃ¥dera honom ivrigt, men förtroende finner han ingenstädes. I krig kan hans tillfälle än en gÃ¥ng komma, men om freden bevaras, förblir han, kanske främst pÃ¥ grund av sin insats i kungakrisen, en politiker som aldrig betros med ansvar. En helt annan ställning intar Eden. Hans anseende, bÃ¥de inom och utom parlamentet, har snarast vuxit efter hans avgÃ¥ng. Utan att 751 Dagens frÃ¥gor uppge nÃ¥got av sina asikter har han likväl iakttagit en sÃ¥dan moderation i sitt uppträdande, att ingen kunnat beskylla honom för att ha mist besinningen. Det är anmärkningsviirt att han fortfarande ej sällan niimnes som det konservativa partiets blivande ledare. Den publicitet som omgivit hans amerikanska resa biir även vittnesbörd om hans starka politiska ställning; och det talas om att han alltsedan sin avgÃ¥ng handlat i ständigt och nära samförstÃ¥nd med Lord Baldwin, som själv icke kan eller vill framträda, men genom och tillKammans med Eden driver en skarp kritik mot sin efterträdare. Likväl är det sannolikt att Edens Ã¥terinträde i regeringen under den närmaste tiden är omöjligt. Det ligger niira till hands att jiimföra hans ställning med Palmerstons, trots att de tvÃ¥ personligen äro sÃ¥ olika som gärna är möjligt. Hans anseende och popularitet överträffas knappast ens av Chamberlains, men likafullt göra utrikespolitiska förhÃ¥llanden det svÃ¥rt att Ã¥terge honom den ställning i regeringen ~;om skulle synas naturlig; Ã¥ andra sidan synes han icke vara villig att flytta över till oppositionsbänkarna. Det bör för övrigt pÃ¥pekas, att han iiven inom regeringen har kvar Ã¥tskilliga symvatisörcr, även sedan Duff-Cooper avgÃ¥tt. Undervisningsministern, Lord De La \Varr, har nyligen i ett tal yttrat, att »intet sJm England kan göra nÃ¥gonsin kommer att tillfrcdsst:illa Tyskland>>, och liknande Ã¥sikter torde hysas av en annan regeringsmedlem, Lord \Vinterton, som bl. a. haft flyktingefrÃ¥gan sig anförtrodd. Men det är ej blott de personliga omständigheterna, som försvaga oppositionens stiillning. Allvarligast iir, särskilt när det gäller arbetarepartiet, den uppenbara inkonsekvensen i dess politik. Att Ã¥ ena sidan, lÃ¥t vara utan större energi, motsiitta sig rustningsökningarna, medan man Ã¥ den andra yrkar pÃ¥ en mer aktiv utrikm;politik, är en smula för enfaldigt för att riktigt gÃ¥ i det engelska folket. Det s:igs visserligen, att man inte vill rusta för elen nu följda utrikespolitiken, men däremot möjligen för nÃ¥gon annan, t. ex. för intervention i Spanien. Men en nation som genomlevat världskriget vet av dyrköpt erfarenhet, att effektiva stridsmedel icke trollas fram pÃ¥ nÃ¥gra veckor. LikasÃ¥ är det föga tacksamt att kräva större anslag för sociala reformer och samtidigt häckla regeringen för att den inte visar tillräckligt sinne för det utrikespolitiska lägets allvar. Arbetarepartiets ansvarslöshet och förstörelseverksamhet i försvarsfrÃ¥gan 1929-31 bli icke lätt glömda, ej heller dess oförmÃ¥ga att 1931 höja sig till Snowelens nivÃ¥ i dc finans- och S:)cialpolitiska frÃ¥gorna. Vad Ã¥ter liberalerna beträffar, ha de alltsedan 1916 sett sitt parti komma den fullständiga upplösningen allt närmare. Den nuvarande partiledningens heroiska anstriingningar att undvika allt som kan antyda nÃ¥gon egen politisk stÃ¥ndpunkt och Ã¥r efter Ã¥r balansera mellan liberalism och statssJcialism, mellan regering och opposition, mellan Chamberlain och Eden, ha ingenstädes väckt nÃ¥got mera anmärkningsvärt förtroende. SÃ¥dant kan gÃ¥ för sig när det är lugnt och fridfullt, sÃ¥ att man inte har annat iin hÃ¥rklyverier att syssla med. I kritiska tider kräver elen engelska traditionen att hans majestäts opr1osi- 752 Dagens frÃ¥gor tiou skall svara ».ia>> eller »nej>> i stället för »kanske möjligen om inte ...». Härmed skall emellertid ingalunda sägas att regeringspolitiken erbjuder nÃ¥got väsentligt mera övertygande alternativ. Särskilt Churehill tröttnar aldrig att pÃ¥peka, att ej blott arbetarepartiet, utan även de konservativa ha sin dryga del i skulden för vanskötseln av för•rYaret. Det dröjde dock ända till 1935, för att icke säga ännu hingre, innan England pÃ¥ allvar började Ã¥teruppbygga sin milittira ställning. Aven nu har man gÃ¥tt ytterst försiktigt fram i allt sÃ¥dant som krä~ ver civilbefolkningens medverkan, och särskilt Londons luftskydd torde lämna Ã¥tskilligt övrigt att önska. Niir det framhÃ¥lles, att England icke kan inlÃ¥ta sig !)il andra konflikter än de som beröra dess vitala intressen, blir svaret att England snart nog kan komma i ett sÃ¥ isolerat läge bÃ¥de milittirt och politiskt, att det mÃ¥ste rätta sig efter 'l'ysklands maktsprÃ¥k i alla frÃ¥gor, vare sig de beröra vitala engelska intressen eller ej. Särskilt imperiets kommunikationer bli för varje dag allt mera hotade. Ur engelsk synpunkt är Suez-kanalen i händelse av krig värd mindre än intet, och skulle 'l'yskland Ã¥terfÃ¥ nÃ¥gra av sina kolonier eller t. ex. anamma nÃ¥gon smÃ¥stats besittningar i deras stiille, bli även förbindelserna via Kap ti:imligen prekära. 1\Jled allt detta finnas slutligen ocksÃ¥ vissa tecken, som tyda pÃ¥ att de totalitära regeringarnas maktresurser och förmÃ¥ga att undgÃ¥ otrevlig kritik i viss mÃ¥n tilltala även Mr. Chamberlain, Mr. HoreBelisha och Sir Samuel Hoare. Vad Lord Halifax tänker och tycker torde - dessvärre - just ingen fästa sig vid. Det är ganska svÃ¥rt att förklara, varför regeringen under dessa omständigheter alltjiimt behÃ¥ller överhanden, och ännu svÃ¥rare att förstÃ¥ varför de utomparlamentariska rörelserna - Sir Stafford Cripps' och Sir Oswald Mosleys vänstersocialistiska respektive fascistiska organisationer - ha sÃ¥ svÃ¥rt att fÃ¥ vind i seglen. Kanske är förklaringen helt enkelt den, att engelsk demokrati liksom svensk befinner sig i ett stadium, där all oposition mot den politiska ledningen är impopulär, diir de breda lagren omedelbart tagit sÃ¥ starka intryck av den kontinentala utvecklingen mot autoritär regim, att deras egen regim automatiskt fÃ¥tt en oviintad auktoritet. Denna tendens är icke skönjbar överallt, sÃ¥som t. ex. visas av de amerikanska valen. Men den har utan tvivel sin stora betydelse, särskilt i tider dÃ¥ det utrikespolitiska trycket nr starkt. Huru engelsk politik kommer att gestalta sig under det n~irmaste Ã¥ret, är vanskligt att säga. Avgörande blir ganska sjkert det utrikespolitiska läget. Om allt fortgÃ¥r som hittills, torde parlamentsupplösning äga rum nÃ¥gon gÃ¥ng under Ã¥r 1939. Det är osannolikt, att den ledarelösa oppositionen därvid blir i stÃ¥nd att vinna nÃ¥gon avgörandl' seger. Ä andra sidan kan knappast heller Chamberlain, om icke nÃ¥- gon naturlig eller konstlad krissituation kommer honom till hjälp, täkna med att helt och hi:llet bevara sin majoritet. Hans ställning skulle bli minst sagt prekär, om de missnöjda konservativa komme att utgöra tungan pÃ¥ vÃ¥gen i valmanskÃ¥r och parlament. Under sÃ¥- 753 Dagens frÃ¥gor dana förhÃ¥llanden mÃ¥ste regeringen söka förnyad anknytning Ã¥tminstone till Eden, och det är icke lätt att se huru nÃ¥got sÃ¥dant vore möjligt utan förändringar i bÃ¥de dess sammansättning och dess politik. Men Neville Chamberlain är gammal. Han fyller sjuttio i mars, och i dessa ungdomens tider blir det icke lätt för honom att mycket längre bevara den politiska ledningen. Trots den utsökta nonchalans och det förakt varmed han behandlar underhuset torde det ocksÃ¥ stÃ¥ utom allt tvivel att det parlamentariska arbetet frestar pÃ¥ hans krafter. Det är därför fullkomligt tänkbart att han drar sig tillbaka nästan omedelbart efter valen. Att finna en efterträdare blir icke liitt, men i och för sig kan ministärens rekonstruktion lämna tillfälle till en försoning mellan det konservativa partiets stridande element. I dessa dagar finnes det dock föga skäl att räkna med en lugn utveckling. Den närmast till hands liggande möjligheten torde väl ur Chamberlains synpunkt vara ett val efter samma linjer som 1935: en utrikespolitisk kraftyttring omedelbart före parlarnentsupplösningen, som upplöser sig i intet när valen väl äro över. Dock iir det knappast sannolikt, att Tyskland och Italien denna gÃ¥ng skola visa sig beredda att acceptera ens en nÃ¥gorlunda kraftig demonstration frÃ¥n engelsk sida. Hitler har redan flera gÃ¥nger gjort klart, att han icke pÃ¥ nÃ¥got sätt är villig att taga hänsyn till den engelska regeringens inrikespolitiska svÃ¥righeter. Det finns emellertid även en annan väg, pÃ¥ vilken denna kan draga nytta av eu utrikespolitisk kris. Under kriget förlängde parlamentet sin egen livstid. Helt otiinkbart är det kanske icke att Ã¥ter tillgripa samma metod, även om den skulle väcka mycket motstÃ¥nd frÃ¥n allmänhetens sida. Underhusets medlemmar äro säkert mindre ovilliga att skjuta valrörelsens obehag och kostnader litet längre bort. Slutligen finns ju alltid den möjligheten att en verkligt allvarlig kris, politisk eller ekonomisk, korsar alla beriikningar. Det finns väl ej längre mÃ¥nga som tro, att »den svarta veckan» i september var den sista i sitt slag, eller att Miinchenöverenskornrnelsen definitivt räddat Europas fred. Ej heller borde nÃ¥gra av de 1931-33 sÃ¥ trosvissa ekonomiska reformatorerna i England, Arnerika eller Sverige längre vÃ¥ga pÃ¥stÃ¥ att de gjort slut pÃ¥ alla kriser. Sällan har den politiska horisonten varit mörkare än vid detta Ã¥rsskifte. Och om ovädret brister lös, mÃ¥ste England, liksom alla andra europeiska stater, ganska säkert samlas under en tillfällig eller permanent diktatur. Om Lloyd George eller Hitler fÃ¥r stÃ¥ modell Ã¥terstÃ¥r i sÃ¥ fall att se. London, december 1938. G. H. En idrotts- Idrottsbladets redaktör Torsten 'L'egner har i Ã¥r tvenne filosof. resor fäst uppmärksamheten kring sig: han har samlat sina bästa essayer i boken »Stadion», oeh han har - med idrottsmannens sanna ungdornliga spänstighet - fyllt 50 Ã¥r och samtidigt därmed fullbordat ett kvartsekel sällsynt framgÃ¥ngsrik, lÃ¥ngt utanför landets gränser ivrigt observerad sportjournalistik Bägge händelserna äro remarkabla. 754 Dagens frÃ¥gor. Den som vuxit upp under idrottens genombrott bland idrottsentusiaster och som senare bl. a. genom Idrottsbladets kontinuerliga förmedling vidmakthÃ¥llit intresset för denna stora folkrörelse, läser icke .»Stadiom> fö1· att bilda sig nÃ¥gon ny mening vare sig om författaren eller ämnet. För de mottagliga är det med T. T:s bästa artiklar .som med ~'rans G. Bengtssons bä,sta essayer: de etsa sig var och en .pÃ¥ sitt sätt fast i minnet. »Stadiom> blir för denna mottagliga kategori främst ett minnesalbum, dit man dÃ¥ och dÃ¥ Ã¥tervänder för att pÃ¥ nytt uppleva det skildrade evenemanget eller det diskuterade fallet. Nej, »Stadiom> vänder sig företrädesvis till de mÃ¥nga, vilkas ungdom ej formats. under intryck av idrottens anda. Antingen de tillhöra de osakkunniga men idrottsvälvilliga eller de osakkunniga men idrottsfientliga kunna de aldrig stöta pÃ¥ idrottens filosofi i träffsäkrare, artistiskt elegantare och logiskt mera mejslade vändningar. När idrotten som folkrörelse eller som mentalitet en gÃ¥ng i framtiden skall skildras, blir denna bok ett av de viktigaste nutidsdokumenten. Ingen har heller större förutsättningar att leverera detta än Torsten Tegner, i vilkens mÃ¥ngsidiga begÃ¥vning de musikaliskt lyriska, de matematiskt analytiska, de vetenskapligt idrottsfackmannamässiga och de frÃ¥n effektsynpunkt sett lysande polemiska dragen trängas med varandra. Ett kvartsekel som idrottsjournalist i Torsten Tegners (självskapade) ställning ter sig mÃ¥hända för mÃ¥nga som föga märkligt, ja trivialt. Men hur mÃ¥nga besinna verkligen, att Idrottsbladet läses av mera ungdom än nÃ¥gon annan publikation i vÃ¥rt land. Att tre gÃ¥nger i veckan fÃ¥ viigleda dessa massor är redan i och för sig en stor uppgift för en svensk journalist. Att ha förmÃ¥tt dem att regelbundet lyssna är en prestation. Att under Ã¥rens lopp dessutom tvinga fram sin egen person till en ställning s01n en idrottens oj~imÂ- förlige folktribun, talande än som kritiker till idrottsbyrÃ¥kratien och än som idrottens tolk till det utanförstÃ¥ende folket, torde ingen annan idrottens pressman utomlands ha mäktat med. Faktiskt finnes ej nÃ¥gon annan samtida folkrörelse i vÃ¥rt land, över vilken en ensam publicist har en sÃ¥dan opinionsmakt som idrottsrörelsen resp. T. T. MÃ¥nga och i synnerhet sÃ¥dana, som blott ytligt äro förtrogna med idrottsrörelsen, ha mycket att anmärka pÃ¥ T. T. NÃ¥gra hänga upp sig pÃ¥ hans frodiga stilkonst, där själva konsten sannerligen dock ej enbart ligger i kuraget att motstÃ¥ hämningar; sÃ¥som alltid parat till replik försvarar han sig själv mot dessa angrepp med att hänvisa till Esaias Tegner d. y:s liberala sprÃ¥kregler. Andra förarga sig över de mÃ¥nga ofta förbluffande uttrycken för den livskonst, han odlat samt minutiöst och träget beskrivit; dock kan ingen giirna bestrida, att denna utexperimenterade, bÃ¥de spartanska och frossande livsstil successivt stegrat hans egen individuella prestationsförmÃ¥ga, liksom att självbeskrivningen ovedersägligen kunnat tjäna ett pedagogiskt syfte. MÃ¥nga ha fäst sig vid tendensen till rättshaveri och bristen pÃ¥ diplomatiskt skrivsätt, särskilt när han dragit i härmed mot vissa personer i Finland och Norge; onekligen kan hans advoka- 755 52- :JSS44. Sven8k 1'iäskrift 1938. ..,.-.·· Dagens frÃ¥gor toriska envishet pÃ¥minna om landstingsman Johanssons i Helga de la Brache-affären, men det mÃ¥ste även sägas att han ogärna hugger i sten, liksom att det rent av är upplyftande att iaktta en person, för vilken rätten är absolut eller vad freden enligt Litvinoff skulle vara: en och odelbar. NÃ¥gra ha stÃ¥tt hÃ¥ngrinande kallsinniga till hans hejdlösa entusiasm; men härtill kan blott frÃ¥gas: var skulle svensk idrott i detta nu bÃ¥de organisatoriskt och mentalt ha stÃ¥tt utan tusende sinom tusende ungdomars oförvägna, offervilliga och uppbyggande entusiasm~ Ytterligare ha en del personer klandrat hans inlägg i politiska eller andra brännbara ting; obestridligen kan man varsammare och ödmjukare nalkas främmande ämnen än T. T. men ingen kan gärna bestrida att denne i dessa stycken främst velat begagna flig av rätten att bruka sitt sunda förnuft. Men allt detta rör icke det väsentliga. Ty det väsentliga är, om 'l'. 'l'. brukat sin talang och sin opinionsbildande makt till fromma för en sund idrott och en sund ungdomsfostran eller ej. Man behöver icke tveka om svaret. Det mÃ¥ste bli ett kategoriskt ja. SÃ¥som vaken kritiker har han nog betytt mer än nÃ¥gon annan för idrottsrörelsens inlänkande i rätta banor under dess dynamiska tid. Hans skoningslöshet har mÃ¥hända ej alltid varit rättmätig men pÃ¥ lÃ¥ng sikt nyttogörande oeh positivt skapande; tidningens oavhängiga och ekonomiskt säkra ställning medger ocksÃ¥, att kritiken ej behöver framföras blott för kritikens egen skull, d. v. s. för att skapa sensation. Som en publicistisk överdomare i idrottsliga intresse- och rättstvister har han mestadels, ofta med inträngande analys, förfäktat rätlinjiga, klara och bärande principer. I den internationaliserade idrottsrörelsen har han aldrig ansett sig kunna inlägga nÃ¥gon blind chauvinism, men han har städse hävdat en sund nationalism, säkerligen i sin mÃ¥n ej utan andel i uppväckandet av de djupare nationella instinkter, som nu prägla svensk ungdom. Med största oförskräckthet har han vaktat den svenska idrottsrörelsen mot den politiska klyvning, som skett i en del andra länder; samtidigt har han i sin folkliga livsinställning ej underlÃ¥tit nÃ¥got, som kunnat medverka till att göra idrottsrörelsen till vÃ¥r mest klasslösa och klassutjämnande faktor. Som idrottsfilosof - och även litteraturkritiker - har han utan dagtingan försvarat det sunda, det livsstarka, det produktiva, det heroiska; omvänt har det klemiga, ohärdade, dekadenta i honom haft en arg fiende. Han har kort sagt sökt bibringa svensk ungdom en ljus, vilje- och kämpastark livsÃ¥skÃ¥dning. Han har med sitt intensiva sprÃ¥k kunnat göra sig begriplig för ungdomen. Han har ocksÃ¥ förstÃ¥tts av mÃ¥nga, ehuru icke av alla. Sanningen är nog, att ingen kan tävla med honom om att ha pÃ¥verkat livsinställningen hos stora grupper av svensk manlig ungdom efter kriget. Ã… ven om man alltefter tycken mÃ¥ kunna pÃ¥dyvla honom svagheter eller egenheter, borde ingen numera kunna undervärdera hans verk, hoe est hans fostraregärning. FJ. H. 756