DAGENSFRÃ…GOR Stockholm, 5 juli 1938. Utrikeshandeln: Världsproduktionen av industrivaror, för viikrisförebud eller ej? ken Nationernas förbund utarbetar en indexserie, visade en begynnande avmattning redan för omkring ett Ã¥r sedan, nÃ¥gra mÃ¥nader efter det att rÃ¥varumarknader och börser, i första hand i Förenta staterna, genom starka pris- och kursfall givit den första signalen till ett konjunkturomslag. Industriproduktionens volym beräknades dÃ¥ ligga 6-7% över den nivÃ¥, som uppnÃ¥ddes under det föregÃ¥ende högkonjunkturÃ¥ret 1929. Under loppet av hösten 1937 passerades denna nivÃ¥, och för mars 1938 redovisades en siffra, som är 11-12% lägre än 1929 Ã¥rs. Den internationella handeln synes ha nÃ¥tt sitt största omfÃ¥ng under sista kvartalet 1937. För första kvartalet i Ã¥r uppskattas dess volym till omkring 12% mindre än föregÃ¥ende kvartal och omkring 4 % mindre än första kvartalet i fjol. Siffrorna för handelsomsättningens totala värde visa i stort sett samma utveckling. Under de följande mÃ¥naderna torde en fortsatt avmattning i den internationella handeln ha gjort sig gällande. Den svenska utrikeshandeln har däremot först under maj mÃ¥nad visat mera pÃ¥tagliga tecken till att minskas. Vid en jämförelse mellan första kvartalet i Ã¥r och motsvarande tid för ett Ã¥r sedan - nÃ¥gon annan jämförelse är med hänsyn till den svenska utrikeshandelns starkt säsongmässiga karaktär knappast möjlig - finner man att exportvärdet uppgick till 413 milj. kr. i Ã¥r mot 352 milj. kr. i fjol och importvärdet till 479 milj. mot 436 milj. kr. Siffrorna för mÃ¥naderna april och maj giva emellertid en annan bild: exporten var 315 mot 320 och importen 335 mot 384 milj. kr. Det framgÃ¥r tydligt av de anförda siffrorna, att den svenska utrikeshandeln hÃ¥llit sig bättre uppe än den internationella handeln över huvud och att särskilt den svenska exporten hittills visat en betydligt större motstÃ¥ndskraft mot den allmänna konjunkturförsämringen än importen. Förklaringen härtill är att söka dels i vÃ¥r utrikeshandels struktur, dels, och kanske framför allt vad importen beträffar, i vissa speciella förhÃ¥llanden, som särskilt pÃ¥verkat införseln av en del rÃ¥varor. Den starka prisstegring pÃ¥ rÃ¥varumarknaderna, som pÃ¥gick under sista delen av 1936 och första delen av 1937, framkallade nämligen förskjutningar i industriens inköpsvanor beträffande rÃ¥varor. Dessa förskjutningar torde ha medfört en forcerad import av rÃ¥varor under den tid, dÃ¥ fruktan för en ytterligare prisstegring var allmänt utbredd, och den lagerökning, som i mÃ¥nga fall blev en följd härav, kan ha bidragit till en senare minskning av importen. Men även bortsett frÃ¥n dylika förhÃ¥llanden kan man vänta sig att importen reagerar relativt snabbt inför en konjunkturnedgÃ¥ng, emedan den är sammansatt av en stor mängd varor av olika slag, vilkas användning sträcker sig till praktiskt taget hela det svenska 441 Dagens frÃ¥gor näringslivet. storleken av importen torde därför i normala fall kunna betraktas som starkt beroende av den allmänna ekonomiska aktiviteten inom landet och som en förhÃ¥llandevis god mätare pÃ¥ denna aktivitet. I det nuvarande läget bör man emellertid pÃ¥ grund av de nämnda förskjutningarna icke fästa för stort avseende vid de hitiiils föreliggande importsiffrorna. Beträffande exporten torde det diiremot vara möjligt att tydligare än beträffande importen urskilja vissa utvecklingstendenser, och det kan sÃ¥väl pÃ¥ grund härav som framför allt pÃ¥ grund av exportens ojämförligt mycket större betydelse för det svenska näringslivet vara av intresse att söka gÃ¥ litet längre än till de ovan anförda totalsiffrorna. Om man granskar uppgifterna över Sveriges utförsel till olika länder under första kvartalet i Ã¥r, finner man en del betydande förskjutningar i jämförelse med siffrorna ett Ã¥r tidigare. FrÃ¥n första kvartalet i fjol till första kvartalet i Ã¥r steg sÃ¥lunda exporten till Tyskland frÃ¥n 57 till 79 milj. kr., d. v. s. med närmare 40 %, och till England frÃ¥n 77 till 104 milj. kr., d. v. s. med omkring 35 %. Samtidigt sjönk emellertid exporten till Förenta staterna frÃ¥n 33 till 27 milj. kr. eller med omkring 18 %, medan totalexporten ökades med omkring 17 %! Vad först beträffar exportens storlek de anförda länderna emellan, förtjänar det framhÃ¥llas, att Förenta staternas betydelse som köpare av svenska produkter är väsentligt större iin vad de anförda siffrorna synas visa. Under hela Ã¥r 1937 exporterades till ~"'örenta staterna för 222 milj. kr., till England för 476 milj. kr. och till Tyskland för 310 milj. kr. Utförseln till Förenta staterna bestÃ¥r emellertid till en förhÃ¥llandevis mycket stor del av pappersmassa, för vilken skeppningarna under Ã¥rets första kvartal vanligen äro föga omfattande. För att förklara olikheten i utvecklingen av exporten till de tre nämnda länderna kan man till att börja med hänvisa till den olika styrka, med vilken konjunkturomslaget gjort sig giillande i dessa länder. Under första kvartalet i Ã¥r var den industriella produktionens volym i Tyskland omkring 10% större än, i IDngland ungefär lika med och i Förenta staterna ungefär 30% mindre än produktionen ett är tidigare. Ett dylikt förklaringsförsök torde ha ett visst berättigande vid en jämförelse mellan handeln med England och handeln med Förenta staterna. Större betydelse och större allmängiltighet sÃ¥som förklaringsgrund har dock en hänvisning till de strukturella olikheterna i Sveriges utförsel till länderna i frÃ¥ga och till de växlande marknadsbetingelserna för vÃ¥ra viktigare exportvaror. Av den totala utförseln till Tyskland, under första kvartalet i Ã¥r uppgÃ¥ende till 79 milj. kr., representerades 39 milj. kr. eller omkring 50% av mineraliska och fossila ämnen, d. v. s. huvudsakligen järn- 1 Det förhÃ¥llande, att sist anförda siffror avse försäljningsländcr, medan vissa andra, här begagnade utförselsiffror avse förbrukningsländcr, torde med det sätt, pÃ¥ vilket siffrorna i detta sammanhang användas, sakna betydelse. 442 Dagens frÃ¥gor malm, och 9 milj. kr., eller 11 %, av j~irn och stÃ¥l samt arbeten därav. Exporten till :B~nglancl, 104 milj. kr., utgjordes av malm för 11 milj. kr., järn och stÃ¥l för 14 milj. kr., trävaror för 15 milj. kr., massa och papper för 33 milj. kr. samt kött och smör för 15 milj. kr. Till Förenta staterna utfördes under samma tid totalt för 27 milj. kr., varav järn och stÃ¥l för 4 milj. kr. eller 15 % samt pappersmassa och papper för 19 milj. kr. eller 70% av hela utförseln. Endast med ledning av de anförda uppgifterna torde man kunna anses berättigad att draga den slutsatsen, att upprätthÃ¥llandet av exporten pÃ¥ vÃ¥ra viktigaste avsättningsländer för närvarande är i väsentlig utsträckning beroende av de förhÃ¥llandevis goda marknadsbetingelserna för järnmalm, järn och stÃ¥l samt arbeten av järn och stÃ¥l. Härvid bör dock den viktiga reservationen göras, att exporten av massa och papper, som utgör den betydelsefullaste delen av vÃ¥r totala utförsel, i speciellt hög grad iir utsatt för ogynnsamma p:lverkningar av den relativt starka avmattningen i den ekonomiska aktiviteten i :B'örenta staterna. Belysande för sistnämnda förhÃ¥llande är, att exporten av massa och papper till England frÃ¥n första kvartalet 1937 till samma kvartal 1938 steg frÃ¥n 23 till 33 milj. kr., merlan exporten a v dessa varor till Förenta staterna minskades frÃ¥n 22 till 19 milj. kr. Skillnaden i utvecklingen av exporten mellan malm- och järngrupperna och trä- oeh massagrup1)erna framträder tydligt i kvantitetssiffrorna för dc fem mÃ¥naderna januari till maj i Ã¥r, jämförda med motsvarande siffror för samma mÃ¥nader föregÃ¥ende Ã¥r. NÃ¥gra exempel mÃ¥ anföras. Järnmalm: 5,a milj. ton i Ã¥r mot 4,9 milj. ton i fjol. Tackjiirn: 37 mot 35 tusen ton. Trävaror: 143 mot 148 tusen standards. Sulfitmassa: 375 mot 450 tusen ton. Sulfatmassa: 219 mot 299 milj. ton. Ä ven värdesiffrorn/l tala sitt tydliga sprÃ¥k. För malmgruppen föreligger en exportökning under de fem första mÃ¥naderna i Ã¥r i jämförelse med ett Ã¥r tidigare frÃ¥n 75 till 112 milj. kr. oeh för j~irnÂ- och stÃ¥lgruppen frÃ¥n 119 till 133 milj. kr. Samtidigt var värdet av utförseln av trävaror praktiskt taget konstant, ungefär 50 milj. kr., medan massa- oeh pappersgruppens exportvärde minskades frÃ¥n 196 till 183 milj. kr. Vad som framför allt bidragit till att vidmakthÃ¥lla det goda marknadsUiget för malm oeh järn iir givetvis den omfattande rustningsverksamheten i viirlden. 'l'rävaruexporten, vilken i stor utstr~ickning gÃ¥r till England - Ã¥r 1937 hamnade drygt hälften av vÃ¥r utförsel av triivaror i detta land -, har erhÃ¥llit ett visst stöd av den engelska byggnadsverksamhetens relativt gynnsamma utveckling under innevarande är. För massa diiremot ha inga speciella faktorer uppträtt för att mildra det allmiinna konjunkturomslagets \Terkningar. Sedan den kraftiga prisstegringen under fjolÃ¥ret avstannat, Hinmaeles marknaden i ett mycket ömtÃ¥ligt läge. Lagren voro stora, och köparna hade under knapphetspsykosens dagar försäkrat sig om betydande kontrakt för leverans under 1933 och även i viss utsträckning under 1939. När läget efter hand klarnade och omslaget korn, blevo köparna 443 Dagens frÃ¥gor framför allt angelägna om att befria sig frÃ¥n de ingÃ¥ngna förpliktelserna. För närvarande kännetecknas läget pÃ¥ pappen;massemarknaden framför allt av att köparna teckna nya kontrakt för senare leverans till reducerade priser mot att säljarna revidera dc bestÃ¥ende kontrakten, ofta sÃ¥väl beträffande kvantiteter som priser. Dessutom inskränka producenterna i allmänhet framstiillningcn av massa. Sulfitfabrikanterna, som äro förenade i en internationell organisation, ha sÃ¥lunda beslutat att frÃ¥n den l april tilliimpa en produktionsinskränkning pÃ¥ 20 %. Även läget pÃ¥ pappersmarknaden iir sÃ¥dant, att tillverkarna överenskommit om produktionsinskränkningar med 65% för kraftpapper samt med 50 % för sulfitpapper och Rmörpapper. Den svenska exporten spelar en mycket betydelsefull roll för gestaltningen av konjunkturläget i Sverige. Det kan visserligen rÃ¥da delade meningar om i hur stor utsträckning den gynnsamma konjunkturutvecklingen 1933-37 är att Ã¥terföra pÃ¥ de goda avsättningsmöjligheterna för svenska produkter pÃ¥ de utländska marknaderna, och till vilken grad den framkallats av andra faktorer. Men det förnekaR knappast av nÃ¥gon, att exportenR utveckling är en av de viktigaste strategiska faktorerna i konjunkturcykeln. AlldeleR speciellt i den nuvarande situationen, dÃ¥ dc goda tiderna inom landet hotas av vikande konjunkturer utomlands, blir exportutvecklingen av central betydelse för det inhemska ekonomiska higct. Det iir niimligen huvudsakligen via exporten, som de försämrade konjunkturerna utomlands kunna väntas pÃ¥verka det svenska niiringslivct, och det är i Riffrorna över exportvärde och exportvolym, som man har att söka och, som ovan visats, även finner de första tecknen pÃ¥ att en Rpridning av den internationella konjunkturförstimringen till vÃ¥rt lanu börjar göra Rig gällande. Hur kan man nu vänta sig att exportutvecklingen kommer att förlöpa under den närmaste framtiden~ Svaret pÃ¥ uenna frÃ¥ga blir tydligen i hög grad beroende pÃ¥ vad man anser om konjunkturutvecklingens framtida förlopp i vÃ¥ra stora avsättningsländer. Skulle konjunkturkurvan i Förenta staterna inom kort Ã¥ter hiirja röra sig i stigande riktning, vore det rimligt att vänta sig en allmän Ã¥terhämtning även i den övriga delen av världen, och i sÃ¥ fall skulle sannolikt den svenska exporten snabbt övervinna det hittills inträffade bakslaget. Dock fÃ¥r man ej glömma, att marknaderna för vÃ¥ra exportvaror äro utsatta för vissa risker även om näringslivet i stort sett skulle blomstra runt om i världen. Det är t. ex. tänkbart, att en eventuell internationell Ã¥terhiimtning kommer till stÃ¥nd pÃ¥ grund av eller i samband med en allmän politisk avspänning. Om en dylik avspänning Ã¥tföljes av inskränkningar i rustningarna, kunna järnets och malmens speciellt goda avsättningsbetingelser försämras. Detta torde dock ej vara ett allvarligt »hot» mot vÃ¥r järn- oeh malmproduktion, dÃ¥ i sÃ¥ fall ett ökat behov inom dc av krigRmaterialtillverkningen oberoende industrigrenarna troligen skulle komma att i stor utsträckning kompensera den minskade avsiittningen för rustningsändamÃ¥l. För massa- och pappersexporten torde däremot vissa risker 444 Dagens frÃ¥gor av annan art föreligga. För det första är tekniken pÃ¥ cellulosaindustriernas omrÃ¥de stadd pÃ¥ snabb frammarsch, och i pressen dyka ständigt notiser upp, som tala om framgÃ¥ngsrika försök med att begagna andra rÃ¥varor än trä för cellulosaframställningen. .Även om dylika rykten i allmänhet äro betydligt överdrivna, kunna säkerligen nyuppfunna metoder pÃ¥ detta omrÃ¥de komma att fÃ¥ omfattande konsekvenser för den svenska träförädlingsindustrien. För det andra ha stora utbyggnadsarbeten inom dessa industrigrenar under de sista Ã¥ren planerats och delvis även pÃ¥börjats och fullföljts, särskilt i Förenta staterna beträffande sulfat- och i Kanada och Finland beträffande sulfitindustrien. Detta kan i framtiden medföra en ökad konkurrens pÃ¥ världsmarknaden för pappersmassa. För det tredje slutligen har, särskilt efter den stora prisstegringsperioden 1937, en strävan gjort sig gällande hos de stora utländska pappersproducenterna att göra sig oberoende av inköp av rÃ¥varor genom att själva förvärva kontroll över omfattande rÃ¥varutillgÃ¥ngar. Om Ã¥ andra sidan konjunkturavmattningen i världen skulle fortsätta ännu en tid, finnes det skäl att vänta sig en skärpt nedgÃ¥ng i den svenska exporten. Det förefaller troligt, att under sÃ¥dana omständigheter minskningen av vÃ¥r export skulle bliva förhÃ¥llandevis kraftigare än inskränkningen av importen, och att alltsÃ¥ utvecklingen skulle bliva motsatt den, som hittills kunnat iakttagas. Anledningen härtill är för exportens del främst dess karaktär av att vara bunden för en viss period framÃ¥t i tiden, vilket hindrar den att reagera omedelbart inför ett försämrat läge utomlands. För importens del Ã¥ter torde man kunna vänta sig, att statsÃ¥tgärder till stöd för en vikande inhemsk konjunktur, bankernas, industriens och enskildas förhÃ¥llandevis konsoliderade ställning och goda tillgÃ¥ng pÃ¥ reserver och landets starka valutaposition komma att bidraga till det inhemska konjunkturlägets upprätthÃ¥llande och därför även till ett bibehÃ¥llande av en relativt stor importvolym. "Sveriges nya Under denna famösa rubrik har en dansk litteraturstorhetstid.'' historiker och journalist, Dr phil. Hakon Stangerup, i det konservativa huvudstadsbladet Nationaltidende inlett en serie pÃ¥ fyra artiklar »om det rika, kungajubilerande och försvarsberedda Sverige och dess intresse för ett kulturellt samarbete med Danmark». Det är med andra ord helt enkelt frÃ¥gan om ett dagsaktuellt och reverenter sagt nÃ¥got banalt Sverigereportage. De tre senare artiklarna ha i detta sammanhang ganska liten betydelse. De innehÃ¥lla i intervjuform tämligen andefattiga kulturkÃ¥serier. Den första är emellertid i hög grad anmärkningsvärd, även för den som pÃ¥ senare Ã¥r vant sig vid att i skrift, tal och samtal frÃ¥n danskt hÃ¥ll ta del av mycket älskvärt - och törhända en aning avundsamt - smicker om Sverige och allt svenskt. Men det första av dessa inlägg är nÃ¥got noch nie dagewesenes. Efter att omsorgsfullt ha genomläst det utan ens mellan raderna finna skymten av den ironi, man efter det första anslaget mÃ¥st betrakta som ofrÃ¥n- 445 Dagens frÃ¥gor komlig, kan man näppeligen uppleta nÃ¥gon annan förklaring än att detta opus är lavet pÃ¥ svenska motiv, men egentligen utgör ett mer eller mindre medvetet inrikespolitiskt inlägg; en filippik emot den nuvarande regimen i Danmark. I Sverige är nämligen allt ljust och lyckligt. Mot denna strÃ¥lande bakgrund är det tydligen meningen att det oeniga, försvarslösa, fattiga och isolerade lilla Danmark skall klarare iakttagas av tidningens eventuellt förvÃ¥nade läsare. Artikelförfattaren utgÃ¥r frÃ¥n C. J. L. Almquists för jämnt 100 Ã¥r sedan utgivna, ofta omtalade och citerade skrift S1)enska fattigdomens betydelse, men blott .för att pÃ¥peka, hur fullkomligt osann och oriktig den numera är. Sverige är ett till den grad rikt land, säger dr Stangerup, att om en svensk diktare i dessa dagar ville vara lika ärlig mot sin tid, som Almquist var mot sin, sÃ¥ skulle han skriva om den Svenska rikedomens betydelse. »Och han skulle då», heter det, »otvivelaktigt börja sÃ¥lunda: Een eneste Ting, og det for saa vidt en stor Ting, er Svenskerue alene af alle Folk i Europa blevet bestemt til: det er til Rigdom ...» Bevisningen för detta pÃ¥stÃ¥ende lyder till en början som följer: »Det rober sig paa alle Omraader i Sverige i Dag. Svenskerue tjener mange Penge. Det er et vrnldigt Sus over deres Forretningsliv. Hojkonjunktur over hele Linien. Malmtogene ruller i en ustandselig Strom mod de norske Indskibningshavne(!). Som en Krnmpeslange bugter de sig gennem Landskabet Sveriges Naturrigdomme forer de bort. Guld og Velstand forer de med sig hjem igen. Og Guldstrommen breder sig over Handelsliv og Forlystelseliv. De stockholmske Varehuse glimter og straaler af pragtfulde Kjoler, Tojer, Diamanter. Et Udvalg af al Verdens skoune og fristende T'ing bydes frem. Der er ikke noget, som hedder Valutac;mtral. Alt kan man faa at kobe, og alt er der faktisk Eftersporgs!"ll efter. Champagne, som i Danmark snart er en saga blott, er i Stockholm ikke nogen srnrlig usrndvanlig Drik. Der drikkes Champagne, overalt paa de store Restauranter, og der drikkes meget Champagne, for alle Restauranter er fulde, og alle Mennesker er glade og har Penge paa Lommen.» övriga belägg äro (i flera av ordets betydelser) ytliga turistintryck frÃ¥n gator, biografer och krogar i Kungl. huvudstaden. Härtill mÃ¥ste ocksÃ¥ rimligtvis läggas meddelanden av dÃ¥liga eller missförstÃ¥dda rÃ¥dgivare. I varje fall det besynnerliga pÃ¥stÃ¥endet, att vi svenskar gÃ¥ omkring och kalla den just nu innevarande tiden för Sveriges nya storhetstid; precis som men nu pÃ¥ bättre grunder än den förra högkonjunkturen, Kreugerepoken. Efter dessa grova överdrifter är man tämligen blaserad och reagerar mÃ¥hända ej mycket emot fortsättningens Ã¥tskilligt riktigare, men ofta blott halvsanna eller halvt förstÃ¥dda pÃ¥stÃ¥enden. Författarens tes är, att Sverige för närvarande företer bilden av ett enigt land. Denna nationella enhet och samling visar sig pÃ¥ tre omrÃ¥den: gentemot den gamle konungen och hans hus, i frÃ¥ga om försvaret 446 Dagens frÃ¥gor och slutligen beträffande »Norden som fäderneslandets större begrepp». Enigheten gentemot monarkin belyses, delvis mera träffande än taktfullt, med veckotidningsjournalistikens och förty publikens sysslande med de kungliga och deras angelägenheter - vilka sägas intressera de breda lagren lika mycket som tippningen! Dock skall erkännas, att även mera reella skäl Ã¥tminstone framskymta. I frÃ¥ga om försvaret har riksdagens och de politiska kretsarnas nyss manifesterade enighet i artikelförfattarens framställning fÃ¥tt rent av heroiska proportioner. Ganska världsfrämmande iiro även hans uttalanden om »det nordiska Sverige». >>Sveriges nationalmed· vetande iir ett nordiskt nationalmedvetande». Man mÃ¥ vrida och vända pÃ¥ denna sats hur man vill: man kan med lika berättigande säga, att den iir sann och falsk. Att Sveriges intresse för grannländerna och, som författaren naturligtvis framhÃ¥ller, särskilt för Danmark, stegrats under de senaste tio Ã¥ren kan vara möjligt- men man kan ocksÃ¥ riitt väl hävda, att det, i förhÃ¥llande till den organiserade internordiska propagandan, som nu bedrivits i e:a 20 Ã¥rs tid, tyvärr icke iir sÃ¥ stort som det borde och kanske kunde vara. PÃ¥pekas bör, att nÃ¥got egentligt stöd för författarens pÃ¥stÃ¥ende om det tillviixande nordiska medvetandet svÃ¥rligen kan pressas fram ur de ovannämnda intervjuerna. De tre Ã¥tsporda personerna, teaterchefen fru Pauline Brunius, radions »kulturchef» skalden Hjalmar Gullberg och direktör Olof Andersson i Svensk filmindustri ha tydligen behandlats medelst ledande frÃ¥gor av typen: 'l'ycker Ni inte att ...?, Skulle Ni inte vilja bidraga till ...'!, etc., men även av dr Stangerups text framgÃ¥r, att de i sina sÃ¥ tillkomna uttalanden om det svensk-danska kulturutbytet resp. -samarbetet förstÃ¥tt att rätt väl balansera mellan artighetens och sanningens krav. Att det ömsesidiga intresset de nordiska länderna emellan tillväxer är ett praktiskt taget oomstritt önskemÃ¥l. För att det skall realisera3 fordras emellertid ömsesidig kännedom. Säkerligen delar författaren till artikeln om »Sveriges nya storhetstid>> denna uppfattning. Men beklagligen har han inte bidragit till spridandet av en riktig kunskap om Sverige i sitt fiidernesland. 1'värtom. Och man kan utan nÃ¥got övermÃ¥tt av fantasi föreställa sig, att >>upplysning» av det slag, som här pÃ¥talats, faktiskt är eller mycket snart kan bli direkt skadlig. Ty den uppväcker snarare avund än vänskap. Landsbygdens Befolkningskommissionen har vid sidan av sina avfolkning. enormt mÃ¥nga förslag - som ofta frammanat kritik och, i den mÃ¥n de hittills konseljbehandlats, av regeringen handlagts med aktningsfull retuschering- även samlat sig till nÃ¥gra principiella betiinkanden av programmatisk karaktär. Ett av dessa behandlar det nästan eviga och - av Karl Hildebrands negerskildringar i boken >>Afrika>> att döma - universella problemet om »urbanismen>>. Vid handläggningen av landsbygdsbetänkandet ha deltagit samtliga kommissionens medlemmar jämte riksdagsmännen Martin Skoglund 447 Dagens frÃ¥gor och Jones E. Andersson i Ovanmyra - den av Ã¥rets Amerikafeber även gripne hr Myrdal har dock varit frÃ¥nvarande och företräder mÃ¥hända nÃ¥got avvikande synpunkter, sÃ¥ framt man fÃ¥r rätta sig efter hans senaste bok »Jordbrukspolitiken under omläggning». Av de bÃ¥da extra delegerade har hr Andersson, vilken även försökt sig pÃ¥ skaldekonst, sedan länge gjort sig känd som en jordbruksromantiker av fullblod, medan hr Skoglund - sÃ¥som Svensk Tidskrifts läsare erinra sig frÃ¥n dennes artikel om »Landsbygdens nya ansikte» i vÃ¥r förra Ã¥rgÃ¥ng - frÃ¥n början tillägnat sig en mera pessimistisk eller realistisk syn pÃ¥ jordbrukets framtid ur synpunkten av dess förmÃ¥ga att kunna bevara landsbygdsbefolkningen vid torvan. Den som genomläser det avlämnade betänkandet skall snart finna, att hr Skoglund ej gÃ¥tt lottlös frÃ¥n kommittearbetet. Den mera realistiska synen har kommitten gjort till sin. Man skulle kunna säga, att generaldirektör Wohlin, som visserligen aldrig ensidigt betraktat dragkampen mellan industri och jordbruk men ändock gjort jordbruket till sitt stora patos, sÃ¥väl som den lyriske Dalarepresentanten »skrivit bort» en god del av sin gamla jordbruksromantik. Det är främst fyra motiv, som föranlett kommissionen att resolvera att en fortsatt avgÃ¥ng av arbetskraft frÃ¥n jordbruket under den närmaste framtiden är att emotse. l) J ordbrukets rationalisering mÃ¥ste fullföljas för att bereda jordbrukarna och jordbruksanställda en med andra näringar nÃ¥gotsÃ¥när jämbördig levnadsstandard, nÃ¥got som mÃ¥ste leda till minskning av arbetskraftsbehovet. 2) Under det närmaste decenniet kommer inom jordbruksbefolkningen de arbetsföra Ã¥ldrarna att stegras över nuvarande antal med över hundratusen människor, och detta »överskott» synes hänvisat till att söka sin utkomst utanför modernäringen. 3) Vissa otillräckliga smÃ¥bruk torde, icke minst med hänsyn till hustrurnas tunga arbetsförhÃ¥llanden, oundvikligen komma att nedläggas eller sammanslÃ¥s. 4) Under nuvarande internationella marknadsförhÃ¥llanden kan man självfallet knappast föreställa sig en utvidgning av jordbruksproduktionen, baserad pÃ¥ utförsel frÃ¥n den redan i stort sett mättade hemmamarknaden. Ã… ven om kommissionen ej kan ställa nÃ¥gra tvärsäkra prognoser angÃ¥ende industrins, hantverkets och andra s. k. stadsmannanäringars möjligheter att i samma takt som hittills upptaga den inom jordbruket ledigblivna arbetskraften, mÃ¥ste dess konklusion bli, att flykten frÃ¥n jordbruket under det närvarande decenniet ej torde upphöra. Kommissionen gör ej detta konstaterande med lätt hjärta: den mÃ¥ste peka pÃ¥ risken för nativiteten, som ju är högst pÃ¥ landsbygden, den erinrar om industribefolkningens otrygghet vid kriser och den anser det »mindre lyckligt, att alltför mÃ¥nga unga miinniskor lämna det i sÃ¥ mÃ¥nga avseenden sunda arbetet i jorden och livet pÃ¥ landet, ett arbete som--- dock i högre grad än de flesta andra yrkesarbeten är ägnat att främja de uppväxande generationernas fysiska och psykiska hälsa». Det har sagts till kritik av kommissionens betänkande, att det ej 448 Dagens frÃ¥gor innehÃ¥ller nÃ¥got nytt. Detta ~ir nog i och för sig en sanning med modifikation, eftersom veterligen nÃ¥gon aktuell demografisk utredning angÃ¥ende landsbygden och jordbruket ej företagits. Det väsentliga är dock icke nyhetsgraden hos kommissionens slutsatser - i vÃ¥r hetsade tid kan det snarast vara en förtjänst att icke alla kommittearbeten utmynna i »nyheter». Det viktiga är att en säkrare grund lagts för bedömandet av befolkningsförhÃ¥llandena inom jordbruket och att representanter för olika Ã¥skÃ¥dningar och intressen fÃ¥tt en gemensam grund härför. Och hittills ha uppfattningarna om jordbrukets framtid icke varit samstämmiga, varför den vunna principiella enigheten mÃ¥ste betecknas som ett för den fortsatta diskussionen betydelsefullt steg. A andra sidan ha kommittens ledamöter - frÃ¥n högern till socialdemokraterna, frÃ¥n teoretikerna till praktikerna- i sitt elistingerande mellan »flykten frÃ¥n jordhruket» oeh >>landsbygdens avfolkning>> gam;ka oreserverat uttalat sig för en IWsitiv landsbygdspolitik, syftande till att förhindra fortsatt viixt av städerna och att i shillet i görligaste mÃ¥n söka friimja uppkomsten av ett substituerande produktivt liv pÃ¥ landsbygden. Det mÃ¥ste nog, vid närmare beseende, riiknas kommissionen till förtjiinst att deu begränsat sin uppgift till att skissera mÃ¥let; uiistan varje aktuellt samhällsspörsmÃ¥l av direkt eller indirekt lJetydelse för ;jordbruket ligger f. n. under utredning, och kommissionen skulle ha förvandlat sig till en allmän beredning, om den skulle ha tilltrott sig kompetensen att anvisa lösningar i alla de prakti~>ka, tekniska och ekonomi~>ka spörsmÃ¥l, som härvid anmäla sig. Sannolikt komma meningarna i fortsättningen att bryta sig, när man vill ha ett konkret svar pÃ¥ den positiva landshygdspolitikens >>Vad är rlet7» Men rlet är svÃ¥rt att tiinka sig, hur det överhuvud taget skall bli möjligt att uppehÃ¥lla landsbygdskommunernas sociala och kulturella standard, om de~>sa skulle gÃ¥ mot en fortsatt länsning av folk och utarmning av skattekraft. FÃ¥ samhällsproblem ha pÃ¥ lÃ¥ng sikt en större vikt iin att hindra rubbningen av nödig halans mellan land och stad. De moderna kommunikationerna ha öppnat förut oanade möjligheter att Ã¥stadkomma en »dispersion>> av näringslivet, varför landsbygdsproblemet mÃ¥hända kan lösas ieke genom en uttömning av utan genom en strukturförändring pÃ¥ landsbygden. Mycket vore redan vunnet, om statsmakterna niir nya frÃ¥gor komrna före stiidse hade landsbygdens problem för ögonen och konsekvent handlade i syfte att undvika att befordra en icke nödtvungen fortsatt urbanisering. Denna ständiga pÃ¥minnelse har hittills ej givits, kanske därför att landsbygdsproblemet tidigare offieiellt icke varit nÃ¥got problem eller i vart fall icke nÃ¥got klart siktat. Det svenska kon- I juli 1937 igÃ¥ngsattes det svenska konjunkturinjunkturinstitutet. stitutets verksamhet, under lednin~ av generaldirektör Herman Eriksson sÃ¥som ordförande och statssekreterare Dag Hammarskjöld som jourhavande ledamot av institutets nämnd. Det hittills synliga resultatet härav iir tvÃ¥ konjunkturrapporter, Kon- 449 31-38484. St·cnsk Tidskrift 1938. Dagens frÃ¥gor junkturläget hösten 1937, som utkom i början av innevarande Ã¥r, och Konjunkturläget vÃ¥ren 1938, som publicerats i dagarna. BÃ¥da dessa rapporter ha utarbetats av docenten Erik Lundberg, som är knuten till konjunkturinstitutet sÃ¥som sakkunnig. Den första rapporten har närmast karaktären av en engÃ¥ng·sundersökning av den ekonomiska utvecklingen i Sverige sedan 1929, medan den senare ägnar särskild uppmärksamhet Ã¥t konjunkturläget i de för det svenska näringslivet viktigaste främmande länderna, Förenta staterna, England och Frankrike. Dessutom innehÃ¥ller den sista rapporten givetvis en analys av den senare tidens svenska utveckling. Konjunkturinstitutets bÃ¥da rapporter giva en fyllig och pÃ¥ ett omfattande observationsmaterial stödd översikt av de sista Ã¥rens ekonomiska historia i Sverige, speciellt det konjunkturella uppsvingsskedet 1933-37. Framställningen vilar pÃ¥ vissa allmänt erkända konjunkturteoretiska principer, vilka särskilt avse att visa upp, vilka krafter som böra betraktas som de framför andra ledande i uppsvinget. För Sveriges del blir det i första hand exporten och den inhemska investeringsverksamheten, särskilt byggnadsverksamheten, som komma att framstÃ¥ sÃ¥som de strategiska faktorerna i konjunkturförloppet. Kring dessa grupperas övriga ekonomiska faktorer genom de ömsesidiga beroendeförhÃ¥llanden, som härska mellan samtliga element i näringslivet. I det schema, som sÃ¥lunda utarbetats och efter vilket institutets konjunkturanalys är lagd, intaga vid sidan av exporten och investeringsverksamheten sÃ¥dana faktorer som produktionsvolym, sysselsättning, pris, inkomster import, betalningsbalans, sparande och kredit en viktig plats. Institutet tager mycket bestämt avstÃ¥nd frÃ¥n tanken att dess undersökningar skulle mynna ut i nÃ¥gon bestämd prognos. I detta avseende är dess stÃ¥ndpunkt starkt avvikande frÃ¥n den, som intogs av flertalet av de kontinentala och framför allt de amerikanska konjunkturinstituten, dÃ¥ dessa startades. Det bekanta Harvard-institutet i Förenta staterna syftade sÃ¥lunda med sina statistiska undersökningar direkt till en förutsägelse av det ekonomiska skeendet, baserad pÃ¥ rent formella synpunkter beträffande vissa ekonomiska tidsseriers förlopp. Ã…ven det tyska konjunkturforskningsinstitutet framlade till en början mer eller mindre försiktigt formulerade prognoser. De av detta institut tillämpade metoderna voro emellertid mera differentierade och mindre formellt betonade än det amerikanska institutets, men utgÃ¥ngspunkten var och är den rent empiriska forskningen utan nÃ¥gra medvetet teoretiska resonemang. Den konjunkturteoretiska sakkunskap, som finnes representerad inom det svenska konjunkturinstitutet och som sätter sin prägel pÃ¥ dess arbete, gör att institutets ställningstagande i prognosfrÃ¥gan stödes av en omsorgsfullt avvägd, teoretisk genomarbetning av hela detta problem. Enligt det betraktelsesätt, som anlägges av konjunkturrapporternas författare, medför ett pÃ¥gÃ¥ende konjunkturuppsving en ständig minskning av stabiliteten i det ekonomiska l~iget. Detta beror väsentligen pÃ¥ att investeringsverksamheten ökas, samtidigt som ett bibe- 450 Dagens frÃ¥gor hÃ¥llande av högkonjunkturen kriiver en ständigt skärpt stegring av investeringarna. NÃ¥gon absolut gräns för konjunkturuppgÃ¥ngen nÃ¥s aldrig, utan uppsvinget avbrytes av nÃ¥gon oväntad händelse, sÃ¥som ett i och för sig tillfälligt kursfall pÃ¥ börsen, orsakat t. ex. av vinsthemtagningar, eller en skärpning av den politiska situationen. Dylika chocker kunna utlösa ett konjunkturomslag, om uppsvinget fortgÃ¥tt sÃ¥ länge att det nÃ¥tt ett visst tillstÃ¥nd av labilitet. I början av ett konjunkturuppsving fordras det en relativt kraftig störning för att framkalla ett omslag, men allt eftersom uppsvinget fortskrider, bliva de störningar, som kunna avbryta högkonjunkturen, mindre och mindre. Med en dylik uppfattning mÃ¥ste det betraktas som omöjligt att framlägga en bestämd konjunkturprognos. Vad en konjunkturanalys bör eftersträva, blir i stället att söka pÃ¥visa, hur lÃ¥ngt uppsvinget gÃ¥tt, d. v. s. i vilken utsträckning labiliteten i det rÃ¥dande higet kan antagas göra sig gällande, och vilka risker för utlösande händelser, som kunna Hinkas föreligga pÃ¥ det ekonomiska omrÃ¥det. Konjunkturinstitutets uppgifter äro emellertid icke begränsade till de fortlöpande konjunkturundersökningarna. Enligt det arbetsprogram, som offentliggjordes i början av 1938, ägnar institutet även sin uppmärksamhet Ã¥t en bearbetning och komplettering av den tillgängliga ekonomiska statistiken. SÃ¥lunda pÃ¥gÃ¥ bedikningar rörande exportvolym, investeringsverksamhet, sysselsättning och utbetalda lönesummor inom vissa industrigrenar. En omfattande umlersökning rörande importvolymen och importens sammansättning publicerades i den sista konjunkturrapporten. Vidare upplägges i anslutning till den vid Stockholms Högskolas Socialvetenskapliga Institut publicerade »National Income of Sweden 1861-1930» en fortgÃ¥ende undersökning över det totala värdet av konsumtionen och nationalinkomsten. Slutligen kan ni:imnas, att även andra verksamhetsomrÃ¥den efter hand kunna väntas tillkomma, närmast vissa strukturmässiga undersökningar av Sveriges niiringsliv, samt att institutet har att verkställa sÃ¥dana med dess övriga uppgifter sammanhängande, särskilda utredningar, som av Kungl. Maj:t uppdragas Ã¥t institutet. Utiandstyskarnas Att tillhöra det tyska folket är enligt nationalorganisation.' socialistisk uppfattning icke längre en formaljuridisk betingelse utan en blodsbunden och andlig. Om en tysk bor inom det tyska territoriet eller utanför detsamma spelar ingen roll för hans samhörighet med det tyska folkkomplexet. Det kan betraktas som tämligen symptomatiskt för de nya betraktelsesätten 1 Inför den utredning angÃ¥ende utlandssvenskarnas ställning, som riksdagen pÃ¥ grund,-al av direktör Erik Nylanders motion enhälligt begärt, ha vi ansett det av intresse ntt ge en bild av den nya tyska utlandsorganisationen. Att denna i enstaka fall ansetts gÃ¥ för lÃ¥ngt i hänlandet pÃ¥ främmande territorium av de tyska intressena skall här blott nämnas utan att närmare dryftas. Red. av St·ensk Tidskrift. 451 Dagens frÃ¥gor att de tyska hallÃ¥männen varje kväll avsluta radioutsändningarna med att önska alla tyskar inom och utom landets gränser en god natt. Genom detta pregnanta betonande av tyskheten komma givetvis de utom riket boende tyskarna att i flera avseenden intaga en helt annan ställning än tidigare. Den strikta organisering av de tyska medborgarna, som efter nationalsocialismens genombrott ägde rum inom Tyskland, fick snart sin efterföljare i utlandet. Redan under nationalsocialismens genombrottsÃ¥r i Tyskland hade smÃ¥ nationalsocialistiska grupper upprättats inom de tyska kolonierna utomlands. Detta skedde dock utan nÃ¥gon medverkan frÃ¥n hemlandet, och nÃ¥gon större fart blev det ej till en början pÃ¥ den nationalsocialistiska utlandsorganisationen, dÃ¥ utiandstyskarna i regel hade det himligen välbeställt eller ocksÃ¥ förlorat den omedelbara kontakten med hemlandets problem. Den stora nationalsocialistiska frammarschen vid valet den 14 september 1930 kom för dem som en överraskning. Valsegern utnyttjades pÃ¥passligt av de nationalsocialistiHka krafterna i utlandet och pÃ¥ hösten 1930 sammanträdde ledande nationals:JCialistiska utiandstyskar i Hamburg för att behandla frÃ¥gan om en utlandsorganisation. Detta möte resulterade i att nationalsocialistiska partiet i maj 1931 upprättade en särskild utiandsavdelning med srite i Hamburg. Denna avdelning handlade alla iirenden betriiffande de nationalsocialistiska organisationerna utomlands. Det är givet att dessa organisationer .pÃ¥ detta stadium hade en klar partipolitiskpropagandistisk tillspetsning och i första hand lade tonvikten vid att vinna nya medlemmar samt bekämpa övriga politiska partier och riktningar. Under första tiden efter det nationalsocialistiska maktövertagandet i Tyskland kom utiandsorganisationen nÃ¥got i bakvatten. Det var en tid ifrÃ¥gasatt, att den skulle slopas helt och hÃ¥llet. SÃ¥ blev emellertid icke fallet, utan högsta statsledningen beslöt i stiillet att ytterligare utbygga densamma. I oktober 1933 underställdes organisationen direkt Hitlers ställföreträdare Rudolf Hess, och till chef för densamma utsÃ¥gs Ernst Bohle. Denne, som erhöll Gauleiters rang, pÃ¥började reorganisationsarbetet pÃ¥ bredaste basis oeh 1934 fiek organisationen sitt slutgiltiga namn, »Auslandsorganisation der NSDAP>>. Bohle är en relativt ung man, född 1903 i Braciford i England. Föräldrarna voro tyskar och fadern erhöll 1906 en professur vid universitetet i Kapstaden. Efter slutad skolgÃ¥ng i en engelsk skola därstädes for Bohle till Tyskland, där han studerade vid universitetet i Köln oeh vid Handelshögskolan i Berlin. Efter att ha avlagt handelsexamen anställdes han i en export- och importfirma i Rhenlandet. 1931 intriidde han i den nystartade utlandsorganisationen, där han pÃ¥ grund av sin ingÃ¥ende kännedom om tyskarnas ställning utomlands gjorde snabb karriär och snart nÃ¥dde ledande poster. Tidigare rÃ¥dde det en viss dualism dels mellan utlandsorgani;;ationen sÃ¥som partiinstans och de statliga organen, d. v. s. beskickningarna och konsulaten, dels mellan IJartimedlemmar - vilka ju 452 Dagens frÃ¥gor automatiskt voro anslutna till organisationen - och övriga tyskar i utlandet. Självklart blev en viss oklarhet följden härav. För att upphäva denna dualism utfärdades den 30 januari 1937 en förordning, enligt vilken utiandsorganisationen erhöll en statlig förankring. En speciell avdelning upprättades i Auswärtiges Amt för handhavandet av samtliga angelägenheter som berörde utlandstyskarna. Till chef för denna avdelning utsÃ¥gs Bohle, som ju tillika var ledare för utlandsorganisationen. Härvid klarlades de befogenheter, som tillkommo de statliga instanserna respektive utlandsorganisationen. Utiandsorganisationen erhöll lejonparten av uppgifterna, detta icke minst med hänsyn till den propagandistiska verksamhet som bedrives inom de tyska kolonierna i utlandet. Vad menas med en utlandstysk~ Den officiella definitionen, vilken väl fÃ¥r tagas i trängre bemärkelse, lyder sÃ¥lunda: Utiandstyskar äro de tyska medborgare, vilka bo utanför rikets gränser, för sÃ¥vitt de äro av tyskt blod och medvetna om sin tyskhet. Härigenom uteslutas tyska medborgare av främmande blod, t. ex. judar och sÃ¥dana tyska medborgare, vilka väl äro arier, men pÃ¥ grund av sin politiska verksamhet icke betraktas som »medvetna om sin tyskhet», t. ex. emigrerade demokratiska politiker. Utiandsorganisationen befattar sig endast med tyska medborgare, som fylla ansprÃ¥ken i ovannämnda definition, men givetvis mÃ¥ste de statliga myndigheterna, d. v. s. beskickningarna o. s. v., befatta sig med frÃ¥gor, som angÃ¥ även andra tyska medborgare. Däremot har utiandsorganisationen ingenting att göra med folkkomplex, som fastän de äro av tyskt blod och medvetna om sin tyskhet icke äro tyska medborgare, t. ex. sudettyskarna. Antalet utlandstyskar, som falla under utiandsorganisationens kompetens, uppskattas till mellan 2 och 3 miljoner; nÃ¥gra exaktare siffror kunna ej erhÃ¥llas, dÃ¥ konsulatsmatriklar icke förts. Dessutom tillkommer i organisatorisk, fast kanske mindre i reell, mening c:a 70,000 sjömän, som arbeta inom utrikessjöfarten. Utiandsorganisationens mÃ¥l kan i första hand sägas vara tyskhetens bevarande i utlandet samt genomförandet av de nationalsocialistiska tänkesätten i de tyska folkgrupperna därstädes. Redan 1931 utformades 10 ledsatser, efter vilka den utom riket boende nationalsocialistiske partimedlemmen skulle forma sin livsföring. Dessa ledsatser ha sedan januari 1937 utsträckts att gälla för samtliga utlandstyskar. De kunna betraktas som mycket belysande och vi citera nÃ¥gra av desamma: l) Lyd det lands lagar vars gäst Du är. 2) Politiken i det land Du gästar skall Du överlÃ¥ta Ã¥t landets egna innevÃ¥nare. Dig angÃ¥r inte främmande lands inrikespolitik. Du skall icke pÃ¥ nÃ¥got sätt blanda Dig i densamma, icke ens genom privatdiskussioner. 3) Bekiinn Dig alltid till Din tyskhet! 6) Hjälp alltid utan vidare Din tyske folkbroder om han rÃ¥kat i oförskylld olycka. 8) Arbeta dagligen pÃ¥ att varje ärlig tysk skall inträda i vÃ¥r rörelse. Övertyga honom om vÃ¥r rörelses överlägsenhet och rättmätighet, om nödvändigheten av att vi segra pÃ¥ det att Tyskland mÃ¥ leva vidare! Kämpa med andliga vapen! 10) Anslut Dig till partimedlemmarna 453 Dagens frÃ¥gor pÃ¥ Din uppehÃ¥llsort. Finnes därstädes nÃ¥gon partigrupp sÃ¥ bliv en trogen och disciplinerad medarbetare till densamma. Stifta ingen split och tvedräkt utan försök att med alla krafter bilägga uppkomna tvistigheter. I första hand äro - som ovan sagts - partimedlemmar anslutna, men dÃ¥ givetvis icke samtliga utiandstyskar äro partimedlemmar söker man pÃ¥ frivillighetens väg draga till sig även övriga tyskar. Vad blir följden om emellertid en utiandstysk vägrar att ansluta sig? Här uppställer sig givetvis frÃ¥gan om det passiva tvÃ¥nget. Härvid mÃ¥ste man först betona att säkerligen flertalet av de utomlands boende tyskarna anslutit sig till Hitler och nationalsocialismen. Vidare innebär det givetvis en avsevärd fördel för de utomlands boende tyskarna att sluta sig samman i en fast organisation, dÃ¥ härigenom Ã¥tskilliga förmÃ¥ner kunna ernÃ¥s, som säkerligen icke kunde vinnas pÃ¥ privat väg. Därest en person ändÃ¥ skulle vägra att ansluta sig, kunna inga menliga konsekvenser följa, om han icke genom sitt handlande som tysk medborgare lÃ¥ter sÃ¥dana saker komma sig till last, som enligt tyska strafflagen äro straffbara, t. ex. nedsättande yttrande om den nationalsocialistiska regimen och dess ledande män eller dylikt. N aturligtvis kan han i sÃ¥ fall endast ställas inför rätta, om han Ã¥tervänder till Tyskland. Det tyska riket är numer administrativt uppdelat i Gauer, vilket utgör ett slags länsindelning. Förvaltningstekniskt sett, i synnerhet med hänsyn till dess struktur, är även utiandsorganisationen en Gau. Den är organisatoriskt uppbyggd pÃ¥ samma sätt som de inlandstyska gauerna, även om vissa avvikelser förekomma pÃ¥ grund av de speciella förhÃ¥llanden, som rÃ¥da utomlands och inom den tyska sjö- farten. I spetsen för organisationen stÃ¥r Gauleitern - i detta fall Bohle - och honom direkt underställd är »Ledningen för NSDAP:s utlandsorganisation», som utgör hela organisationens centralpunkt och har sitt huvudsäte i Berlin, Tiergartenstrasse 4. Denna centralförvaltning är i sin tur uppdelad i regionala avdelningar, vilka var och en ha sina särskilda geografiska omrÃ¥den att förvalta. Dessa äro: l) för Nord- och Östeuropa, 2) för Västeuropa (utom Storbrittanien och Irland), 3) för Sydösteuropa och Främre Asien, 4) för Italien, Schweiz och Ungern, 5) för Afrika, 6) för Nordamerika, 7) för Iberoamerika, 8) för Fjärran östern, Australien, Storbritannien och Irland, 9) för en speciell avdelning för sjöfarten. Dessutom finnas specialavdelningar som t. ex. kvinnoavdelning, ungdomsavdelning, rättsavdelning, kulturavdelning, avdelning för hemvändande tyskar etc. De utomlands bosatta tyskarna äro för varje land sammanslutna i en s. k. »Landesgrupp», som stÃ¥r under ledning av en »Landesgruppenleiter». Denne mÃ¥ste vara högt kvalificerad för sin post; han skall äga ingÃ¥ende kännedom om och förstÃ¥else för den mentalitet och de livsformer, som äro karakteristiska för det friimmande landet, samt vara i besittning av »Fiihrer»-egenskaper. »Landesgrupperna» i sin tur uppdelas alltefter växlande behov i mindre 454 Dagens frÃ¥gor landskretsar, vilka stÃ¥ under ledning av en kretsledare. Dessa administrativa enheter Ã¥terigen bestÃ¥ av ortsgrupper, vilka i sin tur slutligen uppdelas i s. k. »StiHr.punkten>>, vilka utgöra den minsta enheten. SÃ¥lunda grundmuras även i ett främmande land den tyska folkgemenskapen alltifrÃ¥n den sammanslutning, som bestÃ¥r ett par familjer emellan, ända till den tyska kolonin som helhet. Det ligger i öppen dag att härigenom skapas ett synnerligen effektivt instrument till iakttagande av de tyska intressena och till bevarande av den tyska andan, i enlighet med de krav, som den nationalsocialistiska regimen ställer pÃ¥ densamma. Med denna fasta organisation som fundament kan det tyska utlandsorganisationen med intensitet och äkta tysk grundlighet gripa sig verket an att i praktiken realisera de ideella mÃ¥l, som uppställts. Förutom spridandet av de nationalsocialistiska tänkesätten stÃ¥r bedrivandet av en intensiv social hjälpverksamhet i främsta rummet. Denna bedrives efter mönster frÃ¥n hemlandet och experter, med flerÃ¥rig erfarenhet frÃ¥n verksamheten därhemma, bistÃ¥ vid nppriittandet av de olika sociala institutionerna och föranstaltningarna. Av dessa kan i främsta rummet nämnas vinterhjälpsverket, som har vackra siffror att uppvisa; sÃ¥ t. ex. insamlades vintern 1935/1936 1,s miljoner riksmark i kontanter. Vidare försäljning av märken och plaketter och s. k. Eintopfsonntag (enrättssöndag), d. v. s. att man vissa söndagar endast äter en billig rätt till middagsmÃ¥let för att lÃ¥ta överskottet av middagsutgiften gÃ¥ till välgörenhet. Kvinnoorganisationerna Uigga ned ett betydande arbete pÃ¥ hjälpverksamheten och 1936 skickades sammanlagt 880 fattiga utiandstyska mödrar till hemlandet för att där rekreera sig. Resorna ske gratis och detsamma giillcr för dc barn, som skickas till 'L'yskland för att där erhÃ¥lla den nya tyska uppfostran och skolunderbyggnad, vilken den tyska statsledningen anser nödviindig för ungdomen, men som är svÃ¥r att komma i Ã¥tnjutande av i utlandet pÃ¥ de platser, där de tyska kolonierna icke iiro stora. Sammanlagt ur)pgÃ¥r antalet till Tyskland hemskiekadc barn till över 10,000. Särskild uppmiirksamhet ägnas sjömansvÃ¥rden. 1936 infördes en ny lönetarifförordniug samt särskilda lönetillägg för barnrika sjö- mansfamiljer. Vidare har man stri:ivat efter att göra hamnlivet drägligare för den tyske sjömannen i främmande hamnar. Med hänsyn till propagandan spolar liksom i hemlandet även bland utiandstyskarna pressen on mycket stor roll. Genom tidningar och tidskrifter strävar man efter att öka kontakten mellan utlandstyskarna. Upplagans storlok oeh utstyrseln variera allt efter rÃ¥d och lägenhet; sÃ¥ har landskretsen Angola blott en kortfattad maskinskriven rundskrivelse, under det att de stora tyska kolonierna i Chile och Fjärran östern hÃ¥lla sig med tidningsdrakar, som i alla avseenden äro fullt »up to date», sÃ¥som t. ex. »Westkiistenbeobachter» i Santiago samt >>Ostasiatischer Beobachter», utgives i Schanghai. Den inlandstyska samlingspunkten för utiandstyskarna är Stuttgart, vilken stad i augusti 1936 av Adolf Hitler utsÃ¥gs till »Die 455 Dagens frÃ¥gor Stadt der Auslandsdeutschen». Man har nu därstädes ett särskilt utlandsinstitut, vilket intimt samarbetar med utlandsorganisationen. Och varje Ã¥r samlas här tusentals tyskar frÃ¥n alla jordens länder till ett stort möte för att under nÃ¥gra vackra sommardagar samfällt manifestera sin tyskhet och hämta nya impulser för sitt arbete fjiirran land. E. G. Ungern i storpoliti- Efter »Anschluss>> fick Ungern gemensam gräns kens brännpunkt. med Tyskland. Dess liige, sÃ¥viil utrikes- som inrikespolitiskt, ändrades därigenom radikalt. Samtidigt aktualiserades de ungerska minoritetsproblemen i 'rjeckoslovakiet. Ungern kom i den europeiska storpolitikens brännpunkt icke minst diirigenom, att nya perspektiv öppnade sig för den tyska politiken mot Balkan via eller förbi Ungern. Liksom Schweir. efter »Anschluss» förlorat sin gamla ställning som förmedlare av transito och passagerare mellan axelns länder, som nu kunna dirigera sina förbindelser över Brenner, har Ungerns och andra Donaustaters geopolitiska omställning blivit ofrÃ¥nkomlig. Symptomatiskt är att man i Belgrad skyndade sig att hälsa den nya grannen vid Donau viilkormnen. Ungerns nya plats mellan Tyskland och Balkan har - det torde ej vara felaktigt att förmoda - angivit en ny politisk vindriktning i Ungern under Bela v. Imredys ledarskap. Ty utan tvivel tog man i Budapest ad notam Hitlers antydan i Rom, att de stater, som ställde sig hindrande i vägen för de tvÃ¥ axelstaternas naturliga utveckling, hade att skylla sig själva. Vi skola i detta sammanhang inte spekulera över, vad Hitler Ã¥syftade med sina ord, men hÃ¥ller man Tysklands mÃ¥lmedvetna strävan att politiskt som ekonomiskt genomsyra Balkanstaterna i minnet, var vinken tydlig nog för Ungern och andra stater. Harthys utbyte av Daranyi mot nationalbankens förste president, von Imredy, föreföll mÃ¥ngen utanför Ungern ganska meningslöst. Ä ven den nye mannen nödgas ju bygga sin parlamentariska makt pÃ¥ det nationella samlingspartiet, som har majoriteten i parlamentet. Men för kännaren av landets inre politik var statFnninisterskiftet efter »Anschluss>> ingen sensation. Ingen vÃ¥gar bestrida Daranyis stora förtjiinster om sitt lands utveekling. 1\Ten de storpolitiska hiindelserna utanför Ungern flögo honom förbi i ett tempo, där han ej orkade med. Han saknade även den förbehÃ¥llslösa energien, dÃ¥ det gHllde utrikespolitiska mÃ¥l och vinningar. Litande till försoningspolitik och utjämning lät han sig drivas av händelserna, där han i stället bort driva dessa. Den synliga orsaken till hans avgÃ¥ng blev det kompakta motstÃ¥nd, som det konservativ-liberala r>artiet satte mot hans judelagar med dess numerus clausus, d. v. s. begränsning av judarnas verksamhetssfär till att motsvara dess andel av Budapests folkmängd. De judiska finansmännen i London och Paris gjorde allvarliga föreställningar i Budapest mot judelagarna och stöttade ovannämnda partis krav, men deras intervention fick i verkligheten ingen pÃ¥taglig verkan utanför personpolitiken. Och dock framträdde 456 Dagens frÃ¥gor här en djup intimitet mellan det ungerska parlamentets senat, de verkliga magyarerna, som de kalla sig, d. v. s. adeln och hovaristokratien, och det utländska kapitalet i landet. Adeln, de övre tiotusen rika, förskräcktes för den förestÃ¥ende jordreformen, som ej längre kan uppskjutas, om man överhuvud vill se ett resultat av den beslutade 5-Ã¥rsplanen. Bägge dessa maktgrupper tyckte, att den radikala nationalismen i Ungern gjorde för snabba steg mot en verklig »folkgemenskap» och en jämnare fördelning av livets utkomstmöjligheter. De trodde sig om att hejda denna genom att fälla Daränyi. Men ytterst betingades regimväxlingen av de utrikespolitiska intressen, som »Anschluss» aktualiserat. Placeringen av Imredy pÃ¥ statsministerposten har i själva verket inneburit, att bÃ¥de adelspartiets och det judiska kapitalets mÃ¥l oförhappandes förts Ã¥t sidan. Ty Imredys politik betyder en skärpning av de nationella strävandena i landet, sÃ¥ säkert som hela regeringens strävan gÃ¥r ut pÃ¥ att genomföra den proklamerade 5-Ã¥rsplanen. Imredy är inte blott statsminister utan ocksÃ¥ finansminister, och hans fullmakter innefatta full finansdiktatur. PÃ¥ detta sätt har han möjlighet att spela rollen av »den starke mannen» inom den inre politiken, där för tillfället det ekonomiska är det viktigaste. I övrigt har nya regeringen som krigsminister fÃ¥tt en otroligt folkpopulär officer, generalen von Ratz, närmast att likna vid general Epp i Miinchen; den ungerska armens upprustning är till stor del von Ratz' personliga verk. Nämnes vidare, att den nya regeringen upptar en man som greve Teleki, hjiilten i den nationella armen när Bela Kun störtades, torde säker borgen finnas för en kurs efter tidens signaler. Imredyregeringen har bl. a. att genomföra judelagarna, som efter de häftigaste strider antagits före tillträdet, samt att raskt fullfölja reformarbetet pÃ¥ sÃ¥väl det sociala som finanspolitiska omrÃ¥det. Det kan nämnas, att den även och framförallt vill omgestalta sällskapslivet i landet. Det gäller de i Ungern nästan himmelshöga klassskrankorna, enbart det ett jätteprojekt, om man känner den magyariska klasshögfärden. Sammansättningen av den nya regeringen förebÃ¥dar en nya aera, ett systemskifte frÃ¥n ovan till nedan. MÃ¥hända skall man nu fÃ¥ folket i gemen att sluta upp kring de stora nationella planerna, vilka alla gÃ¥ i riktning mot att rycka loss de sista länkarna i den kedja, som Trianonfreden slog runt Ungern. En Ã¥tergÃ¥ng till det som var är icke Hinkhar. Den enda väl ännu svävande frÃ¥gan är, huruvida omgestaltningen skall försiggÃ¥ i sprÃ¥ng eller under parollen »skynda lÃ¥ngsamt». Den frÃ¥gan är till sist beroende av de utomungerska händelserna och det sätt, pÃ¥ vilket dessa utveckla sig, främst dÃ¥ i Tjeekoslovakiet. Levnadsstandarden i Ungern stÃ¥r ännu pÃ¥ en fruktansvärt lÃ¥g nivÃ¥ inom de arbetande skikten. Den vill man nu med alla medel försöka höja. De ungerska arbetarna torde tillhöra de uslast betalda i hela världen. De ha ofta blott ungefhr pr dag vad en svensk fabriksarbetare har pr timma. Sämst shillda äro smÃ¥brukarna och lantarbetarna. 457 ~·· Dagens frÃ¥gor Man fÃ¥r icke vara blind för den viildiga vind, pilkorspartiet fÃ¥tt i sina segel i och med »Anschluss». En fraternisering pÃ¥gÃ¥r redan mellan detta och de i fadersskötet uvptagna tyska bönderna vid tyskungerska gränsen. »Kraft-durch-Freude»-hussarna, som korsa den ungerska pustan och genom att blott dyka upv visa dc möjligheter som den tyska bonde- och arbetarklassen fÃ¥tt genom att anamma nationalsocialismens världsÃ¥skÃ¥dning, det är agitation som tar. Den nya regeringen har närmat sig de inhemska nationalsocialistiska krafterna; genom att göra pilkorsvartiets krav till förmÃ¥n för arbetarna och smÃ¥bönderna till sina vill den taga vinden ur seglen för pilkorsrörelsen. Under krisÃ¥ren pÃ¥ 1930-talet drabbades den ungerska jordbruksexporten av ett katastrofalt slag, och kapitalbristen har givetvis skiirpt svÃ¥righeterna. Landets välstÃ¥nd har dock märkhart förbättrats under de senaste Ã¥ren, exporten har stegrats, i synnerhet sedan Tyskland rest sig, och 'l'yskland tar i dag som är emot 42% av den samlade ungerska exporten. Liigger man härtill att Italien tar 15 %, är det lätt att räkna ut den ställning Ungern har att intaga till dessa tvÃ¥ länder. Landets finansiella uppryckning skall fdimst gottskrivas den nuvarande statsministern, som länge varit nationalbankens förste president och dikterat de mÃ¥nga valutarestriktionerna och Ã¥tstramningarna. 'l'as sikte pÃ¥ den ungerska utrikespolitiken, har denna aldrig avvikit frÃ¥n parollen: Nem, nem soha! (Nej, nej, aldrig!) I Budapest finns som bekant en stor triidgÃ¥rd, där levande blommor planterats till denna protest mot Trianonfreclens stora landavträdelser. Även om ungrarna icke helt vÃ¥gat tro pÃ¥ att Ã¥terfÃ¥ alla de landomrÃ¥den, som en gÃ¥ng sletos bort, sÃ¥ hoppas de dock att Ã¥ter kunna samla de flesta ungrare, som nu fÃ¥ leva minoritetsfolkens förhittrade liv under rumäner och tjecker. Skall det lyckas mÃ¥nne? I mÃ¥nga Ã¥r var Mussolini den ende storr)Olitiker, som - moraliskt - understödde ungrarnas dröm. De s. k. Uomprotokollen, genom vilka Italien fiek en förmÃ¥nsställning i Ungern, existera iin i dag, men deras praktiska betydelse försvagades i samma mÃ¥n som Tyskland Ã¥tertog sin världsstatsmakt. Niir de italienska trupperna förblevo orörliga bakom griinsen vid tyskarnas intÃ¥g i Österrike, var det ej att undra pÃ¥ att de ungerska symr•atierna övergingo till tyskarna, som väl mÃ¥hiinda icke ge nÃ¥gra löften, men i gengäld hÃ¥lla vad dc lova. Det var Gömhös som först började tyskorienteringen, och den har konsekvent följts av hans efterföljare. Likväl fÃ¥r man ej tro, att den ungerska mentaliteten är vunnen för fullständig uppslutning pÃ¥ tysk sida. Till ett sÃ¥dant steg tir man allt för stolt. Avsikten är att uneler alla förhÃ¥llanden föra en sti självständig politik som förhÃ¥llandena det medgiva. Att man i Ungern pÃ¥ alla vis faller undan för de tyska minoritetskraven fÃ¥r ej tas för annat iin vad det är: klok politik i nuet. För den i Ungern levande tyska minoriteten, som knappt utgör 6% av landets hela befolkning, har »Anschluss» skänkt ett andrum. Den annars brutala 458 Dagens frÃ¥gor magyariseringcn, som ej lämnar den tjeckiska efter sig, har mÃ¥st upphöra för tillfället. SÃ¥lunda ha tyskar, som hÃ¥llits häktade och dömts, exempelvis för det de Ã¥thutat eller anmält sÃ¥dana magyariska lärare i skolorna, som slagit tyska barn blott emedan dessa vÃ¥gat säga sig vara av tysk nationalitet, utan vidare frigivits. Nu stryka magyarerna J)Ã¥ detta siitt ett streck över vad som varit, Ã¥tminstone för tillfället. Hur pass lÃ¥ngt Ungern givit sig i tyskt vÃ¥ld, undandrager sig en utomstÃ¥endes bedömande. 'l'roligen är samarbetet ganska intimt, om man fÃ¥r tro vad den ungerske utrikesministern yttrade för kort tid sedan i riksdagen. Av hans yttranden framgick, att Ungern mycket väl haft »Anschluss» pÃ¥ k~inn och pÃ¥ ett tidigt stadium inrättat sig diirefter. Efter fullbordat faktum ha ungrarna anpassat sig, i det de sammankopplat sin beredvillighet att stödja den stortyska penetreringen av Balkan mot att Tyskland svarar för den kinkigaste delen av det ungerska upprustningsproblemet, d. v. s. ger lÃ¥ng kredit för vapen oeh ammunition. Ty först dÃ¥ den ungerska armen blivit krigsduglig, kan man sätta kraft bakom kraven pÃ¥ en gränsreglering mot Rumänien och Tjeckoslovakiet. Den ungerska upprustningen iir redan beslutad. De stora penninglÃ¥n, man nu upptager, skola i främsta rummet gÃ¥ till armen. PÃ¥ den skola 1,000 milj. pengö ornedelbart offras och 40% av denna summa skall upplÃ¥nas. Det politiska spelets gÃ¥ng i sÃ¥väl Rumänien som Tjeckoslovakiet ger vid handen, att man där förhereder sig pÃ¥ det värsta, d. v. s. en griinsreglering. Vad som sker i Tjeckoslovakiet är för väl känt för att behöva beröras. Magyarernas Hige där har ljusnat. NÃ¥got dunklare ligger vroblCiuot till i Rumänien. Goga var 'l'ysklands man, men med utplÃ¥nandet av jiirngardet har Carol tillfälligt förstört »Nährbodon» för en tyHk finansspekulation i Rumiinien. För att behÃ¥lla sina gränser synes Rumänien ej tveka att ge det engelska kapitalet alla chanser till att Hiitta sig fast bÃ¥de i oljodistrikten och i malmfyndsorterna i Banatet. Dessa möjligheter skulle tysk finansmakt ocksÃ¥ kunnat fÃ¥, pÃ¥ villkor att Hitler utstiillt en viss garanti för gränsernas »evighet». Men denna garanti ville Hitler ej ge. De rumänska trevarna i LondonH City, i slutet av juni, voro icke annat än ett försök att korHa de planer, som Tyskland hÃ¥ller pÃ¥ att utbygga och vilka sträcka sig nedÃ¥t Donau ända till Svarta havet. Det sista land som ger sig godvilligt under donna strävan är Rumänien, och därför har den engelska finanspolitiken ett Hitt spel, dÃ¥ det gäller Rumänien, liksom 'l'yHkland har Hamnw lätta chans ifrÃ¥ga om Ungern. Gunnar Falck. 459 1~.~ ! Under bankens garanti förvaltar N o t a r i a t a vd e l n i n g e n värdepapper och verkställer boutredningar. INTECKNINGSBANKEN Stockholms Intecknings Garanti Aktiebolag Postadr.: STOCKHOLM 16. Telefon: "INTECKNINGSBANKEN" Telegr.-adr.: SIGAB, Stockholm ~------------------------~--- ----- -----·· ------- 1Centralt mitt emot Centralen Sedan 60 Ã¥r tillbaka har AB. CENTRALTRYCKERIET i Stockholm befunnit sig i centrum av svenskt näringsliv vid varje tillfälle, dÃ¥ kvalitetstryck efterfrÃ¥gats: boktryck, litografi, offset, stÃ¥ltryck, ljustryck etc. Adressen är "mitt emot centralen", Vasagatan 16, tel. namnanrop l CENTRALTRYCKERIET l