DAGENS FRÃ…GOR Den 15 febr. 1937. Kring dyrortsgraderingen Begeringens proposition om att utvidga av folkpensionerna. 1935 Ã¥rs pensionsreform med en dyrortsgradering kunde redan vid avlämnandet anses parlamentaristiskt säkerställd, och efter folkpartiets nyligen avgivna partimotion, enligt vilken regeringsförslaget accepteras men graderingen föreslÃ¥s blott fÃ¥ tre Ã¥rs giltighet, torde riksdagsbehandlingen bli ett lekverk. »Tredje gÃ¥ngen gilt» blir för hr Gustav Mällers del sÃ¥ledes slutresultatet av pensionsfrÃ¥gans handläggning. Redan nu kan man därför kasta en Ã¥terblick pÃ¥ denna frÃ¥gas lidandeshistoria, nÃ¥got som är av visst intresse, eftersom det ocksÃ¥ är den svenska borgerlighetens. Som bekant innehöll redan 1935 Ã¥rs regeringsförslag en dyrortsgradering, vilken dÃ¥ tänktes baserad pÃ¥ nÃ¥got lägre tilläggspensioner än de 250 kr., som riksdagen sedan stannade för. Förhandlingarna i det särskilda utskottet, vilket hade hr Pehrsson-Bramstorp till ordfö- rande, ledde i ett hänseende till allmän enighet: man var snart fullt pÃ¥ det klara med att den tekniska utformningen av regeringsförslaget i den del detta berörde dyrortsgraderingen var synnerligen otillfredsställande och under alla förhÃ¥llanden krävde en ny utredning. BÃ¥de landshövding Bernhard Eriksson - pÃ¥ sin tid ledamot av pensionsförs~ikringskommitten samt v. ordförande i det särskilda utskottet - och hr Gustaf Möller ha under pensionsdebatterna i fjol sÃ¥väl i tal som skrift med stor öppenhet erkänt dessa stora tekniska brister, och en hiinvisning härtill är tillräcklig för att förklara, att de borgerliga Ã¥r 1935 ej rörande graderingen kunde gÃ¥ socialdemokratema till mötes. Samtidigt härmed inriktade särskilt de borgerliga lantmännen, inklusive bondeförbundets representanter, alla sina ansträngningar att i stället för en dyrortsgradering genomföra en allmän höjning av tilläggspensionernas storlek. Man skulle mycket ha misskiint socialdemokraterna, om man trott, att de icke skulle nappa pÃ¥ denna krok, givetvis i förvissning om att senare kunna genomdriva dyrortsgraderingen, vilken i sÃ¥ fall genom att baseras pÃ¥ högre tilläggspensioner skulle förbättra pensionerna även iör dyrorternas Ã¥ldringar. Socialdemokraterna kunde med desto större tillförsikt se framtiden an, som de hade lätt att peka pÃ¥ att den Linnerska pensionsförsäkringskommitten förutsatt en lÃ¥t vara liigre baserad dyrortsgruppering och därtill visste, att under utskottsförhandlingarrJas gÃ¥ng vissa borgerliga försök att nÃ¥ en kompromiss enligt dyrortslinjen allvarligt övervägts. Hur starka skäl hr Brarustorp än kunde i motiveringen upprada mot dyrortsgraderingen, lyckades det honom dock ej att hindra, att hr Möller lovade att komma tillbaka - och det mycket snart - med graderingen. Genom att de borgerliga enhälligt följde hr Brarustorp hade distansen mellan socialdemokraterna och bondeförbundet efter pensionsreformen icke blivit längre 151 11- 377!!. Svensic Tillskrift 1937. ..~ Dagens frÃ¥gor än mellan de förra och nÃ¥got annat borgerligt parti; den faldiska alliansen mellan socialdemokraterna och bondeförbundet kunde fortbestÃ¥, helst som socialdemokraterna i likhet med hr Möller i 1936 Ã¥rs riksdagsdebatter gärna ursäktade bondeförbundet sÃ¥som varande icke »socialreformatiskt» till läggningen. För hÃ¥llfastheten av 1935 Ã¥rs »samförstÃ¥ndslösning» lÃ¥g dock nÃ¥got olycksbÃ¥dande däri, att man sökt komma förbi städernas, d. v. s. dyrorternas, ofrÃ¥nkomliga svÃ¥righeter genom att höja pensionstilläggen visserligen överlag men dock främst med tanke pÃ¥ landsbygden, d. v. s. icke dyrorter. Det är välbekant, att hr Möller icke försummade nÃ¥got för att redan vid 1936 Ã¥rs riksdag genom ett nytt förslag om gradering riva upp 1935 Ã¥rs pensionsreform. Det är lika bekant, att statsministern sökte frampressa ett positivt riksdagsbeslut genom att under avgÃ¥ngshot göra graderingen till ett av bytesobjekten i försvarsfrÃ¥gan. Hr Hanssons sammankoppling försvÃ¥rade obestridligen de eventuella möjligheterna att nÃ¥ ett omedelbart positivt beslut rörande pensionerna: dels verkade rent psykologiskt hans hotelser och maktsprÃ¥k irriterande, dels var det för mÃ¥nga förödmjukande att ingÃ¥ pÃ¥ köpslagan om försvaret, till pÃ¥ köpet när dess förstärkande även utan socialdemokraternas röster kunde tryggas, och dels kunde hans kabinettsfrÃ¥ga pÃ¥ dyrortsgraderingen rentav tänkas utlösa den effekten, att chansen till att äntligen fÃ¥ ett regeringsskifte till stÃ¥nd av vissa ministerhugade spekulanter ej ogärna utnyttjades - sÃ¥dant har hänt förr, t. ex. när justitiestatsminister Adlercreutz 1874 ställde kabinettsfrÃ¥ga. De förstnämnda synpunkterna spelade härvid sÃ¥ stor roll, att den sakliga tveksamhet i graderingsfrÃ¥gan, som säkerligen fanns bÃ¥de inom högern och folkpartiet, utÃ¥t mycket litet kom till synes. Den dÃ¥varande majoriteten i bÃ¥da kamrarna kunde dessutom med styrka framhÃ¥lla, att den erfarenhet av den stora pensionsreformens verkningar, som vore önskvärd att vinna innan graderingsfrÃ¥gan pÃ¥ nytt prövades, omöjligen kunde stÃ¥ till buds innan pensionsreformen den l jan. 1937 trätt i kraft; dessutom kunde det icke vara undanflykter, när riksdagsmajoriteten inför de starkt stegrade socialutgifterna förklarade sig först vilja fÃ¥ en överblick över de kostnader, som den minst lika viktiga aktiva befolkningspolitiken skulle komma att kräva. Den snabba exekutionen- ungefär en halvtimme- som det av motormannen hr österström ledda sammansatta utskottet bestod regeringsförslaget, kan visserligen förklaras av att frÃ¥gan var uttröskad men torde likväl utgöra ett oslagbart hastighetsrekord pÃ¥ »distansen» att avfärda sÃ¥dana sällsynta praktexemplar bland propositioner, som en svensk regering ställt kabinettsfrÃ¥ga pÃ¥; det var dessvärre ett rekord, som lämnade publiken kall, för att ej säga delvis avogt stämd. Fortsättningen kan tecknas i ett par satser. Regeringsskiftet kom till stÃ¥nd, försöken att skapa en borgerlig samlingsregering eller nÃ¥- gon annan stark borgerlig koncentrationsministär strandade, ministä- ren Brarustorps tillkomst och verksamhet kunde icke hindra bondeförbundet att vid valen göra mandatförlust och spred att döma av valresultatet dessutom en missmodets anda bland de borgerliga som 152 Dagens frÃ¥gor helhet, medan socialdemokraterna blott eggades till revanchehumör. Arbetarepartierna kunde inregistrera sin stora valseger, tvivelsutan i icke oväsentlig mÃ¥n vunnen just tack vare pensionsfrÃ¥gan; deras agitationsmetoder härvidlag voro dessutom icke oklanderliga, ja sÃ¥ skrupelfria, att det icke skulle förvÃ¥na, om det blivande graderingsbeslutet komme att utlösa större besvikelse bland landsbygdens Ã¥ldringar, vilka nu kanske gÃ¥ och vänta pÃ¥ »Bättre pensioner Ã¥t de gamla» - som det hette i rubrikerna - än den skall utlösa glädje bland dyrorternas Ã¥ldringar. Under valrörelsen hade bondeförbundet lÃ¥tit utsprida ett flygblad -det upplästes i remissdebatten av hr Domö - som under rubriken »Vad har bondeförbundet uträttath bl. a. innehöll följande punkt i meritförteckningen: »att de medellösa och fattigaste i landet fÃ¥tt sin pensionsfrÃ¥ga ordnad - och lika för alla oavsett stad och land - utan orättvis dyrortsgruppering, som medfört en ytterligare förmÃ¥n för de i skattehänseende bättre lottade storstäderna. Denna frÃ¥ga föranledde den socialdemokratiska regeringens avgÃ¥ng, när denna ej lyckades genomföra dyrortsgrupperad folkpensionering, varefter bondeförbundet fick övertaga regeringsansvaret.» Tre dagar efter valet hade hr Brarustorp fÃ¥tt en annan uppfattning om det »orättvisa>> i en dyrortsgruppering och till sina väljares förvÃ¥ning accepterat icke blott principen om dyrortsgradering utan även - som det sedermera visade sig - hela regeringsförslaget sÃ¥ när som pÃ¥ en ren oformlighet angÃ¥ende dyrortsindelningens giltighetstid. Trots hr österströms dirigentskap i fjol och trots att inga hÃ¥rdare än hrr Andersson i Rasjön och Hamrin i fjolÃ¥rets debatter kritiserade dyrortsgrupperingen har folkpartiet i Ã¥r redan före utskottsbehandlingen skyndat sig att falla till föga; visserligen kan, sÃ¥som en av partiets tidningar anmärkt, partimotionen sägas ända till »klämmen» vara ett förord för avslag och visserligen har partiet föreslagit lagens giltighetstid begränsad till 1940, men ingen har väl ännu hört talas om nÃ¥got sÃ¥dant socialpolitiskt »provisorium», som sedermera icke blivit permanent. Vad högern beträffar, har denna icke i nÃ¥gon motion tillkännagivit sin stÃ¥ndpunkt. Vi förstÃ¥ mycket väl att partierna i vissa frÃ¥gor ej fÃ¥ gräva ner sig i ointagliga skyttegravar utan utsikt till ömsesidiga närmanden eller till de kraftförödande stridernas avblÃ¥sning. Vi anse även, att olika meningar i en sÃ¥dan frÃ¥ga som dyrortsgrupperingen kunna försvaras och försvaras med giltiga skäl. Vi betona uttryckligen, att vi anse den allmänna höjningen Ã¥r 1935 av tilläggspensionerna mycket behjärtansvärd. Vi erinra även om att striden här ej stÃ¥r sÃ¥ mycket om hjälp Ã¥t dyrorternas Ã¥ldringar - i vÃ¥ra dagar lämnas väl ingen behövande ohulpen - utan om formerna för denna hjälp. Enligt de borgerligas gamla linje skulle det t. v. Ã¥ligga dyrorterna själva, d. v. s. i huvudsak städerna, att genom kommunala pensionstillskott eller eventuellt supplerande fattigvÃ¥rd lämna den nödiga utfyllnaden, varvid staten genom skatteutjämning automatiskt finge hjälpa de fattigare dyrorterna; iiven enligt regeringsförslaget blir en sÃ¥dan 153 Dagens frÃ¥gor utfyllnad pÃ¥ sina hÃ¥ll nödvändig, sÃ¥ t. ex. i Stockholm, där fattigvÃ¥rdsstandarden i mÃ¥nga fall torde ligga ett par tre hundra kronor över de 1,000 a 1,100 kr. som ett s. k. pensionärshushÃ¥ll, d. v. s. ett Ã¥ldrigt par, efter dyrortsgrupperingens införande erhÃ¥ller i folkpension. Vad vi däremot vilja reagera mot är den principlöshet, som frÃ¥n borgerligt hÃ¥ll Ã¥dagalagts i denna känsliga frÃ¥ga. Man kan kort och gott säga, att det är att göra uppgiften för en socialdemokratisk ledare för lätt, om de borgerliga först genom ett avslag duka upp de matnyttigaste hÃ¥vor pÃ¥ socialdemokraternas valbord och därefter, sedan de kanske just till följd av detta avslag förlorat andrakammarmajoriteten, brÃ¥dstörtat uppge striden, trots att inga nya sakmoment inträffat och trots att första kammaren ännu har borgerlig majoritet samt följaktligen vid behov skulle kunna sätta sitt veto mot utvidgning av pensionslagen eller eventuellt genom sammanjämkning framtvinga en modifiering. Vilken aktning skall borgerlig politik bland de stora skarorna av tvivlare och odeciderade kunna tillvinna sig, om man med Ã¥beropande av rättfärdighetsskäl först fäller en regering och vädjar till väljarna men efter valet genast och utan nya sakomständigheter eller absolut tvingande skäl accepterar >>orättnirdigheten» och pÃ¥tvingar riksdagen denna? Och vilken respekt skall denna inkonsekvens kunna framkalla bland socialdemokraterna, som med rätta kunna frÃ¥ga sig, huruvida t. ex. bondeförbundets tidigare intensiva agitation mot de högre stadspensionerna var iirligt menad eller blott ett försök att mot bättre insikt ockra pÃ¥ landsbygdens ovilja mot städerna. Det fÃ¥r dessutom ej förglömmas, att de borgerliga i fjol ännu hade all möjlighet att om sÃ¥ ansÃ¥gs nödvändigt sakligt korrigera propositionen och därigenom bortarbeta sÃ¥dana brister som folkpartiet i sin motion alltjämt pÃ¥visar och som en i Ã¥r väckt enskild socialdemokratisk motion (rörande den stora hyresskillnaden inom av industri och jordbruk sammansatta blandade kommuner) ytterligare an tyder. Resultatet av pensionsfrÃ¥gans handläggningssätt skulle kunna sammanfattas sÃ¥: en regeringsbildning, som enligt valresultatets vittnesbörd nedshimde modet hos de borgerliga men jämnade viigen för arbetarpartiets erövring av majoriteten, en borgerlig vacklan diirefter, som ytterligare minskat tilltron till den borgerliga politikens mÃ¥lmedvetenhet och rätlinjighet, kanske dessutom en sakligt siimre lösning än som i fjol varit tänkbar. Vi upprepa: det kan vara miinskligt att brista i framsynthet, och det kan ges situationer, dÃ¥ nödviindigheten bjuder att i självuppgivelse sträcka vapen. Men att först göra sig skyldig till bristande framsynthet och sedan till sjiilvnppgivelse kan knappast kallas statsmannamässigt men väl att leverera nederlagsstämning. Och sviktar tron bland dc borgerliga själva, dÃ¥ undermineras inifrÃ¥n deras möjligheter att överhuvud göra en egen, kraftfull, respektingivande insats. Vilken stÃ¥ndpunkt man än har rörande dyrortsgraderingen, mÃ¥ste den historiska treaktaren därom utgöra ett tema, som aldrig kan fÃ¥ ges som repris pÃ¥ borgerlig seen. 154 Dagens frÃ¥gor Folkteater, Ungefär samtidigt med att influensan Ã¥nyo gjort folk och teater. sitt inträde i vÃ¥rt samhällsliv har den lika regelbundet Ã¥terkommande diskussionen om den döende Thalia och de olika metoderna för hennes botande börjat. Man kan tycka att under de senast förflutna Ã¥ren härom blivit sÃ¥ mycket ordat att knappast nÃ¥got egentligt nytt Ã¥terstÃ¥r att säga; men de självkallade läkare, som infunnit sig vid hennes sjukbädd, synas vara minst lika talföra som fordom kvacksalvarna pÃ¥ Pont Neuf i Paris. Att envar är djupt övertyg~d om att endast och allenast hans speciella recept kan vänta framgÃ¥ng ä.r viil överflödigt att säga. Det hör en gÃ¥ng för alla till saken och kommer helt visst aldrig att ändras. För den utomstÃ¥ende, som mitt under allt larmet av självreklamens trummor vill söka bilda sig en föreställning om vad diskussionen egentligen rör sig om, uppställer sig frÃ¥n början en svÃ¥rlöst gÃ¥ta: vad menas egentligen med den folkteater, om vilken sÃ¥ mÃ¥nga skiftande uttalanden under den senaste tiden fällts~ Lämnar man de höga rymderna, där en del av de debatterande älska att dväljas, och sänker sig ned till jorden och verkligheten, tvingas man väl att först och främst kritiskt och sakligt undersöka det begrepp, som bildar hela debattens utgÃ¥ngspunkt. Med det högst metafysiska begreppet »folket» kommer man icke lÃ¥ngt, när det gäller praktiska frÃ¥gor. Det är i diskussionen om folkteatern i Sverige Ã¥r 1937 icke lönt att operera med begrepp, som närmast höra hemma i ordförrÃ¥det frÃ¥n 1789, dÃ¥ man ~ilskade att i tid och otid referera till »folket» och »folkviljan» som det bestämmande bÃ¥de i politik, konst, religion och kultur. »Folket» pÃ¥ den tiden visade sig först följa Marat, sÃ¥ Danton, sÃ¥ Robespierre och sist Bonaparte. Det var hela tiden samma folk, ehuru dess manifestationer tedde sig tämligen olikartade. Det kan mÃ¥hända synas opassande att jämföra dylika världshistoriskt avgörande tilldragelser med de smÃ¥ meningsutbyten, som för niirvarande oroa vÃ¥r teatervärld. Men om betydelsen är oändligt olika sÃ¥ äro de psykologiska förutRättningarna icke sÃ¥ väRentligt skilda som det kan synas. Man appellerar i debatten om vÃ¥r teaters utveckling oavlÃ¥tligt till »folket» som den bestämmande faktorn och Ã¥terkommer ständigt till de krav, som förrnenas föreligga frÃ¥n dess sida. Helt nyligen ha vi exernpelviR hört en bister kritiker frÃ¥n Göteborg, vilken vid ett stockholmsbesök djupt indigneratR över att ha fÃ¥tt se :B'ridas visor och Gösta Berlings saga pÃ¥ Dramatiska Teatern, utslunga den satsen att »vad vi behöva är en stark kämpande dramatisk konst, som kan rycka folket med sig». Dylikt lÃ¥ter nog i första ögonblicket mycket bra - Formularen aleile er 8 Skilling vmrd, som det heter hos Holberg - men vad är det egentligen som ligger bakom~ Vad menas med »en stark kämpande dramatisk konst», och har man nÃ¥gon anledning att tro, att en dylik verkligen skulle rycka folket med sig1 FrÃ¥ga vi oss vad det ;;venska folket, d. v. s. majoriteten av i landet Sverige levande människor, i närvarande stund helst iHskar att se sÃ¥ kan svaret knappast bliva mera än ett: Edvard Perssons filmer. Filmen är ju, som ofta pÃ¥pekat;;, den verkliga folkteatern i sÃ¥ mÃ¥tto att den samlar 155 Dagens frÃ¥gor och förnöjer en större publik än nÃ¥gon annan förlustelse överhuvud taget, och bland gÃ¥ngbara filmer ha inga - efter Fridolf Rhudins frÃ¥nfälle - nÃ¥tt upp till en sÃ¥ allmän och oomstridd popularitet som Edvard Perssons. Man mÃ¥ste ha sett dessa framföras icke i en luxuös stadsbiograf med bekväma fÃ¥töljer och elegant dekorering utan i en primitiv miljö ute pÃ¥ landsbygden, där de offentliga nöjena iiro sällsynta, för att riktigt uppfatta hur omtyckta de äro. Den enkla, burleska humor som präglar dem slÃ¥r an överallt i Sverige, och deras godmodigt ärliga, demokratiskt primitiva samhällsbild vinn,.er ofelbart publikens hjärtan allt ifrÃ¥n Pajala till Smyge Huk. Detta faktum, som icke torde kunna förnekas, mÃ¥ste tagas till utgÃ¥ngspunkt för diskussionen om vad den levande teatern i motsats till filmen kan bjuda den breda publiken. Ty' det är fullkomligt meningslöst att söka skapa en folkteater pÃ¥ grundval av en repertoar, som den avsedda publiken varken förstÃ¥r eller vill ha. Häremot kommer naturligtvis genast att framföras den invändning, som ofrÃ¥nkomligt dyker upp i alla diskussioner om hithörande problem: den breda publiken är endast av ocrfarenhet fÃ¥ngen i villfarelsen att tycka om ljjdvard Perssons filmer och andra liknande ting. Den iir, som det heter om den engelske konungen, niir han rÃ¥kar göra nÃ¥got galet, »deceived in his grant», och följaktligen är det för att leda den in pÃ¥ rätta vägen igen endast behövligt att ge den en riktig bild av förhÃ¥llandena. Om vÃ¥r breda publik finge sent och bittida se Bödeln och Mannen utan själ av Piir Lagerkvist och annan dylik dramatik skulle den säkerligen Ã¥ngra sina vägars tidigare villa, stanna i stum beundran och erkänna detta som det förnämsta av allt skapat. Tanken är vacker, men den har tyvärr intet med verkligheten att skaffa. Icke ens i det 1mzistiska Tyskland, där känsloläget ändÃ¥ är efter vÃ¥rt sätt att se ovanligt högspiint, har man i längden hÃ¥llit ut med att se dramer som exempelvis Hanns Johsts Schlageter med dess extatiska och vÃ¥ldsamma patos. Populärast av alla nazismens dramer är folklustspelet Krach um J olanthe, där huvudpersonen är en stadig sugga, kring vilkens imposanta korpus hela intrigen rör sig. Till och med Hitler själv, hur allvarlig han är, säges med stor förnöjelse ha Ã¥skÃ¥dat detta enkla stycke, som enbart i Berlin flera hundra gÃ¥nger gÃ¥tt över scenen. Det kan icke hjälpas att de breda lagren bäst fÃ¥ngas genom enklare medel. Man kan icke nÃ¥ kontakt med dem, sÃ¥ länge man stannar pÃ¥ »the high-brows» stÃ¥ndpunkt. Alldeles särskilt gäller detta i frÃ¥ga om en publik som vÃ¥r, där majoriteten i de flesta fall icke alls äger nÃ¥gon förtrogenhet med teatern och dess uttrycksmedel. Bland de tusental som Ã¥skÃ¥dade Gösta-Berlingföreställningarna pÃ¥ Auditorium funnos veterligen mÃ¥nga, för vilka teaterns stil och verkningsmedel förut överhuvud taget icke voro bekanta. Att deras första kontakt med den levande teatern skedde genom förmedling av ett verk som dramatiseringen av Gösta Berling kan väl knappast betecknas som ett högmÃ¥lsbrott. Vill man alltsÃ¥ se till realiteterna iir den svenska folkteaterns förnämsta uppgift att för sig vinna den stora publik, som hittills 156 Dagens frÃ¥gor av de höga priserna pÃ¥ de vanliga teatrarna avhÃ¥llits frÃ¥n att skaffa sig förtrogenhet med vad teater och skÃ¥despelarkonst i vÃ¥ra dagar är. Denna publik är visst icke, som ofta antages, direkt klassbetonad. Högt upp i de ;;amhällsskikt, där akademisk bildning och kultur ange tonen, har scenen blivit nÃ¥got främmande, helt enkelt därför att vederbörande icke ha rÃ¥d till teaterbesök. skolteatern har visserligen härvidlag gjort mycket gott, men dess inflytelser upphöra med skolÃ¥ren, d. v. s. just vid den tidpunkt dÃ¥ eljest intresset för scenens konst plägar vara som livligast. Ungdom och äldre, arbetare och studenter, affärsanställda, tjänstemän, fabrikspersonal och kontorsfolk, alla böra emellertid kunna genom ett praktiskt abonnementssystem, baserat pÃ¥ lÃ¥ga priser, genom omväxlande, frÃ¥n början icke allt för krävande repertoarval och genom energiskt bedriven agitation kunna vinnas för teatern, vilken sedan urminnes tider varit människorna en källa till vederkvickelse och som säkerligen alltjämt skall förbliva det. Att, när vägen en gÃ¥ng blivit bruten, man bÃ¥de bör och skall fortsätta fram emot en repertoar av djupare lyftning och starkare konstnärlig egenart behöver väl knappast sägas. Men dit är vägen lÃ¥ng, och till en början gör man nog klokt i att noga begrunda sanningen i den vise kejsar Augustus' valsprÃ¥k »Festina lente!» Vad man emellertid har de starkaste skäl att vara pÃ¥ sin vakt emot är eventuella försök att under den tilltalande rubriken »folkteater» lyckliggöra oss med en politisk agitationsteater av det slag, som Sovjetstaten i begynnelsen av sin tillvaro organiserade - numera lär väl Stalin med sina hÃ¥rdhänta metoder ha givit den en annan och efter den nya diktaturens krav avpassad inriktning. I diskussionen har onekligen framkommit ett och annat, som manar till uppmärksamhet. SÃ¥ länge man propagerar för Pär Lagerkvist som lämpligt program för folkscenen mÃ¥ det vara hänt, ty han är ju en betydande diktare, fastän han aldrig tycks komma ur sitt beroende av expressionismens hysteriska uttrycksformer och maner. Det ä.r för övrigt verkligen kuriöst att den expressionistiska stilen, som eljest i hela Europa längesedan övergÃ¥tt till att vara historisk, alltjämt i vÃ¥rt land, väl huvudsakligen genom en själsbefryndad regissörs energiska arbete, gÃ¥r och giDler som modern och aktuell. Den traskar omkring pÃ¥ turneer genom landet ungefär som fan enligt Albert Engströms pÃ¥- stÃ¥ende alltjämt traskar omkring i Härjedalen. Därom mÃ¥ nu emellertid ingenting siigas. Varken Bödeln eller Mannen utan själ lära rubba det svenska samhällets jämvikt. Men visar det sig att man vill gÃ¥ längre och mer eller mindre öppet söker förvandla folkteatern till ett propagandainstrument mÃ¥ste man bromsa i tid. För dylika importvaror ha vi i Sverige ingen användning. Vändpunkten i Ett av de allvarligaste kännetecknen pÃ¥ den avrustningsfrÃ¥gan. fruktansvärda politiska kris, som med ständigt stigande Ã¥ngest följes av Europa, är avrustningssträvandenas totala misslyckande och den i allt hastigare tempo bedrivna upprustningen. Det torde ej blott i Västeuropa utan även i Norden vara en allmänt 157 Dagens frÃ¥gor gängse Ã¥sikt, att skulden till denna sakernas olyckliga vändning sÃ¥ gott som uteslutande bör läggas pÃ¥ Tyskland och dess oförbätterliga militarism. Det kan dÃ¥ vara av intresse att taga del av en framstÃ¥ende engelsk utrikespolitisk experts omsorgsfulla skildring av avrustningsfrÃ¥gans via dolorosa. Chefen för Royal Institute of International Affairs och professorn i internationell historia vid Londonuniversitetet, den kände historikern och publicisten Arnold J. Toynbee, har nyss utgivit Ã¥rgÃ¥ngen 1935 av sin bekanta och högt skattade Survey of International Af/airs. Ett stort avsnitt har där ägnats Ã¥t avrustningsfrÃ¥gans utveckling efter Tysklands utträde ur Nationernas Förbund pÃ¥ hösten 1933. När Toynbee där kommer till en annan mening än den gi:ingse, fÃ¥r detta förhÃ¥llande sin särskilda vikt av att han är en övertygad anhängare av Nationernas Förbund, den kollektiva säkerhetstanken och de demokratiska ideerna. Tysklands uppbrott frÃ¥n N. F. och nedrustningskonferensen pÃ¥ hösten 1933 hade berott pÃ¥ att västmakterna, främst naturligtvis Frankrike, icke velat tillÃ¥ta, att dess redan Ã¥ret förut i princip erkända jämlikhet omedelbart omsattes i praktiken, utan krävde en fyraÃ¥rig prövningsperiod, under vilken en internationell kontrollapparat skulle uppmonteras och Tysklands underlägsenhet lämnas i stort sett orubbad. Efter denna brytning följde en serie direkta förhandlingar mellan Paris och Berlin, sedan franska försök att i Tysklands frÃ¥nvaro fortsätta konferensen, som om ingenting hänt, visat sig förfelade. Toynbee understryker Tysklands redobogenhet till dessa överläggningar. Han konstaterar f. ö. den pÃ¥fallande samförstÃ¥ndsvilja, som Berlin visade ännu sÃ¥ sent som under Stresakonferensen i april 1935. Men framför allt uppehÃ¥ller han sig vid det viktiga och detaljerade anbud, som tyskarna gjorde i december 1933. Enligt detta skulle Tyskland fÃ¥ rätt till en arme pÃ¥ 300,000 man med ettÃ¥rig tjänstetid. Det avstod frÃ¥n s. k. offensiva vapen men förbehöll sig att i samma mÃ¥n som andra stater fÃ¥ nyttja »defensiv» materiel, d. v. s. kanoner och tanks under en viss storlek samt strids- och spaningsplan men ej bombflyg. S. A.- och S. S.-organisationerna skulle finnas kvar, men Berlin bestred bestämt deras militära karaktär och erbjöd .sig att lämna bevis för riktigheten av sin uppfattning. Vidare gav Hitler sitt samtycke till ett allmänt övervakningssystem för de militära rustningarna i världen och erbjöd tioÃ¥riga nonaggressionstraktater med alla sina grannar. Toynbee ser i detta anbud den avgörande punkten i förhandlingarna. Hade det godtagits, skulle enligt hans mening den senare olycksdigra kapprustningen hava undvikits. Och om man jämför dessa Hitlers ytterst modesta krav med vad han senare av egen kraft tagit sig, kan man svÃ¥rligen karakterisera Frankrikes hÃ¥llning med andra ord än de Oxenstieruska om den ringa vishet, varmed världen regeras. Ty »den franska regeringen visade i början ingen hÃ¥g att göra eftergifter pÃ¥ sin sida för att möta Tyskland pÃ¥ halva vägen», och även 158 Dagens frÃ¥gor när den under engelsk pÃ¥tryckning blev nÃ¥got mer tillmötesgÃ¥ende, vägrade den att acceptera huvudpunkterna i den tyska planen och höll fast vid den för Berlin förödmjukande prövotiden. Och som Toynbee visar, blev den franska attityden snart än omedgörligare, detta redan under vänstermannen Chautemps' ministär. Avgörandet kom, dÃ¥ februarikravallerna förde Barthon in i palatset vid Quai d'Orsay. I denne begÃ¥vade men senilt benhÃ¥rde chauvinist ur Poincares skola ser Toynbee den kraft, som definitivt bragte nedrustningsfrÃ¥gan i baklÃ¥s. Redan hans första not, i februari 1934, visade, att han »icke ämnade föra en försonlig politik gentemot Tyskland». Alltjämt krävde han den odiösa prövotiden, och vidare ville han inräkna S. A. och S. S. men ej den stora färgade franska armen vid jämförelsen mellan de bÃ¥da makternas styrkor. Han antydde direkt, att vidare förhandlingar vore utsiktslösa, dÃ¥ Hitler redan brutit Versaillestraktaten. Barthon ville helt enkelt ej göra upp med Tyskland utan föredrog en ring av allianser för att hÃ¥lla den hatade och fruktade rivalen nere liksom under tjugotalet. Emellertid hyste Frankrikes förnämsta bundsförvanter en annan mening. Italien ville i stort sett acceptera de tyska anbuden som grund för en uppgörelse, och England hade den 29 januari framlagt ett kompromissförslag, som pÃ¥ vissa punkter följde de tyska linjerna, pÃ¥ andra de franska och i en del fall sökte draga en medelproportional. Det visade sig nu i februari 1934, att Tyskland var villigt att taga ännu ett steg för att möjliggöra en överenskommelse. Berlin accepterade det engelska förslaget som basis för vidare förhandlingar och godtog därmed den franska stÃ¥ndpunkten rörande kolonialtrupperna, samtidigt som man visade sig villig till ytterligare eftergifter även rörande S. A. och S. S. Endast pÃ¥ tvÃ¥ punkter krävdes ändringar, nämligen flyget och Tysklands Ã¥terinträde i N. F. Italien förklarade sig berett att antaga dessa förslag. Men redan i ett preliminärt svar av den 19 mars gjorde Barthon reservationer pÃ¥ flere viktiga punkter och försökte framför allt skjuta i förgrunden frÃ¥gan om Ã¥tgärder för att straffa eventuella brott mot den planerade konventionen. Toynbee karakteriserar Frankrikes dittillsvarande politik sÃ¥lunda: »Fram till denna punkt i de fransk-engelska överläggningarna hade den franska regeringens hÃ¥llning ej varit uppmuntrande, men den hade ej varit sÃ¥dan, att den kommit den engelska regeringen att övergiva allt hopp om att uppnÃ¥ ett samförstÃ¥nd om garantierna, vilket kunde bana väg för en uppgörelse med Tyskland.» Men denna punkt skulle nu nÃ¥s. Den 10 april riktade Sir John Simon en direkt frÃ¥ga till Paris, om Frankrike ville godtaga de engelska förslagen, modifierade enligt Hitlers februarianbud, sÃ¥som förhandlingsbas, förutsatt att en uppgörelse kunde nÃ¥s om garantier för konventionens iakttagande. DÃ¥ hade nyss förut den tyska budgeten publicerats, och dess höga anslag för försvarsändamÃ¥l gÃ¥vo Barthou tillfälle att i ett memorandum av 17 april förklara vidare förhandlingar utsiktslösa. Han övergick därmed helt och hÃ¥llet till en hegemoni- och incirklingspolitik, som skulle visa sig förfelad även ur exklusivt 159 Dagens frÃ¥gor fransk synpunkt och vars enda pÃ¥tagliga resultat blev den franskryska allians, som nu utgör det värsta hindret för en avspänning i Västeuropa. Toynbee sammanfattar sin Ã¥sikt om förhandlingarnas gÃ¥ng sÃ¥lunda, att »den tyska regeringen hade verkligen rört sig fram till en stÃ¥ndpunkt, som i vida kretsar ansÃ¥gs erbjuda en grundval för en skälig uppgörelse», och han menar, att världsopinionen »var böjd att anse, att det skulle l~gat i Frankrikes intresse att antaga det förslag, som Herr Hitler gjort Mr. Eden i februari 1934, ett förslag, som om det tagits efter orden skulle hava gett Frankrike en betydande överlägsenhetsmarginal över Tyskland, sÃ¥ länge som det behövts för att pröva effektiviteten i ett internationellt övervakningssystem». »Medan Tyskland sÃ¥lunda hade flyttat sig framÃ¥t frÃ¥n den stÃ¥ndpunkt, som det intagit, när det lämnade nedrustningskonferensen, hade Frankrike under regeringen Doumergue flyttat sig bakÃ¥t till en position, där det tycktes utesluta möjligheten av en samförstÃ¥ndsuppgörelse med Tyskland för att i stället lita pÃ¥ Poincares politik: allianser stödda pÃ¥ militärmakt.» 'l'oynbee lägger sÃ¥lunda i sin vidsynta och mönstergillt objektiva (hari karakteriserar sin egen regerings bekanta White Paper i mars 1935 som »not malicious sabotage but slovenly incompetence») undersökning huvudskulden till nedrustningssträvandenas strandande pÃ¥ Frankrike, och han konstaterar med bitterhet den Barthonska politikens resultat: :B'rankrike hade 1934 avslagit det tyska anbudet om 300,000 man, som skulle gjort den tyska hären ungefär jämnstark med Frankrikes europeiska armes, och detta blott för att ett Ã¥r senare se Tyskland taga sig rätten till en här pÃ¥ 600,000 man. Och han pÃ¥visar ett högst egendomligt förhÃ¥llande, dÃ¥ han kontrasterar Frankrikes omedgörlighet nu med dess obestridliga fredsvilja 1933: »Det var överraskande att se denna fransmännens motvilja mot att slÃ¥ss Ã¥tföljas av en lika stark motvilja mot att sluta fred med deras fiende, när han Ã¥ter reste sig.» Hela Frankrikes efterkrigspolitik hade gÃ¥tt ut pÃ¥ att offra allt annat för att bevara möjligheten till ett preventivkrig mot Tyskland, och när sÃ¥ med nazismens seger tillfället därtill verkligen kom, huvudsakligen till följd av Frankrikes egen omedgörlighet, dÃ¥ spelade man ej ut det trumfkort, som man betalat sÃ¥ mycket för att hava kvar pÃ¥ hand. Men trots detta försummade man alla chanser till en fredlig uppgörelse med det Tyskland, som nu emanciperade sig frÃ¥n segrarmakternas färla. S S Vid en inspektion av rikspolisofficersskolan i Berlin-Köpe• • nick i medio januari meddelade chefen för tyska ordningspolisen general Daluege, att nationalsocialistiska partiets Schutzstaffeln (S. S.) framdeles skulle utgöra basis för rekryteringen till ordningspolisen. Inträde i denna skulle i främsta rummet beviljas sÃ¥dana S. S.-män, som tillhört den kasernerade delen inom Schutzstaffcln, organisationens s. k. Verfiigungstruppen, vilka förpliktat sig till flerÃ¥rig aktiv tjänst. Bland dessa senare äga i sin tur sÃ¥dana S. S.- 160 Dagens frÃ¥gor män företräde, vilka tillhört eller tillhöra Leibstandarte Adolf Hitler. Ordningspolisens officerare skulle framdeles utväljas bland S. S.-män, som genomgÃ¥tt Schutzstaffelns ledarskolor. Redan under föregÃ¥ende Ã¥r, dÃ¥ S. S.-chefen Himmler utnämndes till högste polischef, erhöll S. S. fast grepp om polisväsendet i Tyskland. Himmler hade redan dessförinnan varit chef för hemliga statspolisen (Gestapo), som sÃ¥ gott som uteslutande rekryterats ur S. S. Vid hans övertagande av polischefsposten inträdde S. S.-Gruppenfiihrer Heydrich som chef för Gestapo och svingade sig därmed upp vid Dalueges sida. Själv gammal S. S.-man genomför nu polisgeneralen Daluege samma principer för rekryteringen inom ordningspolisen, vilka förut tillämpats för Gestapos vidkommande. GÃ¥r allt efter beräkning, kommer följaktligen S. S. inom kort tid att behärska hela tyska polisväsendet. Det är en egendomlig utveckling, som härmed bringas till sin avslutning. S. A.-ledningen med stabschefen Röhm i spetsen krävde som bekant pÃ¥ sin tid, att de ledande posterna inom den nya tyska värnpliktsarmen skulle reserveras för stormtruppernas högsta befäl och att S. A. i sin helhet skulle utgöra rekryteringsbas vid besättandet av underofficers- och officersposterna. Planen föll till marken pÃ¥ riksvärnsledning·ens bestämda motstÃ¥nd. Medveten om S. A.-ledarnas moraliska brister och den uppenbara inkompetensen, när det gällde handläggandet av rent militära uppgifter, tog Hitler själv parti för riksvärnet och genomförde med hÃ¥rd hand den bekanta upprensningen den 30 juni 1934, efter vilken tidpunkt S. A., sanerat och starkt reducerat, Ã¥tergÃ¥tt till en ren propagandaorganisation. S. S., som vid upprensningen i S. A. stod pÃ¥ Hitlers sida och först genom junihän-. delserna blev mera känd i utlandet, skördade inom kort frukterna av sin insats. PÃ¥ militärt hÃ¥ll, där man icke hotats av nÃ¥gra maktansprÃ¥k frÃ¥n S. S. sida, fann man sig stillatigande i S. S.-organisationens växande inflytande inom polisväsendet. DÃ¥ detta senare därjämte frÃ¥n första stund under Hitlerregimen stÃ¥tt under nationalsocialistiska ministrars ledning och därjämte under den hastigt genomförda centraliseringsprocessen snabbt avskurits frÃ¥n det förflutna, kunde S. S. sÃ¥ mycket lättare göra sina ansprÃ¥k gällande. Hemliga statspolisen föll som en mogen frukt i Himmlers och S. S.- männens händer och nu har som sagt ordningspolisen gÃ¥tt samma utveckling till mötes. Omgestaltningen inom tyska polisväsendet är märklig nog, även om. man icke tager hänsyn till S. S.-organisationens speciella karaktär. När man gÃ¥r bakom utanverken och tränger fram till den ideologi och den egenartade sammanhÃ¥llning, som prägla S. S., fÃ¥r man emellertid en ännu mera bestämd uppfattning om den för hela utvecklingen i Tredje riket ytterst betydelsefulla omdaning, som polisväsendet underkastats. S. S. grundades under partiets kampÃ¥r i syfte att bereda ledarna särskilt skydd och samtidigt bilda en kontrollinsats inÃ¥t. Snart nog skapades ocksÃ¥ inom själva S. S. en särskild »Sicherheitdienst» under 161 Dagens frÃ¥gor ledning av förutvarande marinofficeren Heydrich, där alla kontrollens trÃ¥dar sammanlöpte och vars pÃ¥passliga och hÃ¥rdföra personal sedermera undan för undan utplacerades pÃ¥ viktiga poster inom hemliga statspolisen. S. S. utvecklade sig emellertid icke endast till en i frÃ¥ga om medel och metoder hänsynslös elitorganisation. Dess uppgifter stanna ingalunda vid de rent tekniska, vid kontroll av partimedlemmar och medborgare i övrigt. Organisationen vill vara och är förvisso ocksÃ¥ en den nationalsocialistiska rörelsens ideologiska högborg i ännu högre grad än S. A. och Hitlerjugend. Den är genomglödgad av en fanatism, som inom nazismen ger S. S. en ställning liknande den wahabiterorden intager inom islam. De svartuniformerade, fysiskt vältrimmade och hÃ¥rt disciplinerade S. S.-männen känna sig ocksÃ¥ som medlemmar av ett religiös brödraskap. Nazismen uppvisar mÃ¥nga schatteringar. Först i S. S. är den pÃ¥ allvar vorden en tro och en världsÃ¥skÃ¥dning, som i grund och botten icke tolererar nÃ¥gon annan vid sin sida. Ateism är förbjuden inom S. A. Man tror pÃ¥ en allsmäktig Försyn, verksam i historien och naturen och pÃ¥ en av denna Försyn Ã¥t tyska folket given mission, manifesterad i detta folks stora historiska ögonblick. För kristendomens kärleks- och försoningslära stÃ¥r man inom S. S., liksom överhuvud taget inom nazismen, totalt främmande och söker gärna anknytning till förkristna föreställningar och myter. En av egenartad naturmystik genomträngd uppfattning om en genom tiderna oföränderlig tysk urgrund, vari gudomen är inneboende och varur tid efter annan mäktiga kraftyttringar framspringa, torde fÃ¥ anses utgöra kärnan i S. S.-organisationens av Alfred Rosenberg starkt pÃ¥verkade ideologi. Man gör klokt uti att ha allt detta i minnet vid en bedömning av den tyska polisreformens verkningar. GÃ¥r utvecklingen som hittills, kommer tyska polisen i sin helhet att omdanas till ett instrument för en numerärt mÃ¥hända föga talrik - S. S. omfattar endast c:a 250,000 medlemmar - men sÃ¥ mycket mera mÃ¥lmedveten och mäktig organisation, vilken med utnyttjande av alla till buds stÃ¥ende maktmedel bjuder andra trosformer spetsen. Det är egendomligt att se dogmbestÃ¥ndets främsta övervakare inom nationalsocialismen pÃ¥ detta sätt monopolisera ett sÃ¥ profant verksamhetsomrÃ¥de som ordningspolisen. Att man förbehÃ¥llit sig posterna i Gestapo är en annan sak. SÃ¥som hemlig statspolis fullgör ju S. S. en funktion erinrande om inkvisitionens inom katolska kyrkan. A andra sidan möjliggör givetvis erövringen av ordningspolisen vidaste kontakt med befolkningens breda lager och ett fullkomnande av underrättelseväsendet. Det bör pÃ¥pekas, att sedan S. S.-chefen Himmler tagit steget fullt ut och utträtt ur kyrkan - även Hitlers ställföreträdare i partiet Rudolf Hess, S. A:s stabschef Lutze, Rust, Frick och Ribbentrop ha lämnat den konfession de förut tillhört - hela avdelningar inom tyska polisen utträtt ur katolska eller evangeliska kyrkan. Tvivelsutan mÃ¥ste katolska kyrkans och även de evangeliska samfundens positioner anses svÃ¥rt hotade som följd av S. S.-organisatio- 162 Dagens frÃ¥gor nens makttillväxt Först och främst är ju att märka, att S. S. pÃ¥ administrativ väg, genom polisÃ¥tgärder av skilda slag, kan underbinda de religiösa samfunden i deras verksamhet. Ã…nnu viktigare torde dock vara, att de stora massorna i Tyskland, särskilt i städerna, förhÃ¥lla sig tämligen likgiltiga till vad som sker. LÃ¥ngt före nationalsocialismens makttillträde var som följd av Ã¥rtiondens radikala propaganda arbetarklassen mer eller mindre avkristnad. Weimarperiodens Tyskland var om icke religionsfientligt sÃ¥ i alla händelser i religiöst hänseende likgiltigt. Under sÃ¥dana omständigheter har ingendera av de stora konfessionerna nÃ¥gra massuppbÃ¥d att falla tillbaka pÃ¥ och detta sÃ¥ mycket mindre, som ungdomen i Tredje riket mer och mer sekulariseras. Möjligheterna för de hotade trosriktningarna att bjuda den fast sammantimrade S. S.-organisationen stÃ¥ngen te sig därför tillsvidare icke överhövan stora. Minnen frÃ¥n världs- För de mÃ¥nga svenskar, som i England vilja se krigets Stockholm. ett omutligt stöd för de smÃ¥ nordiska ländernas neutralitet och oberoende under en eventuell ny världskris, bör det vara av största intresse att taga del av den mening i dessa spörsmÃ¥l, som hystes och hyses av den engelske diplomat, som under hela världskriget representerade sitt hov i Stockholm. Det är en Ã¥sikt, som i flere avseenden kan betecknas som auktoritativ. Sir Esme Howard, numera Lord Howard of Penrith, är en av sin generations obestridligt främsta brittiska diplomater och slöt en omväxlande och lysande karriär som innehavare av den ena av Englands tvÃ¥ viktigaste ambassader, den i Washington. Och han är heller ingen fördomsfull man: i den andra delen av sina memoarer (Theatre of Life, London 1936) visar han en förstÃ¥else för de omständigheter, som ledde till •rysklands oinskränkta ubÃ¥tskrig, vilken fortfarande är rätt ovanlig i England, och hau avhÃ¥ller sig skrupulöst frÃ¥n alla de utfallmot den slagne fienden, som pÃ¥ mÃ¥nga hÃ¥ll varit sÃ¥ ideligen Ã¥terkommande. Lord Howard kan sÃ¥lunda tagas som prototyp ej blott för den framstÃ¥ende och erfarne engelske diplomaten utan även för den vidsynte gentlemannen. Och det är dÃ¥ av största intresse att iakttaga, att den förbittring, som det tyska ubÃ¥tskriget ej kunnat väcka hos honom, hyser han ännu efter tjugo Ã¥r lika levande och stark, när det blir tal om de neutralas och främst Sveriges politik under kriget. »Tertii gaudentes» - det är den osmakliga etikett han sätter pÃ¥ dessa stater, och deras folkrättsliga ideal identifieras kort och kärvt med »de neutralas rätt att tjäna pengar tack vare handelns oinskränkta frihet under krigstid». Det är heller intet tvivel om att denna hans moraliska indignation är fullt äkta. För honom kan det knappast tänkas nÃ¥got förhatligare än de neutrala affärsmän, som gjorde förmögenheter pÃ¥ leveranser av krigsförnödenheter till de folk, som satt in sin existens i den stora kampen. Men hans förbittring leder honom till att helt underkänna det folkrättsliga patos, som lÃ¥g till grund för till exempel den Hammarskjöldska regeringens neutralitetspolitik. Hans egen rättsliga stÃ¥ndpunkt är enkel och klar: det 163 Dagens frÃ¥gor krig är humanast, som snabbast föres till slut, och ur denna synpunkt är hänsynen till de neutrala direkt av ondo för mänskligheten, eftersom den gör krigföringen mindre effektiv. För övrigt finner han hela folkrättsideologin naiv: »Det är klart, att ingen nation, som har makt att hindra fienden att erhÃ¥lla sÃ¥dan tillförsel, som sannolikt mÃ¥ste medverka till ens eget nederlag, kommer att tillÃ¥ta denna trafik att passera obehindrat pÃ¥ grund av nÃ¥gon deklaration, som undertecknats mÃ¥nga Ã¥r tidigare. Att tro pÃ¥ det vore att tro pÃ¥ nÃ¥got, som strider mot människans natur.» Rent juridiskt synes han vilja hävda, att den tyska invasionen i Belgien satt hela folkrätten ur funktion och befriat de allierade frÃ¥n varje hänsyn därtill. FrÃ¥n dessa utgÃ¥ngspunkter blir hela Sveriges politik 1914-1917 för Howard antingen »true blue l!'Jgalism» hos Hammarskjöld och andra »pundits of International Law» eller ocksÃ¥ ett genomskinligt omhölje kring lusten att tjäna pengar pÃ¥ ett högst omoraliskt sätt. Att det kunde ligga bÃ¥de rättssynpunkter och hänsyn till den svenska statens ära och välfärd bakom regeringens försök att hävda vÃ¥r handels frihet och taga vara pÃ¥ Sveriges rätt att själv kontrollera transitotrafiken över sitt territorium, vill han ej se. Dylikt blir för honom blott löjlig efterklang frÃ¥n stormaktstiden. Han citerar med förtjusning sin franske kollega Thiebauts försmädliga omdöme: »Ils se grisent volantiers de l'odeur des bottes de Charles XII.» Själv hade han för övrigt redan före kriget kommit till den övertygelsen, att »Potsdamandan bokstavligen dominerade scenen» i Sverige. Under dessa förhÃ¥llanden kunde han svÃ¥rligen fÃ¥ nÃ¥gon större sympati för de svenska funktionärer, med vilka han hade att förhandla. Speciellt statsminister Hammarskjölds intresse för folkrätten var honom antipatiskt, medan han däremot kom väl överens med den - ur hans synpunkt - mer realistiske utrikesministern. Mest välvillig är han dock mot direktör Axel Bildt, som befanns villig att i A.-B. Transito skaffa de engelska myndigheterna ett redskap i direkt strid mot den svenska regeringens politik och därigenom enligt Howards mening gjorde ententen en tjänst, vars värde knappast kan mätas. Lord Howards bild av svenska förhÃ¥llanden under världskriget är som synes en ren karikatyr, men den är av utomordentligt intresse som vittnesbörd om hur en human och vidsynt iakttagare frÃ¥n en stormakt ser pÃ¥ neutrala smÃ¥staters intressen och rättigheter. Den kan ocksÃ¥ pÃ¥ vissa punkter vara nyttig som korrektiv, särskilt mot den pÃ¥ alltför mÃ¥nga hÃ¥ll knäsatta uppfattningen, att neutraliteten icke endast är en enastÃ¥ende lycka utan ocksÃ¥ ett oemotsägligt vittnesbörd om vederbörande nations etiska förträfflighet i jämförelse med de publikaner och syndare ute i världen. Ã…ven mycket annat av intresse för Sverige finnes i lord Howards välskrivna och i sakuppgifterna i stort sett vederhäftiga skildring. (Han uppger dock att folkomröstningen pÃ¥ Ã…land utföll till Finlands förmÃ¥n.) Hans skildring av sina bägge tyska kolleger torde sammanfalla med den vedertagna uppfattningen. Den lÃ¥ter den hart när elefantmässiga 164 Dagens frÃ¥gor klumpighet, som utmärkte herr von Reichenau i likhet med mÃ¥nga andra av Wilhelm II:s representanter i utlandet, framstÃ¥ i kontrast till herr von Lucius' smidiga skicklighet. lVIen speciellt viktig är. en annan sak, som visserligen förut är känd genom efterkrigstidens avslöjanden men alltför ofta förbises eller förtiges. Lord Howard betonar pÃ¥ ett par ställen (sid. 218 :ff. och 246 f.), att vad som framför allt hindrade England att använda kraftigare pÃ¥tryckningsmetoder för att driva igenom sina krav i Stockholm, var den ryska regeringens utomordentliga oro för att dylika kraftÃ¥tgärder skulle driva Sverige att deltaga i kriget pÃ¥ Tysklands sida. Denna fruktan ledde till enträgna föreställningar hos Howard frÃ¥n sÃ¥väl hans ryske som hans franske kollega. Och man fÃ¥r högintressanta upplysningar om hur fruktansvärt allvarlig en dylik eventualitet ansÃ¥gs i Ryssland. Det räknades med en svensk invasion med 400,000 man i Finland, eri resning därstädes och Petersburgs fall. En dylik händelse skulle ha medfört, att starka ryska trupper mÃ¥st dragas frÃ¥n Polen, där läget redan var högst oroande och inga stridskrafter kunde undvaras. >>Sveriges inträde i kriget skulle fullständigt hava ändrat hela krigsläget pÃ¥ östfronten», säger Howard, och han omtalar, att den ryska generalstaben pÃ¥ en direkt engelsk frÃ¥ga om följderna av Sveriges eventuella deltagande i kriget svarat: »Följderna för Ryssland skulle bliva oberäkneliga och olycksbringande.» Detta telegram sändes under tiden för de stora nederlagen i Polen pÃ¥ sommaren 1915, dÃ¥ envoyen Nekljudov var särskilt enträgen i sina varningar till engelske ministern. Dessa lord Howards upplysningar borde tillmätas särskilt värde, dÃ¥ man vill bedöma bakgrunden till den Hammarskjöldska regeringens rakryggade politik eller dÃ¥ man talar om den svenska aktivismens realpolitiska förutsättningar. VÃ¥ra ultrademokrater Den ryska krigsbudgeten belöper sig i Ã¥r till och Sovjet. över 20 miljarder rubel, vilket utgör en enorm stegring sedan 1935 och 1936, dÃ¥ samma budget slutade pÃ¥ 14,s och 8,2 miljarder. Inför denna stegring frÃ¥gar man sig ovillkorligen: Hur gÃ¥r deU . . . När brakar det löst~ . . . Och man tänker pÃ¥ spökflygarna i Norrland. lVIÃ¥nga svenska radikaler, däribland hr Z. Höglund, gÃ¥ i god för Sovjetunionens absolut fredliga avsikter. Vi skola icke diskutera, huruvida det är frÃ¥n Sovjet, som den största krigsfaran f. n. kommer, men när samma radikaler som bevis för sin tes hänvisa till folkförbundet och Sovjets medlemskap, känner man sig lÃ¥ngtifrÃ¥n överväldigad. När hr Z. Höglund och meningsfränder uteslutande varna Sverige för västerlandets diktaturstater, tycks man glömma det .enkla förhÃ¥llandet, att det främst var bolsjevismen, som framtvingat diktaturerna och följaktligen även borde inrangeras bland de för demokratien i dubbel bemärkelse farliga staterna. Det lÃ¥ter kanske egendomligt men är icke desto mindre ett faktum, att vÃ¥ra »demokrater» härvidlag äro mera bolsjevikiska än bolsjevikerna själva; pÃ¥ Kominterns 165 Dagens frÃ¥gor kongresser har det helt öppet erkänts, att man med hela sin verksamhet hittills endast lyckats att slÃ¥ ihjäl demokratien i halva Europa. När Stalin kallar den genom tillämpningen groteska vrÃ¥ngbild av en demokratisk grundlag, som hans ideologiske lappskräddare Bucharin trÃ¥cklat ihop Ã¥t honom, för världens enda demokratiska förtattning, sÃ¥ mÃ¥ det vara hänt - han är ju diktator ... När däremot »demokraten» hr Höglund kallar samma missfoster för världens mest demokratiska författning, dÃ¥ blir man fundersam ... Om hr Höglund lärt sig tillräckligt ryska under sina Komintern-Ã¥r, dÃ¥ bör han slÃ¥ upp sidan 155 i 62:a bandet av Sovjetunionens Stora encyklopedi för att inhämta vad han skall säga om Sveriges författning och statsskick- en blandning av demokratiska fiktioner och polisabsolutism genom socialfascisternas tillskyndan ställda i finanskapitalismens tjänst för att införa fascismen i Sverige. Visserligen är hela den »socialistiska» opinionen med hr Höglund i spetsen uppbragd över att »det gamla Leninska gardet», »männen, som gÃ¥tt i spetsen för ryska folkets frigörelse» hÃ¥lla pÃ¥ att utrotas, men man förklarar samtidigt att den västeuropeiska demokratiens existens är knuten till alliansen med Sovjetunionen. Man grÃ¥ter över att »förtrollningen är bruten» ... »man blir galen av förtvivlan» ... och frÃ¥n visst hÃ¥ll vädjas till den svenska riksdagen att ingripa pÃ¥ det att »hundratusenden, som hysa sympati för Sovjetunionen» icke mÃ¥tte inse sitt fruktansvärda misstag. Vad har egentligen hänU Visste man icke förut om tjekans existens~ Visste man icke att i diktaturerna alltid grasserat kutymen att avliva folk pÃ¥ »administrativ väg», d. v. s. utan dom och rannsakan~ Visste man icke förut, hur litet människolivet aktas i SovjetrikeU Har man ej hört talas om lagen av den 7 augusti 1932, som stipulerar dödsstraff för snatteri av statsegendom~ - i motsats till människan förklaras egendom helig. Vi pÃ¥minna ytterligare om lagen av den 20 juli 1934, som stipulerar dödsstraff för den som försöker rädda sig ur världens lyckligaste land; fem a tio Ã¥rs straffarbete plus konfiskation av alla egendom för dem bland hans anhöriga, som haft vetskap om »brottet» samt fem Ã¥rs deportation för anhöriga som icke vetat nÃ¥got. Lika barbariska s. k. lagar gälla även andra »statsförbrytelser» i Sovjetunionen. Vi pÃ¥minna vidare om lagen av den 8 april 1935, som utsträckt dödsstraffet att gälla även barn fr. o. m. 12 (tolv) Ã¥rs Ã¥lder. För bärandet av s. k. finsk kniv- av den typ svenska skolbarn vässa pennorna med - straffas ryska pojkar dock med endast fem Ã¥rs koncentrationsläger. Terrorn bland de ryska järnvägsmännen vore värd sitt eget kapitel. Och vi kunna pÃ¥minna om Sovjets inblandning här och var i Europa - t. ex. vid de blodiga hiindelserna i Sofia. Man kan ju frÃ¥ga sig, varför man i vissa liiger helst blott vill veta sanningen om Sovjetunionen, när sovjetstaten själv behagar basuna ut den över världen i form av processer. Men framför allt frÃ¥gar man sig, varför speciellt de, som haft lyckan eller olyckan att vam Lenins vänner, nu skola skonas! Falla de icke offer för det system, 166 Dagens frÃ¥gor de själva skapat, och följaktligen själva bära skuld till sin egen undergÃ¥ng~ Varför skall just den skyldige skonas' Om de otaliga, namnlösa offer, som ock fallit och falla runtom i Ryssland för den terror, som aldrig slutat skölja över det olyckliga landet, tar man däremot alls ingen större notis; för dessa okända soldater behövas inga domstolskomedier, men även dÃ¥ borde ))demokratiens)) samvete tala ... En lustig- om än icke oblodig- figur förekommer dock i det röda melodramat - Trotskij! Ända frÃ¥n andra sidan jordklotet svär han nu ve och förbannelse över den oberäkneliga röda justitian, som vÃ¥- gar angripa honom; han slungar ut avslöjanden hur sÃ¥dant brukar gÃ¥ till... hur rättvisa skipas i Sovjetunionen... - Kommer icke denna störtflod av moraliskt patos nÃ¥got post festum~ Den röda rättvisan var dock god nog att användas av honom. När ))ryska revolutionens stolthet och prydnad)), Kronstadts örlogsmanskap, hade djärvheten att framlägga nÃ¥gra blygsamma demokratiska fordringar- legitimering av socialistiska partier, yttrande- och tryckfrihet samt hemlig omröstning - dränktes l>Upproret)) i blod - av samme Stalin pÃ¥ befallning av - Trotskij! Det var för den blodiga bedriften i Kronstadt, som Lenin belönade Stalin med hans nuvarande post; och Stalins bedrifter fortsätta ännu ... I motsats mot andra revolutionära regimer har den ryska utmärkt sig för att lÃ¥ta terrorn fortsätta Ã¥rtionden efter revolutionens slut. Metoden »tvÃ¥ slÃ¥ den tredje» gÃ¥r som en röd trÃ¥d genom Stalins livsgärning. Under sin studietid vid seminariet, i Tiflis hemliga partiorganisation och under sin fängelsetid har han alltid varit beredd att vid behov med hjälp av provokation göra slut pÃ¥ sina motstÃ¥ndare och konkurrenter. Vid denna taktik hÃ¥ller han fast även i Kreml. I förbund med Zinovjev och Kamenev störtas Trotskij; Zinovjev och Kamenev ställas sedan mot väggen under applÃ¥der av dem som skjutas i dag. Konsekvensen perfekt- metoden genialisk och enkel: att i förbund med den ene slÃ¥ bägge tvÃ¥. Stalins specialmetod har dock i realiteten ett vid större intresse än vad man kanske vid första pÃ¥seende är benägen att tro. Den är nämligen fullt brukbar även för Ã¥tskilligt större uppgifter än att endast taga livet av veteraner ur gamla gardet. Metoden passar alldeles förträffligt att användas i full världsskala, vilket man kanske borde minnas pÃ¥ somliga hÃ¥ll. Om det skulle lyckas för »Mänsklighetens Snille» - hoc est Stalin - att spela ut sina vänner mot sina ovänner pÃ¥ världspolitikens arena, vad blir dÃ¥ hans nästa etapp~ Detta problem tillhör oss. Svenskarna i Det nyligen utfärdade uppropet om en insamling till en Nya Sverige. Delawarefond kommer säkerligen, icke minst pÃ¥ grund av uppslaget med »tävling» mellan olika län, att bli föremÃ¥l för ett mycket stort svenskt intresse. Med hänsyn till den uppmärksamhet, som Sverige f. n. Ã¥tnjuter i Förenta staterna, är ett storartat insamlingsresultat en prestigesak; med hänsyn till de mÃ¥ngtusende band, som 167 12-3770. Svensk Tidskrift 1937. Dagens frÃ¥gor förena moderlandet med ättlingar i Nya världen, är en spontan och mäktig nationell solidaritetsgärning en nödvändighet. Anledningen till uppropet, hugfästandet av 300-Ã¥rsminnet nästa Ã¥r av kolonien Nya Sveriges grundläggning, tillhör ocksÃ¥ ett av de Hrorika bladen i den expansiva svenska stormaktstidens historia. Efterföljande smÃ¥ anteckningar ur svenska arkiv kunna i sin mÃ¥n bidra till att fylla bilden av svenskarna som kolonigrundare. Den första tanken att grunda en svensk koloni i Amerika väcktes av Gustaf II Adolf, som Ã¥t den framstÃ¥ende holländaren Wilhelm Usselinx redan Ã¥r 1624 utfärdade fullmakt att bilda det s. k. Södersjökompaniet. Efter svenskarnas krigssegrar föreslog Usselinx konungen att Hven pÃ¥ viiridshaven upptriida som stormakt och sÃ¥som Spaniens och Hollands medtävlare; handelsförbindelser borde knytas med avlägsna länder och fria svenska kolonier grundas i främmande världsdelar, vilket skulle bidraga till »att utbreda kristendomen till hedningarna, utvidga rikets gränser, rikta skattkammaren, lätta folkets tunga bördor och skänka svenskarna alla världshandelns fördelar». Kolonien Nya Sverige vid Delawarefloden, vilken räknar sin tillblivelse frÃ¥n den 29 mars 1638, ägde som bekant sedan bestÃ¥nd i 26 Ã¥r, till 1664, dÃ¥ den slutligen avträddes till engelsmännen. Holländarna erövrade kolonien Ã¥r 1655. Ar 1642 utfärdade den svenska regeringen sina »instruktioner» för Nya Sveriges förste guvernör Johan Printz (född i Bottnaryd, Västergötland d. 20/1 1592, adlad 1642, guvernör över Nya Sverige 15/s s. Ã¥.; död 1663 som landshövding över Jönköpings län). Denna »grundlag», efter vilken guvernören hade sig att »regulera och riitta», föreskriver i sin 9:de paragraf: »Dee pÃ¥ alle andre sijdhor .angräntzande Wilde Nationer skall Gouverneuren wetta medh all Immanitet och beskeedenhet till handtera at af Kongl. Maj:t och oftabem:te dess UndersÃ¥thares folck dem ej tillfogas nÃ¥got wÃ¥ldh eller obillighet, men heller skall widh alle lägenbeeter därhän bearbeta, at sanune Wilde folck, efterhanden, mÃ¥ kunna uthi den sanna Christeliga Religionen och Gudztiensten blifva informerat, och elliest till Civilitet och godh policeij viisende bracht och sÃ¥som manuducerat. Enkallerligen skall han söka dem därhän disponera och i dee tanckar tilbringa, att han, Gouverneuren, eller hans underhafvande folck, pÃ¥ the orter icke är kommen att tillfoga dem nÃ¥got ondt eller ledt, uthan mycket mehra derföre, att han mÃ¥ föra dem tillhanda hwadh dee nödigt behöfva till inbördes gemehne lefwerne och sÃ¥dant medh dem, emoth andre saker, som hos dem finnes och dee sielfwe elliest icke kunna skaffa sigh till nytto, föryttra o<~h förbyta Derföre och Gouverneuren skall sij (se) deroppÃ¥, att Kongl. Maj :t eller Compagnietz folek, som medh handelen dersammastädes omgåås, lÃ¥the dem Wilde bekomma de nödige tingh dhe behöffwe för nÃ¥got lijdeligare prijs, än dee dem bekomma af Hollenderne ifrÃ¥n Skantzen Nassau eller der angräntzande Engelenderne, alt pÃ¥ det at samme Wildt folck mÃ¥ dragas ifrÃ¥n dem och sÃ¥ mycket mehr wänias till dem WÃ¥hre.» 168 Da[J Cns fr!l[for Dessa ord skrev01.; av sveuska lagstiftare vid samma tid, som Virginiem; lagstiftande församLing beslutade, att intet fredsfördrag skulle ingÃ¥s med nÃ¥gon indiam;tam, utan alla indianer hetraktas som samhällsfiender, och vid samma tid, som Massachusetts puritaner sÃ¥go i indianerna en >>d.iiivulens avkomma», värd att utrotas frÃ¥n jorden, samt endast nÃ¥gra fÃ¥ iir efter det Conneetieuts medborgare nedhöggo pÃ¥ en timma llllndratals viirnlösa kvinnor och barn, tillhörande pequodstamnwu. Den humanitet och fredlighet, som svenska regeringen hiir doknmenterwle, kunna vi mell stolthet minnas. I paragraf 26 av de fiir guven1ören .Tohan Printz utfärdade instruktionerna heter det: >>För all ti11gh skall Gonverueuren eftertraehta och si.i deroppÃ¥, att Gudh den Alldrahiigste Jlll i allt hewijses een sann och skyldigh GudJ~Â- tienst, och tilhiirlig iihra, loff oeh pri.is, och fördenskuld all godh ansening göre att GndztiPnsten pfter den saune Augs11hurgiska confessioneu, UpHala Coneili11111 oeh Swenske Kyrekio cerem(mier warder ifrig drifweu, och allP Man, i synnerhet ungdomen, deres Christenllomhs Htycker wiil informerad, och diirjämpte all godh Kyrcko disciplin hollen oeh exereerad. 11en, HÃ¥ rnyeket de Rollendske Colonier, som under Kongl. Maj :ts och Sweriges ChronoH Gebiet hoo och sittja, widhkommer, skall Gouverneureu intet turbera dem uthi det, som dem uthi fiirhemelte Oetroy om exPreitio Religionis reformatre ähr wordet indulgeradt.>> Gustaf II Adolfs ]>lan ait kolonien i Amerika skulle bli »hela elen protestantiska kri;.;tenhetens fristat» framskymtar tydligt nog i den citerade ]mragrafen. l de engelska kolonierna iigde främmande trosbekiinnare ingalunda den frihet, som dem1a paragraf tillförsäkrade de reformerta holländarna. I denna frÃ¥ga liksom i frÃ¥ga om förhÃ¥llandet till indianerna visade sig svenskarna i Ã¥skÃ¥dningssätt sÃ¥- lunda lÃ¥ngt framom sin tid. Denna tolerans hos den tidens krigiska Sverige förtjänar fogas till bilden av sveuskarne som statsbyggande folk Ett rörande dokument om 1600-talets svenska kolonister är följandP brev, avsiiut till Sverige den 31 maj 1693, alltsÃ¥ ett trettiotal Ã¥r efter det att kolonien gÃ¥tt förlorad för moderlandet: >>Nu hwad anbelangar wÃ¥rt algemena tillstÃ¥nd uti detta laudet, sÃ¥ äre wi miist allesammall landmän, som plöja och sÃ¥ och hantera Landbruk och lefva efter de lofliga Svenska seder i mat och dryck, och detta Landet är et rnägta kosteligt, frugtbärande Land, uti allehanda slags Siid, sÃ¥ att Gud ske lof, det bär rikeligen och ömnigt (ymnigt) hwad wi sÃ¥ och plantera derpÃ¥, sÃ¥ att wi hafwom rikeligen wÃ¥rt uppehälle uti mat och dryck, och här utsiindes Ã¥rligen utur detta reviret till rnästa parten utaf de omliggande Islands (eng. = öar) bÃ¥de Bröd, Säd, Mjöl och Öhl, och här är ömnogt, Gud ske lof, pÃ¥ allehanda slags wilddjur, foglar· och fisk: och wÃ¥ra hustrur och döttrar beflita sig ock mycket med spinnande, bÃ¥de ylle och linne, och mÃ¥nga med wäfvande, ,;Ã¥ at wi hafwa riitt orsak til at tacka den Högste Guden för wÃ¥rt dageliga JivsuppehällP. Gud han gifwe, at wi ocksÃ¥ mÃ¥tte bekomma Dagens fn1gor trogna herdar och Själasörjare, som ocksÃ¥ mÃ¥ spisa oss med den andeliga spisen, som är Guds ords Predikan och de heliga Sacramenters Ã¥tnjutande, uti dess rätta bruk. Wi bo uti stor enighet med Indianerne, som ock pÃ¥ mänga Ã¥r oss icke hafwa nÃ¥gon skada gjort.» Detta brev, ett av de mÃ¥nga gripande bevisen pÃ¥ känslor av trofast svenskhet hos vÃ¥ra emigranter, har mycket att säga oss nutidens svenskar. Berthel K. H. Broberg. 170