DAGENS FRÅGOR Den 15 april. Sverige och l ett memorandum vå 44 sidor har fiirutvarande utFinland år 1918. rikesministern i den Edenska regeringen .T. Hellner redogjort för Sveriges offieiella politik genternot Finland under tiden från Finlands självstii.ndighetsförklaring i december 1917 till slutförandet av rlet finska frigörelseverket våren 1918. Den svenska litteratureii i detta iinme är påfallande torftig, och med undantag för Alandsexpellitioneu år 1918 finnes ingen mer ingående redogörelse. I Finland har man däremot ivrigt behandlat frågan och därvid ställt sig myeket kritisk genternot den Edenska regeringen. I vissa finska arbeten har denna kritik utmynnat i hiitska attacker mot allt, vad Sverige och svenskt heter, ui\got som även satt spår efter sig hos den nutida finska ungdomen. Det är därför angeläget, att hela frå- gan tages upp till behandling ä svensk sida och att det klarlägges, huru situationen i Sverige verkligen var, vad den svenska regeJ"ingen verkligen gjorde oeh icke gjorde samt efter vilka sakliga motiv den handlade. Atskilliga missförstånd, så skadliga för det dagliga samarbetet mellan Sverige och Finland, kunna genom en dylik um>lysningsverksamhct biläggas. Ett första steg har hiir tagits och man får hoppas, att frågan blir ytterligare ventilerad. Det iir ett svenskt intresse, att så sker. Hellners memorandum iir av betydande intresse och författaren liimnar åtskilliga UJ)J)lysningar, som hittills icke varit kända. Det iir ställt utom allt tvivel, att den svenska regeringen beträffande den finska frilgan befann sig i on brydsam situation och att dess rörelsemöjligheter voro starkt begränsade. Särskilt Alanelsfrågan kompliet-rade situationen och skapade irritation. Den svenska regeringens insHillning till ålandsbefolkningens krav på inkorporering med Sverige hacle föga ])Ositiv priigel. Överhuvud taget låg det icke i denna regerings kymw att fiira en aktiv utrikespolitik. Don var framför allt inrikespolitiskt orienterad, och den såg efter den överväldigande viinstersegern vid 1Hl7 års val som sin huvuduppgift att lösa vissa inre sociala frågor. Ententeorienterad som den var ville den på inga villkor engagt'ra sig- för företag, som möjligen knnde leda till utrikespolitisk associering med 'l'yskland med ty åtföljande krigsrisk. ~lv Hellners memorandum synes framgå, att Tyskland på olika sätt sökte intressera Sverige fiir militär samverkan i Finland, förmodligen i den hemliga förhoppningen att kunna utnyttja detta sarnarbete för speciellt tyska syften. Att den svenska regeringen avböjde alla förslag- i den riktningen, iiven uiir de mer eller mindre löst framkastades från finskt håll, iir helt förklarligt. Så hårt pressat som Sverige vid dem1a tid var av viistrnakterna i handelsavtalsfrågan, hade det för övrigt sin valfrihet högst kringskuren. Intet parti i Sverige engagerade sig heller fiir direkt militiir intervention 353 Dagens frågor i :B'inland. Det förefaller do~k, som om den svenska n>geringeu tillmätt de tyska demarcherna alltför stor illfundighet och arg-listighet. Den t~·ska utrikespolitiska ledningen var som bekant tudelad och oenhetlig - vid sidan av utrikescleparteme11tet opererade gelleralstabens Sektion Politik - och det fi\refaller ej osannolikt, att det tyska utrikesdepartementet med von Kilhlmann i spetsen handlade efter riktlinjer, som föga iiventyrade Sveriges intressen. Det kan också antecknas, att det tyska utrikesdepartementet hetriiffande Alanelsfrå- gans upptagande vid fredsförhandlingarmt i Brest-Litoysk Yi~mde icke ringa tillmötesgående mot Sverige. Den finska regeringen å sin sida var med hiim;yu till Alanelsfrågan föga angelägen om en större hjiilpaktio11 från Sverige. Den befarade, att en dylik skulle åtföljas av svenska motkrav på Aland. Finland hade, när krisen blev akut, så djupt engagerat sig med 'l'yskland, att det ansåg sig kmma lösa frigi\rt>lsefrågan i huvudsak utan mt>dverkan från Sverige. Denna finska likgiltighet för direkt svensk militärhjälp utgör en av problemets kiirnpunkter. Sedd frun dPll militära effektivitetens synpunkt måste fråga11 orn vapenlicenser och vapentransitering, vilken giirna förts fram i diskm;sionens förgruncl, spela en relativt mindre roll. Den svenska regeringens hållning i vapenfrågan avspeglade dock tiinkesiitten iJIOm det då officiella Sverige och har som sådan sin stora principiella betydelse. Vid behandlingen i den svenska regeringen av de finska framställningarna om vapenlicens och transitering blottad!~s, såsom tydligt framgår av Hellners memorandum, den oenhetlighet och den disharmoni, som i många YäRentliga punkter präglade denna koalitionsregering, iiven om den för samtiden utåt lyckades bevara skenet av kompakt fasthet. l\Iedan stats- och utrikesministrarna voro henägna att ge Finland ett handtag, viigrade de socialdemokratiska ledarnö- terna hestämt att lämna sitt bifall diirtill. För dem gingo klasshänsyn och internationella arbetarintressen före allting annat. I hetraktande av socialdemokraternas opposition - som ute i landet tog sig de meRt ultimativa uttryck -- och av fruktan för e11 regering-Hkris ansägo sig stats- och utrikesministrarna ej höra till det yttersta hävda sin mening. Lieens beviljades enelast för ett mindre parti vapen, som upphandlats i landet, varjämte regeringen vidtog omfattande åtgärder för konvoj av en tysk Yapenexpedition till Finland. Likaledes ställde sig tydligen regeringen i prineirl ej absolut avvisande till vapentransitering från Danmark, blott en 1lirekt begäran om viss licens inliirrmacles. Stödd på geueralstabsehefeJIS avstyrkande motsatte sig regeringen eliirernot utelämnande av vapen ur svenska förråd. Lägges allt till allt, kan regeringen i vapenfrågan alls icke sägas ha stått rent negativ. A andra sidan får man icke minst av memorandum det intrycket, att regeringen i denna fråga borde haft möjlighet att följa utrikesministerns varmhjärtade stödförslag, helst som dessa vapentransporter enligt Hellnen; framstiillning i regeringell »t>nligt folkrättens gnmdsatser icke strede mot en strikt neutralitet>>. J<'rarnför allt hekriiftar memorandum den undermillering 354 Dagens frågor <lY s1ai:-;auktoriteten, som låg diiri att regeringen lät vid iransitering,;frågornas avgörande skriimma sig av hotelser från viHsa arlwtaregrn]l]Jer - n]Jphetsade och rnissledrla ay tidningar, över vilka cle sot·ialdnnokratiska stah:råden åtminstone borde ha haft ett visst inflytande. Det bekUimmande intryeket hiirav får särskild relief mot bakgrunrlen a v Edenregeringens svårhegripl iga psykologiska miHsgTl'JlJl aH i oträngt mitl erbjuda sina bona offieia för en medling i inbiinlesstririPII. Delilla åtgiird utlöste stor bitterhet å finskt håll, diir man viiniat sig någoi annat. En större generositet gentemot de finska framstiillningarna skulle tvivelsutan ha haft goda följdverkningar. A andra sidan skiittes av allt att döma spelet från de finska stockJJOlmsledanms sida ganska illa, och särskilt den finske ministern Gri]wnbng nppträddP pit ett sätt, som ej kunde Yam till båtnad för Finland,; sak. Historien om Alandsexvetlitioncn oeh hiintlelserna Jltl Aland fehruari-nwt·s 191H ha i Finland g·ivit upphov till en rikhaltig litterär Hora, dt~lvis av myekd groteskt slag. Bland annat har den s. k. Nystadski1ren begåvats med operativa UJlpgifter oeh en militär slagkraft, som i hög grad bygger på fiktioner oeh eftcrhandskonstruktionet·, något som i i<·ke riHga grad förryckt bilelen av dessa kindelscr. lVIt•n framför allt har man i Finlancl sökt utmynta AlaHdst•xpediiionen sont ett fult oeh nattsvart försök från Sverige att med 11tnyttjande av Finlands nödställda sitnatio11 tillskansa sig Aland. lieliners lll!'rnorandnm har till fullo klarlagt, att så icke var förhållandet. Fnnt svenska regeringens sida förelåg iekc någon avsikt att hakont F inlands rygg inkorporera ögruvpe11. Ingenting hade varit liittare att milittirt genomfilm iin detta men mcrl hänsyn till det framtida nordh;ka samfiirståudet reflekterade regeringen ej på en annektion. Dc kreisar i Sverige, som yrkade på ett svenskt övertagande av Aland, kunde tilliiventyrs ha skäl för missnöje med regeringens l'örfarandt\ men Jlå finskt håll har man all anledning att respektera den svenska regeringen för dess Yälvilliga oeh framsynta behandling av Finland i denna betydelsefulla angelägenhet. Hellners nH·morandum kunde ge anledning till många betraktelser. J.\lyeket vot·e diirom att skriva oeh att till ägga. Dess star·ka begrän'lning i sidantal giir, att många Jlroblern blivit summariskt behandlade eller ej alls omniinmda. Man har skäl att hysa en viss förvåning över att <lenwr sjiilvhiografiska och högst Jlersonligt hållna promemoria a\' Pn hlaml dem som voro inblandade i saken fått framträda i en form, som vore den sista ordet i frågan. Svenska utrikesdepartementet kunde ha haft anledning att därvidlag bevara den inaktivitet, som i alhniinhet iir en av dess fastm:tc traditioner. Säkerligen hehöYer materialet frän SvPrige kompletteras frå.n skilda håll för att bl i i allo klarliigga nde. Av siirskild vi kt iir flpssu tom att studera den finska frihetsrörelsen under åren HJI5--17. Vad som då skedde oeh sades bildar i viss mån nyckeln till fiirståelsen av 1918 års hiindelser. överhuvud taget har man här att göra med Pit stort komvlex av frågor, som på ett för 355 Dagens frågor samtiden ofta osynligt sätt grepo in i varandra och som skapade de mest invecklade och svåröverskådliga higen. På enstaka notiser eller de agerandes personliga erfarenheter kan man ej bygga upp ett allmängiltigt omdöme om tidens hiindelser. Icke minst Hr av vikt att bortse från sådana känslostämningar, som uppammas i hägn av Runebergs och Topelius' diktning men som ibland föranlett ett undanskymmande av de politiska realiteterna. Vi i Sverige ha anlNlning att se på frågan främst ur sveusk synpunkt. Vi skänka allt vårt erkännande åt dc finska frihetsmännen för deras nationella 1wtos, deras djärva kraft oeh doms behjärtade insats för Finlauds sak, och vi kunna ännu beklaga, att 1le icke från Sverige kunde röna ett mera oreserverat och hjiirtligt stöd. Men vi vinna föga på att nu icke låtsas om Sveriges utrikespolitiska risker, så länge ·världskriget pågiek, eller abstrahera fl-åu det oh'ckliga inrikespolitiska läget under dessa den sociala jäsningens år i Sverige. Man kan önska mycket i det förflutna am10rlunda men man kan ej göra om det. Och det är enligt vår mening b~ittre att öppet klarliigga de historiska sammanhangen ~in att låta missförstånd och mytbildningar fortleva och förstoras. Me~l denna öppenhet kau man åtminstone till dels reparera det som en gång brast. Öppenhet och förståelse inbördes måste vara grundvillkoret för eu nordisk samverkan, och i längden måste därför även en skrift som .Tohanues Hellners gagna det ärliga och förtroendefulla samarbete, som höves Hordiska grannar emellan. Herr Engberg Hen Statsrådet oeh chefen för Kungl. Eeklesiastikpå egen hand. departementet är en person, som gärna kommer med överraskningar. Dessa bottna stundom i en tiimligen stor självrådighet. För ej Hinge sedan påtalades i riksdagen, även ifrån en 1lel aY herr statsrådets partiYänner, att han farit fram en smula egenmäktigt, då han utan att söka kontakt med riksdagen inrättade teaterrådt-t och finansierade dess verksamhet utan något bidrag från riksdagen, tills han till sist faun det nödv~indigt att ~iska anslag i kamrarna. Ett annat exempel Ilå denna egenmäktighet, vilket icke blivit pit samma sätt påtalat men dock kan förtjäna UJ)}Jmiirksamhet iiven utanför den närmast intresserade ~imbetsmannakategorien, är det sätt på vilket en del befattningar inom läroverksstaten under senaste tiden tillsatts. På förslag av ecklesiastikministern beviljade riksdagen 1935 ett antal nya ordinarie tjiinster inom läroverken (cirka 250) för att i görligaste mån avhjälpa det s. k. extraliirare-eländet. Något över 100 av dessa tjänster ha nn på· våren försetts med ordinarie innehavare, men i ett anmärkningsviirt stort antal fall har det diirvid visat sig, då den officiella utn~imningen kommit, att Kungl. Maj :t frångått skolöverstyrelsens förslag. Då man närmare granskar denna utnämllingspolitik, förefaller det, som om inom ecklesiastikdepartementet en spiirr för transportsökande införts på så siitt att endast sökande, 356 Dagens frågor som innehaft sin nuvarande ordinarie tjänst i minst 10 år, fått vid sidan av dc obefordrade komma i fråga till dessa nyinrättade tjänster. Enligt gammal kutym inom läroverksstaten har den period, inom vilken transport från ordinarie tjänst till annan likvärdig ej varit tillåten, utgjort endast 3 år, och med denna praxis för ögonen har uppenbarligen skolöverstyrelsen också upprättat sina förslag. ~\ven de sökande ha givetvis inrättat sig efter denna 3-års-regel och alltså anfört besvär eller avstått från klagomåls ingivande med utgångspunkt bl. a. från denna norm, men Kungl. Maj :t i ecklesiastikdepartementet har som sagt följt andra, striingare principer. Det lämpliga och berättigade i detta införande av en lO-års-spärr kan i och för sig diskuteras; skäl kunna anföras både för och emot. I detta sammanhang finnes dock ingen anledning att upptaga denna fråga till närmare granskning, ty den iir en intern angelägenhet inom läroverksstaten. Men det som måste intressera en vidare allmänhet och som bör påtalas, det är, att denna princip i all stillhet uppställts inom Kungl. Ecklesiastikde1)artementet utan att vederbö- rande förslagsgivande myndigheter - rektorsämbeten och skolöverstyrelsen - l<änt till densamma och därefter kunnat rätta sina tjänsteförslag. Ej heller ha de personer som närmast och mest personligt beröras av tjänstetillsättningarna haft reda på det ändrade förfarandet förriin de i tidningarna fått se utnämningarna, vilka i många fall erbjudit de största överraskningar och helt stritt mot alla gjorda förslag och beräkningar. Myndigheterna ha alltså under ämbetsmannaansvar upprättat förslag till tjänster efter en princip, och sedan har Kungl. Maj:t gjort om det hela efter en annan - man frestas nästan säga hemlig. Begeringsformens stadganden om befordran efter ~,;kicklighet och förtji:inst och den annars allmänt iakttagna regeln att tillsättande av tjänster skall ske efter på förhand offentligt fastslagna regler har härigenom på ett uppseendeväckande siitt skjutits åt sidan och ersatts med en splitter ny befordringsgrund, som såvitt tillgängliga handlingar ge vid handen icke föranletts av uågot av den allslagsbeviljande myndigheten uppställt villkor, och som, vad värre ii.J', icke har varit känd vare sig för de sökande eller de ansvariga underordnade myndig·heterua. Om på detta siitt ett befordringssystem, som icke utgår från på förhand fastslap;na normer och som icke tager hänsyn till de närmast sakkunnigas uppfattning om de sökande, vinner tillämpning, kan det lätt hiinda, dels att tvivel på vederbörande statsråds oväld får insteg, dels att omständigheter, som endast vederbörande chefsmyndigheter kunna känna till och vilkas vikt blott de kunna väga, ej bliva beaktacle vid tjänstetillsättningar. Att ett sådant sakernas tillstånd blir till föga båtnad för en sund och statsnyttig rekrytering av ämbetsmannakåren, ligger i öppen dag. Locarnokrisens J<;fter den tyska inmarschen i Rhenlandet den 7 utveckling. mars stod Europa niirmare ett stort krig, än man i förstone hade klart för sig. Franska regeringskretsar lära allvar- 357 Dayens trägoT ligt hava sysseJsatt sig med ta11ken på ett preventivkrig·, och Sarrants första radiotal med dess absolut omedgörliga stå11dpunkt skulle mycket vHl kunnat vara ett drag i en dylik :-;peliippning. Emellertid visade sig r~ondonOJ)inionen riitt tyskvänlig, oeh PariH fil'k bekviima sig till reträtt. Förhandlingar mellau dc fyra kvarHtående Locarnomakterna inleddes, först i Paris oeh :-;edan i tlen lugnare Londonatmosfiiren, dit även N. F:H ri\d överflyttades. Under dessa överliiggningar var Htiimningen tidtals uppJ·iird. Stödd rn1 en U])JJretad fransk opiuion krävde Flaudin lllll'l'giskt 'l'ysklands bestraffantle, helst sanktiousapparatens :-;tartande, oeh viigra<le kategoriskt att förhandla med BerliJ1 som Pn likstiilld part. I England åter framträ<lde en stark obeniigellhet att ånyo gå dPn franska divlomatins iircmlcn, detta i ett klart medvetande om att det i det kritiska läget ej gällde aH tolka oel! exekvera traktateJ' av synnerligen dubiös rättfärdighet utall att genom fiirhandlingar söka nppnå en lösning, som kunde bana vii g för Pil a !lmiin enropeisk avspänning. Dessa stämningar hiivdades metl HtYI·ka inom kabinettet, pressen och parlamentets samtliga partier samt i City. Med föt·vånaude kraft g-jorde de sig gällande i tidning-arnas insiindaravdPlningar, diir röster ur de mest skilda läger reageradP mot eftprkrigsårenH hero- !'nde av tlen franska hegcmonirJOlitikeu och ivrigt vamade för alla förpliktelser, vilka kunde draga in J;~ugland i ett krig på gTnnd av B'rankrikes öst- och centJ-aleuropeiska allianser. Stundom förordades till och med ett tyskt-engelskt förbund som den siikraste viigen till J<~ur0 pas frerlande. Dessa opiHionsyttriugar framloekade i Parispressen variationer Jlå temat >>det perfida Albion», oeh Htiimningen vid västmakternas överläggningar blev ytterst spänd. Flan<lin måste fortsätta rlen franska reträtten: saHktions]JlaHerna sluinlades, oeh Tyskland inbjöds till Londonlwnferenserna. l<~rnellPrtid arbetade i England en energisk minoritet till Frankrikes förmån. .Främst märktes Sir Ansten Chamberlain, vars franskviinlighet --han har vid ett tillfälle förklarat sig »iilska Frankrike, som man älskar en kvinna>> - visat sig tåla alla påfrestningar genom åren. Hans ståndpunktstagande iir viktigt, då den engelska allmänhetens förkiirlek för solida karaktiirer oeh dess instinktiva rnisHtro mot mer briljanta iHtelleld låter honom spela rollen av »Grand Old Man>>, om oek i <luodpsformat. Vidare synes han utöva stort inflytande pil sin förre privatsekreterare Anthony Eden. Denne hade i sitt första tal, omedelbart efter 7 mars, vi:-;at Hitler en viss viilvilja, men redan i PariR lJiir.iadc han sväva på målet. Under de Chamherlain-Churchillska kretsarnas på- tryckning, Litviuovs hets och Flaudins hotelser, att Qnai d'Orsay skulle Jiimna ~. F. oeh helt återgå till tlen gamla allianspolitiken, om ej dess krav vunne beaktande, drevs :BJden slutligen till Pil kompromiss, som mer tillgodosåg FraukrikeH kriiHkta Jlrestig-e iin önskningarna om en europeisk uppgörelse. Den i flygmaskin anlän<le von Hibbelltl'Ol) fiek viHserligen motivera Tysklands åtgärder, men därefter fastslog folkförlmndsrådet, utan hänsyu till hans förklariJJgar, liksom 1935 vid viirnpliktens återin- :358 Dagens frågor Hiramlc>, att 'l'ysklaml kriinkt fördragen. Detta bm;lut, som i och för ~ig ej ägde niigon som hel~t praktisk betydelse, klandrades på flere håll i <len engdska pressen, som insåg, att det måste higga stenar i viigeu för on up]Jgörelse, då det irriterade den tyska opinionen. Vidare antogo Loearnomakterna en detaljerad plan för en uppgörelse, 1liir enligt den annars föga tyskviinlige Garvin vissa punkter visade lika »ho]JOless misnnderstanding of German psychology and of the moral hases of pnaee in the world» som Versaillesfördraget självt. De f~Ta makterna Prkiimle Loearnogarantierua såsom alltjiimt binllande oeh iiverenskommo om omedelbara stabsöverläggningar om det siitt, varpiL de skulle infrias i händelse av ett oprovocerat angrepp. 'l'ysklaml uprnnana<les att hiinskjuta sina iuviindningar mot den fram.;k-ryHka alliansen till den permanenta Haagdomstolen och att underlilfa alla befästningsåtgärder i <len f. d. demilitariserade zonen. En engelsk-italiensk truppstyrka skulle förläggas i området mellau Tysklands viistgriius Ol~h eu linje 20 km. öster därom. Om Tyskland antoge dPssa förslag, skulle underhandlingar öppnas om vissa av Hitleri-i Jlllllkter oeh om en revision av Rhenlaudets ställning. Senare skullP en internationell kouferens anordnas rörande såväl den kollektiva säkerhetens organhmtion som avrustningen och de ekonomiska frågonm. Meu vi<lare skulle folkförbundsrådet uppmanas att genom r!'solutioner ytterligare taga stii.llniug mot det tyska fördragsbrottet. Om Loearnomakternas aktion strandade, skulle England och Italiell stödja Frallkrike oeh Belgien i de mått och steg, om vilka man då skulle komma överem;, skydda dem mot oprovocerade angrepp och i detta sammailhang fortsätta kontakten mellan staberna. De förslag, som hii1· framlagts för den första uuderhandlings- ]Wriollen, knn<le förntses vara alldeles oantagliga för Tyskland. Men d!' avvisades iiveu av de <~xnentrala såsom ägnade att alltför djupt Pilgagera folkförbundet i tvisten, och de förkastades av en övervägande opinion i J<jngland såsom skadliga fiir samförståudssträvandena. Siirskilt gällde detta den föreslagna interuatiouella styrkan i Rhenlawlet, vars italienska komponent var direkt ägnad att utmana löjet. Paralleller med Hoare-Lavalplanen drogos öppet, och på siua håll siades om en regeringskris. Kabiuettet föll undan. Eden förklarade, att planen ingalunda vore ett ultimatum utan blott innehölle förslag, som 'l''yskland kunde besvara. Då Flaudin samtidigt hävdade, att den utgjorde ett helt, där ingen del kunde förkastas, hade den engelsk-franska enigheten brustit lika snart som den uppnåtts, pYaktiskt taget i samma stund han flög tillhaka över Kanalen. I den ty,ska 1n·essen viiekte Londonplanen en storm av förbittring. Det offieiella svaret uppsköts över valet den 29 mars. Sedan detta ~igt rum oeh givit en ii1mu mer förkrossande majoritet för Hitler (98 %) än någon viigat viinta, åtPrviinde Ribbentrop till London med ett utfiirligt memorawl nm. Detta, som var avfattat i en försonlig ton och skickligt beräknat ]Ht att yttl'rligare skilja England från Frankrike, avvisade de framlagda förslagen till anang·emang under iivergångRIWrioden. I gen- 359 Dagens frågor gäld föreslogs, att biigge parterna skulle lova att ej förstiirka sina gl'tinstrupper under de fyra månader, som heriiknades för förhandlingar, och att detta skulle kontrolleras av en neutral trernannakommission. Det sistniirnnda var verkligen ett medgivande fritn tysk sida, avsett att utgöra den »gest», som England begiirt för att avväpna den franska misstron. För övrigt iimehöll det tyska svaret en serie förslag för framtiden, delvis av mlgot utoJJisk karaktär. Det har i London mottagits riitt välvilligt, ehnrn man beklagat, att Berlin e.i velat göra gesten för Frankrikes lugnande något mer eftertrycklig, och önskat ytterligare Jlreciseriiig Jlå en del JHlllkter. I Paris framkallade det tyska aktstycket endast n~'a harmsna utbrott. Hitler tycks yjc] svarets avfattande hava hoppats kurllla np]mil dc beramade generalstabRöverliiggJiingarnas instii llaml<·. Ddta har emellertid ej lyckats, elmru i pressen oeh ]Jarlamcntd flere stiimmor, främRt Lloyd Georges, hävdat, att I~ngland genom dylika överläggningar riRkerade att liksom 1914 mot sin vilja indragas i ett krig. l konRcrvativa kretsar vill man däremot genom m ilitiira konferenser lugna Frankrike och Belgien, även om man iir klart mcdvPten om <len absoluta nöllviindiglteten att lossa Versaillestraktatens sista fjättrar och diirför livligt ogillar försl:1gnn om en ny neutral zon pa tyskt område och Haagdomstolens hörande, vilket sistniinmda endaRt kunde bliva en rent formell 1n·ocedm· ntan hiinsyn till dc verkliga JlOlitiska sammanhangen. Overallt i England motRiitter man sig nya förpliktelser i östeuro1m. Diir vill man hava alldeles fria hän<l<'r att pröva eventuella förvecklingar. Hur krisen ytterligare kommer att utvecklas, iir iimm omöjligt att avgöra. På franskt håll har ma11 nu framlagt detaljerade motförslag till Hitlers nwmorandum. l dessa hava <len odelbara fredt>n, <lP stora pakterna om ömsesidigt bistånd oeh andra franska kiipphästar ånyo framförts i frihet för att försvåra en avvcekling av VersaillPsfrcllens mest skriande territoriella orättvi~;or. 'I'ertius gaudens i hela denna kris har Tialien varit. Kort Wre Hitlers aktion hade Eden gjort ett nytt försök a tt ii ntl igPn genomdriva oljesanktioner. Det saboterades ornedelhart av Fland in genom <'11 allmänt hållen fredsvädjan, som godtogs av biigge partel'lla, aY Italien .i ust den· 7 mars. Den t yRka framRtöten trä11g·de omedelbart det afrikanska frågekomplexet i hakgrunden oeh gjorde Frankrike iin llll'r beroende av den latinska s~'sterns viinskap oeh än mer obm1iiget att heivra dess traktatbrott. Att l\Iussolini aceeptel'at den sista frc<bvlidjan, har dUrför blivit utan varje betydelse. Den italienska krigsmakten, förut endast Rmyckad av lagrarna frän .Novan1, Cnstozza, Lizza, Adua och Caporetto, har å sistone ej blott manligen nedlagt den ena ambulansen efter den andra utan även vunnit sina första framgångar sedan antiken över en hevii.pnad ficn<lc. Senapsgas och eivilisation Rpridas vida över hittills oupplysta 11ejdcr. En så frejdig kiimpe för riittfiirdighet, fönlragstrohet ol'l1 lmmanitd kan Frankrike ej undvara i sin S:t Göranskamp mot barbarerna i Hhenlandet, och Flandin, den välrligl' Yårdaren av <le niimnda höga idealen, har för 360 \ Dagens frågor .>.ina valmän' i departementet Yonne tillkännagivit, att det nu verkligen ~ir på tiden att upphäva sanktionerna mot Italien. De små nationerna kunna alltså vänta en ny demonstration av vad begreppet kollektiv säkerhet innebär i fråga om ökad trygghet mot utvecklingslystna stormakter av den r~itta kulören. 11 april 1936. Den auktoritära re- Genom Ulmanis' kupp natten mellan den 15 och gimen i Lettland. 16 maj 1934 störtades den sista parlamentariska regimen i Östeuropa. En epok, som inletts genom de stora omvälvningarna och nydaningarna 1918-1919, hade gått till ända. Parlamentarismen, en gång det essentiellaste i den nyvunna friheten, hade blivit en pesthärd, vars utrotande nn framställdes som varje ansvarskännande medborgares uppgift. över den gångna epoken skrev man dtermälen efter mönster av de mustiga invektiv, vilka Pilsudski redan 1926 givit det J)Olska })arlamentet som avskedssalut. Och icke utan fog. Den östeuropeiska parlamentarismen har en föga ärorik, men ur Yiss synpunkt mycket intressant historia. Man kan med stor rätt hävda, att den endast var ett förverkligande av de politiska ideal, som hägrat för tsarrysk radikal borgerlighet, till vilken de ryska minoritetsfolkcns ledare i stor utsträckning hörde före 1918. Omvälvningarna 1918-1919 medförde som första resultat, att man fick ett bolsjevikiskt och ett icke bolsjevikiskt Ryssland. Ur detta senare ha först så småningom skilda folkindividualiteter börjat framträda, polacker, ester, letter och litauer. Den s. k. randstatpolitiken, försöken att utrikespolitiskt ena de ryska suceessionsstaterna, vilken dominerade större delen av 1920-talet, byggde på det förhållandet, att randstatsfolken ursprungligen medvetet eller omedvetet snarare kände sig tillhöra en icke bolsjevikisk del av Ryssland än vara medborgare i fria nationalstater. Man bör ej låta förvilla sig av att den östeuropeiska parlamentarismen uppträdde på fyra olika skådebanor: ytterst var det samma skådespelare, som överallt gav samma roll - tsarrysk radikal borgerlighet framförd i frihet. Det var ofrånkomligt, att randstatsfolkens vidare utveckling hän mot verkliga folkindividualiteter också skulle få uttryck i nya politiska ideal, i all synnerhet som parlamentarismen lett till ett fullständigt olidligt tillstånd, där partistrider och korruption allvarligt hotade statens bestånd. Polen under Pilsudskis ledning slog först in på nya vägar, omedelbart följt av Litauen, som, trots bitter strid om Vilnaområdet, har den resonans för polska signaler, som en femhundraårig gemensam historia måste konstituera. Karakteristiskt nog höll sig parlamentarismen i Estland och Lettland kvar i sadeln, så länge inga nya ideal kunde hämtas från den tyska kulturvärlden. Numera har diktaturen eller, som man helst uttrycker sig, den auktoritära regimen överallt fått samma uppdrag, som en gång tillkom parlamentarismen och som denna snöpligen misslyckades med - att finna den lämpliga livsformen för de lmga folken. En ny etapp 361 ])ngens frdgor har uppnåtts i dessas utYeekliug till folkiudividualiteter, en etapp. som huvudsakligen inueb~ir, att den andra sidan av det gamla dubbelsidiga kulturinflytandet på dessa folk trängt i förgrunden, men en etaJ)p, som sannolikt ej blir den sista. Den auktorihira regimen har till huvuduppgift dels att råda bot pii den parlamentariska va11styrelsen, dels att lösa det minoritetsproblem, varunder alla de östeuropeiska staterna lida, d. v. s. att skapa den nationella enhetsstat, som är det hägrande målet. Dessa uppgifter skymtade tydligt i det program, som Ulmanis ställde för sin den 16 mars 1934 tillkomna sjunde parlamentariska miuistär. Försöket att genomföra en författningsreform 11å legal viig misslyckades - friinu;t till följd av socialdemokraternas frenetiska motstånd - och framför en osäker valstrid föredrog Ulmanis en kupp. Undantagstillstånd proklamerades 11atteu till den 16 maj, och Jlraktiskt taget ltela det socialdemokratiska partiet i saiman insattes tillsvidare i fängelse. Som förevändning till kuppen tjiinade jämte saimans allmänna oduglighet de lettiska nationalsocialisternas föregivna planer på att göra revolt och mörda regeri11geu, och diirjämte Jlih;tod man sig hava upptiickt stura illegala vapenlager hos soeialdernokraterua, framför allt hos deras ledare saimapresidenten Paul Kalnins. Samtliga nationalsocialistiska och socialdemokratiska tidningar indrogos, och några av de ledande socialdemokraterna stiilldes inför rätta fö1· vape11iuuehavet. Om detta vPrkligen var illegalt eller hade tillkommit i lagliga former under en 1927 sittande soeialdemokratisk ministär, lyckades man knappast definitivt klarlägga. Paul Kalnins frikändes på grund av brist på bevis, men bans son Bruno, som var ledare för de s. k. legion~irerna, en arhetarsportsammm1slntning av halvmilitär karakt~ir, dömdes till tre års tukthus. Denna process fiek förövrigt utrikespolitiska följder, i det den torde utgöra den yttersta orsaken till att excellensen Sandlers flera gånger i utsikt stiillda besök i de östbaltiska staterna aldrig blivit av. Svensk utrikespolitik följer som bekant just nu höga riittsideal och beblaudar sig inte giirna med stater, som e11ligt I van Panlis vittnesbörd utträtt ur rättsstaternas krets. I vad mån denna trofasthet mot betryckta partivänner överensstämmer med det svenska rikets livsintresseu, må i detta sammanhang lämnas d~irhäu. Det är möjligt, att Ulmanis' påståenden om nationalsoeialisternas och socialdemokraternas revoltplaner ej ~iro odiskutabla. Vad socialdemokraterna vidkommer, var det dock våfallande, att en mängd flyktingar från Wien upptagits bland dem: om detta skett av barmhärtighet eller för att ha tillgång till t6inade barrikadkämpar, iir ovisst. Fullt fog för sin antiparlamentariska kupp hade likväl Ulmanis genom den oduglighet, som kiinnetecknat saiman, där 27 vartier gjort sitt bästa för att hindra att något bleve uträttat. limler 15 år hade suttit icke mindre iin 18 ministiirer, vilka samtliga drivit en >>Parlamentwirtsehaft», som vållade, att parlamentarismen nu föll som en övermogeu frukt. Någon motsvarighet till frilwtskiimparnas principiellt antiparlamentariska parti i Bstlall(l hade likväl icke uppkom- 362 Dagens frågor mit i Lettland. Dc uationalsoeialistiska partier, som dur funuos, voro tämligen svaga oeh synas, trots Ulmanis' påståenden om revoltplaner, huvudsakligen hava sysslat rned att översHtta arierparagrafen till lettiska. Det var emellertid av den mycket utbredda antiparlamentariska stiinmingen, som Ulmanis' parti, agrarpartiet, förstod att draga fördel, och det var detta parti i förening med de bönderna närstående skyddsl(årstruvperna, som gjorde statskuppen. Armen var vid dennas genomförande passiv men gav genom Balodis, som blev krigsmi11ister i 1TJmanis' ombildade ministär, den nya regimen sitt stöd. Ulmanis' första åtgärder hlevo en grundlig uppgörelse med det gamla systemet. Alla soeialdemokratiska och nationalsocialistiska organisationer upplöstes. Folkets hus i Higa överlämnades till skyddskåren och H.iiilvstyreh;en i de flesta större städer avskaffades, åtminstone tills vidare. Hegeriugskommissarier tillsattes för att råda hot för den korruption, som ingått allians med denna sjiilvstyrelse. En upprensning inom den centrala förvaltuingen, diir parlamentets >> Wirtschaft>> liinmat tydliga Hpår, företogs. D~)t missnöje, som den ekonomiska krisen vållat, sökte lTlmanis lindra genom att temporärt förbjuda alla exPkutivauktioner på bondgårdar och genom att rikta en kraftig viidjan till arbetsgivarna att uudvika lönenedsiittningar. Särskilt arbetarna har den uya regimen vinnlagt sig om att vinna. Den har hiirvid allt tydligare tagit i sin tjänst en ideologi, som är en 1lirekt översiittning av den tyska nationalsocialismens läror. Den tyskbaltiska kvickheten »Mussolini macht die Aufnahme, Hitler vergriissert sic und lJlman is kopiert» innehåller mycken sanning. Det iir kanske iinnu för tidigt att avgöra, om man genom att anordna >>arbetets dag>>, genom att upptäcka »kroppsarbetets värde», genom "nationella arhctarfester» vunnit sitt syfte. En direkt försämring i ekonomiskt avset~mle torde emellertid arbetaruas ställning icke hava undergått under den auktoritära regimen, och arbetslösheten har avseviirt miuskat genom de bättre tiderna. En annan fråga är, om Ulmanis lyckats utplåna den mycket utbredda underjordiska kommunistiska Jlropaganda, som fanns redan under den parlamentariska regimen. Vissa te<"l\en ty1la på att hiir tinnu finns åtskilligt att utriitta. Diktaturen har varit stadd i en stiindig utveckling, varvid man troget följt de tyska mönstren. Kring Ulmauis' person har utbildats en ledareideologi, som direkt kopierar tysk Hitlerdyrkan. Ungdomen skall UIJJlfostms enligt nya principer, där disciplinen intar första rummet oeh vördnadPil för auktoriteten och känslan för traditionen äro hömstenar. Den nationella ideologien har skiirpts och tillspetsats på ett med förhiillawlena i det Tredje riket fullt parallellt sätt. Det må vara tillriiekligt att niimua, att ett institut upprättats för den lettiska historiens utforskande i »nationell oeh vetenskaplig anda». De organi~mtoriska åtgärderna för skapandet av en ny samhällsordning ha lik som i alla de östeuropeiska diktaturerna låtit vänta på sig. Tydligen ha1· det Yarit lättare att slå sömler det gamla iin bygga 363 Dagens frågor upp något nytt. Ulmanis har emellertid vid åtskilliga tillfällen förkunnat, att en ny författning är under vardande. Atgiirder ha även vidtagits, som låta det eftersträvade målets konturer skymta. Dlmanis har fixerat det med o"rden: »ett lettiskt Lettland». Minoritetsproblemet, som den parlamentariska regimen lämnade väsentligen olöst, skall alltså till varje pris få en lösning, som i praktiken avskaffar det. Detta sker genom det lettiska samhällets omorganisation på korporativ grund. Minoriteternas kulturella och ekonomiska sammanslutningar upplösas och minoritetsfolken måste försvinna i de lettiska korporationerna, såvida de ej vilja ställa sig utanför samhället. Särskilt hårt har tyskbalternas sedan gammalt rikt utvecklade organisationsväsende träffats av de vidtagna åtgiirderna, vilka i flera fall - såsom beslagtagandet av dc gamla gillena i llig·a - fått skenet att vara uteslutande riktade mot denna minoritet. Utrikespolitiska komplikationer med Tyskland ha också uppstått, och Neurath har nyligen uttryckligen förklarat, att den lettiska politiken utgör ett hinder för det goda samförståndet. De olika råd och kamrar, som nu inrättas för handel och industri, för jordbruk och hantverk och för kulturella uppgifter, äro väl avsedda att ingå i ett alla samhällsgrenar omfattande system, som må- hända får sin överbyggnad i en korporativt sammansatt representation. Det torde emellertid dröja, innan denna samhällsorganisation är fullt genomförd. Mycket beror på utvecklingen i 'l'yskland, som här som på så många andra områden står som mönster för det nya Lettland. Man kan i de auktoritiira regimernas utformning i de ryska successionsstaterna urskilja en starkare individuell priigel, i:in vad fallet var med de parlamentariska styrelserna. Det är en riitt väsentlig· skillnad mellan t. ex. den estniska diktaturen ocli den polska, och trots alla påfallande likheter är den auktoritära regimen även något annat i Estland iin i Lettland. Hur mycket man iin ur svensk synpunkt må beklaga de oförnekliga övergreppen under denna styrelseform, bör man dock icke förbise, att den måhända är den väg, som de östeuropeiska folken måste gå för att finna sig s.iälva. Ungerns Harold Nieolson berättar i sin bok »Anno 1919» att han dilemma. hyste »mindre objektiva» känslor mot ungrarna. Ja, han preciserar sitt omdöme därhiin, att de alltid fyllt honom »med häftig avsky». Huruvida han med hänsyn härtill var siirskilt lämpad att utföra uppdraget att upprita de nya griinscrna mellan Tjeckoslovakien och Ungern kan med skäl betvivlas. Att Trianonfreden blev så grymt hård för de patriotiska ungrarna berodde dock föga på Nieolson utan främst på, som han uttrycker det, »fem likgiltiga herrar utan ansvarskänsla». Vid sin styckning av Ungern överlämnade de två tredjedelar av landets territorium till grannliinderna Rumänien, 'l'jeekoslovakien och Jugoslavien, som därmed fingo överhögheten över mer än tre miljoner mag~·arer. Förlusten av oerhörda naturtill- 364 Dagens frågor gångar - skog, .iiirn, kol, olja - förmörkade dessutom Ungerns ekonomiska framtid. Det var en fred, som Ungern förklarade sig aldrig kunna tolerera; dess hat mot den har sannerligen ej minskats, då chauvinistiska rumäner och tjeckoslovakier förstört en del monument över ungerska personligheter. De tre grannstaterna, som hemfört ett gott byte, funno också Ungerns bitterhet så pass oroväckande, att de 1920 bildade det sedan så mycket omtalade tremaktsförbundet Lilla ententen. Ehuru det spända förhållandet något mildrades, när Lilla ententen 1924 förklarat sig vilja garantera Ungerns oberoende, sökte ungrarna ivrigt efter bundsförvanter. Ekonomiskt fick det vid flera kritiska tillfällen hjälp av Frankrike och Nationernas förbund. Greve Bethlen trodde sig också hos Quai d'Orsay kunna vinna en viss sympati för Ungerns krav. Den ungerska falskmyntareaffären 1926, staviskyskandalen och kungamordet i Marseille voro dock händelser som - hur viisonsskilda de iin kunde synas - hade det gemensamt att de ställde Ungern i en olycklig dager inför fransk opinion. Därtill kom, att Lilla ententen var en maktfaktor, vars vänskap det låg Frankrike varmt om hjärtat att till fullo bevara. Det är därför förståeligt, att fransk utrikespolitik fullföljde helt andra mål än att riva upp Trianonfreden. Lösningen av svårigheterna såg man på franskt och även tjeckiskt håll i en tullfederation mellan Donaustaterna, byggd på ömsesidig preferens. 'l'ill följd av Italiens och Tysklands motstånd på fyrmaktskonferensen 1932 rann tillsvidare den s. k. Tardienplanen ut i sanden. Det ungerska närmandet till Frankrike ledde sålunda icke till önskat resultat, och då trots lord Rothermeros energiska kampanj .i Daily Mail för Ungerns sak även Foreign Office visade sig ytterst kyligt, föreföll Ungern att stå ganska isolerat. Österrike och Italien, med vilka Ungern slutit handelsavtal, visade sig dock villiga till samarbete med den hårt prövade ungerska nationen. Ett samgående med Ungern syntes också Mussolini allt önskvärdare, ju mer hans inringningspolitik mot Jugoslavien aktiviserades. Romprotokollet i mars 1934 skapade så brobyggnaden RomWien-Budapest. Diirvid förbundo sig Österrike, Ungern och Italien att uppträda gemensamt i frågor rörande Donauområdet, varjämte en del ekonomiavtal ingingos. Detta protokoll, ibland även kallat Donauprotokollet, gjorde det för alla uppenbart, att Italien var berett att förhindra östen·ikes Anschluss till Tyskland. Men vad betydde det för Ungerw.; del, blott protokollet vore en fasad, och bakom denna dolde sig föga mer iin för Ungerns veteexport förmånliga avtal. Mussolini framhöll visserligen flera gånger, att han ansåg en revision av Triananfreden önskvärd, men dessa deklarationer tedde sig till sitt viirdc ganska platoniska, niir han under loppet av år 1934 alltmer syntes böjd för att sluta upp på Frankrikes sida. Österrikes och Ungerns beslut i Geneve att ej biträda beslutet om sanktioner mot Italien ådagalade tydligt, att Ungern alltjämt räknade på Italiens viinskap. Så länge Italien spände alla sina krafter för att segerrikt och snabbt kunna avsluta kriget mot Negus, föreföll 365 26- 3G240. Svensk Tidskrift 1936. Dagens frågor det ej troligt' att Mussolini skulle ha tid att syssla med Donaufrå- gorna. I pressen hävdades också, att Italiens inflytande i Centraleuropa sjönk dag för dag. överraskande kommo därför de nu i mars i Rom undertecknade tilläggen till Romprotokollet av 1934, innebä- rande, säges det, ett »fördjupande» av det politiska, ekonomiska och kulturella samarbetet mellan de tre staterna. Uttryckligen omtalas, att dessa nu bilda en enhet, för vars behov det skapas ett ständigt organ- främst de tre utrikesministrarna - att fungera, så fort nå- gon av signatärstaterna ämnar förhandla med en utomstående makt i spörsmål rörande Donaubäckenet. Handelspolitiskt står det dock en stat fritt att ensamt sluta fördrag, så vitt detta ej strider mot Romprotokollets anda - det nyligen ingångna handelsavtalet ÖsterrikeTjeckoslovakien är ett dylikt »giltigt» avtal. Ehuru Romfördraget ej omfattar några militära klausuler utgöra hädanefter de tre staterna Italien, Österrike och Ungern ett block av samma art som Lilla ententen. IJ'ördragets konsekvenser för Ungerns del äro därmed dock ingalunda klarlagda. Ger det några ökade förhoppningar åt de ungerska revisionskraven~ Och riktar sig avtalet mot Lilla ententen eller mot Tyskland~ Pressopinionen t. ex. i Frankrike och Tjeckoslovakien synes ganska förvirrad, men på flera håll - bl. a. i »Le Temps» och i de med Hodza allierade tjeckiska tidningarna - ger man uttryck för den uppfattningen, att ingenting hindrar ett samarbete mellan Lilla ententen och det nya trestatsförbundet. Österrikes handelsavtal med Tjeckoslovakien pekar i varje fall på ett närmande mellan dessa två stater. Om Ungerns intressen låta sig förenas med Tjeckoslovakiens är däremot ytterst problematiskt. På det tjeckiska militärfördraget med Sovjet, som tillåter de ryska flygstridskrafterna att bruka tjeckiska aerodromer, ser Ungern utan tvivel med största obehag. Tjeckoslovakien är emellertid den makt inom Lilla ententen, som visat sig minst oförstående inför Ungerns revisionskrav; ett samförstånd är därför ej alldeles ogörligt ... Frankrike kunde måhända också vinnas för en modest revision av Trianonfreden. Men högst osannolikt torde Jugoslavien och Rumänien vara villiga härtill. Synnerligen ovisst är också graden av de påfrestningar, som Lilla ententen i detta hänseende kan tåla utan att dess sammanhållning äventyras. Ungerns eventuella anknytning till en politik av samförstånd med denna maktgrupp låter knappast heller förena sig med von Gömbös' tyskorienterade politik. Alltsedan han i juni 1933 till Europas tämligen oförställda förvåning besökte Hitler, har man ju med spänning frågat sig, om ej konstellationen Rom-Wien-Budapest till slut skulle ersättas av triangeln Budapest-Berlin-Warschau. Det ser ut som om Italien i dragkampen mellan Tyskland och Italien tillsvidare avgått med segern. Gömbös skall, har det nämligen sagts, ha kommit till den övertygelsen att det låge i Ungerns intresse att förhindra Anschluss. På det ekonomiska området kan dock knappast någon av Romprotokollets makter undvara Tyskland. I varje fall ha både Ungern och Österrike kommit i ett allt starkare handels- 366 Dagens frågor politiskt beroende av Tyskland. Många mena, att Tysklands politiska inflytande därmed i längden också måste växa. Handelsförbindelserna mellan Oster-rike och Ungern ha även lidit svårt avbrä.ck genom den vacklande ungerska valutapolitiken och den österrikiska veteaccisen. Till Italien har östmTike visserligen sålt mycket men har svårt att få betalt. Romblockets homogenitet kan måhända ytligt förefalla ganska gedigen, men påtagliga motsättningar rymmas här liksom hos Lilla ententen. Men Ungerns utrikespolitik blir i sista hand beroende av de inre förhållandena. Gömbös' ställning blev genom valen 1934 utomordentligt stark: han kan i deputeradekammaren räkna med en majoritet på nära 100 röster. Hans politiska åskådning har betecknats som »progressiv konservativ». Genom vissa socialpolitiska reformer har han också sökt visa, »att ögonblicket är inne, då borgerskapet måtte räcka det socialdemokratiska proletariatet handen». Mer än hälften av Ungerns befolkning utgöres av lantproletariat, levande under mycket tryckta förhållanden. Ministerpresidenten har också sagt sig vilja reformera de stora fideikommissen. Huruvida han har makt att genomdriva några radikalare åtgärder återstår att se. Så länge analfabeterna äro uteslutna från rösträtt - och valsättet på landsbygden är öppet - lär Gömbös ej behöva frukta någon stark socialistisk eller kommunistisk opposition. Faran för en slags fascistisk regim under Gömbös har då för Ungern synts mera överhängande. Att hans parti fått ett starkt grepp om statsapparaten är i varje fall klart. Men därest greve Bethlen fortfar med sin kamp mot Gömbös, får denne dock svårt att bli diktator - om han nu eftersträvar att bli det. Mot storagrarer, storbankirer och legitimister har han också att kämpa. Besegras den begåvade ungerske ministerpresidenten av anhängarna till en habsburgsk restauration, inställer sig på allvar frågan, om Donauområdets problem kunna lösas på fredlig väg. Hur Ungern skall få sina efterlängtade revisionskrav genomförda vet nog ingen. Men näppeligen godtager det kung Carols ord till en engelsk tidning, att kravet på en omprövning av Triananfreden endast hör till det förflutna, som ej existerar varken för dagens eller framtidens politiker! >> Vinterhjälpen> Alltsedan vintern 1933/34 har den nationalsocialisi siffror. tiska regimen i Tyskland iscensatt de stora filantropiska fälttåg, som blivit bekanta under namn av »vinterhjälpem. Själv har Hitler, när han den 10 oktober i fjol öppnade 1935136 års vinterhjälpskampanj kallat denna sociala hjälpverksamhet för ett det tyska folkets krig. Formuleringen, som alltid av suggestiv makt hos denne agitationens mästare, torde vara dubbeltydig. Dels har han ännu en gång velat inskärpa Tysklands fredsvilja och obenägenhet mot att indragas i militära konflikter. Dels har han velat ge kriget en specifik inrikespolitisk mening, ej som en kulturförstörande våldsgärning utan som ett folks uppbyggande kamp för inbördes hjälp och solidaritet. För utomstående är det givetvis svårt att bilda sig en säker uppfattning om vad som är sken och vad som är verklighet i 367 Dagens frågor detta »krig», vad som är propaganda och vad som är nödvändig hjälp. Av intresse är emellertid den nu föreliggande redogörelsen i officiella siffror av 1934/35 års »Winterhilfe» med de nästan astronomiska tal, som denna statliga välgörenhet rör sig med. Det förbättrade konjunkturläget bidrog till att underlätta verksamheten 1934/35. Under det att 1933/34 ungenir 16,600,000 människor åtnjöt hjälpbidrag, har denna siffra för 1934/35 sjunkit till ungefär 13,800,000. Dessa understödstagare fördelade sig på följ. kategorier: l. Arbetslösa .................. o o • • • o o o • • • o • • o o • • • o o o • • • • • • c:a 1,320,000 2. Understöd av fattigvården . o o o. o. o • • o o • • • o o • • • • • • • • • o . . . 630,000 3. Små räntetagare ............ o •• o o • o • o o o o • o o o o • • • o o o o o o o o » 870,000 4. Tillfälliga arbetare o o. o. o o o • • o o. o o o o o. o. o • • • o o • • o • • • • o o. o » 70,000 5. övriga understödstagare (av vilka en del erhållit arbete men endast innehaft detta kortare tid) ... o • • o o • • o • » 1,430,000 6. Ovannämndas familjemedlemmar . o • o • • o • • o o o o o • • o o o o o • >> 9,530,000 1933/34 års kampanj pågick i 6 månader och inbringade c:a 358 milj. Riksmark, under det att resultatet 1934/35 uppgick till c:a 367 milj. Rm., ehuru verksamheten blott behövde bedrivas under 5 månader. Medan tidigare insamlingar ständigt beräknat omkostnaderna till 8-10% av den insamlade bruttosumman, uppgingo 1934/35 års förvaltningskostnader blott till 0,93 %. Vinterhjälpsarmen bestod av 1,300,000 man, av vilka dock endast c:a 5,000 erhöllo fast lön eller arvode. Bidragen gåvos såväl in natura som i kontanta pengar. Naturainsamlingen uppgick till ett värde av 110 milj Rm. och penningbidragen till 213 milj Rm. Bruksvärdet av de insamlade föremålen fastställdes på grundval av statistiska riksverkets officiella värderingssiffror. Insamlingen skedde i form av »bösskramling», teckningslistor, lotterier, försäljning av märken o. s. v. Dessutom har industrin och andra ekonomiska företag såsom banker m. m. skänkt betydande belopp. Även frivilliga avdrag på lön ha i hög grad förekommit. Som ett kuriosum kan nämnas, att den mångomtalade l>en-rätts>>-insamlingen inbringade den relativt stora summan av c:a 29 milj. Rm. För de insamlade penningmedlen inköptes olika nödvändighetsvaror, vilka tillsammans med de övriga naturaliebidragen fördelades allt efter behov bland de nödlidande. Det ungefärliga bruksvärdet av de utdelade varorna framgår av följande tabell: l. Livsmedel ...... o • • • • • • • • • • • • • • o. o • • • • • o o o • • • • • • o o • • • • 2. Bränslematerial .. o • • • • • • • o • o o o • o o o • • • • o • • o o • • • o • o • • • • 3. Beklädnadsartiklar ..... o • • • o • • • • • o • • o • o • o •• o o o • • • • • • 4. Frikort av allehanda slag och naturaprestationer .. 5. Husgeråd ................ o • • • • o • • • • o. o •• o • • • o •• o • • • • • 6. Övrigt ... o • • o • • • • • o • • • • • • • • • • • • • • • o. o o. o. o • • o o • • • • • • • • 131,870,000 Rm. 79,550,000 )) 74,570,000 )) 58,470,000 )) 6,710,000 )) 5,890,000 )) Men vinterhjälpen nöjer sig icke blott med att så gott sig göra låter sörja för det tyska folkets materiella behov. Utgående från principen »Kraft durch Freude» har man även sökt bereda den tyske medborgaren andlig förströelse. Så utlämnades bl. a. l,lG milj. fribiljetter för teatrar, biografer, konserter o. s. v. 368 Dagens frågor Även om vinterhjälpens tyngdpunkt lig·ger i den rent sociala understödsverksamheten, har den av regimen även prisats med hänsyn till sin stora nationalekonomiska betydelse genom ökning av konsumtionen och omsättningen. Den nya politiken Det ser ut, som om Grekland av någon vänlig i Grekland. moira letts in på en ur lyckosamhetens synpunkt sedd alldeles ny väg. Och man har all anledning att med glädje konstatera, att dess konung, Georg II, tydligen är en man med tur. Att han därtill är en man att räkna med, är en kanske för mången både där nere och på sina håll i Europa tämligen överraskande, men icke desto mindre redan ganska klart manifesterad realitet. Och vad hö- ves så mera en monark i allmänhet och i Hellas i allra största synnerhet? Veckorna och dagarna strax före hans »restauration» hade skrivaren av dessa rader tillfälle till att på mycket nära håll följa utvecklingen och i varje fall de politiska gissningarna så som de, trots munkavlar på pressen och allmänt belägringstillstånd, friskt kläcktes och kungjordes. Jag tror mig- våga påstå, att mer än en olycksprofet passade på att göra sig intressant och att det inte heller var svårt att bliva det. Och det är i hög grad sannolikt, att mer än en av dem, som närmast stodo för denna i Greklands moderna och även antika historia icke så helt sällsynta händelse, egentligen hade tänkt sig en annan utgång. Det var en mycket allmän mening, att en monarki aldrig skulle kunna äga bestånd varken månader eller ens veckor, om inte monarken gjorde rent hus i de icke-rojalistiska partierna och till den ändan genast engagerade ett stort antal bödlar. Man var tämligen viss om att den, som ivrigast arbetat på kungens återkallande, själv hade höga planer och väntade sig en helt annan skörd av denna nya sådd än ett visserligen hjärtligt men ändock blott och bart tack! Grekerna voro beredda på både fascism och »hitlerism6s» och kanske än värre. Att den nya politiken måste luta åt det hållet, var en solklar sak. Att den motsatta, venizelisk-kommunistiska politiken skulle få något tillfälle alls att göra sig hörd eller ens komma i fråga som parti, det ansåg man vara fullkomligt uteslutet efter den så kapitalt misslyckade marsrevolutionen. Äntligen, jublade Venizelos' belackare, skulle Hellas vara för all framtid förskonat från denne orosmakare. Kung Georg kom och mottogs med jubel, som varade ungefär en vecka. Hans första svåra avgörande väntade honom omedelbart och förelades honom sannolikt i samma stund, han beträdde grekisk mark: frågan om amnesti eller dödsstraff åt de hundratals politiska fångarna. En vecka ungefär hölls hela Grekland i ovisshet och spänning. Så kom avgörandet. Och jublet tystnade tvärt. Allmän amnesti! Venizelos kommer igen! Grekland hade kommit tillbaka till den gamla utgångspunkten. Hela den dyrbara och mycket omskrivna historien skulle alltså bli ett fiasko. Naturligtvis skulle högerledaren general Kondylis och hela hans anhang sätta re~lutionens karusell i gång i samma ögonblick som denne gamle olycksanstiftare kom 369 Dagens frågor tillbaka. Man hörde folk öppet utlova att till varje pris roJa Venizelos ur vägen. Ja, man menade, att den, som lyckades, vore värd fredspriset. Julhelgen lade en smula sordin på den politiska orkestern. Kung Georg II förstod att utnyttja den dyrbara konsten att hålla tyst, att omge sig med den upphöjda outgrundlighet, som passar så bra för en monark och som grekerna alldeles hade vant sig av med under de tolv årens republikanska intervjuskräveL Visste han, att andra faktorer än dekret och domar skulle spela en avgörande roll~ I varje fall har han haft en nästan fantastisk tur. När han resolut och opå- verkat sköt militärledarna åt sidan, måste han inse, att spelet sattes mycket högt. Det var det tydligaste negligerande av motspelarnas trumfess. Sällan har en politisk händelse fallit så - tragiskt men ofrånkomligt sant! - gynnsamt och precist som Kondylis' död. Det fanns också de, som inte dröjde att konstatera, att det var en händelse, som såg ut som en tanke. I varje fall gav den begärda obduktionen intet resultat. Mannen var död, avpoletterad av ödet. Militärpartiernas ledare var ur världen. Vad skulle nu ske~ Var detta inte en vink åt deras motståndare, att deras tur åter var kommen~ Varför dröjde Venizelos att begagna sig av amnestien~ Tidningarna spådde, och kafeerna ha med största sannolikhet varit livligare än någonsin. Och då -. Är det den stora Tyche själv, som står bakom kung Georgs stol och dirigerar speleU Motståndarnas näst högsta kort oskadliggöres. Venizelos försvinner på ett ögonblick ur den värld, där han snart sagt tvenne människaåldrar varit den mest dominerande eller åtminstone den mest uppmärksammade figuren. Vem kan upptaga hans gamla gröna resmanten Kung Georg II har fått fältet fritt. Han och ingen annan är i denna stund grekernas givne ledare. Han har av högre makter fått den sanktion, som ingen politisk hövding någonsin skulle mäktat förläna honom. De båda dödsfallen ha ställt honom ensam, och i kraft av hans nyskapade ställning kan man lugnt påstå, att denna ensamhet endast gör honom starkare. Greken är av naturen vidskeplig. Den som tvivlar därpå, behöver blott lyssna på de till sagor och legender vordna berättelserna om kung Konstantin och den olycksalige kung Alexander. Kungen har fått historiens egen gudinna som garant. Varje försök att vidare ingripa kommer att utdömas som ett farligt företag och en hybris mot de makter, som inte påverkas varken av valsedlar eller revolutioner. ödet har talat. Grekland av i dag är ett annat land än det, kung Georg II lämnade för tolv år sedan. Det har trots övermänskliga svårigheter lyckats hålla näsan över ytan. Dess framtid är oviss men ingålunda mörk. Dess finanser äro som alltid bekymmersamma, men dess handel och industri, dess samfärdsmedel och dess därmed nödvändigtvis följande möjligheter till export ha förbättrats på ett sätt, som den vid den gamla ordningen vande knappast skall tro, förrän han med egna ögon sett. Den pet'manenta utställningen i Zappeion talar ett tydligt och ofrånkomligt språk. Och Grekland har kommit i kontakt med 370 Dagens frågor världen på ett helt annat sätt än för tolv år sedan. De flesta ledande industriländer i hela världen stå i intim förbindelse med dess producenter och avnämare. Folk reser till Grekland tiofalt, ja kanske hundrafalt mer än förr. Den låga valutan och de blott obetydligt höjda priserna göra Grekland till Europas f. n. billigaste turistland. Mycket fattas ännu i att dess hotell och samfärdsel skall kunna kallas fylla även lågt ställda krav på ett turistland. Men grekerna ha lärt sig inse det, och man arbetar frenetiskt på att hänga med i konkurrensen. Man har t. o. m. lärt sig inse turistreklamens betydelse. Den som på kvällarna i sin radio lyssnar till Hari-stationen, kan, om han eller hon lärt sig nygrekiska, få intressanta upplysningar om vad detta gamla, alltid intressanta land har att bjuda turisten. Men Bari-stationen har en konkurrent. Odessa-sändaren låter också nygrekisk ibland. Den är inte så äktgrekisk som den, förmodligen från Grekland transmitterade, italienska stationen. De föredrag, jag haft tillfälle lyssna till, ha varit sorgligt illa komponerade och än sämre framförda. Och många minuter behöver man inte låna sitt öra till dess förkunnelse, innan man fått nog och stänger av. Där läsas mestadels lovsånger över det kommunistiska paradiset eller ges praktiska anvisningar, hur man skall bära sig åt för att även i Grekland få ett likadant paradis. Venizelos är död. Men det venizeliska partiet har sannerligen inte dött. Och hur mycket eller hur litet bevänt det än är med den politiska partibeteckningen »venizelistisk-kommunistisk», ett är visst: att kommunismen har sått en säd där nere, som redan visat groddbladen, och de likna sannerligen varken vete eller ens akantus. Den nygrekiska politiken kommer att få uppleva en eftervenizelism av kanske helt annan och ingalunda blidare art än den, som i dagarna lagts i graven med Greklands intressantaste och - hur man än inställer sig till den politik han fört och enligt hans nutida belackare ämnade föra - mest imponerande politiker. N. V. Klasskampens En av den svenska fackföreningsrörelsens största för- • avskrivning. tjänster är att den under sin nu ganska långa historia bidragit till att bland industriarbetarna skapa en förståelse för de ekonomiska och sociala sammanhangen, vilken saknas hos de motsvarande rörelserna i många andra länder. Att dess arbete sedan är ensidigt inriktat på att tjäna en viss samhällsklass, ligger snarast i sakens natur, och att den utgör ett starkt stöd för det socialdemokratiska partiet beror på historiska förhållanden, i viss mån kanske också på den bristande förståelse, som de oorganiserade samhällsgrupperna, då de hade den politiska makten, visade arbetarnas organisationssträvanden. Det är svårt att gissa hur framtiden skall gestalta sig för denna vår mäktigaste ekonomiska sammanslutning. Skall den kritiklöst anamma det socialistiska evangeliet och steg för steg följa med på vägen till den tvångshushållning och det statsförmynderskap, där 371 Dagens frågor icke minst arbetarnas frihet reduceras till ett minimum'? Eller skall den visa sig vara i stånd att hålla de »radikala» strömningarna tillbaka~ Icke minst för många fackföreningsledare är den frågan i våra dagar aktuell, och det är påfallande, hur ofta man just inom denna kategori stöter på en moderation och ett dogmfritt verklighetssinne, som stå i den bjärtaste motsättning icke blott till den kommunistiska våldspolitiken på arbetsplatserna, utan även till vår sittande nådiga regerings rosenrött myrdalsfärgade skrivbordskonstruktioner. Redaktör Stefan Oljelund i Ny Tid hör till dc fackföreningsmän som kraftigast arbeta för rimlig lönepolitik och facklig ansvarskänsla. Hans varma intresse för arbetarnas materiella och kulturella välfärd omvittnas av hans livsgärning, och trots all återhållsamhet i omdömena förblir han en pålitlig representant för de svenska industriarbetarna. Hans ofta kätterska synpunkter anknyta ständigt till vad han betraktar som arbetarepartens verkliga intresse, och däri ligger icke deras minsta värde. Icke minst ur allmänt samhällelig synpunkt är det utomordentligt lyckligt, att Oljelund inom arbetarrörelsen framför den kritik, utan vilken alla riktningar antaga en pinsamt sekteristisk prägel, och att han trots motstånd och svårigheter icke tröttnar på sitt arbete. Upprensningen inom Göteborgs arbetarekommun - till stor del just hans verk - visade också att det icke hade varit förgäves. I en liten skrift med titeln »Arbetarna och företaget>>, utgiven på Kooperativa Förbundets förlag, har han senast framfört några synpunkter på arbetskraftens roll i produktionen. Boken kan rekommenderas som läsning både åt dem, som i socialismen se ett den nya tidens evangelium, och åt dem som betrakta fackföreningarna och snart sagt även industriarbetarna endast som djävulens uppfinning. Det är mycket svårt att där finna några spår av socialism - betecknande är det utförligt motiverade påpekandet av »att motsättningen mellan kapital och arbete i grunden existerar, antingen vi ha en privatekonomisk, statlig, kommunal eller t. ex. kooperativ produktionsform» - och framhållandet av att »höjd köpkraft kan icke trollas fram» bär vissa spår av att vara myntat på hr Wigforss' krispolitik. Men boken står också helt avvisande gentemot det slag av borgerlig åskådning, som åsyftar att vrida klockan tillbaka till åren omkring 1909. Tankegången är klar och logisk. Författaren har en mycket hög tanke om fackföreningsrörelsen som sådan; han tillerkänner dess arbete huvudförtjänsten av att arbetarklassens materiella och kulturella standard under de sista fyrtio åren höjts till en i stort sett tillfredsställande nivå. Fråga är väl rentav, om han icke här i viss mån är böjd att överskatta betydelsen av organisationens insats. I nuvarande läge, menar han däremot, gäller det att i någon mån omorientera hela arbetet. Löncaktiöner bli naturligtvis fortfarande i viss utsträckning nödvändiga, bl. a. för att bevara de vunna fördelarna. Men de få icke göras till huvudsak. De stora företagen ha i allmänhet redan förmåtts att lämna så stora förmåner som motsvarar deras 372 Dagens frågor ekonomiska stiillning som helhet; dragkampen mellan arbetare och aktieägare, eller mellan arbetare och konsumenter, hotar i viss mån redan att gå ut över själva företagens arbetsmöjligheter, och kan i sista hand få ytterst farliga verkningar icke minst för arbetarna själva. Undantag finnas, men de böra icke få bli bestämmande över hela fältet. Vad åter beträffar de små företagen, är det ostridigt att särskilt löneförhållandena där äro sämre. Men en alltför hårdhänt politik på detta område är socialt förkastlig. Den kan i stor utsträckning komma att gå ut över »den lille man, som icke lyckats erhålla arbete i mönsterföretagen och för den skull blir sin egen». Ej heller är det rimligt, om en arbetargrupp genom monopolistiska åtgärder skaffar sig förmåner, som andra bli utan. Det är utsugning, lika visst som om den obehöriga vinsten tillfallit en »kapitalist». Detta betyder emellertid ingalunda, att den fackliga arbetarerörelsen kan gå hem och lägga sig till vila på sina lagrar. Den har endast att söka sig ett nytt verksamhetsfält. Och detta ligger, menar Oljelund, på arbetsförhållandenas område. Den starka »rationaliseringen» har här medfört konsekvenser, som kunna ge anledning till ganska stora bekymmer. Den ökade hetsen i företaget och pressen på arbetarna för att öka deras prestationer har dödat arbetsglädjen och innebär kanske överhuvud taget en fara för arbetarnas psykiska hälsa. Och vidare: till följd av rationaliseringen ha de flesta företag kunnat behålla sina arbetslokaler oförändrade, trots att produktionen ökats. Men de gamla lokalerna motsvara i många fall icke en modern tids anspråk. Vad skall göras för att råda bot för olägenheter av denna arU Oljelnnd har ingen patentlösning att erbjuda, men han kräver större uppmärksamhet för dessa problem just från arbetareorganisationernas sida. »Fackföreningarna skulle, genom att söka svar på dessa frågor, komma i omedelbar kontakt med varje arbetare på hans arbetsplats och en den fackliga politikens renässans skulle bli följden.» Ä ven fackföreningsdemokratien behöver förresten reformeras: »arbetarnas benägenhet att avslå löneförslag åsamkar fackföreningsledaren ofta lika mycket bekymmer som företagaren och samhället. Den omständigheten, att ett löneförslag är resultatet av ett synnerligen grundligt medlingsarbete, påverkar mycket litet stämningen på ett fackföreningsmöte.» Att reformer på de här berörda områdena i stor utsträckning kräva frivillig, positiv medverkan också från företagarnas sida, är en sak som författaren ingalunda är blind för; intresse för »arbetarnas trivsel i företaget» överhuvud är också det anspråk som han främst vill ställa på företagsledningen. Kanske finns här också en väg till ökad förståelse och ökad gemenskapskänsla mellan arbetare och arbetsgivare. Om man läser Oljelunds framställning tillsammans med K. F. Göranssons artikel i andra häftet av denna tidskrift - »Företagare och andra arbetare» - finner man att det grundläggande betraktelsesättet är så gott som fullständigt identiskt hos båda. Företagsledare och arbetare stå i lika hög grad i tjänst hos samhället och företaget. Deras uppgift är att tillsammans prestera ett gott arbete; 373 --------""-'"'··~······ Dagens frågor deras rätt är att få den lön deras arbete är värt och enligt prisbildningens vanliga lagar betingar. (Huruvida denna senare regel i praktiken alltid tillämpas även i fråga om företagens mera till namnet arbetande styrelseledamöter, är en annan fråga.) De ha i lika hög grad intresse av att företaget vinner framgång. År det under sådana omständigheter rimligt att de betrakta varandra som naturliga fiender~ I många fall göra de det icke heller. Det har utbildat sig en ny företagaretyp, för vilken fackföreningarna och överhuvud taget arbetarnas anspråk på självständig medverkan vid lönesättningen te sig som en helt naturlig sak. Det har också utbildats en ny typ av fackföreningsledare, som vant sig att under saklig diskussion sätta sig in i företagens svårigheter. Industriell demokrati var på sin tid ett populärt slagord. I den utformning tanken då fick var den ogenomförbar för att icke säga barnslig. Men i en annan form har den måhända redan nu i all tysthet börjat slå igenom. Det är en lång väg som återstår att gå. Stefan Oljelund är icke ensam i sitt slag; men man har nog anledning att med en viss tvekan betrakta hans påstående att den syn han företräder »alltmera bemäktigar sig arbetarungdomen i nutidens Sverige». Det finns, ej minst inom huvudstadens arbetarekommun, andra krafter som driva sitt spel, och ännu så länge är det ytterst ovisst vem som skall avgå med segern: förnuftet eller Fredrik Ström. Å andra sidan är ej heller den gamla, omedgörliga arbetsgivaretypen helt utdöd. Samarbetsviljan är säkert i gemen betydligt större nu än den var för några år sedan, men ännu finns det på ömse sidor mycket att göra. Men det måste göras. Rent socialt påminner industribefolkningens läge i våra dagar ganska mycket om det, i vilket landsbygdens folk för 100 år sedan befann sig. Under de fackligt organiserade arbetarnas, det s. k. proletariatets, nivå håller det på att växa fram ett verkligt proletariat: den sekunda arbetskraften. Gruppen är ännu liten', men den växer snabbt nog. Dit höra de ständigt arbetslösa; dit höra strejkbrytare; dit höra också exempelvis många av de fria lastbilschaufförerna, som köpt en gammal bil på avbetalning och nu skaffa sig ett nödtorftigt uppehälle genom att utbjuda sina tjänster till underpris, till föga båtnad förresten för säkerheten på landsvägarna. Vidare kan den komma att rekryteras i hög grad nr de s. k. manschettyrkenas led. Särskilt inom handeln har proletariseringen därvidlag fortgått påfallande långt. Här föreligga problem, som kräva sin lösning, och som ej kunna lösas av stat och kommun ensamma. Och får utvecklingen fortgå som hittills, lära väl också exportindustriens arbetare en vacker dag börja betrakta de större städernas murare och kommunalarbetare som »Överklassare». Såväl fackföreningsmedlemmar som disponenter ha skäl att i tid vidga synfältet till att omfatta även dessa frågor. I längden äro de kanske viktigare än de gamla fördomar, som stå i vägen för ett fruktbärande samarbete mellan de olika krafterna inom produktionen. G. H. 374