Veckan som gick

Thomas Bodström Foto: Linda Håkansson

Världen har hållit andan hela veckan – skulle Thomas Bodström återkomma till fosterlandet, och i så fall till vad? Skulle han välja att rädda USA eller Socialdemokraterna? Nu när beskedet har kommit kan världen andas ut: klart grabben ska ha semester och ta hand om sin familj.

Veckans snackis i riksdagen har upptagit många som ännu inte fått något att göra och därför har tid över att tänka på sådana saker. Inte minst hans partikamrater har hörts muttra i korridorerna – ”tror han att han är något?”.

Svar: ja. Det var därför han trodde att man kan ljuga om sin närvaro i riksdagen, när TV4 (Ann Tiberg) förra året kollade hans frånvaro som ordförande i justitieutskottet.

Men i avundens parti har teflonet hos Golden Boy runnit av. Det interna motståndet mot Bodströms återkomst ses av hans partikamrater också som ett inslag i kampen mot Mona Sahlin; det tär på hennes krympande ledarskap att inte rätt ha hanterat fallet Bodström, inte då och inte nu. Samtidigt måste det vara skönt för henne att bli av med en framtida konkurrent som nu har skjutit sig själv i foten. Å andra sidan kanske han blir rikshjälte om han lyckas i familjevården och återkommer som partiets frälsare till extra partikongressen…

Kompassen snurrar ännu någon tid vilt i den socialdemokratiska riksdagsgruppen. Den nya talespersonen i kultur- och mediepolitiska frågor, Berit Högman (eller Högström som hon kallades i radions Kulturnytt härom morgonen), saknar företrädaren Pagrotskys kändisfaktor efter betydligt färre premiärer och bilder i ”Hänt i veckan”. Den kvaliteten var en tillgång i arbetet på att dölja partiets brist på egen kulturpolitik, som skulle bli en av valets profilfrågor men aldrig blev det.

Desto tydligare är ”Högströms” negativa inställning till reklam. I tidningen Dagens Media i somras meddelade hon att ”det är jättejobbigt med tv-reklam” och tillfrågad om hon tycker att reklamen fyller en viktig funktion blev svaret ”Ärligt? Nej!”
Om åsikten hade framförts av kulturutskottets tidigare ordförande, kamrat Holma (k) från Kiruna, hade den varit förståelig. Folk som inte förstår reklamens betydelse i marknadsekonomins funktionssätt har lättare att förringa den, och vilja förbjuda den. Minns deras motstånd mot kommersiell tv och radio!

Det ska bli intressant att följa kulturutskottsordförandens fortsatta kamp mot reklamen, och vilka uttryck den kommer att ta sig. Fast enklare vore ju om de rödgröna bara lät bli att titta på reklam-tv, lyssna på reklamradio, alltid missade bioreklamen och hoppade över annonsfinansierad press.