Print Friendly

Veckan som gick

Av Mediegurun | 8 maj 2009

Det drar kallt i mediehusen detta kvartal, isande vindar från lågkonjunkturen. Utom hos Svensk Tidskrift, som noterade 5 000 unika läsare under april.

Värre är det i Schibsted-koncernen, den norska mottagaren av svenskt presstöd. Där aviserades i veckan friställningar på Aftonbladet; 100 anställda ska bort, varav 50 på redaktion. Vad har de gjort tidigare, eftersom de inte behövs längre?

Uppenbarligen inte skrivit på kultursidan i alla fall. För där skriver ju Åsa Linderborg alla artiklar.

Häromdagen hade de i alla fall en annan skribent, Torsten Kälvemark, som gjorde reklam för en bok om islamsk extremism och Den Oerhörda Islamofobin i Sverige. Som exempel på det senare angav Kälvemark Axess Magasin.

Snart visade det sig att det inte var han som skrivit hela sin artikel, utan redaktionen som lagt in sin egen stämpling i hans artikel. Angreppet var förstås ogrundat och följaktligen nekades Axess-redaktören Johan Lundberg replik, i god kulturvänstertradition.

Minns Olof Lagercrantz gyllene regel för så kallad kulturdebatt: angrip alltid person, vägra alltid replik.

Så jobbar man nu i Schibsted-koncernen; nya tider, gamla regler. Inte undra på att det går lika dåligt för papperstidningarna som för de tidigare drömprojekten gratistidning och tv-kanal, som vardera drog någon halvmiljard i förlust innan hybris hann ikapp ledningen.

Där sitter Gunnar Strömblad i alla fall kvar. Hans lön och bonus, närmare fem miljoner kronor 2008, räcker intäkterna alltid till.

Om det kniper får han väl slå ihop Svenskan och Bladet, och låta Åsa ta över. Och så sparka den där Gröning som LO ville bli av med.

Läs Johan Lundbergs avslöjande artikel här.

Comments are closed.

ANNONSER:

Axess

Efter demokratin

webshop_banner