Köer och sätten att ta sig förbi dem

För några år sedan gjorde jag ett reportage till magasinet Neo om köer i vården. Bara bland mina närmaste bekanta fick jag ihop ett tiotal som själva hade utnyttjat kontakter för att få bättre eller snabbare vård, eller som kände någon som hade gjort det.

Inte så att det var några direkta felaktigheter som hade begåtts, men den som exempelvis kände en läkare eller som var mer påstridig eller som själv hade medicinsk kompetens utöver det vanliga hade lättare att få rätt vård.

En alternativ väg var att helt enkelt skaffa en privat sjukvårdsförsäkring för att på så sätt slippa köerna. Kontanter, kontakter och kompetens blir avgörande i ett reglerat system.

Precis samma sak händer inom den reglerade hyresmarknaden.

Jag kommer att tänka på detta när jag läser om Uppdrag Gransknings program om hur olika elever har olika lätt att prata sig in på vissa skolor.

I teorin är närhetsprincip, kötid och syskonförtur de tre regler som ska användas för välja ut vilka elever som ska komma in på en skola – oavsett om den är kommunal eller har en privat huvudman. Men jag är inte förvånad över att det i praktiken finns de som är beredda att tumma på dem.

Långt innan det fanns friskolor fanns det metoder för att välja ut vilka elever som skulle gå var. Jag minns hur mina klasskamrater kämpade för att komma in på rätt gymnasieskola. Kanske ansåg kommunen att man skulle gå på en viss skola eftersom man bodde i ett visst område, trots att man själv ville gå i en annan eftersom ens kompisar gick där. Vad gjorde man? En klasskamrat skrev brev till skolan och förklarade att hans familj hade gått där i tre generationer tidigare. Fungerade det? Han fick i alla fall gå på den skola han ville.

Kommer föräldrar även framöver att utnyttja sina kontakter för att få in sina telningar på rätt skolor? Ja. Kommer de att lyckas? Ibland, ja. Att tro något annat är naivt, även om man skulle önska att det inte vore så.

Detta har inget med friskolor eller privata vårdinrättningar att göra. Reglerade system skapar köer. Och en uppfinningsrikedom att komma förbi dem.